10) Hallituksen esitys maatalousyrittäjien lomituspalvelulain
muuttamisesta
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Maitotyttö jakoi koululaisille
kirjasen / Mistä maito tulee / Jos lehmän
korvat ovat kylmät, kutsutaan eläinlääkäri / Vaan
kuka kutsutaan paikalle / kun emännän
on takki tyhjä, / oman työn tulevaisuus / kaatuu
mustina seininä päälle / eikä sydän
lämpiä kevään vihreälläkään."
Näin pohtii Anne Mäki runossaan "Kun paleltaa"
jaksamista maataloudessa, johon maatalousyrittäjien lomituspalvelulaki
yrittää osaltaan vastata.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutoksia maatalousyrittäjien lomituspalvelulakiin. Taustalla
ovat työeläkeuudistuksen aiheuttamat muutokset,
hallinnon korvausta koskevien säännösten
täsmentäminen ja säännösten
tekninen ajantasaistaminen. Oikeus lomituspalveluihin on vain niillä viljelijöillä,
joilla on pakollinen MYEL-vakuutus. Nykyisin sellaista ei voi olla yli
65-vuotiailla. Sen vuoksi eräissä lomituspalvelulain
säännöksissä esiintyy 65 vuoden
ikäraja. Eläkeuudistuksen tavoitteiden mukaista
on, että palveluja saavat ne viljelijät, jotka
eivät ole siirtyneet vanhuuseläkkeelle.
Hallinnon korvausta koskevien säännösten täsmentäminen
on tarpeen. Poikkeustapauksissa voi olla tarpeen maksaa harkinnanvaraista
lisäkorvausta, jos esimerkiksi alue on laaja ja harvaan
asuttu. Lisäksi tässä tosiaan esitetään
muutamia teknisiä muutoksia maatalousyrittäjien
lomituspalvelulakiin vuosien varrella jo tapahtuneiden lainsäädännön
muutosten perusteella.
Arvoisa puhemies! Nostan tässä yhteydessä esiin
mietittäväksi kaksi erityistapausta, jotka liittyvät
nyt avoinna oleviin pykäliin osaltaan, nimittäin
hevostilojen lomitusoikeuden ja erityishoitotukea saavien lasten
vanhempien oikeuden sijaisapuun.
Maatalousyrittäjän lomaoikeushan määräytyy maatalousyrittäjän
lomituspalvelulain mukaan. Vuosilomaan on oikeutettu sellainen maatalousyrittäjä,
joka harjoittaa karjataloutta päätoimisesti. Karjatalouden
tulee vuosiloman pitämisajankohtana käsittää vähintään
neljä kotieläinyksikköä, kuten
tässä hallituksen esityksen 4 §:ssäkin todetaan.
Kotieläinyksiköistä säädetään
maatalousyrittäjän lomituspalveluista annetussa
asetuksessa. Siinä määritellään,
miten kotieläinyksiköt muodostetaan ja miten eri
eläimistä kertyy kotieläinyksiköitä.
Lähtökohtana on eläinlajin hoitamiseen
tarvittava työmäärä. Tämä kotieläinyksikköluettelo
on tehty 70-luvun loppupuolella ja sitä on muutettu vuoden
1989 alusta. Tämän jälkeen kotieläinten
hoitomenetelmät ovat kuitenkin kehittyneet ja maatalousyrittäjät ovat
hankkineet myös uusia tuotantoeläimiä,
joita ei asetuksessa mainita lainkaan. Kotieläinyksikköluetteloa
onkin ajantasaistettava nopeasti. Samalla on arvioitava selkeitä puutteellisuuksia
kuten
sitä, että hevosen valmentamista tai nuoren hevosen
koulutusta ei lasketa maatalouslomittajan työaikaan eli
niistä ei silloin kerry lomaoikeuttakaan yrittäjälle.
Arvoisa puhemies! Maatiloja, joilla hevostalous on merkittävä tuotantosuunta,
on noin 2800. Vuonna 2000 niitä oli 2000 kappaletta ja
vuonna 1990 tiloja oli tuhat. Eli määrä on
ollut 1990-luvulta lähtien jatkuvassa nousussa. Jotta tila
voi nykyään saada lomitusoikeuden, tilalla pitää olla neljä eläinyksikköä.
Tämä täyttyy neljällä lypsylehmällä,
mutta hevosia tulee olla 12 kappaletta. Toimivaa järjestelmää hevostilojen
lomitukseen ei ole olemassa. Voidaan myös kysyä,
onko eläinyksikköjen määrä oikeassa
suhteessa hevostilojen kohdalla. Vastaan itse, että ei
missään nimessä ole.
Arvoisa puhemies! Oppilaitoksissa, joissa koulutetaan hevosten
hoitajia, olisi kapasiteettia kouluttaa myös hevosalan
lomittajia. Nautatiloille suunniteltu lomitusjärjestelmä ei
ole suoraan siirrettävissä hevostiloille. Hevostilojen
työtehtävät poikkeavat nautatilojen töistä merkittävästi ja
eroavat vielä ravi-, ratsu- ja hoitohevostallien kohdalla
toisistaan. Esimerkiksi lomitusrenkaiden muodostaminen helpottuisi,
jos nykyistä pienemmälläkin hevosmäärällä saisi
lomitusoikeuden. Samalla lisättäisiin työllisyyttä ja
nostettaisiin alan arvostusta. Hevostalousala on kasvanut Suomessa
voimakkaasti, ja siinä toimivat yrittäjät
tarvitsevat yhä laajempia toimintaa helpottavia ja kehittäviä palveluita.
Myös sairaustapauksissa toimiva lomitusjärjestelmä toisi
helpotusta hevostalousyrittäjän arkeen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen 5 §:ssä määritellään
sitten sijaisapuun oikeutettu maatalousyrittäjä.
Maatalouslomituksen sijaisapuoikeus laajeni muutama vuosi
sitten käsittämään myös
alle kolmivuotiaiden lasten vanhemmat. Sijaisapua on oikeus saada
sadan päivän ajan. Haluan tässä yhteydessä nostaa
esiin erään uuden miettimisen paikan sijaisapuoikeuden
laajennusta mietittäessä. Kelan erityishoitotukea maksetaan,
kun lapsen hoidon ja kuntoutuksen aiheuttama rasitus on erittäin
suuri. Erityishoitotuki on tarkoitettu kaikkein vaikeavammaisimmille
lapsille, jotka tarvitsevat toisen henkilön lähes
jatkuvaa apua ja valvontaa. Tällaisia lapsia ovat esimerkiksi
vaikeasti aistivammaiset lapset.
Arvoisa puhemies! Sijaisapuoikeuden laajentamista Kelan erityishoitotukea
saavien lasten vanhemmille olisi harkittava. Esimerkiksi eräässä tapauksessa
lypsykarjatilalla voidaan pitää enää puolet
alkuperäisestä lypsylehmien määrästä,
koska vammainen lapsi tarvitsee kaikkiin toimiinsa apua. D-todistuksen
kanssa matkoineen kahdeksan tuntia kestävälle
sairaalakäynnille voi anoa sijaisapua, mutta päiväkäynti,
joka käytännössä tarkoittaa
sitä, että toinen vanhemmista ei voi osallistua
esimerkiksi aamulypsylle lainkaan, jää sijaisapuoikeuden
ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! On arvioitu, että lomituspalveluihin
oikeutettujen maatalousyrittäjien lapsista on erityishoitotukea
saavia noin 60 lasta Suomessa. Jos lakiin lisättäisiin
uudeksi sijaisapuperusteeksi, että maatalousyrittäjällä on
oikeus sijaisapuun erityishoitotukea saavan lapsen hoitamista varten,
valtion korvattavien kustannusten lisääntyminen
riippuisi tietysti siitä, montako päivää sijaisapua
vuodessa annettaisiin. Sosiaali- ja terveysministeriö on
laskenut, että maksimissaan tämä laajennus
voisi maksaa 2,4 miljoonaa euroa, jos sijaisapua käytettäisiin
joka päivä vuoden aikana. Tämä tuskin
olisi tarpeen. Paljon vähemmälläkin saataisiin
pahimmat epäkohdat korjattua.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomalainen maatalous toimii suurten muutosten
keskellä. Euroopan unioniin liittymisen jälkeen
maatilojen lukumäärä on vähentynyt runsaasti.
Numerot puhuvat karua kieltään. Suomessa on vuosien
1995—2002 aikana hävinnyt tuhansia maatiloja.
Vuonna 1995 Suomessa oli vielä 99 900 tilaa, kun
vastaavasti vuonna 2002 oli enää 75 400.
Samanaikaisesti voidaan todeta, että tilojen ja tuotantoyksiköiden
koot ovat kasvaneet merkittävästi. Vuonna 1995
oli yli 50 hehtaarin tiloja noin 6 500 kappaletta, kun
vastaavasti vuonna 2002 oli kyseessä olevia tiloja jo yli
11 900 kappaletta. Samoin ovat kotieläinten määrät
kasvaneet huomattavasti tilaa kohden.
EU-Suomessa perinteinen, perheviljelmäpohjainen maatalous
on muuttunut tehomaataloudeksi hyvin lyhyellä aikavälillä.
Viljelijäperheet ovat joutuneet toimeentulonsa turvaamiseksi kasvattamaan
tilakokoaan ja kotieläinmääriään kohtuuttomiin
lukuihin. Samalla on ihmistyömäärän
tarve moninkertaistunut. Tosiasia on, että viljelijäväestön
ja varsinkin karjatilojen viikoittainen työmäärä on
kasvanut EU-aikakaudella lähes kohtuuttomiin määriin.
Työtehoseuran tutkijan Janne Karttusen vuonna 2003
tekemä tutkimus maidontuottajan työstä,
työkyvystä ja vapaa-ajasta kertoo viljelijöiden
työtuntimäärien työhuippujen
kasvavan jopa 118 tuntiin viikossa henkilöä kohden.
Vuorokautinen työrupeama voi siis olla kiireisimpinä aikoina
yhtäjaksoisesti 17 tunnin mittainen niin kauan, kunnes
työhuippu on ohitettu. Yli 40 prosenttia viljelijöistä oli
sitä mieltä, että he eivät ehdi
levätä tarpeeksi uusien haasteiden jo kasautuessa
päälle. Useimmissa tapauksissa työhuiput ohitetaan
vielä hyvän fyysisen kunnon ja henkilökohtaisen
sitkeyden ansiosta, mutta vuosien kuluessa ja iän karttuessa
ongelma vain pahenee. Työkyky heikkenee ja työtapaturmat
kasvavat väsymisen myötä. Maatiloilla
sattuu vuosittain noin 7 000 raportoitua työtapaturmaa,
joista noin puolet karjanhoitotöissä.
Myös ammattitaudit, kuten hengitystieallergiat ja rasitussairaudet,
ovat työvoimaan suhteutettuna hyvin yleisiä maataloudessa.
Työmäärän lisääntymisen
myötä myös henkinen kuormitus on lisääntynyt
jopa niin runsaasti, että jaksamisen arvioidaan olevan
yksi merkittävimpiä työterveysongelmia
viljelijöillä. Miespuolisista viljelijöistä lähes
80 prosenttia ja naispuolisistakin liki 70 prosenttia vahvisti,
että maataloustyö sitoo tekijäänsä maatilaan
niin tehokkaasti, että vapaa-aikaa ei ole tai sitten vapaa-ajan
ja työnteon raja on hyvin hämärä.
Arvoisa puhemies! Erityisesti sukupolvenvaihdoksessa tilansa
lunastaneet nuoret viljelijät joutuvat poikkeuksetta kehittämään
ja laajentamaan tilaansa EU-vaatimusten mukaisesti. Samalla he joutuvat
suurten taloudellisten vastuiden ja ennen kaikkea kohtuuttoman työtaakan
alle. Lyhyesti voidaan todeta, että epävarmuus koko
maatalouden tulevaisuudesta on lisääntynyt voimakkaasti.
Kehitys on johtanut viljelijöiden sairastavuuden sekä loppuunpalamisen
nopeaan lisääntymiseen. Tästä huolimatta
kuitenkaan sosiaalinen tukiverkko ei ole kehittynyt samanaikaisesti
riittävästi, esimerkiksi lomapäivien
määrä ei ole seurannut tilakokojen ja
eläinyksiköiden koon kasvua.
Viljelijöiden toiminta ja jaksaminen on erittäin
tärkeä osa suomalaisen maaseudun ja koko haja-asutusalueen
asuttuna pitämisen kannalta. Tämä muodostaa
rungon, jonka ympärillä koko maaseutu säilyttää elinvoimaisuutensa.
Huolen nykyisistä ja tulevista tilanjatkajista on oltava aito
ja yhteinen. Karjataloustilojen määrä alenee nopeaa
tahtia, ja jäljelle jäävien työtaakka
moninkertaistuu. Kuinka kauan yhteiskunnalla on varaa antaa elintarvikehuoltomme
peruspilarien murentua, ennen kuin asialle tehdään
jotakin konkreettista?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sinällään
tämä esitys on hyvä, mutta siihen toiseen puoleen
aion tässä puuttua paikaltani. Kyse on myös
siitä, miten nämä lomittajat jaksavat
ja mitä heille korvataan. Odotan, että valiokunta
ottaa käsittelyyn myös toissa viikolla täällä eduskunnassa
tekemäni lakialoitteen, jossa esitin sitä, jotta
näille maitotaloustilalla oleville lomittajille maksettaisiin
kaksi edestakaista matkaa kotoa sinne lomituspaikkaan, johtuen siitä,
jotta siinähän tapahtuu sillä tavalla
käytännössä, jotta ihminen lähtee
aamusta aikaisin töihin, on siellä kaksi kolme
tuntia, ajaa kotiinsa hyvin pitkiäkin matkoja maaseudulla,
sitten illalla tulee uudelleen sinne ja hän joutuu ajamaan
omilla kustannuksillaan sen väliajon. Sen takia odottaisin,
että valiokunta tässä yhteydessä ottaisi
kantaa myös näiden ihmisten jaksamiseen ja samassa
yhteydessä ottaisi käsittelyyn allekirjoittamani
lakialoitteen, jossa on muuten mahtavan paljon nimiä alla
hallituspuolueista ja oppositiopuolueista. Vaikka ei sataa olekaan,
niin siitä huolimatta valiokunta voisi tämmöisen
jalon tempun tehdä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kaikki ne toimet, joita tässä hallitus
ehdottaa lomitusjärjestelmän uudistamiseksi, ovat
tervetulleita. Se on yksi merkittävä tekijä viljelijöiden,
kotieläinyrittäjien, jaksamisen suhteen, niin
kuin tässä moni kollega on puheenvuorossaan todennut.
Ed. Komi tuossa alussa erittäin hyvin kuvasi sitä tilannetta
ja myöskin toi esille niitä probleemapaikkoja,
ongelmakohtia, joita edelleenkin lomitusjärjestelmässä on.
Otan itsekin pari kappaletta niitä esille. Kun rakenne
maataloudessa ja kotieläintaloudessa on muuttunut todella
paljon lyhyessä ajassa, myöskin lomitustoimen
pitää pysyä tässä kehityksen kulussa
mukana. Se tuo tullessaan kotieläinluettelon täydentämisen,
se tuo tullessaan myöskin kotieläintilojen eläinmäärän
mitoituksen uudelleenarvioinnin, ja tämä koskee
aivan erityisesti hevostiloja, niin kuin ed. Komi myöskin
totesi. Samoin teknistyminen on tuonut uusia haasteita niin yrittäjille
kuin lomittajillekin, ja tässä esimerkiksi työaikamitoitukset
eivät tällä hetkellä aivan sillä kohdalla
ole, millä niiden pitäisi olla, ja tässä on
kiireen vilkkaa saatava ne ajan tasalle.
Eräs miettimisen arvoinen asia olisi myöskin se,
että nyt kun vuosilomalaissa on määritelty, kuinka
monta sunnuntaipäivää saa vuosilomaa pitää — sunnuntait
ovat samanlaisia työpäiviä karjatiloilla
kuin kaikki muutkin päivät — niin tässä voitaisiin
miettiä tilannetta, että jos yrittäjä sitoutuu
siihen, että hän ei pidä vuosilomaansa sunnuntaipäivisin,
hän saisi silloin esimerkiksi parin päivän
tai kolmen päivän pidennyksen vuosilomaoikeuteensa,
koska nuo sunnuntaipäivät ovat myöskin
lomituskustannuksiltaan kalliimmat, kun lomittajat ovat tuplapalkalla
verrattuna muihin päiviin, ja tätä näkökulmaa
vasten siitä olisi hyötyä molemmin puolin,
sekä rahoittajan että myöskin lomaan
oikeutetun osalta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni pyysin ed. Lahtelan puheenvuoron jälkeen,
eli oma nimenikin on tässä kyseisessä lakialoitteessa.
Lomittajien asemaahan on viime vuosina parannettu ja esimerkiksi
viime kaudella merkittävä parannus on ansiotasoon
tehty. Jos lomitusjärjestelmä ei toimi, niin totta
kai silloin myös maatalousyrittäjien toiminta
vaikeutuu olennaisesti ja siinäkin on jaksamisesta kyse.
Tähän ed. Lahtelan aloitteeseen liittyen:
Todella, näinhän on, että työntekijät
joutuvat tavallaan itse kustantamaan yhden edestakaisen matkan,
oli mistä ammatista tahansa kyse, ja sitten se huomioidaan
verotuksessa, jos työmatkakuluja on riittävä määrä.
Mutta miksi sitten maatalouslomittajille tulisi korvata molemmat
matkat? Kyse mielestäni on ennen kaikkea siitä,
että kohtuuton aika tässä ammatissa menee
osalla näistä maatalouslomittajista työmatkoihin.
Siinä mielessä ennen kaikkea omalta kohdaltani
perustelen sitä, että tämä muutos
tulisi saada aikaan ja molemmat matkat tosiaan heille myös
rahallisesti korvata.
Keskustelu päättyy.