Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitus valmistelee historiallista pakettia
kotimaisen uusiutuvan energian lisäämiseksi. Paketilla
pyritään varmistamaan se, että saavutamme velvoitteemme
uusiutuvan osuuden kasvattamisessa. Samalla leikkaamme päästöjä,
parannamme energiaturvallisuutta, luomme työpaikkoja ympäri
Suomea. Suomen on lähikuukausina raportoitava EU-komissiolle
siitä, miten aiomme edetä kohti tätä sitovaa
uusiutuvaa velvoitetta. Olisin kysynyt ministeri Pekkariselta:
Kuinka tärkeänä näette,
että tämä hallituksen valmistelema uusiutuvapaketti
etenee, ja kuinka kiire tällä työllä meillä nyt
on?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkynen hyvin selosti, mistä tässä on
kysymys. Tämä on velvoite, ja velvoitteen mukainen
ohjelma on valmisteilla. EU:n viime vuonna säädetty
direktiivi määrää, että jokaisen
maan on kesäkuuhun mennessä esitettävä,
minkälaisista uusiutuvista raaka-aineista kukin maa aikoo
ja kuinka paljon uusiutuvaa saada, ja vielä sekin pitää kertoa,
minkälaisiin tarkoituksiin: minkä verran lämpöön,
minkä verran sähköön, minkä verran
nestemäiseen polttoaineeseen näitä uusiutuvia
raaka-aineita käytetään, ja miten vuosi
vuodelta kohti vuotta 2020 se velvoite täytetään.
Suomessa tätä ohjelmaa on valmisteltu. Tämä on
kutakuinkin valmis. Meillä on joitakin yksityiskohtia,
lähinnä puun käyttöön
liittyvien ohjauskeinojen osalta muutamat yksityiskohdat auki, mutta
uskon, että hallitus aivan lähipäivien
aikana saa oman esityksensä valmiiksi. Tämän
jälkeen jossakin vaiheessa, varmasti muutaman viikon päästä,
sitten eduskunnan suuri valiokunta saa siitä asianomaisen
kirjelmän ja myöskin eduskunta tulee informoiduksi,
mitä ihan tarkkaan suunnitelma pitää sisällään.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Metsäteollisuus on esittänyt
julkisuudessa huolia, joiden mukaan metsäenergian lisäys
voisi uhata teollisuuden ainespuun saantia. Kysyisin ministeri Pekkarisen
näkemystä:
Voidaanko nämä metsäenergian lisäämistoimet
rakentaa niin, että teollisuuden ainespuun saanti ei vaarannu,
tai jopa päinvastoin niin, että samaan aikaan
tuetaan teollisuuden ainespuun ja toisaalta sitten energiapuun saantia?
Kysyisin myös: Katsotteko, että perinteiset
investointituet vielä voisivat riittää tämän
meidän haastavan uusiutuvan tavoitteen saavuttamiseen, vai
onko nyt aika ottaa käyttöön kustannustehokkaita,
markkinaperusteisia uusia ohjauskeinoja?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Periaatteessa investointituet uuden kapasiteetin,
uuden uusiutuvan energian kapasiteetin, rakentamisen osalta kyllä voisivat
toimia niiltä osin, kuin on kysymys siitä, että olemassa
olevissa kattiloissa, hiili-, turve- ja puukattiloissa, käytettäisiin
entistä enemmän puuta. Me tarvitsemme investointitukien
lisäksi, tai oikeastaan niille vaihtoehtoina, toisen tyyppisiä tukia — ehkä aika
ei riitä nyt, että niitä toisen tyyppisiä tarkemmin
tässä käyn erittelemään — ja niitten
tukien idea on se, että ne takaavat investoijalle ja sille
uusiutuvan raaka-aineen käyttäjälle pitkäjänteisen
tuen tai tiedon siitä, että vuodesta toiseen pitempijänteisesti
kun investoin tuohon, minua kohdellaan investoijana tällä ja
tällä tavalla etukäteen pitkälti
tiedettävällä tavalla. Tämmöisen
luottamuksen aikaansaaminen siellä investointipäässä ja
sitten puun tarjontapäässä on tärkeä asia.
Mitä tulee vielä metsäteollisuuden
pelkoihin, niin ne ovat mielestäni aiheettomia. Me pyrimme
nämä ohjausjärjestelmät niin
rakentamaan, että ainespuut eivät mene polttoon,
niin rakentamaan, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) että energiapuun
hankinta tukee myöskin tätä ainespuun
hankintaa; win-win-periaattella sekä energian että ainespuun
osalta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Uusiutuvan energian tavoite on todella haastava,
ja sitä tavoitettahan teki haastavammaksi se, että suomalainen
metsäteollisuus, josta on luontaisella tavalla sitä uusiutuvaa
tullut, on kuitenkin kriisissä ja sen kapasiteetti on pienentynyt.
Tämän teknisen haastavuuden lisäksi tulee
se, mitä puusta käytetään puutuotteisiin,
teollisuuteen, mitä energiaan, ja kaikki muut tavat.
Tähän liittyy myös yksi iso kysymys,
ja se on tietenkin se, käytetäänkö verotukia,
käytetäänkö investointitukia,
käytetäänkö jotain muita tukimekanismeja.
Näille kaikille tukikokonaisuuksille pitää löytää myöskin
maksaja.
Kun puhutaan sitten meidän kestävyysvajeesta
ja tämän tulevan talouskehityksen haasteista, niin
onko millään tavalla, arvoisa ministeri, arvioitu
sitä, kuinka suureksi eräällä tavalla
se haaste tässä taloudellisessa mielessä tulee,
jotta saadaan sitten tukijärjestelmien kautta tämä kehitys sellaiseksi,
kuten ministeri tulee esittämään ja toivoo?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Suomessakin niin kuin kaikkialla maailmassa
uusiutuvan energian käytön edistäminen
vaatii vielä erilaisia tukia, joko suoraan kuluttajilta
perittäviä tai verovaroja, jotka nekin viime kädessä tulevat
tavallisten kansalaisten maksamana, se on selvää.
Kuitenkin uskallan sanoa, että ne tukimäärät,
joilla se uusiutuva otetaan nyt käyttöön,
mitä Suomi tukimääriä käyttää,
eivät ole likimainkaan niin mittavia kuin monissa muissa
Euroopan unionin maissa. Me yritämme rakentaa nämä järjestelmät
mahdollisimman markkinaehtoisiksi, mutta totta on se, että kun
katsotaan tästä, sanotaan, kehyskauden verran,
neljä vuotta, eteenpäin, niin kyllä neljän vuoden
päästä kysymys on aika monista kymmenistä miljoonista,
ehkä lähelle sadasta miljoonasta, mitä tarvitaan
lisää. Sitten siellä jossakin vuoden
2020 tasossa tarvitaan vielä huomattavasti enemmänkin.
Vielä kerran palaan siihen, että puuta riittää Suomen
metsissä. Nyt mätänee sinne kymmeniä miljoonia,
jopa kymmeniä miljoonia, kuutioita vuosittain. Ei se nyt
ole suuri pelko, jos pieni määrä menee
ainespuuta polttoon, (Puhemies: Minuutti on nyt täyttynyt!)
jos samalla kertaa saadaan kymmenen miljoonaa kuutiota energiaa käyttöön.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Uusiutuvan energian lisäämisellä on
myös mittavat työllisyysvaikutukset. Kysyisinkin
ministeri Pekkariselta:
Miten paljon työpaikkoja nyt on syntymässä tämän
paketin johdosta?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nämä ovat tietysti arvionvaraisia,
mutta on laskettu, kuinka paljon vaikuttaisi tämmöinen
38 terawattitunnin suuruinen uusiutuvan energian lisäys
lähinnä metsissä, siinä logistiikassa
ja ehkä siinä polttopäässä,
sitten tuulienergian rakentamisessa, biodiesellaitosten — meillä on
tarkoitus, uskon, toteuttaa useita suuria puuhun perustuvia biodieselhankkeita,
laitoksia, siis tuotetaan biodieseliä. Kun kaikki nämä toivon
mukaan ovat toiminnassa tämän vuosikymmen loppuun
mennessä, niin arvio on monista tuhansista, 6 000—10 000,
sillä välillä puhutaan, se kokonaislisäys,
minkä verran tämä työpaikkoja
tuo. Kaiken lisäksi tällä parannetaan
energia-omavaraisuutta ja korvataan päästöjä aiheuttava energia.
Meidän päästökauppalasku vähenee 50—100
miljoonalla eurolla, kun lähestytään vuotta
2020.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan talousvaliokunnan sosialidemokraatit
ovat esittäneet, että me päättäisimme
tämän eduskunnan aikana hallituksen esityksestä kaksi
ydinvoimalaitosta ja ensi eduskunnassa tämän kolmannen.
Mutta tämä ei tule ratkaisemaan meidän
energian eikä sähkön tarvetta, vaan tämä uusiutuva
tarvitaan ehdottomasti, koska se tulee olemaan noin 60 prosenttia
tästä tarpeesta. Tämän takia
kysyn:
Millä tavoin myös rahoituksellisesti yksityissektorin
kanssa turvataan se, että tällä uusiutuvalla
on riittävästi tätä rahoitusta
pitkäjänteisesti saatavissa?
Sitten tähän samaan, tässä on
kysytty puusta näitä tärkeitä asioita.
Mutta suomalaisessa puurakentamisessa olemme selkeästi
jäljessä kaikista Euroopan unionin metsävaltioista
puurakentamisen osalta.
Mitä hallitus aikoo tehdä tämän
rahoituksen osalta ja sitten tämän puurakentamisen
osalta?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä on kaikki syy uskoa, että saadaan
tämä uusiutuvan lisäyksen tarvitsema
rahoitus. Investoijathan ovat pääasiassa yksityisiä investoijia
tai sitten kuntien ja kuntayhtymien omistamia laitoksia. Ne ottavat
normaaleilta markkinoilta rahoituksen, ja silloin kun ne investoivat,
niin niillä on myös jonkin verran mahdollista
saada siihen julkisten rahoitusinstituutioiden rahoitusta. Kyllä nyt
tässä uudessa järjestelmässä näitten
investointien osalta on kyllä tärkeää ei
niinkään investointituet vaan se takuuhinta, mikä esimerkiksi
tuulelle taataan uudella syöttötariffijärjestelmällä.
Kun taataan tietty hinta, kyllä se riittää ihan
riittäväksi syötiksi sille investoinnille.
Mitä puurakentamiseen tulee, niin meillä on ollut
monen vuoden ajan käynnissä tällainen puurakentamisen
edistämisohjelma. Me olemme uudistamassa standardijärjestelmää,
meillä ei ole ollut kunnollisia standardeja. Me olemme
alan tutkimus- ja tuotekehitykseen panemassa merkittävästi
lisää rahaa. Me olemme sopineet, että viennin
ja kansainvälistämisen rahoitusta lisätään
tämän vuoden budjetissa 6—7 miljoonalla. Meillä on
monia toimia, ja uskon, että jälkeä myös
syntyy.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Jotta ei tarvitsisi rakentaa yhtään
niitä uusia ydinvoimaloita, niin uusiutuvat energialähteet
pitäisi ottaa käyttöön paljon
nykyistä nopeammin. Ministeri Pekkarinen, viittasitte jo
siihen, että syöttötariffiasia on Suomessakin
valmisteilla. Monissa maissa on syöttötariffista
sellaisia kokemuksia, että pientuottajat saadaan yllättävän
hyvin liikkeelle, jos syöttötariffi on hyvin muotoiltu.
Esimerkiksi Saksassa on erittäin laaja uusiutuvan energian
tuotantoverkosto syntynyt tämän perusteella.
Miten ajattelette turvata pienten tuulivoimatuottajien, pienten
aurinkotuottajien aseman tällä syöttötariffirakenteella?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Se on kyllä totta, että Saksassa on
näitä erilaisia tukijärjestelmiä,
ja sen seurauksena Saksassa tukkusähkön hinta
oli pari kuukautta sitten 70 prosenttia korkeammalla tasolla kuin
Suomessa. Suomen hallitus lähtee siitä, että taataan
ja turvataan kilpailukykyiseen, ei vain Saksan vaan monien muiden
maiden kanssa kilpailukykyiseen, hintaan sähkö meillä.
Silloin niiden tukijärjestelmien, mitä otetaan
käyttöön, pitää olla
todella sellaisia, että niistä ei seuraa kohtuuton
lasku, sähkön hinta, sähkön
käyttäjille, sekä teollisuudelle että yksityisille
kuluttajille. Tästä syystä meidän
tukijärjestelmämme ovat vähän
erilaisia. Meille tulee syöttötariffijärjestelmä,
ja sekin on markkinaehtoisempi. Ei riitä aika sen tarkempaan
selostamiseen, mutta ajatus on, että jos on ihan pienet
myllyt tuolla joka kodin talon katolla, kyllä niiden käyttöönotto
tulee maksamaan aika paljon veronmaksajille, ja ihan siihen nyt
ei mennä.
Mitä vielä tulee siihen, riittääkö meillä sähkö, vaikkei
ydinvoimaa rakenneta, se voisi riittää, jos me
jatkossakin tuomme viidenneksen sähköstä Venäjältä.
(Puhemies: Minuutti on jälleen täyttynyt!) Se
voisi riittää, ellei hiiltä ajeta alas,
mutta hallitus on tehnyt toisen linjapäätöksen.