1) Hallituksen esitys eduskunnalle terrorismirikoksia koskevaksi
lainsäädännöksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Eduskunnalle annetussa
hallituksen esityksessä terrorismirikoksia koskevaksi lainsäädännöksi
on kysymys terrorismirikoksia koskevan rikoslain 34 a luvun
täydentämisestä.
Terrorismi on vakava uhka, ja yhteiskunnan täytyy ottaa
se huomioon muun muassa rikoslainsäädännössään.
Näin tehtäessä täytyy kuitenkin
erityistä huomiota kiinnittää oikeusvaltiollisiin
periaatteisiin sekä perus- ja ihmisoikeuksiin.
Ärade talman! I regeringens proposition föreslås
tillägg till strafflagens kapitel 34 a om terrorismbrott.
Terrorism är ett allvarligt hot som samhället
måste reagera på bland annat genom strafflagstiftning.
Samtidigt måste man komma ihåg att fästa
noggrann uppmärksamhet vid de krav som våra centrala
rättsstatsprinciper och respekten för grundläggande
rättigheter ställer.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan ensinnäkin
säädettäväksi rangaistavaksi
kouluttautuminen terrorismirikoksen tekemistä varten. Teon rangaistusasteikkona
on sakkoa tai vankeutta enintään kolme vuotta.
Rangaistavaan kouluttautumiseen syyllistyisi se, joka tehdäkseen
terrorismirikoksen kouluttautuu terroristisen koulutuksen antamista
koskevassa rikoslain pykälässä tarkoitetulla
tavalla muun muassa räjähteiden, ampuma-aseiden
tai muiden aseiden taikka myrkyllisten tai haitallisten aineiden
valmistuksessa tai käytössä.
Suomessa ei toistaiseksi ole tuomittu ketään terrorismirikoksesta,
mutta täällä oleskelevien henkilöiden
tiedetään osallistuneen terroristiseen toimintaan
liittyvään koulutukseen ulkomailla. Rangaistava
kouluttautuminen saattaisi tapahtua koulutuksen antajan ohjauksessa
niin terroristileirillä kuin teknisten apuvälineiden
välityksinkin.
Kysymyksessä on erityislaatuinen rangaistussäännös,
koska tietojen ja taitojen hankkimisen säätäminen
rangaistavaksi on poikkeuksellista. Tässä kouluttautuminen
kuitenkin tapahtuu terroristisen rikoksen tekemisen tarkoituksessa,
jolloin rangaistavuus on perusteltua. Kansainvälistä tai
eurooppalaista velvoitetta tällaisen rangaistussäännöksen
säätämiseen ei ole, mutta asiasta on
säädetty muun muassa eräissä EU-maissa.
Toiseksi esityksessä on kysymys terrorismiin liittyvän
toiminnan rahoittamisen rangaistavuuden laajentamisesta. Tältä osin
laajennettaisiin ensinnäkin rikoslain terrorismin rahoittamista koskevan
säännöksen aluetta koskemaan rikoslain
30 a luvun kaikkien terrorististen rikosten eikä vain
tiettyjen säännöksessä mainittujen
rikosten rahoittamista. On tärkeää, että kaikkien terrorististen
rikosten rahoittamisen erityinen moitittavuus ilmenee selvästi
rangaistussäännöksistä.
Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi
rangaistavaksi terroristiryhmän rahoittaminen eli niin
kutsuttu yleisrahoittaminen. Kyseessä on siis terroristiryhmän
rahoittaminen sellaisenaan, ei tietyn terroristisen rikoksen rahoittaminen.
Tässä uudessa terrorismin rahoittamista lievemmässä, täydentävässä rangaistussäännöksessä
rangaistusasteikkona
on sakkoa tai vankeutta enintään kolme vuotta.
Säännös on tarpeen ottaen huomioon, että annettaessa
varoja terroristiryhmälle ei voida tehokkaasti kontrolloida
sitä, käytetäänkö varat
esimerkiksi rikolliseen vai muuhun tarkoitukseen, ja toisaalta annettujen
varojen käyttäminen hyväänkin
tarkoitukseen mahdollistaa terroristiryhmälle muiden varojen
käyttämisen rikolliseen toimintaan.
Samalla tehtäisiin uusien säännösten
edellyttämät täydennykset poliisilain
salaisia tiedonhankintakeinoja ja pakkokeinolain salaisia pakkokeinoja
koskeviin säännöksiin.
Ärade talman! Enligt lagförslaget ska alltså den
som i avsikt att begå ett terroristbrott tar emot utbildning
i tillverkning eller användning av sprängämnen,
skjutvapen eller andra vapen, skadliga eller farliga substanser
eller andra särskilda metoder eller tekniker dömas
till straff. Likaså föreslås
att den person som direkt eller indirekt tillhandahåller
eller samlar in tillgångar till en terroristgrupp med vetskap
om gruppens karaktär ska dömas för finansiering
av terroristgrupp. Slutligen kan konstateras att ingen person hittills
i Finland har dömts för ett terroristbrott men
att vissa personer som vistas i Finland veterligen har deltagit
i utbildning med anknytning till terroristverksamhet utomlands.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
tärkeää, että nimenomaan terroristisen
kouluttautumisen, värväyksen ja rahoituksen puolella
tehostetaan toimenpiteitä. Suomihan oli jossain määrin
sinisilmäinen, 2000-luvun alkupuolella muun muassa vasta
korjattiin niitä lainsäädäntöpuutteita,
joiden mukaan Suomessa oli mahdollista suunnitella terroristisia
tekoja EU:n puitteissa ilman, että se oli rangaistava teko.
Olemme hivenen olleet tässä EU:n rajat ylittävän
yhteistyön semmoinen perässäkulkija,
mutta nyt on tärkeätä, että muistetaan,
että Madridin ja Lontoon 2004—2006 elokuun uhat
ovat edelleen mahdollisia. Tässä mielessä Prümin
sopimuksen rajat ylittävän järjestäytyneen
rikollisuuden, laittoman maahanmuuton ja terrorismin torjunnan puolella
oikeus- ja sisäministeriöiden pitää tiiviisti
toimia EU:n puitteissa myös Europoliin nähden.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on erittäin kannatettava
ja hyvä. Toisaalta on hirveän surullista, että tämä maailma
meidän ympärillämme muuttuu koko ajan
entistä raaemmaksi ja raaistuu ja sen takia sitten joudutaan
tällaisia lakeja säätämään. Kyseessä on
poikkeuksellinen laki, kuten ministeri totesi, eli kouluttautumisesta
terrorismiin rangaistaan tietyssä tilanteessa.
Sen lisäksi, että tämä lakiesitys
on hyvä, haluan kiinnittää huomiota siihen,
millä tavalla tätä pystytään
valvomaan, onko meillä tarpeeksi hyvät viranomaisresurssit,
että tämä homma pystytään
hoitamaan. Tämähän ei Suomessa yleistä ole,
mutta kun maailma muuttuu, niin kuin äsken totesin, niin
saattaa eräänä päivänä näin
ollakin.
Tom Packalén /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Laki sinällään
on erittäin hyvä. Hyvä, että tämmöinen
on ja tähän on kiinnitetty huomiota.
Mutta näkisin ongelmana esimerkiksi terroristijärjestöön
kuulumisen osoittamisen, sinänsä näytön
siitä, että joku kuuluu johonkin ja kouluttautuu
tämmöiseen työhön eli terrorismiin.
Näitä ihmisiä on esimerkiksi tällä hetkellä Syyriassa
ja on tämmöisten Isiksen ja Isilin ja Jabhat al-Nusran
alla, jotka ovat terroristijärjestöjä.
Mutta näyttö siitä, että he
aikoisivat tehdä jonkin terroristiteon — on todella
mielenkiintoista ja haastavaa nähdä, tuleeko oikeuskäytäntö osoittamaan, että tämä
pykälä toimii
käytännössä. — Kiitos.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta edustaja Kärnä puheenvuorossaan
kosketti ihan oikealla näkökulmalla tätä asiaa,
että keskeinen osa tätä työtä,
terrorisminvastaista toimintaa, ei ole tietysti pelkästään
siellä loppupäässä eli rangaistuksissa.
Se on tärkeä pelote, mutta olennaisinta on luonnollisesti
kyetä estämään kaikki tämä.
Ja siinä suhteessa lainsäädännön
pitää luonnollisesti olla tehokkain mahdollinen
mutta myöskin kansainvälisen yhteistyön.
En voi olla toteamatta tässä yhteydessä,
kun huomasin, että Euroopan unionin tiedustelupuolen päällikkö,
näitä asioita koordinoiva viranomainen, sanoi,
että Ukrainan kriisi tuli Euroopan tiedusteluviranomaisille
suurena yllätyksenä, niin kysyn kyllä ministeriltä omaa
käsitystä, mitä se kertoo siitä,
kuinka tehokas on toimintaverkko tänä päivänä siinä toiminnassa,
jossa terrorismi toimii, jossa on kuitenkin kaikkein pirullisimman älykkäimmät
aivot käytettävissä monella tapaa, että sitä toimintaa
kyetään peilaamaan, seuraamaan ja paljastamaan.
Ismo Soukola /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kanervan kysymykseen jatkaisin:
onko meillä aikomus myös lähettää terrorisminvastaisia
torjuntayksiköitä tai miehiä myös
ulkomaille, koska pelkästään kotimaassahan
tämä tiedustelutoiminta ei tuota tulosta?
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Näistä poliisien
resursseista olisin kysynyt. Viime vuonna kehysriihessä hallitus
ohjasi eduskunnan karttuisan käden kautta suojelupoliisille
1,5 miljoonaa euroa lisärahaa nimenomaan terrorismin torjunnan
henkilöstöresursseihin. Olisin kysynyt ministeriltä:
tuleeko tämä lisäraha nyt tarpeeseen
tämän lainsäädännön
uudistuksen kautta, niin että myös pystyttäisiin
tehokkaammin valvomaan terrorismikoulutuksesta epäiltyjen
ihmisten toimintaa?
Mikko Savola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Terrorisminvastaisessa työssä tietysti
on äärimmäisen tärkeätä se,
että pystytään ennalta ehkäisevästi
vaikuttamaan ja löytämään ne
tahot, jotka pystyvät puuttumaan siihen, että mitään
vakavia rikoksia ei pääse sattumaan. Kysyisinkin
ministeriltä: millaisena näette tällä hetkellä eri
viranomaistahojen, niin sisäisen kuin ulkoisen turvallisuuden
osalta, yhteistyön tason tällä hetkellä,
kuinka paljon keskustelua siellä käydään,
ja mitkä ovat valmiudet siltä osin puuttua entistä tehokkaammin
siihen, että mitään vakavia terrorismiin
viittaavia rikkomuksia ei pääse tässä maassa
tapahtumaan?
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos hyvästä hallituksen esityksestä.
Haluaisin tässä yhden tarkentavan kysymyksen ministeri
Henrikssonille esittää: onko lain valmistelun
aikana noussut viitteitä siitä, että kaksoiskansalaisuuden
omaavia henkilöitä hakeutuisi Suomen puolustusvoimiin
varusmiespalvelukseen epäilyttävillä motiiveilla,
siis tavoitteenaan saada erikoiskoulutusta, jota he voivat käyttää toisessa
kotimaassaan rikolliseen toimintaan?
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on entistä paremmin ehkäistä terroristien
tekemiä rikoksia. Sisäministeriö arvioi,
että Suomeen kohdistuvan terrorismin uhka on tällä hetkellä vähäinen.
Mutta emme kuitenkaan voi tuudittautua elämään
lintukodossa, meidän täytyy tunnistaa Suomea kohtaavia
ja Suomeen kohdistuvia uhkia. Kysyisin teiltä, hyvä ministeri:
millaisia todellisia uhkia meillä voisi olla, ja mihinkä meidän
tulisi Suomessa valmistautua, ja onko Suomessa myös esimerkiksi
terrorismiin kytköksissä olevia henkilöitä, jotka
kulkevat vaikkapa läpi Suomen vaihtaessaan maata?
Kari Tolvanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä, koska tämmöinen kouluttautuminen on
nykypäivää, ja tätä lainmuutostahan
on vaatinut muun muassa Valtakunnansyyttäjänvirasto
ja suojelupoliisi. Tietysti huolenaihe on lähinnä tämä paikallispoliisin
toiminta. Tiedän, että suojelupoliisi on saanut
lisää rahoitusta ja suojelupoliisi kyllä osaa
Suomen tasavallassa hoitaa tehtävänsä hyvin,
ennalta ehkäistä näitä hankkeita
ja myös paljastaa niitä. Mutta kun heidän
voimavaransa eivät ihan joka paikkaan riitä, mikä on
paikallispoliisin mahdollisuus tukea tätä suojelupoliisin
toimintaa? Onko arvoisan ministerin mielestä koulutus ajan
tasalla, ovatko tietojärjestelmät ajan tasalla,
onko tietojenvaihto ajan tasalla? Epäilen, että näin
ei ehkä ole paikallispoliisissa, koska siellä on
monennäköisiä paineita aivan päivittäistehtävien
hoitamiseksi.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tämä kouluttautuminen
terrorismirikoksen tekemistä varten säädetään
rangaistavaksi ja siitä tuomitaan sitten sakkoon tai enintään
kolmen vuoden vankeusrangaistukseen — tuomitaan siis se,
joka tehdäkseen terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen
kouluttautuu ampuma-aseitten, räjähteiden ja tämäntapaisten
asioitten käyttöön — niin siis
pelkkä kouluttautuminenko ei ole rangaistavaa, vaan siihen
pitää aina olla liitettävissä näyttö siitä,
että hän on suunnitellut tekevänsä jonkun
konnuuden?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja sitten ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Hyviä näkökohtia
ja hyviä kysymyksiä. Jos olisimme Ruotsissa, niin
oikeusministeri vastaisi myös poliisin toiminnasta, mutta
Suomessa sisäministeri on se ministeri, joka vastaa poliisin
toiminnasta, ja sen takia valitettavasti minulla ei ole kaikkiin
teidän hyviin kysymyksiinne tässä ja
nyt vastauksia, mutta otetaan ne kuitenkin nyt tässä esille
sen verran kuin minä pystyn niihin vastaamaan.
Ensinnäkin tärkeintä tässä on
se, että tällä lisäyksellä rikoslakiin
halutaan ennen kaikkea ennalta ehkäistä sitä,
että terrorismirikoksia tehdään Suomessa.
Tällä lisäyksellä me täydennämme sitä meidän
lainsäädäntöä, mikä nyt
koskettaa terrorismirikoksia, niin että sitä aukkoa,
joka on ollut olemassa, ei sen jälkeen, kun eduskunta on tämän
lain toivottavasti hyväksynyt, enää ole. Siihen
sisältyy, edustaja Kärnä, se, että kouluttautuminen
tapahtuu koulutuksen antajan ohjauksessa. Näin ollen pelkkä tämmöinen
itseopiskelu ei olisi rangaistavaa, vaikka kouluttautuminen voisikin
tapahtua myös teknisten apuvälineiden välityksin.
Se, että itse opiskelee netissä, ei vielä ole
rangaistavaa, mutta vastuu kouluttautumisesta ei edellyttäisi,
että joku tuomitaan rangaistukseen koulutuksen antamisesta,
niin että siitä tämä ei ole
kiinni. Tämä kouluttautuminen on valmisteluluonteinen
rikos, ja sen takia rangaistusasteikoksi sopii tällöin
sama rangaistusasteikko kuin terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelusta.
Sitten tässä on tuotu esille se, tuleeko tämä toimimaan
käytännössä. No, se jää nähtäväksi.
Toivottavasti tämä toimii ennalta ehkäisevästi
niin, että meidän ei Suomessa koskaan tarvitse
olla mukana sellaisessa tilanteessa, jossa täällä tehtäisiin
joku terrorismirikos, eikä täällä myöskään kouluttauduttaisi
terrorismirikoksen tekemistä varten.
Sitten edustaja Kanerva toi esille tämän erittäin
tärkeän kansainvälisen yhteistyön.
Se on tietysti niin, että sekin menee sinne sisäministerin
ja ulkoministerin tontille. Minun tiedossani on kuitenkin se, että erittäin
tiivistä yhteistyötä tehdään Euroopan
unionin kentällä ja että myös
tietoja vaihdetaan, mutta tästä tietävät
paremmin ne ministerit, jotka näistä asioista
vastaavat.
Sitten sama asia pätee tähän edustaja
Soukolan tekemään kysymykseen, onko aikomusta
lähettää ulkomaille. Parasta kysyä sisäministeri Räsäseltä suoraan.
Sama asia pätee näihin poliisien resursseihin.
Tietenkin tilanne on se, että poliisilla pitää olla
tarvittavat resurssit, että myös pystyvät
sitten tutkimaan näitä epäilyjä,
kun ja jos niitä on, ja viranomaisten yhteistyön
pitää olla saumatonta. Sen takiahan me olemme
hallituksessa nyt tekemässä paljon myös
tietohallintopuolella uudistuksia, jotta nämä eri
viranomaisten eri tietoverkot keskustelisivat toistensa kanssa ja
jotta tieto menee juuri sille taholle, joka sitä tietoa
tarvitsee.
Kaksoiskansalaisuudesta parasta kysyä ministeri Haglundilta,
onko ollut näkyvissä, että Puolustusvoimiin
hakeutuu tällaisia henkilöitä. Minulla
ei ainakaan ole siitä tietoa.
Tässä luulen, puhemies, että nyt
suurimmilta osin oli se, mihin minä nyt pystyn vastaamaan, mutta
olen tyytyväinen siitä, että olemme saaneet
aikaiseksi tämän ehdotuksen. Näillä näkymin
ainakin tällä hetkellä voidaan sanoa,
että tämän jälkeen meidän
lainsäädäntömme pitäisi
olla ajan tasalla. Se ei tarkoita tietenkään sitä,
ettei sitä ennalta ehkäisevää toimintaa
pitäisi myöskin harjoittaa monella monella saralla
myös tästä eteenpäin, ja kansainvälistä yhteistyötä tarvitaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on entistä paremmin ehkäistä todellakin
terroristien rikosten tekemistä. Perussuomalaiset ovat
kantaneet asiasta huolta, ja vuonna 2011 edustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin
ensimmäisenä allekirjoittama lakialoite on myös
tehty. Se mainitaan myös täällä hallituksen
esityksessä, ja se liittyy myös tähän
kouluttautumisen säätämiseen rangaistavaksi.
Sisäministeriö arvioi, että Suomeen
kohdistuvan terrorismin uhka on tällä hetkellä vähäinen, mutta
sisäministeriön mukaan on kuitenkin viitteitä,
että Suomesta osallistutaan väkivaltaisen toiminnan
tukemiseen ja rahoittamiseen ulkomailla. Tässä hallituksen
esityksessä esitetään, että kouluttautuminen
terrorismirikoksen tekemiseen olisi rangaistavaa. Tällä hetkellä se
ei ole vielä sitä. Hallituksen esityksessä määritellään se,
että rangaistuksen piiriin tulisivat ne henkilöt,
jotka ovat saaneet koulutusta räjähteistä, aseista
tai haitallisten aineiden valmistuksesta tai käytöstä terroritekoa
varten. Esityksessä laajennetaan myös terrorismin
rahoittamisen rangaistavuutta. Terrorismin rahoittaminen kriminalisoitiin
Suomessa vuonna 2002, ja tämä hallituksen esitys
laajentaa rangaistussäädöksiä koskemaan aiempaa
useamman terrorismirikoksen rahoittamista. Rangaistuksen voi saada
terroritekojen rahoittamisesta, ja rangaistusta tulisi neljästä kuukaudesta
kahdeksaan vuotta vankeutta. Lakiesitys täydentää myös
poliisilain salaisia tiedonhankintakeinoja ja pakkokeinolain salaisia
pakkokeinoja koskevia säännöksiä.
Kyllä tuntuu, että tämä lakiesitys
on hyvä, ja varsinkin, kun tällä ei ole
kustannusvaikutuksia, ei tule mitään uusia virkoja
eikä toimia vaan tarkoitus on todellakin parantaa suomalaisten
ja kansalaisten turvallisuutta ja sitä, että meillä on täällä hyvä elää ja
asua.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Maaliskuun lopulla Helsingin Muslimit
-yhdistys kutsui järjestämäänsä keskustelutilaisuuteen jamaikalaissyntyisen
muslimisaarnaaja Bilal Philipsin. Kyseinen muslimi on herättänyt
kansainvälisellä areenalla suurta paheksuntaa ääri-islamilaisten
mielipiteidensä takia. Euroopan maista Saksa ja Britannia
ovat vuosina 2010 ja 2011 estäneet kyseisen henkilön
maahantulon, sillä hänen on koettu uhkaavan kyseisten
maiden sisäistä turvallisuutta. Minä,
allekirjoittanut, sekä edustaja Halla-aho vaadimme sisäministeriämme
moneen kertaan useammalla eri areenalla puuttumaan tilanteeseen,
mutta mitään konkreettista ei tapahtunut.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti kyseisen radikaalin muslimisaarnaajan
kutsuminen suomalaisen muslimijärjestön kokoukseen
on jälleen selvä indikaattori maassamme asuvien
muslimien radikalisoitumiskehityksestä. Jo erään
toisen brittiläisen äärimuslimin viimevuotinen
vierailu Suomessa tunnetun muslimijärjestön kutsumana todisti,
etteivät maassamme asuvat muslimit vierasta aatteena islamilaista
fanatismia. Mielestäni radikaalien muslimisaarnaajien tuloa
Suomeen voidaan pitää iskuna vasten suomalaisen
oikeusvaltion kasvoja, sillä äärimuslimit
tunnetusti pyrkivät sanomallaan tietoisesti kiihottamaan
uskonveljiään sekä -sisariaan taistelemaan
länsimaista demokraattista valtiomuotoa vastaan. Sisäministeri
Räsäsen olisi aiemmin yhteistyössä ulkomaalaispoliisin
ja suojelupoliisin kanssa pitänyt päättäväisesti
estää Philipsin ja muiden vastaavien radikaalien
muslimisaarnaajien maahantulo.
Arvoisa puhemies! Tämän ja monen muun asian
johdosta voidaankin sisäministerimme todeta epäonnistuneen
pahasti nykyisissä tehtävissään,
joista keskeisin on sisäisestä turvallisuudesta
huolehtiminen. Mielestäni tämänpäiväiset hallituksen
esitykset terrorismilainsäädäntöön ovat
oikean suuntaisia, mutta riittämättömiä.
Jotta edellä kuvatuilta ongelmilta vältyttäisiin
jatkossa, tulisi ministerin ja koko hallituksen ottaa itseään
niskasta kiinni ja ryhtyä toimenpiteisiin, joilla taataan
jatkossa suomalaisen yhteiskunnan sisäinen turvallisuus
ja vakaus. Mikäli se vaatisi vielä lisää muutoksia
nykyiseen ulkomaalais- tai rikoslakiin, olisi ministerin välittömästi
ryhdyttävä tarvittaviin lainvalmistelutöihin,
jotta radikaalimuslimien aiheuttama vaara ja islamilaisen terrorismin
kasvualusta saadaan eliminoitua Suomesta pysyvästi.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä 18/2014,
joka koskee terrorismirikoksia koskevaa lainsäädäntöä.
Kymmenet terroristijärjestöt antavat leireillään
koulutusta terrori-iskujen tekemiseen. Maantieteellisesti koulutusleirejä sijaitsee
alueilla, joilla on myös aseellisia konflikteja tai niiden uhka.
Romahtaneet valtiot epämääräisine
sotilasklaaneineen ovat otollista maaperää terroristikoulutuskeskuksille.
Koulutus lähtee usein uskonnollisista ja ideologisista
arvomaailmoista liikkeelle. Oikeutus haetaan historiasta ja uskonnollisista
kirjoituksista.
Propagandaopetuksen johdossa toimii ihmisarvoa kunnioittamattomia
niin sanottuja oppineita, jotka manipuloivat nuoria, sorrosta kärsineitä ja
usein vähän koulutettuja miehiä ja joskus myös
naisia. Leireillä koulutetaan aseen käsittelyyn
ja annetaan ampumakoulutusta rynnäkkökivääreistä raketinheittimiin
ja sinkoihin. Kynnys sitäkin järeämpiin
aseisiin ja niiden käyttöön on matala.
Oppisisältöön voi kuulua myös
omatekoisten räjähteiden rakentamista. On vahvoja viitteitä,
että myös Suomesta on hakeuduttu terroristikoulutukseen
ja myös sotatoimialueelle, kuten Syyriaan. Radikalisoituneet
koulutetut voivat palattuaan ryhtyä uusien lähtijöiden
rekrytoijiksi.
Kaikenlainen terrorismin välitön tai välillinen tukeminen
on tuomittavaa, on se sitten kouluttautumista, kouluttamista, rekrytointia
tai rahoittamista. Myös kansainväliset velvoitteet
ja sopimukset, tai ainakin niiden henki, edellyttävät, että Suomi
tiukentaa tältä osin lainsäädäntöään. Useissa
maissa on jo säädetty terrorisminvastaisista laeista,
kuten Norjassa, Ranskassa ja Espanjassa.
Nähdäkseni hallituksen esitys on oikean suuntainen
ja ansaitsee kiitoksen hyvästä valmistelusta. — Kiitos.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suojelupoliisin tuoreiden tietojen
mukaan terrorismiin kytköksissä olevien yksilöiden määrä on
Suomessa moninkertaistunut vajaan kymmenen vuoden aikana. Supo pitää maamme sisäistä
turvallisuutta
eniten uhkaavana tekijänä ääri-islamilaista
terrorismia, jonka takana voi olla yksittäisiä äärimuslimeita
tai tiettyjä kiihkoislamilaisia ryhmittymiä. Myös
Suomesta maailmalle taistelemaan lähtevien suomalaisjihadistien
määrä on kohonnut viime vuosina hälyttävälle
tasolle. Lisäksi Syyrian pidentyneellä konfliktilla
on äärimuslimien liikkuvuutta Suomen ja ulkomaiden
välillä erikseen kiihdyttävä vaikutus,
mikä pitäisi huomioida sisäisen turvallisuuden
torjunnassa riittävällä tavalla.
Arvoisa herra puhemies! Tänään käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä pyritään täydentämään
terrorismilainsäädäntöä muun
muassa siltä osin kuin kyse on terroristisen koulutuksen hankkimisesta
sekä terrorismin rahoittamisesta. Näiltä osin
suhtaudunkin tyytyväisyydellä hallituksen esittämiin
lakimuutoksiin, mutta terrorismin lopulliseksi nujertamiseksi olisi
lainsäätäjien kuitenkin välttämätöntä saattaa
myös Suomen ulkomaalais- ja kansalaisuuslaki aidosti vastaamaan
globaalin terrorismin toimintaympäristön muutosta.
Terroristiseen toimintaan osallistumisesta pitäisi
säätää ulkomaalaislaissa siten,
että se automaattisesti johtaa ulkomaalaisen terroristin maassaolon
edellytysten päättymiseen, karkottamiseen sekä pysyvään
maahantulokieltoon. Tällä tavoin yhteiskuntamme
asettaisi korkean kynnyksen esimerkiksi ääri-islamilaiseen
toimintaan osallistumiselle, sillä se automaattisesti johtaisi
vierasmaalaisen yksilön Suomesta poistamiseen. Myös
kansalaisuuslakia olisi syytä reformoida tavalla, joka
mahdollistaisi kansalaisuu-den pois ottamisen niiltä terroristitoimintaan osallistuvilta
yksilöiltä, jotka ovat saaneet kansalaisuusstatuksen
riittävän oleskeluajan myötä Suomessa.
Arvoisa herra puhemies! Vilpitön uskoni on se, että näillä esittämilläni
terrorisminvastaisilla lainsäädäntöehdotuksilla
Suomi voisi tehokkaasti vähentää kansainvälisen
terrorismin valtiomme sisäiselle turvallisuudelle aiheuttamaa
vaaraa.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä terrorismirikoksia
koskeva lainsäädäntö onkin aika
jo laittaa kuntoon, ja hyvä, että nyt tästä esitys
tulee meille tänne eduskuntaan käsiteltäväksi.
Lainsäädäntö sen suhteen nimenomaan,
että ennalta ehkäisevästi pystytään
puuttumaan näihin tapauksiin, jotka viittaavat rikollisuuteen,
ja sitä kautta niistä myös rankaisemaan, on
tärkeä. Tässä tietysti muutamia
kysymyksiä ja huolenaiheita tämänkin
suhteen vielä herää.
Kouluttautuminen terrorismirikosta varten säädetään
rangaistavaksi. Tässähän nyt on määritelty
rangaistusasteikko sakosta enintään kolmeen vuotta
vankeutta. Tietysti vaikuttaa ensi kuulemalta hieman pieneltäkin
tämä rangaistusasteikko. Kysyisinkin ministeriltä:
Kuitenkin kun terrorismirikoksista puhutaan, ne ovat hyvin vakavia
tapauksia, mitä ollaan kansainvälisestikin saatu
seurata. Onko tämä riittävä rangaistusasteikko,
vai onko myös varaa sitten kiristää tätä,
erityisesti vankeuspuolta, pidemmäksi? Minkälaisia
keskusteluita tästä on ministeriössä ollut?
Sen lisäksi, herra puhemies, haluan vielä painottaa
tätä resurssiasiaa siten, että niin poliisilla kuin
Puolustusvoimilla on ne riittävät resurssit jatkossa.
Nythän on jouduttu hyvinkin mittavia leikkauksia tekemään,
ja se tietysti näkyy monella osa-alueella. Se tietysti
huolestuttaa, kun taloustilanne on muutenkin vielä kireä.
Sitten on tärkeää se, että nämä eri
tahot keskustelevat toistensa kanssa ja että tietojärjestelmät
toimivat ja niin sisäisesti kuin myös sitten kansainvälisesti keskustellaan,
että pystytään mahdollisimman hyvin ennalta
ehkäisevästi näihin rikoksiin puuttumaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Valtion tärkein tehtävä on
taata turvallisuus, niin sisäinen kuin ulkoinen. Maailma
muuttuu, ja ikävä kyllä Suomi ei ole
enää sellainen lintukoto kuin vielä joku
vuosikymmen sitten.
Terrorismirikokseen kouluttautumista tapahtuu — Syyrian
sisällissota tarjoaa yhden esimerkin — ja on hyvä,
että hallitus lakiesityksellään yrittää tarttua
tähän ongelmaan ja säätää sen
rangaistavaksi. Mutta miten näyttö todennetaan?
Se voi olla käytännössä hyvinkin
haastavaa. Esimerkiksi itseopiskelu ei ole rangaistavaa, tarkensi
ministeri Henriksson. Nähtäväksi siis
jää, toimiiko laki käytännössä.
Joka tapauksessa ääri-islamilaisen radikalismin
leviäminen Suomeen on padottava. Vähintäänkin
toivoa sopii, että nyt lähetekeskustelussa olevalla
lailla, kun se saatetaan voimaan, on ennalta ehkäisevä vaikutus.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! On lähtökohtaisesti
aika ongelmallista kriminalisoida sinänsä laillista
toimintaa, jos sitä tehdään tarkoituksena
syyllistyä myöhemmin laittomaan toimintaan eli
tässä tapauksessa esimerkiksi terroristiseen rikokseen.
Rikollinen aikomus ja tavoitehan voidaan varmuudella todentaa ainoastaan
siinä vaiheessa, kun itse terroristinen rikos on tehty,
jolloin tavallaan siihen valmistautumisen kriminalisointi ei enää ole
kovin mielekästä, koska henkilö toivon
mukaan saa tuomion siitä itse rikoksesta. Tämä hallituksen esitys
on askel oikeaan suuntaan, mutta se on riittämätön,
ja nimenomaan näyttöongelmien vuoksi suhtaudun
hiukan epäillen siihen, saavutetaanko sillä todellisia
tuloksia.
Se, mihin pitäisi puuttua ja minkä edustajat Immonen
ja Saarakkala nostivat jo esiin, on esimerkiksi se, että fanatismiin
lietsovia henkilöitä ei pitäisi päästää Suomeen,
koska sillä on sitten vaikutuksensa myös täällä asuvien
yhteisöjen radikalisoitumiseen ja niin edelleen. Maahanmuuttopolitiikan
keinoilla pitäisi pyrkiä siihen, että tänne
pääsisi mahdollisimman vähän
riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä ja että esimerkiksi
sellaiselta henkilöltä, joka on Suomen kansalaisuuden turvin
lähtenyt ulkomaille osallistuakseen siellä rikolliseen,
terroristiseen toimintaan, pitäisi olla mahdollisuus myös
peruuttaa kansalaisuus tai, sikäli kuin sitä ei
ole, vähintään oleskelulupa Suomeen.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Viime vuosikymmenellä perustuslakivaliokunnan jäsenenä oli
tilaisuus tutustua myös suojelupoliisin toimintaan ja heidän
toimintaansa nimenomaan terrorismin torjunnassa ja myös
niihin sisäiseen turvallisuuteen liittyviin asioihin, joita kyseinen
poliisi käsitteli silloin ja käsittelee.
Tässä matkalla on tapahtunut paljon. Välillä tuntuu,
että suojelupoliisi on meillä eniten syytettyjen
penkillä. Voi olla, että jossakin nauraa hirnuttiin
oikein kunnolla. Poliisinkin tietysti täytyy toimia lainmukaisesti,
mutta meillä myös yhteiskunnassa on tiettyjä instituutioita,
joita täytyy varjella ja hoitaa. Heillä pitää olla
myös sitten lainmukaiset tehtävärajat,
millä toimitaan, mutta siihen työhön
kuuluu myös tietty itsellisyys, varsinkin tämänkaltaisissa
tehtävissä.
Minua ei oikein miellytä tämä keskustelu
siltä osin, mitä tässä salissa
on käyty. On liian helppoa — siitä huolimatta,
että yksittäisiä esimerkkejä löytyy,
ja varmaan myös suojelupoliisinkin näkökulmasta — osoittaa
esimerkiksi joku uskontokunta tai joku suunta sanomalla, että se edustaa
jonkin sorttista näkökulmaa silloin, kun puhutaan
terrorismista. On hyvä muistaa, että Suomessa
toteutetut terrori-iskut tai tihutyöt tai monet tällaiset
ovat kyllä olleet pääsääntöisesti ihan
meidän suomalaisten tekemiä eivätkä näihin
ole yleensä käsittääkseni liittyneet
millään lailla nyt sitten uskonnot tai sentyyppiset
kysymykset, jotka sinällänsä maailmalla
monia asioita vievät milloin mihinkin suuntaan.
En usko myöskään, että on
Suomen edun mukaista se, että Suomi painottaisi sitä näkökulmaa,
että meillä on joihinkin maailmassa, tällä yhteisellä Telluksellamme,
oleviin uskontosuuntiin nähden perusasenne, että ne
aiheuttavat nimenomaan terrorismiin johtavia asioita ja sen takia
täytyisi joitakin rajoituksia tehdä. Yksittäisten
henkilöiden kohdalta en edes osaa arvioida asiaa. Katson
kuitenkin, että Suomen pitää pitää omasta,
sekä sisäisestä että ulkoisesta,
turvallisuudestaan huolta. Se edellyttää laajaa
kansainvälistä toimintaa, ja tässä suhteessa
uskon, että tämä lakiesitys on toivottavasti
viemässä asioita hyvään suuntaan.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Vi vill alla bekämpa terrorism,
och de flesta här har sagt att lagen är ett steg
i rätt riktning. Samtidigt vet vi att olika länder
ser olika på vad terrorism är. I många
länder bekämpas minoriteter och regimkritiker
just som terrorister. Sådana länder begär
handräckning via Interpol eller genom annat internationellt
samarbete. I sådana fall måste demokratiska länder
som Finland ha tillräcklig kunskap för att avslöja
sådana försök. Det är lätt att
hemligstämpla handlingarna i sådana fall för att
slippa insyn, och jag skulle vilja fråga minister Henriksson: Är
ministern övertygad om att finska myndigheter har tillräcklig
utbildning för att avslöja sådana försök?
Alltså inte bara utbildning för att avslöja
terrorism, utan också utbildning för att avslöja
försök att använda terroriststämpeln
för bekämpning av till exempel minoriteter och
att mänskliga rättigheter även i fortsättningen
respekteras.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rossi viittasi omassa puheenvuorossaan
ilmeisesti täällä käytyyn keskusteluun
siitä, minkälaisia turvallisuusuhkia miltäkin
taholta Suomeen kohdistuu.
Minun mielestäni meidän on syytä luottaa suojelupoliisiin
siinä, kun suojelupoliisi on todennut, että meillä on
Suomessa moninkertaistunut terrorismiin kytköksissä olevien
yksilöiden määrä viimeisten
vuosien aikana, ja meillä on toisaalta se tilanne, että eniten
meidän sisäistä turvallisuutta uhkaa,
ainakin supon näkökulmasta, ääri-islamilainen
terrorismi. Joten tässä ei ole kyse mistään
mielipideasiasta eikä siitä, mitenkä me
suhtaudumme erilaisiin uskontoihin, vaan kyse on siitä,
miten me suhtaudumme olemassa oleviin tosiasioihin. Mielestäni
olemassa olevat tosiasiat on syytä tunnustaa, jolloin saadaan
kaikkein parhaimpia ratkaisuja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 2 minuuttia paikalta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Se on varmasti niin, että terrorismia
ja sen uhkaa ei pidä vähätellä,
mutta sitä ei pidä myöskään
yliarvioida. Supo on varmasti se toimija Suomessa, joka tällä hetkellä tietää parhaiten,
mikä tilanne on, ja siihen heidän sanomaansa on
suhtauduttava kaikella vakavuudella tietysti. Sen takia me olemme
myös erittäin sitoutuneita siihen, että me
haluamme, että meidän lainsäädäntö on
nyt sillä tasolla, että se omalta osaltaan vaikuttaa
myös tähän ennaltaehkäisyyn. Kuitenkin — meillä on
seuraavana asiakohtana listalla tänään
yhdenvertaisuuslakipaketti — lähtökohdan
on oltava se, että jokaista henkilöä kohdellaan
samalla tavalla, jokaisella ihmisellä on oma ihmisarvonsa,
eikä mikään tavallaan etninen ryhmä tai
kansalaisuus sinänsä saa olla peruste sille, että epäillään
jotakin henkilöä siitä, että hän
voisi olla terroristiseen tekoon liittyvä henkilö.
Sitä pitää varoa.
Edustaja Savola muun muassa kysyi tästä rangaistusasteikosta.
Siinä logiikka on se, että kouluttautuminen on
valmisteluluonteinen rikos. Tämän vuoksi on katsottu,
että rangaistusasteikoksi sopii sama rangaistusasteikko,
joka on jo voimassa koskien terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen
valmistelua.
Se on toinen asia sitten, että meillähän
on koko rikoslaki, 34 luku, täynnä erilaisia terrorismirikoksia,
ja niistä on säädetty myös hyvin
hyvin vakavia rangaistuksia. Esimerkiksi värväyksestä terrorismirikoksen
tekemiseen on säädetty vähintään
4 kuukauden ja enintään 8 vuoden vankeusrangaistus
ja niin edelleen. Elikkä tässä pysytään nyt
siinä systematiikassa, mikä meille on tavanmukaista
rikoslainsäädännössämme.
Mutta toki tämä on asia, johonka lakivaliokunta
voi vielä palata ja miettiä omalta osaltaan.
Ledamot Nauclér frågade om det finns tillräckligt
med utbildning. Som justitieminister har jag inte ansvar nu för
den typen av verksamhet så att jag skulle kunna svara direkt
på om det finns tillräckligt med utbildning för
att uppfatta sådana här situationer,
där någon kanske säger att den har ett
visst ändamål men kanske kör ett annat ändamål.
Jag tror att den frågeställningen borde ställas
kanske till inrikesministern, eventuellt också till försvarsministern
och utrikesministern, som i det här sammanhanget
säkert samarbetar också när det gäller
de här frågorna. På justitieministeriet
har vi inte den sakkunskapen för tillfället.
Keskustelu päättyi.