9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yksityisistä turvallisuuspalveluista
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäministeri Päivi Räsänen
Herra puhemies! Tässä käsillä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi
laki yksityisistä turvallisuuspalveluista. Tällä lailla
kumottaisiin nykyinen laki yksityisistä turvallisuuspalveluista
ja lisäksi esitetään kumottavaksi järjestyksenvalvojista
annettu laki. Tämän esityksen pääasiallisena
tavoitteena on yksityisiä turvallisuuspalveluita koskevan
sääntelyn selkiyttäminen hallitusohjelmaan
tehdyn kirjauksen mukaisesti. Yksityisiä turvallisuuspalveluita
koskeva lainsäädäntö ehdotetaan
keskitettäväksi yhteen lakiin siten, että laki
käsittäisi vartioimisliike-, järjestyksenvalvoja- ja
turvasuojaustoimintaa koskevat säännökset.
Nykyistä lainsäädäntöämme
voidaan pitää sinänsä varsin
onnistuneena. Vartijoiden ja järjestyksenvalvojien toimivaltuuksista
on laissa säädetty, ja heidän on oltava
myös poliisin tehtävään hyväksymiä.
Myös turvasuojaajilla, joita ovat esimerkiksi lukkosepät
ja murtohälytysjärjestelmien asentajat, on jo
yli kymmenen vuoden ajan ollut sama velvoite olla poliisin hyväksymiä.
Suurimmat nykyisen lainsäädännön
ongelmat ovat liittyneet lainsäädännön
hajanaisuuteen. Lisäksi ongelmallisena on pidetty muun
muassa sitä, että vaikka vartioimisliiketoiminta
on ollut elinkeinotoimintana luvanvaraista jo pitkään, vastaava
ammattimainen järjestyksenvalvojatoiminta ei sitä ole
ollut tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta. Järjestyksenvalvojatoiminta
ehdotetaankin nyt säädettäväksi
elinkeinona luvanvaraiseksi eräin poikkeuksin.
Elinkeinolupaa ei jatkossakaan edellyttäisi sellainen
järjestyksenvalvojatoiminta, jossa järjestyksenvalvoja
on palvelussuhteessa suoraan alueen tai paikan haltijaan. Myös
järjestyksenvalvojatoiminta yleisötilaisuuksissa
ja yleisissä kokouksissa jäisi luvanvaraisuuden
ulkopuolelle. Siten esimerkiksi aatteelliset yhdistykset eivät
jatkossakaan tarvitsisi turvallisuusalan elinkeinolupaa toimittaessaan
järjestyksenvalvojapalveluita yleisötilaisuuksiin.
Lain tarkoituksena ei ole siis estää tai rajoittaa
tällaiselle pohjalle rakentuvaa, varsin hyvin toiminutta
toimintaa jatkossakaan.
Myös turvasuojaustoimintaa esitetään
elinkeinona tietyin osin luvanvaraiseksi. Lupaa edellyttäisi
sellainen turvasuojaustoiminta, joka käsittää niin
sanottua hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä,
ja tällaisia tehtäviä olisivat sähköisten
ja mekaanisten lukitusjärjestelmien, murtohälytysjärjestelmien,
kulunvalvontajärjestelmien asentaminen, korjaaminen tai
muuttaminen. Turvasuojaustoiminnassa saadaan valtava määrä asiakkaiden
turvallisuusjärjestelyihin liittyviä luottamuksellisia
tietoja, ja näiden tietojen väärinkäyttäminen
voisi johtaa pahimmassa tapauksessa varsin suuriin vahinkoihin.
Tämän vuoksi on katsottu perustelluksi esittää,
että alan työntekijöiden lisäksi
valvonta ulotettaisiin kohdistumaan myös alalla toimiviin
yrityksiin.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi
kahden vuoden siirtymäaika lain voimaantulosta luvanvaraisiksi
tuleville elinkeinoille. Vartioimisliiketoiminta esitetään
pidettäväksi edelleen luvanvaraisena. Ehdotettu
laki käsittäisi säännökset
turvallisuusalan elinkeinoluvasta. Lupa korvaisi nykyisen vartioimisliikeluvan
ja olisi yhteinen kaikille luvanvaraisiksi ehdotetuille elinkeinoille. Yhdellä luvalla
voisi siten harjoittaa lähtökohtaisesti vartioimisliike-,
järjestyksenvalvoja- tai turvasuojaustoimintaa,
mutta lupa voitaisiin kuitenkin rajata koskemaan esimerkiksi vain
yhtä mainituista toiminnoista, jolloin tuo luvansaaja ei
voisi sitten harjoittaa näitä muita toimintoja.
Järjestyksenvalvojien asettamisoikeutta esitetään
vähäisessä määrin laajennettavaksi.
Vartijan ja järjestyksenvalvojan toimivaltuuksiin esitetään
tehtäväksi eräitä muutoksia
ja täsmennyksiä. Vartijalle esimerkiksi esitetään
oikeutta vapauttaa kiinni ottamansa rikoksesta epäilty
henkilö eräin edellytyksin poikkeustapauksissa
poliisin luvalla ja sellaisissa tilanteissa, joissa sitten tuo henkilö voi
saada esimerkiksi vaikkapa näpistystapauksen jälkeen
poliisilta kutsun tulla selvittämään
asia myöhemmin. Myös järjestyksenvalvojan
toimivaltuuksiin ja oikeusasemaan esitetään eräitä muutoksia.
Poliisin säilyttämien henkilöiden
kohtelusta annettua lakia esitetään muutettavaksi
siten, että poliisilaitokset voisivat antaa toimeksiannon laissa
tarkoitettujen vartijan tehtävien suorittamisesta turvallisuusalan
elinkeinoluvan haltijalle erityisten tarkoin rajattujen edellytysten
täyttyessä. Pääsääntönä olisi
edelleen, että vartioinnista poliisin säilytystiloissa
vastaisivat vain valtion virkamiehet virkavastuulla. Turvallisuusalan elinkeinoluvan
haltijan palveluksessa olevaa henkilöä, siis yksityisen
turvallisuuspalvelun henkilöä, voitaisiin kuitenkin
käyttää vartijan tehtävissä poliisin
säilytystilassa tilapäisesti rajatuissa tapauksissa.
Esitetyllä muutoksella pyrittäisiin ennen kaikkea
poliisin operatiivisen toiminnan joustavoittamiseen tietyissä tilanteissa.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tänään Mikael
Agricolan päivänä, jota vietetään suomen
kielen muistopäivänä, Suomen hallitus ja
erityisesti sisäministeri Päivi Räsänen
kirjoittavat uuden lehden Suomen historiassa. Normaalisti, kun pidän
puheita tästä pöntöstä,
puhun molemmilla kotimaisilla, mutta tänään,
kun vietetään suomen kielen päivää,
yritän puhua vain suomeksi, ja myöskin säästääksemme
aikaa.
Arvoisa puhemies! Turvallisuusalalla toimiville yrityksille
hallituksen esitys turvasuojaustoiminnan saattamiseksi tietyiltä osin
luvanvaraiseksi merkitsee suurta askelta. Turvasuojauksen maailma
on muuttunut. Entisaikaan kiinteistönomistaja pystyi määrittämään
oman turvallisuustasonsa lukkojen määrällä ja
raskaudella. Tänä päivänä turvasuojauksessa
puhutaan mekaanisen lukituksen lisäksi kulunvalvonnan,
murronilmaisun ja kameravalvonnan järjestelmistä,
henkilöturvasta, rakenteellisesta suojauksesta ja paljon
muusta. Tyypilliset erilaiset turvallisuusjärjestelmät
on integroitu keskenään ja usein yhdistetty hälytyskeskukseen
tai etävalvomoon. Turvallisuusjärjestelmistä on
tullut tietojärjestelmiä, joiden käyttö vaatii
erityisammattiosaamista. Niitä valvotaan ja ohjataan muun
muassa internetyhteyden kautta. Yleensä yritykset ja muut toimijat
ostavat nämä palvelut turvallisuusalan yrityksiltä.
Asiakkaiden on vaikea enää hahmottaa eri järjestelmiä ja
kokonaisuutta. Esimerkiksi kulunvalvontajärjestelmän
kautta voi saada selville paljon siitä, mitä yrityksessä tapahtuu.
Kameravalvonnalla suojataan omaisuutta ja ihmisiä, mutta
toisaalta myös tallennetaan paljon erilaisia tietoja. Siihen
liittyy yksilönsuoja ja monenlaisia lainsäädännöstä tulevia
velvoitteita. Näin ollen voidaan todeta, että turvallisuusalan
toimintaympäristössä on tapahtunut nopea
teknistyminen samalla, kun turvasuojausliikkeiden ja niiden avainhenkilöiden
hallinnassa on erittäin suuri määrä yksilöityä tietoa
asiakkaidensa turvaratkaisuista.
Arvoisa puhemies! Turvallisuusalan toimijat sekä heidän
edustamansa toimialajärjestöt, Suomen Turvaurakoitsijaliitto,
Turva-alan yrittäjät ja Finanssialan Keskusliitto,
ovat kaikki selvästi esittäneet huolensa alan
kehityksen osalta, koska riskit ovat kasvaneet selvästi
ja järjestäytynyt rikollisuus on osoittanut kiinnostusta
alaa kohtaan ympäri Eurooppaa. Juuri näistä syistä on
perusteltua, että turvasuojaustoimintaa harjoittavien yritysten
liiketoiminta säädetään luvanvaraiseksi
elinkeinoksi ja että lainmuutoksen avulla tarjotaan keinoja
selvittää alalla toimivien yritysten omistajien
ja avainhenkilöiden taustoja aikaisempaa tarkemmin.
Irlanti sääti ensimmäisenä maana
turvasuojaustoiminnan luvanvaraiseksi jo 10 vuotta sitten, ja useissa
Euroopan maissa, muun muassa Italiassa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassa,
on käynnissä hankkeita erilaisten vaatimusten
asettamiseksi alan toiminnalle. Nämä eri maiden hankkeet
perustuvat hyvin yhtäläisiin johtopäätöksiin
alalla tapahtuneista muutoksista.
Kuluttajapuolella on aika ajoin esiintynyt esimerkiksi lukkosepän
nimikkeellä henkilöitä, jotka ovat esittäneet
erinäisiä virallisia todistuksia ja selittäneet
olevansa auktorisoituja lukkoseppiä. He ovat myyneet eri
keinoilla ja argumenteilla jopa kolminkertaisin hinnoin palveluitaan vanhuksille
ja kuluttajille, jotka eivät ole tienneet tai ymmärtäneet
asian todellista laitaa.
Arvoisa puhemies! Turvallisuus on avainsana, ja hallitusohjelmassa
harmaan talouden kitkeminen on prioriteettiasia. Järjestäytynyt
rikollisuus on nähnyt mahdollisuutensa, koska turvaurakoinnin
kautta löytyy paljon mahdollisuuksia hyödyntää kansantaloudelle
ja turvallisuudelle tärkeää tietoa, jota
voidaan käyttää väärin
rikollisen hyödyn tavoittelemiseksi. Siksi on tärkeää,
että ala esitellyin osin luvanvaraistetaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Yhteiskunnan selvässä intressissä on
yleisestä turvallisuustasosta huolehtiminen, mikä nyt
näkyy lakiesityksessä muun muassa turvasuojausta
käsittelevässä osiossa. Hyvän
turvasuojaustavan noudattamisen velvoite parantaa merkittävästi
kuluttajansuojaa sekä oikeuskäytännön
kautta alan palvelujen laatua. Näin ollen myös
terve kilpailu lisääntyy.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sanotaan, että Suomi on tuhansien
järvien ja kymmenientuhansien yhdistysten maa, mutta kun
ollaan täällä lain säätämisen
keskipisteessä, niin täältä käsin
voi sanoa, että Suomi on myös tuhansien lakien
ja kymmenientuhansien asetusten maa. Näin ollen kaikki
sellainen työ, jolla usea laki saadaan yksiin kansiin,
on onnistunutta työtä, ja tämä hallituksen
esitys vaikuttaa nyt sellaiselta.
Lailla päivitetään turvallisuusalan
nopeaa kehitystä ja mahdollistetaan parempi kontrolli alan yrittäjiin
sekä työntekijöihin. Samalla työntekijöiden
oma oikeusturva parantunee nykyisestä. Toimenpiteillä on
merkitystä niin normaalioloissa kuin poikkeusoloissakin.
Nähdäkseni myös poliisilla on lain myötä paremmat
mahdollisuudet kehittää täydennyspoliisijärjestelmää.
Hyvää tässä esityksessä on
myös se, että lain taloudelliset vaikutukset jäävät
vähäisiksi siitä huolimatta, että ne
on mielestäni arvioitu lain perusteluissa alakanttiin.
Se, että uusi laki mahdollistaa järjestyksenvalvonnan
laajoissa yksityistilaisuuksissa ja yliopistoissa sekä ammattikorkeakouluissa
tietyin rajauksin, on myös kannatettavaa yleisö-
ja oppilasturvallisuuden kannalta.
Kaiken kaikkiaan ministeriä voi onnitella, että on
saanut tähän vaiheeseen tällaisen lakiesityksen.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus haluaa tällä esityksellään
selkiyttää yksityisiä turvallisuuspalveluja
koskevaa sääntelyä. Kyseessä on
laaja kokonaisuus, mutta erityisesti ongelmallisena koetaan järjestyksenvalvojia
koskeva lainsäädäntö, mikä on
tällä hetkellä hajallaan eri laeissa.
Järjestyksenvalvontatoimintaa esitetään
luvanvaraiseksi siltä osin kuin se koskee muita kuin yleisötilaisuuksia
ja yleisiä kokouksia. Tällöin siis esimerkiksi
ravintoloissa järjestyksenvalvojina toimivien yritysten
olisi jatkossa hankittava toiminnalleen lupa. Iso osa näistä toimijoista
on kuitenkin toiminimellä järjestyksenvalvontaa
harjoittavia yrittäjiä, joten lakimuutoksen seurauksena
heidän työ- ja byrokratiataakkansa sekä yrityksen
toiminnan kustannukset lisääntyisivät.
Sen vuoksi, että on havaittu yksittäisiä epäilyjä joidenkin
järjestyksenvalvojien liittymisestä järjestäytyneeseen
rikollisuuteen, ei ole missään nimessä tarpeen
saattaa koko järjestyksenvalvontatoimintaa luvanvaraiseksi.
Täytyy ottaa huomioon, että valtaosa toimijoista
on kuitenkin täysin rehellisiä yrittäjiä,
joille järjestyksenvalvonta on tärkeä elinkeino.
Arvoisa puhemies! Mikäli järjestyksenvalvontatoiminta
asetetaan luvanvaraiseksi, se saattaa pienet yritykset ja yrittäjät
hankalaan tilanteeseen ja voi johtaa jopa siihen, että tällaiset
yrittäjät lopettavat toiminnan järjestyksenvalvontatehtävien
siirtyessä isommille, kilpailukykyisille, valtakunnallisille
yrityksille, joilla on jo luvat niin järjestyksenvalvontaan
kuin vartioimisliiketoimintaan.
Arvoisa puhemies! En näe lupa- ja valvontabyrokratian
kasvattamista lainkaan oikeansuuntaisena kehityksenä. Lupabyrokratiaa
on tässä maassa jo valmiiksi aivan liikaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Näin yksityiskohtiin menemättä muutama
asia yleisellä tasolla.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi
erityisestä turvallisuusalan elinkeinoluvasta. Tulevaisuudessa
elinkeinonharjoittaja voi harjoittaa samalla luvalla sekä vartioimisliike-,
järjestyksenvalvoja- että turvasuojaustoimintaa
tai vain osaa näistä toiminnoista. Turvallisuusalalle
tämä tuo selkeyttä, joka tulisi ulottaa
myös turvallisuusalan toimijoiden pätevöitymiseen.
Yhteiskunnan tila ja turvallisuusalan kehittymistarpeet liittyvät
toisiinsa. Maailmalla turvallisuusala laajasti ottaen on yksi nopeimmin
kehittyvistä aloista. Suomessakin alan näkymät
ovat lupaavat. Koko alasta vartiointi ja järjestyksenvalvonta
on vain pisara meressä mutta se näkyvä osa
kuitenkin. Potentiaalisimpia turvallisuusalan liiketoiminta-alueita
ovat VTT:n tutkimuksen mukaan varmenteet, ympäristön
turvallisuusratkaisut, kameravalvontajärjestelmät
sekä sähköturvallisuuden uudet innovaatiot.
Kansainvälisesti vertailtuna Suomessa ei ole yhtä paljon
varkauksia, hävikkejä ja ryöstöjä kuin
muualla, mikä on yksi turvallisuusalan markkinoiden kehitykseen
vaikuttava tekijä. Kuitenkin rikollisuuden määrän
voidaan olettaa kasvavan tulevaisuudessa. Esimerkiksi poliisin tietoon
tulleiden pahoinpitelyrikosten sekä laittomien uhkausten
kokonaismäärä on ollut pitkään kasvussa,
ja myös yksityisellä turvallisuusalalla kohdattu
väkivalta näyttää lisääntyneen.
Samoin ammattimainen omaisuusrikollisuus ja maksukorttirikollisuus
ovat lisääntyneet merkittävästi. Keskeinen
kysymys onkin, kuinka paljon yhteiskunta sietää eriarvoistumista
ja sitä, että jotkut saavat rahalla enemmän.
On myös nähtävissä, että jos
turvallisuudesta joutuu maksamaan, lisääntyy eriarvoisuus
entisestään.
Vaikka pyrkisimme kuinka turvaamaan olojamme, olemme joka tapauksessa
maailmanta-louden isojen suuntausten vaikutusten alaisia. Merkittävimmät
maailmantalouden kehitykseen ja siten myös Suomen talouteen
seuraavien 10—20 vuoden aikana vaikuttavat megatrendit
ovat kaupungistuminen, ilmastonmuutos, kehittyvät markkinat
ja terveys. Tämä on investointipankkiirien arvio.
Nämä kaikki vaikuttavat myös turvallisuuteen
ja turvallisuuspalvelujen kysyntään voimakkaasti.
Minkälaisena näiden megatrendien kautta näyttäytyy
Suomen tulevaisuus turvallisuusnäkökulmasta katsottuna?
Vaihtoehtoja on monia: tarvitaanko kovempia otteita, vai pystymmekö selättämään
muutoksen tuomat ongelmat? Suomen talouteen turva-alaan panostamisella voitaisiin
vaikuttaa paljon. Jos otamme kopin ja rakennamme turvallisuusalasta
kasvu-alan, miljardien markkinat ovat meitä lähellä.
Suomi turvallisena yritysympäristönä on
meidän valttikorttimme kansainvälisessä kilpailussa.
Turvallisuus on monen asian summa.
Arvoisa puhemies! Fyysisen turvallisuuden rinnalla yksilötasolla
henkinen turvallisuus näyttelee suurta roolia. Tähän
liittyy tulevaisuudenusko, luottamus, että me olemme voittajia,
meillä on työtä ja meistä pidetään
huolta. Näinä kovina aikoina luottamus tulevaisuuteen
horjuu yhdellä jos toisellakin. Nuorisotyöttömyys
ja syrjäytyminen eriarvoistavat ja samalla voivat realisoida
monenlaisia riskejä. Näyttää siltä,
että turvallisuusalan elinkeinoluvilla on jatkossa kysyntää.
Tarvitaan edelleen vartijoita ja monenlaista valvontaa. Emme luota
toisiimme. Rehellisyys ja väkivallattomuus eivät
näytä olevan kasvava suunta, vaikka niin kuinka
toivoisin. Tarvitaan siis valvontaa joka asiassa ja joka paikassa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lainsäädäntöesitys
on varmasti hyvä. En tunne tätä asiaa
niin hyvin, että voisin lähteä analysoimaan
tätä. Mutta yksi kysymys nyt ministerille, kun
hän on paikalla.
Täällä esityksessä lukee,
että poliisin säilyttämien henkilöiden
kohtelusta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että poliisilaitokset voisivat
antaa toimeksiannon laissa tarkoitettujen vartijan tehtävien
suorittamisesta myös turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijoille.
Nyt kysyisin ministeriltä: Kuka näissä tilanteissa,
jos jotakin mahdollisesti tapahtuu, viime kädessä kantaa
tämän julkisen vastuun? Tuleeko tämä tavallaan
avaamaan ehkä poliisien osalta myös muita toimeksiantoja,
joita sitten tämmöiset turvallisuusalan elinkeinoluvan
omaavat yritykset ja toimijat mahdollisesti sitten tulisivat toteuttamaan,
jotka tällä hetkellä kuuluvat nyt poliisien
tehtäviin? Tuleeko tämä avaamaan nyt portin
myös muihin mahdollisiin poliisien tehtäviin?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt ministeri Räsänen haluaakin käyttää lähetekeskustelun
viimeisen puheenvuoron.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kiljunen esitti tärkeän
kysymyksen, mitä varmasti myös perustuslakivaliokunta
tarkasti harkitsee tätä esitystä käsitellessään.
Tietenkin poliisi on se, joka viime kädessä kantaa
vastuun, ja poliisilaitokset kantavat vastuun, ja tässä ei
ole tarkoitus avata yhtään enempää kuin
tämän esityksen verran yksityiselle turvallisuusalalle
ikään kuin tilaa tässä poliisitoiminnan
tukena.
Tässä taustalla näitten yksityisten
toimijoiden käyttämisestä poliisin säilytystiloissa
on kokemukset siitä, että yksityisen vartioimisliikkeen käyttöä poliisin
säilytystilojen vartioinnissa on kokeiltu Itä-Suomessa.
Joitakin vuosia sitten eduskunnan apulaisoikeusasiamies antoi kuitenkin
Lieksan poliisilaitosta koskeneen ratkaisun, jossa hän
totesi, että tällaisessa toiminnassa on kyse julkisesta
hallintotehtävästä, josta perustuslain
mukaan on säädettävä lailla.
Tämän vuoksi tuli todellakin harkittavaksi, tulisiko
tästä sitten säätää.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalan alueen kansanedustajat ovat aikanaan
vedonneet minuun voimakkaasti, että voitaisiin jollakin
tavalla säätää tämä lailla,
koska siitä oli siellä seudulla saatu hyviä kokemuksia.
Tällä ei välttämättä olla
edes tavoittelemassa suoria kustannussäästöjä,
vaan tämä toisi ennen muuta joustoa poliisille.
Esimerkiksi virkasuhteisen vartijan sairastuessa säilytystilan
vartiointiin ei sitten tarvitsisi aina käyttää poliisimiestä, vaan
tietyin edellytyksin yksityinen vartija voitaisiin kutsua paikalle,
ja vastaavasti esimerkiksi muutoin yöaikaan tyhjillään
oleva säilytystila voitaisiin tilapäisesti miehittää yksityisellä vartijalla
ja kuljettaa esimerkiksi juopumuksen vuoksi säilöön
otettava henkilö tällaiseen lähellä sijaitsevaan
säilytystilaan.
Tässä laissa näiden yksityisten vartijoiden asettamiselle
olisi asetettu hyvin tarkat edellytykset. Pääsääntönä edelleen
olisi se, että virkasuhteiset vartijat tai poliisimiehet
huolehtisivat näiden säilytystilojen vartioinnista
ja tämä yksityisen vartijan mahdollinen käyttö saisi
olla vain tilapäistä. Tämän
yksityisen vartijan olisi oltava turvallisuusalan elinkeinoluvan
haltijan palveluksessa. Tämä toiminta perustuisi
tämän luvanhaltijan ja poliisilaitoksen väliseen
sopimukseen, ja edellytyksenä olisi myös se, että näiden tehtävien
hoitaminen muulla tavoin ei olisi mahdollista tai tarkoituksenmukaista
joko tuon säilytystilan sijainnin tai sitten säilytettävien
suuren määrän vuoksi, esimerkiksi poikkeustilanteissa, joissa
kiinni otettaisiin suuri määrä henkilöitä. Säilytystilassa
olisi lähtökohtaisesti aina oltava paikalla vähintään
yksi toiminnasta vastaava virkamies, mutta poikkeuksena olisi juopumuksen vuoksi
säilöön otetun valvonta, joka olisi se
ainoa tilanne, jossa sitten tuo pelkkä yksityinen riittäisi,
mutta tällöinkin poliisin olisi valvottava tuota
säilytystilaa etävalvonnalla.
Sitten vielä totean sen, että näillä yksityisillä vartijoilla,
joita tällaisissa tilanteissa voitaisiin käyttää,
täytyisi olla yksityisen turvallisuusalan peruskoulutus.
Tämän lisäksi heiltä vielä vaadittaisiin
tämmöinen säilytystilojen erityiskoulutus.
Tässä suhteessa on huomattava se, että virkasuhteisella
vartijalla, siis poliisin virkasuhteisella vartijalla, ei ole tällä hetkellä lainkaan,
siis mitään, lakisääteistä koulutusvaatimusta,
joten tämä yksityisen vartijan koulutus kyllä kestäisi tässä mielessä vertailun
tuohon virkasuhteisen vartijan koulutukseen. No, nyt voidaan kysyä, että minkä takia
sitten poliisin virkasuhteisella vartijalla ei ole mitään
koulutusedellytyksiä. Tämä rinnastuu
siihen, että myöskään esimerkiksi
tuolla vankeinhoidossa vankilassa vartijalla ei ole mitään
koulutusedellytyksiä. Eli siellä on sama tilanne.
Mutta kuten sanoin, tämä on perusoikeusherkkä kysymys,
ja tämä on mielestäni sen takia syytä käsitellä siellä perustuslakivaliokunnassa
ja sitten katsoa, mihin siellä päädytään.
Sitten täällä edustaja Immonen suhtautui
kriittisesti tähän järjestyksenvalvonnan
esittämiseen luvanvaraiseksi. Tästä haluan
todeta, että vaikka valtaosa tästä järjestyksenvalvojatoiminnasta
on asianmukaista ja rehellistä toimintaa, niin kyllä meillä valitettavasti,
poliisilla, on viitteitä yhä enemmän
myös rikollisyhteyksistä tähän
järjestyksenvalvojatoimintaan. Nämä ongelmat
ovat liittyneet käytännössä esimerkiksi
ravintolassa tapahtuvaan toimintaan.
Luvanvaraisuus käytännössä merkitsee
sitä, että jatkossa edellytetään,
että yrityksellä on oltava riittävä varallisuus
toiminnan hoitamiseen ja lisäksi vastuuhenkilöiden
on oltava rehellisiä ja luotettavia sekä henkilökohtaisilta
ominaisuuksiltaan tehtävään sopivia,
ja poliisi olisi se henkilö, joka sitten tarkistaisi vastuuhenkilöiden
nuhteettomuuden. Jokaisella luvanhaltijalla on myös oltava
palveluksessaan toiminnan laillisuudesta vastuussa oleva vastaava
hoitaja. Kyllähän tässä käytännössä esimerkiksi
tätä järjestäytyneen rikollisuuden
soluttautumista tähän järjestyksenvalvojatoimintaan
halutaan olla estämässä.
Sitten vielä muutama sana tästä turvasuojaustoiminnan
luvanvaraisuudesta. Tätä turvasuojaustoimintaa
ei alun perin lausuntokierroksella olleessa virkamiesten valmistelemassa
luonnoksessa esitetty luvanvaraiseksi, mutta turvasuojausalan järjestöt
itse hyvin voimakkaasti toivoivat ja esittivät tätä luvanvaraisuutta
lausuntopalautteessa. Esimerkiksi Turva-alan yrittäjät
ry, Suomen Turvaurakoitsijaliitto ry ja Finanssialan Keskusliitto
ry tätä puutetta voimakkaasti arvostelivat, ja
jatkovalmistelua sitten jatkettiin tämän luvanvaraisuuden
pohjalta. Todellakin hallituksen esityksessä luvanvaraisuutta
perustellaan muun muassa alan yritysten toimintaympäristön muutoksella,
esimerkiksi informaation kasvulla ja verkkokäyttöisten
ratkaisujen yleistymisellä.
Keskustelu päättyi.