10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun valiokunta käsitteli tätä lakia,
tuli vähän semmoinen olo, että kumpi
ja kampi tappeli keskenänsä eikä oikein
tiedä, kumpi voitti.
Laissa on kolme hyvää uudistusta ja yksi hankala.
Hyviä ovat työnhaun uusimisen säännösten muutokset,
palkkatuki ja osa-aikainen työ ja siihen liittyvät
muutokset sekä maahanmuuttajien alkukartoituksia koskevat
muutokset. Hankalampi asia on se, miten työsopimuslain
velvoitteet ja mahdollisuus työkokeiluun tai palkkatuettuun työhön
yhdistetään reilulla tavalla toisiinsa.
Aloitetaan tästä hankalammasta asiasta.
Lakiesitys muuttaa työkokeiluun ohjaamista ja palkkatuen
myöntämistä koskevia säännöksiä sillä tavalla,
että ne ovat sopusoinnussa työsopimuslaissa työnantajalle
asetettujen työntarjoamis- ja takaisinottovelvollisuuksien
kanssa. Eli kyse on niistä tilanteista, joissa työnantaja
irtisanoo, lomauttaa tai hänellä on osa-aikaisia
työntekijöitä. Ajatus oli alun perin
helpottaa työkokeilun ja palkkatuen käyttöä,
muun muassa nuorten yhteiskuntatakuun hengessä, esimerkiksi
rakennusteollisuudessa, jossa pohjoisessa voi olla työttömyyttä ja
etelässä samaan aikaan työvoimapulaa.
Eli pula työstä ja tekijöistä voi
olla totta samaan aikaan samassa firmassa. Mutta lopputuleman perusteella
ei ihan voi sanoa, kumpi se oli, joka voitti.
Valiokunta sinänsä pitää hyvänä työkokeilun ja
palkkatuen edellytyksiä ja niitä koskevia ehdotettuja
muutoksia tarpeellisina ja katsoo, että nämä muutokset
turvaavat nykyistä paremmin työnantajan palveluksessa
olevien työntekijöiden asemaa ja estävät
osaltaan näiden ihmisten korvaamisen työkokeiluun
osallistuvilla tai palkkatuella palkattavilla henkilöillä.
Te-toimiston ja työkokeiluun osallistuvan kesken laadittu
työkokeilusopimus ei siis sinänsä vapauta
työnantajaa niistä normaaleista vastuista suhteessa
työntekijöihin, joita hänellä työsopimuslain
perusteella on. Jos työnantaja, joka on lomauttanut omaa
väkeään tai jolla on työntarjoamisvelvollisuus
suhteessa vaikkapa osa-aikatyöntekijöihinsä,
tekee te-toimiston kanssa työkokeilusopimuksen henkilön
ottamisesta työkokeiluun tehtäviin, joita työnantaja
normaalisti teettää omalla väellänsä, niin
työnantaja ei tällöin vapaudu työsopimuslain
mukaisista velvoitteista.
Työsopimuslaissa säädettyä työntarjoamisvelvollisuutta
rikkonut työnantaja voidaan siis määrätä korvaamaan
aiheuttamansa vahinko työso-pimuslain vahingonkorvaussäädösten
nojalla. Tämä on aika epäreilu tilanne
työnantajan näkökulmasta, jos te-toimisto
on hänelle mahdollistanut tuon työkokeilun mutta
työnantaja ei ole ymmärtänyt, että hän
tulee rikkoneeksi toista lakia siinä samalla. Tämän
vuoksi valiokunta katsoo, että työnantajan velvollisuuden
tulisi selkeästi käydä ilmi te-toimistolle
annettavassa lain soveltamisohjeessa ja työnantajan ja
te-toimiston välisissä työkokeilun järjestämistä koskevissa
neuvotteluissa.
Hallituksen esityksen mukaan ehdotetut muutokset siis tiukentavat
jonkin verran edellytyksiä palkkatuen myöntämiselle
ja työkokeilun järjestämiselle niillä työpaikoilla,
joilla tuo takaisinottovelvollisuus tai lisätyön
tarjoamisvelvollisuus on läsnä. Tiukennus johtuu
siitä, että ehdotetussa säännöksessä on
otettu huomioon työsopimuslain lisätyön
tai muun työn tarjoamisvelvollisuutta koskevat säännökset
eikä niitä ole rajattu koskemaan ainoastaan samaa
tai samankaltaista työtä, jota työntekijä on
tehnyt, niin kuin nykyisessä lainsäädännössä on.
Tämän taustalla on se, että työsopimuslaki
kävelisi oikeustilanteessa työvoimapalvelun lain
ylitse.
Valiokunta korostaa, että työsopimuslaissa säädetyn
työntarjoamisvelvollisuuden ja työkokeilun välisen
suhteen kannalta on olennaista se, minkälaisesta työstä työkokeilussa
on kysymys. Olennaista siis on se, korvataanko työkokeilussa olevalla
työpanoksella järjestäjän palveluksessa olevien,
esimerkiksi irtisanottujen tai lomautettujen, työpanosta.
Jos taas työkokeilusopimus tehdään tehtävästä,
jota työkokeilun järjestäjä ei muuten
teettäisi työsuhteessa, työkokeilun järjestämiselle
ei työntarjoamisvelvollisuuden kannalta valiokunnan näkökulmasta
pitäisi olla estettä.
Lisäksi tulee työkokeilun järjestäminen
työpajoilla. Me olemme törmänneet tilanteeseen,
jossa nykyisessä taloustilanteessa myös kunnat
ovat lomauttaneet työntekijöitänsä useammin
kuin tavallisesti. Tämä on vaikeuttanut mahdollisuuksia
tarjota työkokeilupaikkoja ja palkkatuettua työtä myös
työpajoissa, jotka ovat olleet kuntien omistuksessa ja
joissa valmennettavina on muun muassa osatyökykyisiä ja
pitkäaikaistyöttömiä nuoria
ja aikuisia sekä sellaisia ihmisiä, joilta puuttuu
ammatillinen koulutus tai työkokemus.
Valiokunta haluaa korostaa, että työpajat poikkeavat
luonteeltaan normaaleista työpaikoista. Työpajoissa
tarjolla olevat työkokeilupaikat ja niissä tarjolla
olevat tehtävät ovat pääsääntöisesti
sellaisia, että niillä ei korvata kunnan omien
työsuhteisten ihmisten työpanosta. Kyse on valmennuksesta
ja sellaisista tehtävistä, joita kunta ei teetä omilla
työntekijöillänsä. Työpajat ovat
syntyneet juuri sen vuoksi, että niihin sijoitettavilla
ihmisillä ei ole ollut mahdollisuutta työllistyä normaaliin
työsuhteeseen. Lisäksi ovat myös sellaiset
uudet työpajat, joissa työkokeiluja on tarkoitus
järjestää ikään kuin
seinättömästi: sillä tavalla,
että työpajakonseptia käytetään mutta
tuo työkokeilu tai -harjoittelu saattaa silti olla normaalissa
työympäristössä kunnan sisällä. Onkin
siis tärkeää löytää sellaista
tasapainoa, jossa näiden työkokeiluiden tekeminen
mahdollisimman aidossa työympäristössä on
mahdollista, vaikka kunta olisikin lomauttanut työntekijöitänsä.
Valiokunta katsoi omassa kannanotossansa, että työvoimapoliittisia
toimenpiteitä koskevia säännöksiä ja
toisaalta työsopimuslain työntarjoamisvelvollisuutta
koskevia säännöksiä ja erityisesti
näiden säännösten välistä suhdetta
olisi tarvetta edelleen selkiyttää. Me pohdimme
käsittelyn yhteydessä myös sitä,
pitäisikö työsopimuslaki avata, jotta
olisi saatu ikään kuin vapaammat mahdollisuudet
nuorille myös näihin työkokeiluihin,
mutta se ei tässä yhteydessä ollut mahdollista.
Mutta jatkossa, jos työsopimuslakia uudistetaan tai ylipäätään
näitä asioita käsitellään,
on mietittävä myös tätä näkökulmaa.
Tämän vuoksi valiokunta esitti lausuman, jossa
sanotaan, että valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa nyt toteutettavan muutoksen vaikutuksia
työkokeilun järjestämiseen erityisesti kuntatasolla
ja työpajoilla, ja edellyttää, että hallitus
antaa valiokunnalle asiassa selvityksen vuoden kuluttua nyt ehdotetuista
muutoksista. — Ja jos tuo selvitys edellyttää,
että työsopimuslakiin pitäisi tehdä muutoksia,
niin ne kyllä kannattaa tehdä.
Sitten lyhyesti näistä parista muusta kohdasta.
Työnhaun käynnistäminen ja voimassaolo muuttuvat
siten, että työnhakijan ei jatkossa edellytetä käyvän
te-toimistossa henkilökohtaisesti ja ottavan yhteyttä vain
sen vuoksi, että muutoin työnhaku katkeaa. Valiokunnan
mielestä tämä uudistus purkaa turhaa
byrokratiaa, mutta valiokunta haluaa muistuttaa, että te-toimiston
tulee huolehtia siitä, että asiakas tietää,
miten hänen pitää tuo työnhakunsa
uusia, jos te-toimisto on joitakin tiettyjä kriteereitä sille
asettanut. Elikkä oikeudet ja velvollisuudet pitää voida
ymmärtää. Lisäksi, kun tästä teknisestä työnhaun
uusimisesta luovutaan, on syytä pitää huoli
siitä, että asiakkaat kuitenkin pääsevät
myös henkilökohtaiseen palveluun työvoimatoimistoihin.
Palkkatuella katettavat palkkauskustannukset esitetään
muutettavaksi siten, että jatkossa olisi mahdollista antaa
palkkatukea myös sellaiseen palkkatuettuun työsuhteeseen,
jonka palkka alittaa tuon perustuen tason. Tämä ei
ole tähän asti ollut mahdollista, mutta taustalla
on se ajatus, että meillä on osatyökykyisiä ihmisiä,
jotka voisivat palkkatuetulla työllä olla työsuhteessa
mutta eivät jaksa kokonaista työpäivää tehdä.
Valiokunta katsoo, että tämä esitys on
hyvä mutta on tärkeää käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti,
ei siten, että me synnytämme palkkatuetulla työllä sellaisia
työmarkkinoita, jotka ovat hyvin pirstaleisia, vaan tuo
päätös pitää aina tehdä asiakkaan työkyvyn
ja jaksamisen näkökulmasta.
Kolmas uudistus on se, että maahanmuuttajan alkukartoitus
voitaisiin jatkossa pitää ikään
kuin asiantuntijalausunnon tyyppisenä, ja näitä asiantuntijalausuntoja
voitaisiin ostaa myös työvoimatoimiston ulkopuolelta.
Valiokunta katsoo, että tämä edistää yhdenvertaisuutta
ja parantaa maahanmuuttajien palvelua.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tämä nyt
käsittelyssä oleva hallituksen esitys sisältää jälleen
kerran hyvän paketin, jonka eri osat järkeistävät
työnhakua käytännön tasolla.
Lisäksi selkeytetään vastuukysymyksiä ja
mahdollistetaan resurssien järkevämpää käyttöä.
Tällä toimenpidekokonaisuudella vastataan hyvin
tämän ajan haasteisiin. Käsissä on
jälleen todistusaineistoa siitä, että hallitus
ja ministeri Ihalainen seuraavat tarkasti, mitä työnhaun
kentällä tapahtuu.
Asiointia te-toimistoissa halutaan esityksellä muuttaa
joustavammaksi ja järkevämmäksi. Esityksen
mukaan työnhakijan ei jatkossa tarvitsisi käydä paikan
päällä te-toimistossa vain jatkaakseen
työnhaun voimassaoloa. Kantava ajatus on siis se, että jatkossa
käynnillä te-toimistossa olisi aina jokin työtöntä elämässään
eteenpäin helpottava tarkoitus. Muodollinen työnhaun
uusiminen ei tällaista ole. Näin te-toimiston
resursseja saadaan suunnattua paremmin varsinaiseen palveluun usein
holhoavaksi ja ahdistavaksi koetun valvonnan sijaan. Tässä tilanteessa
on tärkeää, että asiakas pysyy
tietoisena omista oikeuksistaan ja velvoitteistaan asiointia koskien.
Lisäksi on ehdottomasti varmistettava se, että henkilökohtainen
palvelu on aina tarvittaessa saatavissa te-toimistoista.
Arvoisa herra puhemies! Työkokeilua ja palkkatukea
koskevien säännösten muuttamisella halutaan
estää se, että työkokeilulla
tai palkkatuella palkattava henkilö korvaisi jo työnantajan
palveluksessa olevan ihmisen, joka irtisanottaisiin tai lomautettaisiin.
Näitä väärinkäytöksiä on
ilmennyt, ja nyt jatkossa työsopimuslaissa säädetään
työntarjoamisvelvollisuuden mahdollisesta laiminlyönnistä myös
sanktio. Ehdotetut muutokset myös tiukentavat jonkin verran
edellytyksiä palkkatuen myöntämiselle
ja työkokeilun järjestämiselle niillä työpaikoilla,
joilla on toteutettu irtisanomisia, lomautuksia tai osa-aikaistettu työntekijöitä
taikka
joilla muutoin on osa-aikatyöntekijöitä.
Tämä johtuu siitä, että ehdotetussa säännöksessä on
otettu huomioon työsopimuslain lisätyön
ja muun työn tarjoamisvelvollisuutta koskevat säännökset
eikä rajattu sitä koskemaan pelkästään
samaa tai samankaltaista työtä, jota työntekijä on
tehnyt.
Myös työkokeilun kohdalla on olennaista selvittää,
korvataanko työkokeilussa olevan työpanoksella
työkokeilun järjestäjän palveluksessa olevien
irtisanottujen, lomautettujen ja osa-aikaisten työpanosta.
Jos työkokeilusopimus tehdään tehtävistä,
joita työkokeilun järjestäjä ei muuten
teettäisi työsuhteessa, työkokeilun järjestämiselle
ei työntarjoamisvelvollisuuden kannalta ole saatujen selvitysten
mukaan estettä.
Oma lukunsa on työntekijöitään
lomauttavien kuntien työpajojen tilanne. Työkokeilun
järjestäminen tällaisilla työpajoilla
on mahdollista, kunhan kyse on valmennuksesta ja tehtävistä,
joita kunta ei teetä omilla työsopimussuhteisilla
työntekijöillä ja joihin työnantajalla
ei siten pääsääntöisesti
ole työsopimuslain mukaista työntarjoamisvelvollisuutta.
On huomattava, niin kuin valiokuntakin on painottanut, että työpajat
poikkea-vat luonteeltaan niin sanotuista normaaleista työpaikoista.
Työpajoissa tarjolla olevat työkokeilupaikat ja
niissä tarjolla olevat tehtävät ovat
pääsääntöisesti sellaisia,
että niillä ei korvata kunnan omien työsuhteisten
henkilöiden työpanosta.
Arvoisa herra puhemies! Kaikkiaan on siis tarpeen selkeyttää pelisäännöt
erilaisten yhteiskunnan tukemien työllistämismuotojen
käyttämisessä, mutta uskon vahvasti,
että tämä työ jatkuu vielä näiden
uudistustenkin jälkeen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esitys julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun
lain muuttamisesta jatkaa hallituksen määrätietoista
linjaa työllistämispalveluiden sujuvoittamiseksi.
Muutokset selkiyttävät lainsäädäntöä,
mahdollistavat osa-aikaisen työllistymisen palkkatuettuun
työhön, suuntaavat te-toimiston palvelua teknisestä yhteydenpidosta
kohti parempaa ja vaikuttavampaa asiakaspalvelua sekä antavat
mahdollisuuden maahanmuuttajien kotoutumista edistävän alkukartoituksen
toteuttamiseen osana julkisia työvoima- ja yrityspalveluita.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, ettei työnhakijan
tarvitse käydä enää henkilökohtaisesti
te-toimistossa tai ottaa yhteyttä tiettynä aikana,
jos kyse on työnhaun voimassaolon jatkamisesta. Sen sijaan
jatkossa työnhaun voimassaolo edellyttää,
että henkilö asioi te-toimiston kanssa toimiston
asettamassa määräajassa tilanteensa ja
palvelutarpeensa mukaisesti. Muutoksen tavoitteena on, että aina
viranomaisyhteydenpidon sisältönä on
asiakkaan tilanteen tarkistaminen ja palvelutarpeen mukaisista palveluista sopiminen.
Näin voidaan vähentää ilmoitusluontoisia,
täysin teknisiä yhteydenottoja ja voidaan samalla
vapauttaa asiantuntijoiden työpanosta varsinaiseen sisältötyöhön
eli työllistymisen edistämiseen.
Tämä on erittäin kannatettava muutos
ja antaa parhaimmillaan hyvät mahdollisuudet asiakaskeskeisen
toimintakulttuurin kehittämiseen ja yksilöllisen
palvelun korostamiseen. Ei ole mitään järkeä juoksuttaa
ihmisiä te-toimistoissa tyhjän takia. Asioinnin
pitää olla aina tavoitteellista niin, että työnhakijalla
ja virkailijalla on sama tavoite eli asiakkaan tilanteen parantaminen
ja työllistäminen. Valiokunnan mietinnössä todetaan
hyvin, että muutos vähentää turhaa
ja turhauttavaa asioimista ja edistää siirtymistä toimintatapaan,
jossa työnhakijan valvonnan sijaan työnhakijaa
palvellaan.
Arvoisa puhemies! Yhteydenpidosta voi tilanteen mukaan olla
vastuussa joko asiakas itse tai te-toimisto. On olennaista, että te-toimisto
huolehtii siitä, että asiakas tuntee omat oikeutensa
ja velvollisuutensa. Puhumme jälleen ihmisistä, joiden
päivittäinen toimeentulo saattaa olla kiinni työttömyyspäivärahan
saamisesta. Jos siihen tulee karenssin takia katkoa, tilanne on
asiakkaan kannalta hankala. Erityisen vaikeaa se on, jos kyse ei
ole tietoisesta laiminlyönnistä vaan siitä,
ettei ole ymmärtänyt tai sisäistänyt
omia velvoitteitaan. Siksi onkin syytä korostaa te-toimistojen
vastuuta. On myös tärkeää, että asiakkaalla
on tarvittaessa mahdollisuus asioida te-toimistoissa myös
henkilökohtaisesti niin, että toimisto on tietoinen
asiakkaan kulloisestakin palvelutarpeesta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä muutetaan
myös työkokeilun ohjaamista ja palkkatuen myöntämistä koskevia
säännöksiä niin, että niissä otetaan
nykyistä paremmin huomioon työnantajan työsopimuslain
mukainen velvollisuus tarjota työtä irtisanotuille,
lomautetuille ja osa-aikaisille työntekijöille.
Työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden
asemaa on turvattava, ja on estettävä kehitys,
jossa heidät voidaan korvata työkokeiluun osallistuvilla
tai palkkatuella palkattavilla henkilöillä.
Kuitenkin on hyvä korostaa, kuten valiokuntakin on
nostanut esiin mietinnössään, että nykyisessä kuntatalouden
heikossa tilanteessa myös monet kunnat ovat joutuneet lomauttamaan
työntekijöitään. Nämä lomautukset
saattavat vaikeuttaa kuntien mahdollisuutta tarjota työkokeilupaikkoja
ja palkkatuettua työtä myös työpajoissa.
Näissä työpajoissa on muun muassa osatyökykyisiä ja
pitkäaikaistyöttömiä sekä työttömiä nuoria
ja aikuisia, joilta puuttuu ammatillinen koulutus tai työkokemus.
Heille työkokemukset työpajoissa ovat äärimmäisen
tärkeitä. Siksi on korostettava työpajojen
poikkeuksellista luonnetta työpaikkoina. Niiden työkokeilupaikat
eivät käytännössä korvaa
kunnan omien työntekijöiden työpanosta.
Työpajojen paikoissa on kyse valmennuksesta ja tehtävistä,
joita kunta ei teetä omilla työsopimussuhteisilla
työntekijöillään ja joihin työnantajalla
ei siten pääsääntöisesti
ole työsopimuslain mukaista työntarjontavelvollisuutta.
Siksi on tärkeää huolehtia, etteivät
kunnan lomautukset muodostu esteeksi työpajatoiminnalle.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä palkkatuen maksaminen
edellyttää, että työstä maksettava palkka
on työehtosopimuksen mukainen tai kohtuullinen palkka työstä.
Jos työaika jää alle 85 prosentin kokoaikaisesta,
palkkatukea vähennetään, eikä sitä makseta
lainkaan, jos palkkauskustannukset kuukaudessa ovat pienemmät
kuin perustuen kuukautta kohti laskettu määrä.
Nyt palkkatukea koskevia säännöksiä muutetaan
siten, että palkkatukea voitaisiin maksaa, vaikka palkkauskustannukset
jäisivät alle sen, mitä kuukaudessa maksettaisiin
palkkatuen perustukena.
Ehdotettu muutos parantaisi erityisesti osatyökykyisten
työttömien mahdollisuuksia työllistyä työsuhteeseen.
Pidän tätä muutosta tärkeänä,
sillä se mahdollistaa palkkatuen maksamisen siten myös
sellaiseen työsuhteeseen, jossa työsuhteen tuntimäärät
ovat alhaisia. Käytännössä monet osatyökykyiset
ihmiset, jotka haluaisivat töihin, eivät pysty
kuitenkaan kokopäiväiseen työhön. Siksi
tällä muutoksella voidaan parantaa erityisesti
niiden osatyökykyisten työttömien asemaa ja
mahdollisuuksia työllistyä työsuhteeseen,
joiden työkyky ei mahdollista kokopäivätyötä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys ehdottaa muutettavaksi lakia julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta siten, että irtisanomiset ja lomautukset
eivät enää aina olisi esteenä työkokeilulle tai
palkkatuen saamiselle, mikäli työnantaja on tarjonnut
kyseistä työtä irtisanomilleen tai lomauttamilleen
henkilöille ja vaikka palkkakustannukset jäisivät
alle sen, mitä kuukaudessa maksettaisiin palkkatuen perustukena,
sekä siten, että työnhakijan ei enää edellytetä uusivan työnhakuaan
sen voimassapitämiseksi.
Herra puhemies! Työ- ja tasa-arvovaliokunta suhtautui
kannanotossaan myönteisesti esitettyihin muutoksiin ja
pitää hyvänä ja tärkeänä sitä periaatetta,
että turhat ja turhauttavat tapaamiset jätetään
pois te-toimiston ja asiakkaan yhteydenpidossa — tapaamisten
sisältönä tulee aina olla asiakkaan tilanteen
aito tarkistaminen ja jatkosta sopiminen — sekä sitä,
että asiakkaalla on tarvittaessa mahdollisuus asioida te-toimistossa
myös henkilökohtaisesti.
Esityksessä ehdotetaan työkokeilusäännösten muuttamista
sellaisiksi, että työsopimuslain mukainen velvollisuus
tarjota työtä irtisanotulle, lomautetulle tai
osa-aikaiselle työntekijälle täyttyy,
jos lomautukset ja työajan lyhennykset ovat päättyneet
ja irtisanotuille on tarjottu mahdollisuus palata töihin.
Palkkatuen osalta tulisi säännöksien
olla yhdenmukaiset esitetyn työkokeilusäännöksen
kanssa. Valiokunnan mukaan muutokset turvaavat nykyistä paremmin
palveluksessa olevien työntekijöiden asemaa.
Arvoisa puhemies! Nykyinen työvoima- ja yrityspalvelulaki
on valiokunnassa kuultujen asiantuntijoiden mukaan ristiriidassa
työsopimuslain työntarjoamisvelvollisuuksien säädösten
kanssa. Esitetyt muutoksetkaan eivät kokonaan poista tätä ristiriitaa.
Työhönottovelvollisuuden eriparisuus on työnantajalle
hankalaa ja saattaa johtaa yllättäviin ja koviin
korvausvelvollisuuksiin, mikäli työnantajalla
ei ole tarkkaa ja kirkasta kuvaa erilaisista säännöksistä.
Olennaista kuitenkin on, korvataanko työkokeilussa olevan
työpanoksella irtisanottujen, lomautettujen ja osa-aikaisten
työpanosta. Valiokunta ei näe estettä sille,
että työkokeilusopimus tehdään
niistä töistä, joita muutoin ei teetettäisi.
Arvoisa puhemies! Työkokeilun järjestämisen
kunnan ylläpitämissä työpajoissa
tulisi olla mahdollisimman helppoa. Työpajoissa tarjolla olevat
työpaikat eivät korvaa kunnan omien, työsuhteisten
henkilöitten työpanosta, vaan kysymys on pääsääntöisesti
työhön valmennuksesta. Tämä on
erityisen tärkeää huonoina taloudellisina
aikoina, jolloin työttömyyden pysyväksi muuttumisen
ja syrjäytymisen vaara on suurimmillaan.
Arvoisa puhemies! Valiokunta katsoi, että jatkossa
työvoimapoliittisia toimenpiteitä koskevia säännöksiä,
työsopimuslain työntarjoamisvelvollisuutta koskevia
säännöksiä ja erityisesti säännösten
välistä suhdetta olisi tarvetta edelleen selkeyttää.
Työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä yhdyn
valiokunnan lausuntoon. Erityisen tyytyväinen olisin, jos
esille tulleet säännösten väliset
suhteet korjautuisivat lähitulevaisuudessa. — Kiitos.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin oikein, että palkkatuen
käytön ja näiden työsuhteiden
luomisen näennäisiä esteitä raivataan.
Tätä säädösristiriitaa
ja jännitettä, joka koskee työvoimapalvelulakia
ja sen yli menevää työsopimuslakia, olisi
pitänyt kyllä jo viimeistään
tämän hallituksen työn alettua pohtia
paremmin ja ehkäistä se mahdoton, järjetön,
järkyttävä tilanne, että työvoimapolitiikan
rahoja jää vuositasolla jopa satoja miljoonia
käyttämättä.
Vaikka maassa on erittäin raskas massatyöttömyys
ja nuorisotyöttömyyden luvut nousevat ja pitkäaikaistyöttömien
luvut jo tapailevat 90-luvun tilannetta, meillä ei ole
kyetty aktiiviseen työllistämispolitiikkaan. Työministerin
vastauksessa, jonka hän antoi minulle kirjalliseen kysymykseen,
kerrotaan viime vuodelta, että työllistämisvaroja
jäi käyttämättä yli
200 miljoonaa, ja hän varsin rehellisesti vastaa siihen,
miksi näin on käynyt. Hän vastaa, että se,
miksi lisämäärärahoja ei pystytty
hyödyntämään paremmin, johtuu
osittain vuoden 2013 alussa voimaan tulleista organisaatio- ja lainsäädäntömuutoksista,
jotka aiheuttivat viivettä hankintaprosessien käynnistämisessä ja
palveluihin ohjaamisessa. Tässä työministeri
tunnustaa kyllä melko suorasukaisesti sen, että hallitus
omilla lainsäädäntötoimillaan
ja työvoimahallinnon säästötoimilla
on aiheuttanut sen, että työttömiä ei
työllistetä ja eri puolilta maata tulee runsaasti
ihmettelyä siitä, että palkkatukipäätökset
viipyvät tai niitä ei tehdä laisinkaan.
Näin ei voi jatkua.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Se on totta, että työhallinnolla
on ollut te-toimistoissa ongelmia palveluprosesseissa. Osittain
se on johtunut siitä, että tuo uudistus on tullut
sellaisena aikana, kun työttömyys on kääntynyt
nousuun. Mutta osittain se on johtunut myös siitä,
että on hankittu puhelin- ja atk-järjestelmiä,
jotka eivät ole toimineet niin kuin niiden olisi pitänyt
toimia, ja tästä on myös tullut niitä viiveitä.
Mutta mitä tulee työsopimuslain rajoitteisiin ja
aktiivisen työvoimapolitiikan välineisiin, niin minusta
on kuitenkin perusteltua se, että me emme muuta lainsäädäntöä sellaiseksi,
että firmat voivat irtisanoa työntekijöitänsä ja
korvata noita irtisanottuja työntekijöitä palkkatuetuilla nuorilla,
koska siinä tilanteessa me menettäisimme työpaikkoja.
Mutta sen sijaan on järkevää, että ihmiset
voivat päästä työkokeiluun ja
kokeilla niitä aloja, joista voisi tulla heille tulevaisuuden
ammatti, ja tähän täsmennykseen valiokunta on
pyrkinyt sillä, että ymmärretään,
että jos työ ei ole sitä samaa, jota
on tehty palkkatyösuhteessa, niin silloin siihen työkokeiluun
voisi päästä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! On päivänselvä asia,
että ne säännökset, jotka ovat
nyt voimassa työsopimuslaissa, tulee ilman muuta säilyttää,
ja olen ehdottomasti sitä vastaan, että palkkatukea
käytetään ikään kuin
keinotteluvälineenä halvan työvoiman
rekrytoimiseksi. Meillä on aivan riittävästi
tässä, sekä nyt että historiassa,
esimerkkejä siitä, miten paljon näitä erilaisia
työn tekemisen muotoja käytetään hyväksi
työharjoitteluineen ja kuntouttavine työtoimintoineen
ynnä muineen.
Mutta sitä minä en edelleenkään
ymmärrä — tämä ei ole
syntynyt nyt viimeisen vuoden aikana, vaan ollut tämän
hallituksen pinttynyt tapa — että työllistämisvaroja
jää käyttämättä.
Neljän vuoden aikana jäi käyttämättä 277
miljoonaa, vuonna 2012 jäi käyttämättä 95
miljoonaa ja viime vuonna ennätykselliset yli 200 miljoonaa.
Jos tämä lähes 500 miljoonan potti on
vain jotakin epähuomiossa tapahtunutta, niin ihmettelen. Kyllä se
kertoo siitä, että hallituksen työllistämispolitiikka
on varsin vähäistä ja että hallitus vannoo
markkinoiden varaan työttömien työllistämisessä.
Ja siitä kyllä toivoisin, että irrottaudutaan,
tilanne on sen verran vakava.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Asiantuntijoita kuullessa työ- ja
tasa-arvovaliokunnassa ei tullut sellaista tietoa, että meillä olisi vaaraa
keinottelijoista ja halvan työsopimuksen hyväksikäytöstä näissä tapauksissa,
mutta tuli esille se, että esimerkiksi rakennusteollisuudessa tulevaisuuden
turvaamista tehdään sillä tavalla ja on
tehty jo pitkään, sanotaan, että kierretään
tätä työsopimuslain työntarjoamisvelvollisuutta,
että voidaan kouluttaa uusia työntekijöitä rakennusalalle.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaho on siinä varsin
oikeassa, että on harmillista, että noita työvoimapalvelurahoja — tai
ei palvelurahoja, vaan aktiivisen työvoimapolitiikan rahoja — on
jäänyt niin paljon käyttämättä. Mutta
uskon, että se uudistus, jolla hallitus on näitä palveluprosessejansa
muuttanut, antaa tilaa sille, että työvoimaneuvojat
voivat myös etsiä niitä paikkoja, jonne
työttömät voivat sijoittua. Ja juuri tämäntyyppisillä uudistuksilla,
että enää ei tarvitse käydä vain
muodon vuoksi ilmoittautumassa, jotta työnhaku säilyisi
voimassa, sitä työvoimaresurssia, henkilöresurssia,
jota noissa toimistoissa on, pyritään suuntaamaan
järkevämpään käyttöön
ja siihen, että työmarkkinat ja työtön
työnhakija voisivat kohdata toisensa paremmin.
Mutta koko tässä problematiikassa on osittain kyse
myös siitä, että kun yritykset irtisanovat
ihmisiä ja kysyntää niiden palveluille
ei ole, niin ei ole myöskään sitä halukkuutta,
jolla edes palkkatuella työllistettäisiin ihmisiä,
ja tämä tausta on aina silloin, kun me olemme
tilanteessa, jossa työpaikkoja menetetään.
Se on äärimmäisen harmillista, mutta
näin se vain on.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Ne esimerkit, joita minulle on tullut
useita kymmeniä, kertovat, että työttömillä on
ollut selkeästi sopimus mahdollisen työllistäjän
kanssa, mutta päätöstä ei vain
syystä tai toisesta ole syntynyt. Kysymys on tapauksista,
jotka ovat niinkin vaikeilla alueilla kuin Salon kaupungissa ja
muutamilla muilla varsinaissuomalaisilla heikon työllisyyden
paikkakunnilla.
Mutta kyllähän tässä ollaan
tekemässä historiaa tämän hallituksen
aikana myös siinä, että nyt poistuu tässä kehysesityksessä viimeinen
työllistämiseen liittyvä velvoite. Meillä on
jo ajat sitten luovuttu täystyöllisyyden tavoitteesta,
meillä on luovuttu eduskunnalle esiteltävästä työllisyyspolitiikan
tavoiteohjelmasta ja meillä on luovuttu työllisyyskertomuksista.
Tämä talo alkaa olla työttömyysongelman
ulkopuolella, ja se kyllä valitettavasti, kun täällä varsinkin
nuorempia edustajia kuuntelee, tuntuu olevan melko kaukaista todellisuutta.
Nythän tässä kehysehdotuksessa hallitus
kaiken kukkuraksi vielä leikkaa työllisyysvaroista 55
miljoonaa, sen lisäksi, että se jättää satoja
miljoonia käyttämättä. Tämä työllisyyslakien
viimeinenkin velvoittava pykälä, joka poistetaan, koskee
myös aluepolitiikan alasajoa, nimittäin sitä,
että ei kanneta enää huolta alueista,
joilla on paljon keskimääräistä työttömyysastetta
raskaampi työttömyys. Myös tämän
ongelman erityisestä hoitamisesta luovutaan.
Yleiskeskustelu päättyi.