3) Hallituksen esitys rikosoikeuden yleisiä oppeja koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä paksu hallituksen
esitys koskee yleisten, kaikkia rikoksia koskevien rikoslain säännösten
uudistamista. Lakiesitykseen sisältyvät uudet
säännökset perustuvat varsin pitkälle
nykyiseen oikeuskäytäntöön.
Ne täsmentävät vanhoja tekstejä ja
ottavat huomioon sekä rikosoikeudellisen kirjallisuuden
että varsinkin korkeimman oikeuden ratkaisukäytännön.
Uudistuksella ei pyritä vaikuttamaan rangaistusten yleiseen
tasoon, mutta sen toivotaan antavan nykyistä paremmat edellytykset
yhdenmukaiselle oikeuskäytännölle kautta
maan tuomioistuinten.
Lakiesityksessä määritellään,
millä edellytyksillä henkilö voi joutua
rikosoikeudelliseen vastuuseen ja millä edellytyksillä hän
voi siitä vapautua. Rangaistusvastuu edellyttää jatkossakin tahallisuutta
tai tuottamusta. Uutta on, että tahallisuudelle on kehitelty
määrittely lakiin. Vastuuedellytysten kirjaaminen
lakiin on omiaan lisäämään oikeusturvaa.
Se on myös perustuslakiin sisältyvän
laillisuusperiaatteen mukaista. Tämä laillisuusperiaatetta
koskeva nimenomainen säännös sisällytettäisiin
nyt myös rikoslakiin. Samaan lakiin on tarkoitus kirjata
aiempaa tarkemmin vastuun edellytyksiä ja vastuuvapausperusteita
koskevat säännöt. Lakiin tulisi esimerkiksi
nimenomainen säännös niin sanotusta laiminlyöntivastuusta.
Myös rikoksen yritys määriteltäisiin
laissa.
Rikoslain nykyinen jaottelu syyntakeisiin, niin sanotusti alentuneesti
syyntakeisiin ja syyntakeettomiin säilytettäisiin.
Rikosoikeudellisen vastuun ikäraja säilyy 15 vuotena,
eikä tätä viime kuukausina keskustelua
herättänyttä asiaa tässä ole
lainkaan avattu. Syyntakeettomaksi todetulle ei edelleenkään
määrättäisi rangaistusta, vaan
hänen hoitoon määräämisestään
päättäisivät lääkintäviranomaiset,
viime kädessä Terveydenhuollon oikeusturvakeskus.
Uutta on, että myös alentuneesti syyntakeisille
voitaisiin tuomita enimmäisrangaistus, esimerkiksi murhasta
elinkautinen vankeusrangaistus. Nykyisin alentuneesti syyntakeisia
koskee sääntö, jonka mukaan enimmäisrangaistus
alenee aina neljänneksellä eikä esimerkiksi
elinkautista maksimivankeusrangaistusta voida tuomita. Nykyinen
järjestelmä on osoittautunut pulmalliseksi erityisesti
silloin, kun tuomittavana on ollut törkeä henkirikos
ja syyntakeisuuden aleneminenkin on ehkä voitu asettaa
kiistanalaiseksi.
Rikoslakiin kirjattaisiin myös keskeiset rangaistuksen
määräämistä ohjaavat
periaatteet. Toisin kuin useissa muissa maissa Suomen rikoslaissa
ei nykyisin nimenomaisesti mainita teon motiiveja ja vaikuttimia
yleisinä rangaistuksen mittaamisessa vaikuttavina seikkoina.
Esityksen mukaan teon vaikuttimet otettaisiin huomioon rangaistusta
mitattaessa ja rangaistuslajista päätettäessä.
Se, että rikos kohdistettaisiin kansalliseen, rodulliseen,
etniseen tai muuhun sellaiseen kansanryhmään kuuluvaan
henkilöön tähän ryhmään kuulumisen
perusteella, olisi rangaistuksen koventamisperuste. Uusi säännös
suojaisi kaikkia yhteiskunnassa esiintyviä vähemmistöjä.
Se on muotoiltu neutraaliksi niin, että periaatteessa myös
vähemmistöön kuuluvan henkilön
enemmistöön kuuluvaan henkilöön
rasistisin motiivein kohdistama rikos voisi tulla ankarammin rangaistuksi.
Rangaistuksen lieventämisperusteet säilyisivät
pääosin ennallaan. Uusi olisi kuitenkin säännös,
jonka mukaan rangaistusta voitaisiin lieventää,
jos teko johtuu tekijään kohdistuneesta provokaatiosta,
kuten karkeasta loukkauksesta. Myös uhrin ja tekijän
välinen sovinto voisi lieventää rangaistusta.
Oikeuskäytännössä tämän tyyppisiä seikkoja
on tähänkin asti otettu rangaistusta määrättäessä huomioon.
Hätävarjelua ja pakkotilaa koskeviin säännöksiin
ehdotetaan täsmentäviä muutoksia, joissa niihin
kirjattaisiin vallitseva käytäntö ja
koetettaisiin myös selkeyttää sitä,
mihin on oikeus rikoksen torjumiseksi. Laissa ei enää lueteltaisi yksityiskohtaisesti
niitä oikeushyviä, joiden suojelemiseksi hätävarjelu
on sallittu tai joihin pakkotilasäännöksiä voidaan
soveltaa. Kun nykyisin suojan kohteena voivat olla vain yksityiset edut,
uudet säännökset laajenisivat koskemaan kaikkia
oikeudellisesti suojattuja etuja. Uudistus toisi suojan piiriin
esimerkiksi ympäristön, kulttuurin ja luonnon.
Sekä hätävarjelussa että pakkotilassa
edellytettäisiin nykyistä selkeämmin, että käytetyt
voimakeinot ovat oikeassa suhteessa suojeltavaan etuun. Vähäarvoisen
omaisuuden pelastamiseksi ei ole lupa aiheuttaa esimerkiksi vakavia
henkeen tai terveyteen kohdistuvia vammoja.
Ehdotus selkeyttäisi oikeutta omaisuuden takaisinottoon.
Nykyisin laissa ei ole säännöksiä takaisinotossa
sallituista voimakeinoista. Ehdotuksen mukaan henkilö saisi
käyttää voimakeinoja ottaessaan omaisuutensa
takaisin tilanteessa, jossa häntä muuten uhkaa
oikeudenmenetys eikä viranomaisten apua ole saatavissa.
Sallittuja olisivat kuitenkin vain sellaiset omaisuuden takaisin
hankkimiseksi tarpeelliset keinot, joita voidaan pitää kokonaisuutena
arvioiden siinä tilanteessa puolustettavina. Asiaan vaikuttaisi
muun muassa se, kuinka arvokkaasta edusta on kysymys, ja se, kuinka
todennäköiseltä näyttää,
että tuo oikeus menetetään, jos voimatoimia
ei käytetä.
Lisäksi laissa täsmennettäisiin,
millaiset voimakeinot ovat sallittuja rikoksentekijää kiinni otettaessa.
Jos kiinniotettava tekee vastarintaa, kiinniottajalla olisi lupa
käyttää sellaisia kiinniottamisen toteuttamiseksi
tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena
arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu,
kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.
Tässähän on haettu mallia siitä sääntelystä,
jota ennestään on olemassa poliisin voimankäyttöoikeuksia
koskien.
Rikoslakiin ehdotetaan yleissäännöstä virkatehtävän
hoitamiseksi sallittavien voimakeinojen rajoista. Peruste voimakeinojen
käyttöön tulisi aina alaa koskevasta
erityislainsäädännöstä, kuten
juuri poliisilaista. Ehdotuksen mukaan toimenpiteiden tulee olla
tarpeellisia laissa säädetyn tehtävän
suorittamiseksi. Lisäksi niiden tulee olla puolustettavia.
Puolustettavuutta arvioitaessa punnitaan vastakkain muun muassa
suoritettavan tehtävän tärkeys ja tehtävää suoritettaessa tarvittavien
voimakeinojen sisältämän pakon tuoma
loukkaus.
Nämä uudessa lakiesityksessä käytetyt
termit tuntuvat usein aika hankalilta. Ne on pyritty kirjoittamaan
juuri oikeuskäytäntöä vastaaviksi. Olen
itse kritisoinut sitä, että samalla on menetetty
paljon vanhan rikoslain tekstin selkeydestä ja tämmöisestä kansankielisyydestäkin.
Kun on ollut vuosikymmeniä voimassa olleet ytimekkäät normit,
niin ne kuulostavat suorastaan runollisilta verrattuna näihin
uusiin juridispainotteisiin teksteihin. Mutta tällä uudelleenkirjoittamisella kuitenkin
saavutetaan se tärkeä tavoite, että nuo rajat
selkeytyvät. Normien sisältö on sitten
samanlainen eri pykälissä, ja myös tulkintalinja
olisi mahdollisimman yhtenäinen niin tuomioistuimissa kuin
yksittäisen kansalaisen rikoslain teksteihin syventyessä tai
niitä tutkiessa.
Toivon, että tämä asia lakivaliokunnassa
jäntevästi käsitellään
ja saadaan hyvissä ajoin tänä vuonna
myös tämän suuren salin käsiteltäväksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä vajaassa puolessa
tunnissa ei ehtinyt käydä läpi oikein
syvällisesti tätä 327 sivua sisältävää hallituksen
esitystä, mutta en toisaalta viitsi pyytää asiaa
pöydällekään. Mutta muutamia
huomioita asioista, joihin kiinnitin huomiota, kun tätä läpi
kahlasin.
Minun mielestäni aika mielenkiintoisia ovat "tunnusmerkistöerehdys"
ja "kieltoerehdys". Niin kuin ministeri totesi, vanhoissa laeissa
monta kertaa vähän runollisesti tuodaan esille
määrättyjä ajatuksia. Nämä piintyvät
tavallaan alitajuntaan, kun niitä on vuosien varrella aika
paljonkin aikoinaan kahlannut. Tämä varmasti tulee aiheuttamaan
erittäin paljon keskustelua tavallisten ihmisten osalla
lähinnä siitä, milloin on todellisuudessa
se tilanne, että henkilö on itse erehtynyt pitämään
tekoa sallittavana, vaikka se onkin rangaistava. Toinen on myöskin
nimenomaan tämä "tunnusmerkistöerehdys",
joka ei tavalliselle kansalaiselle minun ymmärtääkseni
sano juuri mitään.
Arvoisa puhemies! Se syy, minkä takia tänne korokkeelle
tulin, on osittain se, mihin ministeri viittasi ja mikä on
viime vuosien aikana erittäin paljon ainakin Pohjanmaalla
aiheuttanut keskustelua ja, uskon näin, myös jonkin
verran muualla. Täällä käytetään
sanaa itseapu, pakkokeinolain muuttamisesta annetussa laissa on
uusi 2 a § "Itseapu". Kun ehdin jonkin
verran tuossa katsoa perusteluja, niin tämä on
kyllä varmasti selventävä asia ja paikallaan.
Silloin aikoinaan eräs huoltamon omistaja sai tuomion ja
muodollisen korvaustuomionkin, oliko se muutaman satasen, eli henkisistä kärsimyksistä
tuomittiin maksamaan
henkilölle, joka oli siellä pakenevan auton takapenkillä,
oliko se 500 markkaa tai jotakin. Asiahan on tällä hetkellä käsitykseni
mukaan korkeimmassa oikeudessa, eli toivon mukaan myös
siellä luetaan tämä hallituksen esitys, vaikka
lakia ei taannehtivasti varmasti voida siltä osin soveltaakaan.
Mutta tämä antaa nykyaikana varmasti omaisuusrikoksen
uhrille monia mahdollisuuksia, kun ottaa huomioon sen, että paikalle
ei tuolla maakunnassa enää poliisia tule pariin
kolmeen tuntiin, vaikka on mikä tahansa vuorokaudenaika. Ainakin
meillä päin Pohjanmaalla tilanne on valitettavasti
se. Joitakin aikoja sitten, kun kansallispukuun pukeutuneet henkilöt
kävivät vähän rohmuamassa tavaraa,
niin vaikka soitettiin poliisille, kyllä se kaksi tuntia
suurin piirtein kesti, ennen kuin poliisit paikalle ehtivät,
koska alueella ei ollut kuin yksi partio.
Tältä osin pidän tätä esitystä todella
myönteisenä ja varmasti kokonaisuudessaankin,
mutta eräs asia, jota toivoisin, on se, että kun
lakivaliokunta aloittaa tämän käsittelyä,
niin se myös veisi sen loppuun tämän
eduskuntakauden aikana. Olen kuullut huhua, että siellä on
kova työruuhka, mutta en tiedä, miten siellä sitten
painotetaan eri hallituksen esityksiä, joita siellä on.
Toivoisin, että tämä ainakin saataisiin
vielä tämän eduskuntakauden aikana.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalle heti tiedoksi ja arvoisalle
ministerille:
Tätä ei millään pystytä käsittelemään
tämän kauden aikana. Tämä on
niin laaja, ihan perustavaa laatua oleva asia, mitä rikosoikeudessa
voi ollakaan. Tässä niin ratkaisevasti muutetaan
asioita, että ei millään tämä mene
lävitse. Ihmettelen, että tuotiin tänne,
hyvin tärkeä asia.
Katson esimerkiksi tuota tahallisuuden määritelmää,
kun täällä sanotaan: " - - mitä tekijä teon hetkellä on
pitänyt varmana tai varsin todennäköisenä."
Tällä hetkellä, jos tekee jonkun teon
ja ymmärtää normaalin elämänkokemuksen
mukaan, että tästä seuraa se ja se, niin
rangaistaan tahallisena. Todennäköisesti on poistettu
lievemmän asteen tahallisuus kokonaan, ja se tulee aiheuttamaan
pelkästään tämän pykälän
kohdalla monen viikon riitelyä, jos tämä aiotaan
saada tämmöisenään lävitse.
Tämä on aivan toivoton tällä kaudella
saada läpi, ei mitään mahdollisuuksia!
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olisin toisaalta myöskin
toivonut, että tämä saataisiin läpi
ja että tämä voitaisiin käsitellä asianmukaisen
joutuisasti. Toteaisinkin, että puhemiesneuvostossahan
on moneen kertaan keskusteltu menettelytavoista ja siitä,
että jos nykyinen lakivaliokunta ei vedä, pitää vain
miettiä, voidaanko sitten perustaa toinen lakivaliokunta käsittelemään
näitä kysymyksiä. Mutta asia on sinänsä erittäin
tärkeä, erittäin odotettu uudistus, ja
fiilaamista varmasti riittää. Siitä ei
tietenkään ole epäilystäkään.
Mutta eräs asia, joka liittyy minunkin menneisyyden
työuraani, on alentuneesti syyntakeisten kohtelut. Minusta
on syytä erityisen suurella ilolla nyt tervehtiä sitä,
että vihdoin ja viimein saadaan korjattua tämä epäkohta,
joka meidän laissamme on ollut. Muissa Pohjoismaissa on
herättänyt kovasti ihmetystä se, että alentuneesti
syyntakeinen on voinut ikään kuin nopeutetulla
kierrolla päästä tekemään
kepposkierrettään eteenpäin, kun muissa
maissa mieluumminkin on pidetty sitä sellaisena syynä,
miksi ihmistä ei pidä vapaaseen yhteiskuntaan
ainakaan nopeutetussa järjestyksessä laskea. Minusta
on hyvä, että tämä vihdoin ja
viimein korjataan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvin merkittävä lakiesitys
tuotiin tietenkin tässä vaiheessa eduskuntaan.
Olen kyllä todella huolissani, mikäli näyttää siltä,
että lakivaliokunta ei saisi tätä merkittävää lakikokonaisuutta
ennen seuraavia eduskuntavaaleja läpi tässä talossa,
koska tämä on varmasti sellainen asia, joka kyllä puhuttaa
ja kiinnostaa kansalaisia. Minä luulen, että täällä on
paljon sellaisia säännöksiä, jotka
ovat ihan oikeaan suuntaan meneviä, kuten nimenomaan jokamiehen
kiinniotto-oikeus, josta muun muassa eduskunta 113 kansanedustajan voimin
kertoi eräässä yksittäistapauksessa
oman mielipiteensä. Olen varsin tyytyväinen siihen, että oikeusministeriön
esityksessä ollaan selvästi menemässä oikeaan
suuntaan, ja kun se vallitseva epäkohta tällä hetkellä on
ollut, että kansalaiset ovat kokeneet, että rikoksen
tekijän oikeudet ovat parempia kuin rikoksen uhrin, tämä vie asiaa
ihan oikeaan suuntaan.
Sen sijaan eduskuntahan otti kantaa myöskin vahingonkorvauslakiin:
Onko rikoksentekijällä oikeus saada vahingonkorvausta
silloin, jos voimakeinot ovat jostain syystä liian suuria?
Näyttää siltä, että siihen
tässä lakiesityksessä ei ole puututtu
millään tavalla, ja sekin olisi ollut toivottavaa.
Mutta erityisen tärkeää on mielestäni se,
että meidän täytyy nyt miettiä yhdessä keinoja
eduskunnan puhemiehistön kanssa, miten tämä lakiesitys
voitaisiin näillä valtiopäivillä käsitellä,
koska luulen, että kansalaiset odottavat, että nimenomaan
tämä laki saataisiin voimaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Pitkälti yhdyn niihin puheenvuoroihin,
joita täällä on jo käytetty.
Kiinnittäisin huomiota samaan kuin ed. Myllyniemi, joka
on myös lakivaliokunnan jäsen ja toi esille lakivaliokunnan
työruuhkan, että todella voitaisiin työjärjestyksen
mukaan erityistä painoarvoa antaa sille, että täällä ehdittäisiin
käsitellä tämä lakipaketti,
joka esityksenä on yli 300 sivua kaikkine lakiesityksineen
ja johon en minäkään ole puolen tunnin
aikana juuri ehtinyt perehtyä kovin huolellisesti. Esittelevä ministerikin
toivoi, että hyvissä ajoissa vielä tänä vuonna
tämä asia tulisi eduskunnan päätettäväksi
lopullisesti.
Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota pakkokeinolain
muuttamisesta annetun lain uuteen itseapupykälään.
Pidän tätä nyt sen suuntaisena, mitä tuolla
kentällä arkitodellisuudessa nykyaikana on kovasti
kaivattu.
Toinen asia, johon kiinnitin kovasti huomiota: Täällä on
myöskin rangaistusten täytäntöönpanosta
ja esimerkiksi nuorisorangaistuksista eräitä pykäliä,
jotka aiheuttavat varmaan paljon lakivaliokunnassa keskustelun tarvetta
ja myöskin asiantuntijoitten kuulemista laajasti.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriössä tämän
vaalikauden lainvalmistelutyö kyllä aika määrätietoisesti
suunniteltiin siten, että eduskunta pystyisi nielemään
ne laajat ja vaativatkin esitykset, joita sieltä tulee,
enkä pidä sitä edelleenkään mahdottomana.
On jonkin verran hidastettu kaarteessa, enkä enää lähtisi
mielelläni lisähidastuksia tekemään,
kun meidän pitää pystyä jossakin vaiheessa
saamaan esimerkiksi rikoslain kokonaisuudistus valmiiksi. Se on
myös eduskunnalta ja sen valiokunnilta tämmöistä talkootyötä edellyttävää.
Ed. Myllyniemi kiinnitti huomiota tahallisuuspykälään.
Kyllähän tässä on sisällä edelleen niin
sanottu "dolus eventualis" varmistetussa muodossaan: mitä tekijä on
teon hetkellä tarkoittanut taikka pitänyt varmana
tai varsin todennäköisenä. "Varsin todennäköisenä"
vastaa aika lailla sitä vanhaa linjaa, jonka mukaan myös
nykyistä tahallisuusnormistoa on käytännössä sovellettu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
monessa puheenvuorossa kannettu huolta lakivaliokunnan työtilanteesta.
Lakivaliokunnassa on paljon töitä, ja on priorisointikysymys
tietenkin, missä järjestyksessä asioita
siellä eteenpäin viedään. Tässä yhteydessä voi
todeta sen, että on hyvin laajapohjainen hallitus eivätkä sitten
hallituksen esitykset tahdo valiokunnassa oikein mennä eteenpäin.
Oppositio puolustaa hallituksen esityksiä monta kertaa
siellä jääden kuitenkin vähemmistöön.
Elikkä tämä on ihan vakavasti otettava
asia.
Mutta myös tämän lakiesityksen kohdalla
varmaan tulevat entisestään korostumaan nuorten tekemät
rikokset. Viime päivinä olemme voineet taas lukea,
kuinka 13-vuotiaat hävittävät ja hajottavat
taloja ja kuinka alle 15-vuotiaat tappavat toinen toisiaan. Kyllä tässä joudutaan
hyvin syvälliseen keskusteluun ja myös palaamaan
varmaan ed. Lehtimäen aikanaan tekemään
lakiesitykseenkin jollain tavalla. Siinä oli ihan selviä perusteita,
kuinka hän asian otti esiin. Toivon, että myös
oikeusministeriössä näihin vakaviin nuorten
asioihin kiinnitetään huomiota eikä sysätä niitä ainoastaan
lastensuojeluviranomaisten syliin.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Rohkenen olla eri mieltä ministerin
kanssa tahallisuuspykälästä. Olen mieluumminkin
taipuvainen tulkitsemaan kuten ed. Myllyniemi, mikäli muistelen
rikosoikeuden yleisiä oppeja. Minusta "dolus eventualis"
sisältää nimenomaan välinpitämättömän
suhtautumisen seurauksien suhteen. Silloin kysymys ei kyllä ole
varsin suuresta todennäköisyydestä, joka
tähän on kirjattu. Kyllä tässä nyt
ainakin selventämisen paikka aivan ilmeisesti on.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta tämän
asian yhteydessä, että nyt ehkä olisi
syytä hallituspuolueitten valiokuntavastaavien kokoontua
piakkoin priorisoimaan nimenomaan asioita, joita lakivaliokunta
käsittelee, ja yhdessä ministerin kanssa, joka
on ansiokkaasti toiminut, tehnyt työtä käskettyä,
kun eduskunta on niin toivonut ja jopa edellyttänyt joittenkin
asioitten, muun muassa voimakeinojen käyttöä koskevien
säännösten, osalta. Myöskin sen
osalta, mitä ed. Mauri Salo äsken totesi, eli nuorten
rikoksentekijöitten kohtelun kohdalla eduskunnan enemmistö muistaakseni
on allekirjoittanut ed. Lehtimäen aloitteen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Siihen, mitä ed. Hemmilä äsken
sanoi, voin yhtyä. Kiitoksia kuitenkin ministerille siitä,
että lakiesitys, 327 sivua, on nyt täällä.
Nyt tämä ongelma vain siirtyy paikasta a paikkaan
b. Kyllä tässä alkaa miettiä kovasti
sitä, että jos lakivaliokunnan työtilanne
on se, mitä meille julkisuudessa kerrotaan, niin joko lakivaliokunta
alkaa kokoontua jo vähän aikaisemmin elokuussa
purkamaan näitä esityksiä tai jotakin
muuta poikkeuksellista keinoa meidän täytyy keksiä,
mikäli meinaamme tämän ruuhkan selvittää.
Jo eduskunnan arvovallan ja uskottavuuden takia — jos tällaiset
keskeiset lainsäädäntöhankkeet,
kuten tämä paperi, joka meidän edessämme
on, jäävät käsittelemättä näillä valtiopäivillä — voidaan kysyä sitten,
onko vika sysissä vai sepissä. Mutta jotain synkronisointia
on ehdottomasti nyt tapahduttava. Toivon, että puhemiesneuvosto
ottaa nämä viestit myöskin vakavasti.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on
kritisoitu lakivaliokuntaa sen tekemästä työstä,
haluan todeta vain sen, että lakivaliokunta ei voi sille
mitään, minkälaisia esityksiä sille tulee
käsittelyyn. Ovat ne sitten hyvin valmisteltuja, keskinkertaisesti
tai huonosti valmisteltuja, kaikkien esitysten kohdalla kuitenkin
käytännössä täytyy
valiokunnassa toimia niin, että esityksestä rakennetaan
loppujen lopuksi kuitenkin suunnilleen sellainen mietintö,
joka eduskunnassa läpi mentyään on sitten
pitkässä juoksussa eduskuntakäsittelyn
jälkeen tuomioistuimissa sovellettavaa lakia. Tätä ei
ehkä ole huomattu lakivaliokuntaa kritisoitaessa, että valiokunnan työn
jäljen kuuluu olla sellainen, että se kestää asianmukaisen
tuomioistuinkäsittelyn, jotta voitaisiin vuosien saatossa
luoda tulkintapohjaa, miten lakia varsinaisesti lopullisesti tulkitaan.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! En tunne tältä osin eduskunnan
työjärjestystä ihan tarkalleen, mutta
rohkenen ehdottaa, että eduskunnan arvoisa puhemies veisi
ehdotustani eteenpäin. On kaksi vaihtoehtoa lakivaliokunnassa
olevan suuren työmäärän purkamiseksi: Joko
perustetaan toinen lakivaliokunta taikka sitten siirretään
muille valiokunnille niitä tehtäviä, joita
lakivaliokunnassa on, työtaakan tasaamiseksi. Ovatko nämä mahdollisia?
Rohkenen tehdä tällaisen esityksen, arvoisa puhemies.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvin pitkälle täytyy yhtyä ed.
Puhjon näkemyksiin nimenomaan siitä, että se
lainsäädäntö, joka lakivaliokunnasta
tulee, on suoraan sovellettavaa oikeutta tuomioistuimissa jne. Ei
siinä kovin paljon aukkoja saa olla. Mutta sen 15 vuoden
aikana, jonka itse olen täällä talossa
ollut, kyllä monta kertaa on ollut tilanne se, että kesälomaa on
lyhennetty ja valiokunta on kutsuttu koolle, ja myöskin
maanantaisin aikoinaan joskus valiokunnat kokoontuivat, vaikka istuntoa
ei ollutkaan. Riippuu hyvin pitkälle myös siitä,
millä tavoin asianomainen valiokunta painottaa omaa työtään,
mutta kyllä tietysti mahdollisuuksia on ohjata jonnekin
tilapäisvaliokuntaan taikka muualle, jos puhemiesneuvosto
näin parhaaksi katsoo.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä varmemmaksi vakuudeksi
todeta sen, että eihän täällä ole
haluttu lakivaliokuntaa syyllistää ja todeta sitä,
että se huonosti hoitaisi tehtävänsä,
vaan on todettu, että täällä on
valiokuntia, joilla on paljon tehtäviä, ja on
eräitä valiokuntia, joitten työtaakka
on selvästi kevyempi.
Kuten totesin, mikä ei ehkä tullut sitten
oikein kuulluksi täällä aiemmin, niin
puhemiesneuvostossa — eipä juuri taida olla puhemiesneuvostosta
läsnä kuin puhemies ja sitten sihteeristö,
joka ei voi täällä nyt käyttää puheenvuoroa — on
keskusteltu mahdollisen toisen lakivaliokunnan perustamisesta, minkä ed.
Hemmilä omaksuikin ikään kuin ehdotuksekseen,
ja on mietitty sitä, miten tähän asiaan
saataisiin jotain järjestystä. Nämä keskustelut
varmasti jatkuvat.
Kyllä puhemiesneuvosto kantaa vastuunsa tämän
talon töitten järjestämisestä.
Mutta samalla haluan korostaa sitä, että monet
muutkin valiokunnat joutuvat joustamaan ja kokoontumaan muinakin
aikoina kuin valiokunnan varsinaisena lista-aikana eli joskus joudutaan
ottamaan käyttöön aikaisia aamuhetkiä ja
päiviä, jotka eivät ole istuntopäiviä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan työmäärästä voin
todeta, että lakivaliokunnassa on kymmeniä esityksiä tällä hetkellä avoinna
ja jatkuvasti tulee, niin kuin tätä edellinen
asia oli terrorismiin liittyvä puitesopimus tai direktiivi,
näitä E- ja U-asioita, jotka on myös
nopeasti käsiteltävä. Eli työmäärä on
kyllä sietämätön, ja tällä hetkellä näyttää ainakin
minun mielestäni siltä, että lakivaliokunta
ei kaikista esityksistä saa asianmukaista mietintöä tuotua tänne
tällä vaalikaudella. Niin vähän
on työpäiviä jäljellä.
Eli jotakin pitäisi tehdä.
Tarkistin jokin aika sitten, että esimerkiksi puolustusvaliokunnalla
oli viime vuonna, jos oikein muistan, kaksi mietintöä ja
kaksi lausuntoa, lakivaliokunnalla noin kolmekymmentä mietintöä ja
kolmekymmentä lausuntoa. Eli epätasaisuus on valtavan
suuri. Voisi miettiä, voisiko esimerkiksi ulkoasiainvaliokunnan
ja puolustusvaliokunnan yhdistää, jolloin yhteenlaskettu
työmäärä olisi ehkä puolet
siitä, mitä lakivaliokunnalla on, ja saada näin
jäseniä toiseen lakivaliokuntaan. Eli tällaista
mallia voisi mielestäni kyllä ihan vapaasti harkita,
eikä se alentaisi puolustusasioiden käsittelyn
merkitystä. Valtioneuvostossakin on ulko- ja turvallisuuspoliittinen
ministerivaliokunta hyvin arvostettu elin. Tällä menolla vuoden
päästä joudutaan toteamaan, että eduskunnalta
jäi käsittelemättä huomattava
määrä oikeusministeriön hallinnonalan
lakiesityksiä, ja se ei ole tietysti kunniaksi. Nyt tähän
pitää puuttua, jos halutaan, tai sitten todeta,
että näin asia menee, ja se ei ole kunniaksi tälle
talolle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olisin kiinnittänyt huomiota
hallituksen esityksessä yhteen yksityiskohtaan, josta ilmeisesti
aikaisemminkin täällä on puhuttu, kun
jouduin itse olemaan muualla, eli kyse on ed. Petri Salon ansiokkaasti
aikaisemmin esille nostamasta tapauksesta, jossa jurvalainen huoltoasemayrittäjä joutui
tuomituksi vahingonkorvauksiin rosvoille siitä, että hän
oli ajanut rosvoja takaa ja ottanut heidät kiinni. Oli
todella ällistyttävää huomata,
että lainsäädäntömme
on sellainen, että jos rosvolle tulee paha mieli, kun omaisuuden
omistaja puolustaa omaa omaisuuttaan ja ottaa rosvot kiinni, niin
rikoksen uhri saattaa joutua maksamaan vahingonkorvauksia rikoksen
tekijälle.
Nythän hallituksen esityksessä esitetään
pakkokeinolakiin sellaista muutosta, joka ymmärtääkseni
poistaa tämän epäkohdan. Mielestäni
on hyvä, että näin tehdään,
ja katson, että ed. Petri Salo on tehnyt hyvää työtä,
kun hän on tämän asian aikaisemmin
nostanut eduskunnassa lakialoitteen muodossa esiin. Siinä eduskunnan
enemmistö eli yli 100 kansanedustajaa ilmaisi selvästi halunsa
lain muuttamiseen niin, että pidetään huolta
rikoksen uhrin eikä rikoksen tekijän oikeuksista
tässä suhteessa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä lakivaliokunnan työkysymykseen:
Lakivaliokunta käyttää kaikki valiokunta-aikansa,
joka sillä tällä hetkellä on,
ja myös lakivaliokunta on pääsääntöisesti
päätösvaltainen. Kysymys todella on siitä,
että asiamäärä, joka sinne tulee,
on varsin suuri ja monta kertaa on lähetekeskustelussakin
sanottu, että lakiesitysten pitäisi olla huolellisemmin
valmisteltuja, ettei dialogia ministeriön ja valiokunnan
kanssa joudu niin kamalan kauan käymään.
On olemassa tapauksia, joissa on edelleen asiat kesken.
Perintökaaren 7 luku on auki. Siitä on käyty
ministeriön kanssa keskusteluja, ja valiokunta sitä on
pohtinut moneen eri otteeseen. Se on sellainen juupas—eipäs-asettelu.
Tällaisiin tilanteisiin ei pitäisi päätyä.
Tänään kuitenkin kello 17 lakivaliokunta
on oikeusministerin vieraana, jolloin pohditaan työtilannetta.
Uskon, että puhemiesneuvosto saa asianmukaista informaatiota
varmaan jo huomisaamuna.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia ed. Zyskowiczille kauniista,
kannustavista sanoista. Mutta muistutan myöskin, että lakialoite,
minkä eduskunta aikanaan tästä asiasta teki,
oli siinäkin mielessä harvinainen, että siihen
yhtyivät useat sekä opposition että hallituksen
eduskuntaryhmien puheenjohtajat, mikä ei ole kovinkaan
tavanomaista lakialoitteissa tässä talossa. Luulen,
että teidän vahvat nimenne myöskin vaikuttivat
siihen, että oikeusministeri otti tämän
asian tosissaan ja nyt siihen on saatavissa korjausta ihan oikeaan
suuntaan.
Sen sijaan vahingonkorvauslain säännöksiähän
tässä ei muutettu, mikä olisi ollut myöskin toivottavaa,
koska ei voi olla oikein se, että joku, joka lähtee
rikoksen polulle tahallaan tekemään rikoksia,
menettää oikeutensa vahingonkorvaukseen minun
ymmärtääkseni kaikissa tapauksissa. Hän
ottaa tietoisen riskin siitä, että hän
saattaa joutua kiinniotetuksi, ja joku saattaa käyttää jopa koviakin
voimakeinoja tämän kiinniottamiseksi, mikäli
rikos on törkeä. Silloin se on myöskin puolusteltavaa.
Tämä asia on aika problemaattinen kaiken kaikkiaan.
Keskustelu päättyy.