4) Hallituksen esitys laeiksi osa-aikaeläkettä ja
yksilöllistä varhaiseläkettä koskevien säännösten
muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on osa suuremmasta paketista, joka
tähtää eläkkeellejäämisiän
yleiseen nostamiseen. Valtiovarainministeri ja työnantajat
ovat vaatineet eläkeiän korottamista jo useita
vuosia.
Ilta-Sanomat kirjoitti 14.4.1998: "Herrat pääsevät
varhain eläkkeelle, jotkut jopa joutuvat." TT:n silloinen
johtaja Tapani Kahri vaati usein kovasanaisesti eläkeiän
nostamista, mutta jäi itse 60-vuotiaana eläkkeelle,
samoin kuin monet muut johtajat, jotka vaativat työntekijöiden
eläkeiän korottamista, jäävät
itse huomattavasti alle yleisen eläkeiän eli alle
65 vuoden iän eläkkeelle. Sen sijaan haalari-
ja työtakkikansan pitäisi jaksaa hallituksen uusien
suunnitelmien mukaan aina 68 vuoden ikään asti
työssä.
Suomen Kuvalehti kirjoitti viime numerossa "Varakkaat varhain
eläkkeelle" ja luetteli muun muassa seuraavat eläkkeelle
jääneet: Valion ja Pohjolan johtaja Matti Kavetvuo
57-vuotiaana, Raision vuorineuvos Matti Salminen 58-vuotiaana, Antti
Heiniö Stockmannilta 54-vuotiaana, ja Nordean Vesa Vainio
aikoo eläkkeelle 59-vuotiaana. Elikkä lähes
poikkeuksetta kaikki nämä suuret johtajat, jotka
vaativat voimakkaasti alaistensa ja erityisesti tavallisen työkansan
eläkeiän nostamista, ovat itse joko jääneet
tai jäämässä viimeistäänkin
60-vuotiaana eläkkeelle.
Rikkailla ja suurituloisilla on oikeus jäädä eläkkeelle,
mutta tavallisen ihmisen eläkkeellepääsyä halutaan
vaikeuttaa lopettamalla yksilöllinen varhaiseläkejärjestelmä.
Vuoden 2001 joulukuussa yksityisten alojen työeläkelakien
mukaisella yksilöllisellä varhaiseläkkeellä oli 22 533
henkilöä. Samana vuonna uusia yksilöllisiä varhaiseläkkeitä myönnettiin
2 517 kappaletta. Elikkä kun ollaan kiristämässä tai
lopettamassa kokonaan yksilöllinen varhaiseläkejärjestelmä,
se merkitsee, että kaikki nämä ihmiset,
jotka nyt tässä ovat saaneet yksilöllisen
varhaiseläkkeen, tulisivat tulevaisuudessa jäämään
ilman eläkettä. Elikkä heidän
eläkeikänsä todella nousisi. Se on eri
asia sitten, pystyisivätkö he olemaan työssä.
Yksilöllinen varhaiseläkejärjestelmä perustettiin
helpottamaan raskaita ja kuluttavia töitä tekevien,
pitkään työelämässä olleiden
työntekijöiden eläkkeelle pääsyä,
että he eivät jäisi väliinputoajiksi,
kun työkyvyttömyyseläkkeen myöntämiskäytäntö johti
suureen eläkehakemusten hylkäämiseen.
Työkyvyttömyyseläkehakemusten hylkäysten
määrä on edelleen kohtuuttoman korkea.
Uusista hakemuksista hylätään edelleen
peräti 19,1 prosenttia elikkä noin viidennes.
Yksilöllisen varhaiseläkkeen hylkäysprosentti
on vieläkin korkeampi eli 25,9 prosenttia kaikista uusista
hakemuksista. Tämän lisäksi hylkäysprosenttihan
nousisi vielä huomattavasti, jos otettaisiin huomioon ne
uudistetut hakemukset, joita ne henkilöt tekevät,
joitten työeläkehakemukset on hylätty.
Hoitavat lääkärit ovat kuitenkin todenneet
nämä eläkkeitä hakevat ihmiset
työkyvyttömiksi. Tästä huolimatta
vakuutusyhtiöiden paperilääkärit
toteavat hakijat työkykyisiksi, vaikka he eivät
ole näitä ihmisiä lainkaan nähneet.
Erään suurehkon työpaikan tilastojen
mukaan työkyvyttömyyseläkkeelle joutui
viime vuonna jäämään 13 henkilöä,
vanhuuseläkkeelle selvisi 4 henkilöä ja
7 henkilöä oli osa-aikaeläkkeellä. Nämä luvut
kertovat selvästi, että läheskään kaikkien
ihmisten terveys ei kestä työelämässä edes
nykyiseenkään eläkeikään
asti. Näyttää olevan unohduksissa se
seikka, että monet sadattuhannet suomalaiset tekevät
edelleenkin ruumiillisesti raskaita ja kuluttavia töitä.
He tekevät niitä sairaaloissa, konepajoissa, rakennuksilla
ja monissa muissa teollisuuslaitoksissa, tehdään vuorotyötä ja
raskasta ruumiillista työtä. Tästä huolimatta
halutaan nostaa eläkeikää.
Yksilöllisen varhaiseläkkeen saannin edellytyksenä on,
"että hänen työkykynsä, ottaen
huomioon sairaus, vika tai vamma, ikääntymiseen liittyvät
tekijät, ammatissaolon pitkäaikaisuus, hänelle
työstä aiheutunut rasittuneisuus ja kuluneisuus
sekä työolosuhteet, on pysyvästi siinä määrin
alentunut, ettei hänen kohtuudella voida edellyttää enää jatkavan
ansiotyötään". Näin nykyinen
laki. Siis nykyisessä laissa on huomioitu työntekijän
työkykyisyys ja -kuntoisuus kokonaisuutena elikkä on
yksilöllinen varhaiseläkejärjestelmä,
jossa on yli 22 000 ihmistä tällä hetkellä.
Hallituksen esityksessä eläkkeellepääsyn
ehtoja merkittävästi kiristetään.
Työkyvyttömyyseläkkeen saantiehtoa vähän
muutetaan, mutta se jää olennaisesti kireämmäksi
kuin nykyinen yksilöllisen varhaiseläkkeen myöntämisehto.
Osa-aikaeläkkeellä haluttiin pehmentää eläkkeelle siirtymistä,
jotta työntekijä jaksaisi pitempään työelämässä,
kun osa-aikaeläkettä on ryhdytty käyttämään.
Nyt sen saannin ehtoja kiristetään nostamalla
ikärajaa ja heikentämällä eläkettä. Näyttää siltä,
että hallitus ei tiedä oikeastaan, mitä se
haluaa. Ensin haluttiin ihmisiä enemmän osa-aikaeläkkeelle,
ja nyt halutaan, että ihmiset eivät käyttäisi
osa-aikaeläkettä.
Erityisesti ruumiillisesti raskaissa töissä osa-aikaeläkejärjestelmä on
osoittautunut hyväksi. Työntekijän terveys
ja voimat eivät riitä täyteen työpäivään
tai työaikaan, mutta puolesta työajan pituutta
ja työn määrää on mahdollisuus
selviytyä. Näin ollen varsinainen eläketapahtuma
on voinut siirtyä tuonnemmaksi. Nyt tähän
halutaan puuttua niin, että nostetaan osa-aikaeläkkeen
ikärajaa ja samalla heikennetään sitä vanhuuseläkettä,
jonka työntekijä tulee saamaan sitten, kun hän jää kokonaan
eläkkeelle. Osa-aikaeläkkeellä ollessa
nykyisin karttuma on 1,5 prosenttia, mutta tulevaisuudessa hallituksen
esityksen mukaan karttuma muuttuisi 0,75 prosentiksi vanhuuseläkkeen
karttumaksi eli puolella heikennetään sitä.
Jos ihminen jää 58-vuotiaana osa-aikaeläkkeelle,
jokainen voi laskea, kuinka paljon se merkitsee eläkkeessä,
kun 65-vuotiaana saavuttaa vanhuuseläkeiän.
Lisäksi suunnitellaan työttömyyseläkeputken katkaisua.
Tämä on yksi kaikkein pahimpia suunnitelmia erityisesti
niitten pitkäaikaistyöttömien kohdalla,
jotka ovat olleet pitkään työttöminä.
Tämä yhteiskunta ei pysty tarjoamaan heille työtä,
eikä heillä ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että pääsisivät
työttömyyseläkkeelle eikä työttömyyseläkeputkea
katkaistaisi. Nyt kumminkin on suunnitelmissa, että myöskin
työttömyyseläkeputki katkaistaan ja heidät
pidetään niin sanotun lisäpäiväoikeuden
piirissä eli työttöminä työnhakijoina
hyppyytetään työvoimatoimistossa toivottomissa
työnhakujonoissa, kun kumminkaan työpaikkoja ei
ole tarjolla.
Tähän hallituksen esitykseen sisältyy
yksi parannus, jossa tunnustetaan se, että väliinputoajia tässä eläkejärjestelmässä
on,
ja erityisesti työttömyyseläkejärjestelmässä.
Nyt työttömyyseläkkeen saantiehdoissa
on, että pitää olla 15 viime vuoden aikana
vähintään 5 työssäolovuotta,
jolloin on ansaittu eläkepalkkaa. Nyt tätä esitetään muutettavaksi
niin, että viimeisten 20 vuoden aikana pitää olla
5 vuotta, jolloin on ansaittu eläkepalkkaa. Se varmasti
jonkin verran parantaa sitä tilannetta, että ne
ihmiset, jotka ovat nyt työttöminä, tulisivat
joskus, kun täyttävät 60 vuotta, pääsemään
työttömyyseläkkeelle eli heidän
ei tarvitsisi roikkua 65 vuoteen asti työttömyyspäivärahalla.
Arvoisa puhemies! Kuten jo aikaisemmin totesin, herrat pääsevät
eläkkeelle, herrat joskus joutuvat eläkkeelle,
mutta tavalliselle työntekijälle, joka tekee raskasta,
ruumiillista, kuluttavaa työtä, ei haluta antaa
oikeutta, että hän pääsisi eläkkeelle
nykyisten lakien mukaan, joissa niissäkin on jo paljon
korjattavaa. Sen osoittaa se, että eläkehakemusten
hylkyprosentit ovat jatkuvasti 20 prosentin tienoilla. Välillä ne
ovat olleet vähän korkeammallakin, välillä ne
ovat laskeneet, mutta edelleenkin ne ovat 20 prosentin tienoilla.
Korostan sitä, että kaikilla näillä ihmisillä on
oman lääkärin todistus ja toteamus siitä,
että he ovat työkyvyttömiä,
usein myöskin monien erikoislääkärien
todistus. Siitä huolimatta vakuutusyhtiöiden lääkärit
toteavat nämä ihmiset työkykyisiksi.
Kaikkein karmeimpia ovat ne tapaukset, joita silloin tällöin
sattuu, että vakuutusyhtiö on todennut ihmisen
työkykyiseksi, mutta kuitenkin ennen kuin vakuutuspäätös
ehtii asianomaiselle, tämä on kuollut. Nämä ovat
kaikkein karmeimpia tapauksia, mutta näitäkin
löytyy. Tämä vain osoittaa sen, että eläkeiän
nostaminen ei ole oikea toimenpide näitä ihmisiä kohtaan.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys osa-aikaeläkkeen
ja yksilöllisen varhaiseläkkeen muuttamiseksi
on puhdas säästölakiesitys työntekijän
pitämiseksi työelämässä pidempään
lähinnä työntekijää kiduttavalla
tavalla, eikä se tue aidosti lainkaan perusteluissa mainittua
tavoitetta kehittää työntekijän
työkykyä ja työllistymistä.
Kun esityksellä pyritään yksioikoisesti
vain myöhentämään eläkkeelle siirtymistä,
perusteluista löytyy esityksen todellinen sisältö:
"Keskimääräisellä eläkkeellesiirtymisiällä on
työeläkkeiden rahoituksen kestävyyden
kannalta keskeinen merkitys." Edelleen sanotaan, että osa-aikaeläkkeestä johtuva
vanhuuseläkkeen pieneneminen vähentää kustannuksia vuonna
2030 noin 68 miljoonaa euroa eli noin 400 miljoonaa markkaa.
Hallitus perustaa esityksensä kokonaan työmarkkinajärjestöjen
12.11.2001 tilaustyönä tehtyyn periaatepäätökseen
työeläkejärjestelmän kehittämisestä siihen
suuntaan, että keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää voitaisiin
myöhentää kahdella tai kolmella vuodella.
Tilaustyöhön viitaten hallitus totesi seuraavana
päivänä kannanotossaan, että periaatepäätös
vastaa hallituksen tavoitteita työeläkkeiden kehittämiseksi työssä pysymistä,
työkykyä ja työllistämistä tukevaan
suuntaan, vaikka esityksen perusteluissa ei ole lauseenkaan vertaa
työntekijän työkyvyn parantamista taikka
työllistymistä tukevista toimista.
Hallituksen esitys työeläkelakien huonontamiseksi
ontuu pahasti senkin takia, ettei hallitus toteuta hallitusohjelmaa.
Sen mukaanhan työelämässä toteutettaisiin
muutoksia, jotka kannustaisivat työnantajia pitämään
palveluksessaan ja ottamaan palvelukseensa myös ikääntyvää henkilöstöä sekä edistäisivät
ikääntyvien työssä ja työmarkkinoilla
pysymistä. Lisäksi tavoitteena oli lisätä työssäolevien
osuutta työikäisestä väestöstä.
Käytännön toimet valtion budjettien käsittelyssä osoittavat
joko piittaamattomuutta tai tietämättömyyttä työelämän
muutoksista, jotta yllämainittua hallitusohjelman kohtaa
voitaisiin toteuttaa. Jotta työssäolevien osuutta
työikäisestä väestöstä voitaisiin
lisätä, pitäisi ensinnäkin tietää,
onko työelämässä tapahtunut
sellaisia muutoksia, että siihen olisi edes mahdollisuuksia.
Viime vuosien budjettien käsittelyssä ovat
esimerkiksi palkkaperusteiset työllistämistuet
kunnille ja kuntayhtymille pienentyneet nopeasti 300 miljoonalla
markalla. Tämä tarkoittaa sitä, että hallitus
joko ei tiedä viime vuosikymmenen työttömyystilastojen
kehitystä tai sitten se ei ole lainkaan kiinnostunut niiden
ratkaisemisesta.
Nyt esillä olevat osa-aikaeläkkeen ja yksilöllisen
varhaiseläkkeen huononnukset liittyvät kiinteästi
viime vuosikymmenen työttömyyskehitykseen. Kun
vuonna 1990 työssäolevien keskimääräinen
työttömänäoloaika koko työhistoriansa
aikana oli noin kaksi vuotta, niin kymmenen vuotta myöhemmin
työttömänäoloaika oli jo kolme vuotta
pidempi eli viisi vuotta. Tällä kehityksellä on
työelämässä suuri vaikutus vielä työssäolevien
ja ikääntyvien työntekijöiden
työssäjaksamiseen, ja siitä on suora
seuraus se, että nykyiset mahdollisuudet siirtyä osa-aikaeläkkeelle
tai yksilölliselle varhaiseläkkeelle ovat entistä hiostuneemman
työntekijän jäljellä olevan
terveyden kannalta aivan välttämättömiä.
Arvoisa puhemies! Osa-aikaeläkkeen alaikäraja
alennettiin 56 vuodeksi väliaikaisella lailla 1.7.1998.
Väliaikaista lakia on jatkettu tämän vuoden
loppuun siksi, ettei ollut vielä riittävästi tietoa
osa-aikaeläkkeen vaikutuksista työssäjatkamiseen.
Nyt alaikärajaa esitetään nostettavaksi
pysyvästi 58 vuoteen. Esitys ontuu perusteluiltaan siksi,
ettei edelleenkään hallituksen esityksessä tuoda
mitään tietoa väliaikaisen lain kokemuksista.
On vaikea ymmärtää muutosesitystä siksikin,
että meillä on juuri ollut eduskunnassa käsittelyssä koulupuolella
viiden vuoden kokeilulaki, joka jatkuu edelleen, koska kokemuksia kokeilusta
ei ole tarpeeksi. Eläkeläisiä ei tule rangaista
huononnuksin vain sen takia, että virkamiehet eivät
ole hoitaneet tehtäviään väliaikaisen
lain kokemusten keräämiseksi. Koululaisiakaan
ei rangaistu virkamiesten töiden takia.
Meillä on varmasti tuttuja osa-aikaeläkkeellä olevia.
Kokemukset osa-aikaeläkkeestä ovat hyvät.
Osa-aikaeläkejärjestelmä on ollut loistava tapa
pitää työntekijä mahdollisimman
pitkään työelämässä.
Voi myös täydellä syyllä sanoa, että hänen
työpanoksensa tehtyihin työtunteihin nähden
on hyvä verrattuna siihen, että hän olisi kituuttanut
kokopäivätyössä.
Yksilöllisen varhaiseläkkeen poistaminen vuoden
1943 jälkeen syntyneiltä on samoin täysin
kohtuuton. Kysehän on eräänlaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä,
missä työkyky sairauden, vian, vamman ym. seikan
vuoksi on pysyvästi siinä määrin
alentunut, ettei työntekijän kohtuudella voida
enää edellyttää jatkavan ansiotyössään.
Tämä vapaaehtoinen eläkkeellesiirtyminen alentaa
myös eläketasoa. Järjestelmä on
toiminut hyvin, eikä minun tietääkseni
väärinkäytöksiä ole
ollut. Päinvastoin, yksilölliselle varhaiseläkkeelle
pääsy on ollut suuri helpotus alentuneesta työkyvystä kärsineille.
Omat ammattikokemukseni puoltavat myös järjestelmän
säilyttämistä. Korvalääkärin
kokemuksella voin sanoa, että on taatusti kiusallista toimia
esimerkiksi asiakaspalvelussa kovin huonokuuloisena. Huonokuuloisen
työntekijän takia saattavat asiakkaan intimiteettiinkin
kuuluvat asiat kuulua muiden lähellä olevien korviin,
mikä on täysi peruste tehdä lausunto
yksilölliselle varhaiseläkkeelle siirtymisestä,
mikäli talon sisältä ei yksinkertaisesti
muita töitä löydy.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuutena katsoen esitys nostaa pysyvästi
osa-aikaeläkkeen alaikärajaa 58 vuoteen ja poistaa
vuoden 1943 jälkeen syntyneiltä kokonaan oikeus
yksilölliseen varhaiseläkkeeseen on perusteeton,
koska esityksestä puuttuvat perustelut sille, miten ikääntyvien työelämän
kuvaa ja ehtoja taikka ikääntyvien työllistämistä parannettaisiin
niin, ettei nykyisin melko pakon sanelemaa varhaista eläkkeelle
siirtymistä tarvitsisi tapahtua.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Nordean johtaja Vesa Vainio on lähtemässä eläkkeelle
59-vuotiaana, eikä hänen osaltaan koira perään
ainakaan moittivasti hauku. Näin tekee moni muukin isokenkäinen
firmanjohtaja. On sitten vielä toinen lähtö.
Ne, jotka ottavat yksityisiä eläkevakuutuksia,
ovat yleensä aika hyvin pärjäävää porukkaa.
Heitähän kannustetaan varhaiseläkkeelle
valtion myöntämillä verohelpotuksilla,
mutta raskaan työn raatajien ja työttömien
eläkeikää ollaan nyt sen sijaan nostamassa pakolla.
Tätähän se tarkoittaa, kun varhaiseläke lopetetaan
ja eläkeputki pannaan kiinni. Lisäksi osa-aikaeläkkeen
ikärajaa nostetaan ja ehtoja huononnetaan. Minä en
hyväksy tämmöistä linjaa, en
kerta kaikkiaan.
On totta kai tärkeää saada ihmiset
pysymään pidempään työelämässä,
mutta se edellyttää muutoksia työelämään.
Nyt ongelmana on se, että työssä on liian
kiire, väkeä on liian vähän, erityisesti
juuri raskaissa töissä. Sekin on laaja käsite.
Se koskee sinihaalareita mutta myöskin vaikkapa sairaaloiden
ja vanhustenhuollon työntekijöitä. Raskasta
työtä se kaikki on, ja moni muukin työ on
raskasta. Siellä uuvutaan. Tällä hetkellä yli
puolet suomalaisista työntekijöistä kokee
työuupumusta.
Siihen ei ole ratkaisu se, että nämä kovalla
tappelulla jopa vuosikymmenien aikana aikaansaadut varhaiseläkejärjestelmät
pannaan nyt kiinni, mitä tämä esitys
tarkoittaa tai se esityskokonaisuus, joka tänne on osittain
tullut, ja loput ovat tulossa. Sehän vain tarkoittaa, että uupuneet
ihmiset eivät pääse enää varhaiseläkkeelle
tai eläkeputkeen. Ne saavat myöhemmin osaeläkkeen, jotka
vielä jotakin jaksaisivat, ja joutuvat sitten yrittämään
työkyvyttömyyseläkkeelle, jäämään työkyvyttömyyseläkkeitä myöntävien
lääkäreiden ja eksperttien armoille.
Se on karmea kohtalo. Sen tietää jokainen kansanedustaja,
sillä jokainen kansanedustaja on varmasti joutunut näitä työkyvyttömyyseläketapauksia
kohdallaankin käsittelemään ja koettanut
auttaa niitä ressukoita, jotka siinä piinassa
ovat. Sitähän tässä ajetaan,
että siihen kurimukseen pannaan sellaisia, jotka nyt ovat
päässeet eläkeputken kautta eläkkeelle
tai varhaiseläkkeelle. Pidän tosiaan menetyksenä myös
sitä, että osaeläkettä, joka
oli meidän suuri saavutuksemme, vasemmistolaiset — mehän
sen täällä painoimme läpi — nyt
huononnetaan.
Todellakin on kaksi eri asiaa lyödä eläkeputki ja
varhaiseläke kiinni ja pakottaa ihmiset roikkumaan työelämässä tai
olemaan työttöminä ja hakemaan armoa
jostakin tai korjata työelämää niin,
että siellä jaksetaan paremmin. Tässä ei
ole mitään esitystä siihen suuntaan,
että työelämän kanssa tehtäisiin
jotakin. Siellä todellinen ongelma on kiire, joka tulee
juuri siitä, että väkeä on liian
vähän. Hyvin paljon sairastetaan suomalaisessa
työelämässä. Se on myös
haaste työterveyshuollolle, joka sekään
ei ole kehittynyt siten kuin pitäisi.
Kun eläkejärjestelmistä ja eläkeiästä puhutaan,
kannattaa muistaa, että kolmannes miehistä kuolee
ennen 65:tä ikävuotta Suomessa, siis ei koskaan
pääse edes nykyiseen viralliseen eläkeikään
saakka hengissä. Tässä oli vasta pari
viikkoa sitten tutkimus, joka osoitti, että työmies kuolee
6 vuotta aikaisemmin kuin herraskansa. Ero on siis näin
iso. On kauhea totuus vieläkin, että terveydenhuollon
ja siihen liittyvien kaikkien ennakoivien toimien osalta ero tulee
näin isoksi lopputulemassa. (Ed. Kuoppa: Johtuu raskaista
töistä!) — Raskas työ, ja siellä on
monta muuta tekijää, syrjäytymistä,
jotka saavat aikaan tällaisia kauheita eroja siinä,
miten pitkään edes yleensä pysytään
hengissä. — Siis ennen 65:tä ikävuotta
kolmannes suomalaisista miehistä kuolee, ja sitten kuitenkin
lähdetään nostamaan eläkeikää.
Joku huru on keksinyt 68 vuoden eläkeiän.
Se tarkoittaa, että sinne ei ainakaan duunareita ole tarkoitettukaan.
Siis työelämää pitää ilman
muuta parantaa. Sieltä löytyvät ratkaisut
siihen, että jaksetaan työelämässä paremmin.
Tämä haaste on todellinen, koska kyllähän
meillä on ikääntymistä olemassa
ja meillä on vähenevä työvoimareservi. Siltäkin
osin pitää kuitenkin muistaa, että tälläkin
hetkellä 300 000 ihmistä on työttömänä.
Tässä unohtuu tällainen potentiaalinen
porukka, joka on olemassa. Tuo 300 000 työtöntä tilastossa
tarkoittaa, että tänäkin vuonna, jos
näin jatkuu, ja varmasti näin suurin piirtein
jatkuu, yli puoli miljoonaa työssä olevaa suomalaista
kokee työttömyyden.
Tässä ollaan nyt aika erikoisessa tilanteessa. Ennen
viime vaaleja ja vielä jälkeen viime vaalienkin
vasemmisto ja ay-liike yhtä jalkaa taistelivat eläkeputken
puolesta, ja silloin onnistuimme. Pystyimme pitämään
tämän putken auki. Nyt on tapahtunut jokin muutos
asenteissakin, koska ay-liikkeen johto on suosittelemassa sitä,
että eläkeputki suljetaan ja varhaiseläke
lopetetaan. En ymmärrä, minä en tiedä,
mitä vastikkeeksi on saatu. Minä pidän
tätä vain hyvien eläkejärjestelmien
myymisenä, yksinkertaisesti. Ay-johto on nyt tehnyt jotakin
sellaista, joka minusta ei ole luvallista, ja varmasti on tehnyt
sen ohi jäsenistönsä. Tämän
voin sataprosenttisella varmuudella sanoa, koska tavaton määrä yhteydenottoja
on tullut siitä tiedosta, että eläkeputki
suljetaan ja varhaiseläke lopetetaan.
Minusta haaste on nyt eduskunnassa. Täällä pitää vielä yrittää torjua
nämä huononnukset. Tässä kyllä huomautan
kansanedustajille, että meidän eläke-etumme
ovat sellaiset, että meillä on kyllä velvollisuuskin
puolustaa kohtuullisia eläke-etuja myös muille.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tennilä puhui hyvin voimallisesti
ja varmasti ihan hyvää asiaa, mutta haluaisin
vain todeta, että kyllähän työssäuupuminen
koskettaa muitakin kuin ruumiillista työtä tekeviä työmiehiä.
Kyllä yhtä hyvin terveydenhoidon tai sosiaalitoimen
ammattilainen on henkisesti uupunut monta kertaa, ja mielenterveysongelmat
koskettavat lähes kaikkia ammattiryhmiä tasapuolisesti.
Arvoisa puhemies! Minä haluan antaa tunnustuksen hallituksen
esitykselle siltä osin kuin se koskee työttömyyseläkettä ja
väliinputoamisen korjaamista. On totta, että lama
kosketti hyvin syvästi ihmisiä ja hyvin suurella
osalla pitkäaikaistyöttömiä ei
ole ollut mahdollisuutta 10—15 viime vuoden aikana saada
kertymään sitä nykyisen lain edellyttämää 5
vuoden eläkekertymätyössäolojaksoa.
Yksin Helsingissä meillä oli vuosikymmenen puolessavälissä yli
55 000 työtöntä ja tällä hetkellä pitkäaikaistyöttömiä on edelleen
yli 8 000. Uskon ja tiedänkin, että siinä ryhmässä nimenomaan
ikääntyneet, yli 55—57-vuotiaat, ovat
suuri ryhmä. Tämä esitys tuo parannusta,
ja toivon, että muiltakin osin tämä keskustelu,
jota täällä käydään,
on evästyksenä sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean, että minäkin nimenomaan
näen asian näin. Raskasta työtä tehdään
vaikkapa tehtaassa ja metsätöissä. Sitä tehdään
monilla muilla aloilla. Erityisen raskasta työtä,
voi nykyään sanoa, tehdään terveydenhuollossa
ja vanhainkodeissa. Minä koetin kyllä tämän
jo puheenvuorossani tuoda esille, että pitää nähdä työn
raskaus laajana käsitteenä. On monia muita työntekijäryhmiä,
joita ei oikeastaan voi lähteäkään
yksilöimään, mutta raskasta työtä tehdään
laajasti, kuluttavaa työtä. On väsymystä ja
uupumusta. Puolet suomalaisista työntekijöistä kokee
työuupumusta. Tämä on tutkimusten tulos.
Te näette tässä jotain pientä parannusta.
Yksi murunen siellä annetaan, mutta, ed. R. Hiltunen, minusta
työväenliike ei saa myydä rokkaa, jos vastikkeeksi
tulee rikka.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä on
todella yksi kohta, mikä parantaa työttömyyseläkettä odottavien
henkilöiden tilannetta, mutta muuta kohtaa minä en
löytänyt, joka olisi sillä tavalla parantava
seikka. Työttömyyseläkejärjestelmää muutettiin,
jos en ihan väärin muista, viime kauden lopulla
tai tämän kauden alkupuolella.
Yleensä tämä säännös
tehtiin niin, jotta aikaisemminhan kaikki putosivat pois työttömyyseläkkeeltä,
jos ei ollut lisäpäiväoikeutta, ja sillä sipuli.
Nyt pienellä muutoksella vähän parannetaan
yhä edelleen, koska välttämättä työssäoloaikaa
ei ole tullut 5:tä vuotta 15 vuoden aikana, ja nyt se tarkastelujakso
muuttuu 20 vuoteen, mikä sinällään
on myönteinen asia.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä hallituksen esitys
osa-aikaeläkkeen, yksilöllisen varhaiseläkkeen
ja työttömyyseläkkeen muuttamisesta on, taisi
joku edustaja todeta, leikkauslaki sinällään. Tässähän
heikennetään ihmisten asemaa, vaikka se kuuluu
tietysti kolmikantasopimiseen, jossa työmarkkinajärjestöt
sopivat määrätyistä asioista.
Mutta minä näen kyllä yhä edelleen
sillä tavalla, jotta eduskunnalla on vielä tässäkin
saumassa mahdollisuus muuttaa näitä asioita ja
katsoa ihmisten kannalta ja tehdä tarvittavat muutokset,
sikäli kuin löytyy enemmistö eduskunnassa.
Tähän pakettiin kuuluu työajan jakaminen,
ja sitä jakoahan on tehty. Osa-aikalisähän
vakinaistettiin joku vuosi sitten, ja sehän tässä jää voimaan,
jos tämä menee vaikka näin läpi.
Onneksi osa-aikalisä on vakinaistettu, sitä ei
olla tässä leikkaamassa. Se jättää vielä mahdollisuuden
jollakin tavalla selviytyä, riippuen työnantajasta, koska
kysehän on siitä, jotta ei kukaan pääse
osa-aikalisälle eikä osa-aikaeläkkeelle,
jos työnantaja siihen ei suostu. Se ei ole mikään
subjektiivinen oikeus, joka sen pitäisi minusta kuitenkin
olla, koska vaikka kuinka ihminen olisi väsynyt ja haluaisi
päästä osa-aikaeläkkeelle, sitähän
ei myönnetä, jos ei se toinen osapuoli, joka palkan maksaa,
suostu sellaiseen järjestelyyn.
Sitten kysymys työelämästä:
Totuushan on yhä edelleen se, jotta kilpailu kiristyy joka
paikassa. Onpa se yksityinen tai julkinen sektori, niin siellä vaaditaan
ihmisiltä enemmän. Se näkyy sitten väsymisenä,
joka täällä on todettu, työssäjaksamisongelmina,
ja siihen puuttuminen on näköjään
aika vaikeaa. Hiljattain käsiteltiin kuntoutusselontekoa,
joka nyt on valiokunnassa käsittelyssä, mutta
ei siinäkään semmoisia palikoita voi
sysätä työnantajille ja sanoa, jotta
teidän on tehtävä tämä juttu.
Se kaikki riippuu työnantajatahosta, millä tavalla
se lähtee sen vastaanottamaan, kun tiedetään,
jotta kuitenkin raha ratkaisee monessa paikassa. On monen tasoisia
yrittäjiä ja yritysjohtajia, ja jotkut joillakin
työpaikoilla ovat hyvinkin tiukalla eikä vähiten
valtion puolella.
Koko tämä juttu on ajateltu niin, että nyt
ihmisten työssäpysymisikää — tässä tapauksessa pysymistä nimenomaan,
ei jaksamista — yritetään nostaa, että mahdollisimman
pitkään ihmiset olisivat töissä.
Tämän päivän ihan viimeinen soittaja
soitti Postin puolelta, ja siellä ollaan työntämässä ihmisiä työttömyyseläkeputkeen
puoliväkisin,
vaikka ihmiset haluaisivat olla töissä. Samaten
on VR:n puolella tehty iso järjestely. Ymmärsin
niin, jotta siellä on kymmeniä, jopa satoja ihmisiä laitettu
työttömyyseläkeputkeen, ja kuitenkin
samanaikaisesti puhutaan, että ihmisten pitäisi
olla pitempään työelämässä.
Sen takia minusta meidän pitäisi siivota ensin, sanotaanko,
oma takapiha. Jos ollaan kansanedustajina täällä ja
vahtimassa valtion kassaa ja katsomassa, miten hoidetaan valtion
työllistämistoimia ja millaista henkilöstöpolitiikkaa
siellä harrastetaan, minusta pitäisi kyllä senkin
puolen olla silloin kunnossa, jotta silloin valtion puolella olisivat
samassa linjassa ne toimenpiteet, mitä näillä eri
eläkeputkien loitonnuksilla haetaan. Se pitäisi
laittaa ensin kuntoon.
En vähättele kuntoutusselontekoa ja siihen liittyviä lausuntoja
ja mietintöjä, mitä siitä tullaan
antamaan, mutta kyllä minä pelkään
yhä edelleen, jotta me emme mahda sille mitään,
jotta raha tulee aina olemaan merkitsevä. Aina vaaditaan
huomenna enemmän kuin tänä päivänä ihmisiltä työpanosta
ja jaksamista ja tekemistä. Siinä käy
sillä tavalla, jotta kaikki eivät kestä siinä oravanpyörässä.
Silloin me tarvitsemme näitä järjestelmiä,
mitä tässä on ollut. Kyllä minä näen myös
sillä tavalla kielteisessä mielessä kaiken, mikä loitontaa
ihmisten mahdollisuutta päästä oman harkintansa
mukaan pois siitä rattaasta, jos ei kestä siinä.
Sen takia suhtaudun hyvin kriittisesti tähän esitykseen,
jossa osa-aikaeläkeikää nostetaan 56
vuodesta 58:aan ja heikennetään etuisuuksia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesityshän
liittyy laajaan sosiaalipakettiin, josta viime vuoden lopulla tehtiin
kolmikantaperiaatesopimus. Kaiken kaikkiaan tällä tähdätään
eläkkeellesiirtymisiän nostamiseen ja sitä kautta
eläkemenojen kasvun leikkaamiseen.
Varmasti monia vääntöjä tehdään
tästä kokonaisuudesta, mutta hyviäkin
asioita, joita on tulossa, voi mainita: On eläkkeen laskusäännön
uudistaminen, ja muun muassa ansioturvalle pääsyä ollaan
helpottamassa eli paluuehtoa muuttamassa, joskin tälläkin
hetkellä tiedetään, miten paljon vaikeampaa
on tämä paluuehto täyttää jossakin
Itä-Suomessa kuin kasvukeskuksissa.
Täällä on puhuttu paljon yksilöllisestä varhaiseläkkeestä ja
sen poistumisesta, sen haitoista. En sitä toista. Ihan
lyhyesti osa-aikaeläkkeen muuttamisesta eli ikärajan
nostamisesta: Sitä kautta myös vanhuuseläke
on pienenemässä, koska ollaan tosiaan näitä prosentteja
muuttamassa.
Täällä on painotettu työssäjaksamista.
Näin on, mutta otan myös toisen näkökulman.
On monia paikkakuntia, joilla kunnissa on taloudellisia vaikeuksia,
ja erittäin hyvä sopeuttamiskeino on myös
tämä, jos ja kun henkilö on halunnut
osa-aikaeläkkeelle. Ei se kaikkiin töihin sovi,
mutta myös itse sen tiedän, että tätä halukkuutta
on ollut. Nyt pelkään, että kun näitä ehtoja
ollaan huonontamassa, tätä kautta myös
kuntien toimintaa ja sopeuttamista ollaan huonontamassa.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Näinhän se on, kun kolmikantaisesti
valmistellaan asioita: Joskus tulee sellaisiakin ratkaisuja, jotka eivät
henkilökohtaisesti tyydytä, puhumattakaan että tyydyttäisivät
sitten esimerkiksi laajoja palkansaajajoukkoja. Tässä on
kysymys erittäin laajasta paketista, paketista, johon sisältyvät
tietyt eläkeratkaisut, niin kuin tiedämme. Tämä on
osa tätä kokonaisuutta. Meillähän
keskimääräinen eläköitymisikä on
noin 59 vuotta, vaikka yleinen eläkeikä nykylainsäädännön
mukaan on 65 vuotta. Joissakin tapauksissa ja joillakin aloillahan eläkeikä on
ollut alempi aikaisemmin, mutta 90-luvun alussa eläkejärjestelmiin
tehtiin, myös julkisen sektorin eläkejärjestelmiin,
muutos ja nostettiin eläkeikää 65:een
ja alennettiin sitten toisaalta eläketasoa 66 prosentista
60:een.
Kun 59-vuotiaana joudutaan jäämään
eläkkeelle — aika monissa tapauksissa joudutaan jäämään
eläkkeelle — se kuvaa sitä, että meidän työelämämme
sairastaa, meidän yhteiskunnassamme asiat eivät
ole kunnossa. Minä vakaasti uskon siihen, että kyllä ihmiset
haluavat tehdä työtä eläkeikään
saakka, jos heille on siihen mahdollisuus, jos on terveyttä,
jos vain suinkin jaksaa. Mutta nyt tilanne on vaan se, että työssäjaksaminen
on vain kaiken aikaa mennyt huonompaan suuntaan. Hyvä on
tietysti, että erilaisten kuntoutus- ja muiden toimenpiteitten
johdosta pyritään siihen — toivon mukaan
myös saavutetaan se tavoite — että jaksettaisiin
työelämässä pitempään.
Täällä ed. Kuoppa jo mainitsi sen,
että aika monella hyvässä asemassa olevalla
ja hyvätuloisella henkilöllä on ollut
mahdollisuus jäädä jo hyvinkin nuorena
eläkkeelle, alle 59-vuotiaana. Usein taustalla on se, että on
henkilökohtainen sopimus. Myöskin sellaisilla
henkilöillä, jotka ovat vuosien varrella puhuneet
voimakkaasti eläkeiän nostamisen puolesta, itsellä kuitenkin
eläkeikä perustuu johonkin henkilökohtaiseen
sopimukseen tai sitten erityiseläkesääntöön.
On ollut mahdollisuus jäädä täydellä eläkkeellä aikaisemmin
eläkkeelle. Siis puheet ja teot ja itse toiminta ovat olleet
räikeässä ristiriidassa. Ammattiyhdistysliikkeen
puolellahan on tehty nyt niin, että eläkeikää siellä on
nostettu, myöskin johtavissa tehtävissä oleville,
niin että eläkeikä ei suinkaan ole 60
vuotta vaan 65 vuotta uusissa työsuhteissa.
Tähän lakiin kieltämättä sisältyy
nykytilanteeseen nähden ja siihen taustaan, mitä kuvasin
ja mitä mielestäni hyvin ed. Kuoppa kuvasi, ristiriitaisuuksia.
Yksilöllinen varhaiseläke on ollut osa työkyvyttömyyseläkettä.
Me tiedämme sen, että kynnys päästä sen
eläkejärjestelmän kautta eläkkeelle
on ollut tavattoman vaikea. Hylkäysprosentit ovat olleet
todella kovia huolimatta siitä, että taustalla
hyvin monissakin tapauksissa on useamman lääkärin,
erikoislääkärin, arvostetun lääkärin,
lausunto siitä, että henkilö on siinä määrin
työkyvytön, että tulisi päästä eläkkeelle,
joko yksilölliselle varhaiseläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle.
Siitä huolimatta on sitten päätös ollut
kielteinen. Kielteisiä päätöksiä on
todella paljon, niin kuin on todettu: hylkäysprosentti
on ollut korkea.
Joutuu miettimään, kun näin on, ja
tiedän, että varmasti jokaisella kansanedustajalla
on pöydällään ollut useita papereita
tai yksittäisen henkilön paperi, jossa tämä kääntyy
kansanedustajan puoleen kysyen, "voisitko nyt auttaa ja kertoa, mitä teen,
kun olen hakenut eläkettä ja käynyt valitusprosessin
läpi ja hakenut toiseen kertaan ja hylky tullut". Kuitenkin
todetaan, että on työkyvytön eikä ole
välttämättä enää sitten
työmarkkinoitten käytettävissä.
Siinä tuntee itsensä vähän voimattomaksi,
mitä tehdä. Kun on miettinyt, onko tämä järjestelmä nyt
ihan oikea, niin on väistämättä tullut
siihen johtopäätökseen, että ei ole.
Kyllä kai paras asiantuntija henkilön työkyvyn
arvioinnissa on se, joka häntä hoitaa tai ne hoitavat
lääkärit, eivätkä ne,
jotka vakuutusyhtiöissä, eläkeyhtiöissä ja
-laitoksissa, tekevät päätöksiä.
Esimerkiksi tästä johtuen tulisi järjestelmää muuttaa.
Jotta toteutuisi myöskin oikeusturva ja oikeudenmukaisuus
ja tasapuolisesti käsiteltäisiin kaikkia henkilöitä,
tarvitaan riippumaton elin, niin että vakuutusyhtiöillä ja
eläkelaitoksilla ei olisi mahdollisuutta olla päättämässä henkilön
osalta, onko nyt sitten edellytyksiä työkyvyttömyyseläkkeelle
vai ei. Elikkä riippumatonta elintä tämä käsittely
ja prosessi tarvitsisi, jotta toteutuisi oikeudenmukainen käsittely.
Osa-aikaeläkkeen ikärajaa ollaan nostamassa, ja
kyllähän taustalla on tietenkin se, että yleistä eläköitymisikää pyrittäisiin
nostamaan. Mutta minä luulen, että myöskin
taustalla osa-aikaeläkkeen ikärajan nostamisen
ja etujen heikentämisen suhteen on se, mitä valtiovarainministeri
Niinistö julkisuudessa useita kertoja on sanonut, että järjestelmä on
liian edullinen, liian hyvä osa-aikaeläkkeelle
jääneen henkilön osalta. Luulen, että tämä paine
on tullut myöskin sieltä. Osa-aikaeläkejärjestelmä on
ollut hyvä järjestelmä. Ongelma vain
tietenkin toisaalta on ollut se, että sitä on
kovin vähän yksityisellä puolella voitu
käyttää, koska ei ole pystytty luomaan
työmarkkinoita sellaisiksi, että se toimisi. Julkisella
sektorilla kysyntä on ollut kovaa.
Puhemies! Kyllähän tässä joutuu
nyt miettimään sitä, miten tästä eteenpäin.
Kieltämättä tässä lakiehdotuksessa
on joitakin sellaisia asioita ja kohtia, joita esitetään
nyt sitten nykytilanteeseen nähden korjattaviksi, ja hyvä niin.
Mutta tällaista tämä kolmikantayhteistyö (Puhemies
koputtaa) sitten välillä on. Syntyy myöskin
tällaisia ratkaisuja, jotka eivät välttämättä henkilökohtaisesti tyydytä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi osa-aikaeläkettä ja
yksilöllistä varhaiseläkettä koskeviksi säännösten
muutoksiksi on lähtölaukaus hyvin isoon muutokseen
koko suomalaisessa työeläkejärjestelmässä.
Siihen on monia syitä, että tätä tarkastelua
on ruvettu tekemään. Ihan tästä kokonaisuudesta
sanoisin, että korkea aika on kyllä, että tämmöinen
tarkastelu tehdään. On ihan eri asia, kuinka moniin
yksityiskohtiin itse kukin esimerkiksi meistä tässä salissa
sitten on tyytyväinen ja miltä osin.
Tämä kaikkihan perustuu hyvin suurelta osin Puron
työryhmän esityksiin ja sitä kautta kolmikantaperiaatteeseen,
niin kuin myöskin on yleisesti tiedossa. Mutta sen takana
on muun muassa yksi semmoinen selkeä totuus, jonka kyllä pyytäisin
kaikkia näihin asioihin perehtyviä erityisesti
muistamaan. Se on ihan selkeä demografinen totuus, toisin
sanoen se, mikä esimerkiksi on koko meidän väestömme
tilanne Suomessa. Siihen on samanlaisia esimerkkejä löydetty
myöskin koko EU:n alueelta ja länsimaista yleensä, niistä maista,
joissa jonkinlaisia työeläkejärjestelmiä on
pystyssä.
Jos esimerkiksi nykyinen työeläkejärjestelmä jatkuisi,
on laskettu ihan selvästi niin, että pelkästään
eläkkeiden bruttokansantuoteosuus nousisi muutamassa kymmenessä vuodessa
jopa 5 prosenttia. Kestäisikö meidän
kansantaloutemme sen, kun me tiedämme tarkkaan, miten paljon
meillä väestö ikääntyy?
Meillä on paljon sosiaaliturvaan yleisesti liittyviä paineita.
Koko eläkejärjestelmä on vain yksi osa
sitä. Lisäksi on terveydenhuoltoon liittyvät
ongelmat, koko vanhustenhoito, ikääntyminen, kaikki
seikkoja, joista puhumme täällä joka
viikko. Sanoisin, että onneksi puhumme joka viikko, koska
muuten ne ongelmat jäisivät ratkaisematta.
Koko tätä vyyhtiähän ei
voi ruveta purkamaan muuta kuin sillä, että on
katsottava kaikkea sitä, millä työllisyyttä voidaan
edistää, mietittävä, miten julkista
velkaa voitaisiin vähentää, ettei vain
korkomenoja tarvitsisi laittaa maksuun, vaan esimerkiksi niitä veroja
voitaisiin käyttää koko sosiaalipolitiikassa
hyväksi. On siis kaikenlaista sosiaalisen suojelun mukautusta
ja muuta myöskin tässä mukana.
Yleisesti sitten, vähän lähemmäksi
tätä vakuutusjärjestelmää jos
mennään, sitä ennen sanoisin vielä semmoisen
seikan, että huolestuttavaa tietysti on se, ymmärtää kukin,
miten sen haluaa, että kun tähänastinen
eläkejärjestelmä on lähtenyt
siitä, että 65-vuotiaaksi asti tehdään
töitä ja sen jälkeen mennään
eläkkeelle, niin nyt keskimäärin puolet
niistä, joiden pitäisi vielä olla töissä 65-vuotiaina,
ovat eläkkeellä 59-vuotiaina. Siihen voi olla
monia eri syitä, mutta kyllä hämmästyn,
jos tässä talossa enemmistö on sitä mieltä,
että on hyvä, että mennään
mahdollisimman aikaisin eläkkeelle. Itse olen toista mieltä:
Jos vähänkin on mahdollisuuksia, on terveyttä ja
muuta, totta kai pitäisi tehdä töitä,
pitäisi olla mahdollisuus tehdä töitä ja
saada siitä sitten asiallinen korvaus.
Nyt tämä eläkekeskustelu minusta
monen vuoden ajan on heijastanut sitä, että työelämä tuntuu
olevan semmoisessa asennossa meihin kansalaisiin, että ainoa
tilanne, missä olemme turvassa, on se, että olemme
eläkkeellä. Jokainen, joka on saanut eläkepäätöksen,
kokee, että silloin on saavuttu turvalliseen satamaan.
Se on ehkä oikeutettua sitten, kun meillä on ikää tarpeeksi,
mutta yrittää täytyy tietysti aktiiviaikana.
Eläkepoliittisesti semmoisia yleisiä vaatimuksia
on minusta muun muassa se, että eläkepolitiikan
pitää olla harvinaisen pitkäjänteistä,
on sitten minkälaisista tahansa eläkenimistä kysymys tai
-malleista. Jos pitkäjänteisyys ei ulotu 40—50 vuoteen,
ruvetaan olemaan jo vaikeuksissa. Voiko väestö uskoa
semmoiseen malliin, joka ei heijastu vuosikymmenien päähän?
Väestön pitää pystyä,
jokaisen meistä pitää pystyä,
luottamaan eläkelainsäädäntöön
hyvin paljon. Toisin sanoen silloin, kun se rupeaa itse kutakin
meitä koskemaan, ei saisi syntyä semmoista tilannetta,
että esimerkiksi eduskunta on keväällä eri
mieltä kuin syksyllä tästä asiasta.
Lyhytaikainen tempoilu on mahdottoman vahingollista kaikille osapuolille.
Samaten periaatteena pitäisi ehdottomasti pitää sitä,
että maksuun tuleva eläke on aikanaan maksettua
palkkaa, joka tulee vaan vasta myöhemmin maksuun. Se pitäisi
turvata niin, että se tosiaan olisi sitä eikä inflaation
syömää jotain muuta, joka ei ollenkaan
vastaa tätä yleistä periaatetta.
Nämä ovat, rouva puhemies, olleet vuosikymmeniä Suomessa
voimassa ja, niin kuin tiedätte, silloin kun TEL-järjestelmä 60-luvun
alussa alkoi, tähdättiin siihen, että kun
40 vuotta on työelämässä, sen
jälkeen saa eläkepalkan. Aikaisemmin oli 66, nyt
on 60 prosenttia se maksimi, jonka omasta palkastaan voi saada eläkepalkkaa. Tästäkin
on nyt jääty jo aika paljon jälkeen.
Sehän huolestuttaa monia ihmisiä, koska pelkästään
jos lasketaan nykyaikainen keskipalkka, joka lienee noin 12 000:n
tietämissä, niin silloin keskieläkkeenhän
pitäisi olla siitä 60 prosenttia, jos se on täysitehoinen,
eli noin 7 200 markkaa. Taitaa vain olla niin, että keskieläke
on noin 5 800 markkaa, eli selvää jälkeenjääneisyyttä on jo
nyt.
Kysyn vaan ääneen: Miten nämä periaatteet me
pystymme nyt turvaamaan, kun me tämän monimutkaisen
Puron paketin kaikki elementit tulemme tässä salissa
lailla säätämään? Osa-aikaeläkkeeseen
ja yksilölliseen varhaiseläkkeeseen kuuluvat asiat
ovat ehkä ratkaisultaan helpommasta päästä verrattuna
vaikka esimerkiksi siihen periaatteeseen, miten eläkepalkka
tullaan laskemaan, sitten kun sitä aikanaan meille ehdotetaan.
Minusta hallituksen tavoitteet yleisesti ottaen ovat näissä hyvät
siihen nähden, että ne ovat ymmärrettävät.
Ne ovat loogisesti täysin talouspolitiikan kannalta ja
kansantaloudellisesti perusteltavissa, ja sillä lailla
hyväksyn ne. Tässähän haetaan
myöskin tiettyä joustavuutta näiden uusien eläkejärjestelmien
kautta, halutaan tietynlaista valinnanvapautta, ja ne ovat myöskin
kannatettavia elementtejä.
Mitä tulee esimerkiksi osa-aikaeläkkeeseen, niin
koen itse niin, että se on ollut hallitsematon episodi.
Sehän tuli voimaan vuonna 87, 15 vuotta sitten, ja koski
silloin 60-vuotiaita. Sitä ei oikeastaan käytetty
ollenkaan. Todennäköisesti se sekoitettiin osittain
käsitteeseen "osittainen työkyvyttömyyseläke".
Ehkä ei sen takia anottukaan, tai sitten oli joku muu seikka,
minkä takia näin ei käynyt. Mutta kun
vuonna 94 ikärajaa alennettiin 58 vuoteen, niin kyllä silloin
rupesi tapahtumaan toisenlaisia asioita tämän
ympärillä. Kun tuli tämä kokeilu,
eläke 56-vuotiaana, niin silloinhan hakemusten määrä ryöpsähti
suorastaan silmille.
Minusta tämä on ihan ymmärrettävä ajatuksenkulku,
mutta olen kovasti hämmästynyt siitä, että ne,
jotka tätä ehdottivat, kuvittelivat, että näin
ei käy, siis että tästä ei tule
näin suosittua. Erityisesti kai haluaisin teille sanoa
sen, että tiettävästi vakuutusjärjestelmän
asiantuntijat halusivat tämän aikaistuskokeilun
sillä ajatuksella, että työelämässä voisivat
olla vielä mukana ne, joiden terveydentila on sen verran
hankala, että he eivät vielä ole edes
osittain työkyvyttömiä, mutta haluavat
vielä olla työelämässä mukana.
Tämä periaate on kääntynyt nyt
tasan päinvastoin. Nyt kaikki mieluummin haluavat päästä työelämästä pois
ja tämän reiän kautta onnistuvat siinä,
että he tekevät enää osittain
omaa työtään. On sääli, että eläkejärjestelmää on
uusittu kokeiluilla, joista kuviteltiin aivan erilaisia kuin ne,
jotka toteutuivat. Ei näissä eläkejärjestelmän
ratkaisuissa, jotka koskevat tulevaisuutta, saisi olla kokeiluluonteisuutta,
joka johtaa sitten yllätyksiin. Sitten tulee tällaisia
kipeitä peruutuksia takaisinpäin. On ihan selvä asia,
että niitä, jotka ovat tällä rajalla
eivätkä kerkiä anoa eläkettä kahden vuoden
kokeilun aikana, se närästää ilman
muuta.
Yksilöllinen varhaiseläke itse asiassa on
vähän samanlainen. Sehän tuli vuonna
86. Sen mukaan, mitä olen silloisista neuvotteluista saanut itse
tietää, se oli aivan viime hetken tuote tupon yhteydessä,
ja kun se rupesi koskemaan 55-vuotiaita, niin ei ollut mikään
ihme, että siitä tuli erittäin suosittu
malli. Siihenhän vaadittiin tietty diagnoosi, ei vaadittu
täydellistä työkyvyttömyyttä,
mutta alentunutta työkykyä kylläkin,
sen lisäksi työelämästä selkeää rasittuneisuutta,
joka työnantajan piti todistaa, esimiehen piti todistaa ja
työntekijän itse kertoa. Vakuutettujen kannalta
siinä oli huonoa se, että se kaikki oli vähän epämääräistä.
Siinä ei sanottu mitään keskeisiä, selkeitä mittareita.
Ne jouduttiin vakuutusjärjestelmässä keksimään
ja siinä jopa ymmärrettiin asioita vähän
väärin. Kun vastaavia ehkä joskus täällä joudumme
myöhemminkin laatimaan, niin toivoisin ainakin hyvin selkeää suomalaista
sananvaltaa tähän asiaan, niin että sanottaisiin
selkeästi se, mitä halutaan, eikä haudattaisi
sitä tämmöiseen yleiseen rasittuneisuuteen,
joka terminä on erittäin huonosti sanottu. Kuka
sen mittaa objektiivisella tavalla, kuka meistä on yhtä rasittunut
kuin joku toinen? Subjektiivinen mittari on aivan toinen asia.
Loppuun, arvoisa puhemies, haluaisin vielä lukea muutaman
asian EU:n kyseisistä käsitteistöistä.
Nimittäin yleensä sen, että maksussa
olevat eläkkeet riittävät, kai nyt pitäisi
olla aivan a ja o tässä asiassa. Silloin järjestelmien
pitää pitää huolta, että ne
pystyvät täyttämään
kaikki sosiaaliset tavoitteensa, joista eläkejärjestelmät
ovat vain yksi osa. Täytyy esimerkiksi pitää huolta, että vanhukset
eivät ole köyhtymisvaarassa, toisin sanoen etteivät
heidän eläkkeensä kehittyisi ihan väärään
suuntaan. Kaikille yksilöille täytyisi tarjota
sopivat mahdollisuudet julkisiin tai yksityisiin eläkejärjestelmiin,
ja olisi edistettävä sukupolvien sisäistä ja
niiden välistä solidaarisuutta. Tähän
toivoakseni nyt Kari Puron työryhmä ja kolmikanta
ovat muun muassa pyrkineet.
Samaten eläkejärjestelmän rahoituksen
kestävyys on tietysti varmistettava ilman muuta ja se, että on
riittäviä kannustimia ikääntyneiden
työntekijöiden työnteolle. Samalla on
varmistettava, että työntekijöitä ei
kannusteta siirtymään varhaiseläkkeelle
liian aikaisin. Nyt tämmöistäkin tiedän
tapahtuneen. Mutta toisaalta ei pidä rangaista työnteon
jatkamisesta normaalin eläkeiän jälkeen.
On varmistettava, että eläkejärjestelmät helpottavat
vähittäistä eläkkeelle siirtymistä. Nämä ovat
siis EU-tason suosituksia, minusta hyvin järkeviä.
Vielä loppuun sanoisin sen, että eläkejärjestelmien
uudistamisen pitäisi tapahtua niin, että se vastaa
talouden, yhteiskunnan ja yksilöiden muuttuvia tarpeita,
toisin sanoen sen pitää elää tavalla
tai toisella. Se ei voi olla staattinen ja pysyä paikallaan,
ja miten me luomme semmoisen jännevälin 40 vuoden
päähän, ettei jo jouduta täällä 10
vuoden kuluttua ihmettelemään, mitä me
näiden kahden, osa-aikaeläkkeen ja yve:n, suhteen
tässä tänään päätämme?
Naisten ja miesten yhdenvertainen kohtelu pitäisi tässäkin
asiassa aina muistaa.
Ihan rikaksi pohjalla sanoisin, että koko eläkejärjestelmä on
tehtävä avoimemmaksi ja muuttuviin oloihin mukautuvaksi
niin, että kansalaiset säilyttävät
siihen luottamuksensa pitkälläkin tähtäimellä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä toisteli aika tavanomaisia,
mutta silti täysin vääriä lukuja
siitä, miten eläkemenot ja bruttokansantuote nyt
kehittyvät suhteessa toisiinsa. Eläkeleikkaukset
ovat nimittäin saaneet aikaan sen, että eläkemenojen
osuus bruttokansantuotteesta on pudonnut rajusti. Se on pudonnut
1980-luvun puolivälin tasolle. Tämä on
faktaa. Minä en tietenkään ole lähtemässäkään
siitä, kun puhun eläkejärjestelmien puolesta,
ettei saisi jatkaa työelämässä,
mutta sieltä pitää päästä pois,
jos on kerran pakko. Eli muutetaan ensin työelämää,
niin kyllä ne ihmiset sitten ovat siellä pitempään
mukana. Nyt tehdään pakkojärjestelmiä,
joilla ihmiset ajetaan työkyvyttömyyseläkettä rukoilemaan.
Se on tämän koko homman idea.
Kolmikannasta tovereille vaan se, että minä arvostan
tavattomasti ay-liikettä, mutta ei se estä minua
olemasta eri mieltä ay-johtajien kanssa, jos näen,
että he ovat väärässä.
Antamalla periksi tässä eläkeputkikiistassa
ja varhaiseläkekysymyksessä he ovat väärässä.
Minä edustan täällä, voin sanoa
suoraan, näillä näkemyksilläni
myös niitä henkilöitä, joiden
kanssa olen käynyt keskusteluja, esimerkiksi Stora Enson
ja Metsä-Botnian Kemin tehtaiden työntekijöitä,
Kemin kaupungin työntekijöitä. Siellähän
on ammattiliiton jäsenistö sitä mieltä,
että tämä on väärä päätös, joka
täällä on tekeillä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilälle sanoisin, että ymmärrän
hyvin, että puhutte näin. Mutta ihmettelen sitä,
että teidän puolueenne on kuitenkin hallituksessa
toista mieltä ja ay-liike on kanssanne eri mieltä tästä asiasta.
Työkyvyttömyysasia on ihan toinen kuin se, mikä koskee
osa-aikaeläkettä. Pyydän, että ette sekoita
käsitteitä työkyvyttömyys- ja
osa-aikaeläke. Niillä ei ole mitään
tekemistä toistensa kanssa. Eläkemenotkin ovat
aivan toinen asia. Varhaiseläkkeiden kehityshän
on ollut aleneva Suomessa. Se ei ole enää mikään
erityisen suosittu mallikaan. Palataan näihin asioihin
sitten, kun varsinaiset työkyvyttömyyseläkkeet
tulevat keskusteluun ja eläkepalkka-asiat.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Sen verran vaan enää tähän,
että käsite ay-liike tarvitsee nyt vielä kerran
selvennyksen. Ay-liikkeen johtajat tekevät työtään
ja ovat varmasti monesti painamassa päälle oikeitten
asioitten puolesta, ovat saaneet paljon aikaankin, mutta ay-liike
on toki jotakin ihan muuta kuin pelkät johtajat. Niin kuin
minä jo sanoin, minä edustan tässä ihan
varmasti ay-liikkeen jäsenten näkemystä nyt,
kun näin puhun.
Kari Uotila /vas:
Rouva puhemies! Oikeudenmukaista eläkejärjestelmää on
aika vaikea löytää, koska työtehtävät
ja ammatit ovat erilaisia. Jos meikäläinen omasta
taustastaan, telakan runkolevysepän näkövinkkelistä,
arvioisi, oikeudenmukainen eläkejärjestelmä olisi
sellainen, että kaikista ammateista, kaikista tehtävistä,
keskimäärin pääsisi eläkkeelle
siinä iässä, että keskimäärin
jäisi yhtä monta onnellista, tervettä eläkepäivää ja
-vuotta jäljelle. Omassa siviiliammatissani se tarkoittaisi
ehkä noin 45 vuoden eläkeikää.
Mitä tulee kolmikantaan, se on näissä asioissa eräänlainen
kahle meille eduskunnassa. Silloin, kun porvarihallitus lopetti
ja vuonna 95 muodostettiin sateenkaarihallitus, oli muutama keskeinen
tavoite: talouden tervehdyttäminen, työttömyyden
alentaminen, mutta myös kolmikantaperiaatteen palauttaminen
työmarkkinakeskusteluun ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Siellä tulee
sekä takapakkia että etupakkia. On aika vaikea
kerätä pelkästään rusinoita
pullasta, kun toimijoita on monta ja mielipiteitä on monta.
Minä toivon, että eduskunnassa pystytään
löytämään hallituspuolueiden
kesken parannuksia niihin heikennyksiin, joita koko tämä paketti
sisällään pitää, mutta
helppoa se ei tule olemaan. Se vaatii kyllä sinnikkyyttä.
Mutta kuulun kyllä niihin kansanedustajiin ja niihin henkilöihin,
jotka arvostavat sitä, että meillä pystytään
kuitenkin vaikeita työelämää koskevia
asioita valmistelemaan kolmikannassa, vaikka en kaikkiin yksityiskohtiin
ja ratkaisuihin voikaan olla tyytyväinen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Itse olen yksi osa suomalaista ay-liikettä ollut,
varmaan 20 vuotta siellä touhunnut. Sillä olen
nähnyt sen sisältä, mitä ay-liike
tekee ja sopii. Se on monessa tuonut hyvää suomalaiselle
työväestölle ja yhteiskunnalle sopimalla.
Sodan jälkeen, voi sanoa, kaikki sosiaali- ja eläketurvauudistukset
ovat enemmän tai vähemmän ammattiyhdistysliikkeen
käsialaa. Yhdessä työväenliikkeen kanssa
ja eduskunnan kanssa ne on tehty. Se noin taustaksi.
Samaa mieltä olen kuin aikaisemminkin olen ollut, että työelämää tulisi
uudistaa niin, että ihmiset jaksaisivat olla siellä työssä eläkeikään
asti. Se kai on kaikkien tavoite. Pitkäaikaisena työsuojeluvaltuutettuna
tiedän, että näin ei ole monellakaan
työpaikalla, valitettavasti. Varsinkin nyt, kun työntekijöitä on
vähennetty huomattava määrä 90-luvun
aikana työpaikoilta eikä taas ole palkattu uusia
tilalle, vaikka paremmat ajat ovat olleet monta vuotta, tämä johtaa
työuupumukseen ja haluun lähteä työpaikoilta
pois.
Edelleenkin työelämä on sellaisen
muutoksen kourissa, että muistaakseni tänä vuonnakin
on jo yli 5 000 ihmistä irtisanottu työpaikoilta.
Ihmisillä on halu lähteä jonnekin, jos
ei muuta, niin eläkkeelle, missä jotain tuloa
saa, ettei jää työttömyyskortistoon.
500 päivää on työttömänä,
sitten putoaa niin sanotuksi 2 000 markan ihmiseksi, jolla
tulolla ei tule tänä päivänä toimeen.
Näitä kaikkia uudistuksia pitäisi tehdä ihmisille
ja turvata heidän tulonsa ja toimeentulonsa, puhumattakaan
ikärasismista, mikä edelleenkin rehottaa. Toimitusjohtajasiipi
puhuu, että eläkeikää pitää nostaa,
mutta samalla omissa yrityksissään heittää ihmisiä ulos,
niin myös julkinen työnantaja.
Tämä lakiesityshän liittyy, niin
kuin on todettu, Puron työryhmän esitykseen. Se
on kolmikantaneuvotteluissa hyväksytty. Tässä esityksessä on
hyvää ja huonoa. Itse olisin nähnyt,
että osa-aikaeläkeikäraja olisi voinut
pysyä 56 vuodessa. Se olisi ollut yksi mahdollisuus ihmisten
jakaa työtä. Jos on työrajoitteinen ihminen,
hän olisi voinut paremmin pärjätä siihen
eläkeikään asti.
Mutta mielestäni Puron työryhmän
esitys on kaiken kaikkiaan räätälöity,
sanoisinko, akavalaisille aloille. Jo tilastot osoittavat, että näillä aloilla
jaksetaan pitempään työssä.
Näillä, jotka ovat niin sanottuja haalarialoja,
on monta vuotta alhaisempi työssäoloikä eli
eläkkeelle lähdetään aikaisemmin.
Vielä korostan, että Puron paketti on kokonaisuus,
josta ovat sopimassa työnantajat, valtio ja ay-liike. Tätäkin
toimintaa pitäisi kunnioittaa, että tällaista
harrastetaan kolmikannassa sopimisessa. Sillä on saatu
myös hyvää aikaan. Eläkeikää voi
nostaa vaikka 80 vuoteen, mutta jos ei ihminen jaksa työelämässä olla,
silloin tulee paljon puhuttua työuupumusta.
Olisin halunnut vielä yhteen asiaan puuttua. Puron
työryhmässä, joka perustettiin tekemään eläkeuudistusta,
on aika paljon vakuutusyhtiöitten lääkäreitä mukana.
Kari Puro on Ilmarisen toimitusjohtaja, ja asiantuntijana on Eläke-Fennian
ylilääkäri Seppo Mattila ja Varma-Sammon ylilääkäri
Sakari Tola. Ovatkohan nämä vähän niin
kuin omassa asiassaan ja oman firmansa asiassa
siellä myös? Jos sieltä kovin paljon
tulee laskuja esimerkiksi eläkefirmoille, voi olla, että ovat
entisiä toimitusjohtajia. Toivoisi, että näihin
tulisi niin sanottuja puolueettomia asiantuntijoita ja vetäjiä.
Tässä voi heidänkin toimitusjohtajan
roolinsa tulla esiin näitä esityksiä tehtäessä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti. Oikeastaan pyysin puheenvuoron
ed. Akaan-Penttilän puheenvuoron johdosta. Luulen, että tässä salissa
kaikki ymmärtävät, mistä tässä on
kysymys, miten meidän eläkejärjestelmämme
toimivat, ja ymmärrämme sen, että eläkepolitiikan
pitää olla pitkäjänteistä.
Ei järjestelmiä rakenneta muutamaa vuotta eteenpäin
ajatellen, vaan kymmeniksi ja kymmeniksi vuosiksi, niin että kaikilla
palkansaajilla olisi mahdollisuus jäädä turvallisesti,
mutta toivon mukaan myöskin terveinä eläkkeelle.
Nyt kun eläkeikää ollaan nostamassa,
muun muassa osa-aikaeläkkeen ikäraja 56:sta 58
vuoteen, ja yksilöllistä varhaiseläkettä ollaan
poistamassa — vaikka tajuan sen, että laajasta
kokonaisuudesta on kysymys ja tehdään myöskin
positiivisia asioita, joilla työelämää pyritään
tervehdyttämään — niin väistämättä tulee
kuva, että ikäänkuin tämmöisellä teknisellä toimenpiteellä, eri
eläkejärjestelmien eläkeiän
nostamisella, päästäisiin tilanteeseen,
että eläköitymisikä nousisi
59 vuodesta 2—3 vuotta korkeammaksi. Ei se näin
tapahdu. Se tapahtuu sillä tavalla, että työelämä laitetaan
kuntoon niin, että ihmiset jaksavat työelämässä,
viihtyvät työelämässä ja
että yhteiskunnassa ei ole niin paljon ongelmia kuin tänä päivänä on.
Täältä sen pitää lähteä ja
sitä taustaa vasten peilata muun muassa eläkkeellejäämisikää.
Minä kunnioitan erittäin paljon kolmikantavalmistelua.
Henkilökohtainen probleema tässä tietysti
on, kun tiedän ja tunnen sen, että tehdään (Puhemies
koputtaa) tiettyjä heikennyksiä, mutta tämä liittyy
varsin laajaan kokonaisuuteen ja pakettiin, jossa on paljon hyviäkin
asioita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti joudutaan päällimmäiseksi
nostamaan usein täällä keskustelussa
ongelmat, koska voidaan vain todeta aina, että on hyviä puolia.
Tässä olen ed. Laitisen kanssa samaa mieltä:
on toki hyvääkin. Mutta osa-aikaeläkkeen
ikärajan nousu ja yksilöllisen varhaiseläkkeen
poistaminen ovat toki ongelmia.
Yksilöllinen varhaiseläkehän on ollut
eläkelaji ja -sääntö, jonka
kautta voidaan ottaa enemmän huomioon ihmisen elämään
liittyviä asioita ja päästää ikään
kuin vähemmällä tämä työkyvyttömyyteen
liittyvä arvio, joka on aina ollut ongelmallinen. Sehän
on ollut eläkesäännön idea:
Otetaan huomioon työhön liittyviä kysymyksiä,
työmatkakysymykset ja asiakkaan taikka työntekijän
elämään muuten liittyvät kysymykset.
Tämä liittyy myös eläkesäännön
perusteisiin. On vahinko, että tämä poistetaan.
Edelleenkin meillähän on paljon työkyvyttömiä ihmisiä,
jotka ovat työttömyyskortistoissa, sinne hyllytettyinä väärin
perustein. Ei heillä ole työvoimaa, jota he siellä olisivat
varastoimassa. Päinvastoin, he ovat menettäneet
työkykynsä. Heillä ei siis ole työkykyä,
eivätkä he näin ollen voi toimia minään
työvoimareservinä.
Puhemies! Täällä on tosiaan keskusteltu
työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn
vaikeuksista. Totean, että yksi keskeinen asiahan on se,
että jos henkilö — potilas tai asiakas — on
nuori niin sitä vaikeampaa on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle
huolimatta siitä, mikä on vamman taikka sairauden
laatu.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa puheenvuoroni on myös
pääasiassa ed. Akaan-Penttilälle. Hän
esitti kysymyksen, kestääkö kansantalous.
Kansantalous kestää varmasti, jos työllisyystilanne
tässä maassa saadaan kuntoon. Mutta sen sijaan
työntekijät eivät kestä, ja
sen osoittaa selvästi se, että meillä viime
vuoden lopussa oli noin 200 000 ihmistä joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle
ja uusia työkyvyttömyyseläketapahtumia
oli viime vuonna 21 741 kappaletta. Tästä määrästä hylättiin
parikymmentä prosenttia tämän lisäksi
eli lähes 5 000 hylkypäätöstä.
Tämä osoittaa sen, että työelämä on
liian kovaa, siinä on liian paljon sellaisia ongelmia,
että ihmiset eivät jaksa työelämässä.
Heidän terveytensä ei kestä.
Sen johdosta yksilöllinen varhaiseläke oli
juuri sellainen, että se otti huomioon pitkän
työhistorian. Kun ihminen oli kulunut, väsynyt,
rasittunut ja osittain työkyvytön, hänellä oli
mahdollisuus päästä yksilölliselle
varhaiseläkkeelle. Nyt tämä eläkelaji
lopetetaan kokonaan ja tilalle on tulossa pieni lievennys työkyvyttömyyseläkepykälään,
mutta se on itse asiassa hyvin pieni ja siinä puhutaan
niistä samoista asioista kuitenkin, kuin yksilöllisessä varhaiseläkkeessä,
jota ed. Akaan-Penttilä kritisoi. Tässä kuitenkaan
ei merkittävästi asiaa paranneta.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että asia jätetään pöydälle
eduskunnan huomenna torstaina pidettävään
täysistuntoon.
Toinen varapuhemies:
Kun ed. Kuoppa on ehdottanut asian pöydällepanoa,
pannaan asia työjärjestyksen 57 §:n mukaan
pöydälle. Onko muita ehdotuksia pöydällepanon
ajankohdasta?