Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
rikoslakia muutettavaksi sillä tavalla, että niin
sanotun varallisuuskorotuksen tekemisestä päiväsakon
rahamäärää vahvistettaessa luovutaan.
Nykyisin sakotettavan varallisuus voi korottaa päiväsakon
rahamäärää. Korotus on kaksiportainen
ja määräytyy päiväsakon
rahamäärästä annetun asetuksen
mukaan niin, että se on 3 euroa, jos sakotettavan verotettava
varallisuus on vähintään 85 000
euroa. Korotus on kuitenkin 6 euroa, jos verotettavaa varallisuutta
on vähintään 170 000 euroa.
Varallisuuden arvioimisen ensisijaisena perusteena on sakotettavan
viimeksi toimitetun verotuksen mukainen varallisuus. Koska varallisuusverolaki
on vuoden 2006 alusta lukien kumottu, verohallinto ei enää jatkossa
vahvista verovelvollisen verotettavaa varallisuutta. Verohallinnolta
ei ole siten jatkossa kattavasti saatavissa sakotusta varten luonnollisen
henkilön varallisuuden määrää ja
arvoa koskevia tietoja.
Samasta syystä sakkovilppiä koskevasta rikoslain
säännöksestä ehdotetaan poistettavaksi maininta
varallisuutta koskevan, olennaisesti totuudenvastaisen tai harhaanjohtavan
tiedon antamisesta viranomaiselle.
Lakivaliokunta toteaa mietinnössään
ensinnäkin, että hallituksen esityksen perusteluissa
on huolellisesti arvioitu eri vaihtoehtoja, joilla varallisuus
voitaisiin verotustietojen puuttumisesta huolimatta ottaa edelleen
huomioon päiväsakon rahamäärää määrättäessä.
Toimivaa vaihtoehtoista mallia ei kuitenkaan ole onnistuttu löytämään.
Esimerkiksi syyttäjän tai poliisin olisi huomattavan
hankalaa ja työlästä erikseen selvittää sakotettavan
henkilön verotettavan varallisuuden suuruutta
ilman verohallinnon tietoja. Toisaalta varallisuuden huomioon
ottamista ei voida jättää myöskään
yksinomaan sakotettavan oman ilmoituksen varaan. Hyvin harva sakotettava
nimittäin pystyisi sakotushetkellä luotettavasti
arvioimaan oman omaisuutensa käyvän arvon. Lisäksi
tällainen järjestelmä olisi omiaan lisäämään
varallisuustietojen väärin ilmoittamista
eli se siis johtaisi sakkovilppiin.
Mietinnössään lakivaliokunta puoltaa
hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tätä arviota tehdessään valiokunta
on kiinnittänyt huomiota erityisesti kolmeen
seikkaan.
Ensinnäkin, varallisuuskorotuksen tosiasiallinen merkitys
on koko päiväsakkojärjestelmän kannalta
hyvin vähäinen. Valiokunnalle esitetyn selvityksen
mukaan vuonna 2006 varallisuus huomioitiin korottavana tekijänä 1,9
prosentissa sakotustapauksista. Toiseksi, hallituksen esityksen
perusteluissakin esitettyjen esimerkkien valossa on ilmeistä,
että varallisuuskorotuksen vaikutus on suhteellisesti
suurin pieni- ja keskituloisia sakotettaessa, kun taas suurituloisille
korotuksella on vain vähän merkitystä.
Kolmanneksi, valiokunta tähdentää mietinnössään,
että varallisuuden vaikutus päiväsakon rahamäärään
ei nyt toteutettavalla uudistuksella suinkaan poistu, vaan varallisuuden
tuotto otetaan pääomatulojen kautta edelleen huomioon.
Arvoisa puhemies! Mietintönsä lopussa lakivaliokunta
toteaa kokonaisarvionaan, että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus
merkitsee lopultakin päiväsakkojärjestelmän
melko vähäistä tarkistamista. Samalla
valiokunta huomauttaa siitä, että sen mielestä nyt
esillä oleva ehdotus ei ole kriminaalipoliittinen kannanotto päiväsakkojärjestelmään
ja sen rakenteeseen, vaan kyseessä on käytännön
syihin perustuva lainsäädäntömuutos,
joka on jokseenkin väistämätön
seuraus varallisuusveron poistamisesta.
Ja lopuksi totean, että lakivaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, ed. Hautala selvitti
hyvin valiokunnan kannanotot. On tietysti ilahduttavaa, että valiokunta
on ikään kuin pysähtynyt siihen, voisiko
jollakin tavalla varallisuus edelleen olla mukana, kun määrätään
seuraamusta, mutta tähän ei siis löytynyt
mahdollisuutta.
Aikaisemmin on tämän asian kohdalla täällä salissa
puhuttu kuitenkin siitä, että jollakin lailla on
johdonmukaisesti noudatettu tätä rikkauden suosimisperiaatetta
lainsäädännössä viime
aikoina erityisesti verotuksessa. Muistutan mieleen varallisuusveron
poiston, joka oli jo edellisellä vaalikaudella. Nyt tulee
perintöveron poistaminen maatilojen ja metsätilojen
sukupolven vaihtumisen yhteydessä ja yritysten sukupolvenvaihdostilanteissa.
Tämä on todellakin, aivan oikein, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja toteaa, pienimerkityksellinen, 1,9 prosenttia sakotustapauksista
tämä varallisuustekijä, mutta periaatteessa
tämän suuntaista lainsäädäntöä ja
verotuslainsäädäntöä jatkuvasti
saamme ja odotamme nyt mielenkiinnolla tietysti seuraavaa askelta.
Mutta itse asia, en kiistä, on tietysti määrältään
ja vaikutukseltaan vähäinen.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti haluaisin vaan todeta sen,
että varallisuus kuitenkin otetaan sen tuoton muodossa huomioon
päiväsakkoa määrättäessä,
ja kuten jo esittelypuheenvuorossani totesin, lakivaliokunta ei
halua tällä yksimielisellä esityksellään
tehdä kriminaalipoliittista kannanottoa siitä,
minkälainen päiväsakkojärjestelmän
tulisi olla, vaan tässä on kyse puhtaasti käytännön
syistä tehtävästä lainsäädäntömuutoksesta,
joka, niin kuin ed. Tiusanen totesi, on seurausta edellisen hallituksen tekemästä
varallisuusveron
poistopäätöksestä.
Yleiskeskustelu päättyi.