Täysistunnon pöytäkirja 39/2007 vp

PTK 39/2007 vp

39. KESKIVIIKKONA 13. KESÄKUUTA 2007 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 2 a luvun 2 §:n ja 16 luvun 6 §:n muuttamisesta

 

Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan rikoslakia muutettavaksi sillä tavalla, että niin sanotun varallisuuskorotuksen tekemisestä päiväsakon rahamäärää vahvistettaessa luovutaan. Nykyisin sakotettavan varallisuus voi korottaa päiväsakon rahamäärää. Korotus on kaksiportainen ja määräytyy päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen mukaan niin, että se on 3 euroa, jos sakotettavan verotettava varallisuus on vähintään 85 000 euroa. Korotus on kuitenkin 6 euroa, jos verotettavaa varallisuutta on vähintään 170 000 euroa.

Varallisuuden arvioimisen ensisijaisena perusteena on sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukainen varallisuus. Koska varallisuusverolaki on vuoden 2006 alusta lukien kumottu, verohallinto ei enää jatkossa vahvista verovelvollisen verotettavaa varallisuutta. Verohallinnolta ei ole siten jatkossa kattavasti saatavissa sakotusta varten luonnollisen henkilön varallisuuden määrää ja arvoa koskevia tietoja.

Samasta syystä sakkovilppiä koskevasta rikoslain säännöksestä ehdotetaan poistettavaksi maininta varallisuutta koskevan, olennaisesti totuudenvastaisen tai harhaanjohtavan tiedon antamisesta viranomaiselle.

Lakivaliokunta toteaa mietinnössään ensinnäkin, että hallituksen esityksen perusteluissa on huolellisesti arvioitu eri vaihtoehtoja, joilla varallisuus voitaisiin verotustietojen puuttumisesta huolimatta ottaa edelleen huomioon päiväsakon rahamäärää määrättäessä. Toimivaa vaihtoehtoista mallia ei kuitenkaan ole onnistuttu löytämään. Esimerkiksi syyttäjän tai poliisin olisi huomattavan hankalaa ja työlästä erikseen selvittää sakotettavan henkilön verotettavan varallisuuden suuruutta ilman verohallinnon tietoja. Toisaalta varallisuuden huomioon ottamista ei voida jättää myöskään yksinomaan sakotettavan oman ilmoituksen varaan. Hyvin harva sakotettava nimittäin pystyisi sakotushetkellä luotettavasti arvioimaan oman omaisuutensa käyvän arvon. Lisäksi tällainen järjestelmä olisi omiaan lisäämään varallisuustietojen väärin ilmoittamista eli se siis johtaisi sakkovilppiin.

Mietinnössään lakivaliokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Tätä arviota tehdessään valiokunta on kiinnittänyt huomiota erityisesti kolmeen seikkaan.

Ensinnäkin, varallisuuskorotuksen tosiasiallinen merkitys on koko päiväsakkojärjestelmän kannalta hyvin vähäinen. Valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan vuonna 2006 varallisuus huomioitiin korottavana tekijänä 1,9 prosentissa sakotustapauksista. Toiseksi, hallituksen esityksen perusteluissakin esitettyjen esimerkkien valossa on ilmeistä, että varallisuuskorotuksen vaikutus on suhteellisesti suurin pieni- ja keskituloisia sakotettaessa, kun taas suurituloisille korotuksella on vain vähän merkitystä. Kolmanneksi, valiokunta tähdentää mietinnössään, että varallisuuden vaikutus päiväsakon rahamäärään ei nyt toteutettavalla uudistuksella suinkaan poistu, vaan varallisuuden tuotto otetaan pääomatulojen kautta edelleen huomioon.

Arvoisa puhemies! Mietintönsä lopussa lakivaliokunta toteaa kokonaisarvionaan, että hallituksen esitykseen sisältyvä lakiehdotus merkitsee lopultakin päiväsakkojärjestelmän melko vähäistä tarkistamista. Samalla valiokunta huomauttaa siitä, että sen mielestä nyt esillä oleva ehdotus ei ole kriminaalipoliittinen kannanotto päiväsakkojärjestelmään ja sen rakenteeseen, vaan kyseessä on käytännön syihin perustuva lainsäädäntömuutos, joka on jokseenkin väistämätön seuraus varallisuusveron poistamisesta.

Ja lopuksi totean, että lakivaliokunnan mietintö on yksimielinen.

Pentti Tiusanen /vas:

Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, ed. Hautala selvitti hyvin valiokunnan kannanotot. On tietysti ilahduttavaa, että valiokunta on ikään kuin pysähtynyt siihen, voisiko jollakin tavalla varallisuus edelleen olla mukana, kun määrätään seuraamusta, mutta tähän ei siis löytynyt mahdollisuutta.

Aikaisemmin on tämän asian kohdalla täällä salissa puhuttu kuitenkin siitä, että jollakin lailla on johdonmukaisesti noudatettu tätä rikkauden suosimisperiaatetta lainsäädännössä viime aikoina erityisesti verotuksessa. Muistutan mieleen varallisuusveron poiston, joka oli jo edellisellä vaalikaudella. Nyt tulee perintöveron poistaminen maatilojen ja metsätilojen sukupolven vaihtumisen yhteydessä ja yritysten sukupolvenvaihdostilanteissa. Tämä on todellakin, aivan oikein, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja toteaa, pienimerkityksellinen, 1,9 prosenttia sakotustapauksista tämä varallisuustekijä, mutta periaatteessa tämän suuntaista lainsäädäntöä ja verotuslainsäädäntöä jatkuvasti saamme ja odotamme nyt mielenkiinnolla tietysti seuraavaa askelta. Mutta itse asia, en kiistä, on tietysti määrältään ja vaikutukseltaan vähäinen.

Heidi Hautala /vihr:

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti haluaisin vaan todeta sen, että varallisuus kuitenkin otetaan sen tuoton muodossa huomioon päiväsakkoa määrättäessä, ja kuten jo esittelypuheenvuorossani totesin, lakivaliokunta ei halua tällä yksimielisellä esityksellään tehdä kriminaalipoliittista kannanottoa siitä, minkälainen päiväsakkojärjestelmän tulisi olla, vaan tässä on kyse puhtaasti käytännön syistä tehtävästä lainsäädäntömuutoksesta, joka, niin kuin ed. Tiusanen totesi, on seurausta edellisen hallituksen tekemästä varallisuusveron poistopäätöksestä.

Yleiskeskustelu päättyi.