2) Hallituksen esitys laiksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annetun lain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lakihan juontaa juurensa
saatuun neuvottelutulokseen eteläisen Suomen kansallisista
tulotuista vuosille 2008—2013. Elikkä 141-ratkaisun
myötä tehdään nämä muutokset
tähän lakiin, mitkä tarvitaan.
Muutoin tämän lain käsittely meni
valiokunnassa sen mukaan, mikä hallituksen esitys oli. Otan
kaksi asiaa vain esille, ne kohdat, joita valiokunta esittää muutettavaksi.
Ne kohdat ovat 10 d §:ssä, ja nämä koskevat
tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen viitemäärän korottamista.
Tässä hallitus esitti, että tuo viitemäärävuosi määritellään
vuodeksi 2007 ja erityisistä syistä voidaan määritellä myös
vuosi 2006 viitemäärävuodeksi, 10 prosentin
tuotannon määrän vaihtelun perusteella
olisi ollut hallituksen esityksen mukaan mahdollista muuttaa tuon
viitemäärävuoden määrittelyä.
Valiokunta ehdottaa, että tuo määritelmä muutettaisiin
3 prosentiksi tältä osin. Elikkä momenttiin
2 ja 3 tulee muutettavaksi ehdotuksen mukaan prosenttiluku 3.
Toinen muutos tulee 2 momenttiin, jossa kysymys on tuotantorakennusten
laajennuksen ja investoinnin aloitukseksi katsotut tilanne ja ajankohta.
Tätä valiokunta ehdottaa aikaistettavaksi yhdellä vuodella,
niin että kyseeseen tulisivat 1.1.2005 aloitetut hankkeet,
jotka tämän myötä sitten saisivat
myöskin tuon mahdollisuuden tukiin.
Muilta osin valiokunta kävi laajan keskustelun tämän
asian ympärillä ja esittää hyväksyttäväksi
hallituksen esityksen sellaisenaan. Nämä kaksi
muutoskohtaa ovat yksimielisiä.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Kyseinen laki soveltaa siis käytäntöön
sitä neuvottelutulosta, joka komission kanssa saatiin maatalouden
tukemisesta vuosina 2008—2013. Minulla ei ole mitään
erityistä huomautettavaa tämän lain sisältöön.
Se on varmasti niin hyvä kuin niissä raameissa
on saatavissa ja osaltaan kohtuullisella, joskin varsin haastavalla
tavalla turvaa kotieläintuotannon jatkumisen Suomessa myös
A- ja B-alueella.
Maataloushan on kokenut Suomessa rajun rakennemuutoksen viimeisten
vuosien ja vuosikymmenten aikana. Väkeä on vähentynyt
joka vuosi 1—2 sellutehtaallista, jos tällainen
vertaus sallitaan. Ajatellaanpa nyt vaikkapa vuotta 1950, jolloin
suurten ikäluokkien jälkijoukoissa tulin tähän
maailmaan kesken toukotöiden. Silloin maatalouden osuus
väestöstä oli noin 40 prosenttia. Nyt
se on siitä ehkä kymmenesosa. Tuo muutos on toki
ollut välttämätön ja tulee edelleenkin jatkumaan
tämän lain voimassaoloaikana.
Kun viime aikoina on puhuttu paljon ruuan hinnan noususta, kuten
tänään jo kyselytunnillakin, ja aivan
aiheellisestikin haluan tässä yhteydessä muistuttaa
siitä, että Suomessa on vuosien mittaan ollut
yltäkylläinen huoli maatalouden ylituotannosta.
Sitähän ovat kauhistelleet erityisesti sosialidemokraatit
ja jotkut valtalehti Helsingin Sanomien toimittajat, joiden mielestä ilmeisesti
ravinto ja ruoka tulee tarjoilijalta. Ylituotantoa meillä toki
on edelleenkin, mutta maailmanlaajuisesti on tapahtunut merkittävä käänne.
Tuoreiden tietojen mukaan jo useiden vuosien ajan ruuan kulutus
on maailmalla ylittänyt tuotannon. Ilmastonmuutos uhkaa
vaikuttaa maataloustuotannon edellytyksiin monilla alueilla tuotantoa
alentavasti, vaikka täällä Suomessa kasvukausi
saattaisi pidentyäkin jonkin verran. Toisaalta kulutus
on maailmalla kääntynyt nousuun.
Kiinalaiset juovat olutta ja maitoa, ja kun kerroin on suuri,
valtavan suuri, se tuntuu maailmanlaajuisissa tilastoissa. Edelleen
myös bioenergian tuotanto vaatii osaltaan peltoalaa. Ruoka
on kuitenkin kohtalaisen välttämätön
elintarvike jokaiselle. Onkin selvää, että ruuan
hinta tulee kohoamaan jatkossakin, ellei maailmanlaajuinen tuotanto
lisäänny. Näissä olosuhteissa
on varmastikin syytä pitää jatkossakin
huolta myös suomalaisesta maataloudesta, sen kannattavuudesta
ja kehittymisestä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! On syytä täysin yhtyä siihen,
mitä ed. Ollila viimeksi sanoi, ja ehkä koko puheeseenkin.
Herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva laki maa-
ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain muuttamisesta
vie todellakin lainsäädäntöön
nyt ne muutokset, jotka viime syksyinen EU:n 141:stä komission
kanssa käyty keskustelu- tai neuvottelutulos edellyttää.
Tältä osin ei ole erityistä huomauttamista
tähän esitykseen, jonka valiokunta on yksimielisesti
tehnyt hallituksen esityksen pohjalta.
Mutta muutoin on kyllä todettava, että valitettavasti
Suomen hallitus epäonnistui ja kärsi aika raskaan
tappion noissa 141-neuvotteluissa viime vuonna. Tuet, joita saamme
maksaa, alenevat merkittävästi, eli komissio sai
sen tulkintansa läpi Suomen liittymissopimuksen artiklasta
141, jota se ajoi. Suomessa käytiin kovaa vääntöä. Aina
jopa 1990-luvun alun ministerit olivat liikkeellä vakuuttaen,
että tuolloin 141-tuki 142:n tapaan tarkoitettiin pysyväksi,
mutta näin ei ole. Täällä todetaan
tässäkin esityksessä, että "esityksen
perusteluista käy ilmi, että tulotukien maksuvaltuus
alenee tukikaudella 2008—2013". Eli asteittain vuoden 2008
enintään 93,9 miljoonasta eurosta enintään
62,93 miljoonaan euroon vuonna 2013, eli todella raju pudotus on.
Tämäkin luku sen osoittaa.
Näin siis me olemme siinä tilanteessa valitettavasti,
että tuo 141 artiklan mukainen tuki on nyt todettu väliaikaiseksi,
alenevaksi ja poistuvaksi, ja se on erittäin huolestuttavaa
suomalaisen maatalouden kannalta. Kun tiedämme, että 141
ja 142 on kytketty tasollisesti toisiinsa, niin koko Suomessa myös
142-alueella tukien taso on laskemassa jatkossa. Milloin sitten
se käytännössä aina tapahtuu,
niin sen näemme myöhemmin.
Eli tältä osin on tietysti todella surullista
ja huolestuttavaa se, että hallitus joutui antamaan komission
painostuksen alla periksi ja tuo tulkinta meni niin kuin EU määrää eikä niin
kuin Suomen etu olisi ollut.
Herra puhemies! Tähän kysymykseen liittyy myös
se äsken kyselytunnillakin hieman esillä ollut
asia, että Euroopan unionin maatalouspolitiikan päävirta
on se, että tuet irrotetaan tuotannosta, ja tämäkin
esitys sika- ja siipikarja-alan osalta näin kehitystä vie
eteenpäin. Muistelen, että siellä aikaisemmissa
päätöksissä on todettu, että tässä suhteessa
eli tuen irrottamisessa tuotannosta voidaan mennä vain
siihen suuntaan, että tuet irrotetaan entistä enemmän
ja paluuta ei ole. Eli siellä on todettu, että jos
on annettu periksi siinä, että irrotetaan tuki
tuotannosta, niin siihen ei voida palata enää EU-säädösten
mukaisesti. Eli olemme siinä mielessä, niin kauan
kuin Euroopan unioni on olemassa, ja jos ei se muuta politiikkaansa,
tällä maatalouden alasajon linjalla, jota tuen
irrottaminen tuotannosta käytännössä merkitsee
ja johon unioni pyrkii.
Globaalin tilanteen ja ilmastonmuutoksen valossa voi sanoa,
että Euroopan unionin maatalouspolitiikka on tältäkin
osin täysin pielessä. Euroopan unioni ei tällä politiikallaan
kanna globaalia vastuuta ruokahuollosta maapallolla, vaan pyrkii
edelleen leikkaamaan tuotantoa ja maksamaan tukea ilman, että siellä olisi
yrittäjyyden tukeminen sinänsä takana,
niin kuin olisi perusteltua ja järkevää ja
mitä esimerkiksi viljelijät pitäisivät
oikeana menettelynä.
Tällä hetkellä, niin kuin ed. Ollilakin
taisi todeta, tämä globaali tilanne on sellainen,
että energiakasvien viljely vie peltomaata ja vähentää ruuantuotantoa.
Ruuankulutus on noussut, kun, niin kuin todettiin, sadat miljoonat
ihmiset ovat nyt ostokykyisempiä kuin aikaisemmin, ostavat enemmän,
monipuolisempaa ruokaa ja syövät näin
ollen paremmin, mikä on positiivista. Mutta samalla se
merkitsee sitä, että ruuan kysyntä on suurempi
kuin tuotanto, ja kehitys vain menee huonompaan suuntaan tältä osin
ja ilmastonmuutos ja energiapolitiikan tarkistaminen mainitulla tavalla
vievät kehitystä entistä kriittisempään suuntaan.
Mielestäni niin meidän kuin Euroopan unionin,
kaikkien muidenkin, on otettava nyt äärettömän
vakavasti se, että meillä on lukuisa joukko maita,
joissa tänä päivänä jo
on ruokamellakoita eli ruuasta niin iso puute tai ruuan hinta noussut niin
korkealle, että ihmiset lähtevät kaduille.
Kun näin on, niin tällaista politiikkaa kuin Euroopan unioni
harjoittaa ei pitäisi missään tapauksessa hyväksyä.
Ministeri Anttila äsken vastasi tuohon kysymykseen
ja totesi, että vuoden 2013 jälkeen pyrittäisiin
siihen, että tilanne otettaisiin uuteen harkintaan. Mielestäni
viisi vuotta on liian pitkä aika, kun nyt jo ihmiset ovat
kaduilla ruuan puutteen takia. Eli me tarvitsemme toisenlaista politiikkaa.
Euroopan unioni tarvitsee toisenlaista politiikkaa.
Tänään on tullut tuolla valiokunnassa
esille, että energiapolitiikassakin näyttää Euroopan unioni
valinneen ehkä perusteellisesti väärän
taktiikan tässä ilmasto- ja energiapolitiikan
kokonaisuusmallissaan asiantuntijoita ehkä kuuntelematta.
Onko näin? Siitä tietysti voidaan kiistellä, mutta
näyttää siltä, että maatalouspolitiikassa
ainakin unioni menee omia teitään välittämättä vastuustaan
globaalisti. Meidän tulee se tehdä, ja siinä mielessä jatkossa
tämän tyyppistä kehitystä ei
pidä Suomen olla edistämässä.
Ja todella, niin kuin alussa totesin, kotimaan näkökulmasta
maatalouden suuret haasteet edellyttävät, että Suomen
elintarviketaloutta hoidetaan toisella tavalla kuin nyt eikä sitä anneta
ajaa Brysselin ehdoin alas, niin kuin tapahtuu, vaan meidän
pitää lähtökohdaksi ottaa kirkkaasti
se, että Suomessa tuotetaan se ruoka, jota Suomessa kulloinkin
kulutetaan, ettemme joudu siihen tilanteeseen, että meilläkin
on sekä laadultaan että määrältään
epävarma tilanne. Nykyinen kehitys tässä EU-politiikassa
vie mielestäni kyllä vähintään
huonoon suuntaan, jopa ehkä on perusteltua sanoa, että vaaralliseen
suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ensin vaan paikaltani kommentoida erästä yksityiskohtaa
tässä mietinnössä, mutta ed.
Kankaanniemen puheenvuoro kyllä inspiroi käyttämään
vähän laajemman puheenvuoron sen takia ensinnäkin,
kun hän sanoi, että artikla 141 näitten
neuvottelujen tuloksena koki suurin piirtein haaksirikon ja neuvottelutulos
oli huono.
Arvoisa puhemies! Olen toista mieltä, ja nimenomaan
sen takia, että meillähän lähtökohtatilanne
oli se, että komissiolla oli yksinkertaisesti selvä näkemys
siitä, että kysymys on tilapäiseksi tarkoitetusta
ylimenokauden tukiartiklasta ja mitään tällaista
jatkoa ei voida ajatellakaan. Suuri saavutus tässä oli
se, että tämä artikla 14 1 jäi
henkiin. Ja se jäi henkiin näin pitkäksi
ajaksi. Nimittäin minä olisin, arvoisa puhemies,
ollut valmis lyömään vetoa siitä,
että jos olisi ollut 3 vuotta ja tämä nyt
tullut tulos, niin minä olisin antanut aika isot rovot
sen 3 vuoden puolesta, mutta nyt siinä kävi toisella
tavalla. Elikkä tässä suhteessa saatiin
sellainen aika, että kun mietitään sen
jälkeen vuoden 2013 jälkeistä aikaa,
jolloinka on tämä suuri revisio tavallaan EU:n
maatalouspolitiikassa odotettavissa, niin silloin on hyvä,
että meillä on mahdollisuus kerätä tukea
ja aineistoa riittävän pitkältä ajalta
osoittamaan, että meidän viljelyolosuhteissamme
on niin paljon poikkeuksellista EU:n keskimääräisiin
viljelyolosuhteisiin ja tuotanto-olosuhteisiin nähden elikkä että artikla 141
on edelleen relevantti. Ja nyt pitää muistaa vielä se,
että Lissabonin sopimus pitää tämän
artiklan edelleen liittymissopimuksen mukaisesti tallessa ja voimassa.
Elikkä siis tässä se ero on, että jos
olisi perustuslaillinen sopimus, niin sen avulla olisi voinut vielä sitten
keppaloida ja tulkita niin kuin tuplakertaan, mutta nyt se jäi
henkiin. Elikkä siis toisin sanoen, arvoisa puhemies, olen
ed. Kankaanniemen kanssa eri mieltä, mutta harvoinkos sitä sattuu.
Sitten, arvoisa puhemies, toinen asia elikkä nämä neuvottelutulokset,
mitä saavutetaan. Menen ihan yksityiskohtiin. Niin kuin
valiokunnan arvoisa puheenjohtaja jo esitteli, valiokunta yksimielisesti
esittää eräitä tarkennuksia
yhteen pykälään, tai oliko se peräti
kahteen pykälään, mutta joka tapauksessa
yhteen kokonaisuuteen. Se minua vieläkin jurppii tässä asiassa,
että kun näinkin vakavasta ja periaatteellisesti
tärkeästä asiasta suomalaiset neuvottelijat
käyvät neuvottelemassa komission kanssa, niin
sen jälkeen hallituspuolueitten valiokuntavastaavat joutuvat neuvottelemaan,
mitä tuli sovittua yksittäisten virkamiesten kanssa,
viikkokausia. Elikkä toisin sanoen, kun me täällä kansallisella
tasolla lähdemme siitä tarkkarajaisuus- ja selkeysvaatimuksesta,
joka on uuden perustuslain säätämisen
ja voimaantulon jälkeen erittäin arvokas periaate,
niin sitten yhtäkkiä tämmöisissä asioissa joudumme
tämmöiseen sumaan, missä olimme, ja tässä katsannossa
kulttuurimuutos olisi paikallaan, mutta en ole kovin optimistinen
tässä suhteessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tänään on keskusteltu
maataloudesta sillä tavalla jo kyselytunnin yhteydessä,
että kysyttiin hallitukselta, loppuuko Suomesta ruoka.
Puhemies! Tässä on käsittelyssä nyt
maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö maatalouden
ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain muuttamisesta.
Näistä EU-tuista yleensä voi todeta sen,
että niillä on globaali merkitys ja ne ovat kyllä vieneet
vinoutumaan globaalia maataloustuotantoa. Tuettua, Euroopassa kalliilla
tuotettua viljaa ja elintarvikkeita on viety esimerkiksi Afrikkaan,
ja samalla sitten siellä paikallisesti tuotettu elintarvike
ei ole pystynyt kilpailemaan, ja näin esimerkiksi Afrikan
omavaraisuus tältä osin on muuttunut.
Aluksi vielä, kun puhumme maailmanlaajuisesta ravinnon
kallistumisesta, ruokamellakoista jne., yksi hyvin tärkeä syy
näihin on se, että viljatuotteita maailmanlaajuisesti
on käytetty yhä enemmän biodieselin tai
tässä tapauksessa paremminkin bioetanolin mutta
myös yleensä biopolttoaineiden raaka-aineena.
Tämä maailmanlaajuinen kehitys on omalta osaltaan
johtanut myös ruoan hinnan nousuun. Myöskin sademetsien
hakkaaminen ja öljypalmun viljeleminen ovat omalta osaltaan
myös kerrannaisvaikutusten kautta johtaneet siihen, että ravinnontuotanto yleensä
on
vähentynyt ja yhä enemmän käytetään
alueita nimenomaan biodieselin tuotantoon. Tämä on
erittäin ongelmallinen, todella vaikea asia. Suomi on myös
tässä mukana. Muun muassa Neste Oil Oyj on eturivin
biodieselin tuottajia, ja tämä sertifiointi on
edelleen auki, vaikka vaikuttaa siltä, että valtioneuvostossa
ei sitä oikein aina tiedetä.
Mutta, puhemies, tähän tekstiin, joka nyt
on esillä, tämä hallituksen esitys 30:
haluaisin kotimaisesta maataloudesta todeta sen, että meidän vahvuuksiamme
ovat lähiruoka, luomu ja myöskin se, että me
pystyisimme toteuttamaan ympäristötukijärjestelmää muuna
kuin maataloustuottajien palkan jatkeena, siis niin, että siitä todella olisi
hyötyä, kohdistunutta ja vaikuttavaa hyötyä.
Meillä on luomutuotannolle erinomainen alusta. Meillä on
kadmiumvapaa maaperä, meillä on keskimääräistä puhtaampi
ympäristö kuin Euroopan unionissa kaiken kaikkiaan.
Meillä olisi mahdollisuuksia tällä alueella
edetä niin, että maataloutta olisi jatkossakin.
Samalla myös EU:n kautta Suomen maatalouteen on tullut
tämä suuryksikköpaine: aina suurempaa
ja suurempaa yksikköä. Tämä koskee myös
karjantuotantoa. Suursikalat, suuret navetat ovat yhä kasvava
ongelma, eläinsuojelukysymykset, muun muassa siipikarjan
kuljettamisessa esiin tullut kalkkunoiden huono kohtelu. Tämän
tyyppiset asiat ovat kysymyksiä, jotka maatalouden imagon
ja sen menestyksenkin vuoksi on syytä hoitaa. Ja suomalaisen
virkamiehistön, valtion vastuulla toimivan eläinsuojelun
pitäisi olla ajan tasalla ja nimenomaan tehtäviensä tasalla,
ja sen tulisi tukea niitä eläinlääkäreitä,
jotka ottavat tämän tehtävän
tosissaan, eikä hallinto saa toimia päinvastoin.
Puhemies! Lopuksi totean, kun ed. Kankaanniemi totesi, että maailmalla
syödään monipuolisemmin, Kiinassa esimerkiksi,
tarkoititte ehkä lihan syöntiä. Tässä kohden
on todettava, että niin paradoksaalista kuin se onkin,
Kiinassa tullaan syömään yhä epäterveellisemmin
ja niin se kansantauti, joka meillä on, kakkosluokan diabetes, tulee
olemaan globaali ongelma monessa paikassa, missä sitä ei
ole aikaisemmin edes tunnettu. Näin ollen, kun rikkaissa
maissa, Suomessa, Yhdysvalloissa jne., yritetään
siirtyä kasvisravintoon, niin Kiinassa ollaan siirtymässä kasvisravinnosta
sitten eläinvalkuaisiin, ja se on ympäristön
kannalta, ilmastonmuutoksen kannalta ongelmallista.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Kyse on siis tosiaan 141 artiklan
täytäntöönpanosta. Pidän
sitä hyvänä, että 141-asiassa ylipäätään
saatiin ratkaisu, jota kuitenkin monelta osin voidaan pitää siedettävänä.
Toki on myönnettävä se, että ollaan
sellaisessa tilanteessa, että varsinkin eräissä tuotantosuunnissa
141 ja 142 artiklan välinen ero on varsin huomattava ja
siitä on jo ollut sellaista seurausta, että monet uudet
investoinnit ovat sijoittuneet 142-alueelle, joten aikamoinen haaste
on se, että maataloutta voidaan kehittää tasapuolisesti
koko maassa.
Mitä tähän hallituksen esitykseen
30 tulee, niin siinä mielestäni, kuten valiokunnan
puheenjohtaja on täällä sanonut ja myöskin
ed. Pulliainen, valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
että yksityiskohtia on parannettu ja on tavallaan se liikkumavara
käytetty, mikä valiokunnalla on tässä ollut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! En sinällään mietinnön
asioihin puutu paljon muuhun kuin yhteen asiaan, siihen periaatteeseen,
mikä tässä on tuotannosta irrotetusta
tuesta. Minusta tämän tyyppistä toimintaa
vastaan Suomen pitäisi tapella joka paikassa, koska tämä on
hyvin lyhytjänteistä politiikkaa.
Ed. Kankaanniemi käytti ihan hyvän puheenvuoron
siinä mielessä, jotta tässä lähdetään omaan
napaan tuijottamisesta, katsotaan lyhytjänteisesti, jotta
mikä tässä on juuri tämän
alueen etu. Kun maailmalla kuitenkin tarvitaan ruokaa yhä enemmän,
siellä jopa yhä edelleen nälkään kuollaan,
niin sitten me katsomme hyvin itsekkäästi Suomessa
ja EU:ssa, jotta tuotantoa pitää vähentää.
Sehän tarkoittaisi, että ruuasta aiotaan tehdä niukkuustuote,
jolloin hintaa voidaan nostaa, ja totta kai siitä, joka
viljelee, se tuntuu hyvältä, mutta noin globaalisti,
kun katsoo isommin, sehän on jotenkin huono ajattelu. Tukea
ei pitäisi minusta maksaa ollenkaan niin kuin tässä tapauksessa
maksetaan, jotta se sama tuki maksetaan, tehtiinpä mitään
tai ei tehty. Eli vaikka ei yhtään jyvää tule
eikä lihakiloa, tuki maksetaan kuitenkin tässä tapauksessa.
Sen takia minusta pitäisi kytkeä aina kiloihin tai
litroihin tämä tuki, jolloin tuettaisiin niin,
että kun tulee enemmän tuotantoa, silloin tukikin
on isompi. Se on semmoinen looginen ajattelu, jolloin kannustettaisiin
siihen, jotta todella pellosta tulee mahdollisimman hyvä sato,
ei ole näennäisviljelyä, niin kuin nyt
väitetään joissakin tilanteissa olevan,
kun katsotaan, kannattaako panoksia laittaa peltoon, kun tuotteen
hinta on siinä niin pieni, eikä välttämättä laiteta,
ja sitten on näennäisviljelyä. Minusta
se on jotenkin sairas ilmiö koko tässä hommassa.
Puhemies:
Nyt pitäisi siirtyä tänne korokkeelle, jos
aiotte jatkaa.
Tämä riittää, pyydän
uuden puheenvuoron, jos näyttää vielä inspiraatiota
olevan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevasta
asiasta totean, että oli minulle yllättävä saavutus,
että ministeri Sirkka-Liisa Anttila onnistui tunnetussa
141 artiklan asiassa saamaan näinkin myönteisen
tuloksen. Pelkäsin paljon huonompaa tulosta.
Mutta totean käsiteltävään
asiaan, että suomalainen maatalous on perusasia itsenäiselle
kansakunnalle. Maaseutua ei voi tuoda, ja sen takia maaseudun tuotanto
on säilytettävä. Aina pitää ruuan
suhteen muistaa, että se on perusasia, jossa pitää olla
oma vara, vieraan vara ja jäämisen vara.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan mietintö on hyvä,
ja siihen minulla ei ole tarvetta puuttua. Mutta tähän
keskusteluun haluan myös osallistua.
Kun ed. Kankaanniemi moitti tätä 141-ratkaisua
ja oli sitä mieltä, että siinä neuvottelussa
epäonnistuttiin, siihen haluan todeta yhtyen muun muassa
ed. Pulliaisen käsitykseen, että neuvottelutulos
sinällään oli hyvä. Toki, niin
kuin mietinnössäkin on todettu, tuki alenee, mutta
siellä on taustalla se, että meidän sika-
ja siipikarjatuotantomme on kasvanut, ja näillä perusteilla
tämä 141-tuki Etelä-Suomessa alenee.
Mutta niin kuin täällä on myös
todettu, luonnonhaittakorvausjärjestelmän uudistuksella
on mahdollisuus taas sitten osaltaan korjata tätä tilannetta.
Sika- ja siipikarjapuolella tuottajat ovat joutuneet lisäämään tuotantoa.
Kannattavuus on heikentynyt, ja tuotantoa lisäämällä on
koetettu saada tuottoja tilalle. Sikäli tämä kehitys
on ollut ymmärrettävää.
Tekee mieli kertoa tähän tilanteeseen — kun tänään
on keskusteltu maailman ruokapulasta, niin en malta olla kertomatta — että kun
tarkastusvaliokunta oli tässä hiljattain muun
muassa Britannian parlamentissa ja siinä illalla, kun kävimme
suurlähetystössä ja kuulimme vähän
maailman taloustilanteesta Lontoon Cityssä työskentelevien
suomalaisten eräässä esityksessä kerrottiin,
kuinka eräässä sijoitusneuvontatilaisuudessa
oli kysytty hyviä sijoitusvinkkejä ja siellä joku asiantuntija
oli sanonut, että ei oikein muuta sijoitusvinkkiä uskalla
antaa kuin että kannattaa ostaa pala maata, koira ja haulikko.
Hän kuvasi tällaista tilannetta, että maailmalla
tulee pula ruuasta ja maa on vielä arvossaan.
Mutta kaiken kaikkiaan kyllä tämä kehitys johtaa
siihen, että meidän on pakko niin Wto-neuvotteluissa
kuin EU:n maatalouspolitiikassa tämä kehitys huomioida,
ja kyllä tämä tukien irrottaminen tuotannosta
aiheuttaa nyt tätä tilannetta maailmanmarkkinoilla,
toki monet muutkin syyt.
Tässä yhteydessä vielä painottaisin,
että kyllä meidän vaan edelleen kannattaa
panostaa maatalouden osaamiseen, tutkimukseen ja neuvontaan. Siihen
ovat perusteena myös lisääntyvät ympäristöongelmat.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt käsittelyssä oleva
artikla oli neuvottelutulokseltaan hyvin onnistunut, ja poliittisesti
ja myöskin taloudellisesti tämä ratkaisu oli
hyvin odotettu. Kyllä siihen suuntautui kovia paineita,
ja onneksi kohtuulliseen hyvään ja osittain loistavaankin
tulokseen päästiin. Kysymys on kuitenkin koko
Suomen maatalouspolitiikasta, vaikka nyt käsittelyssä onkin
A- ja B-alueen asioita. Tämä luo pohjaa sille
linjalle, että Suomessa on voitava tuottaa hyvää raaka-ainetta elintarviketeollisuudelle
aivan etelästä pohjoiseen asti ja ruoka tulisi
tuottaa mahdollisimman lähellä kuluttajaa. Tuet
ovat siksi, että voimme ostaa kaikki samanlaista ruokaa
kohtuullisella hinnalla. Valiokunta on onnistunut hyvin tässä mietinnössään,
ja kannatan lämpimästi näitä korjausehdotuksia,
jotka valiokunta on hyvässä yhteisymmärryksessä yksimielisesti
tehnyt.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Menen tähän mietintöön
sen verran, että tässä kohdassa "Valiokunnan
kannanotot", toisessa kappaleessa on aika mielenkiintoinen näkemys.
Tässä sanotaan, että "tukea maksetaan
kolmelle päätuoteryhmälle: 1) märehtijät
(maidontuotanto, naudanlihantuotanto, lammas- ja vuohitalous sekä hevostalous)".
Siinä on ehkä tullut sulkumerkki väärään
paikkaan, koska hevostalous ei kai näihin märehtijöihin
varsinaisesti kuulu. Professori Pulliainen voinee vahvistaa. (Ed.
Pulliainen: Ei kuulu; me ollaan joustavia, me hoksattiin se!)
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Vielä palaan noihin valiokunnan kannanottoihin
ja muutosesityksiin.
Yksi peruslähtökohta sille, että valiokunta nämä muutokset
teki, oli oikeudenmukaisuuskysymys siitä, että tässähän
ei tehdä ratkaisua vaan yhdeksi vuodeksi vaan tehdään
ratkaisu viideksi vuodeksi. Silloin pitää muistaa,
että tuo prosenttiosuuden pienentäminen tuo myös
tullessaan sen, että tuo kokonaismenetys näillä tiloilla
on myöskin paljon pienempi kuin hallituksen esityksessä oli.
Tuo hevostalouden osa varmaan on näin, niin kuin ed.
Ollila sanoi, että siellä on hieman väärässä paikassa
sulkeet.
Puhemies! Täällä on kuitenkin tullut
esille tänään parissakin eri kohteessa
maatalouden ympäristötuen toimivuus. Haluan muistuttaa
siitä, että maatalous on myös ennen tätä ympäristötukea
toiminut säädösten ja määräysten
mukaisesti. On totta, että siellä on tapahtunut
ylilannoitusta ja ravinteita on annettu enemmän kuin kasvit voivat
käyttää. Samoin on tapahtunut myöskin teollisuuden
päästöissä. Samoin on tapahtunut myöskin
yhdyskuntajätteissä. Ei niitäkään
ole puhdistettu kunnolla kuin vasta pari—kolmekymmentä vuotta.
Naapurimaassa ei ole puhdistettu vielä kuin vuoden ajan
kunnolla niitä jätteitä, mitä Itämereen
menee. Siksi sitä "vanhaa syntiä" on kaikilla
yhteiskunnan toimialoilla. Maatalous ei tee tästäkään
poikkeusta. Se on yksi näistä, mutta ei suinkaan
se suurin, vaan ne vanhat ravinnejäämät,
jotka tuolla vesistöissämme ovat, ovat syntyneet
kaikesta yhteiskunnan toiminnasta. Siksi on aika kohtuutonta, että maataloutta näin
syyllistetään tästä asiasta.
Maatalouden täytyy kantaa oma vastuunsa tästä asiasta,
ja se sen myös tekee, se on aivan selvä. Siitä osoituksena
on se, että 60—70 prosenttia on kymmenessä vuodessa
vähentynyt fosforin käyttö ja noin 40
prosenttia typen käyttö. Se on valtava muutos
entiseen verrattuna. Joku raja on myöskin sillä,
me tavoittelemme kuitenkin pelloiltamme tuottoa, ja ilman ravinteita
ei mikään kasva, ei kasva kukkapenkki eikä kasva
se peltokaan, ja siksi me tarvitsemme ravinteiden käyttöä kohtuullisuuden
rajoissa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! En kyllä nyt voi ihan ymmärtää,
miten täällä hallitusrintama muista kuin
poliittisista syistä toteaa, että tämä 141-neuvottelujen
tulos olisi loistava tai erittäin hyvä tai edes
hyvä. Kyllä nämä luvut kertovat
aivan selkeästi, että komission tulkinta siitä,
että 141-tuki on tilapäinen eikä pysyvä,
voitti noissa neuvotteluissa. Se, että sitä ei
leikattu kerralla kokonaan pois tai tällä kaudella vuoteen
2013, oli tietysti hyvä saavutus, ettei näin käynyt.
Mutta 2013 jälkeen meidän lapsemme ja seuraavat
päättäjät, jotka täällä ovat,
joutuvat sen tosiasian eteen, että 2007 tämä artikla
tulkittiin komission ajattelemalla tavalla tilapäiseksi
ja tukioikeus alenevaksi. Alenema tällä kaudella
on noin 30 prosenttia tältä osin, eikä tuo luonnonhaittakorvausjärjestelmän
uudistus, joka tulee vuosien kuluttua, välttämättä ole
sellainen, että se turvaisi tai korvaisi merkittävästi.
Tässä on käynnissä myös
EU:n maatalouspolitiikan niin sanottu terveystarkastus, jonka tulokset
saattavat olla hyvinkin arveluttavat Suomen maatalouden kannalta.
Sitten on monia muita tekijöitä, jotka luovat
hyvin harmaita tai jopa synkkiä pilviä Suomen
maatalouden ylle. Sitten tietysti tämä globaali
talous ja globaalimaatalouden ongelmat, ruokaongelmat, niitä ei
nyt ole EU:ssa eikä täällä otettu
huomioon ollenkaan. Tilanne on muuttunut siitä, mikä se
oli aikaisemmin ruuan tuotannon osalta. Meillä oli tuon
ed. Lahtelan esittämällä mallilla ylituotantoa.
Se ei ole tietystikään itsetarkoitus mutta ei
myöskään tämä maatalouden
ja ruuantuotannon raju alasajo, jota nyt tehdään
tällaisilla menettelyillä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi varmaan on oikeassa siinä,
jotta tässä totta kai hallituspuolueen edustajat
puolustavat viimeisen päälle tätä 141:tä sen
takia, jotta eiväthän he voi sanoa sitä,
että tässä epäonnistuttiin.
Tässähän annettiin kuitenkin periksi.
Muistan hyvästi ne keskustelut, kun senhän piti
olla pysyvä. Meille vakuutettiin joka paikassa, että se on
pysyvä ratkaisu. Nyt tässä on lipsuttu
ja kehutaan, miten hyvä ratkaisu, kun tässä saatiin
nyt kuitenkin vähän niin kuin torjuntavoitto.
Niitähän meillä Suomessa tehdään
aina, torjuntavoittoja, joka paikassa, ja peräännytään.
On tehty torjuntavoitto.
Mutta tässä ed. Leppä käytti
ihan hyvän puheenvuoron niistä vanhoista synneistä,
jotta tuolla järvissä on niitä vanhoja
ravinnepäästöjä. Tässä tullaan
semmoiseen oleelliseen kohtaan, joka koskee kanssa tätä energiatuotantoa
siinä mielessä, kun tässä on
puhuttu siitä, jotta käydään
pelloilla kasvattamaan enemmän energiakasveja. Kun meillä se
kyntämätön pelto on, kokonaan nuo järvien
lahdet, missä näitä reheviä paikkoja on:
ennen ainakin sillä kylällä, missä satuin
asumaan, silloin köyhempään aikaan nämä kaislikot monesti
korjattiin karjan kuivikkeiksi sieltä syksyllä,
kun jäät olivat tulleet. Sieltähän
sitten sinne navettaan vietiin kuivikkeet, ja sitten ne vietiin
takaisin peltoon. Kun ne olivat kompostoituneet, ne vietiin lannoitteeksi
sinne peltoon. Siinähän tapahtui semmoinen kiertokulku,
että se ravinne meni järvestä sinne peltoon
taas takaisin. Mutta nyt kun sitä ei ole tehty pitkään
aikaan, niin siellä on hirveän reheviä paikkoja
tuolla järvissä ja erityisesti viljelymaiden läheisyydessä. Nythän
tämä pitäisi ottaa hyötykäyttöön,
jotta otetaan ne kaislat talteen vaikka silloin keväällä, jotta
sitten kuivuminen on tapahtunut talven aikaan, jolloin energiasisältö on
paras siinä, ja tehdään tämmöinen
kiertokulku. Nimittäin nyt se on ainut konsti, millä tavalla
saadaan maksuttomasti tämä homma hoidettua ja
saadaan vielä energiaa.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On selvää, että artiklat
141 ja 142 on eri tavalla kirjoitettu liittymissopimukseen. Sieltä lähtee
liikkeelle se, että ne ovat myöskin eri tavalla
käsiteltäviä, ja koskaan aikaisemmin — tämän
haluan huomauttaa erityisesti ed. Kankaanniemelle — koskaan
aikaisemmin 141:stä ei ole saatu näin pitkäaikaista ratkaisua
kuin nyt saatiin. Se ei suinkaan poistu, vaan se alenee — se
on aivan totta — ja kun se alenee, samaan saumaan sattuu
myöskin täällä jo mainittu lfa-uudistus,
jolle tulee aivan erityisiä paineita sen myötä,
että sillä pitää pystyä osittain korvaamaan
niitä menetyksiä, joita 141:stä tulee erityisesti
yksimahaisten osalta, se on ihan selvä. Se aiheuttaa myöskin
meillä selvän poliittisen paineen tältä osin,
samoin kuin vuoden 2013 jälkeinen EU:n maatalouspolitiikka,
jossa on paljon rukattavaa. Esillä olleet tuotannosta irrottamiset
kokonaisuudessaan eivät ole osoittautuneet toimiviksi.
Täällä ed. Tiusanen mainitsi tämän
Afrikan ruokatilanteen. Se on juuri seurausta siitä, että meillä tukijärjestelmä on
vinoutunut, ja sitä täytyy oikaista. Se ei saa
olla sellainen, että se vähentää näiltä hankalimmilta
viljelyalueilta tuotantoa, joita ovat esimerkiksi Afrikka ja esimerkiksi
pohjoinen Eurooppa, ja sillä tavalla meidän täytyy
pystyä tasapainoisempaan tuotannon jakautumiseen ympäri
maailman. Se on ihan selvä. Se on oikeudenmukaisuuskysymys,
että ruokaa riittää.
Toinen asia, mikä Afrikasta pitää muistaa,
on se, että siellä logistiset kustannukset rannikolle ovat
useimmiten suuremmat kuin rannikolta eteenpäin, ja siinä mielessä tarvitaan
myös muita keinoja kuin tämä ruuan tuotanto.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemelle, joka ei oikein näytä vielä ymmärtävän
tämän 141:n hengissä pitämisen merkitystä.
Nimittäin ajatellaanpas semmoista tilannetta, kun viime
syksynä todettiin, että ohran hinta oli edellisen
vuoden vastaavasta noussut 50—60 prosenttia. Ja me tiedämme
kaikki, mistä se johtui: kuivuudesta Kaakkois-Euroopassa. Mutta
jos tulevaisuudessa nyt olisi niin kauhea tilanne, että tämä toistuisi;
ja jos Suomessa onnistuu se tuotanto, niin me huomaamme yhtäkkiä, että ei
oikeastaan sitä tukea tarvita lainkaan, koska se varmasti
siinä katastrofitilanteessa kannattaa muutenkin.
Mutta mikä on se arvo? Se on se, että me olemme
pitäneet tämän hengissä. Me
olemme sen vakavien vaikeuksien tukena säilyttäneet,
ja kun tässä lukee, että "voidaan" menetellä näin, niin
se "voi" on edelleen mahdollista, kun sitten taas se tilanne voi
myöhemmin olla aivan päinvastainen, että me
todella tarvitsemme tämän laatuista välinettä.
Elikkä siinä suhteessa se arvo on juuri niin kuin
täällä hallituspuolueet tietysti uskollisina
sotureina ovat todenneet ja vahvoilla ovat puheissakin olleet.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen viittasi kuivuuteen.
Ihan tasan tarkkaan kuivuutta tulee Euroopan alueella olemaan tulevina
kesinä ja nimenomaan Etelä- ja Keski-Euroopassa.
Se on selvä, ilmastonmuutos menee eteenpäin. Myöskin
Afrikka varmasti tulee kuivuudesta kärsimään.
Kiitän ed. Leppää hyvästä huomiosta
tai sen huomion tukemisesta, että EU:n tukipolitiikan vinoutumia
pitäisi ja sitä koko tukipolitiikkaa katsoa myös
globaalisti, miten paljon se haittaa muita alueita, kuten Afrikkaa,
nimenomaan siitä näkökulmasta, että Euroopasta
tuotettu ravinto on edullisempaa, halvempaa myydä Afrikassa kuin
paikallinen tuotanto. Se on vääristymä ja
irvokas tilanne.
Mutta, puhemies, ed. Lepälle vielä vastakommentti
siihen, että emme toki syyllistä maataloutta päästöistä.
Ed. Leppä on täysin oikeassa, että maatalous
käyttää tällä hetkellä vähemmän
fosforia ja typpeä kuin aikaisemmin. Jos syyllistää täytyy,
niin haluamme syyllistää maan hallitusta siitä,
että se ei kyllin voimakkaasti puutu siihen, että otettaisiin
tarkasteluun nimenomaan pahimmat päästöalueet,
eroosioalueet, ja tehtäisiin enemmän kuin tämä 2
miljoonaa euroa, joka nyt on vuoden 2008 budjetissa. Se on se pointti
tässä kohtaa.
Puhemies:
Tässähän on käsiteltävänä siis
hallituksen esitys laiksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista. Ed. Kankaanniemi. Pysytään asiassa!
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tähän liittyvät monenlaiset
tekijät, muun muassa lihansyöntiin siirtyminen
muualla maailmassa, mutta en ottanut siihen kantaa.
Mutta, mitä ed. Satonen sanoi aikaisemmin, että 141:n
ja 142:n välillä on niin iso ero jo nyt, että investoinnit
kohdistuvat 142-alueelle, niin tämä on aika huolestuttava
tilanne, kun tässä nyt 141-alueella prosentuaaliset
ja euromääräiset leikkaukset ovat kuitenkin
näinkin rajut. Eli todellakin jos 142-alueella, jossa tuotanto-olosuhteet
ovat huonommat ja aina vain huononevat, mitä pohjoisemmaksi
mennään, joudutaan sen takia leikkaamaan tukia,
että tätä epätervettä ilmiötä,
investointien siirtymistä 141-alueelta 142-alueelle ei
tapahdu, niin silloin olemme siinä kierteessä,
että koko maan maatalous ajautuu yhä suurempiin
ongelmiin.
Toki voi olla niin kuin ed. Pulliainen sanoi, että tämä maailmanlaajuisesti
ruuan hinta nousee niin paljon, että Suomessakin ruuan
tuottaminen kannattaa. Mutta emmehän usko, että ed. Pulliainen
toivoo, että maailman köyhät jäisivät ilman
ruokaa sen takia, että ruuan hinta nousee. (Ed. Pulliainen:
Tässähän nyt puhutaan 141:stä!) Se
on toisaalta sama ajatus kuin että toivoisimme, että ilmastonmuutos
menisi eteenpäin niin nopeasti, että Suomessa
satomäärät nousisivat reippaasti. Emme
sitäkään toivo. Tässä on
nyt todella tällaisiakin seurauksia ja olosuhteen muutoksia
tapahtumassa.
Mutta toivon ja pidän siitä kiinni, että suomalainen
maatalous tarvitsee tukea. Nyt Euroopan unionin komissio katsoo,
että Etelä-Suomen alueella tuota tukea ei tarvita
pysyvänä, vaan se ajetaan vähin erin
alas. Nyt se on viideksi vuodeksi, mutta sen jälkeen se
alenee varmasti taas seuraavina vuosina ehkä jo uuden 30
tai 50 prosenttia, niin kuin nytkin, ja silloin menee 10 vuodessa homma
niin, että Suomessa ei maataloutta ole edes parhaimmilla
alueilla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jos tämä maailmaa uhkaava
ruokapula ainakin sen verran vaikuttaisi tänne Suomenkin
ja EU:n maatalouspolitiikkaan, että päästäisiin
uudestaan sellaiseen järjestelmään, jossa
tuki olisi sidottu tuotantoon, mitä täällä muun
muassa ed. Leppä jo aiemmin toivoi, niin se olisi jo aika
iso muutos verrattuna tähän tilanteeseen, missä tällä hetkellä ollaan
ja mitä varmaan kukaan ei pidä kovin hyvänä.
Jos puhemies sallii, sen verran kommentoin ed. Tiusasen puheenvuoroa
tästä Afrikan tilanteesta, että varmaan
ihan kaikki ongelmat siellä eivät kyllä johdu
Euroopan unionin maatalouspolitiikasta. Jos katsoo, mitä esimerkiksi
Zimbabwessa ja Keniassa on tapahtunut, niin siellä on kyllä ihan
kotimaisinkin voimin saatu tuotantoa vaikeuksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Satosen kanssa olen samaa mieltä:
eivät johdu ainoastaan siitä.
Mutta, arvoisa puhemies, tähän kokonaisuuteen.
Kun puhumme kansallisista tuista, niin kuin nyt tämä hallituksen
esitys on, ja samalla sitten täällä on
sivuttu muitakin tukimuotoja, kuten esimerkiksi ympäristötukea,
niin tässä on kysymys kokonaisuudesta, joka on
maataloudenharjoittajien elinkeinossa tuloa. Tässä mielessä,
jos tässä rakenteessa on vääristymiä luoda
näitä tukia, niin kuin muun muassa ympäristötuessa
on, niin silloin me joudumme myös puhumaan niistä asioista,
kuten esimerkiksi ympäristöön tulevista
vaikutuksista maatalouden puolelta ja yleensäkin.
Haluan lopettaa siihen ponteen, että kyllä on tärkeätä,
että meillä on kotimainen maatalous, joka pystyy
tuottamaan puhdasta ruokaa ja myöskin pystyy pitämään
huolta eläimistä, joita se käyttää tuotannossaan.
Eläinten hyvä kohtelu on yksi erittäin
tärkeä menestystekijä myös tulevaisuudessa
maataloudessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle yksi hyvin ystävällinen
huomautus siitä, että meillä on nitraattidirektiivi
esimerkiksi taustalla, joka jo normiohjaa sitä, mitä voidaan
tehdä.
Yleiskeskustelu päättyi.