3) Hallituksen esitys laiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 6 luvun 3 ja 5 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys
julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 3 ja
5 §:n muuttamisesta, joka käsittelee siis yhteishankintakoulutusta.
Ensinnäkin yhteishankintakoulutuksesta on todettava, että kun
se on luonteeltaan sellaista koulutusta, että toisen puolen
koulutuksesta maksaa yritys ja toisen puolen maksaa valtio, niin
se on osoittautunut hyvin tehokkaaksi koulutusmuodoksi. Yrityksillä on
myöskin erittäin suuri intressi palkata palvelukseensa
ne henkilöt, jotka tämän koulutuksen
ovat saaneet, koska ne myöskin itse siihen huomattavan
taloudellisen panoksen antavat.
Tämän esityksen myötä ideana
on se, että laajennetaan sitä joukkoa, jonka on
mahdollista päästä tähän
yhteishankintakoulutukseen. Siihen joukkoon tulevat sekä yrittäjät
että sellaisiksi aikovat ja henkilöstövuokrausyritysten
palveluksessa olevat henkilöt niin, että koulutuksen
rahoittamiseen voi osallistua työnantajan asemesta käyttäjäyritys.
Arvoisa puhemies! Valiokunta suhtautuu tähän
esitykseen hyvin myönteisesti pitkälti niistä syistä,
jotka jo mainitsin. Eli kun yhteishankintakoulutus on hyvin toiminut
tähänkin asti, niin tämä laajennus
parantaa erityisesti vuokratyöntekijöiden asemaa.
Se on tässä hyvin keskeinen peruste sille, että laajentamiseen
on tarvetta. Se myöskin voi edesauttaa tai varmastikin
edesauttaa vuokratyöntekijöiden pääsyä pysyviin
työsuhteisiin. Nythän on tullut varsin yleiseksi
käytännöksi se, että henkilöt
menevät yritykseen henkilöstöpalveluyrityksen
kautta, mutta oltuaan siellä jonkun aikaa työtehtävissä he
sitten hakeutuvat suoraan käyttäjäyrityksen
palvelukseen. Senkin takia se, että myöskin tämä koulutusmahdollisuus
on heillä olemassa, on hyvin tärkeää.
Arvoisa puhemies! Valiokunta keskusteli varsin paljon ja kuuli
asiantuntijoita sen suhteen, miten tämä koulutus
voidaan kohdistaa franchising-yrittäjille. Siinä valiokunta
otti selkeästi sellaisen kannan, että tätä koulutusta
ei tule kohdistaa sellaiseen toimintaan, jossa koulutuksessa on pelkästään
kyse nimenomaan yksittäisen franchising-yrityksen toimintamalleista.
Sen sijaan koulutusta voidaan tarjota franchising-ottajalle sellaisessa
tilanteessa, että kyse on yritystoimintaan, markkinointiin,
johtamiseen tai henkilöstöpolitiikkaan liittyvästä yleisemmästä koulutuksesta,
joka toki sitten auttaa siinä franchising-toiminnassa,
mutta joka on sellaista yleishyödyllistä tietoa,
että se auttaa koulutuksen käyneitä myöskin
laajemmin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Satonen kuvasi tuossa ihan asiallisesti sen,
mistä tässä hallituksen esityksessä on
kyse, mutta seitsemän valiokunnan jäsentä jätti
vastalauseen. Vastalauseen alussa todetaan kyllä ihan kättelyssä,
että "hallituksen lakiesitys voi parantaa monien työmarkkinoilla
epävakaassa asemassa työskentelevien ja nykyisessä tilanteessa tasa-arvoisia
koulutusmahdollisuuksia vaille jäävien asemaa".
Mutta vuokratyöntekijöitten osalta halusimme korostaa
sitä, että kun perinteisen yhteishankintakoulutuksen
kolmikantaisen sopimusmallin rinnalle tulee nyt neljäs
osapuoli eli työvoiman käyttäjäyritys,
niin silloin näihin vastuisiin, jotka lankeavat eri osapuolille,
pitäisi kiinnittää erityistä huomiota,
koska tässähän sopimusvuokratyöfirman
ja työnjärjestäjäyrityksen ja
työsuhteen sopijaosapuolten välillä tämä asetelma
kulkee vähän eritahtisesti.
Olen ollut itsekin aikoinani tekemässä yhteishankintakoulutussopimuksia.
Silloin kun on ollut kyse tietystä erityiskoulutuksesta
tietylle yritykselle sen tarpeitten mukaisesti, niin olen laittanut
siihen sopimukseen selvän rekrytointivelvoitteen, että koulutettavista
esimerkiksi 70 prosenttia on työllistettävä koulutuksen
jälkeen, mikä velvoite on minun mielestäni
oikein.
Mutta nyt tämä asetelma on hämärtynyt.
Esimerkiksi investointituessahan on 5 vuoden määräaika.
Jos yritys käyttää tukea väärin,
niin tuki voidaan periä takaisin. Huomasin, että ministeri Pekkarinen
oli kiinnittänyt huomiota siihen, että tällaista
takaisinperintämahdollisuutta ei ole yritysten kehittämistuessa.
Huomautan, että esimerkiksi Stora Enso koulutti Kemijärvellä sellunkeittäjiä samaan
aikaan, kun oli jo tehnyt päätöksen siitä,
että sellutehdas lopetetaan. Se ei voi olla oikein, että veronmaksajat
osallistuvat tällaiseen koulutukseen, joka on tuossa tilanteessa
jo täysin turha. Elikkä tämmöiset
velvoitteet pitäisi olla, niin kuin on investointituessa,
myöskin koulutushankinnoissa tietyissä tilanteissa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Satonen toi hyvin
esille työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
mietinnössä esille nousseita asioita ja myös
tämän hallituksen esityksen peruslähtökohtaa.
Mielestäni on hyvä, että myös vuokratyöntekijöiden
asemaa ollaan näin parantamassa ja vahvistamassa. He ovat
monessa suhteessa vakinaisia työntekijöitä epäedullisemmassa
asemassa.
Itse kuitenkin näkisin, että tässä ei
pelkästään ole kyse siitä, niin
kuin ehkä ed. Satonen osittain toi esille, että nämä vuokratyöntekijät
olisivat tahtomattaan tässä tilanteessa. Heistä varsin
monet ovat valinneet myös tämän vaihtoehdon
ja haluavat olla vuokratyöntekijöitä ja
vaihtaa myös sitä paikkaa, jossa työtä tehdään.
Eli se ei ole välttämättä sellainen
tilanne, jossa oltaisiin hakeutumassa automaattisesti vakinaiseen
työsuhteeseen, vaan moni nauttii siitä vapaudesta
ja vaihtelusta, jota tämä vuokratyön
tekeminen tuo.
Minun mielestäni on siksi hyvä, että näin
tuodaan tätä lainsäädäntöä 2000-luvulle
myös tämän uudenmallisen työnteon
osalta, ja on myös tärkeää,
että näin henkilöstövuokrausyritysten työntekijät
saavat paremman aseman suomalaisessa yhteiskunnassa ja työmarkkinoilla
ja myös paremmat mahdollisuudet lisäkoulutukseen
pitää ammattitaitoaan yllä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin pyydän anteeksi
sitä, etten huomannut tuossa puheenvuorossani mainita,
että tähän tosiaan sisältyy
vastalause. Se on erityisen noloa siksi, että on varsin
tavallista, että työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnassa mietintöön sisältyy
vastalause. Mutta tähän vastalauseeseen liittyen
en toki halua kiistää sitä, mitä ed.
Mustajärvi on sanonut, ja varmaan löytyy yksittäisiä esimerkkejä, joissa
voi olla, että tätäkin järjestelmää käytetään
muuten kuin kaikkein tehokkaimmalla tavalla.
Mutta tässä täytyy kuitenkin se muistaa,
että yhteishankintakoulutus on kaikkein tehokkainta työvoimapoliittista
koulutusta ja siitä aina puolet maksaa jo joku muu taho
kuin valtio. Jos verrataan niihin koulutuksiin, jotka valtio maksaa
kokonaan, niin kyllä sieltä polku työelämään
on usein vielä paljon pidempi ja väkeä työllistyy huomattavasti
vähemmän sen prosessin jälkeen, joten
tämän koulutuksen laajentaminen hallituksen esittämässä muodossa
minusta kyllä puolustaa paikkaansa.
Siihen, mitä ed. Heinonen sanoi, totean olevan aivan
totta, että entistä enemmän on niitä, jotka
ikään kuin oma-aloitteisesti valitsevat tämän
vuokratyömahdollisuuden. Tietysti lainsäädäntö pyrkii
parantamaan toisaalta heidän asemaansa mutta ensisijaisesti
niiden asemaa, jotka ovat sitten siinä vuokratyössä muusta
kuin omasta aloitteestaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on kuitenkin tämä peruskysymys, että jos
tulee tilanne yhteishankintakoulutuksessa ja koulutetaan nimenomaan
vuokratyövoimaa ja jos haluaa laittaa rekrytointivelvoitteen,
niin on aika mielenkiintoinen asetelma se, annetaanko vuokratyöfirmalle
tämä velvoite vaiko työnkäyttäjäyritykselle.
Toiseen on työsopimus työntekijällä ja
toiseen on sitten toimeksiantosopimus toisella firmalla. Mutta vuokratyöntekijöiden
asemaan vaikuttavat paljon muut tekijät kuin pelkästään
tämä koulutus, yhteishankintakoulutusratkaisu,
joka joissakin tapauksissa kiistatta parantaa vuokratyöntekijöitten
koulutustasoa ja mahdollistaa semmoiset koulutukset, jotka aiemmin
eivät ole olleet ulottuvilla.
Huomautan siitä, että esimerkiksi Itävallassa ja
Ruotsissa vuokratyöntekijöitten asema on hoidettu
paljon paremmin kuin Suomessa. Itävallassa se on tehty
lainsäädäntöteitse, Ruotsissa
työehtosopimuksilla. Ja me olemme kyllä tehneet
lakialoitteen ja haluaisimme, että me Suomessakin menemme
siihen suuntaan, että vuokratyöntekijöillä on
takuupalkka sekä järjestetyn työn aikana
että sen ulkopuolella ja että olisi velvoite käyttää toistaiseksi
voimassa olevia työsopimuksia. Jos nämä ehdot
täyttyvät, niin vuokratyöntekijöiden
kokonaisasema parantuu aivan oleellisella tavalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti totean sen, että kun
tulee nimenomaan jatkossa yhä enemmän tämä vuokraus koskemaan
terveydenhoidon työntekijöitä, niin silloin
nousevat esiin myöskin vastuukysymykset, ja esimerkiksi
lääkärityövoiman kohdalla, kun
vuokrataan henkilöitä, joilla ei ole täysiä oikeuksia,
niin tämän henkilön, joka vastaa sitten tämän
vuokrattavan henkilön toiminnasta, pitäisi olla
selkeästi määritelty, eikä vain
määritelty vaan niin, että hän
aidosti pystyy olemaan vastuussa siitä ja myöskin
antamaan tarvittaessa ohjeita. Tässä kohden voi
todeta, että kaikki asiat eivät ole kunnossa.
Yleiskeskustelu päättyi.