4) Laki tuloverolain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni 14/2008 vp keskeinen
tavoite on turvata Suomen puuhuolto, turvata niin, että yhtään
sahaa tai puuta jalostavaa tehdasta ei tarvitsisi tässä maassa
lopettaa eikä ainuttakaan työpaikkaa menettää ainakaan puupulan
takia. Mehän kaikki tiedämme tuontipuun osalta
ne ongelmat, joita naapurimaan tullit ovat aiheuttaneet tai tulevat
ennen kaikkea aiheuttamaan, ja sen uhkan, jonka edessä tällä hetkellä olemme.
Tätä varten maassa on asetettu niin sanottu Ahon
työryhmä, joka on helmikuussa jättänyt
väliraporttinsa ja kevään aikana tai
alkukesästä viimeistään jättää sitten
lopullisen raporttinsa, näin ymmärrän.
Sen toimet ovat monessa suhteessa oikean suuntaisia ja auttavat
muun muassa niitten ratojen säilymistä, jotka
on aikoinaan investoitu. Niitten säilymisen perustana on,
että niitä tarvitaan maan puuhuollon turvaamiseen
kuljetuksien osalta. Mutta ennen kuin nuo radat ovat kunnossa, tiet
kunnossa maaseudulla, pelkään, että silloin
on jo menetetty puuta jalostavan teollisuuden työpaikkoja,
menetetty vientimarkkinoita. Siksi olen tehnyt tämän
aloitteen, jolla haluan puun liikkeelle kaikkein luonnollisimmalla ja
tehokkaimmalla tavalla. Metsänomistajat arvostavat kaikkein
eniten sitä, jos myyntiveroprosenttia voitaisiin alentaa.
Aloitetta valmisteltaessa olen tullut hämmästyttävään
tulokseen. Valtion on mahdollista saada täsmälleen
nykyinen verotulo, jos puun myynti tulisi kattamaan nykyisen puuta
jalostavan teollisuuden tarpeen, esimerkiksi tuon 15 miljoonaa kiintokuutiometriä
vuodessa.
Tällöin puun volyymin lisäys toisi alemmallakin
veroprosentilla huomattavasti enemmän kuin nyt tulee, jos puukauppa
ei käy. Samalla, kun puukauppa kävisi vilkkaana,
tulisi myös muita verotuloja koneyrittäjille,
kuljetusyrittäjille. Jos aloitteessani esitetyllä tavalla
myyntiveroalennus kohdistettaisiin nimenomaan tukkipuulle ja kaikelle
kauppaan tulevalle puulle, niin silloin saataisiin myöskin
päätehakkuissa uudistusaloja käyttöön. Jos
keskimääräinen uudistusalan kustannus
on tuhatkunta euroa, niin silloin sieltäkin taas tulee verotuloja.
Aloitteen perusteluissa olen tuonut esille sen, että niiden
verotulojen kautta, joita volyymin lisäys tuo myyntiveron
tuottona ja sen myönteisen ketjureaktion aikaansaamisena,
mikä tällä on kuljetusyrittäjille,
koneyrittäjille ja muuhun metsätalouteen, verotuloja
puhtaasti jo kannolta sahalle tai kannolta tehtaalle voitaisiin
saada sama määrä, mikä nytkin
tulee. Jos olen käyttänyt tässä kuutiometrejä ja
euroja, niin yhtä hyvin nämä voitaisiin
muuttaa algebran suureiksi suhteessa siihen määrään,
mikä kulloinkin puuta kauppaan tulee.
Toisaalta katson, että tämä aloite
toteutuessaan elvyttäisi kansantaloutta myös muutoinkin. Jos
minä kiinnitän vain siihen ketjuun huomiota, mikä on
kannolta tehtaalle tai sahalle, se toisi maakuntiin ja maaseudulle
rahavirtoja, joilla olisi hyvin myönteinen elvyttävä vaikutus
koko elinkeinotoimintaan palvelusektoria ja kauppaa myöten.
Näin ollen katson, että tässä olisi
huomattava piristysruiske kansantaloudelle. Se uhkakuva, mikä meillä nyt
on Venäjältä tulevan tuontipuun supistumisesta
tai loppumisesta, tarjoaa myös valtavan mahdollisuuden
kotimaisen puun hyödyntämiselle, sitä kautta
luotaville työpaikoille ja maaseudun rahaliikenteelle.
Näenkin, että kaikkein tehokkain tapa turvata
puuhuolto on juuri se, millä saadaan metsänomistaja kiinnostuneeksi
tekemään metsäkauppaa.
Metsänomistajarakenteen muuttumisesta on puhuttu paljon.
Minusta on aiheettomasti syyllistetty kaupunkilaismetsänomistajia.
Minusta jokainen heistä on yhtä arvokas ja aivan
yhtä tärkeä, niin naiset kuin miehetkin,
niin nuoret kuin myös vanhat ja keski-ikäiset.
Jokainen heistä tajuaa sen, että jos myyntiverotusprosenttia
voidaan alentaa, niin silloin varmasti kiinnostus puukauppaan on
paljon parempi kuin nyt hieman alentuneilla kantohinnoilla viime
vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.
Edelleen aloitteeni eräs myönteinen puoli
liittyy siihen, että tämä ei lisää kustannuspaineita puuta
jalostavalle teollisuudelle, päinvastoin. Pidän
tätä hyvin tärkeänä,
koska meidän on pidettävä huoli, että viennin
kannalta lopputuotteitten markkinointiedellytykset säilyvät.
Vientimarkkinat ovat erittäin kilpaillut, ja silloin Suomen
kilpailukyvystä on pidettävä myöskin
tätä kautta osaltaan huolta.
Mutta jos ajatellaan tilannetta, että raaka-ainepulan
vuoksi meillä ei ole toimittaa riittävästi vientimarkkinoille
jalosteita, seurauksena on se, että me menetämme
vientimarkkinoita, ja niitten takaisin saaminen olisi vaikeata.
Mutta ennen kaikkea seurauksena olisi kymmenientuhansien — joku
on laskenut 20 000:n — työpaikkojen menetys,
tehtyjen investointien menetys. Ajatellaan vaikka, jos tehdas lopetetaan
tai saha lopetetaan, niihin on tehty investointeja, ja silloin kun siellä ei
toimintoja tehdä, niin se on myös investointien
osalta tappio.
Pidänkin aloitetta hyvin huomionarvoisena keskustelun
avauksena ja toivon, että tähän aloitteeseen
kiinnitettäisiin todella vakavasti huomiota: voidaanko
suomalainen puu saada tällä ratkaisulla liikkeelle.
Itse aloitetta tehdessäni olen vahvasti väittämässä,
että tämä on kaikkein nopein, varmin
ja tehokkain tapa saada suomalaista puuta liikkeelle, hoidettua
suomalaisia metsiä. Aivan oikea esitys on tämä ensiharvennuspuun
verovähennys. Tosin maaseudulla pohditaan, mikä on
se ensiharvennuspuu. Sen määrittely saattaa tuottaa
jonkunlaisia ongelmia, mutta varmasti siihen tietyt ratkaisut kyllä on
löydettävissä. Mutta se ei ole riittävä.
Esimerkiksi sahateollisuus ei voi saada raaka-ainetta vielä tuon
ratkaisun pohjalta. Suomalaisen mekaanisen puunjalostusteollisuuden
kannalta on välttämätöntä, että kaikki
kauppaan tuleva puu ja erityisesti tukkipuu tulee veronhuojennuksen
pariin. Samoin metsänomistajat muistavat sen, että pinta-alaverotuksen
aikana tukkipuu, osin kuitupuukin, on kasvanut. Jos pinta-alaverossa
on oltu vuoden 2005 loppuun saakka, niin silloin lähes
kaikki puumassa on kasvanut pinta-alaveron aikana, joten myyntiin
tulevaan puuhun kohdistuu joko lähes täydellinen
tai ainakin hyvin merkittävä kaksinkertainen tuloverotus
samasta verokohteesta riippuen siitä, onko oltu pinta-alaverossa
vuoden 2005 loppuun vai käytetty tuota 13 vuoden siirtymäaikaa
myyntiverossa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että aloite synnyttää vilkkaan
keskustelun ja aloitteen pohjalta voitaisiin päästä ratkaisuun,
jolla Suomen puuhuolto, työpaikat ja vientimarkkinat kansantalouden
myönteisinä tekijöinä voidaan
turvata.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Ed. Lauri Oinonen on tehnyt ansiokkaan taustatyön aloitteeseensa.
Aloite tunnistaa aivan oikealla tavalla yhden keskeisen ongelman
Suomen talouden nykytilassa. Kyllä puun saatavuus lyhyelläkin
aikavälillä on uhattuna ja huolenaihe niin metsäteollisuudelle
kuin alalla työskentelevillekin. Metsätalouden
merkitys kansantaloudessamme on edelleen niin ratkaiseva, että politiikalla
ja yhteiskunnallisella päätöksenteolla
on oltava herkkyyttä reagoida sen edistämisen
ja ylläpitämisen vaatimuksiin. Tarvitsemme omiin
raaka-aineisiin perustuvia vientituloja tulevaisuudessakin. Hallitus
onkin aivan oikealla tavalla jo ryhtynyt toimenpiteisiin esimerkiksi
ensiharvennusten osalta, mihin ed. Lauri Oinonen viittasikin, ja
myös metsätalouden tarvitseman infrastruktuurin
parantamiseksi.
Aloitteessa esitetty ratkaisu on yksinkertainen, ehkä liiankin
yksinkertainen malli toteutuakseen. Niinhän se tahtoo olla,
että jos asiat eivät ole monimutkaisia, ne pitää tehdä sellaisiksi. Lain
mahdollisessa jatkovalmistelussa kannattaa kiinnittää huomiota
muutamaan asiaan.
Valtiovarainministeriö varmasti huolestuu verotulojen
turvaamisesta. Kuten aloitteen perusteluissakin on mainittu, se
huoli ei ainakaan lyhyellä aikavälillä näyttäisi
aiheelliselta. Piristysruiske kansantaloudelle kattaisi pois jäävät
verotulot puun lisämyynnin tuottamien verotulojen lisäksi.
Haluan kuitenkin herättää yhden kysymyksen.
Käyttäytyykö metsänmyyjä siten
kuin aloitteessa odotetaan? Usealla metsänomistajalla on varmasti
sellainen tilanne ja tapa elävässä elämässä,
että puuta myydään jonkun tietyn rahamäärän
hankkimiseksi. Ollaan vaihtamassa autoa, asuntoa tai tekemässä jotain
muuta merkittävää hankintaa. Metsä on
pankki, josta nostetaan säästöjä.
Kun alennetulla veromäärällä saman summan
saa pienemmällä puunmyyntimäärällä, olisiko
mahdollista, että laki toimisi sittenkin päinvastoin
kuin lakialoitteessa oletetaan? Ehkä aloitteen tekijä on
tätäkin pohtinut, ja ed. Lauri Oinonen voinee
näiltä osin asiaa kommentoida.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosta ei voi syyttää ensinnäkään aloitteellisuuden
puutteesta eikä mielikuvituksen puutteesta eikä ahkeruudesta
eikä yleensä yhtään mistään.
(Ed. Ollila: Ahkeruuden puutteesta!) Joka suhteessa hän
on hyvin mallikelpoinen edustaja. Mutta hänellä on
myöskin pastorina mielenkiintoinen vaikutus hallussaan,
jota taipumusta hänessä, josta olen syvästi
kateellinen, on se, että hänellä on omasta
mielestään maagista vaikutusta muun muassa metsänomistajan käyttäytymiseen.
Hän uskoo, että ainut asia, joka metsänomistajaa
ohjaa, on verohelpotus ja rahavirta. Jos se on todella tästä kiinni,
kun hän lupasi ensinnäkin, että puunjalostuslaitokset,
jotka ylipäätään tällä alalla
toimivat, kaikki pysyvät tuotannossa ja työpaikat,
oliko niitä parikymmentätuhatta vai mistä nyt
oli kysymys, niin kaikki säilyvät, jos ne eivät
ole mistään muusta kiinni kuin tästä yhdestä ainoasta
asiasta, niin tämä on mielenkiintoinen tieto.
Onko ed. Lauri Oinonen ajatellut, että hän väittelisi
tohtoriksi tästä aiheesta? Tosin tuo pastorin,
teologian kandidaatin peruskoulutus ehkä ei suoraan siihen mahdollistaisi,
mutta kuitenkin semmoisella kohtuullisella joustavuudella, jos väitöskirja
on hyvä, niin voisi ajatella, että yleissivistykselliseltä pohjalta
tämmöinen temppu voisi onnistua vallan näppärästi.
Siis minä toivon hartaasti, että ed. Lauri
Oinonen on joka suhteessa oikeassa, koska meillä on tämä kuuluisa
Ahon työryhmän mietintö, paketti, jossa
rahaa liikkuu hirmuiset määrät kerta kaikkiaan,
kun sitä ruvetaan toteuttamaan. Tässähän
selvitään paljon vähemmällä.
Tämähän on erittäin kilpailukykyinen.
Se Ahon malli ei lupaa täydellistä tulosta kansantalouden
ja yhteiskunnan kannalta metsälakien voimassa ollessa,
mutta ed. Lauri Oinonen ainakin äskeisessä puheessa
lupasi suurin piirtein kaiken, kun vaan tehdään
sillä tavalla kuin hän toivoo.
Sitten, arvoisa puhemies, tässä on vielä toinen ulottuvuus.
Tämähän ei ollut, niin kuin jo yritin sanoa,
ensimmäinen näistä lakialoitteista, jotka liittyvät
erilaisiin verohelpotuksiin. Minulle tuli vaan mieleen, eikö ed.
Lauri Oinonen voisi tehdä sillä tavalla, niin
kuin jo aikoinaan Veikko Vennamo tältä samalta
paikalta ehdotti, että siirretään kerta
kaikkiaan verot valtion maksettaviksi, niin ensinnäkin
se helpottaa joka suhteessa ed. Lauri Oinosta, koska hän
on siinäkin pyrkinyt ja päässyt täydelliseen
tulokseen. Hän varmasti kommentoi tätä mahdollisuutta,
koska se tekisi hänestä vielä historiallisemman
henkilön kuin Veikko Vennamo on ollut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että aloitteeni
synnyttää keskustelua ja harkittua keskustelua.
Ilmeistä on, että tässä nähdään,
että tällä ratkaisulla voidaan vaikuttaa.
Itse rohkenen väittää, että tämä kätkee
sen mahdollisuuden, jolla Suomen puuhuolto voidaan turvata.
Tähän on tietysti jäämässä se
kysymys, joka täällä on kahdessa edellisessä puheenvuorossa tullut
esille, synnyttääkö tämä kauppaa,
mutta on tiettyjä olettamuksia otettava, riskejä valittava,
ja mikään verolakihan ei ole lopullinen. Sehän
nähdään melko pian, alkaako tämä toimia
vai ei, ja minä väitän, että tätä kannattaa
kokeilla. Tämä ainakin vaikuttaa nopeammin kuin
mikään muu ratkaisu.
Tämä ei ole siinä suhteessa mielestäni
huono, että jos tulee puukaupassa hinnan vaihteluita, niin
tämä kuitenkin antaa mahdollisuudet kaupankäyntiin.
Monille metsänomistajille, joissa tapauksissa on se tyypillinen
maanviljelijän leski omistamassa metsää,
jo tuo 28 prosentin verokanta on korkea. Saattaa olla, että henkilö ei maksa
tuloveroja lainkaan tai maksaa huomattavasti alemmalla prosentilla.
Tuossa on eräs semmoinen jarrutekijä. Viittaan
tuohon taustalla olevaan, jo kertaalleen pinta-alaveron muodossa maksettuun
veroon. Se on enemmän taikka vähemmän
voimakas jarru. Monet metsänomistajat ovat minulle sanoneet
suoraan, että se jarruttaa kaupankäyntiä ja
tämmöiset jarruttavat tekijät tulisi
voida poistaa.
Toivonkin, että tästä tekisivät
taloudelliset tutkijat laskelmia. Viime viikolla Maaseudun Tulevaisuudessa
oli etusivulta alkaen artikkeli, jossa Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen
tutkija Tapio Tilli oli aloitteeni kanssa saman suuntaisilla linjoilla.
Itse asiassa hän oli arvioinut, että noin 20 prosentin
myyntiverokannalla saataisiin volyymin lisäyksen vuoksi
sama verotuotto, mikä on nytkin saatavissa. Mutta minä päädyin
kolmen viikon aikana tekemieni laskelmien pohjalta tulokseen, että se
saataisiin jo 16 prosentin verokannalla, jossa nyt sitten tässä aloitteessa
eriytin pinta-alaveropohjaisesta metsästä tulevan puun
ja sen puun, joka tulee jo aiemmin myyntiveron pariin tulleen metsälön
alueelta. En tiedä, onko tuo käytännössä kuinka
helppo sitten näin eriyttää. Siinä voi
olla samat vaikeudet, ehkä suuremmatkin, kuin ensiharvennuspuun
määrittelyssä. Todennäköisesti
se on mahdollista tehdä, ainakin jos metsän omistaja
myy pinta-alalta, joka on ollut 2005 loppuun pinta-alaveron parissa,
siinä ei pitäisi olla mitään
epäselvää, ja kun on todistettavissa,
että puu ei ole miltään muulta alueelta
tuotu, niin tämäkin aloitteeni menettely olisi
hyvin toimiva.
Kaiken kaikkiaan katson, että kyllä tässä on semmoinen
mahdollisuus, jota ei pidä jättää ottamatta
huomioon. Minä en väheksy Ahon työryhmän
hyviä pyrkimyksiä, mutta en minä ymmärrä,
että jos pannaan vaikka ne radat kuntoon, joita kovasti
tärkeinä pidän, vaikka tuo Keski-Suomen
rata Äänekoskelta Haapajärvelle, ja vaikka saataisiin
vielä rata, jonka puolesta täällä paljon olen
puhunut, Haapamäki—Parkano—Pori-ratakin
palautettua puutavarankuljetusten muodossa liikenteelle, niin minä en
usko, että niin nopeasti nämä työt
tulisi tehtyä, että niillä olisi mitään merkitystä ensi
syksynä, edes vielä ensi vuonnakaan. Niitten vaikutukset
ovat valitettavasti kauempana. Mutta tämän myyntikynnyksen
madaltaminen ja kaupankäynnin virittäminen mielestäni
on kokeilemisen arvoinen ja mielestäni tehokkain ajattelu.
(Ed. Pulliainen: Onko tämä kokeilulaki, miksi
siinä ei lue näin!) — Arvoisa ed. Pulliainen,
tämä on lakialoite, ja tällä menettelyllä kansanedustajat
tuovat asioita esille, ja jokainen mielipide asian käsittelyssä on
arvokas, ja kiitän tähän asti tuoduista
mielipiteistä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä,
että ei tämä ed. Lauri Oinosen esille
nostama asia kyllä aivan niin kaikkea ratkaiseva ole kuin
hän antoi tuossa esittelypuheenvuorossaan ymmärtää.
Verohoukuttimet voivat toimia, mutta ne eivät suinkaan
ole ainoa ja kaikkivoipa ratkaisu.
Ed. Ollila totesi puheenvuorossaan, että metsä on
suomalaisille pankki, josta nostetaan tietty rahamäärä.
Näin valitettavasti se on, sillä kuitenkin tosiasiat
puhuvat sen puolesta, että metsä on pankki, joka
ei kasvata korkoa kuin tiettyyn vaiheeseen, ja myös tämän
koron saanti vaatii metsän aktiivista hoitamista. Sen takia
itse olen tämän ensiharvennuspuuveronhuojennuksen
kannalla ehdottoman vahvasti.
On myös totta, että tuhansien järvien
maasta on tullut tuhansien pirstoutuneiden, pienten metsäpalstojen
maa. Meillä on enemmän jo kaupunkilaisia, todennäköisesti
jopa pelkästään helsinkiläisiä metsänomistajia
kuin muita metsänomistajia ja usein myös sellaisia,
jotka eivät edes tarkasti tiedä, missä metsät
ovat ja millaisessa kunnossa ne ovat. Sen takia itse näen äärimmäisen
tärkeänä tuon, että hallitus
on ohjaamassa myös metsänhoitoyhdistyksille lisäpanostuksia, eli
näiden palstojen selvittämiseen ja niiden hoitoon.
Yksi varmasti mietinnän arvoinen asia on myös
yhteismetsien tulevaisuus näiden tuhansien pirstoutuneiden
metsänomistajien avuksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin täsmentää sen,
että metsät eivät ole suomalaisille pankki
vaan suomalaisille metsänomistajille pankki.
Sen lisäksi haluan samalla tavalla todeta kuin ed.
Pulliainen, että ed. Lauri Oinonen on aktiivinen, hyvä kansanedustaja,
ja yhdyn hänen ajatukseensa siinä, että jokainen
tekee omat lakialoitteensa, mutta omasta näkökulmastani
ed. Lauri Oinonen on nyt luomassa jälleen yhtä tapaa
tehdä metsänomistajista verorälssiä,
jolla ei ole maksuja, joka ei maksa veroja, ja on hyvin lyhyt matka
enää tällaisista ehdotuksista siihen, että maksettaisiin
kulukorvausta metsänomistajille vaikkapa vuosittain tai
kuukausittain siitä raskaasta taakasta, että he
ovat metsänomistajia. Tämä yhteiskunnan
osuus, niin kuin täällä jo näissä puheenvuoroissa
on tullut esille, edellisessä ed. Heinosen puheenvuorossa
myös, on hyvin suuri ja laaja. Sillä tuetaan nimenomaan
metsätaloutta, metsän omistamista ja myöskin
talousmetsien hyvää tuottoa. Näin ollen
valtiovalta, yhteiskunta, yleensä kaikki veronmaksajat,
palkastaan jokaisesta eurosta veroa maksavat palkansaajat, muun
muassa ovat mukana tässä yhteisessä hankkeessa
tuoda ja luoda metsänomistajille mahdollisuus käyttää pankkiaan.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt kuulosti siltä, että ed.
Tiusasella on kovin ruusuinen kuva metsänomistuksesta,
niin varoitan: ei kannata lähteä asiaan enempi
perehtymättä sijoittamaan metsään
noin väärillä oletuksilla.
Mutta tähän aloitteeseen. On tässä sekin
ongelma, sanoisinko veroeettinen ongelma, että tässähän
nyt taannehtivasti muutetaan pelisääntöjä. Toinen
metsänomistaja valitsi aikoinaan 13 vuoden siirtymäajan,
toinen siirtyi välittömästi myyntiverotukseen.
Nyt heille tulisi erilainen kohtelu. Sitten aikamoinen ongelma olisi
myös se, että tämän lain valmistelun
ajaksi käytännössä tapahtuisi
niin, että puun myynti tyrehtyisi täysin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on viitattu
tuommoiseen eettiseen ongelmaan asiassa. Minusta eettinen ongelma
on se, että myytävään puuhun
kohdistuu kaksinkertainen tulovero jo kertaalleen maksettu pinta-alavero
kauden aikana ja nyt sitten täysimääräinen tulovero.
Minusta tässä on vakava eettinen ongelma, joka
tietysti perustuu aikaisempien eduskuntien tekemiin päätöksiin.
Itse asiassa eräs ongelma tässä on se,
että meillä on tämä myyntiverokäytäntö.
Minusta metsänhoitoon kannustavampi käytäntö veronsaajalle,
verotuloja tasaavampi käytäntö olisi
ollut tämä pinta-alaverojärjestelmä,
mutta poliittinen päätös on aikanaan asiasta
tehty, ja ilmeisesti enää tuohon järjestelmään
ei ainakaan kovin helposti ole paluuta. Pinta-alaverojärjestelmä kannusti
metsänhoitoon ja takasi niin kunnille, seurakunnille kuin
valtiollekin tasaiset verotulot. Osaltaan maaseudun kuntien ongelma
johtuu siitä, että nyt tuota silloin hyväksi
koettua verojärjestelmää ei ole. Näkisin, että tämä on
käytäntö, jota kannattaisi kokeilla.
Ed. Heinoselle sanon, että tämähän
ei suinkaan sulje ensiharvennuspuun vähennystä pois, vaan
se on yksi osa tätä. Minä vielä liittäisin
tähän bioenergian, kaikkinensa senkin mukaan, kaikki
puuaines olisi tässä mukana. Tällä edistettäisiin
myöskin bioenergian käyttöä.
Metsätaloutta ei kovinkaan paljon tässä maassa
ole tuettu. Minä näen, että metsätalous
on hyvin pitkälti omillaan tuleva ja pystyy olemaan. Sitä on
tietysti haluttu joillakin porkkanoilla, 60—70-luvuilla Mera-ohjelmilla,
edesauttaa, kannustaa, samoin tietyillä Kemera-tuilla,
mutta kyllä metsätalous Suomessa on niin vankalla
pohjalla, että sitä omillaan toimeentulevana voidaan
katsoa ja pitää, ja sellaisena se tietysti tulee
pysymäänkin.
Täällä on viitattu sitten siihen,
että metsä on pankki. On tietyllä tavalla
totta, että se luo tuommoista vakautta maaseudun talouselämään
ja rahaliikenteeseen, mutta kun yleensä uskotaan siihen,
että veroratkaisuilla, verohelpotuksilla saadaan myönteistä aikaan,
niin luotan kyllä edelleen vakavasti, että tässäkin
se tapahtuu. Monessa yhteydessä tuodaan sitten esille nämä metsän omistusolojen
pirstoutumiset, pienemmät metsälöt. Toisin
kuin monet ajattelevat, en välttämättä pidä sitä suinkaan
sinänsä vahinkona. Minä haluan kunnioittaa
jokaisen pientäkin metsää, pientä metsälöä.
Se voi olla omistajalleen tärkeä, jota hän
itse hoitaa, itse tekee siellä töitä.
Ja kun nyt niin sanotut suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle,
niin minä tunnen monia niistä, jotka tekevät
siellä pienessä metsässään töitä,
hankintahakkuutöitä ja tarjoavat sitä kautta pehmeämmät
metsänhoitokäsittelyt ja -menetelmät
tuonne maastoon, luontoystävälliset menetelmät,
ja tuovat puuta kauppaan, jota ei välttämättä muuten
edes tulisi. Välttämättä se
suuri metsänomistaja ei myöskään
ole myyntihalukkaampi kuin se pieni. Monta kertaa on todettu, että tyypillinen
maanviljelijä—metsänomistaja myy puuta
kaikkein säännöllisimmin. Tämän vuoksi
minä en nyt välttämättä niin
kovin suurta merkitystä näe tuolle, onko se metsälö satoja hehtaareja
vai kymmeniä hehtaareja tai alta 10 hehtaaria. Olennaista
on se, että sitä metsää halutaan
hoitaa ja parhaimmalla tavalla vaalia. Itsekin tiedän sen,
että metsänhoitoyhdistyksethän tekevät
tässä erittäin arvokasta ja hyvää työtä tasapuolisesti
kaikille metsänomistajille, joista juuri ne pienimmät
metsänomistajat ovat kaikkein ahkerimpia metsänhoitoyhdistysten
palvelujen käyttäjiä ja ahkerimmin ehkä omissa
metsissään työtä tekeviä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa edellä ed. Lauri Oinonen puhui
ihan asiaa. Minä ihmettelen sitä ajattelua, kun
tuossa maa- ja metsätalousvaliokunnassa vaikka hiljattain
oli tämä Sitran päällikkö Aho
ja hän kuvasi, jotta meidän ongelma on nimenomaan
tämä metsälöiden pienuus, ja
nyt pitäisi sitten, niin kuin hallitus on varmasti tekemässäkin
joitain ratkaisuja, jotta pitäisi saada isoille ököisännille
kaikki nämä metsät siirrettyä ja
sitten se vasta homma lähtisi toimimaan, puukauppa liikenteeseen.
Minä olen nimittäin sitä mieltä,
että jos oikea asenne ja ilmapiiri Suomeen osataan luoda
... Sitähän on luotu koko ajan, ja vanhassa ajassa
olikin semmoinen, jotta luontaisesti ihmisillä oli semmoista
hyötyliikuntaa, kun metsää hoidettiin tuolla,
ja miksei nytkin se olisi erittäin paljon parempi kuin
ostaa soutulaite olohuoneen nurkkaan tai semmoinen pyörä,
jota poljetaan, jossa on ruuvi, mistä kiristetään
vähän jäykkyyttä. Minusta olisi
paljon fiksumpaa, kun se ihminen menisi pusikkoon vähän
raivaamaan metsää ja kuulisi vielä siellä peipon
laulua ja talvella palokärki vielä huutelisi siellä.
Se olisi paljon terveellisempi juttu. (Ed. Tiusanen: Pitää olla
lahopuita!) — Lahopuita on metsissä aina, ja antaa
niiden olla siellä ihan.
Mutta metsäpolitiikan pitää olla
sillä tavalla pitkäjänteistä.
Sen takia minä semmoisia ratkaisuja, jotka kuuluvat veropoliittisesti
semmoisiin, joita nytkin ollaan hallituksen toimesta tekemässä,
en ollenkaan ymmärrä, koska tämmöiset
ratkaisut tekevät sen, jotta jäädään
odottamaan, jotta nyt se tapahtuu jossakin aikataulussa, ja sitten se
tekee tulpan puukauppaan. Joku tämmöinen veropoliittinen
lyhyt ratkaisu tekee sen, jotta se voi sen hetken lämmittää,
mutta ei pitemmästi. Sen takia minusta näiden
ratkaisujen pitää olla hyvin pitkäjänteisiä,
niin kuin tässä on tehty.
Se nähtiin, kun siirryttiin tästä pinta-alaverotuksesta
myyntiverotukseen, että siinähän tapahtui
se ilmiö, jotta sitten loppukaudella myydä sumputtiin
hirveästi puuta. Se oli ihan järjetöntä. Metsäyhtiöt
käyttivät kyllä hyväkseen sitä tilannetta,
koska totta kai se metsänomistaja, joka oli siinä pinta-alaverotuksessa,
halusi nopeasti ottaa verotonta tuottoa lopussa ja myi vähän
järjettömästi semmoistakin puustoa, mikä olisi
voinut kasvaa vielä. Mutta kun laskettiin, jotta se 28 prosenttia
on kova vero, niin se on iso raha jossakin, kun on paljon myytävää.
Sen takia en kannata tämän tyyppistä veroajattelua,
mitä tässä ed. Lauri Oinonen esittää,
vaikka hänen ajatuksensa on ihan jalo ja hyvä,
jotta tällä saataisiin puuta liikenteeseen.
Mutta sitten ed. Tiusaselle voisi todeta, kun hän sanoi,
jotta metsät eivät ole Suomelle pankki vaan ne
ovat metsänomistajien pankki, että minä olen
eri mieltä, koska jos katsoo, miten tätä suomalaista
yhteiskuntaa on rakennettu, niin yksi merkittävä jalka
on ollut se puujalka ja se on yhä edelleen vielä.
Metsäteollisuus on kaikesta teollisuudesta aika merkittävä viennin
osalta. Kun katsoo sitten ihan maailmanlaajuisesti, niin Suomihan
on huippuluokkaa metsäteollisuuden kehittämisessä ollut.
Meillä on huippuluokan koneet, meillä on tekniikka
ja puhdas tekniikka, ympäristöystävällinen
tekniikka, ja sitä viedään maailmalle,
ja sen takia minä väitän, jotta tämä metsä on
koko Suomen pankki ja se tulee vielä olemaan jatkossakin.
Se tulee olemaan jatkossa vielä enemmän sillä tavalla,
että me tarvitsemme bioenergiaa, ja se tulee olemaan energialähteenä yhteinen
pankki, joka takaa sen, jotta me tulemme saavuttamaan ne tavoitteet,
mitä meille on asetettu uusiutuvan energian tavoitteiden
osalta EU:ssa. Sen takia se on yhteinen pankki sen lisäksi,
että se on myös metsänomistajille jonkinlainen
pankki. Nimittäin siinä osilla on kuitenkin hyvin
moni muukin kuin pelkästään se, joka
vapaapäivinään käy niitä pusikoita
harventelemassa.
Sitten yksi merkittävä seikka, joka liittyy
tähän, minusta on metsäteollisuuden osalta
se, että minusta se vääristää osin
sitä ekologista jalanjälkeä. Meillä sanotaan,
että Suomessa on tassunjälki sen verran iso, jotta
kun meillä on energiasyöppöä tai
-intensiivistä teollisuutta, tai se ei ole syöppöä vaan
se on tehokasta, mutta kuitenkin käyttää paljon
energiaa. Mehän emme tee sitä paperia ja sellua
ja näitä tuotteita pelkästään
viidelle miljoonalle suomalaiselle, vaan me teemme sadoille miljoonille
ihmisille paperia, mikä tarkoittaa, jotta se tassunjälki
pitäisi jakaa sillä tavalla, että se
jako onkin toisella tavalla putsattuna, jotta se energia ei olekaan
jaettuna viidellä miljoonalla, vaan se luku on huomattavasti
erilainen. Tämä pitäisi huomata tässä,
koska metsäteollisuus kuitenkin toivon mukaan jatkossakin käyttää sitä energiaa,
jotta niitä tehtaita ei suljeta sitten, mikä vaara
on näiden tietojen mukaan olemassa, jotta voi olla, että meiltä menee
paperi- ja sellutehtaita vielä useampikin tässä lähivuosina Venäjän
puutullien takia, ja siitä syystä tätä suomalaista
puuta, vaikka sitä on meillä olemassa, me emme
saa liikenteeseen riittävästi korvaamaan sitä puuta.
Mutta ihan tässä muutama ajatus. Ed. Lauri Oinosella
on hyviä ajatuksia. Tässäkin on ihan hyvä ajatus,
mutta tätä ei vaan voi toteuttaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle vain se huomautus, että kun ed.
Ollilalle vastasin ja kommentoin, niin hän lähti
siitä, että metsät ovat suomalaisten
pankki, josta he voivat tarvittaessa hakea rahaa niin kuin pankista.
Hänelle totesin, että muuten hän on oikeassa,
mutta se on suomalaisten metsänomistajien pankki, jotka
tarvittaessa käyvät hakemassa metsästä rahaa,
mikä tarkoittaa hakkuita.
Yleensäkin tähän metsien käyttämisestä tällaisena
yleisenä puujalkana ja sen puujalan pohjana suomalaisessa
talouselämässä olen sinänsä samaa
mieltä kuin te, kun puhuitte yleensä ylevästi tästä metsäteollisuuden
tilanteesta. Tosin nyt on vain niin, että sekä UPM
Oyj että Stora Enso Oyj ovat myyneet ensiksi omat metsänsä.
Ne ovat myynnissä, ne on siirretty pois, konserni on pyrkinyt
myymään ne. Ja sitten ne myyvät tehtaat perässä taikka
sulkevat kannattavat tehtaat niin kuin Summassa ja Kemijärvellä,
ja myynnissä on Kotkan Stora Enson tuotantoyksikkö.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärsin alun perin,
että ed. Lauri Oinonen pyrki tällä aloitteellaan
vain siihen, että puuta on nyt niin paljon saatavilla,
että kaikki puunjalostusyksiköt pysyvät
puuhuollon puolelta ja taloudellisesti jnp. pystyssä ja
siinä kaikki ja se hoitaantuu yksin tällä.
Nyt äsken ed. Lauri Oinonen meni pönttöön
ja luetteli hirmuisen paljon lisää verotukia,
joita hän kannattaa. Ed. Lauri Oinonen, te olette pikkuisen
epärehellinen siinä, teidän olisi pitänyt
kertoa kaikki ne tukimuodot, jotka kuuluvat tähän
pakettiin. Nyt te jätitte ne kertomatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä lakialoite
keskittyy juuri tähän myyntiveron alentamiseen.
Se on tämän aloitteen perusasia. Toki monia muitakin
asioita yhteiskunnassa on esillä, mutta tässä nimenomaan katson
myyntiveron alentamisen olevan perusteena. Vielä tuolla
16 prosentin tasollakin yksityismetsästä myytävä puu
on korkeammin verotettu kuin jos myyjänä on vaikkapa
kunta. Kunnan ja seurakunnan metsänmyyntiveroprosentti jää vielä matalammaksi
kuin tämä ehdottomani 16. Elikkä tämä olisi
suuntaus tasapuolisempaan veroprosenttiin, että siinäkin
suhteessa pidän aloitetta perusteltuna. Olen todella huolissani työpaikoista,
Suomen kansantaloudesta, vientimarkkinoista, ja sen takia toivon
aloitteen etenevän myönteisesti eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Tiusaselle vaan tästä,
kenen pankki mahtaa tämä metsä olla.
Ainakin näillä näkymin tuossa, mitä olen
kuunnellut näitä hallituksen linjoituksia, siellä sanotaan,
jotta pitää tiestöä korjata
elikkä laittaa vähän rahaa sinne, tosin
sieltä kehyksen sisältä, joten jostakin
muualtahan se on pois. Sitten kaikin tavoin yritetään
etsiä semmoisia temppuja, konsteja, miten se puu saataisiin metsästä pois.
Minusta tuntuu kuitenkin, jotta hallitus käsittää,
että ikään kuin sekin olisi vähän
siinä pankin osakkaana ainakin, jos ei omista sitä,
niin kuitenkin haluaa sen puun liikenteeseen. Silloin minä kyllä väitän
yhä edelleen, että tässä on
kyse semmoisesta isommasta jutusta, elikkä se puujalka on
olemassa, vielä hyvin merkittävä ja tärkeä tukijalka
koko Suomen taloudelle. Siinä mielessä se pankki
on vähän niin kuin yhteinen pankki kuitenkin.
Se ei ole Yhdyspankki, mutta se on tämmöinen yhteinen
pankki. Totta kai metsänomistaja on ihan pahnanpohjimmaisena
perällä siellä sitten, joka muutaman
euron kuutiolta saattaa saada siitä puusta sitten.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kyllä mielestäni ed. Lauri Oinosen
esitys tuloverolain muuttamisesta on siinä mielessä hiukan
kohtuuton, että puun kantohinta on kova. Kyllä aina
vähän leveämpi mersu ilmestyy näiden
isojen metsätilojen pihoille. Ei siinä taloudessa
ole ongelmaa, ja valtiovalta tukee todella puun kulkua, niin kuin
ed. Lahtela tässä juuri kertoi, metsästä tehtaalle.
Siinä mielessä on ihan kohtuullista mielestäni,
että kun saadaan metsästä hyötyä, niin
siitä myös palautetaan sitten verotuksen kautta
osa takaisin yhteiskunnalle.
Keskustelu päättyi.