8) Laki ratalain muuttamisesta
Pentti Oinonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni ratalain muuttamisesta sai
alkunsa talvella huolestuneiden viranomaisten otettua asian tiimoilta
yhteyttä. He kokivat, että kyseinen laki nykyisessä muodossaan
estää viranomaisia tekemästä työtään
kunnolla. Lisäksi ratalaista on ollut haittaa moottorikelkoista
elantonsa saaville matkailuyrittäjille, koska heidän
on ollut pakko muuttaa moottorikelkkasafariensa reittejä tai
jopa peruuttaa safareita ratalain noudattamisen takia. Näin
kävi muun muassa Nurmeksessa Bomban seudulla.
Viranomaisten kohdalla ilmenneen tulkinnan mukaan muun muassa
maastovalvontaa suorittavat poliisit, metsästyksen ja kalastuksen
valvojat ja jopa rajavartijatkin ylittäessään
radan muualla kuin virallisella ylityspaikalla rikkovat lakia valvontatyötä suorittaessaan.
Ratalain uudistuksen yhteydessä on ilmeisesti keskitytty
lähinnä rataverkon kunnossapitämiseen
liittyviin kysymyksiin, koska viranomaistyö on jäänyt
lopullisessa laissa vaille ansaitsemaansa huomiota. Yksi peruste
ylityksen kieltämiseksi muualla kuin virallisella ylityspaikalla on
väite, jonka mukaan moottorikelkat aiheuttavat ratakiskojen
kulumista, kun rata ylitetään muualla kuin sitä varten
erikseen valmistetulla paikalla eli lähinnä tasoristeyksessä.
Ratahallinnon kulumisväitettä ei voi pitää todellisena
ongelmana, sillä kyllä rautatiekiskon pitää kestää moottorikelkka
tai muun kulkuneuvo ja sen aiheuttama hetkellinen rasitus, otetaan
esimerkkinä traktorit, joissa on lumiketjut.
Arvoisa puhemies! Ehdotan tehtävän kaksi muutosta
nykyiseen ratalakiin eli ensinnäkin lain 17 §:n
6 momentin tekstin esitän muutettavaksi kuulumaan seuraavasti:
"Maastoajoneuvoa ei saa kuljettaa rata-alueella muutoin kuin radan
ylittämiseksi vuonna 2007 käytössä olleen
tai sen jälkeen radanpitäjän myöntämällä luvalla
perustetun tasoristeyksen kohdalta. Käytössä olleeksi
tasoristeykseksi katsotaan karttaan merkittyjen teiden lisäksi
merkittyjen moottorikelkkareittien ja rautatien risteykset." Tällä 6
momentin muutoksella sallittaisiin moottorikelkkareittien perustaminen
yli radan ja turvattaisiin elinkeinotoiminnan jatkuminen.
Toinen lakiin tehtävä muutosesitys koskisi
samaista 17 §:ää, johon lisättäisiin
7 momentti. Tämä momentti olisi viranomaistyötä edistävä ja sen
turvallisuusnäkökohtia korostava momentti ja kuuluisi
seuraavasti: "Valvontatehtävää suorittava
viranomainen voi valvontatehtäväänsä suorittaessaan
ylittää radan riittävää varovaisuutta noudattaen
muuallakin kuin 6 momentin tarkoittamassa tasoristeyksessä."
Kuten huomataan, tässä uudessa momentissa korostettaisiin
liikenneturvallisuuden merkitystä ylitystilanteessa.
Arvoisa puhemies! Uskon, että näillä edellä esitetyillä ratalakiin
tehtävillä muutoksilla saataisiin viranomaistyötä haittaava
lapsus korjattua. Samalla edistettäisiin matkailuelinkeinojen kehittämistä maaseudulla
myös talvisin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ensimmäisen kerran tämä asia
tuli minulle tuossa joulun edellä jo tietoon. Tein kirjallisen
kysymyksen aiheesta. Kun liikenneministerin kanssa sitten juttelin
kyseisestä aiheesta, hän totesi, jotta kiskot
vääntyvät muka, kun ajetaan yli, ja kulumista
tapahtuu. Vastaus, minkä sain kirjalliseen kysymykseen,
on vähän niin kuin sieltä tännepäin,
ei siinä vastattu oikeastaan koko kysymykseen.
Mutta ed. Pentti Oinonen on tässä tehnyt hyvän
aloitteen siinä mielessä, jotta kysymyshän
on aika yksinkertainen. Nimittäin jos rautatiekiskot eivät
kestä kumisen telamaton yliajoa, niin minä kyllä ihmettelen,
että kovin on mennyt huonoksi rauta. Toisaalta, jos joku
sanoo, että ne sukset moottorikelkoissa naarmuttavat näitä kiskoja, niin
silloin pitää vaatia — ainakin minulla
on omassa kelkassani semmoiset — muovitukset niihin kelkan
jalaksiin. Silloin se on muovi- tai kumipinta, joka koskettaa näihin
kiskoihin. Sen takia minä en ymmärrä ollenkaan,
minkä takia esimerkiksi jos poliisi on vaikka valvontatehtävissä,
se on hirveä vaaratekijä rautatiekiskoille. Siinä ei
ole kyllä perää. Siitä pitäisi
tehdä joku tutkimus ainakin, niin sitten minä uskon,
että tämmöinen vääntymisilmiö voi
tapahtua. Toivon kyllä, että tämä aloite
menee läpi.
Sen lisäksi vielä, kun kyse on esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
siitä, että sinne on rakennettu monen miljoonan
edestä näitä reitistöjä,
siihen on saatu EU-rahoitusta, siihen on käytetty kansallista
rahoitusta, ja nyt nämä reitit sattuvat väkisin
menemään niin, jotta siinä sattuu kiskoja olemaan,
niin tämä on tämmöinen ylimääräinen juttu.
Jos siihen pitää tehdä sitten siltoja,
niin sitten ainakin siihen pitää yhteisiä varoja
tulla käyttämään. (Puhemies:
2 minuuttia!) Se on kohtuutonta odottaa, että nämä kelkkamiehet
maksaisivat sen kokonaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuohon moneen kertaan jo mainittuun kulumisilmiöön
minä en kyllä usko pätkänkään
vertaa, mutta sen sijaan turvallisuusnäkökohtaan
kyllä uskon.
Nimittäin minä kävin ihan varta vasten,
kun oli tilaisuus, Levillä katsomassa tämmöistä kelkkasafaria
ja sitä, minkälaista porukkaa siellä oli ajamassa
ja minkä verran siellä oli tätä safarijärjestäjäporukkaa,
valvojaporukkaa katsomassa, mistä ajetaan ja miten ajetaan.
Ja jos on ylikäytävä, tämmöinen
ylimeno, niin ainakaan sillä kontrollilla siinä ei
ole mitään turvaa millään. Elikkä ei
se porukka edes pysty, kun se tokottaa sen sarvikkonsa kanssa siinä,
ei kerta kaikkiaan pysty kontrolloimaan, tuleeko sieltä juna
vai ei. Elikkä siinä pitäisi silloin
olla paikalla sen safarin järjestäjän
valvojan, joka nimenomaan antaa merkin kuin liikennepoliisi, että nyt
yli, nyt yli, nyt yli. Minä ymmärrän
tällä hetkellä tämän
kiellon oikein hyvin, mutta sitä kulumisperustetta en ymmärrä ollenkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin olen tämän
vuoden alkupuoliskolla tehnyt kirjallisen kysymyksen kyseisestä asiasta, kuinka
moottorikelkalla voidaan ylittää rautatie. Keuruulla
annettiin nimittäin talvella poliiseille juuri moottorikelkallaliikkumiskoulutusta,
ja tämä nousi myöskin tuossa yhteydessä esille. Viimeksi
tänä aamuna varhaisjunalle kotoani Haapamäeltä kävellessä katsoin,
mistä talvella moottorikelkkareitit ovat menneet, ja juuri
välttäessään radan ylitystä ne
ovat menneet itse asiassa paljon vaarallisemmista paikoista jään
yli, jonka kesto on hyvin arveluttava pääosan
talvea, ynnä sitten vaarallista maantieylitystä kätkeytyy siihen
hyvinkin paljon. Elikkä ongelmia näissä kysymyksissä on.
Mutta minusta käsiteltävä lakialoite,
jonka ed. Pentti Oinonen on tehnyt, on hyvin mielekäs, koska
täällä on tuotu esille ne rajoitukset,
jotka ovat aiheellisia, joihin ed. Pulliainen täällä viittasi,
onhan kysymys myös moottorikelkalla liikkuvan turvallisuudesta.
Ja helposti ajatellaan rataa ylitettäessä, että kysymys
on maatieliikenteen säännöistä,
ja raideliikenne toimii kuitenkin omien sääntöjensä ja
omien järjestelmiensä mukaan, ja silloin vaaratilanteet
ovat hyvin suuret. Elikkä tässä aloitteessa
on mielestäni tuotu tämä puoli esille,
että juuri niissä paikoissa, missä ylittäminen
on vaarallista, sitä ei kerta kaikkiaan sallita, mutta
jollakin tavalla Rajavartioston, poliisin viranomaistehtävissään
tulisi voida ylittää rata laillisesti. Sen takia
mielestäni pykälä on erittäin
hyvä.
Mitä sitten tulee tähän moottorikelkkamatkailuun,
moottorikelkkasafareihin, niin olen täysin ed. Pulliaisen
kanssa samaa mieltä, että silloin näitten
matkailu- ja kelkkatapahtumien järjestäjällä pitää olla
kyllä erityinen vastuu, vaikka sillä tavalla kuin
ed. Pulliainen toi esille, että järjestäjä antaa
liikennemerkit moottorikelkkailijoille, milloin rata voidaan ylittää ja
milloin ei. Ja silloin pitää olla vastuujärjestelyjen
tässä asiassa selvät. Tässähän
tuli ongelmia joku talvi sitten tuolla Pohjois-Suomessa, kun turisti
joutui junan alle puutteellisen valvonnan johdosta.
Tämä kysymys kiskojen kulumisesta on ongelmallinen.
Kun keskustelin rautateitten rakennusmestarin kanssa siitä aamuvarhaisen
junassa, niin hän piti, että sitä ei
kyllä näissä tapahdu. Mutta toisaalta
kuluvatko sitten kelkat, koska meillä on Haapamäeltä Poriin
rata, jossa on osuuksia, joilla ei ole lainkaan liikennettä,
ja sitten oli tehty sillä tavalla tasoristeyksessä,
missä oli ratakiskot ollut, että kelkkailijat
olivat ottaneet muutaman metrin matkalta kiskot pois, kunnes taas
sitten resiinamatkailun vuoksi resiinamatkailun järjestäjät
olivat kiskot laittaneet. Ja nyt Haapamäki—Parkano—Pori-rata
on yhtenäinen lukuun ottamatta Kurun maantien kohdalla
olevaa katkeamaa, Ruosniemen siltaa radan länsiosassa ja
Heinämäen siltaa Virtain kaupungin keskustan tuntumassa.
Niistä on rautatiesillat nostettu sivuun.
Arvoisa puhemies, minä näen, että ed.
Pentti Oinosen aloite tällä lähetekeskustelulla
täydennettynä on hyvä pohja asian valiokuntakäsittelylle.
Keskustelu päättyi.