Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on käyty keskustelua
jälleen kerran valtion omistajapolitiikasta. Itella, valtion
sataprosenttisesti omistama yhtiö, on ilmoittanut aloittavansa
ensi viikolla yt-neuvottelut, joiden piirissä on jopa 2 200
henkilöä. On hyvin vaikea ymmärtää,
miten hallitus, valtio, hyväksyy isäntänä tällaisen
toiminnan.
Kaksi viikkoa sitten tässä samaisessa salissa käytiin
keskustelua toisesta yhtiöstä, Fortumista, ja
sen toimitusjohtaja Liliuksen siirtymisestä eläkkeelle
60 vuoden iässä. Tuolloin ministeri Häkämies,
joka vastaa omistajapolitiikasta, omistajaohjauksesta,
totesi seuraavalla tavalla: "- - me
edellytämme uusissa sopimuksissa, - - että tuo
eläköitymisikä on 63." Pääministeri
vastaavalla tavalla totesi, että uusissa sopimuksissa Fortumin
kohdalla tullaan noudattamaan 63 vuoden ikää.
Mitä tapahtui? Viikko tuon ministeri Häkämiehen
ja ministeri Vanhasen lausunnon jälkeen tehtiin uusi sopimus,
jossa uuden toimitusjohtajan Tapio Kuulan eläkeiäksi
sovittiin 62 vuotta. Nyt kysynkin teiltä, sekä ministeri
Häkämies että pääministeri
Vanhanen:
Minkä takia te ette käyttäneet omistajaohjausta,
sitä omistajan valtaa, joka hallituksella on, ja pitäneet
sitä lupaustanne, että uusissa sopimuksissa eläkeikä on
63 vuotta?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On hyvä ehkä todeta taustaksi
se, minkä totesin kaksi viikkoa sitten, että olen
asettanut kolmihenkisen asiantuntijatyöryhmän
arvioimaan kannustinpalkkausta ja myös eläkejärjestelmiä.
Tämä taustaksi. Ja tuo työryhmä saa
15.6. asti määräaikaa, ja sen työn
johdosta tehdään sitten johtopäätöksiä.
Mitä sitten tulee Fortumin toimitusjohtajan eläkeikään,
on hyvä myöskin todeta, että sitä eläkeikää on
nostettu verrattuna aiempaan. Ja myöskin Tapio Kuulan,
uuden toimitusjohtajan, osalta eläkeikää on
nostettu hänen aiempaan sopimukseensa nähden.
Uskon, että ed. Urpilainen on tänään
lukenut Fortumin hallituksen puheenjohtajan Matti Lehden lausunnon,
jossa hän totesi, että paitsi että on
nostettu 62:een, on todettu, että sitä sopimusta
täydennetään valtio-omistajan ohjeiden
mukaisesti, ja heillä on valmius tuohon 63:een sitä nostaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessähän
ovat olleet esillä myöskin nämä ylisuuret
eläkkeet nimenomaan tämän tapauksen johdosta,
ja olen päättänyt, että selvitetään
mahdollisuus eläkekattoon. En osaa sanoa, onko se Suomessa
toimivaa, koska meillä on hyvin erilaiset eläkejärjestelmät.
Meillä on paljon yksilöllisiä eläkejärjestelmiä,
ostettuja eläkkeitä jne., mutta on syytä selvittää.
Monissa maissa on olemassa tällainen kattojärjestelmä,
ja nyt selvitetään, onko semmoinen mahdollista
ja minkä tyyppinen, jos se olisi.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Toivon, että vastataan kysymykseen,
joka teille on esitetty. Teidän vastauksenne ei kyllä tyydytä minua,
ministeri Häkämies. Miten teidän sanaanne
voidaan jatkossa enää luottaa, jos te tämän eduskunnan
edessä olette luvannut, kuten myös pääministeri,
jonka siteerauksen äsken täältä luin,
että jatkossa sopimuksissa eläkeikä tulee olemaan
63 vuotta. Te olette luvanneet sen tämän eduskunnan
edessä. Mutta mitä tapahtui viikko tuon lupauksen
jälkeen? Teidän lupauksenne olivat ihan tyhjänpäiväisiä.
Uudessa sopimuksessa eläkeikä on 62 vuotta.
Minkä takia te haluatte antaa suurille yritysjohtajille
kyllä oikeuden jäädä 62-vuotiaana eläkkeelle,
mutta tavallisten palkansaajien — sairaanhoitajien, opettajien,
paperimiesten, metallimiesten — pitää olla
63:een tai pääministerin mielestä jopa
65 vuoteen työelämässä? Onko teillä enää uskottavuutta
toimia tämän jälkeen ministerinä,
kun te olette syönyt näin vahvasti oman sananne?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Urpilainen
siitä, että valtionyhtiöissä tulee
noudattaa sitä eläkelinjausta. Näinhän
ei menneinä vuosina ole tapahtunut, ed. Urpilainen. Silloin
aiemmin tehtiin sopimukset aina pääsääntöisesti 60
vuoteen, johtajasopimukset tehtiin 60 vuoteen. Ja totesin silloin,
että tätä käytäntöä on muutettava.
Näiden johtajasopimusten tulee noudattaa sitä yleistä eläkelinjausta.
Näin ollen tuo sopimus, josta te nyt puhutte, astuu
voimaan 1.5. Se ei ole edes siis vielä voimassa. Kysymys
on tulevan toimitusjohtajan johtajasopimuksesta. Vetoan vielä siihen,
mitä Fortumin hallituksen puheenjohtaja on todennut, että siinä todetaan
valmius jatkaa tuota sopimusta myöhäisemmäksi
valtio-omistajan ohjeiden mukaisesti.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymys kuuluu, minkä takia te omistajaohjauksesta
vastaavana ministerinä — tai minkä takia
te, pääministeri — lupaatte tämän
eduskunnan edessä pitää kiinni siitä periaatteesta,
että tulevissa sopimuksissa eläkeikä on
63 vuotta, jos te olette valmiita kuitenkin toimimaan toisella tavalla.
Eikö teillä ole minkäänlaista
valtaa yhtiössä, josta yli 50 prosenttia omistaa
kuitenkin valtio? Missä on nyt se omistajaohjaus, se omistajapolitiikka,
jota te olette luvanneet toteuttaa? Minä haluaisin tähän
kysymykseen teiltä vastauksen. Minkä takia te
haluatte lisätä eriarvoisuutta huippujohtajien
ja tavallisten palkansaajien välille?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Päinvastoin, me haluamme liikkua tuohon
suuntaan, jota te kysyjänä myöskin edustatte,
(Välihuutoja vasemmalta) että sopimukset, jotka
tähän asti ovat olleet 60 vuoden tasolla, muuttuvat
63:een. Eikö niin? Tämä on tavoite, ja tähän
liikutaan.
Niin kuin minä totesin, Fortumin osalta sopimus astuu
voimaan 1.5. Kehotan nyt sitten tutustumaan Fortumin hallituksen
puheenjohtajan tämänpäiväiseen
lausuntoon, jossa hän totesi, että heillä on
valmius siirtyä ja noudattaa sitä valtio-omistajan
ohjetta ja tavoitetta. Näin tullaan tekemään,
ja tästä on esimerkkejä VR:stä ja
nyt myöhemmin tulee tästä Fortumista.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysyjä on oikeassa siinä,
että se 62, vaikka se on korkeampi kuin 60, ei vastaa sitä, mikä on
ollut valtio-omistajan ohje ja toive. Mutta niin kuin ministeri
Häkämies on todennut, yhtiön hallitus
on ottanut sen siellä huomioon, ja uskon, että tämä keskustelu
myös vahvistaa kaikille valtionyhtiöissä sen,
(Ed. Lapintie: Omistajan pitäisi käyttää ääntään!)
että se hallituksen kanta, omistajan kanta, on se, että uusissa
sopimuksissa noudatetaan 63:a vuotta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kansalaiset ovat olleet ihmeissänsä viime
aikoina taas kerran, kun kultapossukerhon eläke-edut kasvavat
samassa suhteessa kuin leipäjonot pitenevät. Mutta
siihen on tietenkin se selitys, että meillähän
on hyväosaisten hallitus, ja se näkyy myös
näissä linjauksissa. Kuten ministeri Hyssälä jo
vastasi ennen kuin kysyttiinkään, monissa Euroopan
maissa lakisääteiselle työeläkkeelle
on olemassa katto, ja sehän on tunnettu tosiasia, että ahneudella
ei ole rajoja.
Mutta pitäisikö hallituksen ja pitäisikö eduskunnan
asettaa rajoja? Esititte taas, että olette laittaneet asian
työryhmään, mutta onko teillä omaa
tahtoa tai onko teillä omaa mielipidettä siitä,
millä tavalla pitäisi puuttua siihen, että jotkut voivat
saada 40 000 kuukaudessa eläkettä? Sehän
on aivan tolkuttoman epäoikeudenmukaista, kun katsoo tavallisten
kansalaisten eläkkeitä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ministerit sitten jatkavat, mutta tämä on se
hallitus, joka nostaa näiden uusien sopimusten rajan 63
vuoteen. Aikaisemmin myös niissä hallituksissa,
joissa vasemmistoliitto oli, te olette siunanneet tämän
60 vuoden tason. (Vasemmalta: Ohhoh!)
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on ollut kyllä useampiakin
työryhmiä viime vuosikymmeninä. Viimeksi
vuonna 1985 oli ylisuurien eläkkeitten työryhmä,
jos muistan oikein sen nimen. Nämä työryhmät
ovat päätyneet siihen, että Suomen järjestelmässä tällaista
kattoa ei voida tehdä tai ei ole syytä tehdä.
Siinä on hyvin monia tekijöitä. Se ei
ole niin yksiniittinen juttu, koska meillä on erilaiset
järjestelmät kuin Euroopassa. Mutta nyt kun tämä asia
on noussut esille, me olemme päättäneet,
että taas selvitetään tämä kysymys
ja käydään se siitä näkökulmasta
myöskin, että kansalaisten luottamus tähän
eläkejärjestelmään säilyy
ja että se on kansalaisten silmissä myöskin oikeudenmukainen.
Kun meillähän maksetaan työeläkkeestä työeläkemaksut,
niin on tietenkin oikeutettua, että vuosikymmenet maksuja
maksaneet myös saavat sen työeläkkeen,
jota he ovat maksuillaan taanneet.
Puhemies:
Ymmärsin, että tämä pääkysymys koskee
lähinnä omistajaohjausta valtionyhtiöissä eikä eläkekattoa,
joten se voidaan käsitellä myöhemmin.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on ed. Urpilaisen
kysymykseen siis nyt jatkokysymys.
Ensinnäkin ministeri Häkämies täällä esitti, että työryhmä olisi
ratkaissut ja työryhmän ratkaisujen perusteella
tehdään taas uusia ratkaisuja. Mutta ministeri
Häkämies ei todella vastannut ed. Urpilaisen kysymykseen,
mitä tälle eläkeiälle todella
tapahtuu Kuulan kohdalla.
Toiseksi uskon, että sekä lehterillä että muutoinkin
kansalaiset ovat todella kiinnostuneita, pitääkö myös
pääministerin puhe paikkansa siitä, että eläkeikää ei
nosteta 65 vuoteen tavallisilta työläisiltä vaan
että se pysyy siinä 63 vuodessa, josta on tehty
jo sopimus, eli nykyinen eläkejärjestelmä säilyy
voimassa.
Toivoisin, että näihin todella vastattaisiin
eikä niitä kierreltäisi vain.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Toistan sen, minkä sanoin kaksi viikkoa
sitten, että valtio-omistajan linjaus eläkeiän
osalta on tuo 63. Uusia sopimuksia on tehty, joissa on 63, toisin
kuin menneinä vuosina. Silloin kun, ed. Urpilainen, teidän
puoluekaverinne olivat vastuutehtävissä, tehtiin
60 vuoden sopimuksia. Nyt tähän on tullut muutos,
ja se on oikein. Siitä varmaan eduskunta on samaa mieltä.
Mitä tulee tähän Fortumin sopimukseen,
totesin, että en ole tyytyväinen tuohon lopputulokseen
tällä hetkellä. (Ed. Hurskainen: Emme
ole mekään!) Se on 62, sen pitäisi olla
63. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja on todennut, että heillä on
valmius tuota sopimusta myöhentää, uudistaa,
valtio-omistajan ohjeiden mukaisesti. Kun näin tapahtuu,
sitten olen tyytyväinen. (Ed. Hurskainen: Mitä tekee
hallitus?)
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ei ole nyt, ministeri
Häkämies, kysymys menneisyydestä. Tässä on
kysymys siitä, mitä te ja pääministeri
kaksi viikkoa sitten tässä salissa Suomen kansanedustajille
lupasitte. Kuten minä nyt täältä vielä kerran
totean, te lupasitte, ministeri Häkämies, näin:
"- - me edellytämme uusissa sopimuksissa, - -
että tuo eläköitymisikä on 63 vuotta".
Pääministeri, te totesitte silloin niin, että uusissa
sopimuksissa Fortumin kohdalla tullaan noudattamaan 63:a vuotta.
Minkä takia te sanotte Suomen kansan edustajille näin,
jos ette te aio pitää näitä lupauksia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, tämä viesti
ei mennyt perille. (Välihuutoja vasemmalta) — Tämä viesti
ei ole mennyt perille, kun siellä on paperissa 62 vuotta. — Mutta
aivan niin kuin ministeri Häkämies on todennut,
yhtiön hallituksen puolelta on ilmoitettu, että he
tulevat tässä suhteessa toimimaan, ja ei hallituksen
viesti ole mihinkään muuttunut. Me katsomme, että uusissa sopimuksissa
noudatetaan 63:a vuotta ja näin pitää menetellä.
Sinällään on aivan tarpeeton episodi
se, että ei ole suoraan ollut siellä se 63 vuotta,
ja tässä suhteessa viesti ei ole mennyt sinne yhtiöön
perille. Uskon näin, että omistaja-ohjauksesta
vastaavan ministerin ja yhtiön hallituksen välillä käydyt
keskustelut tulevat nyt, toivottavasti sivistyneellä tavalla,
tämän asian korjaamaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on monta
kertaa puhuttu valtion omistajaohjauksesta ja siitä tahdosta
ja siitä, miten se välittyy yrityksiin. Kyllä tässä nyt
syntyy väistämättä se mielikuva,
että ei se välity. On omistajaohjausyksikköä ja
on omistajaohjauksesta vastaava ministeri, mutta tahto vaan ei mene
perille, se, mitä valtio ja omistaja tahtoo. Onhan tämä nyt
jotenkin kummallinen tilanne nyt, kun katsoo, mitä ministerit
Häkämies ja Katainen ovat Ruotsissa tehneet tai
ainakin lehtitietojen mukaan toimineet ja sanoneet. Kun siellä TeliaSonera
on leikannut Ruotsin hallituksen toimeksiannosta optioita yritysjohdolta
pois, niin lehtitietojen mukaan Suomen hallituksen ministerit käyvät
paheksumassa sitä, että ei näin saa menetellä.
Jos tämä on sitten se valtion tahto ja se välittyy
yrityksiin, niin ei se ole kumma, ettei tule puuta eikä heinää tästä hommasta.
Ottakaa nyt vihdoin ja viimeinen jonkun näköinen
selkeä linjaus, tahtotila. Siellä lomautetaan
ihmisiä, lopputilitetään ihmisiä,
ja valtio seisoo ja istuu tumput suorina.
Ministeri Häkämies, mikä on se tahtotila?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Otetaan tämä TeliaSoneran
tapaus tästä nyt perusteellisempaan käsittelyyn,
mitä siellä päätettiin yhtiökokouksessa.
Ruotsin valtio edellytti, että TeliaSonerassa luovutaan
tulospalkkauksesta. Tulospalkkaus on yleisesti hyväksytty
tapa Suomessa kannustaa henkilöstöä ja kannustaa
johtoa. Sitten kun tulokset kehittyvät huonosti, niin silloin
ei luonnollisesti palkkioitakaan makseta. Ruotsissa tämä päätös,
että luovutaan tulospalkkioista, johtaa siihen, että nuo
tulospalkkiot muutetaan kiinteäksi palkaksi (Kokoomuksen
ryhmästä: Aivan!) eli loppusumma on sama. Se on
yhtiölle kalliimpi ratkaisu eikä kannusta henkilöstöä eikä johtoa
hyviin suorituksiin ja tuloksiin. (Ed. Zyskowicz: Eikä kyse
ollut optioista!) Emme me voineet tällaista politiikkaa tukea.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä viime päivien
tapahtumat antavat aiheen tarkastella omistajaohjausta myös
eduskunnan näkökulmasta. Mielestäni pitäisi
ihan rehellisesti todeta, että hallintoneuvostot eivät
nykyvaltuuksilla sovellu pörssiyhtiöihin. Hallintoneuvoston
jäsenet joutuvat vain kantamaan ikään kuin
poliittista vastuuta ilman, että yhtiöjärjestyksen
mukaan tosiasiallista vaikutusmahdollisuutta yhtiön asioihin
olisi olemassa. Minä toivon, että hallitus arvioisi
hallintoneuvostojen roolin. Siinä on mielestäni
kaksi tapaa: todella pörssiyhtiöissä luopua
ja muissa yhtiöissä vahvistaa ja antaa hallintoneuvostolle
tosiasiallista päätösvaltaa tai sitten
tuoda suoraan eduskunnan valiokunnille lisää päätösvaltaa
tarkastusvaliokunnan kautta jälkikäteisarvioon
ja talousvaliokunnan kautta etukäteisten tavoitteitten
asettamisen osalta. Tämä nykyinen järjestelmä syö poliittista
uskottavuutta eikä ole kenenkään etu
eikä viime kädessä tämän
talon etu eikä minkään puolueen. Kysyn
ministeri Häkämieheltä:
Aiotaanko tähän edellä mainittuun
suuntaan edetä ja millä aikataululla?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Keväällä 2007
asia oli esillä, ja silloin viesti eduskunnasta oli, että nimenomaisesti valtioenemmistöisissä
pörssiyhtiöissä haluttiin hallintoneuvostot
säilyttää. Nyt tämän
viimeaikaisen keskustelun valossa on ilman muuta selvää,
että jos eduskunnassa toivotaan keskustelua hallintoneuvostojen
roolista, tästä muuttuneesta tilanteesta, niin
me olemme toki siihen valmiita, hyvinkin lyhyellä aikataululla
käymään tämän keskustelun
ja miettimään, mikä olisi oikea tapa: hallintoneuvostot,
neuvottelukunta tai tiettyjen eduskunnan valiokuntien ikään
kuin ennakollinen osallistuminen omistajaohjaukseen.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että ministeri Häkämies
on asettanut työryhmän selvittämään
valtionyhtiöiden kannustusjärjestelmiä.
(Naurua vasemmalta) Olen havainnut tiettyjä puutteita näissä kannustusjärjestelmissä,
ja yksi on riippuvuus tai riippumattomuus toimivasta johdosta. Millä tavalla tässä
selvityksessä otetaan
nämä riippuvuustekijät huomioon?
Toisaalta olen huolestunut naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
valtion kannustusjärjestelmissä. Millä tavalla
selvitätte tasa-arvon toteutumista kannustamisessa valtionyhtiöissä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vanha sanonta, että ensin tutkitaan ja
sitten hutkitaan, on mielestäni käyttökelpoinen
Ruotsissa tämän mainitun esimerkin TeliaSoneran
osalta. Varmasti hyvässä tarkoituksessa Ruotsin
valtio tuon linjauksensa teki, mutta se johtaa nyt lopputulokseen,
joka on yhtiölle kalliimpi. (Ed. Kallis: Oletteko te varma?)
Näin ollen minusta on perusteltua, koska nämä kannustin-
ja eläkeasiat ovat puhuttaneet näiden yhtiöiden
osalta ja puhuttaneet eduskuntaa vuodesta toiseen, ottaa perusteellinen
parin kuukauden valmistelu, jonka jälkeen sitten tehdään
poliittiset johtopäätökset siitä,
ovatko meidän kannustinjärjestelmät sellaiset
rakenteeltaan, että ne estävät kohtuuttomuudet.
Tämähän on ensimmäinen tavoite,
että ne ovat mitoitukseltaan oikeita eivätkä johda
kohtuuttomuuksiin. Varmasti ennen kesää saamme
tuon arvion valmiiksi, ja sitten tehdään poliittiset
johtopäätökset siitä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on vähän
hiekkalaatikkoleikkiä, kun puhutaan 62 vuodesta vai 63
vuodesta. (Ed. Zyskowicz: Aivan totta!) Kyllä kansa on
enemmän huolestunut siitä, että kansanedustaja
saattaa mennä eläkkeelle alle nelikymppisenä.
(Välihuutoja sosialidemokraattien ryhmästä)
Tämä on jotakin, mihin myöskin hallitus
voisi ottaa kantaa silloin, kun keskustellaan 62:sta ja 63:sta.
Ministeri Häkämies, oletteko te varma, että tämä Ruotsin
päätös luopua bonusjärjestelmästä tulee
yhtiölle kalliimmaksi? Oletteko te aivan varma? Nimittäin
kyllä selvitetään, tuleeko se kalliimmaksi
vai eikö, ja se tulee sitten vastaan tässä salissa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä keskustelu
on juuri nyt käynnissä Ruotsissa, että yksipuolisesti
ei voi, jos on palkka ja tulospalkkio, työnantaja sitä poistaa.
Näin ollen siirrytään kiinteään
palkkajärjestelmään, joka johtaa juuri
tähän epätoivottavaan tulokseen. Niin
kuin aikaisemmin totesin, mielestäni Suomessa on hyvin
laajalti hyväksytty, että niin henkilöstön
kuin johdonkin kannustamisessa tulospalkkaus, kun se on oikein mitoitettu — kun
se on oikein mitoitettu — on käyttökelpoinen
ratkaisu. Niin kuin sanottu, varmasti tähän asiaan
palataan vielä lähiviikkoina.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on hyvin pitkä perinne
siinä, että kansanedustajien eläkejärjestelyissä on
noudatettu sitä tahtoa, joka on laajasti eduskunnassa hyväksytty.
Mikäli eduskunnassa on laaja tahto muuttaa kansanedustajien
eläkejärjestelmää, niin hallitus
kyllä siinä sen teknisen lakiesityksen antaa nopeasti
eduskunnan tahdon mukaisella tavalla.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun valtion omistajapolitiikasta on puhuttu,
niin hyvin usein hallituksesta on vastattu, että kun on kysymys
pörssiyhtiöstä, niin hallitus ei voi
puuttua siihen. Itella ei ole pörssiyhtiö. Nyt
siellä uhkaavat yt-neuvottelut noin 2 200:aa henkilöä. Valtaosa
vähennyksestä kohdistuu Pääkaupunkiseudulle,
myös Rovaniemellä, Kajaanissa ja Lahden seudulla
on irtisanomisia tulossa.
Kun Itella on kunnioitettavalla tavalla kantanut yhteiskuntavastuuta
esimerkiksi nuorten ja maahanmuuttajien työllistämisestä,
niin millä tavalla hallitus nyt oikeastaan reagoi näihin
Itellan laajoihin irtisanomisiin ja yt-neuvotteluihin?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! On hyvä nyt todeta, että kun
puhutaan tästä 2 200 henkilöstä,
niin se on koko tuon yt-neuvottelun kohteena oleva henkilöstöryhmä. Näissä säästösuunnitelmissa
tavoitellaan noin 400 henkilön säästöä.
Tämä on nyt hyvä muistaa.
Itellaa kohtaan on kahdenlaisia ongelmia. Ensinnäkin
talouskriisi, tämä meidän kaikkien hyvin
tiedossa oleva, on vaikuttanut yhtiön liiketoimintaan ja
liikevaihtoon hyvin voimakkaasti. (Ed. Skinnari: Ja syventänyt
sitä!)
Toinen on sitten tämä tietoyhteiskuntakehitys.
Se tietoyhteiskuntakehitys, jota hallitus ja eduskunta monin tavoin
pyrkii edistämään, rokottaa Itellan liikevaihtoa
siinä mielessä, että perinteisen kirjeen
ja perinteisen laskun määrä on voimakkaasti
laskussa. Laskut ovat siirtymässä sähköiseen
muotoon, ja tämä omalta osaltaan vaikuttaa siihen,
että Itellan liiketoiminta tästä kärsii.
Ei se, että valtio on jossakin omistajana, valitettavasti
pidä sitä talouskriisiä poissa. Me olemme
edellyttäneet, että henkilöstön
kanssa pyritään löytämään
ja käyttämään niitä pehmeämpiä keinoja,
mutta Itellan osalta tämä tietoyhteiskuntakehitys
rokottaa valitettavalla tavalla tuota liikevaihtoa eikä voida
edellyttää, ettei tuohon muutokseen sopeuduta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se tässä jankutuksessa
nyt kävi selville, että kaikki vanhat puolueet
ovat olleet aikanaan tekemässä näitä ökyratkaisuja
ja jättäneet katot tekemättä.
Mutta itse siihen asiaan, mihinkä ed. Jaakonsaarikin
viittasi. Itella hoitaa postipalveluita, peruspalvelua, ja siihen
pitäisi puuttua, johtaako tämä nyt siihen,
että tulevaisuudessa posti jaetaan joka toinen päivä,
miten käy asiamiesposteille. Erittäin raa’asti
on palveluverkkoa karsittu, ja asiamiespostisopimuksia ei ole tarpeeksi, koska
Itella niitä korvaa niin huonosti.
Mitä hallitus aikoo ohjeistaa, jotta tämä peruspalvelu,
jota varten tämä yritys on olemassa, tulee hoidettua?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Hyvin tärkeä kysymys, jonka
ed. Soini nosti esille. Se, että Itella on kehittynyt logistiikassa
ja, voisiko sanoa, sähköisessä liiketoiminnassa,
on tukenut tätä tärkeää postin
peruspalvelutehtävää. Toinen tapa, jolla
Itellan, tai vanhalta nimeltään Suomen Postin,
asemaa on ikään kuin varjeltu, on ollut postipalvelulaki. Tuo
laki on luonnollisesti liikenne- ja viestintäministeri
Vehviläisen vastuulla, mutta sillä lailla on estetty
se, että Suomeen tulee tämmöisiä kermankuorintayrityksiä,
jotka jakavat postia silloin tällöin. (Ed. Tennilä:
Miksi se pitää hyväksyä?) Edellytetään,
että postipalvelua harjoittava yritys vastaanottaa ja jakaa
viitenä päivänä viikossa. Tämän
peruspalvelutehtävän toteuttaminen on Itellalla
mahdollista juuri sen perusteella, että se kehittyy myöskin
esimerkiksi siellä logistiikassa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ei tästä eläke-
eikä Fortum-keskustelusta kyllä nyt sillä selvitä,
että syytetään menneitä hallituksia
ja edellisiä sukupolvia. Kysymys on siitä, elävätkö tämän
hallituksen ministerit sen mukaisesti, kuin he täällä eduskunnassa
sanovat, ja voivatko kansalaiset luottaa siihen, että ihmisiä kohdellaan
samalla tavalla. Te olette sanonut, että pitäisi
nostaa yleinen eläkeikä 65 vuoteen, ja luvannut
toimia niin, että tämä periaate koskee
myös johtajia elinkeinoelämän yhtiöissä,
joissa valtio on keskeinen omistaja. Nyt te tulette kertomaan meille, että viesti
ei ole mennyt perille. Viesti ei ole mennyt perille. Miten voi olla
mahdollista, että Suomen hallituksen viesti, ministerin
viesti, ei mene perille valtion omistamassa yrityksessä,
jossa valtio omistaa osake-enemmistön? Kysyn teiltä, ministeri
Häkämies, kun Fortumin hallituksen puheenjohtaja
Lehti kertoo tämän päivän lehdessä,
että heidän ratkaisunsa vastaa valtion yleisiä omistajaohjauksen
ohjeita:
Koska te olette antanut ohjeen valtionyhtiölle muuttaa
eläkesopimukset jatkossa 63 vuoteen, ja onko tämä viesti
lähetetty Fortumiin?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tässä salissa, niin kuin
täällä on monta kertaa todettu, olen
todennut, että valtionyhtiöiden osalta niitä vanhoja
sopimuksia ei enää tehdä 60:n tasolle
vaan 63:een. Fortumin osalta mentiin oikeaan suuntaan mutta ei maaliin
saakka eli 62:een. Vasta siinä vaiheessa, kun tuo sopimus
on tuolla 63:n tasolla, silloin viesti on mennyt perille. Totesin
edelleen, että kyseisen toimitusjohtajan työsopimus
tulee voimaan 1.5. alkaen. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja
on todennut, että heillä on valmius tarkastaa
sitä valtio-omistajan viestin mukaisesti. Edelleen olen todennut,
mikä minusta on tarpeellista, että nyt tuo työryhmä saa
työnsä valmiiksi ja tehtyä niin kannustimien
kuin eläkeratkaisujenkin osalta. Myöskin tapa,
millä eläkkeitä maksetaan — siellä on
ollut semmoinen etuuspohjainen menettely tähän
asti, joka on tullut yhtiölle kalliimmaksi. Selvästi
on painetta siirtyä tämmöiseen maksuperusteiseen.
Tästä tehdään, niin kuin totesin, johtopäätökset
hyvissä ajoin muutaman kuukauden päästä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vieläkään ei ole
tullut selväksi se, että jos ministeri Häkämies
olisi sanonut Fortumin johdolle, että teidän eläkeikänne
on 63 vuotta, niin millä ihmeen voimalla tämä toimiva
johto käveli teidän ylitsenne. Teillähän
se voima ja valta on. Teillä on valta puhua koko hallituksen
nimissä.
Mutta vielä tästä Itellasta. Itella
tuotti 95 miljoonaa euroa voittoa viime vuonna. Itellan johto on
todennut, että pyrimme käyttämään
kaikkia mahdollisuuksia muutosten vaikutusten pehmentämiseksi.
Mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Voitteko täsmentää tätä?
Ja pääministeri Vanhanen on aiemmin vedonnut siihen,
että yritykset pitäisivät henkilöstöstään
kiinni myöskin vaikeina aikoina. Paljonko näillä teidän
toivomuksillanne on pohjaa, jos valtionyhtiössä menetellään näin?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Itellan osaltahan ensi viikolla juuri alkavat
nämä yt-neuvottelut. Yt-neuvottelujen sisältöhän
on juuri se, että katsotaan, mitkä ovat ne väistämättömät
sopeutuskeinot, ja pyritään löytämään
työntekijöiden kannalta mahdollisimman pehmeitä ratkaisuja.
Itella toimii tietysti koko maassa, sillä on eri puolilla
erilaista työvoimatarvetta. Yt-prosessin lopputuloksena
jo sitten tiedämme, mikä tulee olemaan lopputulema. Mutta
niin kuin totesin, tuo 2 200 on se koko neuvottelujen piirissä oleva
henkilöstö, mutta tavoitellaan noin 400:aa. Kysymys
on yksinkertaisesti siitä, että perinteisen kirjeen
ja laskun asema ja volyymi on niin voimakkaasti laskenut, että yhtiön
on pakko sopeuttaa toimintaa tältä osin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä,
kun Itellasta puhutaan, kannattaa miettiä myöskin,
miten sille asiamiesverkostolle käy. Siinähän
on ollut ongelmana se, että ne korvaukset, jotka Itella
on näille yrityksille maksanut, ovat olleet, sanoisinko
nyt, ruokottoman alhaisia. Ja nyt kun on kysymys tämän
perusrakenteen säilyttämisestä samanaikaisesti,
kun on kysymys henkilöstön säilyttämisestä,
niin kannattaisi sitä omistajaohjausta käyttää myöskin sillä tavalla,
että neuvottelisi operatiivisen johdon kanssa, että katsotaan
nyt ainakin, että se perusverkosto säilyy, ja
jos sen palkkioita nostamalla pystyttäisiin myöskin
ohjaamaan tätä henkilökuntaa sitten näihin
tehtäviin, niin siinä olisi jonkinlainen ratkaisu.
Olisiko ministereillä tämmöiseen valmiutta?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Korjaan, kun totesin, että tästä postipalvelulaista
vastaisi ministeri Vehviläinen. Vastuu on ministeri Lindénillä.
Mutta tuo laki määrittää tietysti
postipalveluverkoston minimin, jonka ed. Pulliainen hyvin tietää,
kun sitä lakia täällä 2000-luvun
alussa säädettiin. Silloin myöskin hyvin
laajasti kuultiin asiakkaita ja asiamiespostien pitäjiä,
ja kyllähän myös tutkimukset kertovat,
että asiakkaiden mielestä asiamiespostin pidentyneet
aukioloajat ovat olleet tyydytyksen kohteena eli asiamiespostit ovat
saaneet hyvää palautetta. Eli postirakenne perustuu
paitsi omiin konttoreihin myöskin näihin asiamiesposteihin,
jotka saavat asiakkailta siis hyvää palautetta.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että minun vastaukseni
liittyi aikaisempaan vaiheeseen, ed. Soinin puheenvuoroon ja myöskin
ed. Heinäluoman puheenvuoroon. Täällä on
moneen kertaan, kun luin kaksi viikkoa sitten pidetyn kyselytunnin kysymykset,
välitetty Suomen kansalle sellainen käsitys — ne
viime viikkojen aikaan puhutut osakepalkkioasiat, niistä syntynyt
kohu tai viime vuosien aikaan täällä olleet
optiopalkkiot ja niistä käyty keskustelu — että todellakin,
niin kuin te, ed. Soini, sanotte, kaikki poliittiset suuret ryhmät
olisivat olleet näitä sopimuksia tekemässä. Näin
ei ole asianlaita, näin ei ole asianlaita!
Te voitte ehkä moittia siitä esimerkiksi minua,
että myöhemmin vuoden 2003 jälkeen kenties
joidenkin sopimusten ohjeistamisessa olisikin pitänyt kädestä pitäen
mennä neuvomaan erillisille yhtiöille, miten ja
milloin pitää vero periä jnp. Siitä te
kenties voitte moittia, mutta ette tästä, se on
minusta aika kohtuutonta. Tästä ette voi moittia,
että näiden äsken sanottujen osakepalkkiosopimusten
tai niitten vanhojen optiosopimusten tekemisessä olisivat
olleet kaikki poliittiset suuret ryhmät. En käy
nyt mainitsemaan erikseen, mitkä poliittiset ryhmät
eivät ole olleet mukana. (Naurua)
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kun Fortumin optiot, isot optiot, olivat viimeksi
viime kaudella käsittelyssä, muistaakseni talousvaliokunnassa
otettiin asia esille ja oli puhe siitä, voidaanko nämä kohtuullistaa.
Muun muassa oikeustieteen professori Erkki Havansi Helsingin yliopistosta
on sanonut, että oikeustoimilain 11 §:n perusteella
tällainen menettely olisi ollut mahdollinen, jos eduskunta
olisi sitä halunnut tai jos vanhat puolueet, vaikkapa kepu,
olisivat sitä vaatineet.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jo ennen kuin silloinen talousvaliokunta
alkoi asiaa käsitellä, jo syksyllä 2003, selvitin
asian oikeuskanslerin kanssa, mitä hän sanoo,
voidaanko jälkikäteen näitä leikata.
Sen jälkeen te ed. Skinnarin johdolla selvititte kuukausien
ajan ja perustuslakivaliokunta antoi lausunnon talousvaliokunnalle,
voidaanko jälkikäteen leikata. Ja te kaikki muistatte,
mikä oli perustuslakivaliokunnan ylivoimaisen selvän enemmistön
kanta: valitettavasti jälkikäteen ei voinut leikata.
Näinhän se oli. Te saatoitte olla toista mieltä,
mutta aivan ylivoimainen valtaenemmistö eduskunnasta oli
toista mieltä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä 35 minuutin mittainen
keskustelu todisti sen, että tämä hallitus
on jälleen kerran pettänyt lupauksensa. Ja nyt
näyttää käyneen niin, että te täällä eduskunnan
edessä, sekä pääministeri että ministeri
Häkämies, olette luvanneet, että Fortumin
seuraavan johtajan eläkeikä tulee olemaan 63 vuotta,
mutta sitten on käynytkin niin, että te ette ole
lähettäneet Fortumin hallitukselle todellista
tahtotilaa osoittavaa ohjetta, jossa tämä hallituksen
ja sitä kautta valtionomistajan tahtotila kävisi
ilmi.
Vastaatteko tässä ja nyt, ministeri Häkämies, onko
käynyt näin, että ohjetta ei ole lähetetty? Jos
ohje on lähetetty, missä muodossa ja milloin tuo
ohje Fortumin hallitukselle on lähtenyt? Minä toivon,
että vastaatte tähän kysymykseen.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vielä kerran totean, että linja
on se, että näissä johtajasopimuksissa
siirrytään 63 vuoden ikään,
ja Fortumin hallituksen puheenjohtaja on todennut, että Fortum
on valmis tarkistamaan tuota eläkeikää myöhemmäksi.
Jotenkin, ed. Urpilainen, tuntuisi siltä, että te
olette varmaan sitten pettynyt, kun tuo tieto kantautuu teille,
että Fortumin toimitusjohtajan eläkeikää on nostettu
63:een. (Välihuutoja vasemmalta)