Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Monessa tapauksessa on hyväksi,
että sirpaleista lainsäädäntöä kootaan
yhteen lakiin ja lähellä toisiaan olevia säädäntöjä pyritään
yhdenmukaistamaan ja selkeyttämään. Nyt
näyttäisi kuitenkin olevan vaara, että esitetty
laki ei palvele pieniä osuuskuntia, vaikka se oli eräs
uudistuksen tavoite. Isojen osuuskuntien ehdoilla tehty uudistus
voi vesittää osan sinänsä hyvistä tavoitteista.
Osuuskuntaorganisaatioiden erilaisuuksien lisääntyvä kirjo
on valitettavasti joissakin tilanteissa ongelmallinen, kun sama
laki koskee yhden henkilön osuuskuntia, vesihuolto-osuuskuntia,
yritysten ja/tai osuuskuntien yhteisesti muodostamia osuuskuntia,
konserniosuuskuntia, pörssiosuuskuntia jne. Näin
eritasoisten osuuskuntien yhdistäminen samaan lakiin voi
muodostua lopputulokseltaan hyvinkin ristiriitaiseksi. Osuuskuntien
monimuotoisuutta tulee lisäämään
myös se, että monissa uuden lain kohdissa on jokin
poikkeamismahdollisuuksia lisäävä lause,
esimerkiksi "jollei säännöissä toisin
määrätä" tai "jollei perustamissopimuksessa
ole toisin määrätty" tai "jollei toisin
päätetä".
Esimerkiksi yhden henkilön perustama osuuskunta tai
yli 1 400 itsenäistä vesiosuuskuntaa
toimii aivan eri toimintaympäristössä kuin
vaikkapa konserniosuuskunta Metsäliitto, jonka liikevaihto
on yli 5 miljardia euroa.
Arvoisa puhemies! Lain perusteluissa on mainittu, että pienten
osuuskuntien asemaan on uudistuksessa kiinnitetty erityistä huomiota
ja että ehdotuksella pyritään lisäämään
osuuskuntamuodon käyttökelpoisuutta uusosuustoiminnassa.
Jos tavoitteena on lisätä osuuskuntamuotoista yrittämistä ja
madaltaa kynnystä osuustoimintayrityksen perustamiseen,
niin pienten osuuskuntien näkökulmasta tavoite
ja toteutus ovat pahoin ristiriidassa keskenään.
Yksi huomioitava seikka on myös se, että osuuskunnan
ja osakeyhtiön ero jää varsin vähäiseksi
erityisesti perusteluissa mainitun sopimusvapauden ja tahdonvaltaisuuden
lisäämisen myötä. Valiokunnan
kuulemista asiantuntijoista tai lausunnon antajista ei kukaan edusta
esimerkiksi yli 1 400:aa vesiosuuskuntaa, jotka pääsääntöisesti
kamppailevat kuntien monopoliasemassa toimivien vesilaitosten saneluvallan
alla, puhumattakaan kaikista muista pienistä työ-
ja palveluosuuskunnista.
Huomionarvoista on myös se, että laki osuuspankeista
ja muista osuuskuntamuotoisista luottolaitoksista jää edelleen
erillisenä lakina voimaan. Samasta syystä ja edellisten
perustelujen perusteella hallituksen esityksen mukainen laki olisi
voitu jakaa esimerkiksi kahteen erilliseen osuuskuntalakiin, joista
toinen olisi koskenut suuria konserni- ja pörssiosuuskuntia
ja toinen pieniä, henkilöjäsenistä muodostuvia
osuuskuntia, joiden hallintoon ei kuulu hallintoneuvostoa ja edustajistoa.
Tuollainen jako olisi mahdollista toteuttaa myös lain sisäistä rakennetta
muuttamalla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Yleiskeskustelu päättyi.