Täysistunnon pöytäkirja 4/2002 vp

PTK 4/2002 vp

4. TORSTAINA 7. HELMIKUUTA 2002 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Ylinopeussakot

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Laki ei saa olla kohtuuton, ja annan yhden esimerkin varsin kohtuuttomasta lain pykälästä.

On kaksi yhtä suurta tuloa saavaa. Toinen henkilö ajaa ylinopeutta 19 kilometriä tunnissa, ja seuraus on 700 markkaa sakkoa. Viereisessä asunnossa asuva yhtä suurta tuloa saava ajaa 25 kilometriä ylinopeutta ja saa 700 000 markkaa sakkoa. Tämä on kohtuuton laki. Valitettavasti olen itse ollut mukana säätämässä (Puhemies koputtaa) tätä lakia, mutta haluan tässä sanoutua irti siitä ja kysyn oikeusministeriltä:

Pidättekö te tätä lakia kohtuullisena? Jos ministeri pitää sitä kohtuullisena, muutosta ei tule, mutta jos hän pitää sitä kohtuuttomana, niin ainakin kristillisdemokraattinen ryhmä odottaa, että tulee pian muutosesitys saliin.

Oikeusministeri  Johannes Koskinen

Arvoisa puhemies! Tämä asia oli kovasti esillä silloin, kun tätä lakia säädettiin. Hallituksen esityksen esitteli ministeri Järventaus edellisen hallituksen aikana. Sitä täällä eduskunnassa puntaroitiin pitkään lakivaliokunnassa ja sitten suuressa salissa ja pidettiin hyvänä, että siirrytään nettotuloperiaatteeseen. Sen jälkeen on tässä ympärillä yhteiskunnassa tapahtunut muun muassa se, että on tullut näin valtavan isoja tuloeroja. Näin isoja eroja ei varmaan 90-luvun puolivälin tienoilla ollut tai ainakin se joukko, jota ne koskevat, oli huomattavasti pienempi kuin tämän hetken Suomessa. Nyt sitten tämmöisen yksittäisen tapauksen perusteella katsotaan, että koko järjestelmä on täysin perusteeton ja kohtuuton, niin kuin kristillisdemokraattien puheenjohtaja juuri teki.

Kuitenkin vuosikymmenet ja oikeastaan vuosisadankin verran Suomessa on katsottu, että päiväsakkorangaistus on oikein ja kohtuullista mitoittaa henkilön tulojen mukaan. Kun tavallaan yhtä lailla halutaan rangaista kahta henkilöä, niin viedään sama osuus hänen tuloistaan yhteiskunnalle, ja tämä periaate varmaan edelleenkin tyydyttää suurinta osaa suomalaisista.

Näihin yksittäisiin kohtuuttomuuksiin päästään pureutumaan sillä, että katsotaan sitten useamman vuoden vakiintunutta tulotasoa eikä yhden vuoden satunnaisten huipputulojen perusteella rangaista. Tämänhän voi tehdä tällä hetkellä jo oikeuskäytännön perusteella vahvistusvaiheessa syyttäjä tai sitten viimeistään alioikeus valituksen kautta.

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Koskinen viittasi ministeri Järventaukseen, joka on ilmoittanut, että jos hän olisi tiennyt, että seuraamukset ovat nämä, hän ei olisi tällaista esitystä tehnyt. (Naurua) Minä kysyin ministeri Koskiselta, ja ministeri Koskinen vastasi ja totesi, että periaatteessa tämä laki on hyvä ja oikea, että on päiväsakkojärjestelmä. Olen samaa mieltä, mutta vaikka siitä periaatteesta löytyisi paljonkin hyvää, siitä löytyy nyt valitettavasti myöskin jotakin kohtuutonta. Olisi erittäin helppo muuttaa se kohtuuttomuus kohtuulliseksi. Me odotamme todellakin, että ministeri tuo sellaisen esityksen saliin.

Oikeusministeri  Johannes Koskinen

Arvoisa puhemies! Olen muidenkin lakien tulkinnassa koettanut viestittää, että vanha tuomarinohje "mikä ei ole oikein ja kohtuullista, ei voi olla lakikaan" on yleisenä ohjeena lakeja sovellettaessa ja niitä tulkittaessa.

Rikoslain osalta tietysti ollaan sidottuja lain kirjaimeen paljon voimakkaammin kuin monen muun lain osalta eikä voida kovin pitkälle venyttää lain kirjainta. Tässä tapauksessa on aika osuva ratkaisu löytynyt oikeuskäytännön kautta, mutta se on syytä kirjoittaa lakiin. Oikeusministeriö on valmis esittelemään sen. Mutta kun meillä on samaan aikaan sovittu, että uuden sakkouudistuksen toteutumista seurataan useamman vuoden ajan ja tehdään tieteellistä tutkimustakin siitä, olisi kai luontevaa, että tehdään sitten tällaiset yksittäiset muutokset, yhden pykälän ja momentin oikaisut, siinä yhteydessä, kun koko lakia tarkistetaan.

Meillä on tässä talossa tunnetusti suuri joukko lakiesityksiä. Varsinkin lakivaliokunta on työllistettynä. Toivoisin, että mietittäisiin, miten työtaakkaa voidaan jakaa siten, että isot sisällä ja tulossa olevat esitykset saadaan käsiteltyä näillä valtiopäivillä. Jos lakivaliokunta haluaa, kyllä me tämänkin esityksen tuomme sinne työn lisäykseksi ja pinon päälle.

Anne Huotari /vas:

Arvoisa puhemies! Oli minusta yllättävää kuulla se, että kristillisdemokraattien suurin huoli on suurituloisten ylinopeusrikoksista saamat sakot. Kysyisin ministeriltä:

Eivätkö itse asiassa kohtuuttomia ole juuri keski- ja pienituloisten saamat sakot suhteessa hyvätuloisiin, koska vapaa käytettävissä oleva tulo sakon maksun jälkeen on huomattavasti pienempi? Olen saanut tietää oikeuslaitoksesta lautamiehiltä, että sakon muuntoja juuri pienituloisille tulee eli jos he eivät pysty maksamaan näitä sakkoja, he joutuvat sitten kärsimään vapausrangaistuksen. Eikö pitäisi asiaa katsella myös tältä suunnalta?

Oikeusministeri  Johannes Koskinen

Arvoisa puhemies! Sakonmuuntorangaistuksissa on sitten uusi kohtuullistamiskohta. Siellä voidaan vapauttaa rangaistuksesta, jos se on kohtuuton. Siitä huolimatta vankilaan määrättäviä muuntorangaistuksia on tullut lisää. Niiden määrä on kasvanut noin 30 prosentilla. Nehän ovat hyvin kalliita yhteiskunnalle. Varmasti on myöskin syytä pohtia, mitä voitaisiin tehdä toisin. Tosiaan rikesakon lisääminenhän on usein tuotu ratkaisumalliksi. Nyt 700 markan rikesakko vie esimerkiksi työttömyysperuspäivärahalla, työmarkkinatuella olevalta lähes puolet kuukauden nettoansioista. Se on todella raju rangaistus verrattuna siihen, mitä tavalliselle palkansaajalle päiväsakkona isommasta ylinopeudesta määrättävä sakkorangaistus merkitsee.

Säde Tahvanainen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kallikselle voisin todeta, että kun olisi ajanut 19 kilometriä ylinopeutta tunnissa niin kuin naapurinsa, olisi sitten välttynyt siltä kohtuuttomuudelta, josta sanoitte tässä. Kannattaa vähän kaasujalkaa varmaan hillitä. Mutta haluaisin kysyä ministeriltä:

Onko ministeriössä tiedossa jo tällä hetkellä, millaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia juuri tällä sakkouudistuksella on ollut pieni- ja keskituloisiin? Olin nimittäin viime kaudella siinä lakivaliokunnassa, joka käsitteli tämän sakkouudistuksen, jonka yhteydessä siirryttiin nettotuloihin eikä päädytty sakkokattoon juuri sen vuoksi, että tuossa yhteydessä nousi pieni- ja keskituloisten sakkorasitus, jolla katettiin nettotuloperusteisuuteen siirtymistä. Eli tämä oli kysymykseni: Onko tästä vielä minkään näköisiä arvioita olemassa?

Oikeusministeri  Johannes Koskinen

Arvoisa puhemies! Minimipäiväsakko 40 markkaa — nyttemmin se putosi 6 euroon — on huomattavasti korkeampi kuin aikaisempi 20 markan minimirangaistus. Se on johtanut siihen, että minimitasoa sovelletaan suurempaan joukkoon, lähes kaksinkertaiseen osaan sakotetuista. Siinähän otetaan huomioon myös elatusvelvollisuudet ja muita tekijöitä, minkä takia jo lähes keskituloisetkin saattavat ison perheen elättäjinä tulla pudotetuiksi minimipäiväsakon joukkoon. Tässä mielessä tämä ikään kuin haitari päiväsakon määrän suhteen on kaventunut, että minimisakkoa sovelletaan entistä isompaan osaan sakotetuista.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.