Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
henkilövahingon, elatuksen menetyksen ja kärsimyksen
korvaamista koskevien vahingonkorvauslain säännösten
uudistamista. Mielestäni hallituksen esitys selkeyttää nykyisin
voimassa olevaa vahingonkorvauslainsäädäntöä.
Hallituksen esitys merkitsee myös sitä, että surmansa
saaneen läheisten korvaussuoja laajenee. Myös
henkilöön kohdistuvien loukkausten aiheuttamien
kärsimysten korvattavuutta ehdotetaan laajennettavaksi.
Puutun lyhyehkösti kärsimyksen korvaamiseen.
Meillä on vuoden 1999 helmikuun alusta alkaen ollut
voimassa vahingonkorvauslain 5 luvun 4 a §, jonka 1 momentin
mukaan surmansa saaneen vanhemmilla, lapsilla ja aviopuolisolla
sekä muulla näihin rinnastettavalla surmansa saaneelle
erityisen läheisellä henkilöllä on
oikeus saada korvausta kuolemantapauksen aiheuttamasta kärsimyksestä.
Oikeus korvaukseen edellyttää kuitenkin, että kuolema
on aiheutettu tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta.
Kun tätä 5 luvun 4 a §:ää säädettiin,
totesi lakivaliokunta, että kysymyksessä on joustava säännös,
jonka rajaukset jäävät oikeuskäytännön varaan.
Soveltamiskäytännössä rajaukset
ovat olleet mielenkiintoisia erityisesti lapsille kärsimyksestä suoritettavan
korvauksen osalta. Viittaan lyhyesti kolmeen oikeustapaukseen.
Ensimmäisessä tapauksessa oli surmattu viiden
kuukauden ikäisen lapsen isä. Käräjäoikeus katsoi,
että vaikka lapsi ei ollut voinut ymmärtää isänsä kuolemaa
tässä vaiheessa, niin koska tieto isän
väkivaltaisesta kuolemasta kuitenkin aikanaan tuli aiheuttamaan
hänelle henkistä kärsimystä,
lapsi oli oikeutettu korvaukseen. Hovioikeus pysytti käräjäoikeuden
tuomion. Korkein oikeus puolestaan katsoi, että vaikka
jo sylilapsen tiedetään reagoivan perhettä kohdanneeseen murheeseen,
on ilmeistä, ettei viisikuukautinen lapsi kykene ymmärtämään
vanhemman poissaoloon johtaneita syitä. Korkein oikeus
kumosikin hovioikeuden ja käräjäoikeuden
tuomiot, ja täten lapsi ei ollut oikeutettu saamaan korvausta kuolemantapauksen
aiheuttamasta kärsimyksestä.
Toisessa tapauksessa hovioikeus katsoi päinvastoin
kuin käräjäoikeus, että puolitoistavuotias
isänsä väkivaltaisesti menettänyt
lapsi oli oikeutettu korvaukseen. Korkein oikeus kumosi tämänkin
päätöksen katsoen, ettei myöskään
puolitoistavuotias lapsi kykene ymmärtämään
vanhemman poissaoloon johtaneita syitä.
Kolmannessa tapauksessa 4- ja 5-vuotiaat lapset olivat korkeimman
oikeudenkin mukaan oikeutettuja korvaukseen vanhemman väkivaltaisen
kuoleman aiheuttamasta kärsimyksestä.
Siis lapsi jossain puolentoista ja neljän vuoden välissä on
riittävän kypsä ymmärtämään vanhemman
väkivaltaisen poismenon ja täten oikeutettu korvaukseen
kohtaamastaan kärsimyksestä.
Tässä joutuu väkisinkin kysymään,
pitäisikö lainsäätäjän
tehdä lain perustelussa tarkempia rajauksia kirjoittamansa
lakipykälän tulkintaohjeiksi. Voidaan myös
kysyä, että kun on tehty se oikeuspoliittinen
ratkaisu, että rikoksen uhrin läheisille ryhdytään
maksamaan kärsimyskorvausta, niin eikö perusteltua
olisi korvata kärsimyksestä myös silloin,
kun joku on joutunut poikkeuksellisen raa’an seksuaalisen
tai muun väkivallan kohteeksi. Olisiko siis tämän
pykälän sisältö tullut ottaa
uudelleen tarkasteltavaksi tämän lakiesityksen
yhteydessä? Näin ei nyt kuitenkaan tehdä.
Ainoastaan 4 a §:n 2 momentti ehdotetaan poistettavaksi.
Hyvänä tässä hallituksen
esityksessä pidän esitystä 4 b §:ksi,
jossa säädetään surmansa saaneen
läheiselle kuolemantapauksen seurauksena aiheutuneen henkilövahingon
perusteella suoritettavasta taloudellisen menetyksen korvauksesta.
Tämä säännös merkitsee
selkeää korvaussuojan laajenemista. Kärsimyksen
korvattavuuden alan laajentamista nykyisestä merkitsee
myös lakiehdotuksen 6 §:n uusi muotoilu. Paitsi
ruumiillisen koskemattomuuden loukkauksesta myös merkittävästä puuttumisesta
yksilön henkiseen koskemattomuuteen voi seurata korvausvastuu. Korvattavuuden
edellytyksenä ei enää jatkossa ole, että loukkaus
on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla.
Tämä on, arvoisa puhemies, mielestäni
merkittävä muutos kärsimyksen korvattavuuden
edellytyksiin. Pidänkin tätä hallituksen
lakiesitystä pääosin toteuttamiskelpoisena.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kallio totesi, tämä hallituksen
esitys on monelta osin tarpeellinen, ja oikeuskäytäntöjen
valossa, kun tätä esitystä lukee, läheisten
korvaussuojan parantamisen osalta uskoisin näin, että se
selkeyttää nykyisin voimassa olevaa tilannetta
nimenomaan surmaamisrikosten yhteydessä, koska oikeuskäytäntö on
ollut jonkin verran horjuvaa.
Myöskin täällä tarkemmin
6 §:ssä määritellään
loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä annettavasta
korvauksesta. Itse pidän tätä hyvin selkeyttävänä verrattuna
siihen, mitä se tällä hetkellä on
ollut. Toivon, että asianomaisessa valiokunnassa hyvinkin
tarkkaan mennään näitä lävitse.
Siihen, mitä ed. Kallio totesi tästä:
minun mielestäni kyllä valiokunta voisi jonkinlaista
tulkintaohjetta oikeudelle antaa, kun on kuullut asiantuntijoita.
Nykyinen tilanne tältä osin on ollut kyllä aika
huolestuttava nimenomaan sen johdosta, että kun varsinaisia
tulkintaohjeita ei ole ollut, niin alioikeuksien päätökset
ovat vaihdelleet aika tavalla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Todellakin tämä lakiesitys
näyttäisi selkiyttävän sitä tilannetta,
mikä meillä tältä osin on. Mutta
se kaikkein suurin ongelma, jota kansalaiset eivät ymmärrä,
ei ainakaan minun alustavan tarkastukseni perusteella täältä löydy
eikä poistu. Meillä on se moneen kertaan esille
noussut ongelma, että vaikka oikeuslaitos korkeinta oikeutta
myöden rikostapauksessa määräisi
esimerkiksi 10 000 euron korvauksen, kun syyllinen on maksukyvytön,
niin kuin tavattoman usein näissä rikoksissa on,
silloin Valtiokonttori maksaa kärsineelle tänä päivänä ilmeisesti
enintään 3 500 euroa. Jos on oikeuden
päätös, että oikea korvauksen
määrä olisi esimerkiksi 10 000
euroa tai jopa enemmänkin, kuitenkin tilille tulee 3 500
euroa enintään. Tätä ihmiset
eivät ymmärrä, miksi Valtiokonttori vain
yksinkertaisesti toteaa, että oikeuslaitoksen päätöksellä ei
ole merkitystä, ja korvataan valtion varoista kärsineelle
tämä rajoitettu määrä.
Jos rikokseen syyllistynyt on hyvätuloinen ja varakas,
häneltä tietysti saadaan koko summa, mutta samanlaisen
kärsimyksen kokenut joutuu maksukyvyttömän
kysymyksessä ollen tyytymään tähän
pieneen korvaukseen. Tärkeää on todella
se, että henkinen kärsimys otetaan myös
mukaan ja laajennetaan tätä tältä osin, mutta
valiokunnan tulisi nyt tarttua tähän asiaan, mistä mainitsin
ja mihin ed. Aittoniemen kanssa monet kerrat viime ja edellisillä kausilla
olemme kiinnittäneet vakavaa huomiota. Tätä ongelmaa ei
tämä korjaa, ja se on ihmisten ymmärryksen ulkopuolella.
Keskustelu päättyy.