Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kysyä pääministeriltä:
Kun eilen käytiin täällä keskustelua
EU-politiikasta ja selvästi ei tullut vastauksia siihen,
mikä se Suomen hallituksen suunta tulevaisuudessa on, niin
yksinkertainen kysymys siitä, pääministeri:
Onko hallituksen linja se, joka oli edellisten hallitusten aikana,
että ollaan aktiivisia EU-politiikan keskiössä vaikuttajia,
vai se, minkä pääministeri Helsingin
Sanomissa ilmoitti, että se on kekkoslaista varovaisuutta?
Molempia se ei voi olla. Nyt täytyy teidän ratkaista,
oletteko te sillä kannalla, jonka ilmoititte Helsingin
Sanomissa, vai sillä kannalla, että perutte tämän
esityksenne, minkä sanoitte Helsingin Sanomissa, ja tulette sille
linjalle, jota Suomessa aikaisemmin on noudatettu.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kullakin hetkellä noudatetaan EU-politiikassa
sitä linjaa, jonka hallitus ja eduskunta määrittävät.
Me kävimme eilen tästä aiheesta aika
laajan keskustelun niiden kanssa, jotka olivat paikalla, ja voidaan
käydä niitä puheenvuoroja lävitse
erikseen. (Ed. Zyskowicz: Ylimielinen kanta!)
Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Seurasin tätä keskustelua
eilen valitettavasti tv:stä, mutta kuitenkaan niitä vastauksia
ei tullut eilen eikä tullut nytkään,
joten toivon, että vastaatte tässä nyt
eduskunnalle, kumpi se linja on. Älkää kierrelkö tätä asiaa!
Kertokaa, mikä se linja on!
Haluan tietää myös sen — kun
viime syksynä käytiin keskustelua siitä,
miten oppositio voisi olla mukana EU-politiikassa, ja sanoitte,
että yhteistyö on tervetullutta, ja kuitenkaan
sitä ei kertaakaan tapahtunut (Ed. Rossi: Suuri valiokunta voisi
linjata!) — miten te näette, että voisitte
ottaa opposition mukaan ja jatkaa sitä kansallista konsensusta,
joka tähän asti on ollut.
Mutta toivon todella, että saan sen vastauksen ensimmäiseen
kysymykseeni.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on perustuslain säätämä järjestelmä,
jossa on turvattu myös opposition asema Suomen EU-politiikan
määrittämisessä. Erityisesti
se on nyt jo kahdella vaalikaudella onnistuttu turvaamaan niin,
että eduskunnan keskeisen suuren valiokunnan puheenjohtajuus
on suurimmalla oppositiopuolueella (Ed. Ala-Nissilä: Kuka
se on?) ja niin myös tällä hetkellä,
ja yhteistyötä koko syksyn ajan harjoitettiin
suuren valiokunnan kanssa tiiviisti.
Määritin eilen myös hyvin kiteytetysti
hallituksen noudattaman EU-politiikan toimintatavan, jossa ydinasioita
oli se, että me keskitymme ydinkysymyksiin. Se tarkoittaa
sitä, että voimavarat keskitetään
EU:n ja Suomen kannalta keskeisiin kysymyksiin. Haluamme vaikuttaa
niihin täysipainoisesti. Ne vaihtelevat aina ajan mukana,
mutta me olemme niissä kysymyksissä kiinni, jotka
kulloinkin ovat tärkeimpiä. Me haluamme vaikuttaa
etupainotteisesti.
Myös tärkeä linjaus siinä puheenvuorossa
oli se, että Suomi ajaa EU:n eheyttä, mikä on
nyt näissä oloissa hyvin tärkeä viesti,
koska EU:n sisällä on hyvin suuria paineita vääränlaiseen
sisäiseen eriytymiseen juuri samalla hetkellä,
kun EU on historiansa suurimman laajentumisen edessä. Nyt
EU:ta on pystyttävä kokoamaan, vetämään voimat
yhteen, ja Suomi tukee tässä erityisesti puheenjohtajamaa
Irlantia tällä hetkellä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta eilen pääministeri
Vanhanen ja ulkoministeri Tuomioja, molemmat, antoivat hyvin selkeän
kuvan hallituksen EU-linjasta. Kristillisdemokraatit ovat sitä mieltä,
että tämä linja on oikea. On ihan oikein,
ettei synny Euroopan unionissa kahden kerroksen väkeä.
Nyt kysyn pääministeri Vanhaselta:
Tuletteko te jatkossakin toimimaan niin, että eduskunta
on koko ajan mukana, ja niin, että päätavoitteena
on kaikissa tilanteissa Suomen etu, ja myöskin niin, ettei
synny kahden kerroksen väkeä Euroopan unioniin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vastaan lyhyesti: kyllä.
Edelleen korostan oikeastaan vielä vastauksena ed.
Itälän kysymykseen siitä, jatketaanko
tiettyä linjaa: EU:ssa olosuhteet muuttuvat, ja kunkin
hallituksen vastuulla on se, että Suomi on aktiivisesti
kussakin tilanteessa mukana. Tämä on ehkä tärkeintä tässä toimintatavassa
ja periaatteessa.
Kysyitte, olemmeko keskiössä. Sanoin, että me
olemme kiinni niissä keskeisissä asioissa, jotka
kulloinkin käsittelyssä ovat, ja kyllä se
varmaan on synonyymi myös tälle keskiössä ololle, jos
sitä haetaan.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ed. Itälän kysymyksestä kyllä huokuu
tällainen epäselvyys, mitä ed. Itälä tarkoittaa
tällä keskiöllä. Se jää kyllä ainakin
allekirjoittaneelle epäselväksi.
Mutta, puhemies, minulla on kysymys pääministerille:
Aikooko Suomi nyt jotenkin reagoida siihen julkisuudessa olleeseen
tietoon, että Ranska, Saksa ja Iso-Britannia aikovat käynnistää tällaisen
yhteistyön, joka sitten johtaa ilmeisesti ainakin kahden,
jos ei kolmenkin, kerroksen väkeen Euroopan unionissa?
Aikooko Suomen hallitus jotenkin reagoida tähän
nyt tiedossa olevaan aloitteeseen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jäsenvaltiot harjoittavat keskenään
yhteistyötä, ja varmasti tulemme näkemään
sen, että kun unioniin tulee 25 jäsenmaata, niin
hyvin erilaisilla kokoonpanoilla kokoonnutaan. Niin myös
Suomi tekee, se tulee tapahtumaan varmaan asioiden pohjalta. Mutta
sellaista ajattelutapaa emme voi hyväksyä, että syntyisi
eräänlainen johtokunta unionille. Se ei käy.
Tämä on keskusteltava jäsenvaltioiden
kesken. Tämä asia tulee vastaan meille erityisesti
uuden perussopimuksen neuvotteluissa, kun määritellään äänivaltasuhteita
määräenemmistöä määritettäessä. Suomen
selkeänä tavoitteena on, kun olemme asettaneet
yhdessä eduskunnan kanssa selkeät tavoitteet äänivallan
suhteen, että emme hyväksy sellaisia äänivaltasuhteita,
joissa kolme suurta maata voisivat saada niin sanotun estävän
vähemmistön tässä päätöksenteossa.
Tämä on kova tavoite. Se pitää pyrkiä toteuttamaan.
Tässä onneksi hyvin suuri osa jäsenmaista
on samaa mieltä. Päätöksenteon
unionissa pitää olla tehokasta, ja se tarkoittaa
sitä, ettei liian pieni vähemmistö pääse
myöskään estämään
päätöksentekoa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Eilinen keskustelu, niin kuin pääministeri sanoi,
oli laaja, ja minun mielestäni se oli sisällöllisesti
kohtuullisen hyvä. Vasemmistoliitto on rakentamassa sosiaalista
Eurooppaa, ihmisen, yksilön Eurooppaa. Minusta se ei niinkään
ole ongelma, mutta hallituksen työskentelystä,
siitä minusta kyllä pitää pääministeriltä nyt
kysyä. Viime viikolla taisi olla, kun sosialidemokraattisen
puolueen puoluesihteeri esitti keskustapuolueelle jonkun näköistä erityisseurantaa,
tarkkailuluokalle panemista, jos tällaista termiä sopii käyttää.
Kyllä tässä nyt väistämättä syntyy
sellainen kuva, että pallo on jotenkin hukassa. Sanoin eilen,
että ote ei pidä, kun te tänään,
keskusta puolueena vaaditte pelisääntökeskustelua,
jossa taas kerran käytäisiin näitä samoja
asioita läpi. Ei EU-politiikka voi olla linjallista ja
johdonmukaista, mutta ei mikään muukaan politiikka,
jos teiltä ei hallituksen sisältä löydy
sitä keskeistä linjaa, sitä yhteistä näkemystä.
Mikä tämä tilanne nyt on hallituksen
sisäisen työskentelyn kannalta niin EU-asioissa
kuin muissakin?
Ed. Kimmo Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tilanne on vakaa, ja kaikki ne, jotka perehtyvät
hallituksen päätöksentekoon EU-kysymyksissä,
voivat vakuuttua siitä, että yhteistyö on
erittäin aitoa, yksimielisyys on aitoa, se on syntynyt
keskustelujen kautta ja hallitus tukee noudatettua politiikkaa.
Erityisesti on syytä panna kiitollisuudella merkille se,
että kaikista näistä linjanvedoista on
onnistuttu saamaan myös eduskunnan kanssa yhteinen näkemys
aikaan. Tässä oikeastaan toteutuu varmaan se tavoite, joka
monella oli silloin mielessä, kun Suomi liittyi EU:hun,
että riippumatta hallituskoostumuksista voitaisiin pitkäjänteisyyttä turvata
sillä, että hallituksen ja eduskunnan vuorovaikutus
voimasuhdemuutoksesta riippumatta jatkuisi. Näin vältettäisiin
se tilanne, että vaalikauden yli menevissä tilanteissa
Suomen linja jollakin tapaa asiakysymyksissä muuttuisi.
Tämä on onnistuttu saavuttamaan myös
tässä hallituksenvaihdoksessa. Suomen pitkäjänteinen
linja on onnistuttu turvaamaan.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministerin toive
EU:n eheydestä on varmaan sen kaltainen, että siihen
koko eduskunta voi yhtyä, mukaan lukien myös oppositio.
Mutta valitettavasti näyttää selkeästi
siltä, että tätä eheyttä ei
tulla saavuttamaan hallitustenvälisessä konferenssissa
ja siihen liittyvissä päätöksissä,
vaan myös Suomi joutuu hyvin nopeasti tekemään tiettyjä valintoja.
Näihin valintoihin liittyen haluaisin kysyä pääministeriltä.
Ulkoministeri kysyi eilen oppositiolta sitä, mitkä ne
ytimet ovat ja mitkä ne tehtävät ovat olemassa.
Otan yhden esimerkin, minkä Suomi joutuu valitsemaan. Tuleeko,
pääministeri, Suomi olemaan mukana EU:n tiiviimmässä sotilaallisessa
kriisinhallintayhteistyössä, kun se valintatilanne
meille eteen tulee? Pääministeri totesi eilen
omassa puheenvuorossaan, että Suomella on hyvä valmius
osallistua kriisinhallintaan, niin sen siviili- kuin sotilastoimiin,
ja hallitus pitää tärkeänä tätä mukanaoloa.
Pääministeri, onko teillä tulossa lakiesitys
siitä, että Suomi lähtee mukaan muun
muassa nopean toiminnan joukkoihin ja todellakin sitoutuu myös
tällä tavalla tähän EU:n tulevaan
tehtävään, niihin tehtäviin, joihin
nämä ydinvaltiot ovat menossa mukaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tähän kysymykseen vastaus
niin pitkälle kuin se näissä oloissa
voidaan antaa, annettiin jo syksyllä. Ensinnäkin
hvk on vielä kesken. Meiltä vielä nämä perussopimuksen
artiklat, joihin ed. Vilén viittasi, puuttuvat kokonaan,
mutta jo siltä varalta, että sen yhteisymmärryksen
osalta, joka EU:n puitteissa viime syksynä saavutettiin
sotilaallisen yhteistoiminnan kehittämisen osalta, hallituksen
puolelta ilmaistiin, että sitten kun alkavat keskustelut
tämän rakenneyhteistyön sisällön
määrittämisestä ja kehittämisestä, me
lähdemme niihin keskusteluihin mukaan. Vasta niiden neuvottelujen
kautta sitten itse asiassa selviää rakenneyhteistyön
täsmällinen sisältö. Me olemme
hallinnossa luonnollisesti valmistautumassa siihen, että nopean
toiminnan valmiutta myös meillä selvitetään,
teemme sitä varmaan samassa aikataulussa kuin muut maat
tekevät. Aika sitten näyttää,
minkälaisia vaatimuksia tälle nopealle valmiudelle
asetetaan, ja siihen sitten aikanaan vastataan.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! En kyllä yhtään ihmettele,
jos kansalaiset ovat tätä keskustelua seuratessaan
ymmällään, kun kansanedustaja, joka varmaan
tietää, miten asiat käsitellään,
kysyy, tuoko hallitus lakiesitystä asiasta, josta neuvotellaan
kansainvälisissä neuvotteluissa EU:ssa. Kyseessä on
perustuslakisopimus, joka ensin täytyy saada valmiiksi
ja joka toivottavasti saadaan valmiiksi mielellään
tänä keväänä ja joka
tapauksessa tämän vuoden aikana, ja kun se on
täällä ratifioitu, se sitten aikanaan
astuu voimaan ja siihen mennessä hallituksella ja Suomella
varmasti on kyllä sen edellyttämät valmiudet
tehdä sitten päätöksiä.
Niin kuin pääministeri totesi, koska me olemme
itse tehneet aktiivisesti työtä sen eteen, että nämä artiklat
saavat sellaisen muotoilun, että ne mahdollistavat Suomen
osallistumisen, niin totta kai tämä on silloin
lähtökohta, josta tätä tullaan
senkin jälkeen tarkastelemaan. Mutta toivottavasti nyt
olisi oppositiossakin malttia katsoa, että edetään
sentään oikeassa järjestyksessä eikä sekoiteta
näitä asioita liikaa.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen hyvin iloinen ulkoministerin puheenvuorosta
koskien sitä, missä järjestyksessä ja
millä aikataululla edetään. Kuten totesin
ja kysymyksessä sanoin, kysyn hallitukselta valmiutta myös tehdä tämän
kaltaista lakivalmistelutyötä ja lakiesitystä,
koska kuten myös ulkoministeri totesi, kaikkien yhteinen
tavoite on se, että hvk päättyisi hyvin
nopeassa aikataulussa, mahdollisesti jopa keväällä,
ja Suomi joutuu tekemään päätökset
myös tästä osallistumisesta, valmiudesta
osallistua, tarkoittaen sitä, että kaikkien näiden
vaiheiden täytyy olla käytettävissä.
Menemmekö mukaan, se on totta kai hallituksen kysymys ja hallituksen
päätös sitten aikanaan, mutta toivon, että meillä löytyy
ulkoministerin kanssa yhteinen käsitys siitä,
että me joudumme tekemään nämä päätökset
paljon nopeammin kuin ulkoministeri omalta osaltaan haluaa tuoda
esille eduskunnan tietoisuuteen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! En tiedä, mikä tässä on
nyt epäselvää. Minusta ei kannata käydä kilpailua
siitä, kuka ennustaa, kuinka nopeasti mikäkin
asia eteemme tulee. Jos katsotaan taaksepäin viime kevääseen ja
kesään, kun silloin ennustettiin, mitä kaikkea meidän
olisi pitänyt viime syksynä jo päättää Suomen
osalta, niin itse asiassa oikeimmassa olivat ne, jotka arvioivat,
että ensin tehdään sopimus ja sen jälkeen
sitten neuvotellaan näidenkin yhteistyöartiklojen
sisältö. Hallitus pitää huolen omalta
osaltaan siitä, että näiden neuvottelujen tahdissa
luonnollisesti Suomessa tehdään se valmistelu,
mitä täällä tarvitaan. Me tarvitsemme itse
asiassa osallistuessamme näihin rakenneyhteistyöstä käytäviin
varsinaisiin neuvotteluihin myös tiedon siitä,
onko meillä valmiudet täällä 5—30
vuorokauden hälytysvalmiudessa olevien osastojen osoittamiseen
tähän yhteistyöhön. Tämä valmistelutyö on
tehtävä, jotta voimme osallistua näihin
neuvotteluihin, ja me huolehdimme kyllä siitä,
että se valmistelutyö tehdään.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Yhdyn siihen eduskunnan käsitykseen,
joka valiokuntalausunnoissa tuli ilmi, että tähän
kriisinhallinnan rakenneyhteistyöhön pitää etsiä sellainen malli,
johon kaikki EU-maat voisivat osallistua. Minusta se, että EU
ei jakaudu eri luokkiin, on hyvä lähtökohta
EU-politiikalle.
Nyt sotilaallisesta kriisinhallinnasta puhutaan hyvin paljon
ja siihen liittyy perustuslaillisessa sopimuksessa näitä ongelmakohtia,
joita joulukuussa ratkottiin. Olennaisena pidän kuitenkin sitä,
että siviilikriisinhallintaa kehitettäisiin yhtä voimakkaasti
kuin sotilaallista kriisinhallintaa. Tiedustelenkin:
Mitä aloitteita hallitus aikoo tehdä siviilikriisinhallintaulottuvuuden
vahvistamiseksi? Esimerkiksi EU:n turvallisuusstrategiassa, kun
mietitään niitä toimenpiteitä,
mihin EU ryhtyy, painotetaan kovasti tätä sotilaallista
puolta, sotilaallisia voimavaroja, mutta näitä konkreettisia
toimenpiteitä juuri siviilipuolen vahvistamiseksi ei ole.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Suomihan on ollut siviilikriisinhallintavalmiuksien
kehittämisen suhteen aloitteellinen unionissa myöskin
hvk:hon liittyen, ja jossain määrin on tätä otettukin
huomioon, mutta tässä ei itse asiassa ole sinänsä mitään
ongelmaa. Se, että sotilaallinen kriisinhallinta on saanut
tällaisen huomion, on poliittinen valinta, koska meidän
näkemyksemme mukaan pitkälti kaikki ne asiat,
joita nyt haetaan rakenneyhteistyön kautta, voidaan toteuttaa
unionissa jo olemassa olevien sopimusten pohjalta, ja sama koskee myöskin
kriisinhallintaa. Elävässä elämässä niissä tehtävissä,
joiden edessä unioni on varsinkin nyt Bosniassa, jossa
todennäköisesti myöskin sotilaskriisinhallintaoperaatio
siirtyy unionin hoidettavaksi ja jossa jo unioni vastaa poliisioperaatiosta
ja on monin tavoin siviilikriisinhallinnassa mukana, tulee esiin
juuri tämä tasapainoisuus erilaisten välineiden
kanssa. Kyllä unionissa on havaittu se, että itse
asiassa siviilikriisinhallintavalmiuksien kehittämisen
puolella on vieläkin aukkoja, jopa suhteellisesti suurempia
aukkoja kuin sotilaallisella puolella, ja ne hoidetaan samanaikaisesti.
Ensimmäinen varapuhemies:
Annan vielä kolme lisäkysymystä ja
ministereitten vastaukset. Sen jälkeen siirrytään
uuteen kysymykseen.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Itälä hävisi
johonkin, mutta sanon teille kuitenkin, että teidän
poliittisen väittelyretoriikkanne sisäinen logiikka
ei tunnu toimivan. Te kysytte, haluaako Suomi olla ytimessä sisällä vai
periferiassa. Samalla te kysytte, haluaako Suomi olla varovainen
vai ei. Nämä kysymyksenasettelut eivät
sulje pois toinen toistaan. Jos Suomi haluaa olla tietyissä asioissa,
keskeisissä ydinasioissa, mukana, sielläkin on
oltava nimittäin varovainen.
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin osalta viime aikoina ovat
myös jotkut jäsenmaat tiukentaneet kansalaisten
vapaata liikkumista. Esimerkiksi työlupia ei myönnetä niin
kuin aikaisemmin on myönnetty. Kysyn ulkoministeriltä:
Miltä tällainen kehitys, että jotkut
näistä keskeisistä kolmesta vapaudesta
joutuvat tiukemman syynin alle, teidän mielestänne
näyttää ja aikooko Suomi seurata näitä esimerkkejä vai
pysyä nykyisellä linjalla?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tässä saattaa nyt olla vähän
eri asioista kysymys. Kun unioni laajentuu, niin se tarkoittaa myös
sitä, että vapaa työvoiman liikkuvuus
ulottuu näihin kymmeneen uuteen jäsenmaahan, mutta
neuvotteluissa jo hyvin varhaisessa vaiheessa sovittiin tällaisesta
mahdollisesti kahden, enintään seitsemän
vuoden siirtymäajasta. Suomi useimpien maiden tavoin on
ilmoittanut noudattavansa kahden vuoden siirtymäkautta
ja sen jälkeen arvioi kokemusten perusteella tilannetta,
onko tarvetta jatkaa näitä siirtymäkauden
rajoituksia vai ei.
Sitten tämä työlupakäytäntö on
olemassa olevien sopimusten ja säädösten
mukaan kunkin jäsenvaltion oma asia. Meillä ei
ole tehty mitään uusia linjauksia. Ulkoministeriö ei
ole tässä se viranomainen, mutta unionin piirissä on
kyllä alettu, ja syystäkin, keskustella unionin
yhteisestä maahanmuuttopolitiikasta. Väestörakenteen kehitys
ja tulevat osaamis- ja työvoimatarpeet sekä unionin
kilpailukyvyn säilyttäminen myöskin osaavasta
huipputyövoimasta ovat sellaisia asioita, jotka tällaiseen
tarkasteluun pakottavat.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Tämä varjonyrkkeily tuntuu
oudolta. Koko viime syksyn on väitelty asiasta, joka varmasti
valtaosalle suomalaisista on jäänyt epäselväksi:
mennäkö mukaan johonkin kuvitteelliseen ytimeen
vai eikö mennä? Nykyistä hallitusta syytetään
siitä, että se ei ole menossa mukaan kaikkiin
mahdollisiin nyt olemassa oleviin ja mahdollisesti syntyviin ytimiin.
Herra puhemies! Olen saanut sen vaikutelman, että kun
eduskunnan, hallituksen ja tasavallan presidentin kannat ovat yhdenmukaisia,
niin näille yhdenmukaisille kannoille on olemassa oppositio,
jota edustaa muun muassa kokoomus, mutta myös puhemies
Paavo Lipponen. Vaikuttaa siltä, että pääministeri
Vanhasen lausuntoja käytetään välineenä,
ennen kaikkea välineenä, jolla käydään
sekä ulkoministeri Tuomiojan että presidentti
Halosen kimppuun. (Puhemies koputtaa) Haluan osoittaa kysymykseni
ulkoministeri Tuomiojalle. Te olette ehkä paras vastaamaan siihen:
Onko nykyisen hallituksen linjassa suhteessa edellisen hallituksen
EU-linjaan tapahtunut muutos (Puhemies koputtaa) vai eikö ole
tapahtunut?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Niin kuin tässä jo eilenkin
tätä käsiteltiin: Jos olisi tapahtunut
muutosta, niin kai sen eduskunta ja kansanedustaja ensimmäisinä havaitsisivat,
koska kaikkea EU-politiikkaa tehdään nimenomaan
reaaliaikaisesti yhdessä eduskunnan kanssa. Ei tällaista
ole eikä tällaista ongelmaa ole myöskään
missään hallituspuolueessa eikä hallituspuolueiden
kesken. En tiedä, miten sitten nykyinen oppositio haluaa
tulevaisuudessa asennoitua, asemoida itsensä EU-yhteistyön
suhteen. Hallitus on valmis jatkamaan sitä konsensuslinjaa,
joka on pienen maan edun mukaista EU-asioiden hoidossa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun aikana
pääministeri otti käsittääkseni
uuden termin käyttöön: varovaisuusperiaate.
Minä olisin toivonut, että pääministeri
selvittäisi kahta asiaa siihen liittyen:
Mitä tarkoittaa tämä termi ja miksi
te otitte sen käyttöön, koska on aivan
selvää, että harkintaahan me aina käytämme
Suomessa ja sitä parasta viisautta ja kokemusta, mikä meillä on?
Mitä arveluttavaa tässä on tai mitä mahdollisesti
pelkäätte? Liittyykö se näihin
ytimiin vai mihin se liittyy, kun meidän ulkoministerimmekin
näyttää niin hermostuneelta, kun hän
näihin meidän kysymyksiimme vastaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Määritin suhteeni muistaakseni
viime keväänä tai kesällä Suomen
turvallisuuspoliittisen aseman kehittämiseen niin, että noudatan omassa
harkinnassani varovaisuusperiaatetta. Se ei liity EU-politiikkaan,
ja se myös tässä paljon puhutussa viime
päivien haastattelussa kävi selkeästi
ilmi. Se liittyy ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan, ei EU-politiikkaan.
Minä luulen, että suomalaiset kyllä minun
kohdallani mieltävät sen, mitä varovaisuusperiaate
tarkoittaa. Se tarkoittaa syvälle käyvää harkintaa,
ja aion olla ensin itse varma asiasta ennen kuin esitän
linjamuutoksia. Sitä on varovaisuus- ja harkintaperiaate
minun kohdallani.