Täysistunnon pöytäkirja 4/2004 vp

PTK 4/2004 vp

4. TORSTAINA 5. HELMIKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Pankkien palvelumaksut

Outi Ojala /vas:

Arvoisa puhemies! Pankit ovat nostaneet palvelumaksuja viime aikoina niin, että ne alkavat monin osin olla aika kohtuuttomia. Otanpa esimerkin: Pelkkää kansaneläkettä saava henkilö, mikäli hän maksaa kuukaudessa noin viisi maksua, kunnallisia maksuja ja sähkölaskuja ja muita, kalleimmassa pankissa pahimmillaan joutuu pulittamaan lähes kymmenesosan eläkkeestään palvelumaksuihin. Tämä ei kai voi olla kohtuullista. Jotakin on asialle tehtävä. Eli esimerkiksi jos käy terveysasemalla, terveyskeskusmaksuhan on 10 euroa käynniltä, niin kalleimmassa pankissa joutuu maksamaan siitä 8 euroa ja halvimmissakin 4 euroa. Kaikki eivät pysty käyttämään Internetiä.

Kysyisinkin: Onko hallitus tietoinen tästä ongelmasta? Ja erityisesti ministeri Wideroosilta kysyisin, mitä hän aikoo tehdä tilanteen korjaamiseksi.

Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos

Arvoisa puhemies! Kyllä hallitus tietysti on tietoinen, kun julkisuudessa on puhuttu ja kirjoitettu aika paljon tästä. Mutta itse henkilökohtaisesti katson, että on aika vaikea puuttua tähän pankkien toimintaan ainakaan sillä tavalla, että lailla säädettäisiin, millä tavalla tai minkä tasoisia maksuja pankit voivat periä. Ainakin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kuuluu pankkien toimivaltaan päättää ja ratkaista, millä tavalla he perivät maksuja eli ei ole minkäänlaisia tällaisia suunnitelmia.

Outi Ojala /vas:

Arvoisa puhemies! Olen hieman hämmentynyt nyt kyllä ministeri Wideroosin vastauksesta. Hän levitteli käsiänsä, että mitään ei voi tehdä.

Arvoisa ministeri! Täällä eduskunnassa on paljon kansanedustajia, jotka ovat huolissaan asiasta. Tämä ei ole mikään hallitus—oppositio-asia. Tiedän, että muun muassa ed. Gustafsson on paneutunut tähän asiaan hyvin perusteellisesti.

Kysyisin ministeri Manniselta: Olisiko jotain tehtävissä kuntapuolella, koska hyvin monet näistä maksuista, joita eläkeläiset joutuvat maksamaan ovat nimenomaan kunnallisia maksuja? Aiotteko olla yhteydessä Kuntaliittoon tämän ongelman korjaamiseksi?

Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen

Arvoisa puhemies! Monessa Suomen kunnassa ja erityisesti kaupungeissa on edelleen kyllä kassoja (Ed. O. Ojala: Ei ole kaikissa!) — ei kaikissa, mutta aika monessa, jotka ilman palvelumaksua ottavat vastaan myöskin maksuja. Vaikka pankkiasiat eivät minulle kuulu, haluan todeta, että pankeissakin on monia erilaisia tapoja maksaa Internetin lisäksi, jolloin nämä maksut eivät ole näin suuria. Sinänsä tietysti asia on vakava ja aiheuttaa suurta huolta hyvin monille.

Pekka Vilkuna /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tähän maksupolitiikkaan yleensäkin liittyy autovero, entisellä nimellä käyttömaksu. Siihen asiaan tuli nyt suuri muutos; sen voi maksaa käyttöajalta. Mutta maksun voi nyt jakaa neljään osaan, ja jos sen maksaa neljässä osassa, niin joka maksuun tulee 5 euron lisä. Onko tämä todella tarkoitus?

Ensimmäinen varapuhemies:

Ed. Vilkuna, kysymys on Outi Ojalan esittämästä kysymyksestä ja lisäkysymyksistä siihen kysymykseen.

Virpa Puisto /sd:

Arvoisa puhemies! Ministeri Wideroos, mielestäni luottolaitoksia koskevassa asetuksessa määritetään näiden maksujen kohtuullisuus. Se lienee teidän hallinnassanne ja teidän kauttanne myös muutettavissa. Siitä tiedän täällä jo mainitun ed. Gustafssonin pian jättävän lakialoitteen, johon varmasti valtaosa eduskunnasta on yhtynyt. Toivomme, että paneudutte asiaan, jollette jo ole paneutunut. Tähän liittyvät myös maksuautomaatit, joiden määrää pankit ovat samanaikaisesti vähentäneet puhumattakaan siitä, että myös nostoautomaatit ovat kaupunkialueelta poistuneet eli palvelut ovat todella minimoituneet.

Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos

Arvoisa puhemies! En ole lakialoitetta nähnyt, joten en voi ottaa kantaa sen sisältöön, ja tietysti eduskuntahan sen ratkaisee, jos yhtyy lakialoitteeseen. Mutta kyllä olen ihan vakavissani siinä, kun sanoin, että on hyvin vaikea mennä lain kautta määräämään, minkä tasoiset maksut ovat. Yritin sanoa äsken, että minun mielestäni on pankkien asia ratkaista, millä tavalla he perivät maksuja ja millä tavalla he toimintansa järjestävät. Kyllä ihan totta on myöskin se, että on erilaisia tapoja, joilla voi myöskin jopa ilmaiseksi maksaa laskujaan. Se vaihtelee tietysti pankkien välillä, mutta on hyviä esimerkkejä maaseudulta. Minulla on Pohjanmaalta hyviä esimerkkejä, millä tavalla voi aivan ilmaiseksi joka viikko maksaa laskujaan. Sekin on mahdollista.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Vissi kritiikin paikka taikka ongelma ilmiselvästi tämän aihealueen tiimoilta on todennettu laajaltikin kansalaisten keskuudessa. Tämä varmaan pitää paikkansa. Yhtä lailla paikkansa pitää sekin, että useissa eri laeissa on määritelty ne perusteet, joilla nämä maksut voidaan määritellä. Paraikaa kuluttajaviranomaisten toimesta sinne otettujen yhteyksien seurauksena on käynnistetty erillinen selvitystyö, jossa katsotaan, mitä tässä on tehtävissä. Minulla ainakaan ei ole näyttöä, että niitten lakien perusteluissa mainittuja perusteluita olisi tähän saakka rikottu. En osaa sanoa, onko rikottu vai ei ole rikottu. Luotan siihen, että tähän mennessä ei ole vielä rikottu. En ota siihen kantaa.

Eri asia on se, onko oikean kuluttajapolitiikan kannalta olemassa olevien lakien sisältö näiltä osin oikea. Ovatko noiden lakien perusteet sellaiset, että ne antavat mahdollisuuden (Puhemies koputtaa) siihen, että maksut ovat todella nousseet monta kertaa aivan kohtuuttomiksi?

Jukka Gustafsson /sd:

Arvoisa puhemies! Nykyisen luottolaitostoimintalain 50 §:n a perusteluissa on todettu, että näiden maksujen tulisi olla kohtuullisia eikä eriarvoisuutta lisääviä. Nyt kun peritään 4, 6 ja 8 euron maksuja yksittäisistä suorituksista, lain perustelut eivät toteudu. Olen iloinen siitä, että kokoomuksen eduskuntaryhmästä vasemmistoliiton eduskuntaryhmään, vihreät mukaan lukien, kaikista ryhmistä on reagoitu nyt lakialoitteeseen, johon tulee huomispäivään mennessä eduskunnan enemmistön tahto, että tähän on puututtava. On eduskunnan moraalinen ja periaatteellinen tehtävä reagoida pankkien kohtuuttomaan ahneuteen, joka kohdentuu yhteiskunnan pienituloisiin.

Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos

Arvoisa puhemies! On tietysti eri asia, jos lakia ei noudateta. Minä yritin sanoa, että olen sitä mieltä henkilökohtaisesti, että maksun tasoon on mahdotonta puuttua niin, että lakiin kirjoitettaisiin, minkä tasoisia maksuja pankit voivat periä. Mutta totta kai on eri asia, jos on selvä tapaus, missä rikotaan lakia. Totta kai silloin pitää puuttua, mutta nyt puhutaan kahdesta eri asiasta.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Herra puhemies! Minäkin olen ed. Gustafssonin hyvän aloitteen allekirjoittanut. Olen ymmärtänyt, että eläkeläisjärjestöt ovat keskustelleet Pankkiyhdistyksen kanssa myöskin tästä tilanteesta. Se on varmasti paikallaan. Näiden maksujen tavoitteenahan on myös ohjata ihmisten käyttäytymistä, ja pankit sillä tavalla minimoivat kustannuksia. Tiedustelisin ministeri Wideroosilta:

Olisiko nyt paikallaan myöskin, että ministerinä kävisitte Pankkiyhdistyksen kanssa keskusteluja, katsoisitte tätä kokonaisuutta, mitä tässä voidaan tehdä, ja sitten mahdollisesti voidaan lainmuutoksiakin tehdä, mikäli asia niin vaatii?

Oikeusministeri  Johannes  Koskinen

Arvoisa puhemies! Tässähän on toimittu jo useaa kautta, ja on kiitettävää, että myös eduskunnan puolelta tässä lähdetään liikkeelle.

Ministeri Pekkarinen viittasi siihen, että kuluttaja-asiamies on sinne tehtyjen kirjelmien pohjalta käynnistänyt neuvottelut, koska kuluttaja-asiamiehelle kuuluu niin sanottujen vakiosopimusten ehtojen valvonta. Pankkien toimitusehdot asiakkaille ovat tämmöisiä tyypillisiä vakiosopimuksia. Jos niissä on kohtuuttomia kohtia, hänellä on valtuus niihin puuttua.

Toiseksi, perintäkulujen osalta ollaan juuri tekemässä lainsäädäntöön tällaista enimmäismaksumäärittelyä, jotta kohtuuttomia perintäkuluja ei perittäisi siinä vaiheessa, kun asia menee perintätoimistojen haltuun. Saman tyyppistä arviointia joudutaan tämän luottotoimintalainsäädännön osalta tekemään, onko siellä keinoja viedä lainsäädäntöön tarkempia kriteerejä ja millä viranomaisella sitten on mahdollisuus puuttua, jos ja kun ilmeisesti kokemusten perusteella pankit soveltavat kohtuuttomia ehtoja näille pientallettajille.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on osoittanut sen, että kun hallitus on näin hajalla tässä asiassa, niin eduskunnan täytyy ottaa tämä asia haltuunsa. Minä uskon, että tämä keskustelu on osoittanut sen, että enemmistö täältä löytyy ja pikavauhtia. On erinomaisen mielenkiintoista nähdä, mitenkä ministeri Wideroosille käy. Siinähän yhteydessä voidaan esittää epäluottamuslause.

Haluatteko estää tuon epäluottamuslauseen esittämisen tulevalla käyttäytymisellä, ministeri Wideroos?

Ensimmäinen varapuhemies:

Ministeri Wideroos, haluatteko vastata?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Keskustelu saa aika erikoisen piirteen. Täällä hallituksen puolelta on monella suunnalla kerrottu, mitä viranomaiset ovat asiassa tekemässä. On selvitetty myös ministeri Wideroosin suulla tämän lain sisältö. Katsotaan nyt, kun eduskunta tämän lakialoitteen tekee. Se on tietysti eduskunnan käsissä, mutta toivotaan, että siitä käydään vuoropuhelua myös hallituksen kanssa. Tuen kyllä tässä ministeri Wideroosia siinä, että lakiin ei kirjoiteta yksittäisten suoritusten maksukattoja, vaan lailla on tietysti oma tapansa vaikuttaa näihin. Nykyään perusteluissa on asia selvästi ilmaistu, ja viranomaisilla on mahdollisuus senkin perusteella toimia.

Matti Väistö /kesk:

Herra puhemies! Keskustelussa on käynyt selvästi ilmi, että tilanne on kohtuuton. Palaute, joka ihmisten parista on tullut, on selvästi tämän osoittanut. Nyt on kerrottu, että valtioneuvoston puolella asia selvitetään säädösten osalta. Mielestäni tässä yhteydessä tulisi selvittää myös ne menettelytavat, joilla joko neuvotellen sopimuspohjalta tai sitten jopa lainsäädäntöpohjalta tämä asia kyetään hoitamaan niin, että kohtuullisuus ja vain kohtuullisuus toteutuu. Ei kai ole ollut tarkoitus, että eri maksukäytännöillä asetetaan todella pankkien asiakkaat hyvin eriarvoiseen asemaan.

Lopuksi vielä haluaisin kuulla valmistelevan ministerin taholta: Aiotteko todella nyt paneutua tähän lakialoitteeseen, joka täällä on syntymässä, ja ryhtyä sen edellyttämiin toimenpiteisiin?

Ensimmäinen varapuhemies:

Kuka ministereistä haluaa vastata? — Ministeri Pekkarinen.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Jouduin kysymään, mikä oli ed. Väistön kysymyksen loppu, ja sain tästä selvityksen.

Todellakin, arvoisa puhemies, saattaa aivan hyvin olla niin, että juuri tämä joukko, tämä sali, on jossakin vaiheessa ollut liian löperö hyväksyessään ne lait, (Hälinää) joiden lakien perusteella eri toimijat tällä hetkellä, eri viranomaiset ja eri liikelaitokset toteuttavat, toimeenpanevat käytännössä tätä lakia. (Ed. Elo: Missä oli Pekkarinen silloin?) — Minä olin todennäköisesti tässä salissa muiden mukana. — Niin kuin sanoin äsken täällä, paraikaa selvitetään viranomaisten kanssa tätä kysymystä ja hyvin nopeasti pyritään saamaan sitä kautta valmius arvioida, pitääkö lakia muuttaa vai onko muilla toimin asiaan saatavissa korjaus. Varmaan hallitus omalta puoleltaan on valmis siihen, jos tunnistetaan tarve siihen muutokseen.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.