7) Laki perusopetuslain 31 a §:n muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee oppilashuollon saatavuuden
varmistamista kouluissa.
Perusopetuslain 31 a §:ssä sanotaan, että oppilaalla
on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava
oppilashuolto. Laki ilmaisee myös, että oppilashuollolla
tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen
ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja
ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa.
Olen kantanut huolta tästä asiasta jo kauan. Nimittäin
vaikka oppilashuollon velvoitteita on jo perusopetuslaissa kirjattu,
ne eivät tunnu vielä velvoittavan kaikkia kuntia
toimimaan oppilashuollon tasavertaisessa järjestämisessä.
Tästä kertoi karua kieltään
Helsingin Sanomien viimesyksyinen artikkeli, jossa selvitettiin
tuloksia rehtoreille suunnatusta kyselystä. Kyselyllä oli selvitetty
rehtoreiden tietämystä oppilashuollon tilasta
omissa oppilaitoksissaan. Opetushallituksen ja Sosiaali- ja terveysalan
tutkimus- ja kehittämiskeskuksen eli Stakesin kyselyyn
vastasi 539 koulua. Tulos oli surullista luettavaa. Rehtoreille
tehdyn kyselyn mukaan lähes joka toisessa yläkoulussa
ei ollut psykologitoimintaa eikä sitä ollut saatavilla
käytännössä lainkaan. Myös
kuraattoripalveluista tieto puuttui tai niitä ei ollut tarjolla
ollenkaan joka kolmannessa koulussa. Viikkotuntimäärä sataa
oppilasta kohti oli psykologipalveluissa 0,4 ja sosiaalityössä 2,8
tuntia.
Arvoisa puhemies! Tiedän myös ilman tutkimuksiakin,
että kouluterveydenhoitajan asiakaskuntaan kuuluu pahimmillaan
jopa yli tuhat oppilasta ja useita kouluja. Nämä lukemat
ja tulokset kertovat, että meidän oppilaitoksemme
huutavat oppilashuollon palveluja. Oppilashuoltoon sisältyvät
opetuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman
mukainen oppilashuolto sekä oppilashuollon palvelut, jotka
ovat kansanterveyslaissa tarkoitettu kouluterveydenhuolto sekä lastensuojelulaissa
tarkoitettu kasvatuksen tukeminen. Mielestäni näitä asioita
emme voi pelkästään sivuuttaa toteamalla,
että ne tulisi hoitaa kuntoon. On siis aika tehdä toimia.
Se, miten saamme sitten opetuksen järjestäjän huolehtimaan
siitä, että oppilailla on mahdollisuus saada oppilashuollon
palveluja, onkin sitten vaativampi tehtävä. Nykyinen
tilanne kertoo suuresta alueellisesta epätasa-arvosta.
Lapin läänissä lähes 30 prosenttia
kouluista ei omaa lainkaan koulupsykologitoimintaa ja myös
pienistä, alle 100 oppilaan kouluista se näyttää puuttuvan. Sen
sijaan Etelä-Suomessa keskisuurilla paikkakunnilla ja suuremmissa
kouluissa koulupsykologin palvelut ovat järjestyksessä,
joskin vastaanotettavien oppilaiden määrät
ovat jatkuvasti suuria.
Tiedän myös paljon kouluja, joissa oppilashuolto
toimii moitteettomasti ennen kaikkea suhteessa siihen annettuihin
resursseihin. Käytännössä useat
opettajat tekevät paljon ylimääräisiä työtunteja
hoitaessaan oppilashuollon tehtäviä. Tämä ei
ole opettajia kohtaan oikein, eikä se edesauta heidän
työssä jaksamistaan, oppilashuollon tehtävät
kun vielä yleensä ovat niitä raskaimpia
virkatehtäviä.
Arvoisa puhemies! Viime vuoden marraskuun 7. päivän
tapahtumat ovat jääneet järkyttäväksi
todisteeksi siitä, että meillä ei ehkä pystytä vastaamaan
nuorison pahoinvointiin riittävän ajoissa. Voidaan
tietysti perustella, ettei kaikkia tapauksia voi huomata ja että joskus
epätoivoisiin tekoihin ajautuu aikaisemmin täysin
nuhteeton ja normaalilla tavalla käyttäytynytkin.
Niin varmasti onkin, mutta emme voi myöskään
tuudittautua tulevaisuuteen ilman toimia oppilaiden kohtaamisen
parantamiseksi. Sen takia oppilashuollon toimien varmistaminen niin
alueellisesti tasa-arvoisesti kuin myös määrällisesti
riittäviksi on ensisijaisen tärkeää.
Jokelan tapauksessa on hyvä, että ministeriön yhteistyöryhmä koostaa
tapauksen tiedot ja niiden pohjalta mahdolliset jatkotoimet. Nämä kaikki
toimet ovat suuntausta siihen, että emme halua koulujemme
muuttuvan tietenkään turvattomiksi paikoiksi olla
ja opiskella. Uskon, että tämän työryhmän
tulokset antavat edelleen lisäperusteita oppilashuollon
palvelujen turvaamiselle.
On jollakin lailla saatava tasa-arvoisuus alueellisesti ja myös
helpotettava kuntien ja koulujen mahdollisuutta toimia oppilashuoltoa
vaativissa tilanteissa, ja lisäksi tarvitaan tietenkin myös
resursseja. Tähän edellä sanomaani viitaten
näen erittäin perustelluksi tehdä perusopetuslakiin
lisäys oppilashuollon järjestämisvelvoitteista.
Esitän, että kyseiseen pykälään
lisätään uusi momentti, joka kuuluu:
"Oppilashuolto tulee järjestää kouluissa
niin, että oppilaalla on mahdollisuus saada oppilashuollon
palveluja. Koulujen tulee järjestää toimintaa
varten oppilashuollon työryhmä, johon edellytetään
kuuluvaksi erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori."
Toivon tietysti hyväksyvää käsittelyä tälle aloitteelle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloite on oikein hyvä ja kannatettava.
On hyvin tärkeästä asiasta kyse. Muun
muassa lukiolaisten osalta on aivan nyt viime päivinä pohdittu
sitä, mitenkä he ovat monella tavalla rasittuneita,
ja monet ongelmat ovat oppimisyhteisössä kohtaamassa
oppijoita. Toivon, että tämä aloite johtaa ratkaisuihin,
joilla tasapuolisesti kautta maan oppilaitoksen koosta riippumatta
oppilailla on mahdollisuus saada näitä palveluita
siten, että psykologeja, koulukuraattoreita on. Jos on
niin, että yhdessä kunnassa ei ole mahdollisuus
perustaa virkoja, niin huolehditaan kuntayhteistyöllä,
että näitä henkilöitä on,
niin että riippumatta kotipaikasta koululaiset ja opiskelijat
voivat saada hyvät oppilashuoltopalvelut.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Tuula Peltosen
tekemä aloite on ihan hyvä, mutta on tässä jotain
vaaran paikkojakin. Itse asiassa tässähän
viitataan siihen, että laissa on jo asioita säädetty
ja osassa kuntia asiat hoidetaan lainsäädösten
mukaisesti, mutta useassa kunnassa ei. Se on aivan totta. Sen tiedän
itsekin, ja sen tietävät varmasti kaikki suomalaiset
opettajat ja monet vanhemmatkin. Minun mielestäni ehkä tärkeämpää olisikin
vaatia toimenpiteitä sen eteen, että päästäisiin
siihen tilanteeseen, että tämän nykyisen
lain henki täytettäisiin, sen kirjain täytettäisiin.
Toki voidaan kirjausta tarkentaa esimerkiksi siihen suuntaan, että vaaditaan
tietty oppilashuoltotyöryhmä.
Sen sijaan pitäisin tässä ed. Peltosen
tekemässä lakialoitteessa hieman vaarallisena
sitä, että kirjataan, että ryhmässä pitää olla
erityisesti erityisopettaja, koulupsykologi, koulukuraattori. Näitä ei
kaikissa kunnissa ole, ja se voi olla myös valinta, että on
panostettu johonkin toiseen. Täältä puuttuu
puheterapeutti, kouluterveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä,
perhetyöntekijä, mahdollisesti lääkäri,
poliisi. Ainakin meidän koulussamme näin on toimittu,
että aina tarpeen mukaan näitä ammattilaisia
siinä on käytetty. Tämä lain kirjain,
jos se näin hyväksytään, luo äärimmäisen
vaikean tilanteen ja pakottaa kuntia tekemään
valintoja, että esimerkiksi puheterapeutin virkaa ei täytetä,
vaan palkataan koulukuraattori. Erilaisia ratkaisumalleja on olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Itse asiaan minulla ei ole mitään
sen kummempaa huomautettavaa, mutta tämän lain
tekstiin, niin kuin ed. Heinonenkin jo kiinnitti huomiota, on kyllä aika
paljonkin huomautettavaa, kun on kirjoitettu näin, että "Koulujen
tulee järjestää toimintaa varten oppilashuollon
työryhmä, johon edellytetään
kuuluvaksi erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori".
Kova juttu, kun on pieni kunta ja kyläkouluja lähellä ja
siellä kuntataajamassa joku vähän isompi
koulu. Siinä kun tempaiset siihen työryhmän
kasaan, jossa ovat erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori,
niin onkin münchhausenin temppu tullut tehtyä hyvin
kättelyssä. Meinaan vaan, että kun hyvää tarkoittaa
ja tarkoitus on viedä asiaa eteenpäin, niin silloin
se ehkä kannattaisi eritellen tehdä, kenellä se
velvoite on, onko se kunnalla ja onko se kuntayhtymällä ja
millä tavalla kunnallisella tasolla pitää nämä asiat
järjestää, koska tarkoitus sinänsä on
ihan oukki doukki.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliselle puhujalle totean vain sen, että kouluthan
voivat toki tehdä ja järjestää työryhmän
yhdessä. Eli eihän se tarkoita sitä,
että jokaisella koululla on oma oppilashuollon työryhmä.
Puhemies! Tästä aloitteesta. Minusta ed. Peltonen
kiinnittää aloitteessaan erittäin tärkeään asiaan
huomiota. Meillä on eduskunnassa ja yhteiskunnassa pitkään
viime syksynä puhuttu kouluhyvinvoinnista. Itse opettajana
tiedän, että kouluhyvinvointiin vaikuttaa moni
tekijä. Siihen vaikuttaa ennen kaikkea tila, jossa työskennellään, mutta
siihen vaikuttavat myös opetusryhmät. Se, kuinka
monta lasta, kuinka monta nuorta opettajalla on opetettavanaan,
on erittäin olennainen asia. Mutta sen lisäksi
on myönnettävä, että opettajan
ammattitaito ei riitä kaikkien niiden ongelmien kohtaamiseen,
joita koulumaailmassa tänä päivänä on,
ja siihen tarvitaan moniammatillista yhteistyötä.
Siihen tarvitaan jo täällä ed. Heinosen
ja monen muun mainitsemia koulukuraattoreita, psykologeja, opinto-ohjaajia
ja terveydenhoitajia.
Itse olen ollut hieman huolissani, puhemies, siitä,
että tänä päivänä meidän
peruskoulumme ovat laadukkaita kaikkialla Suomessa, mutta valitettavasti
näiden tukipalveluiden osalta palvelujen saanti vaihtelee
kunnittain johtuen tietenkin kuntatalouden tilasta. Jos me todella
haluamme yhdessä puuttua siihen ongelmaan, että meille
ei jatkossa enää syntyisi koulupudokkaita nuoria, jotka
ikään kuin jättävät
yhteiskunnan ja usein koulutiensä myös tuossa
peruskoulun jälkeen, niin meidän tulee satsata
tähän ennaltaehkäisyyn, ja siinä kyllä tämä oppilashuollollinen
työ on erittäin tärkeää.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun me puhumme hyvästä kouluympäristöstä ja
hyvästä oppimisympäristöstä,
me emme voi millään sivuuttaa koulun yhteydessä tapahtuvaa
oppilashuoltoa. Niin kouluterveydenhoitajat kuin psykologit, psykiatrit
ja muut ammattilaiset, opettajat ovat jo pitkään
kantaneet huolta liian pienistä oppilashuollon resursseista. Se
näkyy siellä kouluissa, ja se näkyy sellaisella tavalla,
jota me emme varmasti sivistyneenä yhteiskuntana halua.
Meillä on Pisa-mittareilla mitattuna loistava koulujärjestelmä,
mutta samaan aikaan nuoret itse ja opettajat, jotka heidän
kanssaan työtään tekevät, viestittävät
pahoinvoinnista, johon ei pystytä tarttumaan, nuorista,
joita ei pystytä auttamaan. Siksi mielestäni tämän
aloitteen henki on hyvin tärkeä. On ensiarvoisen
tärkeää, että meillä varmistetaan
koulujen riittävä oppilashuolto ja alueellinen
tasa-arvo myöskin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä tuotiin esille, että voidaan
toki seudullisesti järjestää tiettyjä ammattilaisia
tällaiseen työryhmään. Se on
toki totta, mutta sitten voi myös kysyä sitä,
mikä merkitys on koulupsykologilla tai koulukuraattorilla,
joka kutsutaan naapurikunnasta ainoastaan tittelinsä takia
tähän työryhmään. Sen
takia olisin itse esimerkiksi sellaisen kirjauksen kannalla, että oppilashuolto-sanan
tilalla taikka rinnalla puhuttaisiin myös itse oppilashuoltotyöryhmästä ja
vielä vaikka moniammatillisesta oppilashuoltotyöryhmästä.
Se jättäisi kunnalle harkinnanvaraa, keitä kasvatuksen ammattilaisia
tähän ryhmään lapsen ongelmien mukaisesti
kutsutaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinoselle haluan täsmentää tätä virkanimikeasiaa,
että olen nimenomaan halunnut tänne kirjata näiden
virkojen nimikkeitä, joista tiedän, että niitä hyvin
paljon puuttuu kunnista. Esimerkiksi koulupsykologipalveluja on
todella vaikea joissakin kunnissa saada. Se on täysin mahdollista,
mitä ed. Lauri Oinonen täällä heti
esittikin, että seudullisesti yhteistyössä muitten kuntien
kanssa järjestetään näitä palveluja.
Toki tämä on erittäin hyvä ja
kannatettava asia. Mutta pelkään kyllä,
että nämä kirjaukset vapaamuotoisesti
moniammatillisesta työryhmästä valuvat
siihen, että siellä ei sitten oikeasti välttämättä ole
sitä asiantuntevaa osaamista niissä työryhmissä kuitenkaan.
Itsekin tämmöisessä työryhmässä toimineena
tiedän, miten paljon työryhmä kärsii,
jos sieltä esimerkiksi puuttuvat koulupsykologin palvelut
tai kuraattori ei voi olla läsnä. Eli en pelkästään
halunnut ihan vaan lisätä sinne joitakin nimiä,
vaan tiedän, että nämä ovat
niitä ensiarvoisen tärkeitä ihmisiä näissä työryhmissä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää istuntoa,
mutta ihan lyhyesti vielä totean tähän
keskusteluun, että se on juuri näin kuin ed. Heinonen
totesi. Tässä lakialoitteessa ei ole kaikkia niitä ammattiryhmiä mainittu,
joiden ammattitaidolle koulumaailmassa tänä päivänä on
tarvetta. Itse haluaisin nostaa tähän keskusteluun
esiin myös sen näkökohdan, että olen
pitkään miettinyt, riittääkö meidän
nykylainsäädäntömme turvaamaan
palvelut kaikkialla Suomessa, tarvitsisimmeko me nykyistä vahvempaa
normiohjausta valtion tasolta, jotta me ikään
kuin pystyisimme turvaamaan jokaisessa kunnassa tietty palveluiden
minimitaso. Tiedän, että tästä ollaan
hyvin eri mieltä, mutta itse näen, että sen lisäksi,
että pystymme lisäämään
taloudellisia resursseja kunnille, jotta ne voivat järjestää sekä laadukkaita
opetuspalveluita että näitä oppilashuollon
palveluita, meidän tulisi myös käydä rohkeampaa
ja avoimempaa keskustelua siitä, pitäisikö meidän
muuttaa lainsäädäntöä ja
lähteä myös selkeästi normittamaan
tiettyjä minimipalveluita.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Sinänsä tässä on
hyvä lakiehdotus käsillä, ja olen itse
asiassa ed. Heinosen kannalla siinä, että tässä pitäisi
puhua moniammatillisesta yhteistyöstä. Tässä on
varmasti käytännön tasolla ongelmallista,
että jopa Pääkaupunkiseudulla meillä on
tilanne, jos otetaan nyt vaikka koulupsykologi, että koulupsykologin
palvelut ovat usein useammalle koululle. Meillä on yhteinen
henkilö. Jos me oletamme, että joka kerta, kun
koulu järjestää esimerkiksi oppilashuollon
työryhmän ja siellä pitäisi
aina olla läsnä sitten koulupsykologi, niin kävisi äkkiä sillä tavalla,
että se koulupsykologi istuisi siellä oppilashuollon
ryhmissä eikä olisi tekemässä sitä lapsen
kanssa tehtävää työtä.
Meidän pitää välttää se,
että me luomme tämmöisiä byrokratiakokouksia
lainsäädännöllä, vaan
meidän tulisi luoda tämmöisiä joustavia
toimintamalleja, joissa ne paikalliset olosuhteet pystyttäisiin
sitten huomioimaan ja se olisi sen tilanteen mukainen järjestäytyminen.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että me käymme tätä keskustelua,
ja harmi, että täällä ei ole
enemmän edustajia paikalla, koska kun me puhumme meidän
nuortemme hyvinvoinnista, me puhumme samalla Suomen tulevaisuudesta. Kun
me puhumme oppilashuollosta, niin mielestäni sitä ei
saisi jättää vaan siihen, vaan pitää miettiä niitä jatkotoimenpiteitä,
jatkohoitopaikkoja, joita tällä hetkellä ei
ole riittävässä määrin. Kouluissa
esimerkiksi kun havaitaan, että on oirehtiva nuori, ja
nuori itsekin haluaisi saada jonkin näköistä hoivaa,
hoitoa, päämäärää sille omalle
kamppailulleen, niin sitten kun katsotaan nuorisopsykiatrian jonoja,
sinne ei niin vaan pääsekään.
Tämä tilanne ei ole sitten ainoastaan mielenterveysongelmissa
vaan myöskin päihteiden käytössä ja
monessa muussa, ja tähän toivoisin kyllä kovasti
korjausta.
Keskustelu päättyi.