3) Hallituksen esitys eduskunnalle osuuskuntalaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
jatkui
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ilman ylisanoja voidaan sanoa, että osuustoiminnallisuus
on keskeinen osa paitsi suomalaista taloushistoriaa myös
meidän hyvinvointia ja kulttuurihistoriaa. Suomi on osuustoiminnan
suurvalta. Kun tuolla Euroopassa liikkuu, niin monissa maissa ei
ymmärretä, miten merkittävä rooli osuustoiminnalla
on kansallisessa hyvinvoinnissamme. On tietysti myös eräitä maita,
entiset SEV-ryhmään kuuluvat maat, joissa osuustoiminnallisuudella
historiallisista syistä johtuen on huono kaiku ja uudenlaisessa
yhteiskuntajärjestelmässä osuustoiminnallisuus
ei ole vielä löytänyt sille luontevasti
kuuluvaa paikkaa.
Osuustoiminnallisuus ymmärretään
liiketoimintana. Sitä se toki on, mutta se on myös
yhteisötaloutta, sosiaalitaloutta, jossa ensisijaisena ajatuksena
ei ole voiton maksimointi hinnalla millä hyvänsä.
Osuustoiminnallisuus on pitkälti mahdollistanut meidän
kansallisen vaurastumisen. Osuustoiminnallisuudessa on meidän
kruununjalokivi, kansallisvarallisuus. Voidaan jopa sanoa, että suomalainen
rockefelleriläisyys on osuustoiminnallisuudessa, ja mitä enää sinivalkoisesta
pääomasta on jäljellä, niin
sekin, enemmän tai vähemmän, on osuustoiminnallisuuteen kytköksissä.
Jo ennen itsenäisyyttämme tapahtunut osuustoiminnallisuuden
läpimurto on mahdollistunut ihmisten omatoimisuuden ja
ihmisten keskinäisen yhteistyön kautta.
Mutta näiden ylistyssanojen jälkeen tuntuu
oikeastaan hämmästyttävältä,
miten huonosti, paikoin, osuustoiminnallisuus tunnetaan. Kävin
itse kaupallista koulutusta, kauppaopistoa, 70-luvulla Lahdessa,
ja kun erilaisia yritysmuotoja liiketoiminnan, yritystalouden ja
oikeusopin opetuksessa käsiteltiin, niin osuustoiminnallisuus
korkeintaan mainittiin nimeltä. Ei siihen puututtu sen
syvemmin. Yllättävän laajaa on myös
tietämättömyys siitä, miten
erilaisille elämänalueille osuustoiminnallisuus
olisi soveltuva yritystoiminnan muoto.
Arvoisa herra puhemies! Tästä lakiehdotuksesta,
johon en luonnollisestikaan ole voinut kuin ylimalkaisesti perehtyä muiden
aloituskiireiden vuoksi — tässä on sentään
yli 300 sivua — paistaa läpi, kuultaa läpi,
tendenssi, että osuustoiminnallisia yrityksiä olisi
helpompi muuttaa osakeyhtiöiksi. Jos tällainen
tavoitteellisuus on jotenkin itsetarkoituksellista, niin heitetäänkö tässä lapsi
pesuveden mukana? Onko osuustoiminnallisuuden tarkoitus kuitenkin
toinen kuin osakeyhtiöiden?
Arvoisa herra puhemies! Näen ensiarvoisen tärkeänä,
että tämä historiallinen yritysmuoto, yhteisötalouden,
sosiaalitalouden muoto, on myös jatkossa vahvassa asemassa
yhteiskunnassamme. On nähtävä niin, että osuustoiminnallisuus
myös jatkossa on hyvinvointiamme vahvistava instrumentti,
jonka tulevaisuuden edellytykset on turvattava. Osuustoiminnallisuudella
on myös paljon laajentumispintoja erilaisille elämänalueille
siellä, missä voimme yhdessä auttaa toinen
toisiamme, yhdessä rakentaa omatoimisesti yhteistä hyvää.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten edustaja Kivelä totesi,
Suomi on osuuskuntien suurmaa. Suomi on itse asiassa maailman vahvin
osuustoimintamaa, jos osuustoiminnan jäsenmäärät
ja liikevaihdot suhteutetaan meidän kansantaloutemme kokoon
ja väestön määrään.
Osuuskunnissa on jäsenyyksiä yli 4 miljoonaa,
ja jos otetaan keskinäiset vakuutusyhtiöt, henki-
ja vahinkovakuuttajat mukaan, niin sieltä tulee vielä 3
miljoonaa jäsentä lisää elikkä yli
Suomen väkiluvun, 7 miljoonaa.
Tämä lainsäädäntö tulee
todellakin tarpeeseen, jos ajattelee, että edellinen osuuskuntia koskeva
laki on koko ajan ollut muunnoksia osakeyhtiölaista ja
sen soveltamista osuustoiminnan tarpeisiin. On jo vihdoin aika saada
osuuskuntia itseään kosketteleva lainsäädäntö,
joka lähtee ihan alkukirjoituksia myöten siitä näkökulmasta, eli
tulla nykyaikaan tässäkin asiassa. Etenkin on käsitelty
sitä, miten tällaisten pienten osuuskuntien perustaminen
olisi helpompaa.
Uusosuuskuntia syttyy aika huimaa vauhtia. Esimerkiksi vuonna
2012 niitä perustettiin 218 kappaletta ja kasvua edellisvuoteen
oli 7 prosenttia. Uusina tulokkaina ovat esimerkiksi palveluosuuskunnat,
ruokaosuuskunnat, erilaiset maaseudun toimintoja ylläpitävät
osuuskunnat, jotka kokoavat monenlaisia eri toimintoja yhteen, ja tervehdin
näitä kaikkia ilolla.
Se, minkä viestin valiokuntaan haluaisin sanoa, on
se, että kannattaa vielä tässäkin
vaiheessa, vaikka tämä lainsäädäntö on
valmisteltu yhdessä osuustoimijoiden kanssa, kuunnella
ihan tavallisia käytännön toimijoita,
niin saamme tästä lainsäädännöstä ehkä jopa
vieläkin paremman.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta
aikuisesta on vähintään yhden osuuskunnan
tai keskinäisen vakuuttajan jäsen tai asiakasomistaja.
Kymmenen suurimman osuustoimintayrityksen liikevaihto oli keskimäärin
2,7 miljardia euroa. Lisäksi on runsaasti pienempiä,
keskenään hyvinkin erilaisia osuuskuntia. Siksi
osuuskuntalain kokonaisuudistuksen tavoitteiden toteutumisen pitäisi
kiinnostaa meitä kaikkia.
On hyvä, että sirpaleista lainsäädäntöä kootaan
yhteen lakiin ja lähellä toisiaan olevia säädäntöjä pyritään
yhdenmukaistamaan ja selkeyttämään. On
kuitenkin vaarana, että nykyisin yleistynyt keskittämiskehittäminen
johtaa ristiriitaisuuksiin, jotka voivat myös vesittää osan
sinänsä hyvistä tavoitteista.
Osuuskuntaorganisaatioiden erilaisuuksien lisääntyvä kirjo
on valitettavasti joissakin tilanteissa ongelmallinen, kun sama
laki koskee yhden henkilön osuuskuntia, vesihuolto-osuuskuntia,
yritysten ja/tai osuuskuntien yhteisesti muodostamia osuuskuntia,
konserniosuuskuntia, pörssiosuuskuntia jne. Näin
eri tasoisten osuuskuntien yhdistäminen samaan lakiin voi
muo-dostua lopputuloksiltaan hyvin ristiriitaiseksi. Osuuskuntien
monimuotoisuutta tulee lisäämään
myös se, että monissa uuden lain kohdissa on poikkeamismahdollisuuksia
lisäävä lause, esimerkiksi "jollei säännöissä toisin
määrätä" tai "jollei perussopimuksessa
ole toisin määrätty" tai "jollei toisin
päätetä".
Lain perusteluissa on mainittu, että pienten osuuskuntien
asemaan on uudistuksessa kiinnitetty erityistä huomiota
ja ehdotuksella pyritään lisäämään
osuuskuntamuodon käyttökelpoisuutta uusosuustoiminnassa.
Jos tavoitteena on lisä-tä osuuskuntamuotoista
yrittämistä ja madaltaa kynnystä osuustoimintayrityksen
perustamiseen, niin pienten osuuskuntien näkökulmasta
tavoite ja toteutus ovat ristiriidassa keskenään.
Jos uuden lain sallima yksi henkilö, tavallinen mattimeikäläinen,
harkitsee osuuskunnan perustamista, niin jo 100-sivuisen lain lukeminen
voi aiheuttaa rimakauhun, joka voi käytännössä estää osuuskunnan
omatoimisen perustamisen ainakin ilman ammattilaisen apua. Laaja
kokonaisuus sisältää paljon sellaista,
jota pieni osuuskunta ei käytännössä tarvitse.
Tällaisia ovat muun muassa optio-oikeus, suunnattu osuus-
ja osakeanti, konserniosuuskunta, pörssiosuuskunta, vastikkeeton
sijoitus, konsernisuhde, merkintähinta, osakepääoma,
vapaan oman pääoman rahasto, arvonkorotusrahasto,
käyvän arvon rahasto, vararahasto, SVOP-rahasto,
uudelleenarvostusrahasto, hallintoneuvosto, edustajisto jne.
Yksi huomioitava seikka on myös se, että osuuskunnan
ja osakeyhtiön ero jää varsin vähäiseksi
erityisesti perusteluissa mainitun sopimusvapauden ja tahdonvaltaisuuden
lisäämisen myötä. Osa lausunnonantajista,
mukaan lukien pääosa lausunnon antaneista osuuskunnista,
vastusti tai piti ongelmallisena sitä, että nykyisestä täydentävästä oman
pääoman rahoitusmuodosta, sijoitusosuuksista ja
sijoitusosuuspääomasta käytetyt ilmaukset
muutettaisiin osakeyhtiölakia vastaavasti osuuskunnan osakkeiksi
ja osakepääomaksi. Näiden lausunnonantajien
mukaan rahoitusmuodosta käytettävien ilmausten
muuttaminen hämärtäisi osuuskunta- ja
osakeyhtiömuotojen välisen eron. Ja näin
varmaan onkin.
Arvoisa herra puhemies! Huomionarvoista on myös se,
että laki osuuspankeista ja muista osuuskuntamuotoisista
luottolaitoksista jää edelleen erillisenä lakina
voimaan. Samasta syystä ja edellisten perustelujen perusteella
hallituksen esityksen mukainen laki olisi voitu jakaa esimerkiksi
kahteen erilliseen osuuskuntalakiin. Niistä toinen olisi
koskenut suuria konserni- ja pörssiosuuskuntia ja toinen
pieniä henkilöjäsenistä muodostuvia
osuuskuntia, joiden hallintoon ei kuulu hallintoneuvostoa ja edustajistoa.
Tuollainen jako olisi mahdollista toteuttaa myös lain sisäistä rakennetta
muuttamalla.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tässä paksussa
kirjassa, joka on osuuskuntalain uudistaminen, on paljon hyvää ja kannatettavaa.
On hyvä, että Suomessa, jossa on paljon osuuskuntia,
niin kuin tässä keskustelussa on tullut esille,
edelleen vahvistetaan sitä, että tällaisia
pieniä osuuskuntia syntyisi lisää.
Kuitenkin kannattaa muistaa se, että yhtenä tärkeänä osana
tässä lainsäädäntötyössä on
se, että vaikka osuuskuntia on Suomessa suhteellisesti
paljon moneen muuhun maahan verrattuna, niin niitä on kuitenkin
selvästi vähemmän kuin osakeyhtiöitä.
Näille osuuskunnille on ollut varsin vaikeaa löytää esimerkiksi
apua taloushallintokysymyksissä ja tämäntyyppisissä,
ja nyt kun lainsäädäntöä voidaan
yhtenäistää, niin toivottavasti kirjanpitoapua,
tilintarkastaja-apua, asianajaja-apua ja tämäntyyppistä löytyy
myös näille osuuskuntamallilla toimiville toimijoille.
Pidän sitä myös myönteisenä,
että osuuskuntien perustamista helpotetaan. Se on erittäin
toimiva ja hyvä malli silloin, kun esimerkiksi yksi, kaksi,
kolme henkilöä lähtee perustamaan osuuskuntaa
taikka jossain yksittäisessä kylässä päätetään
lähteä tekemään vaikkapa käsityökauppaa taikka
lähiruokakauppaa tai jotain muuta. Silloin se toimii hyvin.
Näinhän aikanaan 1900-luvun alussa syntyivät
osuuskaupat. Näitä osuuskauppojahan oli siihen
aikaan kunnissa useita, ja se syntyi tietyllä tavalla,
jos oikein olen ymmärtänyt, tietynlaiseksi yhteishankintarenkaaksi
taikka sentyyppiseksi malliksi, jossa oltiin yhdessä omistajina
kaupassa ja sinne yksi talo sitten toi tiettyjä tuotteita
ja toinen talo toisia, ja näin se sitten toimi.
Yksi asia tässä kuitenkin mietityttää,
ja tämä oikeastaan menee lähelle tuota
tänään illalla myöhemmin keskustelussa
olevaa kaupan keskittymistä. Siihen ehkä olisi
ollut mahdollista tässäkin lainsäädännössä jollain
tavalla puuttua. Eli tämä sama laki on ymmärtääkseni
voimassa silloin, kun tulevaisuudessa jopa yksi tai sitten tuollaiset
kaksi kolme henkilöä, vaikkapa käsityöläiset,
perustavat osuuskunnan, sama laki kuin sitten esimerkiksi yli 100
huoltoaseman ketjulla, ja tästä syntyy tietyllä tavalla
minun mielestäni meidän kilpailuakin vääristävä tekijä.
Meillä tällä hetkellä toimii
S-ryhmä, jolla on tappiollisiakin kauppoja saman hallinnon
alla, ja minun mielestäni se olisi ollut yksi hyvä,
toimiva tapa puuttua tähän kaupankin keskittymiseen ja
epäterveeseen kilpailuun. Olen ehdottanut, että tappiollisten
kauppojen toiminta pitäisi kieltää kilpailua
säätelemällä. Ajatusten taustalla
on Yhdysvaltojen kilpailulainsäädäntö,
jonka mukaan kauppaketjun jokaisen yksikön pitää olla
itsessään kannattava. Näin estetään
se, että kannattava kauppaketju harjoittaisi niin sanottua
tappopolitiikkaa kilpailijoitaan kohtaan. Näin tässä valitettavasti
on käynyt, kun ne jokaisen kylän osuuskaupat ovat
yhtyneet ja on syntynyt ylimaakunnallisia, erittäin suurilla
alueilla toimivia yhteisiä S-ryhmän keskittymiä.
S-ryhmä kertoi esimerkiksi vuoden 2010 tuloksessaan
ABC-ketjun olleen tappiollinen. Mikä sillä oli
tällaisen toiminnan tavoitteena? S-ryhmä on investoinut
valtavasti ABC-ketjuun, johon kuuluu Suomessa tietojeni mukaan reilusti yli
100 liikennemyymälää ja noin 300, viime vuoden
alkupuolella ainakin 280, automaattipistettä. Ketju on
kasvanut noin 15 vuodessa maan johtavaksi huoltoasemaverkostoksi.
Tästä laajentumisesta on muistomerkkinä teiden
varsilla tyhjillään seisovat yrittäjävetoiset
Kesoilit ja muut huoltoasemat. Voi silloin kysyä hyvin, onko
tämä osuuskuntalaki toiminut oikealla tavalla,
ja minun mielestäni ei ole.
Jos osuuskuntalaissa on tavoitteena se, että tuotto
tulee joko jakaa näille omistajille, ovat ne bonuksia tai
plussapisteitä, minä se sitten jaetaan siellä,
tai sitten pitää investoida tai pitää laskea hintaa,
niin viime vuosina joka kerta on tällainen ylisuureksi
kasvanut osuuskunta valinnut käyttökohteeksi investoinnit,
minun mielestäni ylisuuret investoinnit, ja aggressiivisen
kilpailun. Eli on menty erittäin kovalla voimalla sellaisille
alueille, missä on ollut pieni kauppa, yrittäjävetoinen
kauppa, ja siellä hinnat on laskettu hetkeksi alas, kauppa
on ollut tappiollinen. Mitä tapahtuu yrittäjävetoiselle
kaupalle? Se loppuu, ja sen jälkeen hinnat nousevat ylös.
Tällaisia esimerkkejä Suomesta löytyy
useita, ja minun mielestäni tähän pitäisi
jollain tavalla puuttua. Mutta se on hyvää tässä lainsäädännön
uudistuksessa, että tämä nyt helpottaa
näiden pienien ja minun mielestäni aitojen osuuskuntien
perustamista, joille Suomessa on runsaasti tilaa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Osuustoiminta on kiistatta yksi niitä talouden
ja Suomen hyvinvoinnin kulmakiviä ollut jo yli sadan vuoden
ajan. Ilman osuustoiminnallista yhteistä yrittämistä,
yhteistä liiketoimintaa tämä yhteiskunta ei
olisi kehittynyt tähän mittaansa, missä se
tällä hetkellä on. Siksi osuustoiminnan
toimintaedellytyksiä pitää vaalia myöskin
jatkossa niin, että sillä on tilaa toimia.
Toinen asia: Sille pitää olla ymmärrystä myös viranomaisten
keskuudessa niin, että ymmärretään
osuustoiminnan pohjimmainen tarkoitus, joka on tuottaa taloudellista
hyötyä osakkailleen. Osuustoiminta on myöskin
yritysmalli, joka ei hae joka neljännesvuosi sitä maksimaalista
tuottoa, vaan se on kärsivällinen, se on pitkäjänteiseen
liiketoimintaan tähtäävä toiminnan
muoto, jossa katse on vuosien, jopa vuosikymmenien päässä.
Tällä on myöskin erittäin suuri
merkitys ja vaikutus siihen, millä tavoin suomalaista omistajuutta,
suomalaista liiketoimintaa, suomalaisia työpaikkoja ja
yrittäjyyttä edistetään. Siksi
myös viranomaisten tässä maassa — ja
nyt viittaan vaikkapa kilpailuviranomaiseen — pitää ymmärtää osuustoiminnan
toimintamalli.
Tässä edellä edustaja Heinonen luetteli
joitakin epäkohtia, joita osuustoimintaan liittyy. Varmasti
näinkin tietysti on, kun osuuskunnat ovat kasvaneet merkittävään
mittaansa, mutta se, että erotetaan osuuskunnassa, samassa
osuuskunnassa, toimintoja niin, että kaikkien pitää olla
kannattavia — kuitenkin osuustoiminnan tarkoitusperä on
se, että se kokonaisuus tuottaa sen hyödyn sille
osakkaalle, ja näinhän koko osuustoimintaperiaate
toimii. Tämä pitää ymmärtää.
Se ei ole sama asia kuin pörssiyhtiö tai osakeyhtiö, vaan
se on osuuskunta.
Puhemies! Ihan lopuksi: Kun osuustoimintaa kehitetään,
sillä pitää olla mahdollisuus myöskin Mankala-periaatteella
toimivalle sähköntuotannolle, mikä on
ollut nyt useiden suomalaisten hampaissa ja Euroopassa myöskin.
Se on ollut myös menestystarina. Se on käänteinen
osuustoimintajärjestelmä, mutta se on tuottanut
myöskin erinomaista hyvää tälle
yhteiskunnalle.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä lyhyesti. Edustaja Heinosenkin
esiin nostamia asioita on syytä pohtia. Totta kai näitä pohtii
myös osuuskuntien hallinto koulutuksissaan, sitä,
että taloudellinen hyöty menisi nimenomaan jäsenille
eikä esimerkiksi S-ketjussa ylisuuriin investointeihin
kotimaahan ja ulkomaille.
Mutta se, minkä takia pyysin puheenvuoron: pyysin sen
sen takia, että toivoisin, että pohdittaisiin
vielä yhtä osuuskuntaa, joka saattaa koitua suomalaisille
harmiksi, nimittäin pakkoliittyminen vesiosuuskuntiin.
Minusta on väärin, jos ihmisiä pakotetaan
liittymään johonkin, mihin liittymisestä ei
ole mitään hyötyä heille. Saattaa
olla henkilö, joka on tehnyt panospuhdistamon ja joutuu
maksamaan pakkoliittymisestä osuuskuntaan 5 000
euroa, 8 000 euroa tai pahimmillaan jopa 50 000
euroa. Eli tämäntyyppinen pakkoliittyminen tulisi
estää.
Vielä toinen asia, jonka haluan teidän kanssanne
jakaa, on tietysti naisnäkökulma, Hedvig Gebhardin
ajatus siitä, mitä osuuskunta-aate on. Hän
on sanonut 1910: "Miten suuria ovatkaan yhteenliittymisen tuottamat
taloudelliset tulokset, ne eivät kumminkaan yksinään
riitä antamaan osuustoiminnalle sen elinvoimaa. Ei, se seikka
on se, että osuustoiminta taloudellisen tarkoitusperänsä ohella
myös tahtoo saada ihmiset paremmiksi ja onnellisemmiksi,
korottaa heitä siveellisesti ja yhteiskunnallisesti." Eli
siis suomeksi sanottuna kantaa sitä yhteiskuntavastuuta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! S-ryhmä on Suomen suurin päivittäistavarakauppa,
ja kyllä se lähtökohta tuossa osuuskauppaideologiassa
on minun mielestäni hyvin selkeä. Voittojen tulisi
hyödyttää asiakasomistajia, mutta me
tiedämme hyvin sen, millä tavalla tällä hetkellä minun
mielestäni aika lailla ylisuureksi toiminut S-ryhmä toimii.
Se investoi erittäin kovalla vauhdilla muun muassa Venäjälle
ja Baltian maihin. Pietariin avattiin hetki sitten tietääkseni jo
kahdeksas Prisma, minkä lisäksi investointeja on
tehty runsaasti Baltian maihin, ja kyllä silloin voi kysyä,
noudatetaanko siinä enää tätä osuuskauppalainsäädännönkään
henkeä. Nythän suuri osa voitoista tehdään
Suomessa ja ne menevät sitten rajojen ulkopuolelle investointeihin,
esimerkiksi Venäjälle. Tämä on
minun mielestäni semmoinen paikka, että kyllä tätä pitää vakavasti
pohtia, toimitaanko enää silloin edes tämän
perusideologian mukaisesti, vai onko syytä silloin pohtia,
mitkä ovat ne pelisäännöt, joilla
lähdetään toimimaan tällaisilla
markkinoilla.
Keskustelu päättyi.