11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kilpailulain muuttamisesta
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Työ- ja elinkei-noministeriö on
valmistellut kilpailulain muutosesityksen, jonka nyt hallitus antoi
eduskunnalle 20. päivä joulukuuta. Esityksen tavoitteenahan on
parantaa markkinoiden toimivuutta Suomessa erittäin keskittyneillä päivittäistavarakaupan
markkinoilla.
Tämä lakiluonnos liittyy laajemminkin meidän
terveen kilpailun edistämisohjelmaamme, jonka perustamisesta
päätettiin valtioneuvoston maaliskuussa 2012 antamassa
rakennepoliittisessa linjauksessa, ja tämä ohjelma
on sitten laajemminkin hallituksessa hyväksytty, ja tätä koskevia
muitakin esityksiä on tämän kevään
istuntokauden aikana eduskuntaan tulossa.
Ehdotuksen mukaan kilpailulakiin lisättäisiin uusi
säännös, jonka mukaan kaupparyhmä olisi määräävässä markkina-asemassa
päivittäistavarakaupan markkinoilla, jos sen valtakunnallinen markkinaosuus,
ei siis kauppakohtainen, olisi vähintään
30 prosenttia päivittäistavaroiden vähittäismyynnissä.
Ehdotuksen mukaan kaupparyhmän olisi noudatettava määräävässä markkina-asemassa
olevaa yritystä koskevia voimassa olevia säädöksiä,
jos markkinaosuus olisi siis vähintään
30 prosenttia. Nykyisessä tilanteessa säädös koskisi
sekä K- että S-kaupparyhmiä, joilla on yhteensä noin
70 prosentin markkinaosuus.
Esitys siis koskisi käytännössä kaupparyhmien
keskusliikkeiden toimintaa eikä yksittäisten kauppiaiden
tai osuuskauppojen itsenäistä toimintaa. Määräävässä markkina-asemassa
oleminen ei kuitenkaan ole kiellettyä; ainoastaan sen väärinkäyttö on
kiellettyä. Väärinkäyttöä kielletään
sekä meidän kansallisessa lainsäädännössämme
että EU-lainsäädännössä.
Viimeksi EU-komissio hiljakkoin kannusti Suomea tekemään nimenomaan
tätä tarkoittavia lainsäädäntöuudistuksia,
joista tässä esityksessä on kysymys.
Väärinkäyttöä arvioitaisiin
siis tapauskohtaisesti, ei summanmutikassa, ja samojen periaatteiden
mukaan kuin tähänkin asti. Ehdotus merkitsisi,
että Kilpailu- ja kuluttajavirasto voisi näissä yksittäistapauksissa
puuttua käyttäytymiseen, joka on muuta kuin tavanomaista
tuotteiden paremmuuteen perustuvaa kilpailua, joka entisestään
vähentää kilpailua päivittäistavarakaupassa.
Valvonnan piiriin kuuluisivat kaupan menettelyt sekä vähittäismyynnissä mutta
myös hankinnassa, koska ne molemmat vaikuttavat kuluttajien
käytössä oleviin vaihtoehtoihin ja valikoimiin.
Arviomme on, että ehdotus vaikuttaisi myönteisesti
kuluttajien valinnanmahdollisuuksiin ja tavarantoimittajien mahdollisuuksiin
saada tuotteitansa kaupan valikoimiin tasapuolisesti ja kohtuullisin
ehdoin. Ehdotuksella voitaisiin puuttua menettelytapoihin, joilla
yritys pyrkii haittaamaan kilpailijoiden toimintaa, sulkemaan kilpailijat
ulos markkinoilta tai keräämään
kohtuuttomia ja kovia voittoja asemansa turvin. Ehdotus ei siis
johtaisi mihinkään pakko-ostoon, eikä kaupan
olisi pakko valikoimiinsa ottaa tuotteita, joita kuluttajat yksinkertaisesti
eivät halua ostaa. Ehdotus ei myöskään
estä ottamasta, vaan päinvastoin kannustaa kauppaa
ottamaan valikoimaansa lähi- ja luomuruokaa.
Ehdotuksella pyritään karsimaan tiettyjä kohtuuttomia
menettelytapoja kaupan ja tavarantoimittajien välillä.
Ehdotus ei vaikuttaisi päivittäistavarakaupan
rakenteeseen eikä estäisi suurempia kaupparyhmiä kilpailemasta
ja kasvamasta omilla ansioillaan.
Koska alan niin sanotut herrasmiessäännöt
eivät ole toimineet käytännössä,
olemme siis päättäneet esittää tätä säädöstä,
jonka avulla Kilpailu- ja kuluttajavirasto voisi puuttua suurempien kaupparyhmien
keskusliikkeiden väärinkäytöksiin
näissä yksittäistapauksissa. Me uskomme myös,
että tällä lakiehdotuksella on tämmöinen ennakoiva,
ennakolta ehkäisevä vaikutus näitten kauppaliikkeitten
toimintaan. Tarkoituksena olisi, että laki tulisi voimaan
1. päivänä syyskuuta tänä vuonna.
Lähiaikoina myös valmistuu Kilpailu- ja kuluttajaviraston
selvitys alkutuotannon ja teollisuuden välisistä suhteista.
Tämän selvityksen arviointiin palataan sitten
näiden arvioiden ja selvitysten valmistumisen jälkeen,
ja on hyvin tärkeää tässä arvoketjussa,
että myös sitä alkutuottajien ja teollisuuden
välistä suhdetta punnitaan ja arvioidaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Pari vastauspuheenvuoroa, ensimmäiseksi edustaja Heinonen.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos vastauspuheenvuorosta, kun ministeri
on paikalla!
Oikeastaan oma kysymykseni koskisi sitä, miksi tässä laissa
määritellään 30 prosenttia määräävän
markkina-aseman määrittäjäksi.
EU-sääntöjen mukaanhan määräävän
markkina-aseman raja on 40 prosenttia, ja hivenen tulee sellainen
tunne, että tässä on nyt varta vasten
haettu yhden kaupan takia tällainen poikkeuksellinen prosentti,
ja haluaisin siihen saada vastausta. Myös julkisuudessa
on esitetty huolta siitä, että tämä tulisi — nämä esitykset,
joita nyt meille esittelette — nostamaan ruuan hintaa edelleen jopa
10 prosenttia, lisäämään tuontiruokaa
ja myös tukisi ennen muuta isoja maahantuojia ja kansainvälisiä ruuantuottajia.
Millä tavalla te ministerinä vastaatte näihin
julkisuudessa olleisiin syytöksiin?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän kolme vastauspuheenvuoroa vielä tähän
vaiheeseen. Sitten mennään puhujalistaan.
Timo V. Korhonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on todella
erittäin merkittävä lakiesitys suomalaisen
elintarvikeketjun kannalta. Kun tilaisuus on, niin kysyn ministerin
vastauksia kolmeen tällaiseen aika voimakkaaseen väittämään,
mitä tässä ennakoivassa keskustelussa
nyt tämän lakiesityksen osalta on esiintynyt.
Ensinnäkin tämä tuonti. On väitetty,
että tuonti tulee lisääntymään,
koska päivittäistavarakauppa ei voisi enää ostaa
suomalaisia tuotteita.
Toinen hyvin iso, vahva väittämä on
ollut se, että hinnat nousisivat muun muassa siksi, ettei määräävässä markkina-asemassa
oleva voisi myydä tuotteita alle ostohintojensa.
Kolmas tällainen mielenkiintoinen väite on
se, että kaupat eivät uskaltaisi enää suosia
lähituotteita ja pientuottajat joutuisivat tulevaisuudessa kilpailemaan
kansainvälisten elintarvikejättien kanssa. Mikä mielenkiintoisinta,
niin tätä kolmatta väittämää käytetään
jo osittain kauppaketjuissa hyväksi niin, että lähituotteitten
hintatasoa on laskettu.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä oikeastaan tuli
lähes kaikki ne kysymykset, joihin halusin itsekin vastauksia,
mutta kysyisin vielä, onko tällä lainsäädännöllä mahdollista
vaikuttaa siihen, että kaupoissa myös alkuperä näkyisi
paremmin. Mehän tiedämme, että private
labeleitten taakse, kaupan omien tuotemerkkien taakse, on kätkeytynyt
milloin minkäkinlaista epäeettistä tuotantoa
ja kuluttajien on nykypäivänä erittäin
vaikea saada selvää alkuperästä.
Sirpa Paatero /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Markkinoiden toimivuus on erittäin
tärkeää, ja se on tae meidän
omalle tuotannolle ja edulliselle hinnalle ja tuotteiden saatavuudelle.
Nyt sitten tämä hämmennys, mistä jo
edustaja Korhonen osin kysyi. Kun tämä lakiesitys
ymmärtääkseni ministerin suulla sanottuna
kohdistuu kauppaketjuihin, ei yksittäisiin kauppoihin, niin
onko sitten ymmärrettävä niin, että näiden suurten
kauppaketjujen puolelta kaikki lähiruoka ja muut tuotteet,
joissa siis tätä perustetta on käytetty,
ostetaan näiden kauppaketjujen suurten ostojen kautta eikä niiden
pienten yksittäisten kauppojen? Jos tämä lakiesitys
koskettaa ainoastaan niitä sisäänostoja
tekeviä suuria yksiköitä eikä niitä yksittäisiä kauppoja,
niin ostetaanko kaikki lähiruoka ainoastaan näitten
suurten kauppaketjujen tukkujen kautta?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Ihalainen, voitte varmaan kirjata kysymyksiä ja
vastata sitten näitten puheenvuorojen jälkeen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän lämpimästi
ministeri Ihalaista siitä, että hän on
saanut tämän lakiehdotuksen tuotua tänne
eduskuntaan. Täytyy sanoa, että ne reaktiot, mitä esimerkiksi
Kuisma Niemelä 5.2. Helsingin Sanomien kirjoituksessaan
ilmensi, olivat erittäin odotettuja ja se ilmentää sitä painetta, mikä ministerillä
on
ollut tehdessään tätä lainsäädäntöä.
S- ja K-ryhmien määräävä markkina-asema on
todellinen, sillä niiden hallussa on yli 80 prosenttia
päivittäistavarakaupasta. Myös keskittyminen
on todellista, sillä vuonna 2000 näiden kahden
markkinaosuus oli noin 60 prosenttia. Uudessa laissa kaupan määräävän
markkina-aseman rajaksi päivittäistavarakaupassa
tulee siis se 30 prosenttia.
PTT:n tutkimuksen mukaan kaupan osuus elintarvikkeiden hinnanmuodostuksessa
on kasvanut. Kaupan ja ravintoloiden osuus elintarvikkeiden kulutusmenoista
Suomessa on vuodesta 2000 vuoteen 2009 noussut 19 prosentista 29:ään.
Samaan aikaan viljelijän osuus on laskenut 4 prosenttia
ja oli vuonna 2009 enää 10 prosenttia. Myös
kotimaisen elintarviketeollisuuden osuus on tippunut pienemmäksi
kuin kaupan osuus. MTT:n tutkija, professori Jyrki Niemi totesi
valiokuntavierailullamme näkevänsä viitteitä epätäydellisestä kilpailusta.
En ymmärrä, mihin perustuu tämä Kuisman väite,
että ruuan hintaa kaupassa pitää nostaa
ja pienten tuottajien pääsy kaupan hyllyille vaikeutuu.
Itse asiassa, niinhän sen pitäisi olla, että nyt turhat
logistiikka- ja hyllymaksut poistuvat, koska jos ne ovat perusteettomia,
niitähän ei saa kerätä.
Kilpailulain muutoksellahan halutaan nimenomaan vahvistaa tuottajien
ja myös tavarantoimittajien asemaa. Tuottajien kohdalla
on tullut tarpeelliseksi vaatia reilumpaa kauppaa ja miettiä keinoja
viljelijän aseman parantamiseksi kaupan puristuksessa.
Tuottajan on saatava oikeudenmukainen osa tuotteiden hinnasta. Usein
viljelijän saama tuotteen myyntihinta ei kata tuotantokustannuksia.
Kauppa saa rahaa maitopurkista enemmän kuin viljelijä.
Siinä ei kauppiaan tarvitse paljon tissiä herutella.
Ei ole oikein, että kotieläintuottaja, jonka työpanos
on maitolitran tai lihakilon tuottamisessa erittäin suuri,
saa elintarvikeketjussa vähiten.
Haluan, että kauppa tinkii omasta osuudestaan eikä kuluttajahintoja
nosteta. Kuluttajan pitäisi aiheellisesti kysyä,
tarvitsemmeko koko ajan suurempia ja loistokkaampia ostosparatiiseja.
Esimerkiksi S-ryhmä on rakentanut kaikki ostoskiirastulensa
ja ABC-ketjunsa ilman velkarahaa. Kaupan katteet ovat kymmeniä prosentteja siitä huolimatta,
että investoinnit ovat olleet melkoisia.
Miksi kauppa lähtee uhoamaan tuonnin lisäämisellä heti,
kun oikeudenmukaisuutta tuotteitten hintojen jaossa vaaditaan? Tuontiruoka
voi kyllä olla halpaa, jos ympäristöstä tai
eläinten ja tuottajien hyvinvoinnista ei ole huolehdittu.
Esimerkiksi Rainbow-tuotteet nousivat julkisuuteen epäeettisyydellään.
Halpojen tuotteiden hintojen taustalta löytyy pakkotyötä ja
jopa ihmiskauppaa. Tämä on surullista.
Jokaisen olisi ymmärrettävä, että pelkillä tuilla
suomalaisia tuotteita ei saada kauppoihin. Mikäli kuluttaja
ei voi vaikuttaa ostopäätöksillään, ruuantuotanto
Suomesta loppuu. Mitä hyötyä suomalaisella
viljelijällä on panostaa eettiseen ruuantuotantoon,
jos perheviljelmien tuotantotavoista ei tiedetä eikä tuottaja
saa siitä riittävää korvausta?
Kauppa voi sotkea markkinat pienellä erällä ulkomaista
tuotetta. Sitä voidaan myydä alle ostohintojen,
niin että saadaan suurimman osan sisäänostohinta
painettua alas tuontiuhan alla. Kotimaisesta tuotteesta kauppa voi
sitten ottaa paremman katteen. Mikäli näin ei
ole, toivoisin kaupan todistavan sen ja avaavan sisäänostohinnoittelunsa.
Vaadin myös alkuperän selvästi näkyviin
ja lisää tietoa tuotantotavasta. Mikäli
perinteinen kauppa ei tähän taivu, korvaavat jakelukanavat tulevat
hoitamaan asian. Onneksi meillä on yksittäisiä kauppoja,
jotka ovat erittäin hyviä esimerkkejä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaupalla on aivan liian vahva asema elintarvikeketjussa.
Päivittäistavarakauppa kokonaisuudessaan on meillä Euroopan
keskittyneintä, kun kaksi suurinta kaupparyhmää,
K- ja S-ryhmä, hallitsevat jopa noin 80:tä prosenttia
päivittäistavarakaupasta.
Kauppa pystyy vahvan neuvottelu- ja ostovoimansa myötä hyödyntämään
asemaansa suhteessa muihin elintarvikeketjun toimijoihin ja jopa alistamaan
ne. Kilpailuviraston selvityksestä ilmenee, että kaupan
ja tavarantoimittajien väliset käytänteet
ovat kilpailulain soveltamisen kannalta niin sanotulla harmaalla
alueella. Vahvan neuvotteluasemansa myötä kauppa
pystyy siirtämään oman riskinsä tavarantoimittajille.
Kauppa voi esimerkiksi edellyttää takaisinostovaatimusta
myymättä jääneistä tuotteista.
Kaupan yhä vahvistuva asema on heikentänyt maataloustuottajien
asemaa elintarvikeketjussa. Maataloustuottajien neuvotteluvoima
elintarvikeketjussa on perin vähäinen. Tilannetta
kuvaa se, että esimerkiksi kuluttajan leivästä maksamasta
hinnasta vain vaivaiset pari prosenttia jää tuottajalle.
Elintarvikeketjussa oleviin kohtuuttomuuksiin tulee puuttua. Kuluttajan
ruuasta maksaman hinnan tulee jakaantua nykyistä oikeudenmukaisemmin
kaupan, elintarviketeollisuuden ja maataloustuottajien kesken.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa
kilpailun toimivuutta päivittäistavaramarkkinoilla.
Tavoite on kannatettava. Eri asia on, toteutuuko lain tavoite. Asiantuntijalausuntojen
mukaan esityksen tavoitteet ja vaikutukset jäävät
monelta osin epäselviksi ja perustelemattomiksi, eikä esityksen
perusteella voi arvioida, onko lainmuutos paras tapa edetä. Esitetyn
lainsäädännön käytännön
toimivuus on varmaan arvoitus kaikille, myös paikalla olevalle
ministeri Ihalaiselle, jota kuitenkin tässä vaiheessa
pitää kiittää ainakin hyvästä yrityksestä.
Kilpailun toimivuutta valvova Kilpailuvirasto suhtautuu esitykseen
kriittisesti. Kilpailuviraston mukaan on epäselvää,
missä määrin määräävän
markkina-aseman väärinkäyttökiellolla
pystytään korjaamaan päivittäistavarakaupassa
ilmeneviä ongelmia.
Ei ole suuri yllätys, että kauppa vastustaa
esitystä. Kaupan mukaan lakiesitys ei edistä kilpailua,
vaan päinvastoin vähentää sitä.
Kauppa uhkailee uuden sääntelyn johtavan korkeampiin
kuluttajahintoihin. Lisäksi kaupan taholta on annettu lausuntoja,
joiden mukaan lakiesitys kasvattaisi tuontia. Esitys johtaisi kaupan
mukaan siihen, että ei olisi enää perusteita
asettaa kotimaisia elintarvikkeita ulkomaisia parempaan asemaan. Kaupan
mukaan pienten paikallisten tavarantoimittajien määrä supistuisi
ja suurten tavarantoimittajien asema vahvistuisi.
Arvoisa puhemies! Kaupan hyökkäyksestä päätellen
se ei arvioi hallituksen esitystä ainakaan täysin
merkityksettömäksi.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa K- ja S-ryhmät hallitsevat
markkinoita, sillä niiden yhteenlaskettu markkinaosuus
on kohonnut jo yli 80 prosentin. Tilanne on johtanut siihen, että Suomessa
esimerkiksi päivittäistavarakaupassa kaupan marginaali
on EU-maiden osalta poikkeuksellisen korkea ja kuluttajien maksamat
hinnat ovat muita maita korkeammat. Esimerkkinä olkoon
maito, jonka litrahinnasta kaupan osuus on viljelijää suurempi.
Lienee kaikille selvää, että viljelijä tekee
maitolitran tuottamisessa paljon isomman työn kuin kauppa
tai jalostusporras. Hintakilpailu ei toimi kunnolla. Siksi kaksi
suurta kaupan ryhmää tekee hyvää tulosta,
mikä on johtanut jopa ylimitoitettuihin investointeihin.
Se taas edelleen vaikeuttaa kilpailijoiden kilpailukykyä ja
markkinoille pääsyä.
Ongelmana on sekin, että kahdella suurella ketjulla
on tietynlainen etuoikeus hyviin kauppapaikkoihin. Erityisesti S-ryhmä on
käyttänyt hyväkseen hyviä suhteita
kunnallisiin päättäjiin erityisesti ABC-ketjua
rakentaessaan. Itse tunnen tapauksen, jossa yksityinen haki lupaa
bensa-asemalle, mutta sitä ei irronnut. Tontti siirtyi
sen jälkeen osuuskaupalle, ja lupa irtosi heti. Ainoa muutos
olosuhteissa oli tontin omistajanvaihdos.
Kaupparyhmien välistä kilpailua rajoittavat myös
kauppojen bonusjärjestelmät. Ne sitouttavat asiakkaita
yhteen kaupparyhmään, joten bonusjärjestelmät
omalta osaltaan vähentävät kaupparyhmien
välistä hintakilpailua. Siksi valtion ja kuntien
on omilla toimillaan vaikutettava niin, että kauppapaikkojen
tasapuolinen saantimahdollisuus turvataan. Myös bonusjärjestelmien kilpailua
rajoittava vaikutus on poistettava.
Kahden ketjun määräävä asema
on ongelma myös tavarantoimittajille. Erityisen vaikeassa
tilanteessa ovat pienet valmistajat ja tavarantoimittajat. Isojen
ketjujen asettamat ehdot voivat olla monellakin tapaa aivan mahdottomat.
Pienten tavarantoimittajien tasapuoliset toimintamahdollisuudet
voidaan turvata esimerkiksi niin, että kauppaketjut velvoitettaisiin
varaamaan tietty määrä hyllytilaa pienille
tuottajille ja tietyllä alueella, esimerkiksi maakunnan
tai kunnan alueella. Näin menetellen pienet tuottajat ja
valmistajat saisivat niin sanotusti jalan oven väliin ja pääsisivät
kannattavan kasvun tielle.
Arvoisa herra puhemies! Lakiehdotus on askel eteenpäin,
siitä lämmin kiitos ministeri Ihalaiselle.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Aivan aluksi
haluan kiittää ministeri Ihalaista ja ministeriötä tästä hallituksen esityksestä.
Elintarvikeketjun tulonjako on paljon puhuttanut aihe täällä eduskunnassa.
Nykyisen muotoisena elintarvikeketjun vääristyminen on
haitallista etenkin ketjun molemmissa päissä, näin
itse koen. Tuottajahinnat ovat niin matalalla tasolla, että maataloustuotannon
kannattavuus alkaa olla, tai rehellisesti on, jo kestämättömällä tasolla,
etenkin kun tuotantoon tarvittavan energian, lannoitteiden ja muiden
tuotantopanosten hinnat nousevat voimakkaasti. Samalla tuottajahinnat
laahaavat entisellä tasollaan.
Myös kuluttajan elintarvikkeista maksama hinta on Suomessa
erittäin korkea verrattuna yleiseen eurooppalaiseen tasoon.
Herääkin kysymys, minne ruuan hinnan nousemisesta
johtuva lisätulo päätyy elintarvikeketjussa.
Vastaus ei voi olla pelkästään verotuksessa
ja pitkissä kuljetusmatkoissa.
Suomessa päivittäistavarakauppa on erittäin keskittynyttä ja
markkinoita hallitsee kaksi kauppaketjua, niin kuin täällä on
jo useammassa puheenvuorossa tullut todettua, ja tämä vaikuttaa monin
tavoin koko elintarvikeketjuun. Se tekee kaupasta ylivahvan neuvotteluosapuolen
tuottajiin ja elintarviketeollisuuteen nähden. Aidon kilpailun
puuttuminen nostaa myös hintoja kaupoissa. Keskittymisestä on
toki kiistämättömät hyötynsäkin.
Suuruudesta on etua muun muassa logistiikan järjestämisen
suhteen ja kansainvälisten hankintojenkin kohdalla.
Arvoisa puhemies! Tämä on mielestäni
erinomainen ja rohkea avaus hallitukselta ja etenkin ministeri Ihalaiselta.
Kaupan keskittymisestä on puhuttu paljon, niin kuin tuossa
alussa totesin, mutta edes keskustajohtoiset hallitukset eivät
ole ryhtyneet asiassa vastaaviin toimenpiteisiin, vaikka kysymys
on myös tuottajille tärkeästä asiasta.
On selvää, että tämä kyseinen
muutos kilpailulakiin ei ole mikään läpihuutojuttu
täällä eduskunnassa. Kauppa on jo reagoinut
vahvasti esitystä vastaan. Viimeksi eilen meitä kaikkia
lähestyttiin kaupan näkökulmasta varsin
pitkällä liitetiedostolla, josta jo nyt edustajat
täällä salissa ministerille myös
kysymyksiä esittivätkin.
Nyt on ensisijaisen tärkeää, että valiokuntakäsittelyssä kaupan
esille tuomat kannat perusteluineen tutkitaan tarkoin. Uskon, että senkin
jälkeen tämä uudistus näyttäytyy
erittäin tervetulleena. Se ei ratkaise ongelmia elintarvikeketjun tulonjaossa
kokonaan, mutta se on mielestäni erittäin tärkeä askel
oikeaan suuntaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esillä olevan lain tavoitteet ovat
varmasti aivan oikeat. Sillä halutaan vahvistaa, jos ajatellaan
elintarvikeketjua, tuottajien ja tavarantoimittajien asemaa suurten
kauppaketjujen puristuksessa. Kyllä kai aivan selvää on,
että kaupan vahva asema tässä yhteiskunnassa
on selviö, ja selvää myös on
se, että tätä asemaa on käytetty vahvasti
tavarantoimittajien suuntaan. Vahva kauppa ottaa elintarvikeketjussa
syntyvästä arvonlisäyksestä suurimman
siivun. Vastaavasti muun muassa tuottajien osuus on, voi sanoa, vuosi
vuodelta laskenut.
Tuossa edustaja Kiviranta otti esille Kilpailuviraston, ja rohkenen
siltä pohjalta ottaa esille tässä yhteydessä myös
jonkun sanan Kilpailuviraston toiminnasta. Rohkenen nimittäin
arvioida, että osin Suomen Kilpailuviraston hyväksynnällä Suomeen
on sallittu rakentua kahden kauppaketjun erittäin keskittynyt
tukku- ja vähittäiskauppa. Kilpailuvirasto on
tuijottanut varsinkin elintarvikeketjuun liittyvissä päätöksissään
vain kuluttajahintaan unohtaen kokonaan sen, että ketjun
kaikkien muidenkin kuin kaupan toimijoitten tulisi pysyä hengissä ja
kannattavina. Kilpailuvirastolta on muun muassa jäänyt
huomaamatta se, että esimerkiksi lihateollisuus Suomessa
toimii täysin globaaleilla markkinoilla. Ei kauppa ole
sidoksissa vain suomalaiseen lihanjalostukseen.
Voi kai tietysti sanoa, että ei ole kaupan syy, että se
on vahva. Syy on keskittymisen sallineen lainsäädännön
ja Kilpailuviraston, ja poliittisesti siihen ei ole kyetty tekemään
tarvittavia muutoksia muun muassa EU-kilpailulainsäädännön
puristuksessa. Tosin viime vaalikausi, johon tässä edellisessä puheenvuorossa
viitattiin, myös osoitti sen, että ei kaikilla
puolueillakaan ole ollut koko ajan halua vahvistaa muun muassa tuottajaportaan
asemaa ruokaketjussa, mitään erityistä puoluetta
nyt tässä mainitsematta.
Suomessa kaupan tuottavuus on selkeästi parempi kuin
muissa EU-maissa, ja kaupan vahva asema Suomessa näkyy
muun muassa elintarvikeketjun eri osapuolten kannattavuudessa ja osuuksissa.
Näitä esimerkiksi edustaja Kalmari ja Kiviranta
tuossa ottivat esille, en niitä halua sen takia tässä enää erikseen
lähteä nostamaan esille. Toki on todettava, että kaupan
vahva asema ja kaupan aseman vahvistuminen ja katteitten kasvu ei
ole vain suomalainen ilmiö, sama suuntaus on monissa muissakin
eurooppalaisissa maissa. On aivan selvää, että joka
tapauksessa asialle on tehtävä jotain, ja minäkin
omalta puoleltani haluan kyllä ministeri Ihalaista kiittää siitä,
että tässä nyt ollaan menossa eteenpäin
tämän lakiesityksen osalta. Sitä, onko
tämä lakiesitys nyt joka suhteessa toimiva, vastaako
se siihen tavoitteeseen, mitä tälle lakiesitykselle
nyt sitten on asetettu, on eduskuntakäsittelyssä nyt
sitten syytä hyvin tarkoin pohtia. Kun tuon lakiesityksen
tuossa nopeasti lukaisin, niin toki olisin kaivannut itse muun muassa
jo tässä vaiheessa tarkempia vaikuttavuusarviointeja
tämän esityksen vaikutuksista, muun muassa sitä,
millä tavalla tämä käytännössä voisi
vaikuttaa nyt sitten tuottajien asemaan, tuottajien taloudelliseen
asemaan. Ainakaan tämän lakiesityksen perusteluissa
ja vaikuttavuusarvioinneissa sitä ei esille ollut nostettu.
Muutamia kommentteja itse lakiesitykseen, muun muassa kolme
väittämää.
On väitetty, kuten tässä jo aiemmin
tuli esille, että tämän lakiesityksen
myötä tuonti tulee lisääntymään,
koska päivittäistavarakauppa ei voisi enää ostaa
suomalaisia tuotteita. Itse en usko tähän väittämään.
Kilpailulain muutoshan tuo mukanaan sen, että määräävän
markkina-aseman määritelmä muuttuisi
Suomen markkinoilla eikä EU:n markkinoilla.
On myös väitetty ja esitetty, että hinnat
nousisivat muun muassa siksi, ettei määräävässä markkina-asemassa
oleva voisi myydä tuotteitaan alle ostohintojen. Tähänkään
väittämään en usko. Jos oikein
ymmärrän tätä lakiesitystä,
niin ainoastaan "saalistushintojen" käyttöhän
on kielletty.
Kolmas väittämä, johon itse olen
törmännyt, on se, että kaupat eivät
uskaltaisi enää suosia lähituotteita
ja pientuottajat joutuisivat tulevaisuudessa kilpailemaan kansainvälisten
elintarvikejättien kanssa. En oikein tähänkään
usko. Ymmärrän näin, että tässähän
nyt ainoastaan Suomen laki muuttuu, mutta mielenkiintoista on kieltämättä ollut
törmätä siihen, että kauppahan jo
jossakin määrin on tuottajahintaneuvotteluissa,
sopimusneuvotteluissa, lähtenyt alentamaan tuottajahintaa
ja perustellut sitä tällä tulossa olevalla
lainsäädännöllä. Mielellään
kuulisin, jos mahdollista, myös ministerin näkemyksen
tähän.
Niin kuin tuossa totesin, niin en ole varma, onko tämä lakiesitys
tavoitteisiin nähden nyt sitten riittävä,
mutta joka tapauksessa, jos oikein ymmärrän, näen,
että tässä lakiesityksessä on myös
muutamia ongelmia. Ehkä pari niistä.
Elinkeinonharjoittajanhan on tehtävä tutkintapyyntö Kilpailuvirastolle
omalla nimellään, ja tutkintapyyntö kai
on julkinen tieto. Tämä tarkoittaa sitä,
ettei tulevaisuudessakaan kenties uskalleta tehdä tutkintapyyntöjä.
"Vastapuolellehan" tulee tieto tästä tutkintapyynnöstä,
ja on hyvin luultavaa, että tutkintapyynnön tekijä ei
enää myy mitään kyseiselle päivittäistavarakaupalle. Eli
näkisin sillä tavalla, että tuo tutkintapyyntö pitäisi
saada tehdä nimettömästi, ehkä sillä joku myönteinen
vaikutus olisi.
Tämän ongelman lisäksi tämän
voimassa olevan lain mukaan Kilpailuvirasto asettaa toimenpidepyyntöjä tärkeysjärjestykseen
ja keskittyy sellaisten kilpailurajoitusten selvittämiseen,
joilla on merkittäviä kielteisiä vaikutuksia
kansantaloudessa. Tämä kai saattaa tarkoittaa
käytännössä sitä, että pahimmassa
tapauksessa tutkintapyyntöä ei tutkitakaan, mutta
tutkintapyynnön tekijän sopimussuhdetta päivittäistavarakaupan kanssa
ei enää jatketa. No, jos oikein ymmärrän, niin
tuo hallituksen esitys ei myöskään puutu noihin
päivittäistavarakaupan käyttämiin
omiin tuotemerkkeihin.
Mutta joka tapauksessa lakiesitys on monella tavalla hyvä.
Tämän sisältö on nyt täällä tarkoin arvioitava,
sitä on ehkä myös viilattava, mutta samalla
kyllä täytyy toivoa, että myös
tuo elintarvikeketjun hinnoittelu pitäisi saada kyllä aivan
eri tavalla läpinäkyväksi kuin tällä hetkellä.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kaupankäynti ja ruuan ostaminen
on kaikille suomalaisille jokapäiväistä toimintaa.
Suomalainen ruoka on hyvää ja laadukasta. Nyt
lähetekeskustelussa oleva hallituksen esitys kilpailulain
muuttamisesta on muun muassa näiden asioiden takia hyvin
tärkeä.
Päivittäistavarakauppamme on keskittynyt kahden
suuren toimijan varaan. Suomessa nuo markkinat ovat jopa muita EU-maita
keskittyneemmät. Tuoreen hallituksen selonteon mukaan S-
ja K-ryhmä hallinnoivat 80,5:tä prosenttia päivittäistavarakauppamarkkinoista.
Kilpailulain muutoksen tavoitteena hallituksen esityksen mukaan
on parantaa kilpailun toimivuutta Suomen vähittäiskaupan
markkinoilla ja estää ennen kaikkea vahvaan markkina-asemaan
nojautuva kohtuuttomien ja syrjivien kauppatapojen ylläpitäminen.
Ehdotus merkitsisi käytännössä sitä,
että S- ja K-ryhmät eivät saisi toimia
tavoilla, jotka johtavat muiden toimijoiden kilpailunvastaiseen
poissuljentaan tai ovat markkinavoiman kohtuutonta hyväksikäyttöä.
Esityksen tavoitteena ei ole pysäyttää suurten päivittäistavarakaupan
toimijoiden välistä kilpailua eikä niiden
kilpailua muita päivittäistavarakauppoja vastaan,
vaan torjua vahvaan markkina-asemaan perustuvat selkeästi
kilpailua poissulkevat ja kauppakumppaneita tai kuluttajia hyväksikäyttävät
menettelyt.
Vahva markkina-asema joillain toimijoilla voi olla myös
yhteiskunnallisesti hyödyllinen asia. Tämä näkyy
esimerkiksi siinä, että nämä vahvan markkina-aseman
omaavat kauppaketjut pystyvät tuottamaan palveluitaan myös
syrjäseuduille, joihin pienemmillä toimijoilla
on suurempi kynnys lähteä onneansa kokeilemaan.
Keskittymisessä kolikon toinen puoli onkin
se, että kun meillä on olemassa toimijoita, jotka
pystyvät toimittamaan päivittäistavarakauppapalveluita
myös syrjäseuduille, edistämme koko maamme
asuttuna pysymistä. Esimerkiksi kotikunnassani Hollolassa
S-ryhmä rakensi kirkonkylälle uuden, entistä suuremman
päivittäistavarakaupan, joka toi kylälle
ihan uutta vireyttä. Seuraavaa kauppaa saakin sitten etsiä melko
kaukaa. On siis tärkeää todeta, että näin
taloudellisesti epävakaina aikoina löytyy yrityksiä,
jotka uskaltavat investoida myös syrjäseuduille.
Arvoisa puhemies! Kilpailulain kiristämisessä tavoitteena
on saada positiivinen vaikutus tuottajiin ja tavarantoimittajiin.
Heidän asemaansa tuotantoketjussa on syytä vahvistaa
niin, että tuotto myydystä tuotteesta jakautuisi
tasaisemmin. Tosin nämä yhteiskunnalliset vaikutukset ovat
hallituksen esityksessä vielä muodossa "ehdotuksella
saattaa olla myönteistä vaikutusta kuluttajien
valinnanmahdollisuuksiin" ja "ehdotus voi niin ikään
parantaa kaupan tavarantoimittajien mahdollisuuksia saada tuotteitansa
muiden toimittajien kanssa tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin kaupan
valikoimiin". Nämä asiat onkin siis hyvä vielä tarkentaa
ja vahvistaa ennen lain hyväksymistä, sillä kauppojen
puolelta samaiseen asiaan on esitetty huomattava määrä kritiikkiä.
Pääasia mielestäni on kuitenkin se, että kotimaisen
lähiruuan tuottamista on tuettava kaikin mahdollisin keinoin,
ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä kuullaan
eri alan asiantuntijoita varsin laajasti.
Arvoisa puhemies! Kauppojen näkökulmasta lakimuutos
lisää byrokratiaa ja rajoittaa kilpailun keinoja,
mikä välittyy suoraan kuluttajan maksamaan hintaan
ruuasta. Lisäksi on esitetty, että lakiesityksen
mukainen tasapuolisuusvaatimus johtaa siihen, että suomalaisen
tai paikallisen toimittajan suosiminen ei olisi mahdollista. Tämä merkitsee
tuonnin lisääntymistä ja luonnollisesti
ongelmia kotimaisille tuottajille. Myös Kilpailuvirasto
on kiinnittänyt huomiota tähän seikkaan,
joten se on syytä ottaa käsittelyssä vakavasti
huomioon. Emme voi liikaa painottaa kotimaisen ruuantuotannon tärkeyttä.
Arvoisa puhemies! Toivon asialle kattavaa valiokuntakäsittelyä,
jossa on otettava huomioon, että emme tule säätäneeksi
lakia, joka asettaa suomalaisen tuottajan huonompaan asemaan kansainvälisiin
tuottajiin nähden. Myös vaikutuksia ruuan hintaan
on syytä tarkistella, sillä jo nyt ruoka on Suomessa
edellisen arvonlisäverokorotuksen jäljiltä taas
kalliimpaa. Suomalainen tuotanto ja lähiruoka sekä ruuan
hinta ovat kansalaisille kuitenkin viime kädessä ne
asiat, joista me olemme vastuussa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä täysistunto
on hyvin erityinen näin opposition edustajan kannalta.
Hallitukselle pitää antaa erittäin myönteistä palautetta
näistä lakiesityksistä, joita tässä täysistunnossa
olemme käsitelleet. Ne ovat mallikkaita. Ja vielä kun
tähän lisätään se, että eri
ministerit ovat täällä sanoneet, että valmiuksia
on siihen, että jos vielä jotakin korjattavaa
löytyy, se on mahdollista myöskin tehdä. Tervehdin
tätä erittäin suurella mielihyvällä.
Tämä laki kilpailulain muutoksesta on ollut pitkään
poliittisen tahtotilan alla, ja olen tyytyväinen, että se
on nyt vihdoin viimein tullut eduskuntaan ja meidän käsittelyymme.
Tästä pitää kyllä reilu,
iso kiitos antaa ministeri Ihalaiselle. Hän on vienyt määrätietoisesti
asiaa eteenpäin. Nyt sitten on meidän tehtävämme
arvioida lopputulosta ja, jos tarvetta on, edelleen viilata sitä.
Lain tavoitteet ovat aivan erinomaiset. Tällähän
tähdätään siihen, että tällä hetkellä vallitsevaa
epätäydellistä kilpailua, ostajavoiman,
kaupan voiman väärinkäyttöä,
kaupan osuuden merkittävää kasvua, mikä on
tapahtunut — ei sillä, että kauppa olisi
toiminut jotenkin laittomasti, vaan sillä, että se
on omilla toimillaan pystynyt tehostamaan niin paljon toimintaansa,
että se on saanut yliotteen muista toimijoista — nyt
yritetään tällä lailla suitsia
ja tehdä oikeudenmukaisemmaksi ja tasapuolisemmaksi. Tämä tavoite pitää meidän
kirkkaana pitää mielessämme.
Samaan aikaan kun kaupan osuus on kasvanut erityisesti elintarvikesektorilla,
kaikkien muiden pitkän elintarvikeketjun toimijoiden osuus
on pienentynyt. Erityisesti se pienentyminen on tapahtunut alkutuottajan,
viljelijän, kustannuksella. Samaan aikaan kun viljelijöiden
muu tuotantopanos, hinnoittelu, on merkittävällä tavalla noussut,
useilla tuotannonaloilla tuottajahinta on jopa alentunut. Näin
ei toimi hyvin toimiva markkina, vaan tästä tulee
yksi osa sitä epätäydellistä kilpailua,
joka meillä tällä hetkellä on olemassa.
Puhemies! Kilpailun on oltava reilua siinäkin mielessä,
että se, että tuote tuotetaan esimerkiksi samanlaisten
ympäristö- ja eläinten hyvinvointisäädösten
mukaisesti ja olosuhteissa, joissa työntekijöiden
asema on samantyyppinen, on oikeaa kilpailua. Mutta silloin jos
näistä periaatteista tingitään
ja tuote tuotetaan aivan erilaisissa tuotanto-olosuhteissa, ei kilpailu
enää ole reilua. Tässä mielessä tulen
siihen, että kun kauppa on tätä lakia
arvostellessaan tuonut esille, että tämä lisää tuontituotteita,
tämä lisää suurten toimijoiden
tuotteita, hankaloittaa entisestään suomalaisten
ja pienten tuotteiden markkinoille, hyllylle, pääsyä,
niin tämä täytyy ottaa myös
kilpailulainsäädännössä huomioon,
että se tuotanto on tapahtunut edes suurin piirtein samanlaisten
säädösten pohjalta. Koska jos se ei ole
tapahtunut, niin se kilpailu ei missään nimessä ole
reilua. Siksi on, arvoisa ministeri, erittäin tärkeää se,
että tämän lain osalta käymme
tarkkaan läpi nämä kaupan esille tuomat
epäkohdat, heidän mielestään
epäkohdat, joita tähän sisältyy,
ja varmistamme sen, että ne uhkakuvat eivät toteudu,
joita kauppa nyt esittää.
Siksi tämän lain valmistelu on tarkka paikka myöskin
meille täällä eduskunnassa, ja uskon, että tämä lävitse
hyvin, hyvin tarkkaan käydään. Sekään
ei vielä riitä, vaan meidän pitää,
kun tämä laki sitten aikanaan voimaan tulee, huolehtia
siitä, että tämän lain vaikutuksia
seurataan erittäin tarkasti. Ja jos lain muutoksen jälkeen
ne toimintatavat eivät ole sellaisia, mitä tämän
lain tavoitteet ovat, on lakia välittömästi
muutettava, koska ei voi olla niin, että me teemme huonoa
lainsäädäntöä tarkoittaessamme
hyvää. Tämä on oleellisen tärkeä asia,
ja toivon, että me kaikki voimme näin tähän
asiaan suhtautua.
Puhemies! Tähän välillisesti liittyvä asia
on kaupan omien merkkien logiikka. Kaupan näkökulmastahan
se tarkoittaa sitä, että silloin kun kauppa käyttää omia
tuotemerkkejään, kaupalla on koko ketjun hinnanmuodostus
selvillä kaikkien osien osalta. Ja se hinnanmuodostus on
selvillä vain kaupalla, ei kenelläkään
muulla. Tämä on mielestäni yksi osoitus
myös ostajavoiman väärinkäytöstä.
Siksi private label -tuotteiden osalta ne keskustelut,
mitä julkisuudessa on viime aikoina käyty, ovat
tuoneet vähän kerrassaan esille tätä ongelmatiikkaa.
Myöskin tähän meidän on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Sitten, puhemies, täällä jo mainittu
asia, mitä myöskin ministeri tuossa esittelypuheenvuorossaan
sanoi. Viime vaalikaudella valmisteltiin tuolla maa- ja metsätalousministeriössä erityistä
luonnosta
ja tehtiin siitä jo tekstiäkin maatalouden tuottaja-
ja toimialaorganisaatiota koskevaksi hallituksen esitykseksi. Se
valmistelu ei kuitenkaan johtanut lain antamiseen, ja toivonkin, että tämä laki
saadaan rinnan tämän kilpailulain uudistuksen
kanssa menemään eteenpäin. Aivan niin
kuin ministeri täällä totesi, vasta silloin
me voimme olla aivan varmoja siitä, että me pystymme
suojaamaan ja toimimaan reilulla tavalla markkinoilla, jotka ovat
globaalit ja joissa pieni Suomi on aika lailla kovassa puristuksessa,
jos ei meidän oma lainsäädäntömme
ja meidän omat viranomaisemme toimi tämän
mukaan, jotta me saamme läpinäkyvyyttä,
avoimuutta toimintamalleihin ja reiluutta toimintatapoihin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, toivon ja uskon, että nämä hyvät
tavoitteet toteutuvat. Kun elintarvikkeista on kysymys ja puhe,
niin kysymys ei ole elintarvikkeiden osalta siitä, onko
suomalaisella kuluttajalla varaa ostaa suomalaista ruokaa ja suomalaisia
elintarvikkeita, vaan siitä, onko suomalaisella tuottajalla
varaa sitä tuottaa. Ja tämän lain pitää toimia
tämän periaatteen mukaisella tavalla. Se varmistaa
meidän työllisyyttämme, meidän
vaihtotasettamme ja meidän hyvinvointiamme ja reilua kauppaa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy jo toisen kerran tänä iltana
kehua hallitusta. Tämäkin vaikea asia on saatu
lain muotoon, ja se on erittäin hyvä asia.
Tämä 30 prosenttia, mikä tähän
nyt on rajaksi pantu, on Suomen kaltaisessa maassa täysin
perusteltua. Osittain tämä laki on sillä tavalla
hieno, että tämä ei syytä ketään,
tämä ei totea mitään muuta kuin
sen, että tämä prosentti määrittelee
määräävän markkina-aseman.
Määräävässä markkina-asemassa
ei ole mitään laitonta, mutta sen määräävän
markkina-aseman väärinkäyttö on
laitonta, ja tämä antaa heti aseet mennä tutkimaan
ilman määrittelyä, onko kyseessä määräävä markkina-asema
vai ei. Sillä tavalla tämä laki on minun
mielestäni neutraali ja hyvä.
Arvoisa puhemies! Suomi on iso maa, vähän asukkaita,
ja se johtaa väistämättä siihen,
että meillä ovat logistiikkakustannukset korkeita. Koska
me Suomessa joudumme käyttämään omaa
autoa paljon, koska julkinen liikenne ei toimi, niin silloin kauppapaikkojen
merkitys nousee aivan oleelliseen asemaan. Kun nämä logistiikkakustannukset
tietysti suurten volyymien ollessa kyseessä ovat yksikköhinnaltaan
edullisia, se luonnollisesti johtaa siihen, että keskitetty kauppa
pystyy tarjoamaan kuluttajille myös kohtuullisen edullisesti
ruokaa, sillä Suomessa ruoka — jos logistiikkakustannukset
ja verotus asetetaan samalle tasolle, mitä Keski-Euroopassa — ei
välttämättä ole niin mahdottomasti
kalliimpaa kuin muualla Euroopassa. Sen takia nämä asiat pitää nähdä kokonaisuutena,
mutta on selvää, että jatkossa kaikella
tavalla pitää edistää sitä kehitystä,
että viljelijät saavat tuotteistaan suuremman
hinnan. Se on suomalaisen maatalouden kannalta aivan oleellinen
kysymys. Mutta tällä lailla sitä ei millään
pystytä turvaamaan, siihen täytyy joko lainsäädännössä tai
muussa keksiä erilaiset keinot, ja lainsäädännöllä puuttuminen kahden
eri osapuolen kauppateknisiin sopimuksiin on kohtalaisen vaikea
kysymys.
Mutta, arvoisa puhemies, tässä lopussa haluan todeta,
että joka tapauksessa toivon, että luomu- ja lähiruoka
pääsee paremmin kaupan hyllylle, olipa se kauppa
mikä tahansa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Kaupan asema on Suomessa vahva. Se itse hyötyy
asiasta, ja siitä hyötyvät kuluttajat
edullisilla hinnoilla.
Yksi keskeinen asia tähän kilpailulakiinkin
on näkökulma alueilta. Se on se, että nämä isot kauppaketjut
investoivat maaseudulle, jota kovasti arvostan. Meilläpäin
kirkonkyliin on noussut uusia marketteja, jotka parantavat kuluttajien palveluja.
Siitä voi esittää ison kiitoksen.
Toinen näkökulma liittyy kuitenkin siihen, niin
kuin täällä on esille tuotu, että vahva
kauppa asioi ruokaketjun muiden toimijoiden kanssa. Tässä keskustelussa
ja tässä asiassa esille nousee tuottaja. Minä kyllä herättelisin
kaupan kiinnostusta tähän ruokaketjun toiseen
päähän, sillä kun olen näitä keskusteluja
käynyt, niin kyllä uni on maittanut kaupan suunnalla
tässä keskustelussa.
Kovan bisneksen tekeminen siltä osin on sallittua,
ja ei siinä mitään. Näin pitää toimia.
Mutta kyllä suomalaisen maatalouden kohtalonkysymys, viitaten
nyt edustaja Eestilänkin puheenvuoroon tuossa, on tuotteesta
saatava hinta. Jos tuottaja ei saa parempaa tulosta, kyllä tässä koko suomalainen
elintarviketuotanto on vaarassa. Toivon mukaan tämä hyvä esitys
edesauttaa myös tämän keskustelun eteenpäinviemistä. Tämä on
ministeriltä ollut hyvää työtä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Siihen, että meillä vallitsee
tämmöinen epätäydellinen kilpailutilanne
tässä maassa, on varmasti monia syitä.
Me olemme tänään kuulleet siitä,
kuinka meillä on varmasti kaksi isoa toimijaa tällä sektorilla, ja
sitä kautta, heidän isojen massiivisten tuontiponnistelujensa
vuoksi hillitään kotimaisen alkutuotannon mahdollisuuksia
pärjätä markkinoilla.
Olisi helppo tässä tilanteessa, kun puhumme kaupasta,
syyllistää kauppiaita. On tärkeä asia erottaa
toisistaan, että kauppiaat eivät meillä toteuta
tätä markkinoiden vääristymistä,
vaan se on keskusliikkeiden omaa toimintaa, joka vaikuttaa alkutuotannon
ja jopa sitten osiltaan suomalaisen elintarviketeollisuuden mahdollisuuksiin
kilpailukykyisesti tuottaa meidän markkinoille kotimaista
suomalaista niin lähiruokaa kuin luomuruokaa, ja sille
pitää jotain tehdä.
Mutta on tärkeätä huomata, että tätä lakia
nyt valmisteltaessa pitää nähdä myös
se tosiasia, että näillä kahdella suurella
keskusliikkeellä on yhteinen maahantuonti. He kilpailevat
vain näennäisesti kylttiensä alla. Se
iso volyymi, että tulee kahden ison toimijan kautta ulkoa
yhden myynti- ja ostoponnistelun vuoksi tänne vieläkin
edullisemmin, kun ostetaan isoja eriä, on se ongelma, mikä meidän
pitäisi tässä kohtaa huomata. Kysymys
ei ole pelkästään kahdesta isosta toimijasta taikka
yleensä toimijoista vaan siitä, että on
niin isoja yhteenliittymiä, joilla pystytään
dumppaamaan markkinoita vieläkin alemmaksi. Jos he toimisivat
tavallaan itsenäisesti ja toisivat maahan, mutta kun he
tekevät ja jakavat potin, sitten kylttiensä alla
myyvät tätä tuotantoa, joka dumppaa meidän
alkutuotantoa ja siinä tapauksessa myös meidän
kotimaisen elintarviketeollisuuden mahdollisuuksia toimia, niin
tähän pitää puuttua.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, ministeri on tehnyt ahkerasti muistiinpanoja siellä.
Vastauksia kysymyksiin, kommentteihin tuosta puhujakorokkeelta,
olkaa hyvä!
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kiitän lämpimästi
erittäin asiantuntevasta ja rakentavasta, tämän
lain lainsäädännön merkitystä korostavasta
keskustelusta näin illan tunteina. Tämä on
tosi tärkeää tälle hankkeelle.
On selvää, että tämä lainsäädäntö ei
tule kaikkia niitä haasteita, joita tämän
keskustelun yhteydessä on käyty läpi,
ratkaisemaan. Se on selvä, me tarvitsemme myös
muita toimenpiteitä.
Halusin tuossa esittelyssä korostaa sitä,
että koko tätä arvoketjua on syytä mennä lävitse, myös
sen alkutuotannon ja teollisuuden välistä suhdetta,
ja tästä on nyt hiljakkoin tulossa Kilpailu- ja
kuluttajaviraston uusi selvitys. Sanon tämän sen
takia, että tämä ensimmäinen
selvitys, joka heiltä tuli koskien sitten teollisuuden
ja kaupan välistä suhdetta, osittain vauhditti
myöskin tämän lainsäädännön
aikaansaamista, jota nyt tällä käsitellään.
Tämä ostajavoima ja neuvotteluvoima on merkittävä.
Jos on 80 prosenttia kahdella ketjulla osuus vähittäistavarakaupasta,
niin siitä seuraa kyllä tarve kiinnittää tähän
asiaan huomiota. Terveellä tavalla, reiluilla pelisäännöillä nämä kauppaketjut
voivat edelleenkin kasvaa. Nyt on kysymys sitten siitä,
että luodaan niihin väärinkäytöksen
mahdollisuuksiin menettelytapa, jolla niihin puututaan.
Minäkään en jaksa uskoa siihen, että tämä sinänsä jo
nostaa ruuan hintaa. Pitkässä juoksussa aina keskittyminen
voi johtaa siihen, että hinnat nousevat. Pitkässä juoksussa,
jos tähän saadaan jotakin muutosta, kyllä sillä myöskin
on kuluttajahintoihin vaikutuksia. Eikä tämä ole
perussyy siihen, että meille tulee tuontia. Sitä on
tullut tähänkin saakka, mutta ei tämä ole
toimenpide, joka lisäisi tuontia.
Sitten siihen kysymykseen, miksi kauppaa valvotaan täällä,
kun meillä on kansainvälisesti isoja toimijoita.
On totta, että meillä on kansainvälisesti
isoja toimijoita, mutta K- ja S-ketju ostavat kuitenkin pääosin
kotimaisilta toimittajilta tai kv-toimijoiden Suomen tytäryhtiöiltä tai
Suomessa toimivilta maahantuojilta, eli tämä tarjonta
muodostuu helposti tässä mielessä kansainväliseksi.
Sekin on totta tässä arvoketjussa, arvonlisäyksessä,
että kaupan osuus on tässä vuosien mittaan
kasvanut muiden tässä ketjussa olevien toimijoiden
kustannuksella, ja tähänkin seikkaan on syytä tässä jatkotyössä kiinnittää huomiota.
On tärkeätä, että tässä tehdään
huolellista käsittelyä eduskunnassa, ja kun tämä lainsäädäntö, niin
toivon, saataisiin nyt voimaan, niin totta kai myös sen
vaikuttavuutta pitää arvioida. Tässä on varmaan
paljon sellaista, mikä sitä edellyttää,
ja nämä huomiot olivat erittäin tärkeitä näissä teidän
puheenvuoroissanne.
Sitä, että tuottajahintoja alennettaisiin
tämän esityksen kustannuksella tai ikään
kuin pelossa, en pidä oikeana perusteena myöskään.
Mutta on ymmärrettävää, että kauppaketjut
eivät tästä esityksestä hirveästi
tykkää, ja niillä on oikeus näkemyksensä tuoda
esille, ja niissä näkemyksissä on varmaan
jotakin, mikä kannattaa sitten täälläkin
läpikäydä.
Kilpailuvirastohan suhtautui siinä alkuvaiheessa tähän
esitykseen sillä tavalla, miten minä sanoisin,
varovaisesti, ja tavallaan niitä heidän huoliaan,
jotka liittyvät tämän lain yksityiskohtiin
ja viimeistelyyn, on muutettu. Heidän toinen huolensahan
liittyi resursointiin: kun tulee uusia tehtäviä,
niin miten sitten ne resurssit järjestetään,
joilla sitä tehtävää hoidetaan.
Mutta uskon, että tästäkin asiasta on
nyt selvitty.
En nyt kuluta aikaa tämän enempää.
Tämä keskustelu on ollut tosi tasokasta, ja arvostan
kovasti teidän paneutumistanne tähän
lakiesitykseen.
Keskustelu päättyi.