Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kouluilta on kaikunut viime aikoina huolestuttavaa viestiä siitä,
että oppilaille turvattomuutta tai vaaraa aiheuttaviin
tilanteisiin ei aina päästä puuttumaan.
Opettajat ovat tunteneet riittämättömyyttä ja
on jouduttu turvautumaan koulun ulkopuolisiin tahoihin, vaikka arkijärjellä ja
joustavammilla määräyksillä olisi
tilanteita voitu ratkaista.
Kokoomuksessa olemme tästä asiasta kantaneet
huolta, ja hallitusyhteistyön nimissä voidaankin
esittää kauniit kiitokset siitä, että opetusministeri
on nyt ripeästi tarttunut toimeen ja valmistellut hyvän,
laajan ja konkreettisen paketin, jolla voidaan parantaa sekä oppilaiden
että opettajien työskentelyoloja kouluissa. Kysyisinkin asianomaiselta
ministeriltä: kuinka pikaisesti nämä muutokset
on tarkoitus saada voimaan, tukemaan opiskeluviihtyvyyttä ja
turvallisuutta?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämähän on harvinaista
herkkua, että opetusministeriä kehutaan. Sitä ei
nimittäin tapahdu usein tässä salissa,
mutta kyllä käytävillä ja kuppilassa.
(Naurua) Kiitos tällaisesta uusrehellisyydestä!
Joo, minä olen tosiaan siitä iloinen ja onnellinen
opetusministeri, että kävimme kiinni näihin koulujen
työrauhaongelmiin reilu vuosi sitten ja käynnistin
virkamiesvalmistelun, ja nyt tilanne on se, että tämä noin
kymmenen konkreettista lainmuutosesitystä sisällään
pitävä lakipaketti, joka siis parantaa koulujen
työrauhaa ja antaa opettajille uusia työkaluja
ja jossa on vahva kasvatuksellinen elementti, sai tänään
sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa erittäin myönteisen
kannanoton. Se lähtee ensi maanantaina lausunnoille, ja
saamme sen tänne eduskuntaan arvioni mukaan sitten viimeistään
maaliskuun loppupuolella ja pääsemme sitten yhdessä arvioimaan
tämän lakipaketin kokonaisuutta, sen vaikuttavuutta.
Mutta voin vakuuttaa: opetusministeri on onnellinen mies. (Naurua)
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että hallitus puuttuu
syrjäytymisriskissä olevien nuorten tukemiseen
sillä yhteiskuntatakuulla. Mutta myös nämä niin
sanotut tavalliset nuoret tarvitsevat tukea. Nyt kun me tiedämme,
että noin 10 prosenttia toisen asteen opiskelijoista keskeyttää opinnot
sen vuoksi, että he eivät saa riittävää tukea
opintoihin, niin kysyisin ministeriltä: tiedättekö te,
että kunnat eivät pysty enää järjestämään
riittävää tukea kaikille koululaisille eivätkä varsinkaan
toisen asteen opiskelijoille?
Keskiasteen opiskelijoitten keskuudessa mielenterveyspalveluiden
tukemiseen on monia syitä. Esimerkiksi koko maan laajuisesti
lukiolaispojista 14 prosenttia ja tytöistä 7 prosenttia
kärsii keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta. Uudenmaan
alueella viime vuosien tilanne on ollut sitäkin vaikeampi.
Kysyisin ministeriltä: voisitteko te tukea näitä tavallisia,
yrittäviä nuoria, etteivät heidän
opintonsa jää kesken sen vuoksi, että he
eivät saa riittävää tukea siihen
vaikeaan opiskelu- tai elämäntilanteeseensa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Alkuperäinen kysymys taisi lähteä koulujen
työrauhasta, mutta varmaan tämän voi
nähdä olevan osa tätä keskustelua.
Mutta pidetään seuraavat puheenvuorot kuitenkin
työrauha-asiassa.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä välillisesti
tähän työrauha-asiaan liittyy.
Meillähän on nyt lausuntokierroksella tämä toinen
merkittävä hallituksen lakiesitys, joka liittyy
opiskelijahuollon kehittämiseen. Se koskettaa toista astetta,
niin lukio- kuin ammatillistakin koulutusta. Mutta meillä on
myöskin yhteinen näkemys kyllä hallituksessa
siitä, että meillä on ammatillisen koulutuksen
puolella enemmän näitä tavallista nuorta
koskevia ongelmia.
Nyt on hyvä tilanne se, että tähän
on myöskin varattu 13 miljoonaa euroa rahaa kehyksissä,
ja jo nyt tiedän, että on himoa ja halukkuutta
saada tätä koulukuraattori-, terveydenhoitopuolta
vahvistettua ammatillisessa koulutuksessa. Mutta yhtä tärkeänä näen
muutkin ennalta ehkäisevät toimet, jotka liittyvät
nyt tähän lausunnoilla olevaan opiskelijahuoltolakiin.
Siellä on tarkat määräykset
siitä, miten sitten näitä palveluja tulee nuorille
antaa, tavallisille suomalaisille nuorille.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka en pisteitä siitä nuorisotakuusta
todellakaan voi antaa — tuntuu surulliselta esimerkiksi
meidän maakunnassa, että 1 000 opiskelupaikkaa
lähtee ja nuorisotakuun myötä 50 tulee tilalle — niin
nostan hattua ministerille siinä, että tämä koulujen
työrauhaa koskeva lainsäädäntö on
tänne eduskuntaan saatu.
Kysyn ministeriltä: voisiko tämä laki
sisällyttää myös opettajille
oikeuden fyysiseen pakottamiseen? Se on aivan eri asia tietenkin
kuin väkivalta tai lyöminen, mutta se auttaisi
opettajia maalaisjärkisen auktoriteetin käyttämiseen
esimerkiksi estämisessä tai luokasta poistamisessa tai
niissä tilanteissa, kun koululainen ei huomaa niitä kuminpaloja,
mitkä on sinne luokkaan ampunut, ja ne pitäisi
kerätä pois.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Sekä tässä lakipakettiesityksessä että aiemmissa
perusopetuslain määräyksissä on erittäin
tarkkaan määritelty tällaisten voimatoimenpiteitten
käyttö. Näin pitää ollakin,
ja niin on tässäkin esityksessä, että niiden
pitää aina olla suhteessa siihen tilanteeseen,
pitää suorittaa tämmöinen kokonaisarviointi
suhteessa sen lapsen tai nuoren ikään jne.
Sitten tähän itse kysymykseen, minkä esititte, tällaiseen
fyysiseen pakottamiseen: siltä osin, kun nyt olen tarkasti
tämän kohdan tuossa lakiesityksessä lukenut,
niin ne ovat riittävät voimatoimenpiteet kuitenkin
niin, että se kokonaistilanne arvioidaan. Minä en
lähde nyt... Nyt mennään niin tavallaan
tämmöisiin juridisiin yksityiskohtiin sitten,
jos mentäisiin tämmöisen niin kuin fyysisen
pakon käyttämiseen. Jokainen meistä tietää,
että jossain tilanteessa on viisasta rauhoittaa lapsi käymällä tämmöiseen
vähän niin kuin halausasentoon. Tulkitaanko se
sitten fyysiseksi pakkotoimeksi tai ei, (Puhemies koputtaa) jääköön
jokainen miettimään sitä.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Työrauha on puhututtanut kovasti
viime aikoina ihan aiheesta kouluissa, ja me tiedämme kaikki,
että sehän on oppimisen perusedellytyksiä,
että lapsi voi opiskella rauhassa. Ministeriltä on
erittäin upea teko tämä, että hän
tarttui näin ripeästi tähän
asiaan ja sai aikaan lakipaketin, jossa sitten löydetään
niitä välineitä näihin tilanteisiin.
Siellä on mukana kasvatuskeskustelua ja myös muita
opettajille valmiita asioita hyödynnettäväksi. Mutta
kysyn ministeriltä nyt: onko tarkoitus kouluttaa opettajia
näihin tilanteisiin? Tai myös tämän
lakipaketin osalta: mitä siellä on vastassa tulossa?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! On luonnollista, että se vaatii
koulutusta, ja varmaan siihen nyt pitää jo ryhtyä, jollei
ole jo nyt Opetushallituksessa ryhdytty, en ole sitä asiaa
nyt tsekannut, mutta totta kai. Tämä on myöskin
asia, joka sitten vaatii jonkun verran rahoitusta, mutta kysymyshän
on aina tämän koulutuksen kohdentamisesta, sitähän
jo nyt tapahtuu, ja uskon, että asiaan suhtaudutaan vakavasti
myöskin kunnissa, kun näitä opettajien
virkaehtosopimusten mukaisia koulutuspäiviä on.