3) Laki toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n
ja sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annetun lain 18 §:n muuttamisesta
Anna-Maja Henriksson /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade herr talman, arvoisa puhemies! Efter att
regeringspartierna i Vanhanens andra regering kommit överens
om att höja barnbidragets ensamförsörjartillägg
med 10 euro per barn aktualiseras igen frågan om att tillägget
inte i motsvarande mån borde påverka utkomststödets
storlek. Höjningen om 10 euro är avsedd att vara
till hjälp för barnen i familjerna med den allra
svagaste ekonomin, till vilka ensamförsörjarfamiljerna
ofta hör. Nämnda familjer är också de som
oftast är beroende av utkomststöd. Ifall ensamförsörjartillägget
minskar utkomststödet hjälper höjningen
inte alls dessa barnfamiljer, utan fungerar i stället som
en inkomstöverföring direkt till kommunerna.
Sen jälkeen kun Vanhasen toisen hallituksen puolueet
sopivat lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen nostamisesta
10 eurolla lasta kohden, kysymys siitä, että korotus
ei saisi vastaavassa määrin vaikuttaa toimeentulotuen
suuruuteen, tuli jälleen ajankohtaiseksi. 10 euron korotuksella
on tarkoitus auttaa lapsia kaikkein heikoimmassa taloudellisessa
asemassa olevissa perheissä, joihin yksinhuoltajaperheet
usein kuuluvat. Mainitut perheet ovat myös useimmiten riippuvaisia
toimeentulotuesta. Jos yksinhuoltajakorotus pienentää toimeentulotukea,
korotus ei lainkaan auta näitä lapsiperheitä,
vaan toimii sen sijaan tulosiirtona suoraan kunnille.
Enligt 2 § utkomststödslagen har var och
en som inte kan få sin utkomst tryggad genom förvärvsarbete,
verksamhet som företagare med hjälp av förmåner
som tryggar utkomster, genom andra inkomster eller tillgångar
eller genom omvårdnad från en försörjningspliktig
person rätt till utkomststöd. Lagens 11 § fastställer
att inkomster som påverkar utkomststödets storlek är ifrågavarande
persons och familjemedlemmarnas samtliga disponibla inkomster med
undantag för de så kallade inkomsterna med förmånsrätt. Dessa är
bland annat understöd och förvärvsinkomster
som kan anses ringa, vissa konstnadsersättningar och vissa
förmåner såsom moderskapsunderstöd,
vårdbidrag till pensionstagare, handikappbidrag och vårdbidrag
till barn.
Det ovan nämnda betyder att övriga sociala understöd
och förmåner, däribland barnbidraget i
sin helhet, utgör inkomst som skall beaktas vid uträknandet
av en persons inkomster. Detta innebär å sin sida
att ifall man till exempel höjer på barnbidragets
storlek kommer de familjer som lever på utkomststöd
inte att få någon nytta av denna förhöjning,
eftersom tillägget i inkomsterna samtidigt påverkar
utkomststödets storlek.
Lapsilisälain 7 §:n 3 momentin mukaan yksinhuoltajavanhempien
lapsista maksetaan nykyisin korotusta, joka on 36,60 euroa kuukaudessa lasta
kohden. Tätä korotusta nostetaan 1.1.2008 lukien
10 euroa lapselta. Selvitykset osoittavat, että koko väestöön
verrattuna juuri yksinhuoltajalapsiperheiden reaalitulot ovat kehittyneet
heikoimmin yhteiskunnassamme. Näiden perheiden talous ei
esimerkiksi uuden vuosikymmenen alussa vielä ollut saavuttanut
1990-luvun alun yleistä tasoa. Tämän
tuloksena näillä perheillä on muita lapsiperheitä suurempi
taipumus jäädä toimeentulotuen varaan.
Vuonna 2005 toimeentulotukea saaneissa yksinhuoltajaperheissä asui
noin 47 000 lasta.
On kohtuutonta, että juuri köyhimmät
perheet eivät hyödy lapsilisän tai yksinhuoltajakorotuksen
mahdollisesta nostamisesta. Edellä mainittujen ongelmien
osittaiseksi korjaamiseksi ehdotan aloitteessa, että luetteloa
tuloista, joita ei oteta huomioon, täydennettäisiin
yksinhuoltajan lapsista lapsilisään maksettavalla
korotuksella.
För att alltså delvis råda bot på ovannämnda problem
föreslår jag i motionen att listan på inkomster
som inte skall beaktas då utkomststöd uträknas
kompletteras med de tillägg till barnbidraget som betalas
för ensamförsörjares barn. Dagens utkomstskyddssystem
innebär ju att det som staten för de här
familjerna ger med ena handen tar kommunen tillbaka med den andra.
Och det här borde vi nu ändra på.
Eli sen, mitä valtio toisella kädellä tänään
antaa, kunta ottaa toisella takaisin, ja tähän
epäkohtaan meidän pitää saada
muutos.
Herr talman, arvoisa puhemies! Eftersom ändringen
i lagen om utkomststöd skulle medföra tilläggsutgifter
för kommunerna föreslås det också att
kommunerna kompenseras genom att statens andel för kostnaderna
för social- och hälsovården höjs
med 0,07 procent, vilket motsvarar den beräknade utgiftsökningen
för kommunerna på cirka 8,7 miljoner euro.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näin eduskuntakauden alussa on oikein
mukava kuulla hallituspuolueen kansanedustajalta näin asiaan
osuva puheenvuoro. Todellakin tämä lapsilisän
ja myöskin yksinhuoltajakorotuksen etuoikeudettomuus toimeentulotukea
määrättäessä on suomalaisen
sosiaaliturvajärjestelmän kenties häpeällisin
piste tällä hetkellä. Siinä katsannossa
ed. Henrikssonin aloite on erinomaisen kannatettava. Toki sitä olisi
voinut saman tien laajentaa myöskin koko lapsilisään.
Mutta kun olen näin ilkeä ja kyyninen ihminen,
niin en voi olla tietysti hämmästelemättä,
miksi ed. Henriksson hallituspuolueen edustajana tekee tämän aloitteen,
koska olisin ihan oikeasti odottanut, että tämä asia
olisi hoidettu hallitusohjelmassa. Puhujalistalla näkyy
olevan muitakin hallituspuolueitten edustajia, niin että ehkä vastaatte
minulle kysymykseeni, miksi tätä asiaa ei hallitusohjelmassa
ole päätetty hoitaa. Kuka sen esti, valtiovarainministeriökö vai
joku muu, koska lähes kaikki ne sosiaaliturvauudistukset,
jotka hallitusohjelmassa on lueteltu, ovat tätä asiaa
vähemmän kiireellisiä?
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! En pysty suoraan vastaamaan, koska en ollut
laatimassa hallitusohjelmaa, kuka sen torpedoi. Mutta tämä on
erittäin hyvä alku kuitenkin tälle hallituskaudelle
siitä asiasta ja jatkoonkin, että tämä hallitus
vihdoinkin puuttuu yksinhuoltajien taloudelliseen selviämiseen
ja haluaa panostaa nimenomaan myöskin ennalta ehkäisevään
sosiaalityöhön.
Lisätoimet toki eivät ole pahitteeksi, eivät
tällä hallituskaudella eivätkä seuraavallakaan,
ja tätä vartenhan hallitus on muun muassa tekemässä tätä uutta
sosiaalilakiuudistusta.
Yksi lisä, jota toivoisin myöskin käsiteltävän, on
kotitalousvähennyksen saaminen perhekohtaiseksi niin, että yksinhuoltajavanhempikin
voisi tehdä kyseisen vähennyksen kaikkien verotettavaa
työtuloa perheessä saavien 16 vuotta täyttäneiden
lastenkin osalta. Näin perheet tulisivat siinä asiassa
entistä tasa-arvoisempaan asemaan niiden perheiden kanssa,
joissa on kaksi vanhempaa.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Henrikssonin lakialoite on hyvä ja kannatettava.
Oikeastaan koko lapsilisän pitäisi olla etuoikeutettua
tuloa, joka ei alentaisi toimeentulotukea.
Lapsiperheiden köyhyys on hälyttävästi
lisääntynyt viime vuosina. Kuilu hyvin toimeentulevien
ja huonosti toimeentulevien välillä on kasvanut,
ja kaikkein eniten on kasvanut lapsiköyhyys.
Tehty lakialoite on oikean suuntainen, sillä köyhissä perheissä on
erityisen paljon yksinhuoltajia. Yksinhuoltaja on tiukoilla niin
arjen pyörittämisessä kuin taloudellisestikin.
Lähes kaikesta on huolehdittava itse.
Yksinhuoltajia on täällä eduskunnassa
vähän, mikä on sääli.
Monelle yksinhuoltajalle oma arki ja vastuu lapsista vievät
niin paljon aikaa, ettei sitä enää riitä yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen. Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajien liitto tekee
siksi arvokasta työtä lasten hyvinvoinnin puolesta,
ja sen näkemyksiä on syytä kuunnella herkällä korvalla.
Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta puoltaa
tätä lakialoitetta. On kuitenkin hyvä muistaa,
että yksinhuoltajalisä on vain pieni osa lapsilisää,
joten yksinhuoltajien vaikeaa tilannetta helpottaisi paremmin se,
että koko lapsilisä olisi etuoikeutettua tuloa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti sosiaali- ja terveysvaliokunta
lähettää tämänkin aloitteen
aloitteitten taivaaseen sitä sen kummemmin käsittelemättä,
tai toki käsittelee, mutta ei ota siihen kantaa, kuten
me kaikki tiedämme, miten aloitteille tapahtuu, ja siksi
olisi välttämätöntä,
että tämä hoidettaisiin hallituksen toimesta
lakiesityksenä.
Ihmettelen ed. Karhuvaaran puheenvuoroa siitä, että hallitus
nyt ryhtyy tällä tavoin kannustamaan. Kuten ed.
Henriksson tässä aloitteessaan todistaa, niin
tässähän tapahtuu juuri päinvastoin.
Yksinhuoltajia ollaan kannustavinaan antamalla heille yksinhuoltajakorotus,
mutta toista kautta se toimeentulotuesta otetaan pois, ja tämä on
tietysti, kuten täällä ovat kaikki yhdessä todenneet,
täysin väärin. Tämä on
oikeastaan samanlaista kannustamista kuin se, että hallitus
sanoo hallitusohjelmassaan asiakasmaksujen korotuksesta, että palveluiden
saatavuuden ja niiden laadun turvaamiseksi asiakasmaksuja korotetaan,
ja sitten palveluitten tuottajilta ne rahat otetaan valtionosuuksien
vähentämisenä valtiolle eli siis kunnilta
pois. Eli tämmöistä kannustamista. Minusta
kaikkein heikoimmassa asemassa olevat yksinhuoltajaperheet eivät
ansaitse tällaista kannustusta.
Anna-Maja Henriksson /r:
Arvoisa puhemies! On todella miellyttävää kuulla,
että muut läsnä olevat edustajat kannattavat
tätä aloitetta. Tietysti ed. Erkki Virtaselle
voisi sanoa näin, että niin hyvä kuin
hallitusohjelma onkin, kaikkia yksityiskohtia siihen ei ole saatu
sisällytettyä, ja sen takia tämä aloite
on mielestäni tässä ja nyt paikallaan,
ja toivon itsekin, että pystymme saamaan muiden hallituspuolueiden
edustajat mukaan tähän, että tähän
saataisiin korjaus. Sehän on hallitusohjelmassa tärkeä yksityiskohta,
että tullaan tämän hallituskauden aikana
toteuttamaan sosiaaliturvauudistus, ja jos ei sitä ennen, niin
toivon, että ainakin sen yhteydessä tähän
tullaan puuttumaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lupaan ed. Henrikssonille, että pääsemme
kyllä yhdessä äänestämään
tästä asiasta, vaikka emme ehkä teidän
aloitteenne osalta.
Mutta siitä, että hallitusohjelmassa ei kaikkia asioita
pystytä hoitamaan: Tämä pitää kyllä paikkansa,
mutta siellä toki niitä asioita pystyttäisiin laittamaan
tärkeysjärjestykseen. Siinä katsannossa
kyllä ihan aidosti ja vilpittömästi ja
jopa ilman tätä opposition välttämätöntä joka
asiasta räksytystä ihmettelin, että tätä asiaa,
joka ei nyt kuitenkaan kustannuksiltaan olisi aivan mahdoton ollut,
ei hoidettu hallitusohjelmassa. Olisin voinut suhtautua vielä paljon
myötämielisemmin istuvaan hallitukseen, jos näin
olisi käynyt.
Keskustelu päättyi.