Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuluneella viikolla postilaatikoihin ovat
tipahtaneet ajoneuvoveron maksukupongit. Kyseinen ajoneuvovero luvattiin
säätää vuonna 1994 väliaikaiseksi,
ja kuitenkin sitä on peritty tähän päivään
asti. Autovero on taakka ennen kaikkea eläkeläisille
ja pienituloisille. Eläkkeiden pienuus yhdistettynä tulevaisuudessa
kohoaviin ympäristöveroihin lisää varmasti
myös auton käyttökustannuksia. Tämä tarkoittaa
sitä, että monet eläkeläiset
maksavat vuosittain kohtuuttoman suuren summan per kilometri tästä vähäisestä autoilustaan.
Tässä puhutaan jo eriarvoisuudesta syrjäseuduilla
asuvien ikäihmisten auton käytössä suhteessa
muuhun autoilevaan kansaan. Tämä pakottaakin heidät
monesti lopettamaan muun muassa sosiaalisen kanssakäymisen
ja käyttämään autoa vain pakottaviin
menoihin. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin, että autoilusta
aiheutuvia ylisuuria kustannuksia kohtuullistettaisiin eläkeläisten osalta
poistamalla ajoneuvovero?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Autoilun verotuksesta tulemme varmasti
aikataulutuksia ja periaatteita lähiaikoina tuomaan esille,
mutta jos arvioi edustajan yleisempää periaatetta,
että ajoneuvovero kuormittaa tiettyä kansanosaa,
niin se varmasti kuormittaa itse kutakin auton käyttäjää. Jos
meidän tavoitteenamme on vaikkapa hiilidioksidipäästöjen
vähentäminen, niin silloin oikeastaan on käytössä kolme
toimivaa elementtiä. Yksi on se, että autoilu
on hinnakkaampaa, elikkä mitä vähemmän
ajetaan, sitä vähemmän CO2-päästöjä tulee.
Toisaalta, mitä puhtaampia autoja on, sitä parempi
se on tietysti ilmanlaadun kannalta. Kolmas, joka näihin
liittyy, on se, että meidän pitää käyttää verotusta
keinona saada puhtaampaa autoilua ja näin ohjata autoilua ympäristöllisesti
kestävämpään suuntaan. Ympäristön
kannalta tehdyt toimenpiteet yleensä ovat maksurasituksia
itse kullekin. Meidän täytyy tietysti tässä lähiaikoina
sitten päättää, minkä tyyppisiä veromuutoksia
autoiluun halutaan, ovatko ensisijaisena ympäristökysymykset
vai jotkut muut.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Lisäkysymyksenä esitän
seuraavaa:
Syrjäseuduilla asuvilla eläkeläisillä oli
vielä muutama vuosi sitten mahdollisuus liikkua julkisilla
kulkuneuvoilla bussien kulkiessa myös syrjäseutujen
teitä. Nykyisin monien eläkeläisten ainut
mahdollisuus liikkua kotoaan lähimpään kauppaan
tai terveyskeskukseen, joskus harvoin mielenvirkistykseksi sukulaisiin,
on oma auto tai taksikuljetus.
Arvoisa puhemies! Kysyisin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Onko hallitus ottanut huomioon mahdollisuutta tarjota huonokuntoisille
vanhuksille ja veteraaneille joko täysin maksutonta julkisen
kulkuneuvon käyttömahdollisuutta tai näille
ryhmille yhtenäistä, tuntuvaa alennusmaksua kaikissa maamme
kulkuneuvoissa kunnasta ja liikennöitsijästä riippumatta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämän kaltaista keskustelua hallituksessa
ei ole toistaiseksi käyty.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Se on varmaan selvää,
että ennemmin tai myöhemmin meidän on
siirryttävä sille komission viitoittamalle tielle,
jolla porrastamme ajoneuvoveron hiilidioksidipäästöjen
mukaan ja myöskin alennamme autoveroa, jotta entistä useammalla
ihmisellä on mahdollista ostaa vähäpäästöisempi
ajoneuvo. Meillä Suomessa on Euroopan unionin kaikkein
vanhin autokanta, ja tähän on lääkkeenä ainoastaan
tämä autoveron alennus.
Mutta sinänsä tämä ed. Oinosen
esille tuoma murhe on kyllä ihan aiheellinen. Paras tapa
ottaa huomioon näitä erilaisia autoiluun liittyviä vaateita
ja tarpeita on esimerkiksi tämä kilometrivero,
joka voitaisiin kerätä meillä myöskin
satelliittiperusteisesti. Meillä on muista Euroopan unionin
jäsenmaista esimerkiksi vakuutuspuolelta hyviä esimerkkejä tällaisesta pay
as you drive -järjestelmästä.
Onko valtiovarainministeriössä harkittu erilaisten
autoilun tarpeitten huomioimiseksi liikenteen telematiikan voimakkaampaa
käyttöönottoa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Minä luulen, että tätä kysymystä on
enemmän pohdittu tuolla liikenneministeriön puolella.
Ehkä ministeri voisi siitä tarkemmin lausua.
Me olemme pääsääntöisesti
keskittyneet arvioimaan myös EU:n puolella käytyä keskustelua, mitä se
voisi tarkoittaa Suomelle vuosittaisen ajoneuvoveron tai itse autoveron
tulevaisuuden suhteen. Tämän puolesta on tehty
valmisteluja ja tästä varmasti tullaan lähiaikoina
sitten kertomaan.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Salovaaran kysymykseen
toteaisin niin, että kun puhutaan autoverotuksesta, niin
ollaan samalla myös aika lähellä tiemaksuja,
ja tämä kilometriperusteinen mahdollinen maksu
olisi yhden tyyppinen tiemaksu. Joissakin Euroopan maissa on käytössä, esimerkiksi
Saksassa, raskaalle liikenteelle tällainen. Mutta me aiomme
selvittää hallitusohjelman mukaisesti ja myös
eduskunnan aikaisemman lausunnon mukaisesti näitä tienkäyttömaksuja.
Itse asiassa olen asettamassa vielä ennen juhannusta
tämmöistä työryhmää,
joka selvittää tarkemman mallin tiemaksukokeilun
käynnistämisestä raskaalle liikenteelle
Valtatie 7:llä. Siihen työhön ryhtyy
kansliapäällikkö Pursiainen, ja myös
valtiovarainministeriöstä on tähän
työhön tulossa edustus.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Mielestäni ed. P. Oinosen kysymys on
ihan paikallaan. Arvoisan valtiovarainministerin vastaus ei ihan
ollut kohdallaan, kun hän sanoi, että meitä itse
kutakin se maksu toki painaa, mutta toki ihan eri tavalla, pienituloisia
ihmisiä eri tavalla. Viittaan tässä edellisen
vaalikauden ympäristövaliokunnan lausuntoon, jonka
se antoi suurelle valiokunnalle, kun tätä telematiikka-asiaa
käsiteltiin. Valiokunta painotti nimenomaan sosiaalista
näkökulmaa. On aivan eri asia kantaa maksua Pääkaupunkiseudulla,
jossa on julkinen liikenne, kuin esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
tai Lapissa tai muualla haja-asutusalueilla, missä ei enää ole
julkista liikennettä.
Muuten on erittäin tärkeätä siirtää painopistettä autoverotuksessa
nimenomaan käytön ja hiilidioksidimäärien
suuntaan. Tämä käyttömaksu on kyllä vähän
kapea ala; me tarvitsemme merkittävämpää nimenomaan
autoveroon liitettävää hiilidioksidiosuutta.
(Ed. Pulliainen: Niin on! Oikea vastaus on "niin on"!)
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vanhan auton ajoneuvovero on alle 100 euroa
ja uudenkin auton vain vähän päälle
100 euroa vuodessa. Porrastus, jos tähän hiilidioksidiporrastus tulee,
voisi suurimmillaankin olla vain muutamia kymmeniä euroja.
Sen vaikutus lienee aika vähäinen silloin, kun
kansalainen astelee autokauppaan ja miettii, ostaako auton, joka
kuluttaa 14 litraa satasella tai 4 litraa satasella. Kysyisinkin
sen takia:
Riittääkö ajoneuvoveron porrastus
halutun ympäristöohjaavuuden saavuttamiseen autoilun puolella,
vai tarvittaisiinko tämän päälle
ehkä joitakin muitakin keinoja, kuten ed. Salovaaran edellä mainitsemat
käyttömaksut tai autoveron porrastus?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä on nyt ihan
spekulaatio. En tiedä, mikä riittää,
mutta uskon, että vuotuisella käyttömaksun
porrastuksellakin on oma vaikutuksensa. Sehän on tietysti
poliittisesti harkittavissa, kuinka suuri se porrastus on. Siitä voi
seurata jo sitten joitakin käyttäytymisen muutoksia.
Olennaista nyt on kuitenkin se, että lähiaikoina
sekä Suomessa että muualla Euroopassa päästään
sen kaltaiseen verojärjestelmään liikenteessä,
joka selkeästi ohjaa ihmisten vapaaehtoista käyttäytymistä siihen
suuntaan, että CO2-päästöt vähenevät.
Silloin puhutaan ajokilometreistä, silloin puhutaan autokannasta,
moottorivaihtoehdoista. Tietenkin sitten toisella puolella on tämä julkinen
liikenne, jolla pystytään tarjoamaan kilpailukykyisempää palvelua
siellä, missä se on mahdollista.