Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Kemijärven yöjunaliikenteen jatkosta päätettiin joitakin päiviä sitten, mutta olen kuullut, että koska resursseja ei saatu riittävästi, on suunnitelmissa siirtää resursseja lähiliikenteen ostamisesta etelässä turvaamaan tätä pohjoisen junaliikennettä. Olen kuullut, että erityisesti suunnitellaan Helsinki—Lahti-välillä lähijunaliikenteen ostomäärärahojen vähentämistä 0,3 miljoonalla vuodessa.
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin liikenneministeriltä, minkälaisia suunnitelmia tämän osalta on. Olemme juuri saaneet lisättyä tuohon oikoradalle yhden junavuoron, mutta paljon tulee viestiä siitä, että edelleen junavuorot esimerkiksi Mäntsälässä ovat aivan riittämättömät. Minun mielestäni tämä on todella vastoin kaikkia Lahden aluepolitiikan tavoitteita ja vähättelee suorastaan tätä kehitystä, joten kysyisin, minkälaisia suunnitelmia tämän osalta on.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä oli kyllä minullekin uutinen, jos näin on ajateltu. Missään tapauksessa ei tehdä niin, että otetaan se pois täältä, mistä te sanoitte. Tässähän on kysymys siitä, että kun maanantaina tehtiin tämä sopimus ja se julkistettiin Kemijärven yöjunaliikenteestä, niin se on vuositasolla muistaakseni vähän yli miljoona euroa ja sopimus on vuoteen 2011 saakka tehty. Meillä taitavat olla tällä hetkellä joukkoliikenteen tukivarat kokoluokkaa 94 miljoonaa euroa tälle vuodelle, ja siellä minun käsitykseni mukaan, kun olen tätä asiaa selvittänyt, on nyt ja myös sitten jatkossakin sen verran välystä, että siinä ei tarvitse mennä heikentämään tätä ed. Taiveahon mainitsemaa seikkaa. Mutta ylipäänsäkin olen iloinen siitä, että tämä Kemijärven yöjunayhteys voidaan jatkaa ensi vuoden maaliskuusta alkaen viimeistään. (Ed. Gustafsson: Ensimmäinen positiivinen vastaus!)
Arvoisa puhemies! Tämä Kemijärven yöjunaliikenteen turvaaminen on tietysti tärkeätä, mutta ihmettelen tätä ministerin vastausta siltä osin, että VR:n hallintoneuvostossa eilen sain kyllä ihan toisenlaista viestiä tästä asiasta. Tiedän, että tämä lähijunaliikenteen sopimus ollaan tekemässä elokuulla, ja koska tämä oikorata on suoraan sanottuna osoittautunut menestykseksi, käyttäjämäärät ovat kasvaneet, matkustusnopeudet ovat lisääntyneet, niin tämä olisi täysin ristiriitaista. Kysyisin:
Voiko ministeri nyt luvata, että tämän kaltaisiin ratkaisuihin ei tulla menemään oikoradalla?
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, itse en ole kuullut ollenkaan tuommoisesta ja aion kyllä selvittää, mistä tämmöinen on lähtenyt liikkeelle, kuten te kerroitte, mitä olette eilen kuullut. Mutta minä en usko, että näin tullaan menettelemään.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.