10) Laki tuloverolain 57 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehdotan tässä aloitteessa,
että tuloverolain 57 §:ää muutettaisiin
niin, että yhteisö, luonnollinen henkilö ja
kuolinpesä saisivat vähentää verotuksessa
kehitysyhteistyöhön antamansa lahjoituksen tietyin
rajoituksin. Tämän rahalahjoituksen tulee olla
vähintään 850 euroa ja enintään
50 000 euroa, ja sen saajan tulee olla vakiintunut suomalainen
kehitysyhteistyötä tekevä kansalaisjärjestö.
Meillä tällä hetkellä samaisessa
laissa mahdollistetaan samoin ehdoin verovähennykset rahalahjoituksista,
jotka on tehty tieteen, taiteen tai suomalaisen kulttuuriperinteen
säilyttämisen edistämiseksi. Mielestäni
tähän tulisi lisätä myös mahdollisuus
tehdä lahjoitus kehitysyhteistyökohteeseen. Eli
palauttamalla tuloverolakiin tällainen hiukan laajempi
lahjoitusvähennys voitaisiin suomalaisia kannustaa ihan
konkreettiseen yhteisvastuuseen ja auttamiseen, tukea pitkälti vapaaehtoistoimintaan
perustuvaa kolmatta sektoria ja edesauttaa kehitysyhteistyötavoitteiden saavuttamista.
Itse asiassa Suomessa verrattuna muihin länsieurooppalaisiin
maihin tämä lahjoitusten verohelpotusjärjestelmä on
hyvin suppea. Tällä aloitteella tavoittelen myös
sitä, että Suomi voisi saavuttaa nopeammin ne
sitoumukset, joihin on sitouduttu kehitysyhteistyön tehostamiseksi.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti totean, että siinä verokeskustelussa,
mitä nyt on käyty hallituksen ja opposition välillä,
oppositio on kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että veropohjaamme
on heikennetty eikä sitä tulisi heikentää eikä entisestään
kaventaa. En väitä, että tämä olisi
erityisen iso kysymys, mutta näen sen kyllä tämmöisenä periaatteellisena
kysymyksenä enkä tässä tilanteessa
lähtisi veropohjaa kaventamaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Jukka Mäkelä on tuossa
linjauksessaan varmasti aivan oikeassa. Siitä huolimatta
katson tätä nyt vähän pitemmältä aikajanalta,
15 vuoden ajalta, ja näen, että kun valtio velkaantuu
ja maailmalla on hätä ja ihmiset haluavat auttaa
toisiaan, on yhteisvastuun tunnetta, halutaan tehdä rauhantyötä ja
halutaan olla inhimillisiä, niin kun kehitysapua kerran
annetaan julkisista varoista, mikä on aivan hyvä,
niin tämä on hyvää tarkoittava
aloite. Tämähän pikemminkin antaisi lisäpotkua
sille suomalaisen yhteiskunnan työlle tehdä kehitysapua,
kun yksittäinen henkilö voisi antaa lahjoituksen
kehitysapuun, kehitysyhteistyöhön. Periaatteessa
minusta tämä on erittäin hyvä ajatus.
Siinä, kuinka se päästään
toteuttamaan, on sitten juuri tämä oppositio—hallitus-linjaus,
ja se on sitten varmasti muissa käsissä kuin yksittäisen
kansanedustajan harkittavissa. Mutta henkilökohtaisesti
kannatan lämpimästi tätä ajatusta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Lahjoitukset kaikkiin hyviin tarkoituksiin
ovat tietysti tervetulleita, mutta kokonaan oma kysymyksensä on
sitten se, onko tarkoituksenmukaista kaventaa meidän veropohjaamme
nykyisestään, juuri kun päinvastoin olemme
keskustelleet siitä, miten näitä eri
vähennysmahdollisuuksia, jotka veropohjaa kaventavat, voitaisiin
edelleen poistaa.
Aloitteen tavoite toki on tärkeä, kehitysyhteistyön
edistäminen, mutta kun näitä tärkeitä tavoitteita
haetaan, niin varmasti niitä löytyy, kuten aina.
Täällä on tänään
keskusteltu tavoitteesta edistää demokratiakehitystä omassa
maassamme ja siitä, pitäisikö tällaisten
lahjoitusten olla jatkossa verovapaita, jos ne joillakin yhdistyksillä jo sitä ovatkin
olleet. Varmasti kaikki muut mitä moninaisimmat hankkeet
sopisivat verovähennyskelpoisiksi, jos tämä peli
entisestään avataan ja laajenee. Hyvää tarkoittava
aloite, mutta käytännössä erittäin
ongelmallinen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tietysti joudutaan
pohtimaan sitä, minkälaiseen arvojärjestykseen
asioita laitetaan ja mitä pidetään tukemisen
arvoisena. Muistutan, että meillä tällä hetkellä tämä aivan
vastaava laki koskee tiedettä, taidetta ja suomalaisen
kulttuuriperinteen säilyttämistä, asioita,
joita en lainkaan vastusta, mutta kyllä pidän
tärkeänä, että suomalaisia kannustetaan
kantamaan vastuuta maailman hädästä.
Kaiken lisäksi muistutan, että Suomi on sitoutunut
kasvattamaan kehitysyhteistyömäärärahoja
0,51 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä ja
0,7 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Minusta olisi hyvä,
että nimenomaan kansalaisia kannustettaisiin tämän tavoitteen
saavuttamiseen. Eli näiden tavoitteiden saavuttamiseksi
tarvitaan sellaisia toimenpiteitä, joilla lisätään
kansalaisten halua vaikuttaa humanitäärisen työn
etenemiseen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Totta kai se on ongelma näinä aikoina,
jos veropohjaa kavennetaan, mutta voisi myös kääntää asian
toisinpäin: miten saamme tuloja lisätyksi. Saattaisi olla,
että jopa tällainen verovähennys voitaisiin ehkä jollakin
lailla kääntää siihen suuntaan,
että kannattaa yrittää, koska sitten
jos pärjää — tarkoitan yrittää säästää,
tienata, palkansaajana tai sitten yrittäjänä — niin
kannattaa kerätä potti rahaa ja antaa se hyvään
tarkoitukseen. Mielestäni ei tätä aloitetta
kyllä voi ihan maton alle pyyhkäistä.
Jos veroja maksetaan, niin nehän menevät valtiolle,
ja valtio käyttää näitä verorahoja sitten
myöskin kehitysapuun. Eli tämähän
on tällaista kierrätystä. Tämä on
tämmöinen pyörä, joka pyörii,
ja valtio olemme sitten me. Ja jos ajatellaan kokonaisuutta, tätä kehitysyhteistyötä,
niin
Suomihan perinteisesti on vanhan sanonnan mukaan ollut rauhanturvaamisen
pieni jättiläinen, ja yhtälailla kehitysyhteistyössä Suomi
on kantanut kokoonsa nähden merkittävän
panoksen tässä työssä. Siitä huolimatta,
että veropohja uhkaa kaventua, kannattaisin tätä ja
peräänkuuluttaisin samalla lailla kuin ed. Räsänen
arvoja, joita edustamme täällä eduskunnassa.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin täällä käytettyihin
puheenvuoroihin, joissa on suhtauduttu kriittisesti kaikkiin veropohjan
kaventamisajatuksiin, joita esille nousee. Epäilemättä tämä ajatus
sinänsä on hyvä ja kannatettava, mutta
ottaen huomioon valtiontalouden näkymät, mitkä meidän
eteemme nyt aukeavat, useiksi vuosiksi eteenpäin, ja kun
tiedetään ne todella suuret haasteet, joilla valtionta-louden
suurta vajetta joudutaan lähivuosina kuromaan umpeen, niin
jokainen tällainen pienikin veropohjan kaventaminen on
nähtävä tässä valossa.
Siksi hakisin muita keinoja kannustaa kansalaisia aktiivisiksi kehitysyhteistyöasioissa
ja muissakin hyvissä asioissa. Toki muitakin mahdollisuuksia
on.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti kaikki voimme olla yhtä mieltä siitä,
että kehitysyhteistyön edistäminen on
oikea ajatus. Siitä on käyty paljon keskustelua,
mikä on ollut näiden toimenpiteiden vaikuttavuus
ja kuinka hyvin ne ovat onnistuneet. Muistan 1980-luvulla itsekin
opiskelijajohtajana vetäneeni hankkeita, joissa jäsenmaksujen
yhteydessä kerättiin rahaa kehitysapuun. Kun sitten
seurattiin, mihin ne oli käytetty ja mikä näiden
rahojen vaikuttavuus oli ollut, niin ehkä tähänkin
keskusteluun voi tuoda sen argumentin, että vaikka tässä kannustettaisiin
kansalaisia omaehtoisesti osallistumaan tämmöiseen
toimintaan, mikä on hyvä, niin minkälaisen
seurantajärjestelmän se ikään
kuin verojärjestelmässä vaatisi, että pystyttäisiin
seuraamaan, onko nämä lahjoitukset oikeasti käytetty siihen
kehitysyhteistyöhön, mitä on tässä laki-aloitteessa
tarkoitettu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On päivänselvää,
ettei puhtaasti lakialoitteen pohjalta voida lähteä lakia
tekemään. Kyllä se vaatii asianmukaisen
arvioinnin ja niin sanotun myllyn, jonka läpi tämä ajatus
käy, ettei sitä tästä näin
vaan nuijita kiinni, että tämä laki menee
sellaisenaan läpi. Siitä meillä on menneisyydessä esimerkkejä,
jotka eivät ole olleet kovin kestävää politiikkaa.
Totta kai on mietittävä asioiden ja tekojen tuottavuutta,
tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Tänä päivänä euro
sanelee aika paljon tekoja. Se on ihan ymmärrettävää,
että hyvää ei voi tehdä, jos
ei ole millä sitä hyvää tekee
eli euroja. Mutta ei kaiken tekemisen takana voi olla vaikuttimena aina
vain pelkkä raha.
Otan esimerkin yhdestä verovähennysasiasta, joka
on ollut ainakin Kauppalehden ja muidenkin tahojen kannalta erittäin
positiivinen. Se on ollut kotitalousverovähennys. Se on
tuonut harmaata taloutta näkyville, se on luonut uusia
työpaikkoja ja ennen kaikkea se on auttanut kotitalouksia
ja perheitä jaksamaan, tekemään töitä ja voimaan
paremmin. Se on yksi arvo.
Olen sitä mieltä, että ei pelkästään
siltä pohjalta, että kaikki verovähennykset
ovat huonoja, voida lähteä politiikkaa tekemään.
Kyllä peräänkuulutan sitä, että tämä asia
otetaan mietintämyssyyn ja jäädään
katsomaan, mitä asialle voidaan tehdä, kun verotusta
kehitetään ja otetaan huomioon myös nyky-yhteiskunnan
arvot.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäkelä kyseli,
mitä järjestöjä tässä tarkoitetaan.
Tässä lakialoitteessa tarkoitetaan niitä vakiintuneita
järjestöjä, jotka nyt jo saavat valtiolta tukea
tekemäänsä kehitysyhteistyöhön.
Ihmettelen hiukan sitä, minkä vuoksi juuri
tässä kohden nousee kritiikki tätä veropohjan
kaventamista vastaan, kun kuitenkin tämä hallitus on
tehnyt päätöksen laajentaa verovähennysoikeutta
väliaikaisella tämän vuoden loppuun olevalla
lailla, niin että yliopistoille tai korkeakouluille annetut
lahjoitukset tulevat aivan tämän saman periaatteen
mukaan verovähennyskelpoisiksi. Eli vastustavatko nämä henkilöt
myös tätä laajennusta samoin kuin tuota
tieteen, taiteen ja suomalaisen kulttuuriperinteen säilyttämistä tämän vähennysoikeuden
kautta?
Muistutan vielä, että jos tätä kautta
saadaan kehitysyhteistyötä tuettua, jos kansalaisia
aktivoidaan suoraan lahjoittamaan kehitysyhteistyölle varojaan
tämän verovähennysoikeuden kautta, niin
silloin ei tarvitse todellakaan suoraan valtion verovaroilla rahoittaa
niin paljon kehitysyhteistyötä, eli sitä kautta
tulee taas säästöä suoralle
valtion tuelle kehitysyhteistyöhön.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En halua nyt mainita nimiä, mutta
kun seuraa poliittista keskustelua tai entisten keskeisesti vaikuttaneiden
poliitikkojen puheita nykypäivänä, niin näkee,
että heidän arvonsa ovat muuttuneet selkeästi
niin sanotusti pehmeämmiksi. Halutaan tehdä hyvää,
halutaan pelastaa luontoa, halutaan auttaa ihmisiä kotimaassa
ja ulkomailla.
Kyllä näen hyvin pitkälle juuri niin
kuin ed. Räsänen täällä sanoi,
sanon sen nyt ihan selkosuomeksi, että eikö se
olisi päinvastoin järkevää ottaa
vastaan näitä yksityisten ihmisten tekemiä rahoituksia.
Silloin ei tarvitsisi verovaroista jakaa niin paljon rahaa kehitysyhteistyöhön.
Kuka tietää, kuinka paljon sitten aukeaisi rahahanoja, kun
tämä mahdollisuus annettaisiin, annettaisiin verovähennysoikeus
myös kehitysyhteistyölle. Saattaa olla, että sieltä tulisi
kohtuullisen suurikin summa esiin. Ehkä se kannattaisi
kokeiluluonteisesti tehdä esimerkiksi kokeilulaiksi vain joksikin
aikaa ja sitten lopettaa, jos näkee, että se on
huono idea.
Keskustelu päättyi.