1) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus parlamentaarisen
yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2011
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto on Euroopan laajin ja vanhin
poliittinen järjestö. Suomi on ollut Euroopan
neuvoston jäsen vuodesta 1989. Jäsenyytemme aikana
järjestö on kehittynyt ja kasvanut, ja mukana
on tällä hetkellä 47 jäsenvaltiota.
Järjestön ulkopuolella ovat eurooppalaisista valtioista
vain Valko-Venäjä ja Kosovo. Usein Euroopan unionin
varjoon jäävän Euroopan neuvoston etu
on juuri suuri jäsenmäärä. Euroopan
neuvosto pystyy valvomaan kehitystä myös monissa
Euroopan unionin ulkopuolisissa maissa.
Parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunnassa meitä täältä eduskunnasta
on 5 jäsentä ja 5 varajäsentä,
ja me yhdessä 632 muun eurooppalaisen kollegan kanssa kokoonnumme täysistuntoon
Strasbourgiin neljä kertaa vuodessa — ensi viikolla
muun muassa. Yleiskokous on Euroopan neuvoston aloitteidentekijä,
ja se keskustelee ajankohtaisista asioista, raportoi monitoroinnissa
olevien jäsenmaiden tilanteesta, laatii päätöslauselmia
ja suosituksia ministerikomitealle. Merkittävä osa
Euroopan neuvoston kansainvälisistä sopimuksista
perustuu juuri yleiskokouksen aloitteisiin. Me valtuuskunnassa saamme
usein kuulla tämän nyt käsittelyssä olevan kertomuksen
olevan varsin pitkä, mutta se johtuu paljolti juuri toimintakentän
laajuudesta. Vuonna 2011 yleiskokous hyväksyi 74 päätöslauselmaa,
40 suositusta ja 2 lausuntoa. Vaalivuodesta johtuen Suomen valtuuskunta
vaihtui viime vuonna kesken kertomusvuoden. Silti valtuuskuntamme
on ollut hyvin aktiivinen erilaisten raportointitehtävien
ja luottamustehtävien kautta.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvostolla on hyvin vahva normatiivinen
rooli, ja niinpä juuri yleissopimuksilla on suuri merkitys.
Euroopan neuvoston jäsenyyden edellytyksenä on
Euroopan ihmisoikeussopimuksen ratifioiminen ja kuolemantuomion
poistaminen. Tällä hetkellä valmistellaan
Euroopan unionin liittymistä ihmisoikeussopimukseen. Pari
ajankohtaista esimerkkiä täältä Suomesta:
Suomi ratifioi vuonna 2011 lasten seksuaalisen hyväksikäytön
kieltävän Lanzaroten sopimuksen, jonka myötä esimerkiksi
lapsen houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin kriminalisoitiin
Suomessa. Myös eduskunnan juuri hyväksymä ihmiskauppasopimus
on Euroopan neuvoston käsialaa.
Minulta kysyttiin taannoin, mikä on Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen merkitys. Demokratian, ihmisoikeuksien
ja oikeusvaltioperiaatteen toteutuminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Nämä oikeudet on saavutettu kovan työn
tuloksena. Poliittiset muutokset ja maailman ripeä kehittyminen
luovat jatkuvasti uusia uhkakuvia, jotka haastavat perinteisiä arvojamme.
Siksi meidän täytyy valvoa, että jäsenmaiden
hallitukset, mukaan lukien meidän omamme, kunnioittavat
sitoumuksia ja rakentavat oikeudenmukaisen yhteiskunnan kansalaisilleen
sekä huomioivat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat.
On tärkeää ylläpitää kansainvälisiä suhteita
ja luoda kaikkia sitovia kansainvälisiä sääntöjä. Yleiskokouksen
täysistunnossa huomaa hyvin, että täällä Suomessa
meidän huolenamme olevat asiat ovat yleensä myös
kaikkien muiden eurooppalaisten huolena. Vuonna 2011 käsitellyissä raporteissa
pohditaan esimerkiksi internetin kasvun tuomia haasteita, terrorismin
vastaisen sodan vaikutuksia sananvapauteen, talouskriisin seurauksia
ja eriarvoisuuden lisääntymistä.
Viime vuosi oli historiallinen monella tavalla. Verraten vakaiksi
mielletyissä Pohjois-Afrikan maissa alkoi alkuvuodesta
kiehua. Sittemmin tämä arabikevääksi
kutsuttu tapahtumaketju osoitti, ettei Eurooppakaan ole konfliktien
ulottumattomissa. Tämän huomasi myös
Euroopan neuvosto. Nyt käsissämme oleva Suomen
valtuuskunnan vuoden 2011 kertomus käsittelee näitä tapahtumia
yhdessä kokonaisessa kappaleessa.
Euroopan neuvoston tärkein tehtävä on
kuitenkin valvoa demokratian, ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen
toteutumista omissa jäsenmaissamme. Tämä toteutuu
yleisten raporttien lisäksi niin kutsutun monitoroinnin
kautta. On hyvin huolestuttavaa, että jotkut maat eivät vieläkään,
jopa kymmenen vuoden monitoroinnin jälkeen, täytä kaikkia
jäsenvelvoitteitaan. Viime vuonna joissakin maissa, kuten
Unkarissa ja Ukrainassa, nähtiin myös huolestuttava
suunnanmuutos demokratiakehityksessä. Balkanin alue oli
vuonna 2011 erityisen tarkkailun kohteena. Alueen kehitystä ja
sotien jälkeistä sovittelua käsiteltiin
useammassakin raportissa. Esimerkiksi Bosnia ja Hertsegovinaa moititaan
jäsenvelvoitteiden voimaan saattamisen pitkittämisestä. Kosovo
ei varsinaisesti ole jäsen, mutta Euroopan neuvosto auttaa
demokratiajärjestelmän ja oikeusvaltion rakentamisessa,
seuraa kehitystä ja edistää myös
vuoropuhelua Serbian kanssa.
Demokratian toteutumisen kannalta vaalit ovat avainasemassa.
Yleiskokous tarkkailee vuosittain useita vaaleja, kuten joulukuussa
ainoana parlamentaarikkovaltuuskuntana Venäjän
duuman vaaleja. Tämä kriittinen raportti myös
osoitti monia puutteita. Valko-Venäjä ei ole Euroopan
neuvoston jäsen, mutta on jo kauan ollut yleiskokouksen
agendalla. Viime vuonna käsittelimme presidentinvaalien
jälkeisiä tapahtumia ja vaadittiin laajasti poliittisten
vankien vapauttamista. Jäsenmaita pyydettiin suosituksissa
myös toimeenpanemaan EU:n asettamia sanktioita.
Arvoisa puhemies! Jotta Suomi voi vaatia muilta mailta Euroopan
neuvoston sopimusten kunnioittamista, on omat asiat hoidettava tarkasti.
Meillä on haasteita esimerkiksi nuorten syrjäytymiskehityksessä.
Toinen peiliin katsomisen paikka on perheissä esiintyvä väkivalta.
Tilastojen mukaan ja viime aikojen tapahtumienkin valossa tämä aihe
on maamme suuri häpeäpilkku. Noin 20 naista kuolee
Suomessa vuosittain perheväkivallan seurauksena.
Parlamentaarisen yleiskokouksen aloitteesta on laadittu eurooppalainen
yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
estämiseksi. Tämä avattiin allekirjoituksille
viime vuoden toukokuussa. Suomi oli ensimmäisiä allekirjoittaneita
maita ja on asettanut työryhmän valmistelemaan
sopimuksen ratifiointia. Esitys tuodaan eduskuntaan todennäköisesti
jo ensi vuoden aikana.
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto ei ole mikä tahansa
järjestö vaan maanosamme merkittävä poliittinen
vakauttaja ja vaikuttaja. Siksi toivon, että me täällä Suomen
eduskunnassa osoitamme, että me otamme järjestön
työn vakavasti, täytämme omat velvoitteemme
ja osallistumme Euroopan neuvoston demokratia-, oikeusvaltio- ja
ihmisoikeustyöhön rohkeasti. Martin Luther Kingiä lainaten:
"Pahinta ei ole pahojen pahuus, vaan hyvien hiljaisuus." Meillä,
hyvät edustajakollegat, ei ole varaa hiljaisuuteen.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Sukupuolten välinen tasa-arvo on
yksi tärkeimmistä perusarvoista Euroopassa. Se
on myös kirjattu EU:n perussopimuksiin. Jo Rooman sopimuksessa
vuonna 1957 vaadittiin jäsenmaita maksamaan naisille ja
miehille samasta tai samanarvoisesta työstä sama
palkka.
Tasa-arvon toteutuminen on yksi Euroopan neuvoston perusarvojen
tärkeimpiä perusedellytyksiä. Siksi naisten
ja miesten välinen tasa-arvo ja perheväkivalta
olivat tämän aiheen alla olevia vahvoja teemoja
myös kertomusvuonna 2011. Aiheen tärkeydestä huolimatta
vain 18 Euroopan neuvoston jäsenmaista on ratifioinut yleistä syrjintäkieltoa
koskevan Euroopan ihmisoikeussopimuksen 12. lisäpöytäkirjan.
Suomen ratifioima lisäpöytäkirja on joidenkin
mielestä liian suppea tai tulkinnanvarainen. Tästä huolimatta
pöytäkirjan ratifiointi olisi tärkeä ensiaskel
tasaamaan jäsenmaiden välisiä tulkintaeroja
ja edistämään tasa-arvoa koko Euroopassa.
Toimintakertomuksesta ilmenee myös se valitettava tosiasia,
ettemme ole vieläkään saavuttaneet tavoitteitamme
tasa-arvon toteutumisesta työelämässä.
Vaikka naisten osuus työvoimasta lisääntyy,
ovat naiset edelleen aliedustettuina johtotehtävissä niin
yksityisellä kuin julkisellakin puolella, ja epävakaassa
taloudellisessa tilanteessa tämä hämmästyttää,
sillä useat tutkimustulokset osoittavat, että sellaiset
yritykset, joissa edistetään sukupuolten tasa-arvoista
urakehitystä, menestyvät usein muita yrityksiä paremmin. Miespainotteiset
johtokunnat ovat valitettava jäänne, ja tilanne
ratkaistaan vain vanhoja käytäntöjä muuttamalla.
Päätöslauselmassaan yleiskokous pyytääkin jäsenmaita
päivittämään lainsäädäntönsä tasa-arvoa
tukevalle tasolle, lisäämään
syrjinnänvastaisia käytännön
toimenpiteitä sekä helpottamaan naisten mahdollisuuksia
yhdistää työ ja perhe-elämä.
Lisäksi on ryhdyttävä pikaisiin toimiin miesten
ja naisten välisten palkkaerojen kaventamiseksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Uutena Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan jäsenenä haluan
lausua kiitoksen kertomuksesta parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta. Kertomus
antaa vahvan viestin toiminnasta demokratian hyväksi oikeusvaltioperiaatetta
noudattaen.
Demokratiaa on joka päivä haastettava uudelleen.
Se ei ole itsestäänselvyys, ei Euroopassa eikä sitä ympäröivissä maissa.
Maailma elää, toimii ja muuttuu entistä nopeammin,
ja kaikki eivät muutoksissa pärjää niin
hyvin kuin toiset, ja epäkohtiin törmätään.
Parlamentaarinen yleiskokous on nostanut esille ja keskusteluun
tärkeitä asioita, kuten kertomuksessa sanotaankin:
"Neuvoa antava parlamentaarinen yleiskokous on keskusteleva elin, jonka
tulee perussäännön mukaan käsitellä Euroopan
neuvostolle kuuluvia kysymyksiä yleiskokouksen - -
hyväksymien menettelytapasääntöjen
mukaan."
Suomen on syytä olla keskustelussa mukana esimerkkinä,
vaikuttajana ja kuuntelijana. Painoarvoa keskustelulle antaa, että Euroopan
neuvoston jäsenmäärä on nykyään
47 maata. Jäsenmaiden parlamentit valitsevat yleiskokouksen
valtuuskunnat kansallisten poliittisten voimasuhteittensa perusteella,
ja toiminta ulottuu Euroopan rajojen ulkopuolelle rakentavassa hengessä.
Ulkosuhteitten hoitaminen kuluneena kautena näkyi esimerkiksi
siinä, että vaikka Pohjois-Afrikan maat eivät
voi tulla Euroopan neuvoston jäseniksi, kuitenkin neuvosto
on ottanut näitä maita koskevia kysymyksiä keskusteluun
ymmärtäen, että alueen tilanne vaikuttaa
Eurooppaan.
Euroopan neuvoston jäsenmaista yli puolet kuuluu Euroopan
unioniin. Demokratiakumppanimaitten kautta Euroopan neuvosto edistää tärkeitä ihmisoikeuksiin
ja oikeusvaltioperiaatteeseen liittyviä kysymyksiä monissa
Euroopan unionin ulkopuolisissa maissa. Aseellisia selkkauksia on
edelleen Euroopan lähiympäristössä.
Parlamentaarisen yhteistyöelimen toiminta on laajakirjoista,
kuten raportissa todetaan. Haasteet ovat sosiaalisia, taloudellisia,
ympäristöön tai ihmisoikeuksiin liittyviä.
Esimerkiksi Euroopassa väestö vanhenee, nuorisotyöttömyys
vaivaa useita Euroopan maita, ihmisoikeusloukkauksia tapahtuu tai
rikollisuus vaanii uutena muotona netin kautta ja alaikäisiä.
Suomella on annettavaa eurooppalaiseen keskusteluun omien hyvin
käytäntöjemme kautta. Euroopan talouskasvu
on hidasta, mikä on nostettu keskusteluun harmaan talouden
ongelmien kanssa, kuten meillä Suomessa, samoin kuin ilmastonmuutoksen aiheuttamat
haasteet.
Niin Euroopan neuvosto kuin Euroopan unionikin ovat vielä matkalla
korjaamaan Välimeren heikentynyttä tilaa. Luonto
ja ympäristö ovat asioita, jotka tarvitsevat rajat
ylittävää yhteistyötä ja sopimuksia.
Samoin talouskriisit ovat niin Euroopan unionin sisäisiä kuin
rajat ylittäviä. Taloustaantuma aiheuttaa haasteita
hyvinvoinnin turvaamiselle.
Kuluneelta kaudelta esimerkkinä hyvästä Suomen
edustajien toiminnasta Juha Korkeaojan valmistelemaa raporttia maa-
ja kalatalouspolitiikasta voitaneen pitää sisällöltään
merkittävänä. Raportissa on otettu kantaa
Euroopan unionin maatalouspolitiikan kestävyyteen mutta
myös laajemmin Euroopan ruokaturvallisuuteen ja ihmisten
oikeuteen ruokaan.
Ihmisoikeustuomioistuin ja Euroopan ihmisoikeussopimus ovat
Euroopan neuvoston seurannassa. EU:n liittyminen ihmisoikeussopimukseen
on tuonut unionille oikeushenkilön aseman, ja samalla EU
käsittelee omassa organisaatiossaan entistä enemmän
niitä asioita, mitä Euroopan neuvostokin. Näin
neuvostolla on oma roolinsa oikeusnormiston kehittäjänä.
Euroopan neuvosto on omassa toiminnassaan joutunut ottamaan kantaa
juuri Euroopan unionin vahvaan läsnäoloon, ja
on todettu, että jäsenmaiden mielenkiinto Euroopan
neuvostoa kohtaan on mitä ilmeisimmin juuri tämän
vuoksi hiipunut.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen
Suomen valtuuskunnan jäsenenä voin myös
osaltani käydä lyhyesti läpi tätä viime
vuoden toimintakertomusta. Paljon on Euroopan neuvostossa saatu
aikaan, mutta toki paljon on vielä tehtävää,
ei ole Eurooppa eikä maailma valmis.
Euroopan neuvosto on perustettu vuonna 1949, ja Suomi liittyi
siihen jäseneksi vuonna 1989, mikä on varsin myöhäisessä vaiheessa, mutta
työhön on päästy hyvin sisälle.
Järjestön tärkeimpiä toimielimiä ovat
ministerineuvosto ja parlamentaarinen yleiskokous, jossa on Suomen eri
puolueita kansanedustajineen edustettuna — yhteensä 10
edustajaa, 5 varsinaista ja 5 varajäsentä. Euroopan
neuvoston parlamentaarinen yleiskokous käy keskustelua
ja tekee aloitteita, jotka omalta osaltaan ohjaavat päätöksentekoa ministerikomiteassa.
Parlamentaarinen yleiskokous on tehnyt muun muassa aloitteen Euroopan ihmisoikeussopimukselle,
joka solmittiin vuonna 1950, sekä vuodelta 1961 peräisin
olevalle Euroopan sosiaaliselle peruskirjalle.
Itse Euroopan neuvosto on luotu aikoinaan vakauden ja hyvinvoinnin
turvaamiseksi ja vastakkainasetteluiden välttämiseksi.
Varmasti voi sanoa, että nuo keskeiset arvot Euroopan neuvostolle
ovat juuri demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet. Näiden
perusarvojen puolustaminen onkin juuri se keskeisin tehtävä Euroopan
neuvostolla, ja näitä arvoja pyrkii myös
parlamentaarinen yleiskokous kaikessa toiminnassaan edistämään,
minkä näkee myös vuoden 2011 raporttien
aiheista ja prioriteeteista. Tuolloin yleiskokous on muiden muassa
antanut lausunnon naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisesta
yleissopimuksesta ja esittänyt kidutuksenvastaisen yleissopimuksen
tarkistamista jäsenvalintaprosessin osalta.
Arvoisa puhemies! Yleiskokous on eräänlainen
ihmisoikeuksien tarkkailija, ja sen myötä monissa
raporteissa on käyty läpi voimassa olevien ihmisoikeussäädösten
noudattamista ja soveltamista. Olen erityisen tyytyväinen
yleiskokouksen toimintaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätösten
seurannan ja tuomioiden noudattamisen tarkkailun osalta yhdeksässä jäsenmaassa.
Näitä ovat muun muassa Ukraina ja Moldova. Kuten
valtuuskunnan vuosikertomuksessa tuodaan esille, ei universaalisti
hyväksyttyjä ihmisoikeussääntöjä tule
unohtaa nopeiden muutosten aiheuttamista haasteista huolimatta. Esimerkkinä mainitaan
turvallisuuden ja ihmisoikeuksien välinen suhde, joka terrorisminvastaisten
toimien nimissä esiintyy erityisen haastavana.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen siihen, miten yleiskokouksen
raporteissa on nostettu erityisesti heikossa ja haavoittuvassa asemissa
olevien, kuten maahanmuuttajien ja lasten, asema esille. Koko Euroopan
on herättävä lapsiköyhyyteen
ja nuorisotyöttömyyteen. Ja toki on myös eurooppalaisia
kysymyksiä, jotka yhä vahvemmin nousevat myös
suomalaiseen keskusteluun, esimerkiksi romanien asema, mikä myöskin
kerjäläiskysymyksenä näkyy varsin
yleisesti täällä pääkaupunkiseudullakin.
Arvoisa puhemies! Arabikevään kohinat olivat
myös monipuolisesti esillä raporteissa, sillä Pohjois-Afrikan
tapahtumat heijastuvat myös nopeasti Eurooppaan, sitä meidän
ei tule täällä kaukana pohjolassakaan
unohtaa. Suuret siirtolaismäärät ovat
luoneet omat haasteensa. Niistä on kuitenkin selvittävä ihmisoikeuksia
kunnioittaen ja eri osapuolten näkemykset huomioiden.
Erityinen aihe huoleen juuri tällä hetkellä mielestäni,
arvoisa puhemies, on Syyrian tilanne, josta tulee hälyttäviä uutisia
päivä päivän jälkeen,
ja näyttää siltä, että tilanne
ei ole vieläkään rauhoittunut, vaikka
niin piti olla. Syyrian tilanteeseen kansainvälisen yhteisön
on välttämätöntä puuttua
entistä päättäväisemmin
ja ripeästi. Tämä asia varmaan nousee
esille myös ensi viikolla, kun on seuraava Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen istunto Strasbourgissa.
Arvoisa puhemies! Työ oikeusvaltion, demokratian ja
ihmisoikeuksien edistämiseksi siis jatkuu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan neuvosto tekee hyvää työtä ihmisoikeuksien
edistämiseksi ja on tehnyt sitä jo vuosikymmeniä.
Kylmän sodan ja suomettumisen aikaan ihmisoikeuksien edistäminen
oli tietysti amerikkalaista propagandaa ja neuvostovastaisuutta,
ja sen vuoksi Suomikin liittyi Euroopan neuvostoon vasta aivan viime
tingalla, että ehdittiin sinne 80-luvun lopulla ennen Unkaria. Mutta
tämä on synkkää historiaa, puhutaan
nykypäivästä.
Ihmisoikeuksien edistämisessä Euroopan neuvosto
pyrkii edistämään sekä perinteisiä vapausoikeuksia
että näitä niin sanottuja tss-oikeuksia eli
taloudellisia, sosiaalisia, sivistyksellisiä perusoikeuksia.
Jos katsotaan tämän päivän Eurooppaa
ihmisoikeuksien ja nimenomaan näiden taloudellisten, sosiaalisten
ja sivistyksellisten oikeuksien kannalta, niin useissa maissa, muun muassa
Romaniassa ja Bulgariassa, romanien kohtelu ei millään
tavoin täytä Euroopan neuvoston sen enempää kuin
itse asiassa Euroopan unioninkaan ihmisoikeusstandardeja. Päinvastoin voidaan
sanoa, että sellaisissa maissa kuin Romania, Bulgaria,
osin Unkari, osin Slovakia ja eräissä muissakin
maissa romaneja selvästi syrjitään ja
heidän taloudelliset, sivistykselliset ja sosiaaliset oikeutensa
eivät toteudu samalla tavoin kuin maan muiden kansalaisten.
Tässä kertomuksessa, joka nyt on käsittelyssä,
tätä romaniasiaa ei nähdäkseni
ole juurikaan käsitelty. Mielestäni olisi aiheellista,
että myös Euroopan neuvostossa näiden
maiden romanivähemmistöjen kohtelua käsiteltäisiin,
koska se on ihmisoikeuskysymys, se on perusoikeuskysymys. Lisäksi
on niin, että kun nämä maat huolehtivat
huonosti tai eivät huolehdi ollenkaan romanivähemmistönsä asianmukaisesta
kohtelusta, niin tästä on ollut seurauksena romanien
siirtymistä muihin Euroopan valtioihin, joissa ovat hankkineet
toimeentuloa muun muassa kerjäämällä,
kuten Suomessa, kuten edustaja Kaikkonen edellisessä puheenvuorossaan
totesi.
Kuitenkin on aivan selvää, että nämä romanien
taloudelliseen toimeentuloon, sivistyksellisiin ja sosiaalisiin
oikeuksiin liittyvät ongelmat on hoidettavissa ja on hoidettava
nimenomaan lähtömaissa, siis Bulgariassa, Romaniassa
jne. On täysin sinisilmäinen ja virheellinen käsitys, että näitä ongelmia
voitaisiin hoitaa sillä, että kerjääminen
on Suomessa sallittu. Kerjäämisen salliminen Suomessa,
se, että meille joka kevät ja kesä tulee
satoja kerjäläisiä Romaniasta ja Bulgariasta
lähinnä, ei mitenkään tosiasiassa
hoida näiden ihmisten todellista ongelmaa, joka on siis lohduton
köyhyys ja etninen syrjiminen nimenomaan lähtömaissa.
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä — ja toivon,
että eduskunnan enemmistö on kanssani samaa mieltä — että kerjääminen
Suomessa päinvastoin pitäisi kieltää.
Kerjäämisen kieltämisen keskeisin peruste
mielestäni on se, että kerjääminen,
siis julkisilla paikoilla kerjääminen, jäisessä maassa
istuminen tai puolittain makaaminen, ei kuulu tämän
päivän suomalaiseen yhteiskuntaan, tämän
päivän suomalaisiin kaupunkeihin. Päinvastoin,
Suomessa on vuosikymmeniä tehty hyvää työtä lähinnä sosiaalipolitiikan saralla,
että on päästy sellaiseen tilanteeseen,
mihin on päästy, että kenenkään
Suomessa ei tarvitse kerjätä oman henkensä pitimiksi.
Kun tähän on päästy edellisten
sukupolvien hyvällä työllä, niin
onhan se aivan järjetöntä, että me
sitten toivotamme tervetulleiksi muista maista tulevat kerjäläiset
Suomeen kerjäämään. Kerjääminen
ei kuulu tämän päivän suomalaiseen
yhteiskuntaan, ja sen vuoksi kerjääminen Suomessa
tulisi kieltää. Kerjäämisen
kieltäminen ei tietystikään ratkaise
näitä todellisia ongelmia, köyhyyttä ja syrjäytymistä lähtömaissa,
mutta myöskään kerjäämisen
salliminen Suomessa ei niitä ratkaise, vaan nämä ongelmat
on ratkaistavissa ja ratkaistava nimenomaan lähtömaissa.
Toinen syy kerjäämisen kieltämiselle
Suomessa on kyllä se, että kerjäämisen
organisointiin näyttää liittyvän
eriasteista rikollisuutta. Viimeksi muistaakseni eilen Helsingin
Sanomissa haastateltiin tällaisen kansainvälisen
romanijärjestön edustajaa, joka katsoi, että tästä romanikerjäläisyydestä on
tullut teollisuudenala, johon liittyy tämän päivän
tällaista orjuutta ja ihmiskaupanomaista toimintaa. Pitääkö meidän
Suomessa omilla toimillamme, kerjäämisen sallimisella,
edistää näiden ihmisten hyväksi
käyttämistä, sitä, että tähän
kerjäämisen organisointiin liittyy ihmiskaupanomaista
toimintaa? Usein liittyy vähintään kiskontaa
eli näille ihmiselle on lainattu matkarahat Suomeen, joista
sitten lainasta peritään erittäin tuntuvaa
korkoa. Kaiken kaikkiaan ei kukaan voi kuvitella, että se
mamma, joka tuossa Sokoksen kulmalla istuu ja kerjää,
olisi siihen yhtäkkiä aivan itsenäisesti
tipahtanut. Kyllä tähän kerjäämisen
organisointiin selvästi näyttää liittyvän
näiden kerjäläisten hyväksikäyttö.
Herra puhemies! Aika on loppumassa. Otan lyhyesti esille vielä toisen
kysymyksen tuosta kertomuksesta, ja se koskee alaikäisinä esimerkiksi
Suomeen tulleiden lasten turvapaikkahakemuksia. Pidetään
epäinhimillisenä ja kovana sellaista suhtautumista,
jossa pyritään siihen, että Suomi ei
myöntäisi turvapaikkaa tai oleskelulupaa tänne
alaikäisinä tulleille lapsille. Mutta kun me myönnämme
näitä oleskelulupia esimerkiksi Somaliasta tulleille
alaikäisille lapsille, niin me samalla ylläpidämme
ja edistämme sitä toimintaa, jossa sieltä lähtömaasta,
esimerkiksi Somaliasta, lapset annetaan ihmissalakuljettajille,
jotka sitten tulevat Suomeen ja muodostavat eräänlaisen
ankkurin, jotta muu perhe pääsisi perässä. Onko
tämä inhimillistä toimintaa? Onko meidän järkevää ylläpitää tällaista
toimintaa, jossa lapsia tosiaan ihmissalakuljettajien kautta Suomeen
toimitetaan? Lukekaa Helsingin Sanomien kuukausiliitteestä laaja
juttu kaksivuotiaasta tytöstä, joka katosi, niin
ymmärrätte, mitä kaikkea tähän toimintaan
kuuluu. Eikö paljon inhimillisempää olisi
se, että näitä lapsia ei annettaisi näille
ihmissalakuljettajille kuljetettavaksi Suomeen? Tätä pyydän
kaikkia harkitsemaan.
Ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi:
Valitettavasti tälle täysistunnolle varattu
aika on päättymäisillään,
joten asian käsittely keskeytetään.