3) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle puoluerahoituksen
valvonnasta 2013
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! (Hälinää) — Jos
sali vielä hieman hiljenisi. — Kysymyksessä on
Valtiontalouden tarkastusviraston VTV:n kertomus eduskunnalle puoluelain valvonnasta
2013 käsittäen 33 sivua. Otan tässä kantaa
kohdassa "Johtopäätöksiä ja
suosituksia" muutamiin kohtiin.
Ensinnäkin, Valtiontalouden tarkastusviraston tilintarkastajat
kiinnittävät huomiota siihen, että...
(Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaaha. Arvoisa edustaja, jos odotatte hetken aikaa, jotta kello
pysäytetään ja sali hiljenee ja siirretään
neuvonpidot tuonne salin ulkopuolelle, niin sitten voimme jatkaa. — Olkaa
hyvä.
Kiitoksia, herra puhemies. — Siis VTV:n tarkastajat
toteavat tässä kertomuksessaan, että kaikkien
kirjanpitovelvollisten tulee huolehtia siitä, että kirjanpito
pidetään vuosittain ajan tasalla. Tämähän
tarkoittaa suomeksi sitä, että kirjanpitoon liittyvät
kirjaukset on suoritettava kolmen kuukauden kuluessa siitä,
kun kyseinen kirjanpitotapahtuma on tapahtunut. Aivan aiheellinen
huomautus.
Toinen, mihinkä myöskin eduskunnan valitsema
tarkastusvaliokunta on yhtynyt, on se, että nämä kirjanpitovelvolliset
toimittavat kirjanpitonsa yhteydessä myöskin tarkastajille
toimintakertomuksen edellisen vuoden toiminnasta.
Kolmas asia, mihinkä VTV kiinnittää huomiota,
on tilintarkastajien valinta. Nythän puoluelain mukaan
puolueen ja puolueen piirijärjestöjen on valittava
vuosittain auktorisoitu tilintarkastaja tarkastamaan edellisen tilikauden
menoja ja tuloja eli kirjanpitoa. Tämä tarkoittaa
sitä, että tarkastajan on oltava HTM eli kauppakamarin
hyväksymä tilintarkastaja tai KHT eli Keskuskauppakamarin
hyväksymä tilintarkastaja. Se vanha käytäntö,
joka joskus on ollut, että salin perältä valitaan
se hiljaisin mieshenkilö tarkastamaan yhdistyksen tilejä,
ei ole enää tätä päivää. Tällainen
niin sanottu maallikkotarkastaja ei enää ole tilintarkastaja,
vaan hänestä käytetään nimitystä toiminnantarkastaja.
Eli jatkossa VTV edellyttää, että tässäkin
lainkohdassa kaikki puolueet ja puolueen piirijärjestöt
valitsevat ainakin yhden auktorisoidun tilintarkastajan.
Edelleen tässä "Johtopäätöksiä ja
suosituksia" -kohdan aivan lopussa kiinnitetään
huomiota siihen, että kun luottamushenkilöiltä peritään
luottamushenkilömaksua, kansanomaisesti puolueveroa, niin
tämän puolueveron suuruuden pitää näkyä myös
puolueosastojen kirjanpidossa erillisenä summana. Nythän
on niin, että tämän puolueveron, niin
kuin edustajat tietävät, itse kukin voi vähentää sitten
verotuksessa suoraan veronalaisista tuloista eli siitä saadaan
osa takaisin. Tämän lisäksi suositellaan,
kun monessa kunnassa maksetaan, minä käytän
termiä, kunnallista puoluetukea — Jyväskylässä se
on muistaakseni 100 euroa per valtuutettu — että myöskin
tämä summa on erikseen mainittava puolueyhdistyksen kirjanpidossa.
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä minun tekemäni
muutamat huomiot tästä tärkeästä kertomuksesta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa puoluerahoituksen avoimuuden ja
sitä kautta legitimiteetin hyväksi on viime vuosina
tehty merkittäviä uudistuksia. Meillä on
ensinnäkin saatettu vähänkin suuremmat
järjestöjen tai kansalaisten tai muiden yhteisöjen
antamat vaaliavustukset julkisiksi ja meillä on myös säädetty
lahjoituskatto, eli mikään taho ei voi jollekin
ehdokkaalle antaa liian suurta tukea, joka saattaisi aiheuttaa epäilyksen
moitteen alaisesta riippuvuudesta.
Tämän jälkeen pitää sanoa,
että valitettavan huonossa maineessa on puolueiden poliittisen toiminnan
taloudellinen tukeminen. Yleensä kansalaiset, kun heiltä kysytään,
että mistä voitaisiin säästää,
sanovat, että puoluetuesta ainakin. Eli julkinen, verovaroin
tehtävä puolueiden ja poliittisen toiminnan tukeminen
ei oikein ole hyvässä huudossa.
No, sitten kun annetaan vapaaehtoista tukea — yritykset,
järjestöt, kansalaiset — niin sitten niistä julkistetaan
listoja lehdissä. Sehän on ihan oikein, ne ovat
julkisia. Mutta usein niissä on vähän
sellainen paheksuva sävy, että tämäkin
ammattiliitto on antanut noin paljon tai tämä yrittäjä on
antanut noin paljon ja niin edelleen.
Kyllä minä uskoisin ja toivoisin, että puolueiden
taloudellista rahoittamista ja tukemista pidettäisiin yhtenä täysin
perusteltuna ja legitiiminä yhteiskunnallisen toiminnan
muotona. Se ei mene niinpäin, että joku ammattiliitto
tai yritys tukee jotain puoluetta tai poliitikkoa, jotta se vastaanottaja
tekisi jotain, vaan se menee niinpäin, että yrittäjä tai
ammattiliitto tai muu on tyytyväinen jonkun puolueen tai
poliitikon toimintaan ja haluaa tukea, jotta se toiminta jatkuisi,
ja tämä on täysin oikein ja ymmärrettävää.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todella tärkeätä,
että puolueiden rahoittaminen ja kansanvallan toiminta yleisesti
on läpinäkyvää tuen osalta.
Tältä osin meillä kansalaisten asenteisiin
kyllä varmasti vaikuttavat ne viimeaikaiset kokemukset
ja myös ikävä perinne kyllä myöskin
rakennusteollisuuden ja monen muun kaavoitukseen liittyvistä selkeistä rahoitusmalleista,
jotka voi katsoa jo korruptionkin piiriin, niin että kyllä meidän
historiamme myöskin on joka puolella varmaan vähän kriittinen.
Sinänsä täytyy sanoa, että Wahlroosin
kaltainen tukijärjestelmä myöskin olisi
hyvä penkoa, ne säätiöt. Hän
itse avoimesti Pietiläisen Wahlroos-kirjassa kertoo, että sieltä tuetaan
kokoomusta ja RKP:tä ja aikoinaan jopa Sammon eli valtion
varoilla tuettiin kokoomusta ja RKP:tä. Tämä on
kyllä edesvastuutonta asiaa. Toinen on Kehittyvien maakuntien
Suomen Merisalo I:n hallitus viime kaudella. Neljännes
kansanedustajista (Puhemies koputtaa) oli hänen puolueessaan.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz kiinnitti oikeaan asiaan
huomiota, kun hän puhui puolueen saamasta puoluetuesta.
Me perussuomalaiset olemme jo pari kolme kertaa esittäneet,
että puoluetukea tulee vähentää.
Tänä vuonna esityksenä oli 15 prosenttia
eli 5,1 miljoonaa. Nyt ymmärrän, kun ensi vuoden
budjettia ollaan parhaillaan laatimassa, että puoluetuki
vähenee esitysten mukaisesti 2 miljoonaa euroa, joka on
mielestäni ja mielestämme oikea suunta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rajamäelle sanon,
että menneinä vuosina ja vuosikymmeninä on
todellakin suomalaisessa puoluerahoituksessa ollut paljon pimeitä puolia.
Joskus nousee tukka pystyyn vielä, kun lukee erilaisista
muistelmista ja vastaavista, miten esimerkiksi Maalaisliiton legendaarinen
puoluesihteeri Korsimo hoiti puolueelleen rahoitusta ja myös
itärajan takaa tuli kommunisteille ja Maalaisliitolle isoja
tukia. Tänä päivänä,
kuten puheenvuorossani sanoin, ovat säädökset
aika lailla kohdallaan: on avoimuutta, ja on myös lahjoituskattoja.
Mitä veronmaksajien tukeen tulee, niin ehkä vapaaehtoisessa
puoluetoiminnan rahoituksessa veronmaksajien tuki on suurimmillaan
silloin, kun ammattiyhdistysliike tukee lähinnä vasemmistopuolueita,
koska ammattiyhdistysliikkeen rahat on saatu verovähennyskelpoisilla
jäsenmaksuilla, ja niillä sitten voidaan tukea
esimerkiksi edustaja Rajamäen kampanjaa.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä pääsiäisen
alusviikolla täällä halutaan näköjään
keskustella puoluerahoituksesta. Voi vain sanoa, että pata
kattilaa soimaa. Eiköhän se näin liene,
että kaikki puolueet tarvitsevat, kaikki kansanedustajaehdokkaat
tarvitsevat, yhteiskunta tarvitsee rahoitusta. Maksaako sen omasta
pussista? Mistä sen on hankkinut? Kuka tukee ketäkin?
Tukeeko ammattiyhdistysliike, tukevatko yritykset, mitkä tahot
tukevat? Se läpinäkyvyyshän tässä on
tietysti kaikkein oleellisinta.
Täytyy sanoa, että ihmettelen kyllä tällä hetkellä,
kun sosialidemokraattinen puolue käy puheenjohtajakamppailuaan,
että yhtä puheenjohtajaehdokasta, tai itse asiassa
sitä toista, ainakin julkisesti myös ammattiyhdistysliike
on tukemassa, rahoittamassa. Sitäkin voi kysyä.
Okei, se on tietysti kyseisen liiton jäsenten kysymys päättää siitä asiasta
ja tuoda sitten siihen omat kommenttinsa, mutta kyllä tätä rahoitusta
on hyvin monenlaista, ja se pitää ymmärtää eikä yksistään lähteä aina
soimaamaan, kuka nyt sitten haluaa (Puhemies koputtaa) mihinkin
historian havinaan saakka mennä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä puhun mielelläni ihan lähihistoriasta
ja tästä päivästä,
ja ehkä edustaja Rossi voisi kertoa Simonkadun rooleista
ynnä muista paljon elävämmin, tästä edunvalvonnasta,
tänä päivänä.
Mutta toivon todella, että edustaja Zyskowicz lukee
Pietiläisen Wahlroos-kirjan tarkkaan, koska siinähän
erittäin voimakkaasti näkyy, että poliittisen
päätöksenteon aktiivinen toimija tulee myöskin
taloudellisen vallan rakenteisiin ja pöytiin istuvat ne
tahot, joita kansa ei ole sinne päättämään
valinnut. Esimerkkinä on tämä Sampo-keissi,
jossa tosiaan jopa lakisääteisiä työeläkevakuutusrahoja
ruvettiin jakamaan ahneuden huippuvauhtia Mandatumin omistajille.
Sama mies kertoo kirjassaan, nyt Ruotsiin kirjansa siirtäneenä,
että hän tukee kokoomusta ja RKP:tä, kummasti
henkselit varmaan vähän sekaisin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tilannehan on kehittynyt parempaan päin,
niin että ei peruutuspeileihin kannata paljon katsoa. Sieltä ei
saa kuin silmilleen, kuka enemmän, kuka vähemmän.
Opiksi niistä on otettu ja nyt ollaan jo paremmassa tilanteessa — ei
vielä missään maalissa sinänsä.
Esimerkiksi kampanjakatto oli sellainen, että siinä oli
yksimielinen esitys, joka sitten myöhemmin oikeiston voimin
nujerrettiin. Se toisi jotain tolkkua ja hillitsisi vähän
sitten, ettei ihan rahalla pelkästään
kannattaisi yrittääkään eduskuntapaikkaa
ja julkisen vallan saamista.
Oikeiston puolelta usein tuodaan esiin ay-jäsenmaksut,
ne ovat niin kuin teidän hampaissa. Niillä verovähennyksillä ei
herran huonetta rakenneta, ja silloin kun niistä sovittiin,
samassa sovittiin, että myös elinkeinoelämän,
siis yritysten, maksamat jäsenmaksut liitoille ovat verotuksessa
vähennyskelpoisia, niin että ne ovat yksi yhteen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pitää muistaa, että kansalaisilla on
oikeus osallistua demokraattiseen päätöksentekoon.
Se tarkoittaa myöskin sitä, että kansalaisilla
pitää olla oikeus rahoittaa puolueita, rahoittaa
ehdokkaita. Yhdysvaltain korkein oikeus antoi juuri äsken
päätöksen, jossa poistettiin yläraja
lahjoituksilta. Se tarkoittaa sitä, että jos ihmisoikeuksia
noudatetaan, niin se raja, minkä voi antaa henkilön
kampanjaan, voi olla hyvinkin korkea, jotta ihmisoikeuksia noudatetaan.
Mutta olennaista on se, että se on myöskin läpinäkyvää,
niin että jos on ehdolla julkiseen virkaan, tiedetään
se, jos on saanut lahjoituksen ja siitä voi aiheutua jonkinlaisia
sidonnaisuuksia.
Nyt meillä on kansanedustajat, presidenttiehdokkaat,
EU-ehdokkaat mukana tässä joukossa. Mutta puolueitten
puheenjohtajat ovat kaikkein tärkeimmät päätöksentekijät
Suomessa: sekstetti on viimeisen kolmen vuoden aikana tehnyt päätökset.
Nyt SDP:ssä on puheenjohtajakamppailu, ja siellä Antti
Rinne saa monilta ay-liikkeen liitoilta rahoitusta tähän
kampanjaansa. Edustaja Rajamäki, eikö myöskin
puolueitten puheenjohtajavalinnat pitäisi saada tämän
ilmoitusvelvollisuuden piiriin, ja eikö sinnekin (Puhemies
koputtaa) pitäisi laittaa rajoituksia?
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että eri tahot ovat
hyvin avoimesti ja erityisesti ammatillinen työväenliike
on hyvin avoimesti liikkeellä, ja jokainen näkee,
ketkä niitten liittojen johdosta esimerkiksi ovat ottaneet
kantaa ja antavat panoksensa tiettyihin valintoihin. Mutta kuten
sanottu, ehkä meidät pitäisi päästää sinne
Suomalaiselle Klubille, niin että me voimme olla kenties
valitsemassa Suomen pääministeriä. Mutta
Suomalaisen Klubin kabinetit ovat aika tiukasti lukossa, ja en usko,
että toimittajien ohella — ehkä Sasia
ja Zyskowiczia lukuun ottamatta — muut sinne juuri pääsevät.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sinänsä avoimuus on tärkeä asia,
ja sitä pitää avata edelleen. Toiset
saavat liitoilta, toiset saavat isoilta yrityksiltä. Onko
se oikein, että joku semmoisen puolueen jäsen
maksaa liittoon maksuja, mikä tukee toisen puolueen jäseniä eikä niitä oman
puolueen jäseniä? Sekin on liittokohtaisesti hyvin
kyseenalaista, miten toimitaan. Ja vastaavasti sitten taas on suuryritykset.
Mutta iso merkitys tässä rahoituksessa on sillä,
mimmoisia vaalipiirejä on. Nyt tämä henki tuntuu
olevan semmoinen, että vaalipiirejä suurennetaan.
Se poistaa sen mahdollisuuden, että tavallinen kaduntallaaja
voisi päästä vaaleissa läpi
toreja kiertämällä pienellä budjetilla.
Tarvitaan rahaa, ja tämä suosii näitä vanhoja
puolueita, millä on nämä liitot ja yritykset
takana.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jäin pohtimaan tuota edustaja Rajamäen
esille ottamaa kysymystä. Kun Björn Wahlroos nyt
lehtitietojen mukaan on siirtänyt kirjansa Ruotsiin, niin
ilmeisesti hän kuitenkin edelleen on Suomen kansalainen.
Olisinkin nyt kysynyt edustaja Tuupaiselta: Onko Wahlroosilla nyt
edelleen mahdollisuus rahoittaa merkittävästi
kokoomusta ja RKP:tä, kun hän on siirtynyt Ruotsiin,
poistuuko tämä mahdollisuus vai ei? Osaako edustaja
Tuupainen vastata tähän?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että en
ole Suomalaisen Klubin jäsen (Ben Zyskowicz: En myöskään!)
ja en ole myöskään saanut Kehittyvien
maakuntien Suomelta vaalirahoitusta. (Ben Zyskowicz: En myöskään!)
Ihan aidosti olen sitä mieltä, että pitää olla
hyvin tarkka, kun katsoo, ketkä ovat lahjoittamassa. Ei
ole näin, että keneltä tahansa kun saa
rahaa, niin pitää olla tyytyväinen, vaan
pitää kyllä katsoa vähän
myöskin sen lahjoittajan taakse. Jos ja kun tämä Kehittyvien
maakuntien Suomen tapaus johtaa tiettyyn moraalin selvään
paranemiseen Suomessa, ehdokkaat ymmärtävät
myöskin asiat tässä suhteessa.
Mutta, edustaja Rajamäki, minua kiinnostaa tietää:
Antti Rinteen kampanja, kymmeniätuhansia, monelta ammattiliitolta.
Voitteko te kertoa nyt tässä julkisesti, kuinka
paljon ammattiyhdistysliike on satsannut hänen kampanjaansa
ja kuka tukea on antanut, koska se tieto on mielestäni
erittäin tärkeä myöskin sosialidemokraattien jäsenille
ennen suoritettua valintaa?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joka tuntee suomalaista poliittista historiaa,
tietää ja tunnustaa sen, että Suomeen
on tullut kyseenalaista pimeää rahaa niin idästä kuin
lännestä. Kaikki muistavat sen kommunistien kuuluisan
kenkälaatikon, josta jaettiin sitten puolueen omille suosikeille
idästä tullutta rahaa. 70-luvulla jäi
lähetti kiinni lentokentällä, ja sen
rahan alkuperä oli ilmeisesti CIA:lta lähtöisin.
Se, että on mahdollisuus avoimesti ja täysin julkisesti
tukea puolueita ja puolueitten ehdokkaita, on terve piirre demokratiassa.
Paljon vaarallisempaa on se raha, joka menee pimeästi ja salaamalla
ja jolle annetaan sitten hyvinkin kyseenalaisia ehtoja. Minä tiedän
yhdenkin kansanedustajan takavuosilta, joka otti omiin nimiinsä lainan,
vaalilainan, ja sitten ammattijärjestö maksoi
sitä kyllä pois, mutta ehtona oli se, että se kansanedustaja
teki juuri niin kuin se vaalirahoittaja vaati.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Menneinä aikoina varmaan on tehty
paljon sellaista, mitä tänä päivänä ei
voi hyväksyä, ja nyt tietysti on tärkeätä se,
että vaalibudjetit, -rahoitukset, puolueitten
rahoitukset ovat avoimia ja tiedetään, mistä raha
tulee ja minnekä se menee.
Edustaja Sasi kysyi puolueen puheenjohtajien kampanjoinnista,
ja lähtökohtaisesti ajattelen niin, että yhtä hyvin
ne voisivat olla avoimia, nämä budjetoinnit. Antti
Rinteen rahoituksesta emme valitettavasti tiedä, voitte
kysyä varmaan sitä häneltä itseltään.
(Ben Zyskowicz: Ei ole eduskunnan jäsen!)
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki viittasi Kehittyvien
maakuntien Suomen rahaan. Täytyy todeta nyt pöytäkirjaan,
että myös sosialidemokraatit saivat Kehittyvien
maakuntien Suomelta rahaa, useammat kansanedustajat, kuten myös keskusta,
vihreät, RKP ja kokoomuskin.
Mutta itse kiinnitin huomiota myös tähän
ay-jäsenmaksujen käyttämiseen puolueen
puheenjohtajien kampanjoissa. Meillähän ei tällä hetkellä ole
ilmoitusvelvollisuutta puheenjohtajakampanjoissa, ei niin kokoomuksen
puolella kuin sosialidemokraateissa eikä minkään
puolueen kohdalla, mutta kun haetaan kuitenkin tärkeää poliittista
tehtävää, joista tässä tapauksessa
kumpikin, todennäköisesti, nousee voiton myötä myös
hallitukseen keskeisille paikoille, niin olisi toivottavaa, että nämä henkilöt
itse kertoisivat avoimesti, mistä heidän kampanjarahoituksensa
tulee. Minun mielestäni tällainen viesti täältä voidaan hyvin
lähettää Antti Rinteelle ja myös
sitten tuleville kokoomuksen puheenjohtajaehdokkaille.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puoluerahoituksen pitäisi olla avointa.
Olen sitä mieltä, että puoluetuista voisi
hyvin leikata sen 15 prosenttia vähintään. Jos
joku yritys tai yhdistys tukee ehdokasta, niin se on kyseenalaista,
koska helposti tulee mieleen, että se myös velvoittaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Tiilikainen, Tuupainen ja Rajamäki, ja sen
jälkeen asian käsittely joudutaan keskeyttämään
suuren valiokunnan kokouksen takia.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä tuon keskustelussa
esiin nostetun ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden
perustehan on se, että nuo ammattiyhdistykset hoitavat
merkittävää yhteiskunnallista tehtävää ja
valvovat jäsentensä etuja. Sillähän
sitä on perusteltu. Itse asiassa edustaja Rantakangas teki
tästä kirjallisen kysymyksen, että onko
nyt sitten oikein, että verovähennyskelpoisilla
ay-jäsenmaksuilla käydään kampanjaa yhden
puolueen puheenjohtajavalinnasta päätettäessä,
ja kyllä, jos oikein muistan, valtiovarainministeri Urpilainen
allekirjoitti vastauksen tuohon kirjalliseen kysymykseen, niin että ainakin hänen
mielestään se ilmeisesti oli ihan ok.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Ensinnäkin edustaja Tiilikaiselle
vastaan tässä nyt julkisesti, että en tunne
tätä Björn Wahlroosin tapausta, en pysty siihen
vastaamaan.
Mutta ammattiosastojen ja -yhdistysten jäsenmaksuista
voin tässä nyt todistaa, kun minäkin olen
ollut 40 vuotta niin sanottu maksava jäsen ja nyt olen
vapaajäsen. Minä olen maksanut sen tietyn prosentin
bruttopalkasta, jäsenmaksun, sillä tapaa, että olen
maksanut sen nettotulostani. Eli ensin verot pois ja jää netto,
ja siitä olen maksanut tämän jäsenmaksun.
Ja minä ymmärrän, että se, että tämän
jäsenmaksun saa jatkossa vähentää sitten
vuoden verotuksessa, on minun mielestäni oikein. Samalla
tavalla pidän oikeana sitä, kun 1967 Rafael Paasion
hallitus päätti puoluetuesta. Se on rehtiä ja
rehellistä toimintaa.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nythän me tässä olemme
keskustelemassa Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksesta,
jossa eduskunnan puoluerahoitusta valvotaan, ja siitä,
miten sitä valvotaan. On toki hyvä, että tämä keskustelu
laajenee avoimuuden nimissä tähän vaalirahoitukseen
laajemmaltikin.
Olisin halunnut nostaa myös sen asian esille, että meillähän
ollaan kuntalakia uudistamassa. Tietääkseni kuntalain
uudistamisessa ei ole otettu huomioon sitä näkökulmaa,
että sielläkin myös kaikki luottamustoimissa
olevat henkilöt tulisi listata tähän
avoimuuden listaan. Elikkä vain vaaleissa valittu kaupunginvaltuutettu
tai kunnanvaltuutettu joutuu tekemään sen vaalirahailmoituksen,
mutta mites on niitten henkilöiden kanssa, jotka istuvat
lautakunnissa päättämässä esimerkiksi
kaavoituksesta ja yhtiöitten hallituksissa johtamassa yhtiöitten
hallituksia?
Tämä avoimuus pitäisi ulottaa aidosti
joka alueelle ja laittaa jokainen henkilö (Puhemies koputtaa)
samalle viivalle ja velvoittaa ilmoittamaan, mistä rahoitus
on tullut vaaleissa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti.
Liitot, yritykset tekevät tietysti niitä päätöksiä,
ja niiden elimet myöskin valvovat niitä, joita ne
pitävät etunsa kannalta välttämättöminä.
Näin toimivat tietysti ay-liike, yritykset, EK ja MTK, muun
muassa.
Tässä Kehittyvien maakuntien Suomessa, mistä edustaja
Heinonen puhui, nyt on tietysti turha mennä minkään
lillukanvarren taakse, nimittäin Merisalohan on hyvin avoimesti,
niin kuin se muukin taustataho, kertonut, miten voimakkaasti porvarillisen
hallituksen aikaansaamiseen siinä tähdättiin,
ja Merisalohan ilmaisi ilonsa, että tärkeintä oli
saada SDP pois vallasta. Ei sen voimakkaampaa poliittista rahoitusliikettä ja kaavoitusliikettä
voi
olla tässä maassa.
Kansanvallan ja demokratian toteutumisen kannalta tietysti olisi
tärkeää ulottaa keskustelu myöskin
julkisuuteen ja mediaan, ja siinä meillä näkyy
kieltämättä monella tavalla ehkei vaalitukena
mutta palstamilleinä ja tietynlaisena vedätyksenä tämä Orwellinkin
Suomi tänään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.