7) Hallituksen esitys laiksi maatilatalouden tuloverolain 10 a §:n
muuttamisesta
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi maatilatalouden
tuloveron 10 a §:n muuttamisesta on tarpeellinen. Tämähän pohjautuu
MTK:n ja hallituksen väliseen neuvotteluun. Esityksessä ehdotetaan
maatilatalouden tuloverolakia muutettavaksi siten, että maatalouden
tulosta vähennettävän tasausvarauksen enimmäismäärää korotetaan
30 prosentista 40 prosenttiin ja varauksen markkamäärän
enimmäismäärää ehdotetaan
korotettavaksi nykyisestä 40 000 markasta 80 000
markkaan. Myös käyttöaikaa ehdotetaan
pidennettäväksi nykyisestä kahdesta vuodesta
kolmeen vuoteen.
Lakiesityksen perusteluissa tuodaan hyvin esille, mihin tämän
lain muutostarpeet perustuvat. Täällä tuodaan
esille muun muassa se, että "Suomen liityttyä Euroopan
unioniin maatalouden rakennekehitys on kasvattanut tilakokoa, ja maatilojen
kansainvälistä kilpailukykyä on ollut tehostettava.
Maatalous on muuttumassa yhä enemmän muun elinkeinotoiminnan
kaltaiseksi. Kun muiden elinkeinonharjoittajien verotukseen sovelletaan
suoriteperusteista verotusta eli tulo luetaan sen vuoden tuloksi,
johon se asiallisesti kohdistuu, viljelijöiden verotukseen
sovelletaan kassaperiaatetta, jonka mukaan tulo luetaan sen vuoden
tuloksi, jona se on saatu. Kassaperiaatteen avulla on mahdollista
tasata tuloa tehokkaasti järjestämällä tuotteiden
myyntiaikoja ja tarvikkeiden ostoaikoja halutulla tavalla." Tätähän
on käytetty, eli se on tietynlainen varastovarausjärjestelmä.
Perusteluissa tuodaan hyvin esille maatiloilla tapahtunut muutos
eli se, että "kun Agenda 2000 -ratkaisun maatalouspoliittiset
uudistukset tulevat vähitellen voimaan, maatilojen riippuvuus tuista
ja tukien maksuajoista lisääntyy. Tällöin viljelijöiden
veronalaisten tulojen vaihtelu on riippuvainen entistä enemmän
myös tukien maksuajoista. Kassaperiaatteen vallitessa tuet
verotetaan maksuvuoden tulona siitä riippumatta, mihin
vuoteen ne kohdistuvat, verovelvollisen voimatta asiaan vaikuttaa.
Viljelijän kannalta tukien maksamisajankohta saattaa olla
verotuksellisesti epäedullinen. Tämän
vuoksi ehdotetaan tasausvarauksen määrää korotettavaksi
ja käyttöaikaa pidennettäväksi".
Tässä keskeinen perustelu muutokselle tulee hyvin
esille.
Muutosesityshän on ollut esillä jo aikaisemminkin,
eli viime eduskuntakaudella silloinen ministeri Alho ajoi asiaa,
mutta eteneminen kaatui sosialidemokraattiseen eduskuntaryhmään
ja hallituksen esitystä tästä ei koskaan
muodostunut. Nyt tämä on tullut uudelleen esille,
ja tällaiselle muutokselle on todella selkeät
perustelut.
Sinälläänhän tämän
vaikutukset valtion ja kuntien talouteen kokonaisuudessaan ovat
varsin vähäiset. Perusteluissa tuodaan esille,
että "pysyvässä järjestelmässä olisi
veroluoton ja verotulojen tasaamisen yhteisvaikutus noin 100 miljoonaa
markkaa vuodessa", josta merkittävin osa on varmasti veroluoton
osuus. Varsinaisesti verotulojen menetyshän olisi varsin
vähäinen. Se muodostuisi korkomenoista ja jossakin
määrin tietysti progressiivisuuden tuomasta muutoksesta.
Kokonaisuudessaan valtion ja kuntien menetys olisi hyvin pieni,
mutta maatilojen kannalta tämä on erittäin
tärkeä ja tälle löytyy todella
hyvät perustelut. Toivon todella, että tämä asia
nyt valiokuntakäsittelyssä etenee juuri tässä muodossa
kuin hallitus on esityksen tehnyt.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on ollut aiemminkin keskusteluissa esillä.
Kuten ed. Lämsä esitti, ministeri Alho viime vaalikaudella
tätä ajoi, mutta asia hukkui hallituksen sisäisiin
kiistoihin.
Tällehän on kaikkein vahvin peruste se, että koska
maatalous, vuodentulo, on säästä riippuvainen,
pitää olla varausjärjestelmä,
jolla voidaan suuria vaihteluita tasata. Nykyinen raja on ollut
aivan liian matala. Se on jäänyt inflaation jalkoihin.
Nyt hallitus on saanut uudenlaisen perusteen, mikä mielestäni
kuitenkin on aika lailla toissijainen, mutta sinänsä tärkeä niille,
joihin tämä kohdistuu, sen, että tukien
maksu viivästyy ja se kohdistuu väärään
vuoteen. Tällä tavallaan saadaan peruste verrata
maataloutta paremmin muuhun elinkeinotoimintaan. Hyvä näin,
mutta pääasia, kyllä hallituksen pitäisi
se tunnustaa, on se, että elinkeinon luonne jo sinänsä merkitsee
sitä, että tällaisen varausjärjestelmän
täytyisi olla välttämättä olemassa.
Maatalouden verotuksessa on monia muitakin ongelmia. Myöhemmin
tulee varmaan esille tämä pääomatulo—ansiotulo-jakoasia.
Nythän tulot ovat hyvin monilla tiloilla pienentyneet niin,
että he joutuvat maksamaan korkeasta pääomatulosta
verrattuna siihen, että voisi valita ansiotulojärjestelmän. — Ehkä jatkan
korokkeelta, kun aika loppuu.
(Korokkeelta) Lakiesityksessä todetaan se tosiasia,
että EU-kautena rakennemuutos on aika rajusti vaikuttanut
maatilatalouteen. Tilojen lukumäärä on
todella nopeasti vähentynyt. Keskiarvo ei kerro aivan totuutta,
joukossa on todella suuria yksiköitä. Niiden joukossa
alkaa tulla vastaan myös toisenlainen ongelma. Nykymaatalousverojärjestelmällä ne
ovat hyvin erilaisessa asemassa verrattuna siihen, jos harjoittaisivat
jotain muuta yritystoimintaa. Lukumääräisesti
näiden tilojen määrä ei toki
ole kovin suuri, koska kuten edellä totesin, kannattavuuskehitys
on ollut sellainen, että verotettava tulo jää kuitenkin suuremmillakin
tiloilla kohtuullisen pieneksi. Uskon, että jatkossa joudutaan
tähänkin kiinnittämään
huomiota, että maatalous saatettaisiin samanlaiseen asemaan
kuin muu yritystoiminta. Jos on hyvin korkea liikevaihto ja suurehkot
tulot, maatalouden nykyinen tuloverojärjestelmä on
auttamattomasti huonosti soveltuva järjestelmä tällaisiin
yrityksiin. Tavallaan yrittäjät maksavat paljon
enemmän veroa kuin jos harjoittaisivat jotain muuta yritystoimintaa.
Muissa yrityksissä voidaan pääomia kasvattaa
ja kehittää yritystä paremmin sellaisella
tulolla, joka ei ole kaikilta osin veronalaista.
Täytyy antaa hallitukselle kuitenkin tunnustus, että tästä tasausvarauksen
korjauksesta, joka olisi pitänyt tehdä jo vuosia
sitten, vihdoinkin esitys tulee. Se on aivan hyvä asia
sinänsä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki maatalouden tasausvarauksen laajentamisesta
on kaikilla tavoin perusteltu ja kannatettava esitys. Ylärajan
nosto ja enimmäismarkkamäärän
kaksinkertaistaminen ovat perusteltuja, niin kuin edellä ed.
Lämsä ja ed. Ranta-Muotio totesivat.
Haluan kiinnittää perusteluissa huomion EU:n ja
kansallisen tukipolitiikan merkitykseen maatilojen tulonmuodostuksessa
ja erityisesti siihen, että nyt tuen maksut ovat epäsäännöllisiä ja
todellakin merkittäviä tukieriä siirtyy
toiselle kalenterivuodelle ja sillä tavalla viljelijöille
muodostuu veropiikkejä, jotka ovat heistä riippumattomia.
Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalta on esimerkki viime vuodesta, että erityisympäristötuki,
siis luomutuki, jäi laajassa osassa maakuntaa maksamatta
ja nyt on kahden vuoden maksut tulossa samalle vuodelle, josta aiheutuu
merkittäviä veroseuraamuksia maatiloille, vaikka
viive on johtunut maataloushallinnon byrokratiasta ja järjestelmien
toimimattomuudesta. Jatkossa pitäisi olla myös
tavoitteena, että maataloustuen maksupäivät
olisivat kiinteitä ja vuosittain ennakoitavissa. Se olisi
mielestäni paras järjestelmä tähän
maatalouden tukipolitiikkaan. Tällä tasausvarauksen
laajentamisella pystytään sitä osaltaan
hoitamaan. Mutta niin kuin sanoin, kiinteä maksupäivä olisi
paras ja varausjärjestelmän vielä suurempi
laajentaminen, jolloin tilojen kehittäminen ja hallittu
suunnittelu mahdollistuisi paremmin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä maatilatalouden tuloverolain
muutos on todella kauan odotettu ja perusteltu. On ilahduttavaa
todeta, että tästäkin asiasta myöskin
oppositio antaa hallitukselle sille kuuluvan tunnustuksen. Tämähän
on hyvin merkittävä asia. Muistan, kun jo 90-luvun
alkupuolella silloinen veroministeri Arja Alho oli tuomassa vastaavan
tapaisen esityksen, mutta sen esityksen kanssa kävi niin
kuin kävi.
Juuri se on totta, että tukia ei aina ole pystytty eikä kyetty
maksamaan satovuoden kuluessa eli tukien maksu on siirtynyt seuraavalle
kalenterivuodelle. Kun maataloudessa verotus tapahtuu kassaperiaatteen
mukaan, on tämmöinen tasausvarausmahdollisuus,
mikä nyt itse asiassa moninkertaistuu tämän
lain hyväksymisen jälkeen siihen nähden,
mitä tällä hetkellä voimassa
olevan lain mukaan on mahdollista tehdä. Tämä on erinomainen
ja tervetullut uudistus. Kuitenkin tässä yhteydessä,
kun tätä nyt kehutaan ja ylistetään,
on syytä muistaa ja muistuttaa siitä, että 85 prosenttia
viljelijäväestöstä on pienituloisia.
Jos pienituloiselle sattuu verotuksen takia vielä semmoinen
epäoikeudenmukaisuus, että tulee kahden vuoden
tulot verotettavaksi yhden verotusvuoden kuluessa, niin se on tietysti
vielä suurempi vääryys. Muistetaan todella,
että 85 prosenttia viljelijöistä on pienituloisia.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys maatilatalouden tuloverolain muuttamisesta,
jossa tasausvarauksen prosentuaalinen määrä nousee
30 prosentista 40:een ja varauksen markkamäärä 40 000:stä 80 000
markkaan, on merkittävä periaatteellinen parannus. Tämä asiahan
oli jo edellisen hallituskauden aikana käsittelyssä,
mutta jostain syystä tämä ei silloin
saanut tilaa. Mutta täytyy näin antaa tunnustus
hallitukselle, että parempi myöhään
kuin ei milloinkaan.
Arvoisa puhemies! Haluan ottaa tähän toisen näkökulman.
On hyvä asia, että me kehitämme näitä verotuksellisia
instrumentteja, mutta en malta olla tuomatta esille sitä,
että todella tämä varausjärjestely
parantaa ennen kaikkea niiden maatilojen tilannetta, jotka ovat
terveessä tuloskunnossa. Kuitenkin meillä on aika
suuri joukko maatiloja, jotka ovat aika herkkiä sekä satovaihtelujen
että muiden kielteisten ilmiöiden kannalta myös
sille, että tulokset heittelevät vuosittain. Meillä suomalaisessa
verotuskäytännössä on erittäin
suuri puute moniin kilpailijamaihin verrattuna, että meillä ei
ole käytettävissä tasausvarausta, jolla
voidaan tappiota tasata taaksepäin. Tämä niin
sanottu carry back -tasausjärjestelmä on käytettävissä muun
muassa Alankomaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa Euroopan unionin jäsenmaista.
Minusta tämä on erittäin iso periaatteellinen
puute. Tämä koskettaa nimenomaan maatiloja. Tämä koskettaa
monia muita läheisesti luonnonolosuhteista riippuvaisia
tuotannonaloja.
Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla turvetuotannossa ihan viime
vuosinakin on ollut erittäin suuria ongelmia. Jos meillä olisi
tämmöinen carry back -järjestelmä,
jolloinka taannehtivasti kaksi kolme tuloksellista vuotta voitaisiin
hyödyntää tämmöisen
hetkellisen tappiollisen tuloksen tasaamiseen, tämä monella
tavalla edesauttaisi nimenomaan pienten maatilojen, perheviljelmien
yleisesti ottaen, perheyritysten, sopeutumista. Minä toivoisin,
että tämän näkökohdan hallitus
vihdoin viimein ottaisi vakavasti tarkasteluun. Tällä on
erittäin suuri merkitys siinä, että meidän
maatiloillamme ja pienyrityksillämme on vastaavat kilpailulähtökohdat,
vastaavat sopeutumismahdollisuudet kuin Euroopan unionin sisällä muiden
kilpailijamaiden maatiloilla ja perheyrityksillä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys tässä muodossaan
on hyvä ja perusteltu. Vuonna 96 sitä yritettiin
voimakkaasti tuoda, mutta jostain syystä se silloin kariutui.
Ed. Karjulan esille ottama asia maatalousyrittäjän
mahdollisuudesta tulosuunnitteluun tai verosuunnitteluun on hyvin
perusteltu. Suomessahan siirryttiin yritysverotuksen osaltakin reaaliaikaiseen
verotukseen elikkä varauksen mahdollisuutta hyvin voimakkaasti
pienennettiin. Se on ollut ja on eräänlainen puute,
koska kyllähän se toimintojen suunnittelu on yrityksessä,
oli se maatalousyritys tai muu yritys, hyvin tarpeellinen ja tähdennettävä siinä mielessä,
että kun tehdään investointeja ja investoinneista
seuraa koronmaksuja ja velanlyhennyksiä, velanlyhennykset
täytyy jostain hankkia. Täytyy olla tuloja. Jos joutuu
maksamaan verot niistä lyhennyksistä reaaliaikaisesti,
se aiheuttaa aikamoisia kassaongelmia eli tulot eivät tahdo
millään riittää. Mutta tässä vähän
lievennetään tätä ongelmaa,
ja tämä on ihan hyvä, joskin vieläkin
lisäjalostettava esitys.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Ed. Karjula otti esille taannehtivan tappiontasausjärjestelmän
käyttöönoton mahdollisuuden. Siinä piilee
suuri viisaus, ja erityisesti se olisi edistämässä ja
auttamassa niitä maatilatalouden harjoittajia, jotka harjoittavat
maatilatalouden lisäksi myöskin sivuelinkeinotoimintaa.
Siinä tapauksessa nimenomaan se tasoittaisi ja antaisi
mahdollisuuden nimenomaan paremmin suunnitella ja myös
turvata taloudellinen toimeliaisuus pitkällä jänteellä.
Erittäin hyvä ja varmasti kannatettava asia. Toivoisin
vain, että hallituspuolueitten edustajia olisi muitakin
salissa tällä hetkellä kuulemassa, ja
vaikka ministerikin, tämän asian. Yritetään
viedä eteenpäin.
Keskustelu päättyy.