1) Hallituksen esitys viivästyskorkoa koskevan lainsäädännön
muuttamisesta
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tällä lakiesityksellä pannaan
pääasiassa toimeen ja täytäntöön
asiaa koskeva direktiivi, mutta hallituksen esitys on kuitenkin
tämän direktiivin soveltamisalaa laajempi. Tällä on
yleistä, myös meitä tavallisia suomalaisia
koskevaa käytännön merkitystä.
Tätä lakiahan ehdotetaan täydennettäväksi siten,
että viivästyskorkoa voidaan entistä useammin
sovitella. Se on tämän lakiesityksen peruslaajennus.
Talousvaliokunnan kannanotoista voin todeta lyhyesti sen, että talousvaliokunta piti
lakiesitystä hyvänä. Perusteena tähän
on se, että nyt lakiin tehtävillä muutoksilla
selkiytetään viivästyskoron määräytymisperusteita.
Tällä on juuri käytännön
merkitystä. Uusien säännösten mukaan
lakisääteinen viivästyskorko määräytyy aina
laissa säädetyn perusteen mukaisesti. Tässä voi
todeta sen, että määräytymisperuste
on Euroopan keskuspankin perusrahoitusoperaation soveltama korko
lisättynä 7 prosenttiyksiköllä. Nämä tarkistetaan
määräajoin. Toisin sanoen tässä on
yhdenmukainen ja määrätty selkeä käytäntö.
Toinen elementti, mikä tämän lakiesityksen mukana
on tullut suomalaisille, on se, että viivästyskorkoa
voidaan sovitella. Tämä on tietysti erittäin
hyvä asia. Tätä viivästyskorkoa
voidaan sovitella, jos siihen on painavat perusteet ottaen huomioon
viivästyskoron määrä suhteessa
velallisen taloudelliseen asemaan. Talousvaliokunta painotti sitä,
että on tärkeää myös
selvitellä sitä, onko velallinen yrittänyt
hoitaa velkaansa, jolloin velkaantuminen ei johtuisi ilmeisestä kevytmielisyydestä.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan tämän hallituksen
esityksen perustelujenkin mukaan korkolainsäädännön
tulisi tarjota nykyistä laajemmat mahdollisuudet vähentää ylivoimaisiksi
käyneitä viivästysseuraamuksia. Tämähän
liittyy monella tapaa velallisen aseman parantamiseen. Erityisesti
on tarpeen korjata niiden velallisten asemaa, joilta peritään
edelleen nykyistä korkotasoa korkeampaa viivästyskorkoa.
Talousvaliokunta totesi, niin kuin hallituksen esityksessäkin on
lähtökohtana, että tässä tietysti
pitää olla hyvin realistinen. Selvää on,
että viivästyskoron alentamisella ei voida auttaa
kaikkein vaikeimmista velkaongelmista kärsiviä velallisia.
Heidän tilannettaan pitää tietysti korjata
muin keinoin. Tiedämme sen, että oikeusministeriössä onkin
valmisteilla velkajärjestelyyn pääsyn
helpottamista koskevia lakiesityksiä tai lainmuutoksia.
Tämähän liittyy viime vuosina ilmenneeseen lamaan
ja laman uhrien taakan helpottamiseen. Myös oikeusministeriössä on
valmisteilla velan vanhentumista ja tuomion täytäntöönpanon
määräaikaisuutta koskevia uudistuksia,
eli toisin sanoen tämä on yksi osa velallisen
aseman helpottamista.
Valiokunnassa korostettiin myös sitä, että velkojat
itse voisivat myös olla aktiivisia muistuttamalla velasta
ja periä saatavansa ajallaan. Heillä on myös
velvollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Tästä voi todeta sen, että lakiesitys
on kannatettava. Tämän ansio on siinä, että viivästyskoron
määräytymisperusteita selkiinnytetään
ja sovittelumahdollisuuksia laajennetaan. On todettava tietysti
se, että tällä ei kuitenkaan pelasteta
vanhojen velkojen takia ylivelkaantuneita ihmisiä, se vaatii
muita järeämpiä toimenpiteitä,
mutta tämä on yksi välttämätön osanen
velallisen aseman helpottamisessa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yliaikakorot ovat olleet varsinkin
talouslaman aikana hyvin merkittävässä roolissa.
Silloin, kun peruskorot olivat korkealla ja yliaikakorot olivat yli
20 prosentin luokkaa, nämä johtivat monen velallisen
taloudellisen ahdingon edelleen syvenemiseen. Nyt käsittelyssä olevalla
lailla näihin epäkohtiin selkeästi puututaan,
ja on perusteltua, että tämä hallituksen
esitys tulee hyväksyttyä.
Meidän täytyy kuitenkin muistaa se, että velkaa
otetaan tarkoituksella maksaa velka. Taloudelliset muutokset, joita
kunkin yksittäisen ihmisen tai yrityksen kohdalla tulee,
pitää hyvin nopeasti aistia eikä antaa
ajan kulua. Aikahan ei näitä velkoja ja korkoja
kuitenkaan hoida, vaan tämä on ihmisten välistä kommunikointia,
ja mitä nopeammin asioihin puututaan, sitä helpommin
asioissa päästään eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan yhteiskunnassa pitäisi käydä hyvin
laaja keskustelu nimenomaan asioiden hallinnasta ja elämän
hallinnasta niin, että vaikka tämä laki
nyt tulee voimaan, tällä lailla tulevaisuudessa
kuitenkin olisi mahdollisimman vähän käyttöä.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tässä on hyvä asia
se, että näiden uusien säännösten
mukaan lakisääteinen viivästyskorko määräytyy
aina laissa säädetyn perusteen mukaisesti ja viivästyskorkoa
voidaan myös sovitella, jos velallisena on luonnollinen
henkilö. Minusta nämä seikat ovat erittäin
myönteisiä. Tietysti on ihan selvä asia,
että tulee tilanteita eteen, jolloin korko voi osoittautua
vieläkin monen kohdalla aivan mahdottomaksi, mutta täytyy
tietysti aina ottaa huomioon, että on myös velanantaja
toisella puolella. Siinä mielessä täytyy
myös velanantaja ottaa huomioon, niin kuin tässä mielestäni
on hyvin otettu.
Toivotaan, että Suomi ei koskaan enää ajaudu sellaiseen
lamatilanteeseen, joka aikaisemmin meitä kohtasi ja joka
johti todella suuriin kärsimyksiin monen ihmisen kohdalla.
Velkakorko, joka on ollut kohtuuton, aiheutti vielä lisäkärsimyksiä.
Toivotaan myös, että näillä säännöksillä on
myös maksuviivästyksiä torjuva, ennalta
ehkäisevä luonne, jotta näihin järjestelyihin
jatkossa niin useasti ei jouduta.
On selvää, että eräiden
ihmisten kohdalla, kun määrättyyn tilanteeseen
on ajauduttu, tilannetta voidaan korjata vain velkajärjestelyn
keinoin. Velkajärjestelytkin vaativat vielä uusia
säädöksiä, jotta myös
velkajärjestelyissä päästään
parempiin tuloksiin kuin tähän saakka.
Kalervo Kummola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakimuutos on
pieni askel eteenpäin, ja hyvää siinä on
nimenomaan sovittelu, joka koskee myöskin korkojen alentamista
jälkikäteen. Kun valiokunnan puheenjohtaja puhui
kevytmielisyydestä, ainoa tapa todeta, onko ollut velkojen
hoito kevytmielistä, on se, onko velallinen yrittänyt
hoitaa velkaansa. Tähän valiokunta kiinnitti huomiota.
Todellisiin ongelmiin kuitenkaan ei tällä lainmuutoksella
päästä kovinkaan paljon vaikuttamaan,
vaan sitten, kun päästään keskustelemaan alkuperäisen
pääomavelan sovituksesta, silloin vasta 90-luvun
alun velalliset pääsevät johonkin kohtuulliseen
asemaan. On monta kertaa todettu, että velka on aina velka
ja syy oli heidän, mutta kyllä monta kertaa voidaan
osoittaa jälkikäteen, että oli syytä myöskin
pankinjohtajissa, joista tuli myyntimiehiä, jotka valuuttalainaa
tyrkyttivät yrittäjille. Sen jälkeen
tuli isot devalvaatiot ja muuta, elikkä monta kertaa oli
tilanne se, että ei velallinen ollut yksin syyllinen näihin
seuraamuksiin.
Nyt todellakin pitäisi pikkuhiljaa jo eduskunnankin
pureutua tähän todelliseen ongelmaan, jotta nämä monesti
yli kymmenen vuotta yrityskiellossa olleet ihmiset pääsisivät
jonkinnäköiseen elämän alkuun
uudestaan.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ensinnäkin, että hallituksen
esitys viivästyskorosta koskee ainoastaan yksityishenkilöitä,
se ei koske yrityksiä. Näitä pankin viivästyskorkovelallisia
yksityishenkilöitä pankeissa on arviolta noin
30 000, eli 30 000:ta yksityishenkilöä tämä lakiesitys
koskee. Siinä mielessä ajateltaessa pankkien asennetta
sellaisiin henkilöihin, jotka ovat säännöllisesti
pyrkineet lyhentämään lainaansa, minun
mielestäni pankkien pitäisi tulla vastaan tässä asiassa
nyt. Se on lainsäädännön lähtökohta
meillä. Kun pankkien edustajien kanssa itsekin olen henkilökohtaisesti keskustellut
viivästyskoron lainsäädäntömuutoksesta,
pankit ovat tosiasiallisesti hyvin positiivisesti suhtautuneet tähän.
Jatkossa toivon menestystä lakiesitykselle velkaisen viivästyskoron osalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin edellä on todettu,
tässä on sinällään hyvä laki
menossa eteenpäin. Tämä sovittelu on totta
kai hyvä asia. Toivon mukaan siellä sovitellaan
sitten hyvässä hengessä ja pankit myös
ottavat sen myönteisesti vastaan, koska sovittelussa on
aina kyse siitä, että on useampi osapuoli.
Tähän liittyy ongelmatiikka velkaneuvonnan osalta,
koska se vaatii lisää panoksia ja mieluummin lähellä olevia
velkaneuvojia. Tähän neuvontajärjestelmään
liittyy yksi ongelma, joka pitäisi myös saada
kuntoon. Nyt velkaneuvontaan tulee asukaspohjaisesti määrätty
valtionosuus. Kuitenkin esimerkiksi meidän maakunnassamme
kunnat eivät ole voineet vapaasti valita sitä,
että ne järjestäisivät itse
sen homman, vaan se on keskitetysti ohjattua toimintaa, jolloin
keskuspaikka on Joensuu. Silloin monilla on pitkä matka
sinne ja toisaalta joissakin kunnissa olisi hyviä velkaneuvojia,
jotka voisivat hoitaa palvelun vaikka osa-aikatyönä,
jos ei kokopäivätyönä, mutta
kunnille ei valtionosuutta anneta. Minusta tämä pitäisi
muuttaa heti seuraavassa nitkauksessa, kun se on mahdollista, että kunnilla
olisi valinnanvapaus ottaa se ja osoittaa, että valtionosuus
käytetään velkaneuvontaan omassa kunnassa,
eikä jako tapahtuisi isona pakettina jossakin keskitetysti.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Kummola totesi, tässä pikkuisen
lievitetään velallisten asemaa, mutta todelliset
suuret ratkaisut ovat vielä tekemättä.
Lama ja siitä johtuva pankkikriisin tuska on monelle ollut
hyvin vaikea. Pitäisi päästä sellaiseen
tilanteeseen, että niistä henkilöistä,
jotka laman kourissa mahdollisesti menettivät kaiken omaisuutensa,
tehtäisiin yhteiskuntakelpoisia. Meillä Suomessa tämä järjestelmä on
sellainen, että jos yrittäjä on tehnyt
konkurssin esimerkiksi siitä johtuen, että on
jossakin vaiheessa ottanut vastaan ulkomaista pääomaa,
mitä pankinjohtajat tyrkyttivät, ja sitten kaatui
muun muassa devalvaatiosta johtuen, niin näitten yrittäjien
osalta se leima, mikä heidän otsaansa on isketty,
pystyttäisiin poistamaan. Siis Suomi toimii hyvin eri tavalla
kuin monet monet muut kehittyneet maat. Itse asiassa sellainen yrittäjä,
joka on tehnyt esimerkiksi konkurssin, luetaan monessa maassa yrittäjäksi,
jolla on kokemusta ja osaamista enemmän, ja arvostus on
sitä kautta sitten nostettu korkeammalle. Henkinen pääoma,
mikä tätä kautta on nyt jäänyt käyttämättä,
on tavattoman suuri. Tämä pitäisi meidän
pystyä tavalla tai toisella hyödyntämään.
Mitä sitten tulee velkaneuvojiin, mihin muun muassa
ed. E. Lahtela puuttui, niin tosiasiahan on se, että meillä on
resursseja liian vähän. Velkaneuvojia pitäisi
lisätä ihan ehdottomasti kuntiin. Tähän
asiaan on kiinnittänyt kyllä valtiovarainvaliokunnan
verojaosto omissa kannanotoissaan useampaankin kertaan huomiota.
Toivon mukaan tähän tulee ratkaisuja, niin että velkaneuvojia
olisi riittävästi. On kohtuuttoman pitkiä odotusaikoja,
että pääsee näistä asioista
keskustelemaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että pieni askel
tässä otetaan oikeaan suuntaan. Me kaikki tiedämme,
että talousneuvonnalla on tärkeä tehtävä tänäkin
päivänä. Ylivelkaantumisuhka ja -kierteen
syntyminen on varmasti tälläkin hetkellä ajankohtainen.
Näin on etenkin nuorten osalta. Tuntuu siltä,
että talousneuvontaa tarvittaisiin eritoten juuri nuorten
parissa. Vastuuta pitäisi olla myös velan antajilla.
Edellä olleissa puheenvuoroissa on todettu, että pankeissa
on tässä suhteessa nyt erilainen tunnelma kuin
silloin, kun tämä suuri, edelleen keskeisiltä osin
ratkaisematon velkaongelma meille syntyi. Mielestäni siihenkin
pitää nyt löytyä ratkaisu ripeästi.
Ihmiset pitää saada takaisin elämään,
tekemään työtä, yrittämään.
Heidän paineensa, jotka monesti heijastuvat henkisinä ja myös
somaattisina sairauksina, tulisi kyetä myös tätä kautta
ratkaisemaan ja todella terveen elämän eväät
heille antamaan. Takaajien ja velkavankeudessa olevien asia odottaa
siis ratkaisua.
Arvoisa puhemies! Tässä kiinnitetään
huomiota kuntien talous- ja velkaneuvonnan tarpeeseen ja myös
voimavaroihin. Mielestäni sekin on hyvin tärkeä,
että olisi riittävästi saatavilla voimavaroja
tämänkin asian ja yleensä velkaneuvonta-asian
hoitamiseen.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Väistö kuvasi tämän
inhimillisen tragedian ja ed. Laitinen erinomaisella tavalla sen,
mitä yhteiskunta ylivelkaantumisen kautta menettää,
nimittäin osaamisen.
Ehkä tämän ongelman mittasuhteisiin
on havahduttu vasta nyt päättymässä olevana
talvena. Velkajärjestelyjä on myönnetty
60 000. Niistä on loppuun hoidettu 10 000.
70 000 ylivelkaantunutta ei ole minkään
toimenpiteen kohteena. Korkoasia on ensimmäinen helpotus.
Ulosottolain määräaikaistaminen vuoden
kuluttua on seuraava. Sitä seuraava on sitten velkajärjestelylain uudistus,
jonka valmistelutyö on nyt näköjään vähän
viivästynyt, koska sen piti valmistua viime kuun loppuun
mennessä.
Mutta sitten täällä on nimenomaan
tänä talvena tuotu pankkien vastaantulo esille.
Ed. Kuosmanenkin sen toi täällä esille.
Se on hyvä asia, mutta osa näistä veloista
on sellaisia, joissa pankeilla ei ole enää puhevaltaa.
Ne myytiin pilkkahintaan perintäyhtiöille ja perintäyhtiöiden
toimintaidea on: eurot pois kuleksimasta. Ne tuskin tulevat vastaan,
ne ottavat tuhkatkin pesästä. Tämä on
semmoinen ryhmä, jolle nämä sinänsä hyvät
ratkaisut eivät vielä tuo helpotusta. Jotakin pitää keksiä heillekin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ylivelkakeskustelu, joka tässä virisi
hallituksen esityksestä, on minusta hyvin tähdellinen
ja tärkeä. Me olemme, kuten ed. E. Kanervan puheenvuorossa
juuri kuulimme, tänä keväänä jo
useampaan otteeseen myöskin eduskunnassa käsitelleet
ylivelkaongelmaa. On tärkeää nyt vihdoin havahtua
huomaamaan se, kuinka laajasti meillä Suomessa on inhimillisiä voimavaroja
käyttämättä johtuen velkariippuvuudesta,
joka on kohtuuttomassa määrin rasittamassa monia
suomalaisia.
Herätelukuja tähän: Ylivelkaantuneita
kotitalouksia arvioidaan maassamme olevan yli 100 000 kappaletta
ja velkajärjestelyn piirissä, kuten kuulimme,
on noin 70 000 ihmistä. Ulosoton kohteena olevia
ihmisiä on 350 000. Nämähän
ovat valtavat lukumäärät, jotka tässä on.
Tietysti ylivelkaantumisen syyt ovat monenlaisia: työttömyys,
arvioerot, yritystoiminnan vaikeudet tai takausvastuut, kuten hyvin
tiedämme. Mutta epäilemättä vaikein
ja jossain määrin epäoikeudenmukaisin
tilanne on kuitenkin niillä ihmisillä, jotka 1990-luvun
alun pankkikriisin vuoksi joutuivat vararikkoon ja ovat ajautuneet sitten
pysyvään velkariippuvuuteen. Meillähän on
se ongelma, että velat eivät nykyisen lainsäädännön
mukaan vanhene koskaan, jos velkoja hakee saataviaan ulosoton kautta
kerran kymmenessä vuodessa. Ongelmallista on se, että monien
nimelliset velat ovat jo moninkertaiset alkuperäiseen lainaan
nähden. Lisäksi ovat tulleet eri tyyppiset viivästyskorot,
esimerkiksi 18 prosentin viivästyskorko kaksinkertaistaa
hoitamattoman velan viidessä vuodessa. Monet ovat menettäneet
omaisuutensa pakkolunastuksessa ja velkajärjestelyjen kautta
ovat kertaalleen jo maksaneet sen alkuperäisen lainan,
mutta itse laina ei vain pienene. Korkorasite, erityyppiset asianajokulut
ja muut ovat jo syöneet kertaalleen alkuperäisen
lainan. Tässä on tavallaan muodostunut "virtuaalivelka",
joka ei pienene käytännössä koskaan.
Yhteiskuntahan on tullut pankkituen muodossa hätiin,
kun kymmenen vuotta sitten pankkikriisi uhkasi koko rahoitusjärjestelmäämme. Konkurssilainsäädäntö
myöskin
mahdollistaa yritystoiminnan jatkuvuuden, vaikka jokin yritys vararikkoon
ajautuisikin. Entäpäs jos vararikkoon ajautuu
ihminen. Miksi hänet on jätetty tämmöiseen
pysyvään velkariippuvuuteen senkin jälkeen,
kun hän on menettänyt jo kaikki varansa ja omaisuutensa?
Tässä, kuten totesin, meillä Suomessa
ei ole varaa jättää käyttämättä kymmenientuhansien
ihmisten luovia voimavaroja. Liian monilta on viety jopa
elämisen usko, mahdollisuudet ja halu kömpelön
lainsäädännön vuoksi.
Hallitus on tarttunut tähän asiaan, tässähän lueteltiin
näitä muutamia uudistuksia. Velkajärjestelylailla
on jo tultu ylivelkaisia vastaan, mutta sehän ei kata kaikkea
kuten hyvin tiedämme. Meillä on täällä eduskunnassa
parhaillaan käsittelyssä ulosottolain muutos.
Tavoitteena on säätää ulosottoperusteille
vanhentumisaika, joka tulisi olemaan viisitoista vuotta. Se on ehkä turhan pitkä,
se voisi olla kaksitoista tai kymmenenkin vuotta. Tämä uudistus
on joka tapauksessa erittäin tärkeä,
koska se ratkaisevasti vapauttaisi yksilöt luovaan toimintaan.
Mielestäni pitäisi myös harkita lakia,
joka kieltäisi perheen yhteisessä käytössä olevan asunnon
panttaamisen ja realisoinnin yritysvelkojen vakuutena. Tämä keskeisin
inhimilliseen toimeentuloon ja elämiseen liittyvä asia
eli asunto tulisi aina kaikissa oloissa varmistaa perheelle.
On myöskin tärkeää huomata,
että ylivelkaantuneiden ongelmien ratkaiseminen on myöskin kunnille
edullista. Täällä on puhuttu kuntien
ongelmista tänäänkin terveydenhuollon
osalta. Esimerkiksi Vantaalla, omassa kotikunnassani, on viidessä vuodessa
velkajärjestelylain ansiosta säästetty
27 miljoonaa markkaa toimeentulotukimenojen vähentymisenä,
kun velkajärjestelylakia alettiin soveltaa. Jo pelkästään
sen vuoksi ulosottolain muutokset ja velkajärjestelylain
tehostaminen ovat tärkeitä, eivät ainoastaan
inhimillisessä mielessä vaan jopa kunnallistaloudellisessa
mielessä.
Toinen varapuhemies:
Muistutan siitä, että käsittelyssä on
hallituksen esitys viivästyskorkoa koskevan lainsäädännön
muuttamisesta.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Juuri näin. Ne asiat, mitä esimerkiksi
ed. Kiljusen puheenvuoroon liittyivät, ovat hyvin olennaisia
ja liittyvät tietenkin kokonaisuutena esitykseen, mistä nyt
puhutaan. Tässä on joutunut miettimään
sitä, olemmeko me täällä eduskunnassa, kun
laman aikana ja laman jälkeen on tehty erilaisia ratkaisuja
ja lakeja muun muassa pankkikriisin osalta, tehneet ihan oikeita
ratkaisuja. Hoidimmeko pankkitukiasiaa esimerkiksi oikein? Henkilökohtaisesti
olin tietysti mukana silloin tekemässä päätöstä,
mutta jälkeenpäin ihan väistämättä on
tullut mieleen se, että kuitenkin tuki olisi tullut ohjata
vähän toisella tavalla elikkä ei niin
suoraan pankeille vaan enemmänkin näille asiakkaille,
pankkien asiakkaille, yrityksille, yksityisasiakkaille ja sillä tavalla
olisi helpotettu niitten asemaa, jolloin todennäköisesti
ei olisi käynyt niin, että tämmöinen
valtava konkurssiaalto olisi toteutunut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kanerva otti äsken esille
asian perintäyhtiöistä. Nyt Arsenal ja
mitkä kaikki myyvät ulkolaisille perintäyhtiöille
meidän velkamme. Me suomalaisina olemme aika taitavia näköjään
tekemään tämmöisiä ihmeellisiä temppuja.
Ilmeisesti meni 5 prosentin hinnasta. Tämä koskee
nimenomaan korkojuttua tässä, koska niihin sisältyy
aika paljon korkoja. Nyt ne ovat varmasti ulottumattomissa sillä tavalla,
että ne perivät sieltä, rahastavat härskisti
suomalaisia ihmisiä, rahat menevät Ruotsiin. Ruotsissa
on nyt pääpaikka, mistä näitä hoidetaan.
Siinäkin tehtiin omituinen juttu, että miksei
suomalaisia suoraan vapautettu, tehty velkajärjestelypaketti,
jossa 5 prosentilla olisi selvinnyt alkuperäisestä pääomasta,
eikä tämmöistä temppua. Nyt
pelkään juuri sitä, kuten juuri totesin,
että tämä laki ei ylety sinne asti, jotta
voidaan sovitella Ruotsissa olevia perintöyhtiöiden
saatavia, jotka hoidetaan sieltä käsin, suomalaisilta
ihmisiltä rahat, niin kuin eurot talteen kuleksimasta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tämän aiheen
laita-alueelta ed. Laitiselle.
Silloin 90-luvun alkupuolella oltiin niin lähellä,
pankkien vakavaraisuusprosenttia, 8 prosenttia, että oli
lähellä keikahtavatko pankit. Siitä olisi
sitten taas ollut seurauksena, että tallettajat olisivat
olleet se menettäjäryhmä elikkä siinä olisi vaihtunut
toisin päin. Olisi pitänyt tehdä kaksoisstrategia,
joka liittyy viivästyskorkoasiaankin, vaan siihen ei ilmiselvästi
ollut aikaa, mutta jälkeenpäin on ilmiselvästi
myöskin havaittu, kuinka helppoa on ollut arvostella, kuinka
helppoa on ollut löytää virheitä 90-luvun
alkupuolesta. Olen ollut niitä itsekin yhden kirjan verran
etsimässä.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! En kiellä ollenkaan ed. Pulliaisen
esille ottamaa tosiasiaa siitä, että pankit todella
olivat kiikunkaakun, mutta samalla on todettava se, että monet pankit
käyttivät hyväksi tilannetta ja realisoivat myös
hyvin toimivien vaikeuksissa olevien pienyritysten omistajien omaisuutta.
Tämä tilanne, joka silloin syntyi, heijastuu nyt
vielä kymmenientuhansien ihmisten elämässä.
Tästä syystä tämä lakiesitys,
joka nyt on käsittelyssä, on tietenkin tärkeä,
jotta voitaisiin erityisesti korjata niiden velallisten asemaa,
joilta edelleenkin peritään nykyistä korkotasoa
korkeampaa viivästyskorkoa. Mielestäni pitäisi
tehdä selvitys, vaikkakin kysymys on historiasta, niistä tapauksista, joissa
selkeästi pankit ovat toimineet tavalla, joka on eettisesti
ja moraalisesti väärin ja jossa on realisoitu
ihmisten omaisuus, myyty se sen jälkeen huomattavasti kalliimmalla
ehkäpä siten, että uusi ostajakin ja
hinta ovat olleet jo etukäteen tiedossa. Tällaisia
tapauksiahan kansanedustajille välitetään
jatkuvasti.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt on käyty
keskustelua viivästyskorkoon liittyen luonnollisesti siitä historiallisesta taustasta
eli pankkikriisistä, joka tässä heijastuu. Ed.
Pulliainen pohdiskeli tätä pankkikriisin ratkaisumallia
Suomessa. Kaikki me näimme, että pankit olivat
suurissa vaikeuksissa ja yhteiskunnan oli syytä tulla tukemaan
tuon kriisin ratkaisua. Mutta Suomessa kriisi hoidettiin porvarihallituksen
toimesta täysin toisella tavalla kuin vastaavassa kriisitilanteessa
hoidettiin tilanne Ruotsissa ja Norjassa, joissa samanaikaisesti
kun yhteiskunta tuli hätiin, silloin myöskin pankkien omistajat
kantoivat oman vastuunsa ja heidän omistuksensa nollattiin.
Tällöin sitten myöhemmässä vaiheessa,
kun pankit palautettiin ja yksityistettiin, saatiin takaisin se
yhteiskunnan antama tuki. Me sen sijaan arvioiden mukaan 40—50 miljardia
markkaa käytimme tähän pankkitukeen,
ilman että omistajat kantoivat sitä normaalia
riskiä, joka yritystoimintaan kuuluu. Kaiken lisäksi
nyt sitten tässä vaiheessa näemme, kun velalliset
ovat vaikeuksissa, että pankeilta ei tahdo löytyä sympatiaa
ollenkaan eli pankin omistusrakenteista ei löydy sympatiaa
niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat joutuneet sitten
pysyvään velkariippuvuuteen.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti vielä: Tämä pankkituki
oli kaksijakoista. Myönnettiin pankeille pääomatuki,
joka oli noin 8 miljardia markkaa, jossa oli ehto, että pankkien
pitää maksaa se takaisin korkoineen, ja näin
tapahtunut. Sitten muu tuki, joka oli sitä massiivista
tukea, olisi mielestäni tullut ohjata toisella tavalla.
Minä tunnen, niin kuin varmasti jokainen teistä muistakin
tuntee, kymmeniä sellaisia yrittäjiä,
jotka joutuivat tähän kierteeseen ja joiden liiketoiminnan,
yritystoiminnan, pankit ajoivat omista intresseistään
lähtien alas, ja jälki näkyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä historia on tietysti
keskustelun arvoinen, koska siitä seurauksena on juuri
se, mitä nyt käsitellään. Tässä oli
se kolmaskin malli, arvoisa puhemies, ja se oli USA:n-malli, jossa
250 säästöpankkia meni konkurssiin. Siitäkin
on olemassa historiallinen näyttö täsmälleen
siltä samalta ajalta. Mikä koskee sitten sitä,
mikä on nyt se todellinen akuutti ongelma, niin tämä,
jos uskalletaan nyt sanoa, pankkien sikailuvaihe tuli tämän pääomasijoituskauden
jälkeen. Nyt me kärsimme siitä; sen seurausta
on lainsäädäntö, joka juuri
nyt on käsittelyssä, elikkä se meni tällä tavalla. Ed.
Kiljunen oli aivan oikeassa, ed. Laakso myöskin, etteivät
pankit tunteneet minkäänlaista vastaantulohalukkuutta,
vaikka yhteiskunta oli pelastanut ne.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! On aivan totta, kuten ed. Kiljunen totesi, että Suomessa
pankkikriisi päätettiin hoitaa eri tavalla kuin Ruotsissa
ja Norjassa, ja sen takia kustannukset ovat kalliit. Ed. Kiljunen
on myös siinäkin oikeassa, että kysymys
oli Ahon hallituksen esityksestä, josta eduskunnassa äänestettiin,
eli otammeko käyttöön Ruotsin tavan hoitaa
vai otammeko sen tavan hoitaa, jossa pankkien omistajat eivät
ole ensi sijassa vastuussa pankkien antamista lainoista vaan yhteiskunta
tulee välittömästi apuun.
Mutta, ed. Kiljunen, yksi asia olisi vielä ollut tärkeä lisätä.
Kun eduskunnassa tästä asiasta äänestettiin,
SDP:n eduskuntaryhmä äänesti Ahon hallituksen
esityksen puolesta, vaikkakin SDP:n eduskuntaryhmä oli
oppositiossa. Tämä johtui siitä, että SDP
oli niin tiukasti sidoksissa Suomen Työväen Säästöpankkiin
siinä tilanteessa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
mielenkiintoista keskustelua. Minä arvostan monessa ed.
Kiljusen asiantuntemusta, mutta se kuva, jonka hän piirsi
niistä toimista, joita pankkituen käsitteen alla
tehtiin, ei nyt kyllä kerta kaikkiaan pidä ihan
paikkaansa sen totuuden kanssa, mitä niinä vuosina
tapahtui. Tilannehan oli se, että varsinainen suora rahoitus
käytettiin nimenomaan Säästöpankin
konkurssiin ajautumiseen, käytän tätä kieltä,
siitä seuranneisiin kustannuksiin. Siihenhän suora
raha käytettiin. Muu raha, jonka valtio käytti,
käytettiin pääomatukena, jonka pääomatuen
ehtoihin kuului se, että ne muut pankit eivät
saaneet jakaa penniäkään osinkoa omistajilleen,
ennen kuin joka ainoa penni, jonka nämä pankit
olivat pääomatukea saaneet, oli maksettu valtiolle
takaisin. Eikö niin, ed. Kiljunen, että tämä oli
se pääarkkitehtuuri, jolla se homma rakennettiin?
Minä en ollenkaan väitä sitä,
että kaikki se, mikä tehtiin, olisi tapahtunut
oikein ja mennyt kaikki parhaalla mahdollisella tavalla. Taatusti jää kritiikkiä jälkikäteen.
Mutta minä haluan nyt tämän asian korjata,
ettei jää väärää käsitystä siitä,
että yksittäisten muidenkin pankkien taskuun rahaa
työnnettiin; niin ei tapahtunut.
Yleiskeskustelu päättyy.