7) Laki perusopetuslain 32 §:n muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Laki perusopetuslain 32 §:n
uudistamisesta tai oikeastaan muuttamisesta on täällä eduskunnan
keskustelussa ties kuinka monennen kerran. Tämä siitä syystä,
että erinäisissä keskusteluissa ministeri
aiemmin on lupaillut näitä rahoja budjettiin vuosi
vuodelta, mutta jostakin syystä niitä ei vielä ole
tullut. Siitä syystä keskustan eduskuntaryhmä on
päättänyt tukea ministeriä ennen
budjettiriihen keskustelua tässä hankkeessa, että hän
edelleenkin muistaisi tämän rahan osuutta, kun
hallitus budjettilinjauksiaan tekee.
Erikoisesti haluan edustajia perehdytettävän ed.
Jukka Vihriälän tekemään kirjalliseen
kysymykseen, jossa ministeri vastaa tähän määrärahahankkeeseen
seuraavasti: "- - viime vuonna ja kuluvana vuonna toteutettu taloudellisten
resurssien lisäys edesauttaa myös esiopetuksen
kehittämistavoitteiden toteutumista, vaikkei laskennallisen
valtionosuuden lisäyksiä ole erikseen kohdistettu
tai "korvamerkitty" nimenomaan esiopetukseen tai sen matkaedun toteuttamiseen."
Totean tähän vain sen, että kuten
jo tätä lakia säädettäessä kerroimme
ja totesimme, 700 tuntia ollaan toteuttamassa 400 tunnin hinnalla.
Se on tosiasia tänäkin päivänä,
kun luemme lääninhallituksen raportteja, jotka
on näinä päivinä julkaistu esimerkiksi
Internetissä. Ne kertovat karua totuutta siitä,
mikä on kuntien palaute esiopetuksen järjestämisestä.
Arvoisa puhemies! Olen tonkinut joitakin tilastoja esiopetuskyydeistä nimenomaan.
Tällä kertaa käsittelyssäni
ovat Itä-Suomen raportit ja toisena Pohjois-Suomen raportit.
Otaksun, että ed. Takkula käsittelee sitten Lapin
osalta tätä asiaa, jossa tilanne on hyvin hanskassa
johtuen siitä, että siellä koulukuljetuksia
joudutaan muutenkin järjestämään
kunnan toimesta, olipa sitten matka monta tai useita poron "niitä"
juoksemia. (Ed. Takkula: Lapissa on hyvät edustajat!) — Näin
juuri.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Itä-Suomen osalta
totean, että kuudessa maaseutumaisessa kunnassa lapsia
oli maksullisessa kuljetuksessa. Sen lisäksi kuljetuksen
tarve taajama- ja maaseutumaisissa kunnissa on suurempi kuin kaupunkimaisissa
kunnissa, tämän voi ajatella jo ennakkoonkin.
Tämä aiheuttaa näille kunnille suhteellisesti
suuremman menoerän, joka on pois puolestaan muun muassa
opetukseen käytettävissä olevista resursseista.
Tässä puhutaan siis yksikköhinnasta.
Näin koulutuksellinen tasavertaisuus taajama- ja maaseutumaisissa
kunnissa saattaa kärsiä kaupunkimaisiin kuntiin
verrattuna.
Totean vielä sen, että kuljetuksessa olevista lapsista
arviolta 88 prosenttia sai maksuttoman kuljetuksen. Kunnissa, joissa
kuljetus järjestettiin maksullisena, osallistuminen esiopetukseen oli
yhtä suuri kuin kunnissa keskimäärin.
Pohjois-Savossa maksullisessa kuljetuksessa oli suhteellisesti eniten,
arviolta 21 prosenttia, kuljetuksessa olevista lapsista, eli vanhemmat
siitä huolimatta ovat yrittäneet lapsiansa tänne
esiopetukseen viedä. Mutta niin kuin äsken kerroin,
jostakin tämä on sitten pois.
Seuraavaksi käsittelen lyhyesti Pohjois-Suomea ja Kainuuta.
Siellä läänin 51:stä kunnasta 41,
siis 80 prosenttia, järjesti esiopetuksessa oleville kuljetuksen
kodista tai päivähoitopaikasta esiopetuksen järjestämispaikkaan.
Kainuussa 9 kuntaa 10:stä järjesti kuljetuksen
ja Pohjois-Pohjanmaalla 32 kuntaa 41:stä järjesti
kuljetuksen. Maaseutumaisissa kunnissa kuljetuksen järjestäminen
oli yleisempää verrattuna kaupunkimaisiin ja taajaan
asuttuihin kuntiin.
Seuraavana kunnat ovat sitten todenneet, miten heidän
maksuttoman kuljetuksensa laita oli. Taajaan asutuissa kunnissa
vain vajaalla puolella oli maksuton kuljetus, siis vain vajaalla
puolella. Kainuussa ei ollut lainkaan erikseen järjestettyä maksutonta
kuljetusta. Koulukuljetusten yhteydessä maksullisessa kuljetuksessa
oli 8 prosenttia, muutoin järjestetyssä kuljetuksessa 3 prosenttia
lapsista.
Ongelmakohtia, joita kunnilta on kysytty, ovat seuraavat: Seitsemän
kuntaa ilmoitti, että esiopetus on sujunut heillä moitteettomasti,
siinä ei ole parantamisen varaa, mutta kaikissa muissa
kunnissa suurimmat esiopetuksen järjestämiseen
liittyvät ongelmat ovat erityistä tukea tarvitsevien esiopetus,
esiopetuksen järjestäminen 1.—2. luokkien
yhteydessä, kuljetukset, määrärahojen niukkuus
ja liian suuret ryhmäkoot eli kaikki nämä asiat,
joita eduskunta tehdessään esiopetusmietintöä ennakoi
ja otti huomioon.
Totean vielä puhuessani tästä eduskunnan mietinnöstä ja
siihen liittyvästä lausumasta, jossa edellytettiin,
että esiopetukseen osallistuvat oppilaat saatettaisiin
kuljetusetuuden piiriin: seuraukset tiedämme, että näin
ei ole vielä tapahtunut.
Arvoisa puhemies! Kun hallitus aina perää sitä,
mistä rahat kaikkeen moiseen, mitä oppositio vaatii,
niin itse olen tuota budjettia tarkastellut ja löytänyt
ainakin yhden sellaisen kohdan, josta kaikki alueet Suomessa eivät
pääse osalliseksi, ja tämä on
EU:n, siis opetusministeriön sisällä löytyvä,
rakennerahastojen valtionosuusmomentti, jossa opetusministeriön
alalla on 60,9 miljoonaa euroa. Korotusta edelliseen vuoteen tähän
summaan on jopa yli 23 miljoonaa euroa. Rahaa on ilmeisesti käytetty
lyhytkestoisiin projekteihin ja hankkeisiin tai se on niihin varattu.
Arvoisa puhemies! Tämän vuoksi katsonkin, että kun
nämä EU:n rakennerahastoprojektirahat eivät
yllä kaikkiin Suomen kolkkiin, esiopetus kuitenkin yltää.
Nyt toivonkin ja oletan, että koko keskustan eduskuntaryhmä näin
toivoo, että lasten perustaitojen hankinta asetetaan myös rahoituksessa
sille kuuluvaan asemaan. Lasten elämän alkutaipaleen
tukeminen ei ole projekti, se on enemmän kuin peruskiven
muurausta.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoite
otetaan sivistysvaliokunnassa sille kuuluvaan käsittelyyn
ja viimeinkin kaikkien eduskuntaryhmien siunaama raha tälle
hankkeelle löytyy.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Kerola sanoi, valitettavasti
tämä asia ei edelleenkään ole
kaikista keskusteluista huolimatta hoidossa, vaikka esiopetus tuli
lakisääteiseksi kunnille järjestää jo
viime elokuussa. Esiopetuksessa on valtavan suuria alueellisia eroja
ja myöskin erilaisia tarpeita. Kun maaseutumaisissa kunnissa
ovat tavallisesti esiopetukseen matkat hyvinkin pitkiä,
siksi tietysti on välttämätöntä,
että näissä maaseutumaisissa kunnissa
maksuton esiopetuskuljetus järjestetään.
Korostaisin myös Pääkaupunkiseutua, sillä yhtä lailla
Pääkaupunkiseudulla maksuton esiopetuskuljetus
on tarpeen turvallisuuden vuoksi vilkkaan liikenteen takia. Eroja
on, mutta kuitenkin tarpeita maksuttomaan kuljetukseen on monenlaisilla
alueilla.
Ed. Kerolan aloite on mitä kannatettavin ja toivon
sille menestystä. Se ajaa juuri sitä lasten ansaitsemaa
tasa-arvoa myös esiopetuksen suhteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin haluan yhtyä näihin
ajatuksiin, joissa äsken ed. Karpela kannatti ed. Kerolan
tekemää lakialoitetta 34 perusopetuslain 32 §:n muuttamisesta.
Itse olen myös yksi tämän aloitteen allekirjoittaja.
Tällä aloitteellahan halutaan todella poistaa
eriarvoisuutta, joka tässä maassa eri kuntien
välille on syntynyt. Kuitenkin laki perusopetuksesta ja
myös esikoulusta on sama kaikkialla maassa. Tämän
vuoksi olisi aiheellista päästä saman
kaltaisiin kuljetusmahdollisuuksiin.
Toisaalta jossakin voi olla huolenaiheena pitkät matkat.
Maaseudulla aivan konkreettinen tosiasia ovat karhut ja muut suurpedot,
jotka on otettava huomioon ei vain koululaisten kuljetuksissa vaan
kohta monessa muussakin toiminnassa. Tämän vuoksi
tuo kysymys turvallisuudesta on hyvin keskeinen seikka. Samoin,
kuten ed. Karpela toi esille, koululaiselle, myöskin vielä peruskoulun
alemmilla luokilla olevalle, on ihan psykologisten tutkimusten mukaan
koulumatka tietty turvallisuusriski. Eräskin psykologinen
tutkimus osoitti, että vasta 11-vuotias pystyy reagoimaan
sivulta tuleviin vaaraärsykkeisiin vaikkapa tietä tai
katua ylittäessään, jos tien toisella puolella
on jokin semmoinen houkutus, jota kohti pitäisi mennä.
Vielä 11-vuotias menee sen tien yli ensisijaisemmin kuin
reagoi sivulta tulevaan vaaraan.
Kyllä turvallisuus on myös kysymys, joka koskettaa
kaikkialla. Samoin kunnat ovat joutuneet tässä ahdingossa
ja paniikkitilanteessa, joka kunnissa on, tekemään
hyvinkin keinotekoisia reittejä koulutakseille ja koulubusseille,
jotta kulut saataisiin minimoitua, mutta silloin matkat ovat maksimoituneet
ja pidentyneet. Ne ovat todellakin pidentyneet. Saattaisi olla hyvinkin
suora reitti — tiedän sen omasta kunnastani Keuruulta,
jossa olen paikallisliikennetoimikunnan puheenjohtajana myöskin,
kuinka vanhemmat ovat pettyneitä, kun olisi suora tie,
ei olisi kovinkaan pitkä matka, mutta koulutaksi tai koulubussi
tekee moninkertaisen matkan, koska saman ajoneuvon pitää kerätä lasti
täyteen ja palvella kustannustehokkaasti. Nämä ovat
niitä käytännön vaikeita ongelmia,
jotka on hyvä tiedostaa ja joihin toivottaisiin kunnille
taloudellisia voimavaroja.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan lämpimästi
ed. Kerolan aloitetta, jonka yksi allekirjoittaja olen.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä haluaisin vielä korostaa,
että nyt on kyse sellaisen asian hoitamisesta, jonka hoitamista koko
eduskunta ja erityisvaliokuntana vielä sivistysvaliokunta
ovat edellyttäneet eli sitä, että kaikki
esiopetukseen osallistuvat oppilaat saatetaan myös kuljetusetuuden
piiriin, elikkä tämä asia on harvinaisen
yksiselitteinen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden kannalta. Muistan
hyvin, kun ministeri Rask täällä myönsi
tämän kohtuuttoman puutteen, kun hän
esitteli asiaa silloin, kun esiopetuksesta säädettiin,
ja sen jälkeenkin tästä asiasta on monta
kertaa puhuttu ja jopa äänestetty. Minusta voisi
tähän todeta senkin, että tämä tilanne
esiopetuksessa tältä osin siis ei ole tällä hetkellä perustuslain
mukainen. Perustuslakihan edellyttää sitä,
että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus
saada kykyjensä ja erityisten tarpeittensa mukaista opetusta
ja kehittää itseään varallisuudesta
riippumatta. Tämä kohta ei todellakaan esiopetuksen
kohdalla toteudu. Siinäkin mielessä on korkea
aika hoitaa tämä asia kuntoon.
Ed. Kerola ansiokkaasti esitteli täällä tilastoja.
Niistä kävi ilmi, että esimerkiksi omalla
alueellani Pohjois-Savossa maksullisessa kuljetuksessa on peräti
21 prosenttia näistä esikoululaisista. Tämä tietysti
kertoo siitä, että tahtoa kodeilta ja vanhemmilta
löytyy, mutta totta kai tilanne on erittäin epäoikeudenmukainen
ja kohtuuton. Erityisesti Itä-Suomessa on paljon köyhiä kuntia,
joilla ei ole varaa järjestää omalla
kustannuksellaan tätä kuljetusta. Se
todella on sitten pois tästä muutenkin niukasta
koulutusbudjetista.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oli ennen sanonta, että jos teet
jotain, tee se kunnolla. Tässä täytyy
todeta, että hallitus ei ole tätä asiaa
tehnyt kunnolla, halusi hoitaa esiopetuksen puolittain. Se on nyt
järjestetty, mutta koulumatkat jäivät
avoimiksi. Tästä on, niin kuin ed. Kerolan lakialoitteessa
on todettu, esiopetusta koskevan lain lähetekeskustelussa
eduskunta ilmaissut asiasta tahtonsa. Yhtä lailla sivistysvaliokunnan
mietinnössä on edellytetty koulukuljetuksia, ja
asia on edelleen avoin. Minusta täällä on
selkeästi todettu, että lapset ovat
joutuneet hyvin eriarvoiseen asemaan niin maaseutukunnissa kuin
myöskin Pääkaupunkiseudulla, olkoonpa kysymys
sitten pitkistä tai vaarallisista matkoista tai liikenneturvasta
tai suurpedoista. Joka tapauksessa minusta lähtökohta
on se, että jos me jotain järjestämme,
meidän on saatettava kansalaiset tasa-arvoiseen ja tasavertaiseen
asemaan ja toisaalta yhtä lailla kunnilla, jos ne joutuvat nämä koulukuljetukset
järjestämään, tulee olla oikeus
myöskin valtionosuuteen esiopetuksen osalta, kun se on
järjestetty peruskoulussa.
Tässä mielessä on syytä uskoa,
että sivistysvaliokunta ottaa tämän asian
käsittelyyn ja vie hyvään lopputulokseen.
Valtion rahoitus tulee esiopetuksen kuljetuksiin saada.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Laki perusopetuslain 32 §:n muuttamisesta
koskien esiopetuksen kuljetusta on tarpeellinen. Tämä on
jatkoa todellakin sille esiopetusuudistukselle, joka tässä talossa
on toteutettu.
On selvää, että kuljetuksen järjestämisen
jokaiselle eri puolilla Suomea varallisuudesta riippumatta pitäisi
olla perustuslain hengen mukainen toimenpide, mutta taitaa olla
niin, että perustuslakia tulkitaan esiopetuksen kohdalla
kuitenkin vielä toisin kuin varsinaisen perusopetuksen kohdalla.
Sen vuoksi tällainen porsaanreikä on päässyt
syntymään ja kaikki kunnat eivät ole
pystyneet huolehtimaan johtuen kuntien tiukista taloudellisista
resursseista tästä esiopetuksen kuljettamisesta.
Itse tulen Lapin läänistä, maakunnasta,
joka on tunnettu pitkistä etäisyyksistä ja
harvasta asutuksesta. Huolimatta siitä, että monet
meidän kuntamme taistelevat negatiivisen vuosikatteen voittamiseksi
kuntataloudessa, meillä on kuitenkin syntynyt melko laaja
yksimielisyys ja ymmärrys siitä, että esiopetuksessa
olevat lapset halutaan saattaa esiopetuksen piiriin, vaikka se jonkin
verran lisää taloudellisia rasitteita kunnalle tietää.
Näin valitettavasti tällä hetkellä ei
tapahdu kaikissa kunnissa. Sen vuoksi on kyllä enemmän
kuin toivottavaa, että valtiovalta tässä kantaa
oman vastuunsa, lisää yksikköhintoja
taikka sitten muuttaa valtionosuusjärjestelmää niin,
että kunnat voivat järjestää tämän
esiopetuksen kuljettamisen. Hyvin useissa tapauksissa kysymys on
kuitenkin enemmän tahdosta. Nimittäin monet lapset
tulevat esiopetukseen samoista taloista ja samoilta seuduilta kuin
jo perusopetuksen piirissä olevat. Näin ollen
myöskin joustavuutta tässä asiassa tarvittaisiin,
jotta nämä lapset voisivat siirtyä taksien
kyytiin tai linja-autojen kyytiin, niin että heidän
perheensä varallisuutta tätä kautta ei
rasiteta.
Kysymys on siis tärkeästä periaatteellisesta asiasta,
johon suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa luulisi olevan varaa.
Vuoden 66 vaalien jälkeen rakennettu hyvinvointiyhteiskunta koulutuksen
osalta pyrki turvaamaan sen, että kaikilla kansakoulussa,
sen jälkeisessä peruskoulussa olleilla toteutuivat
nämä tasavertaisuuden ja tasa-arvoisuuden periaatteet
eri puolilla Suomea. Sen vuoksi on enemmän kuin toivottavaa nyt
2000-luvun Suomessa, että me uudistaessamme koulutusta,
uudistaessamme koulujärjestelmää myöskin
kannamme huolta tästä yhteisvastuun, tasa-arvoisuuden
periaatteesta.
Omalta osaltani toivon, että tämä lakialoite voisi
mennä läpi jo näillä valtiopäivillä,
koska me kaikki tiedämme sen, että seuraavien
eduskuntavaalien jälkeen kokoontuva uusi eduskunta joutuu
toimimaan taloudellisesti monta kertaa vaikeammassa ympäristössä johtuen
siitä, että talouteen vaikuttavat tekijät
Euroopan unionin laajentumisen myötä, uusi verokilpailu,
syövät ennestään valtion mahdollisuuksia
erilaisiin tulonsiirtoihin ja erilaisten palvelujen järjestämiseen. Sen
vuoksi nämä koulutukseen samoin kuin terveydenhuoltoon — mutta
tässä tapauksessa, kun puhutaan perusopetuslain
32 §:stä, koulutukseen — liittyvät
uudistukset tulisi toteuttaa nyt, niiden rahoituspohja tulisi varmistaa
nyt. Näin ollen me sitä kautta jo linjaisimme
sen, että nämä sinänsä pienet
mutta tärkeät kulut jo tästä eteenpäin
vuosiksi varattaisiin valtion budjetissa käytettäväksi
niin, että jokainen nuori, lapsi, esiopetukseen tuleva
voisi olla varma niin kuin hänen perheensäkin
siitä, että perheen lapsilla on oikeus koulutukseen,
laaja-alaiseen sivistykseen suomalaisessa peruskoulujärjestelmässä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että sitä koulujärjestelmää,
mikä yhteistyössä tässä maassa
on rakennettu 60-luvun jälkeen erityisen voimakkaasti,
voitaisiin kehittää ja sille voitaisiin myöskin jatkossa
tarjota riittävät taloudelliset resurssit, niin
että luomme ehyen ja turvatun tulevaisuuden kuvaa myöskin
tuleville sukupolville.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Esiopetuksessa olevat lapset tarvitsevat
kuljetuspalveluita niin taajaan asutuilla alueilla kuin haja-asutusalueillakin
turvallisuuden ja toimivuuden kannalta. On hyvin tärkeää,
että tämä eduskunnan hyvin yksimielisesti
ilmaisema tahto nyt toteutuisi, että kuljetuspalvelut toimisivat
ja tämän kaltainen eriarvoisuus tästä valtakunnasta
lasten ja näiden perheiden kohdalla poistuisi. Mikäli
oikein ymmärsin, tämä voitaisiin toteuttaa
myös opetusministeriön sisäisillä varainsiirroilla,
jotta asia tulisi kuntoon ja eriarvoisuus poistuisi.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Esiopetuksen toteutuminen sinällään
on ollut hyvä koulutuksellinen asia. Ongelmana on kuitenkin ja
eritoten juuri koulutuksellisesta ja alueellisesta tasavertaisuudesta
katsottuna koulumatkojen toteutuminen ja siihen liittyvä valtion
rahoitus. Mielestäni esiopetukseen osallistuville tulisi koko
maassa olla samaan tapaan mahdollisuus maksuttomiin koulumatkoihin
kuin peruskouluunkin osallistuville.
Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä,
että ed. Inkeri Kerolan ym. lakialoite otetaan vihdoin
vakavasti käsittelyyn sivistysvaliokunnassa ja tähän liittyvät
ratkaisut toteutetaan viimeistään tulevan vuoden
talousarviossa. Ei tämä voi olla rahasta kiinni.
Tiedämme vallan hyvin, että koulutus, osaaminen
ja siihen liittyvät toimenpiteet ovat hyvin tärkeällä sijalla,
kun myös lasten ja nuorten syrjäytymistä estetään,
ja on tärkeää, että tämä voi
tapahtua jo siinä iässä olevien lasten osalta
kuin esikouluikäiset ovat. Tasa-arvo asuinpaikasta ja perheen
taloudellisista voimavaroista riippumatta pitäisi vihdoin
kyetä Suomessa toteuttamaan. Pohjois-Karjalassa, muun muassa
Pyhäselässä, tämä on
koettu merkittävänä ongelmana.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kerolan lähdettyä lupasin
hänen puheenvuoronsa käyttää ja
kiittää hyvästä keskustelusta
hänen puolestaan.
Loppuyhteenvedoksi mainittakoon, että kun emme tässä yhteiskunnassa
oleta, että seitsemänvuotiaskaan vielä koulumatkojaan
yksin osaa turvallisesti kulkea taajamassa, maaseutumaisissa kunnissa
tai Pääkaupunkiseudulla, tuskin voimme sitä kuusivuotiaaltakaan
odottaa. Mutta ed. Kerolan puolesta ja sivistysvaliokunnan jäsenenä sekä aloitteen
niin ikään allekirjoittaneena on hienoa, että näin
moni edustaja keskusteluun lähti mukaan ja tämän
asian tärkeäksi koki. Todella toivomme, että nyt
olisi aika toteuttaa tämänkin epäkohdan
korjaus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Karpela jo kiitti, ei ole enää tarkoitus
virittää uutta keskustelua. Mutta puheenvuorossani
toin esille suurpedot maaseudulla, joka maaseutu saattaa ulottua
jo aivan Pääkaupunkiseudun tuntumiin saakka näissä merkeissä.
Tämä on aivan todella konkreettinen asia, joka
koskettaa nimenomaan koulukyytien tarvetta ja nimenomaan esiopetusta.
Tämä on aivan uusi asia, jota sata vuotta sitten
ei tarvinnut vaaratekijänä noteerata mutta joka
on nyt olemassa oleva asia. On todella hyvä yhtyä ed.
Karpelan kiitoksiin ja omistaa niitä puheenvuoron käyttäjänä itselleenkin.
Keskustelu päättyy.