5) Hallituksen esitys laiksi koe-eläintoiminnasta ja
laiksi eläinsuojelulain muuttamisesta
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän lain tärkein
uudistus on Etelä-Suomen lääninhallitukseen
sijoitettava eläinkoelautakunta, jonka tehtävänä on
eläinkoehakemusten arviointi ja lupien myöntäminen.
Aiemmin koesuunnitelmat arvioi kunkin koe-eläinlaitoksen
sisäinen koe-eläintoimikunta, ja ainakin toivoin,
että tämä uusi systeemi voisi tuoda mukanaan
kriittisempää otetta. Jos minä saisin
päättää lain tarkoituksen, niin
se olisi suojella koe-eläimiä parhaalla mahdollisella
tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta ja
edistää koe-eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua
sekä koe-eläinten käytölle vaihtoehtoisten
menetelmien kehittämistä ja käyttöä.
Lakiesitys kuitenkin luettelee varsin löyhästi ne
tarkoitukset, joita varten eläinkokeita saa tehdä.
Kasvien tautien tutkiminen tai lähes mikä tahansa
tieteellinen tutkimus riittää syyksi. Laki ei lähtökohtaisesti
pyri eläinten suojeluun, vaan eläinkokeiden lievään
rajoittamiseen. Eläinkokeen saa tehdä esimerkiksi,
mikäli tavoitellun tuloksen saavuttamiseksi ei ole käytännössä mahdollista
käyttää muuta tieteellisesti luotettavaa menetelmää.
On kuitenkin aika lailla tulkinnanvaraista, mitä se tarkoittaa,
että ei ole käytännössä mahdollista.
Esimerkiksi riittävätkö taloudelliset
resurssit tähän perusteluksi?
Lisäksi lakiesityksen mukaan eläinkokeet kädellisillä ovat
edelleenkin sallittuja. Apinakokeet ovat yksi kritisoiduimmista
eläinkokeista jo siitä syystä, että kädelliset
muistuttavat sekä käyttäytymiseltään
että fysiologialtaan ihmistä. Kädellisten
käyttö olisi kiellettävä kokonaan. Myös
voimakasta kärsimystä aiheuttavat kokeet ovat
esityksen mukaan sallittuja, vaikka niille olisi aina käytännössä mahdollista
löytää parempi vaihtoehto. Lisäksi
hyvin tuskallisessa kokeessa ollutta eläintä voi
esityksen mukaan käyttää toistuvasti
uusissa eläinkokeissa. Tämä pitäisi
ehdottomasti kieltää.
Nykyisen hallitusohjelman tavoitteena on vähentää koe-eläinten
käyttöä, mutta keinoja tämän
saavuttamiseksi ei ole kunnolla mietitty eikä tämäkään
lakiesitys ole riittävän edistyksellinen tämän
tavoitteen saavuttamiseksi. Sinänsä se ei ole
mitenkään kovin ihmeellistä, koska näin
on monelle muullekin hallitusohjelman kohdalle vaarassa käydä.
Eläinkoelain lisäksi toinen keino vähentää koe-eläinten
käyttöä olisi vaihtoehtoisten menetelmien
kehittämisen avokätinen rahoittaminen. Tämä vaihtoehtomenetelmien
kehittäminen ja kaupallistaminen saattaisi olla Suomelle
myös taloudellinen mahdollisuus, koska tulevina vuosina
menetelmiä tullaan kaipaamaan runsaasti, erityisesti kun
kosmetiikkadirektiivi ja EU:n tuleva kemikaalilainsäädäntö tulevat
voimaan. Suomessa on jo vaihtoehtoisten menetelmien osaamista, mutta
kasvaakseen ala tarvitsee runsaasti lisärahoitusta.
Arvoisa puhemies! Keskusteluun eläinkokeista liittyy
oleellisesti tällainen periaate kuin kolmen R:n periaate;
nämä R:t tulevat englanninkielisistä sanoista
replacement eli vaihtoehtoisten menetelmien käyttö,
reduction eli eläinmäärän vähentäminen
ja refinement eli eläinten kipujen lievitys ja hyvinvoinnin
edistäminen. Tätä kolmen R:n periaatetta
pitäisi soveltaa kaikkeen kivuntuntoisten koe-eläinten
käyttöön eikä vain varsinaisten
eläinkokeiden tekemiseen aikuisilla selkärankaisilla
eläimillä. Lisäksi kivun lievittämistä olisi
edellytettävä kaikissa kipua aiheuttavissa toimenpiteissä.
Arvoisa puhemies! Vielä jonkin verran haluaisin pohtia,
mitkä voisivat olla hyväksyttävät
syyt eläinkokeiden tekemiseen. Vaikka, totta kai, niin minulla
kuin monella muullakin eläinten oikeuksien puolustajalla
ensin selkäydinreaktiona on se, että eläinkokeita
ei lainkaan tulisi tehdä, toki jonkinlaista välivaiheen
ajatteluakin tässä asiassa tarvitaan.
Nyt tässä hallituksen esityksessä on
noudatettu orjallisesti Euroopan neuvoston koe-eläinsopimuksen
vanhentunutta tekstiä siten, että kokeen hyväksyttävät
tarkoitukset kattavat lähes kaiken mahdollisen. Eläinkokeiden
teko esimerkiksi kasvitautien tutkimiseksi ja oikeuslääketieteellisiin
tarkoituksiin ei ole eettisesti hyväksyttävää eikä myöskään
tieteellisesti välttämätöntä. Myöskään
tieteellinen tutkimus ei sinänsä ole itseisarvo,
joka oikeuttaisi eläinkokeiden tekemiseen, varsinkin kun
perustutkimuksessa mahdollisuudet käyttää eläinkokeille
vaihtoehtoisia menetelmiä ovat lähes rajattomat,
jos näin vain halutaan ja resurssit ovat kunnossa.
Hyväksyttävät tarkoitukset eläinkokeiden
tekemiseen olisi määriteltävä niin
tiukasti, että eläinkokeen saa suorittaa ainoastaan,
jos se on aivan välttämätöntä ihmisten
tai eläinten hyvinvoinnille olennaisessa tutkimuksessa
tai testauksessa. Eli esimerkiksi kasvitieteellisessä tai
oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa
ei näin voisi tehdä eikä myöskään
muussa kuin ihmisten tai eläinten hyvinvoinnille tärkeässä tieteellisessä tutkimuksessa.
Myös opetuksen osalta haluaisin todeta, että muussa
kuin koe-eläinten hoitoon ja eläinkokeiden tekemiseen
tähtäävässä koulutuksessa
ei pidä sallia eläinkokeita, koska tämä ei
vastaa lain tarkoitusta. En ole itse opiskellut lääkäriksi,
mutta olen kyseisen koulutuksen käyneeltä tuttavaltani
kuullut, että monet kokevat, että näitä mikrokirurgisia
harjoitteluja eläimillä tehdään
paljon myös tavan vuoksi, sen takia, että niin
on aina ollut tapana tehdä. Kuitenkaan esimerkiksi se,
että osaa ottaa papa-kokeen hiireltä, ei suoraan
johda siihen, että osaa ottaa papa-kokeen naiselta. Eli kaikille
opetustarkoituksessa tehtäville eläinkokeille
on olemassa vaihtoehtoja, ja jos ei ole kehitetty, niin ainakin
on pikaisesti kehitettävä. Näitten opetuksen
osalta asetettujen vaatimusten on koskettava myös eläinten
tappamista opetustarkoituksiin. Koeläinten dissektio tavallisessa koulussa
ei ole hyväksyttävää, koska
toiminta saattaa lisätä koe-eläinten
turhaa käyttöä ja antaa vääränlaista
asennetta eläimiä kohtaan.
Eli kautta linjan näkisin, että olisi mahdollisuus
tehdä eläimien kannalta tiukempaa lainsäädäntöä,
niin että se olisi myöskin realistista eikä vaarantaisi
tieteellisiä tai kaupallisia intressejä. Todella
toivoisin, että samassa yhteydessä valiokunnassa
pohdittaisiin, olisiko mahdollista ohi tämän lakiesityksen
kannustaa hallitusta ohjaamaan merkittävästi lisävoimavaroja
eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien kehittämiseen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan kommenttina ed. Meriläisen
osin perusteltuun puheenvuoroon totean, että kun hän
luetteli hyvin paljon näitä rajoittavia ja kielteisiä näkökohtia, niin
itse asiassa ne ovat ihan tänä päivänä tämmöisessä koe-eläineettisessä toimikunnassa
se manuaali, mikä käydään läpi.
Se on juuri tämä luettelo. Se käydään
tarkkaan kohta kohdalta läpi ja arvioidaan, onko johtopäätös
juuri se, minkä ed. Meriläinen halusi ehdottomana
nyt lakiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo
todettiinkin, niin tämä eläinkokeiden
vähentäminenhän on meillä kirjattu
nyt oikein hallitusohjelmaankin, mistä olen kovin iloinen,
että tällä kertaa hallitusohjelmassa
oli muutamia eläinsuojelukirjauksia, joita ehkä joskus aikaisemmin
Suomen historiassa ei ole ollutkaan, ja sinänsä asia
on hyvin tärkeä. Mutta siitä huolimatta,
että joku asia lukee hallitusohjelmassa, niin valitettavastihan
se ei tänä päivänä vielä tarkoita
sitä, että automaattisesti näin tapahtuisi, vaan
meillä on sitten kaikilla velvollisuus ihan tosissaan taistella
sen puolesta, että myös tähän suuntaan
kehitystä saisimme menemään.
Tällä hetkellä esimerkiksi on niin
surkea tilanne, että Suomessa viime vuosina eläinkokeisiin käytettyjen
nisäkkäiden määrä ei
ole vähentynyt vaan päinvastoin reilusti lisääntynyt.
Eli aiemmin kehitys oli positiivisempaa aina vuoteen 1997 asti,
mutta siitä eteenpäin nämä nisäkkäillä tehdyt
eläinkokeet ovat tuplaantuneet hyvin lyhyessä ajassa.
Sain sellaista tietoa käsiini, että vuonna 1997
niitä tehtiin 80 000 ja vuonna 2003 jo 150 000.
Tämä kyllä kuvaa sitä raadollista
kehitystä, missä nyt tällä hetkellä olemme.
Eli kaiken kaikkiaan, jotta me tähän hallitusohjelman
kirjaukseen pääsisimme ja muutenkin, on hyvin
tärkeää, että me pohdimme sitä,
miten näihin tavoitteisiin päästään,
minun mielestäni pitäisi hyvin pikaisesti pystyä tekemään
jonkinlainen strategia siitä, miten Suomessa pääsemme vähentämään
eläinkokeiden määrää.
Tässä on oikeastaan kaksikin asiaa, jotka siihen
vaikuttavat. Tietenkin toinen niistä on se, mikä tässä nyt
meillä on edessämme tänään,
eli tämä koe-eläinlainsäädäntö sinänsä eli
se, millaisen koe-eläinlainsäädännön
me haluamme tehdä. Toinen on tietenkin se hyvin tärkeä asia,
mikä tässä jo edellisessäkin
puheenvuorossa tuli näkyvästi esiin eli tämä vaihtoehtomenetelmien
kehittäminen. Se on äärimmäisen
tärkeää.
Vaihtoehtomenetelmät on sellainen asia, mistä minä jaksan
itse aina kovasti innostua, koska minun mielestäni se on
juuri sellainen tyypillinen asia — kun me täällä Suomessa
puhumme, että me tarvitsemme muitakin osaajia kuin Nokia,
me tarvitsemme asioita, millä me kilpailemme maailmalla,
ja me tarvitsemme juttuja, missä me olemme hirmu hyviä — minun
mielestäni vaihtoehtomenetelmät ovat juuri sellainen
asia, minkä tarve kasvaa maailmalla jatkuvasti, minkä alan
osaajat tulevat maailmalla saamaan taloudellista hyötyä,
ja kaikin puolin, sekä eettisesti että muidenkin
syiden johdosta, tämä toiminta tulee todella merkittävästi
kasvamaan. Meillä Suomessa on nyt jo sitä vaihtoehtomenetelmien osaamista.
Valitettavasti vaan sitä osaamista me emme pysty täysillä hyödyntämään,
mikäli me emme sitten saa ihan oikeita, tosiasiallisia
panostuksia siihen riittävällä tavalla.
Minä olen itse jäsenenä muun muassa
ympäristövaliokunnassa, missä me olemme
näitä vaihtoehtomenetelmiä usein käsitelleet.
Olemme todenneet omissa lausunnoissamme, muun muassa reachia ja
kosmetiikkadirektiiviä ja näitä koskien,
että tämä vaihtoehtomenetelmien kehittäminen
on mitä tärkeintä. Minusta on ihan hyvä,
että se on tullut myös eduskunnassa valiokuntatasolla
keskusteluun. Eli tavallaan sekä yleinen mielipide että sellainen
yleinen kehitys siitä, että nämä eettiset
näkökulmat otetaan tarkemmin huomioon, ja sitten
tämä tosiasiallinen kehitys, että tulee
säädöksiä, tulee reachia, tulee
seikkoja, jotka tulevat nostamaan eläinkokeiden määrää,
ellemme panosta vaihtoehtomenetelmiin, nämä kaikki ovat äärimmäisen
hyvänä syynä siihen, miksi me tarvitsisimme
nyt ihan siis valtakunnallisesti ja nopeasti jonkinlaisen strategian
siitä, a) miten vähennämme eläinkokeita
ja b) miten saamme vaihtoehtomenetelmiä kehitettyä tarpeeksi
hyvin. Tämä olisi semmoinen meidän uusi
osaamisen lajimme.
Minä myöskin aina jaksan innostua siitä ajatuksesta,
että nämä vaihtoehtomenetelmät
ovat halvempia, ne ovat nopeampia, ne ovat luotettavampia ja ne
ovat eettisempiä kuin eläinkokeet. Kaikki järkikin
sen sanoo; ei tämä ole pelkästään sitä,
että joku puhuu enemmän etiikasta kuin joku toinen,
vaan tämä on myös ihan todellinen kysymys.
Kun nykyään aina täytyy kaikesta maailmassa
puhua kovilla taloudellisilla argumenteilla, niin myös
taloudellisuus- ja tehokkuusnäkökulma puoltaa
sitä, että, hyvänen aika, meidän
täytyisi näitä vaihtoehtomenetelmiä tänä päivänä maailmalla
kehittää, koska kyllä varmaan jokainen
haluaa mieluummin luotettavamman, nopeamman ja taloudellisemman
testin kuin epäluotettavamman ja vielä epäeettisemmän
testin.
Itse tulen Tampereelta, ja meillä on siellä osaamista
tällä alueella. Meillä on tällainen
solututkimuskeskus, joka kehittelee vaihtoehtomenetelmiä.
Senkin osalta minua huolestuttaa sellainen asia, että tällä hetkellä sieltä on
professori jäänyt virallisesti eläkkeelle
ja siellä ei ole yhtäkään vakituista
professuuria, virkaa, sen jälkeen, ei yhtäkään
pysyvää virkaa. Siellä on tutkijoita, jotka
ovat erilaisilla stipendeillä ja Tekes-rahoituksella sisässä,
ja tämä rahoituskin on rajallinen. Se loppuu vuonna
2006 jnp. On aika huolestuttavaa, jos meillä on tämmöistä osaamista,
jolla me voimme pärjätä maailmalla, mutta
sitten meillä ei ole kuitenkaan samaan aikaan halua tai kykyä sitä edistää.
On tietenkin totta, että tämä on
paljon myös yliopiston sisäinen asia, mutta minä toivoisin myös
tukea tavallaan eduskunnasta ja Suomen hallitukselta. Toivon tämän
jollakin tavalla sinne hallituksenkin tietoon menevän ja
ihmettelen, kun täällä ei ole ketään
ministereistä paikalla. Toivon, että todella voitaisiin
myös omalta osaltamme edistää tällaista
osaamista, jota meillä on olemassa jo: ei päästetä kuihtumaan,
vaan päinvastoin resursoidaan ja sinne sitten virka myöskin
perustetaan.
Meillä pitäisi olla Suomessa joku tällainen vaihtoehtomenetelmien
edistämiskeskus, ja se voisi hyvin esimerkiksi olla tämä Tampereen
solututkimuskeskus. Tällä hetkellä näitten
vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien rahoitus on kovin vajavaista.
Tieto, mikä oli yhteen aikaan, oli noin 34 000
euroa, eikä se varmasti paljon isompi ole tänä päivänäkään.
Tietenkin myös semmoiset asiat kuin tutkijoiden koulutusasiat
ja muut ovat niitä avainkysymyksiä, mihin täytyy voida
kiinnittää tätä päivää enemmän
huomiota.
Tietenkin on niin, että ei tämä vaihtoehtomenetelmien
kehittäminen ole pelkästään
valtion ja meidän eduskunnan harteilla, vaan samaan aikaan
myös jokaisen yliopiston ja jokaisen tutkimuslaitoksen
pitäisi pystyä omassa toiminnassaan tekemään
oma suunnitelma siitä, miten meillä näitä vaihtoehtomenetelmiä voidaan
mahdollisimman hyvin hyödyntää.
Puhemies! Tämä laki, mikä meillä nyt
tässä edessämme on, on aika pitkän
valmistelun käynyt läpi, ja yksi jännä juttu
oli se, että silloin joskus, kun tämä oli
tulossa, sanottiin lausunnonantajille, että antakaa pian
lausunto, teillä on tosi vähän aikaa
antaa lausuntoa, kun laki tulee eduskuntaan. Siinä sitten
moni joutui nopeasti reagoimaan ja tekemään työtä melkein
pyhinäkin, ja niinpä sitten kävi, että sen
jälkeen, kun lausunnot oli annettu, tämän
lain antaminen venyi kuukausia, kuukausia ja kuukausia. Aikaa kyllä sinänsä olisi
sitten ollut. Kun tämä näin kauan on kestänyt,
tietenkin toivoisi, että tämä laki olisi mahdollisimman
hyvä ja mahdollisimman täydellinen.
Tuohon äskeiseen, mistä puhuin, eli vaihtoehtomenetelmiin
todettakoon tähän alkuun, kun laista puhutaan,
että tämä asia voisi selkeämmin kuin
tällä hetkellä johdatella joka vaiheessa
siihen, että niitä vaihtoehtomenetelmiä on
käytettävä, ja tässä laissa,
lain perusteluissa pitäisi pohtia enemmän tätä vaihtoehtomenetelmäjuttua. Toivottavasti
myös valiokuntakäsittelyssä sitten käydään
tätä läpi. Sinänsähän
on hyvin tarpeellista, että tätä uudistetaan,
eli aiempi, voimassa oleva asetus on vuodelta 85. Tietenkin positiivista,
hyvää tässä esityksessä on
ehdottomasti se, että nyt sitten tulee tutkimuslaitoksista
erillään oleva koe-eläinlautakunta jaostoineen
perustettua. Aikaisemmin tietenkin, kun oli tällainen Koe-eläinlaitoksen
sisäinen koe-eläinlautakunta, oli vähän
erilainen lähtökohta tähän arviointiin.
Mutta tämä esitys on saanut kritiikkiä,
siitä on jonkin verran julkisuudessakin kirjoitettu ja
keskusteltu. Yksi kritiikki, mikä mielestäni pitää ottaa
aika vakavasti, on se, kun sanotaan, että tämä on
syntyessään jo hieman vanhentunut eli tämä perustuu
hyvin pitkälle tällaiseen EU:sta tulevaan direktiiviin,
joka on tehty jo noin 20 vuotta sitten. Tietenkin, jos uudistetaan
jotain, voisi tehdä semmoista uudistamishenkisempää ja
tavallaan todeta sen, että EU:ltahan meille tulevat vähimmäisvelvoitteet,
mutta me voimme olla tietenkin edistyksellisempiä kuin
EU määrää ja moni muu maa on
ollutkin. Käsittääkseni myös EU:n
direktiiviä, johon tämä perustuu ja joka
on jo vanha, ollaan jo uudistamassa. Tietenkin olisi hyvä,
että me Suomessakin olisimme uudistamishenkisempiä eikä vain
huolehdittaisi näistä minimiasioista.
Lisäksi minä olen saanut liudan kommentteja erilaisista
ongelmakohdista, mitä esimerkiksi ed. Meriläinen
kävi läpi aiemmassa puheenvuorossaan. Minä toivon
todella nyt voimakkaasti, että valiokunta ottaa huomioon
tämän kritiikin, pohtii sitä, käy
läpi ja tutustuu huolellisesti tähän
esitykseen, koska tämä on sen arvoinen ja niin
iso juttu, että tätä ei sovi jättää vain
pienelle huomiolle.
Yksi on tätä koe-eläinlautakuntaa
koskeva asia. Siellähän on tällä hetkellä nyt
sitten sellaiset säädökset, että sinne
tulisi neljä edustajaa tieteestä, neljä edustajaa
koe-eläinten hoitoon perehtyneitä henkilöitä,
neljä eläinlääkäriä ja
sitten neljä tällaista etiikan tai eläinsuojelun
edustajaa. Ja nyt kuuluu kysymys: tarvitseeko siinä olla
se tai-sana, eikö siinä pitäisi olla
se ja-sana? Tietenkin vaikka etiikka ja eläinsuojelu ovat
lähellä toisiaan, niin näillä edustajilla
on hieman erilaiset intressit, eli eläinsuojelun edustaja
edustaa sitä eläimen intressiä, ja sitten
taas tämän etiikan edustajan tehtävänä on
enemmänkin käydä läpi sitä argumentaatiota,
perusteluketjua ja muuta, onko tämä kestävä,
hyvä ja tyydyttävä. Siinä mielessä minä toivoisin,
että valiokunta voisi tätä vielä omassa
käsittelyssään harkita.
Sitten tässä on muutakin. Yksi, mikä minua askarruttaa,
on tämä kädellisten käyttö.
Tässä on vähän hassu juttu.
Toivon, että ministeri olisi paikalla juuri tämän
takia. Nimittäin sain välillä sellaista
tietoa, että olisi tehty jotain matkan varrella, joka olisi
liittynyt siihen, että näitten kädellisten
asemaa olisi parannettava. Niiden käyttö pitäisi
siis kieltää kokonaan. Mutta en ole tähänkään
päivään mennessä vielä päässyt
selville, onko se tässä sisällä vai
ei ja onko nyt, kun tähän on tehty joitakin muutoksia,
niillä muutoksilla ollut tarkoitus sitten ehkä puuttua
tähän kädellisten käyttöön.
Siitä nyt en ole sataprosenttisen varma ja toivon, että tämän
myös valiokunta sitten perkaa.
Samoin on toivottu, että tällaisille isoille
laitoksille, jotka käyttävät eläinkokeita,
olisi oma eläinlääkäri, joka
olisi (Puhemies koputtaa) vakituinen ja riippumaton. Puhemies! Olenko
taas ylittänyt aikani? 40 sekuntia?
Ensimmäinen varapuhemies:
Kyllä!
Onko tämä suositus?
Ensimmäinen varapuhemies:
Suositus on 10 minuuttia, ja yleensä edustajat pitävät
siitä suosituksesta kiinni.
Aivan, olen samaa mieltä, että edustajan täytyy
kyllä oikeasti pitää suosituksesta kiinni.
Mutta kiteytän tämän lopun. Tässä olisi
ollut muutama pylpyrä minulla, mitä olisin luetellut, ja
ne ovat näitä aika isojakin ongelmia, mitä tässä on
sisällä. Toivon, että valiokunnan jäsenet perehtyvät
näihin kritiikkeihin ja käyvät ne hyvin
hartaasti ja tarkoituksellisesti läpi sillä pohdinnalla,
voisimmeko kenties vielä täällä eduskunnassa
joitakin paikkauksia tälle asialle tehdä. Toivon
myös, että terveiset vaihtoehtomenetelmistä eivät
tyhjästä aitiosta huolimatta mene kuuroille korville,
vaan toivon, että myös hallitus ne kuulee.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Useimmat ongelmat, jotka tähän
lakiin liittyvät, ovat tulleet jo tässä keskustelussa
esiin. Totean vaan sen, että uudistus ei välttämättä todellakaan mene
niin pitkälle kuin olisi mahdollista ja sekä maa-
ja metsätalous- että ympäristövaliokunnan kannattaa
paneutua siihen, että itse asiassa aika reippaastikin kirjoitettaisiin
tätä hallituksen esitystä uusiksi.
Juuri mainittujen vaihtoehtomenetelmien osalta on aikamoinen
kiire sen takia, että on useita erilaisia syitä,
minkä takia koe-eläinten käyttö ja
eläinkokeet ovat lisääntymään
eivätkä vähentymään
päin. Geenitekniikka on yksi sellainen. Tämä on
itse asiassa mielestäni yksi varteenotettavia perusteita
suhtautua varauksella geenitekniikkaan. Se toinen syy on se, että vaarallisten kemikaalien
testaamisessa käytetään paljon koe-eläimiä ja
Euroopan unionissa kemikaalilainsäädäntöä ollaan
tiukentamassa, jolloin sieltäkin tulee uutta tarvetta tehdä eläinkokeita,
ellei vaihtoehtoja ole. Tämä on asia, johon todella
pitää kiinnittää vakavaa huomiota,
ja siitä ovat eduskunnan valiokunnat lausuneetkin kemikaaliasetuksen
käsittelyn yhteydessä, mutta tällä lailla
kuitenkin nyt pyritään muodostamaan nykyaikainen tapa
päättää ja antaa lupia eläinkokeille.
Kiinnitän ihan samaan asiaan huomiota kuin esimerkiksi
ed. Viitanen, että ei ole mitenkään filosofisesti
perusteltua, että koe-eläinlautakunnassa olisi
jäsenenä muiden lisäksi joko etiikan tai
eläinsuojelun asiantuntija. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.
Tässä nyt on varmasti semmoinen kohta, joka eduskunnan
täytyy muuttaa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä koe-eläinlaki
on yksi niistä laeista, joilla pyritään
säätelemään sitä, mikä on
oikein ja inhimillistä, vaikka eläimistä nyt
puhutaankin, humaania ja eettisesti oikein, kun ihminen on tekemisissä eläinten
kanssa. Meillähän tässä muutamia
vuosia sitten uudistettiin eläintenpitolainsäädäntöä ja
eläinrääkkäyssäännöksiä,
ja myös ovat olleet useaan otteeseen keskustelussa muun
muassa yleensä tuotantoeläinten olosuhteet.
Vaikka eläinrääkkäys tai
eläinten huonosti kohteleminen ei koskaan ole hyväksyttävää,
niin onhan tietenkin totta, että näissä on
tavallaan aste-eroja niin, että on tavallaan hyväksyttävämpää tärkeän
ja välttämättömän lääketieteellisen tutkimuksen
takia pitää koe-eläimiä kuin
esimerkiksi pelkästään turhamaisuuden
ja kosmetiikan takia käyttää kivuliaita
eläinkokeita. Aivan samoin on paljon hyväksyttävämpää esimerkiksi pitää tuotantoeläiminä
vaikkapa
lehmiä ja kanoja, kun huolehditaan niiden mahdollisimman
hyvistä olosuhteista, kuin pitää pelkästään
turkiskoristeiden takia häkeissä eläimiä,
jotka sitten tapetaan. Eli näitä aste-eroja on,
ja sen takia on tietenkin hyvin tarkasti katsottava, mihin eri laeilla
pyritään.
Itse olisin nähnyt, että tässä koe-eläinlaissa olisi
selkeämmin ollut syytä ilmaista, niin kuin täällä esimerkiksi
ed. Viitanenkin ja muissakin puheenvuoroissa edustajat Meriläinen
ja Hautala toivat esille, että päämääränä tulee
olla nimenomaan eläinkokeiden vähentäminen
paljon selkeämmin kuin tässä nyt on kirjattu.
Toivonkin, että kun vihdoinkin nyt 20 vuoden kuluttua tätä lakia
ollaan muuttamassa, valiokunnassa voitaisiin tätä puolta
vielä tarkemmin määritellä.
Ykköstavoitteena tulisi aina olla se, että ei
tarvitse tehdä eläinkokeita, vaan lähdetään
siitä, että tehdään vaihtoehtoisia
menetelmiä ja kehitetään näitä vaihtoehtoisia
menetelmiä.
Täällä on pitkälti puhuttu
niistä, joten ihan lyhyesti vaan totean, että nykytiede
pystyisi suurimman osan näistä eläinkokeista
korvaamaan, jos siihen todella panostettaisiin myös rahallisia resursseja
ja tutkijatyövoimaa, tekemään näitä tietokoneohjelmilla,
kudosmalleilla ja muun muassa soluviljelmillä. Aivan liian
vähän tähän puoleen on kiinnitetty
huomiota.
Kuten kävi ilmi, valitettavasti viime vuosina eläinkokeiden
käyttäminen ei ole suinkaan vähentynyt,
vaan useita satojatuhansia eläimiä vuosittain
käytetään eläinkokeisiin. Jos
näitä vaihtoehtoisia menetelmiä enemmän
kehitettäisiin, niin niiden käyttäminenkin
olisi sitten paljon tavanomaisempaa kuin se on nykyään.
Puutun ihan yhteen kohtaan tässä koe-eläinlaissa,
jota toivon valiokunnassa käsiteltävän.
Se on 14 §. Kun sitä pykälää oikein
lukee ja sen perusteluitakin katsoo, niin on mielestäni
aika väärin kirjoittaa ja hyväksyä se
periaate, että myös suuren kärsimyksen
tuottaminen eläimille on sallittua koe-eläintoiminnassa.
Minusta näin ei pitäisi olla, vaan lähtökohtana
pitäisi olla se, että mikään
tarkoitus ei oikeuta suuren kärsimyksen aiheuttamiseen
eläimille. Erityisesti tällaisessa tilanteessa
tulisi pyrkiä löytämään
vaihtoehto. Nythän tämä pykälä on
kirjoitettu sillä tavalla, että nämä ovat
sallittuja, vaikka olisi myös mahdollista löytää toinen
keino. Toivoisin, että tällaista lakia eduskunta
ei lähtisi hyväksymään.
Erityisen pahaa on se, että tämän
pykälän muotoilu lähtee siitä,
että jos eläintä on käytetty sellaisessa
kokeessa, jossa sille on aiheutettu voimakasta kipua, tuskaa ja
kärsimystä, niin sen lisäksi tällaista
eläintä voidaan käyttää myös
uudelleen kokeeseen. Tämä minusta ei ole hyväksyttävää,
vaan silloin pitäisi kyllä selkeämmin kirjata,
että voidaan tehdä ainoastaan hyvin, hyvin vähäisiä toimenpiteitä ja
erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa voidaan hyväksyä sellainen menetelmä,
että jo kerran suurta tuskaa tai suurta kärsimystä kokenut
eläin voidaan ottaa koe-eläinkäyttöön.
Toivon todellakin, että näihin asioihin kiinnitetään
huomiota ja koko tämän lain lähtökohta kirjoitettaisiin
toisella tavalla niin, että tavoitteena ja tarkoituksena
tulee aina olla vaihtoehtoisen menetelmän käyttäminen,
jos se suinkin on mahdollista, ja pelkästään
viittaus siihen, että tarvitaan nopeaa ja halpaa menetelmää,
ei ole riittävä peruste. Tällaiset asiat
kuin kustannukset ja eläinten käyttäminen
kokeissa, jos muitakin vaihtoehtoja on, eivät ole yhteismitallisia,
vaan kyllä alkuvaiheessa, niin kauan kuin näitä vaihtoehtoisia
menetelmiä kehitetään, voidaan myös lähteä siitä,
että tämä vaihtoehtoinen menetelmä saa
olla jopa kalliimpi, ja mielestäni myös valtion
varoilla tulee enemmän ja tehokkaammin tukea näitä vaihtoehtoisia
menetelmiä.
Pia Viitanen /sd:
Herra puhemies! Oikeastaan ed. Lapintie toi esiin tämän
asian, mistä olisin halunnut vielä pikkuisen jatkaa
keskustelua: erittäin suurta kärsimystä,
tuskaa ja kipua tuottavat eläinkokeet. Se on kyllä sellainen
pykälä, mikä pitää todellakin
täällä eduskunnassa vielä katsoa.
Toivon hartaasti, että edustajat siihen lähtevät
ihan tosissaan, ettei otettaisi sitä aina annettuna, että kun
jossain sanamuodossa ollaan, niin siinä sitten pysytään
ja kirjan mukaan. Erityisesti tosiaan, kun siellä on se
kirjaus, joka on hieman epäselvä ja on muuttunut
eri versioissa eri kohdissa, että saisi käyttää uudelleen,
niin se on kyllä semmoinen asia, mikä pitää ihan
tosissaan katsoa, miten se voi olla tällä tavalla
siihen sitten kirjoitettu.
Yksi asia, mihin haluaisin vielä kommentoida, liittyy
oikeastaan tähän lautakunnan kokoonpanoon. Paitsi
että siinä on se etiikan tai eläinsuojelun
edustaja, sen lisäksi siinä pykälässä lukee,
että pitäisi olla käytännön
eläinsuojelutyöstä kokemusta. Tämä on
myös mielestäni aika tulkinnanvaraista, mitä on
se käytännön eläinsuojelutyö,
koska on paljon ihmisiä, joilla on hyvin vankka kokemus
esimerkiksi vaihtoehtomenetelmien kehittämisestä ja
muusta ja ollaan opillisesti kovin korkealla, mutta ei ehkä välttämättä käytännöllisesti
ole tehty sitten jotain eläinsuojelutyötä paikan
päällä, ettei tämä nyt
sitten ainakaan aiheuttaisi rajoitteita niin, että monet
ihmiset, jotka ovat hyvin tietäväisiä tässä asiassa,
jäisivät tämän vuoksi ulkopuolelle.
Keskustelu päättyy.