Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessähän
ehdotetaan, että Suomi jatkaa Tšekin, Viron, Latvian,
Liettuan, Puolan, Unkarin ja Slovakian tavaraliikenteen harjoittajien
kieltoa ajaa Suomen sisäisiä tiekuljetuksia vuoden
2008 huhtikuun loppuun.
Kabotaasiliikennehän vapautuu joka tapauksessa viimeistään
kolmen vuoden kuluessa, ja nyt kieltoa voidaan pidentää kahdella
vuodella vuoden 2008 huhtikuun loppuun asti ja siitä vielä edelleen
vuodella, jos ilmenee vakavia markkinahäiriöitä tai
niiden uhka, jotka liittymäsopimuksessa on asetettu pidentämisen
ehdoksi.
Valiokunta on laatinut yksimielisen mietinnön, jossa
se pitää tärkeänä viittä kohtaa,
jotka hyvin lyhyesti nyt esittelen:
1. Suomi ryhtyy toimenpiteisiin kuljetusalan tulevaisuuden turvaamiseksi,
eli ministeriö arvioi asiaa yhdessä alan työmarkkinajärjestöjen
ja muiden sidosryhmien kanssa seuraavan kerran keväällä 2007.
2. Asetetaan työryhmä laatimaan viimeistään 1.5.2007
mennessä ehdotus tarvittavista toimenpiteistä kabotaasiliikenteessä noudatettavien
työehtojen, verotussäännösten
ja muiden lakiin perustuvien velvoitteiden sekä liikenneturvallisuutta
koskevien säännösten valvonnan parantamiseksi
sekä saattamiseksi samalle tasolle kuin suomalaisten kuljetusyritysten
valvonta.
3. Pyritään siihen, että Itämeren
alueella määrätään
asiaan mahdollisimman yhtenäinen linja.
4. Suomi pyytää komissiota mahdollisuuksien mukaan
yhteistyössä muiden Itämeren alueen valtioiden
kanssa tarkentamaan sekä täsmentämään
kabotaasiliikenteen tilapäisyyden määritelmää koskevaa
kantaansa sekä kiinnittää komission huomiota
jäsenvaltioissa omaksuttuihin ongelmalliseksi koettuihin
kabotaasia koskeviin käytäntöihin pitäen
tavoitteena nykyistä selvemmän ja yhdenmukaisemman
määritelmän omaksumista koko yhteisön
alueella.
5. Suomi ennen vappua 2006 — siis vielä tämän
kuun aikana — ilmoittaa komissiolle jatkavansa siirtymäkautta
Viron, Liettuan, Latvian, Tšekin tasavallan ja Slovakian
osalta kahdella vuodella ja ennen 1.5.2007 ilmoittaa komissiolle jatkavansa
siirtymäkautta Puolan ja Unkarin osalta vielä yhdellä vuodella.
Herra puhemies! Tämä esitys on todellakin kiireellinen.
Valiokunta pitää tavattoman tärkeänä,
että Suomi tämän ilmoituksen tekee. Siksi
on toivottavaa ja valiokunta yksituumaisesti toivoo, että tämä todella
saadaan voimaan 1.5., ja niinpä minäkin, puhemies,
rohkenen toivoa hieman poikkeuksellisesti, kun nyt on vielä perjantai-istunto,
että tänään emme tätä ykköskäsittelyä kovin
laajasti avaisi vaan tähän liittyvät
puheenvuorot ja keskustelu voitaisiin käydä kakkoskäsittelyssä ensi
tiistaina, jolloin meillä on tähän kosolti
aikaa, mutta nyt pääsisimme tässä asiassa eteenpäin
ja saisimme tänään ykköskäsittelyn
käsiteltyä.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan tässä ed. Laukkasta,
että ensi viikolla käsittelemme tätä asiaa.
Tämä maanteiden tavarankuljetusalahan on pienyrittäjävaltainen,
ja se on ollut uhan alla tässä, ja siellä on
käynnissä rakennemuutos. Samalla haluaisin kuitenkin,
että keskustelisimme ensi viikolla myös kolmansien maiden
harjoittamasta maanteiden tavaraliikenteestä. Vaikkakaan
itse tämä lakiesitys ei käsittele sitä,
sekin on asia, joka pitäisi ottaa eduskunnassa esille.
Ensi viikolla tästä asiasta toivottavasti puhutaan.
Ed. Suvi Lindén merkitään
läsnä olevaksi.
Yleiskeskustelu päättyy.