Lasse Virén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 23 tältä vuodelta,
kabotaasikiellon jatkaminen elikkä Suomen sisäisen
kuljetustuen jatkaminen, on välttämätön,
mutta se ei kuitenkaan riitä. Eduskunta on nyt hyväksymässä kiellon
Tšekin, Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Unkarin ja Slovakian
tavaraliikenteen harjoittajille Suomen sisäisiin tiekuljetuksiin
vuoden 2008 huhtikuun loppuun. Tälle päätökselle annan
täyden tuen, mutta samalla totean, että kabotaasikiellon
jatkaminen ei yksin riitä toimenpiteeksi suomalaisten kuljetusyritysten
tasapuolisten kilpailuedellytysten turvaamiseksi.
Herra puhemies! Seuraavaksi muutama välitön
toimenpide asian parantamiseksi:
Laitonta kabotaasiliikennettä on valvottava. Teollisuus,
kauppa ja muut kuljetusasiakkaat hakevat kustannussäästöjä,
mikä on paikoin johtanut hyvinkin outojen, jopa laittomien
keinojen käyttöön. Luvattomia ulkomaalaisia
ajoneuvoja saatetaan kiellosta huolimatta käyttää kabotaasikuljetuksissa
eli maamme sisäisissä tavarankuljetuksissa. Onko
hallitus aikonut tehdä jotain tämän ongelman
ratkaisemiseksi?
Venäläisen kuljetuskaluston ja lupien valvontaa
on tiukennettava. Kysynkin, miten suomalainen kuljetusyrittäjä kykenee
jatkossa toimimaan ja työllistämään
kuljettajia, kun viranomaiset näyttävät
kantavan enemmän huolta ulkomaisten yrittäjien
kilpailukyvystä. Esimerkiksi venäläiset
ajoneuvot ovat saaneet pitkään tulla Suomeen sovittuja
suuremmilla kokonaispainoilla eikä ylipainolupia ole Suomessa
heiltä juuri kysytty. Toisin ovat asiat Venäjän
puolella rajaa. Jokainen suomalainen kuorma punnitaan, eikä tulisi
kuuloonkaan, että kertaluvalla voisi lupaa leimaamatta
matkustaa rajan yli Venäjälle useita kertoja.
Polttoaineen tuontimääräykset myöskin
on saatava pikaisesti kuntoon. Räikeänä esimerkkinä epätasa-arvosta
ovat myös polttoaineen tuontia koskevat määräykset.
Venäläiset saavat tankeissaan tuoda polttoainetta
vapaasti Suomeen tuhatkin litraa eli kaiken sen, minkä ajoneuvojen isoihin
tankkeihin mahtuu, kun taas suomalaiset ovat saaneet tuoda Venäjältä rangaistuksen
uhalla enintään 400 litraa polttoainetta. Nyt
on komissiokin EU:n kansalaisten puolesta jo puuttunut tähän
epäkohtaan vaatien Suomelta pikaista korjausta asiaan.
Suomen viranomaiset ovat tilannetta toistaiseksi päivitelleet
saamatta muuta aikaiseksi. Toivon mukaan nämä epäkohdat
saadaan viimeinkin pian korjatuksi, koska tänä päivänä polttoaineiden
hinnat näyttävät jatkuvasti kohoavan
ja hallitus ei reagoi yrittäjien ahdinkoon millään
muotoa.
Herra puhemies! Kaikki tien käyttäjät
myös mukaan tienpidon rahoitukseen. Kuljetusala on pitkään
ollut huolissaan maamme tiestön huonosta kunnosta ja vaatinut
lisää tiemäärärahoja budjettiin.
Tiehallintokin on antanut ymmärtää, että tämä kansalaisomaisuutemme
rapistuu kaiken aikaa määrärahojen puutteessa.
Kuljetusalan etujärjestökin Skal on myös
viestittänyt eduskuntaan päin huolensa siitä,
että suomalaiset kuljetusyrittäjät joutuvat
maksamaan tien käytöstä Euroopassa, mutta
Suomi ei tiemaksuja ulkomaalaisilta ajoneuvoilta peri.
Vaatimus kaikkien tien käyttäjien osallistumisesta
tieverkkomme kunnossapidon rahoitukseen on mielestäni erittäin
perusteltua. Ihmettelen ministeri Huovisen ja virkamiesten erittäin kielteistä kantaa
asiaan. Mielestäni on jopa outoa se, että ulkomaiset
tien käyttäjät eivät lainkaan
osallistu tiestömme kustannuksiin. Rohkeutta meiltä näyttää puuttuvan,
mutta ei venäläisiltä, jotka tieliikennesopimustemme
vastaisesti ovat taas kerran parhaillaan rahastamassa ylimääräisiä euroja
jokaiselta suomalaiselta rajanylittäjältä.
Onko Suomi harkitsemassa tähän jo vastatoimia?
Tiemaksujärjestelmän luomisessa kyse ei ole mistään
nappikaupasta. Jos esimerkiksi E18-tielle asetettaisiin samansuuruiset
tiemaksut, joita Saksassa raskaalta liikenteeltä peritään,
Suomen valtio saisi ulkomaalaisilta kuorma-autoilta, joista valtaosa
on venäläisiä, tiemaksuja nykyvolyymeilla
noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Mikäli liikennevirta
Suomen ja Venäjän välillä kasvaa ennustetulla
tavalla, tämä summa moninkertaistuisi jo vuoteen
2010 mennessä.
Herra puhemies! Esitänkin, että ministeriö pikaisesti
selvittää ajettuun matkaan perustuvan maksujärjestelmän
käyttöönottamisen mahdollisuudet. Kerätyt
tiemaksut on direktiivin määräysten mukaisesti
korvamerkittävä ja palautettava tiestön
kunnon, päällysteiden, lisäkaistojen
sekä liikenneinformaation kehittämiseen. Näillä rahoilla
olisi viimein mahdollisuus luoda älykästä tieverkkoa
Suomeen ja samalla parantaa liikenneturvallisuutta. Lisäksi
tämä kaikki on mahdollista tehdä direktiivin
mukaan niin, että on mahdollista alentaa suomalaisten kuljetusyritysten maksamia
veroja, jotta kokonaisverotus ei kiristyisi.
Herra puhemies! Uhkana on myös suomalaisten kuljetusyritysten
ulosliputus, jollei suomalaisten yritysten kilpailuasemaa kohenneta.
Kuten edellä kerrotut esimerkit osoittavat, on syytä olla
aidosti huolissaan suomalaisen tavarankuljetuselinkeinon kilpailukyvyn
säilymisestä Suomessa. Suomen teollisuus siirtää yhä kiihtyvällä vauhdilla
yritystoimintaansa ja tuotantoaan muihin EU-maihin, jopa kauemmaksikin.
Ulkomaille toimintojaan siirtävien yritysten joukkoon on varmasti
liittymässä yhä enemmän myös
kuljetusyrityksiä. Viimeistään kolmen
vuoden kuluttua kabotaasiliikenteen kiellon loppuessa suomalainen
kuljetuselinkeino kohtaa myös kotimaan markkinoilla erityisesti
Baltian ja muiden uusien EU:n jäsenmaiden hintakilpailun.
Lähivuodet ovat valtiovallalle suuri haaste liikenteen
verotuksen ja alan kustannusten saamiseksi kilpailukykyisiksi muihin
EU-maihin verrattuna. Erityisen vaativa tavoite on tasapainon palauttaminen Suomen
ja Venäjän väliseen maantieliikenteeseen.
Eduskunnan on herättävä, ennen kuin
suomalaisen kuljetusyrityksen ainoaksi selviytymisstrategiaksi jää perustaa
yhtiö johonkin muuhun EU-maahan ja toimia sieltä käsin
alhaisemmin kustannuksin Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla.
Tämä on kolmen vuoden päästä suurin piirtein
meillä edessä, niin että siihen kannattaa nyt
varautua ja paneutua toden teolla.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että Suomi jatkaisi Tšhekin, Viron, Latvian, Liettuan,
Puolan, Unkarin ja Slovakian tavaraliikenteen harjoittajien kieltoa
ajaa Suomen sisäisiä kuljetuksia vuoden 2008 huhtikuun
loppuun, kun se kielto lakkaisi liittymisestä unioniin
tehdyn sopimuksen mukaan muuten tämän vuoden huhtikuun
lopussa. Täältä mietinnöstä sitten
ilmenee, että on tarkoitus, että kolmen vuoden
kuluttua tämä vapautuu koko unionin alueella,
ja tästä käytiin valiokunnassa mielenkiintoinen
keskustelu, jatketaanko tätä tässä vaiheessa
kahdella vuodella vai pitäisikö suoraan ottaa
se kolme vuotta. Tässä oli kuitenkin rinnalla
se keskustelu, joka käytiin peräkärryjen
leveydestä tämän talven aikana, kun vuonna
97 tehtiin se päätös, että niitä pitää 5
senttiä kaventaa, ja kuitenkin niitä katsastettiin
vielä vuonna 2004 leveämpinä ja aiheutettiin
Suomessa, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa, tilanne, joka oli vähän
epäselvä näitten kuljetusyrittäjien
kannalta. Tässä haluttiin selvästi viestittää,
että tämä tilapäinen järjestely, joka
päättyy 1.5.2008, on kaksi vuotta voimassa ja
sitten liikenneministeriössä asetetaan työryhmä,
joka katsoo, onko sellaisia vakavia markkinahäiriöitä olemassa,
että sen jälkeen pitäisi vielä yhdellä vuodella
jatkaa. Mutta tämä on kuitenkin eduskunnan selvä viesti
alan yrittäjille, että kaksi vuotta on aikaa ja
sitten siirrytään vapaaseen kilpailuun myöskin
näiden maiden osalta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Ojala tässä lopussa
totesi, on tulkittava niin, että on otettu opiksi siitä,
mitä mahdollisesti niin sanottujen leveiden kuorma-autojen
osalta, moduulirekkojen osalta, silloin aikoinaan tehtiin, jossa
ministeriö ei kuitenkaan muuttanut vastaavasti lainsäädäntöä siltä osin, että sallittiin
näitten rekisteröinti. Tässä on
nyt selvästi ilmaistu se, mihin saakka tämä kabotaasikielto
on voimassa.
Mutta suurin ongelma tällä hetkellä on
juuri se, mitä ed. Virén sanoi. Myöskin
kirjalliseen kysymykseen ministeri on vastannut, että Venäjältä tuleva
kuorma-autoliikenne harjoittaa jonkin verran Suomessa kabotaasiliikennettä,
mutta sitä ei ole tarkoin pystytty selvittämään,
kuinka paljon, ja vaarana tässä on se, että sitä on
aika paljon, koska viime vuosien aikana suomalaisia kuorma-autoyrittäjiä on
siirtynyt harjoittamaan liikennettä Venäjän
puolella. He tuntevat Suomen olosuhteet, ja on myös suhteet
yrityksiin jne., ja se mahdollistaa, että nämä Suomesta
lähtöisin olevat kuorma-autoyrittäjät
harjoittavat venäläisellä kalustolla
kabotaasiliikennettä Suomessa. On arvioitu, että joissakin
kuorma-autoissa on jopa 1 700 litraa polttoainetta, kun
ne tulevat Suomen puolelle, eli he pystyvät täällä harjoittamaan
liikennettä ainakin jonkin verran niin, ettei tarvitse
ostaa lainkaan Suomesta polttoainetta, ja tämä on
mielestäni kyllä yhteiskunnalle suuri ongelma.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama seikka vielä, koska ne tulivat
esille. Ed. Ojala otti leveän kuljetuskaluston kaventamisasian. Sehän
on selvä asia, että vuonna 97 tuli määräys kaventaa
yli 22-metriset autot 255:een, ja siitä ei liikenneministeriö pitänyt
mielestäni tarpeeksi hyvin kiinni. Minä katson
kyllä, että tässä on pitkälle
ministeriön vikaa, että se on antanut hyväksynnän
siihen, että näitä leveitä autoja
on saanut katsastaa vielä vuoteen 2004, niin kuin ed. Ojala sanoi.
Näihin Venäjän asioihin: Nämähän,
mitä ed. Vistbacka toi näitä polttoaineasioista,
ovat vanhat Neuvostoliiton aikaiset sopimukset. Kyllä nämä pitäisi
nyt tämän hallituksen saada kuntoon ja mennä tähän
normaaliin EU-käytäntöön.
Keskustelu päättyy.