11) Hallituksen esitys laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Kun luki tämän hallituksen
esityksen ja mietti sitä, millä tavoin hallitus
tuli ulos sen jälkeen, kun Euroopan unionin maatalousministerit
pääsivät poliittiseen sopimukseen sokerin
yhteismarkkinajärjestelyistä, niin täytyy
tässä kyllä sanoa, että aika
mielenkiintoisella tavalla se torjuntavoitto saavutettiin. Täällä sitten
muun muassa hallituksen esityksen sivulla 13 sanotaan, kuinka Danisco
on ilmoittanut sulkevansa Salon tehtaan käyntikauden 2006
jälkeen, ja myöskin siitä, millä tavoin
täällä on selvitetty sivulla 8 hinnanalennuksia
ja sen vaikutuksia viljelijäväestöön,
ja myöskin, mitä se vaikuttaa hehtaarimääriin.
Arvoisa herra puhemies! Eräs asia, joka minua kiinnostaa
erityisesti tässä, on tämä tilaneuvontajärjestelmä.
Itse en päässyt siitä kyllä ihan selvyyteen
siltä osin, kun sivulla 11 puhutaan siitä, että neuvoja
toimii virkavastuulla. Mutta kun toisaalta taas sivulla 9 kerrotaan,
millä tavoin sitten hyväksytään
nämä neuvontaorganisaatiot ja neuvojat, ja kun
sieltä vaan valitaan ikään kuin mikä nyt
eniten kiinnostaa sitten taikka miellyttää ministeriötä,
niin jotenkin jää epämääräinen kuva
tästä ja myöskin tämän
suhteesta voimassa olevaan hallintomenettelylakiin, joka velvoittaa virkamiehiä neuvontaan.
Toivoisin, että niin perustuslakivaliokunta kuin maa- ja
metsätalousvaliokunta pohtivat ja selvittävät
tämän mielestäni mielenkiintoisen ristiriidan,
jos he toimivat virkavastuulla, mutta kuitenkin ovat esimerkiksi MTK:n
neuvontaorganisaation jäseninä valittuina neuvojina.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta
annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lakiin otetaan
säännökset tilaneuvontajärjestelmästä, sokeriuudistuksen
kansallisesta toteuttamistavasta, lakisääteisten
hoitovaatimusten valvonnasta sekä tukioikeuksien siirrosta
eräissä sukupolvenvaihdostilanteissa.
Hallituksen esityksessä on mukana myös sokerin
markkinajärjestelyjä syksyltä 2005. Neuvotteluissa
päätettiin tukihinnan alentamisesta ja tulotuen
käyttöön ottamisesta. Sokerin hintaa alennetaan
markkinointivuodesta 2006/2007 alkaen neljän vuoden
aikana yhteensä 36 prosenttia. Esityksessä ehdotetaan,
että sokerijuurikkaan hinnanalennuksen korvaus ja siirtymäkauden
lisäkorvaus maksettaisiin yhdistelmämallin tilakohtaisena
lisäosana viiteajanjaksolla sokerijuurikasta viljelleille
tiloille.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että tilaneuvontaa
varten viljelijät saavat apua. Viljelijät joutuvat
yhä kovempaan kilpailuun suurilla markkinoilla. Erilaiset
tilatukijärjestelmät ja muuttuvat käytännöt
tekevät neuvonnan erittäin tärkeäksi. Sokeriratkaisu
on merkittävä päänavaus Euroopan
unionissa, ja muiden maataloustuotteiden kanssa pitää olla
kyllä varuillaan. Sokeri on sopimuksesta lähtien
tuote, jonka omavaraisuutta jokaisessa unionin maassa ei kyllä arvosteta.
Suomen neuvottelijoiden on pidettävä huolta siitä, että jatkossa
Suomi voi säilyttää omavaraisuutensa
maataloudessa kaikilla tärkeimmillä tuotannonhaaroilla.
Tämä on koko kansakunnan etu.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on käsiteltävänä hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesta, siis tilatukijärjestelmän täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta. Kun tätä lakiehdotusta
katsoo ja silmäilee ja tähän perehtyy,
niin voi vaan ihmetellä, minkälaisia ne varsinaiset
esitykset ovat, kun täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta annettu lakiesityskin on jo sisällöltään
näin monikurvikas, suorastaan monimutkainen.
Tässähän on kyse nyt taas, kuten
täällä ed. Vistbacka jo aikaisemmin vihjaisi,
eräästä hallituksen saavuttamasta torjuntavoitosta.
Tässä erittäin keskeisenä nimittäin
on tämä sokeriuudistus. Kun Suomessa aiemmin sokerintuotanto oli
146 miljoonaa kiloa, niin nyt se sokerintuotanto-oikeus putoaa reilustikin
alle 100 miljoonan kilon. Tämä tarkoittaa jopa
alle 50 prosentin omavaraisuutta. No, mitä tämä sokeriuudistus sitten
viljelijöille merkitsee?
Tämä merkitsee viljelijöille ensinnäkin
sitä, että ne investoinnit, mitä nyt
on tehty sokerintuotantoon, se kaikki viljelijän henkilökohtainen osaaminen,
ammattitaito, se, mitä viljelijä tilatasolla on
panostanut sokerin viljelyyn ja sokerin tuottamiseen, tämän
jälkeen niitten viljelijöitten osalta, jotka joutuvat
lopettamaan sokerijuurikkaan viljelyn, joudutaan heittämään
hukkaan.
Toinen asia on kaikki se tuotantoteknologia, viljelykoneet,
jotka ovat kehittyneet viime vuosina erittäin voimakkaasti
ja joita Suomeenkin on hankittu, muun muassa kylvö- ja
erityisesti nostokalustoa Euroopasta, isoja, erittäin arvokkaita koneita,
joitten hankkimiseen vielä valtiovalta on auliisti myöntänyt
investointiavustuksia. Nämä ovat tämän
jälkeen liian suurelta osin käytöstä poistettavaa
kalustoa.
Lisäksi tämä merkitsee tilatasolla
suuria ongelmia. Monilla tiloilla, joilla sokerijuurikkaan viljelyyn
on erikoistuttu, on hyvin suuria vaikeuksia löytää sellaisia
tuotantokasveja, jotka korvaavat myöskin taloudellisesti
nämä menetykset. No, näitten taloudellisten
menetysten kompensoimiseksi hallitus neuvotteli Euroopan unionissa
tämän sokeriuudistuksen yhteydessä tietynlaisen
oikeuden maksaa sokerijuurikkaan viljelijöille kansallista
sokerijuurikkaan viljelyalaan perustuvaa tukea. Tätä tukea
neuvoteltiin maksettavaksi enintään 350 euroa
hehtaarilta. No, tämä tuki tietysti on asteittain
nouseva, mutta ensin, nyt heti ensimmäisenä vuonna,
hallitus on ilmoittanut ihan viime viikolla, että tuki
tulee olemaan 60 euroa hehtaarille, ja viljelijöitten etujärjestö MTK
oli laskelmissaan päätynyt siihen, että tämän
tuen tarve olisi 150 euroa hehtaarille, jotenka tässä sitten
sokerin osalta saatiin nimenomaan tässä ratkaisussa,
miksi sitä kutsuisi sitten, toinen torjuntavoitto, vai
onko tässä kysymys jostain vielä merkittävämmästä?
Mutta joka tapauksessa siis nimenomaan sokerintuotanto tulee
Suomessa nyt vähenemään vuodesta 2007
alkaen, mutta meillä on erittäin hyvä sokerinjalostusteollisuus.
Meillä on kaikki teknologia sokerin viljelyyn. Sen vuoksi
meidän ei missään nimessä pitäisi
nyt luopua sokerijuurikkaan viljelystä, vaikka sokerintuotanto
väheneekin nykyisestään huomattavasti.
Mitä tämä sitten tarkoittaa?
Tämä tarkoittaa sitä, että nyt
lopettamisuhan alla oleva Salon sokeritehdas jatkaisi vuonna 2007
ja siitä eteenpäin etanolin tuotantolaitoksena.
Täällä eduskunnassakin on puhuttu paljon tästä etanolin
tuotantomahdollisuudesta ja Salon sokeritehtaan hyödyntämisestä etanolin tuottajana,
etanolin jalostajana. Monet ovat arvelleet, lieneekö etanolin
tuottaminen sokerijuurikkaasta taloudellisesti tai energiataloudellisesti
järkevää. Sokerinjalostaja Daniscon,
tanskalaisen yrityksen Daniscon, toimesta on kuitenkin tietoomme
saatettu, että sokerijuurikashehtaarilta saatava etanolin
määrä olisi noin 4 000 litraa
sillä satotasolla, mikä Salon sokeritehtaan alueella
juurikkaan viljelyssä on saavutettu, siis nelisentuhatta
litraa etanolia hehtaarilta. Kun tiedetään, että sen
juurikkaan tuottamiseen pellolta sinne tehtaalle ei kuitenkaan montaa
sataa litraa polttoainetta tarvita, ja kun tiedetään,
että siinä sokerijuurikkaan jalostusprosessissa,
mikä siellä Salon tehtaalla tapahtuu, ei käytetä juurikaan
fossiilisia polttoaineita vaan lähestulkoon pelkästään
kierrätyspolttoaineita siellä tehtaalla käytetään,
kun nämä ovat tiedossa, niin voi vaan arvioida,
että sokerista etanoliksi tuottaminen on Suomessa erittäin
järkevää. Se on taloudellista Daniscon
laskelmien mukaan ja energiataloudellista. Ehkä noin kymmenkertainen
litramäärä saadaan etanolia verrattuna
siihen tuotantoon käytettyyn fossiilisen polttoaineen määrään.
Herra puhemies! Nyt vaan pitäisi valtiovallan toimia
nopeasti ja tehdä tarvittavat veroratkaisut, minkä jälkeen
sokeria jalostava teollisuus täällä Suomessa
voisi nähdä pitkälle tulevaisuuteen ja tehdä puolestaan
tarvittavat ratkaisut, investointipäätökset
esimerkiksi juuri Salon sokeritehtaalle, jotta siellä tulevaisuudessa
sokerin jalostamisen jatkeeksi voitaisiin etanolia jalostaa.
Mikä parasta, herra puhemies, kun paljon on puhuttu
huoltovarmuudesta Suomessa ja koskien nimenomaan elintarvikkeita
ja elintarvikkeitten saatavuutta mahdollisen kriisin yllättäessä, niin
tässä varmistetaan myöskin tulevaisuuden huoltovarmuus
sillä, että Salon sokeritehdas voisi jäädä edelleen
toimimaan, jolloinka pahan päivän eteen tullessa
tämä etanolitehdas voisi alkaa tuottaa sokeria
ja näin ollen meillä olisi omasta takaa sokerintuotantomahdollisuus
pelkästään Lännen Tehtaitten
ohella huomattavasti laajemmassa mitassa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttaminen on välttämätöntä nimenomaan
siksi, että tämä tilaneuvontajärjestelmä voi
toimia ensi vuoden alusta joustavasti ja sillä tavalla
kuin on ajateltu, että järjestelmä saadaan täysin
toimivaksi.
Sitten tämä toinen asia sokeriuudistuksen
kansallisesta toteuttamistavasta. Kun ed. Hemmilä otti
niin vahvasti tämän sokeripolitiikan, käytti siitä ihan
perustellun ja varmaan ansiokkaan puheenvuoron, minä nyt
vaan toteaisin siitä, että en puhu tietenkään
mistään torjuntavoitosta tässä sokeripolitiikassa.
Kyllähän se on selvä tappio Suomen maataloudelle
ja maaseudulle, että näin on käynyt.
Mutta, ed. Hemmilä, miksi näin on käynyt?
Me olemme yhteisessä Euroopan maatalouspolitiikassa, kyllä sitä pitää katsoa
siitä peilistä eikä lähteä niin
kuin pelkästään kotoisesti syyttämään.
Minä uskon, että olipa minkä värinen
hallitus tahansa tässä maassa, näissä neuvotteluissa
ei kovin pitkälle olisi päästy. Olisiko
saatu sitten parempi tulos? Sen tietenkin pitäisi olla nähtävänä,
jos olisi toinen vaihtoehto ollut.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt puheenvuoro täältä puhujakorokkeelta
vielä tästä lakiesityksen selkeydestä.
Me tiedämme kuitenkin, että tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisella ja sisällöllä on hyvin
paljon merkitystä niille tuloille, mitä viljelijät
käytännössä saavat, ja monesti
he soittavat myöskin meille kansanedustajille ja kysyvät näistä hallituksen
esityksistä ja perusteluista tavallaan täsmennyksiä,
kuinka he pystyvät laskemaan oman tulonmuodostuksensa.
Ihan lyhyt siteeraus nyt esimerkiksi. Kun teiltä kansanedustajilta
kysytään, miten yhdistelmämallissa tämä tukioikeus
muodostetaan, niin se sanotaan täällä lain
3 §:ssä hyvin selkeästi: "Yhdistelmämallissa
tukioikeus muodostetaan tasatukiosasta ja mahdollisesta tilakohtaisesta
lisäosasta, joiden lisäksi voidaan muodostaa kesannointioikeuksia
sekä erityistukioikeuksia. Tukioikeuksiin voi valtioneuvoston
asetuksella tarkemmin säädettävissä tapauksissa
sisältyä tilatukiasetuksen 60 artiklan mukainen
oikeus. Tilakohtainen lisäosa muodostetaan viitekaudella
2000—2002 sonni- ja härkäpalkkiota saaneille
tiloille, viitekaudella 2000—2002 tärkkelysperunan
tukea saaneille tiloille, 31 päivänä maaliskuuta
2006 maitopalkkioon oikeutetuille tiloille sekä tiloille,
jotka ovat oikeutettuja saamaan tilakohtaisen lisäosan
kansallisesta varannosta. Tilakohtainen sokerijuurikkaan lisäosa
muodostetaan tiloille markkinointivuoden 2005/2006 voimassa
olevan perustoimitusoikeuden sokerimäärän
perusteella." (Ed. Pulliainen: Selvä juttu kuin mikäkin!)
Arvoisat edustajat ja agronomit, te olette suorittaneet maa-
ja metsätaloustieteellisessä korkeamman ja korkeimman
tutkinnon. Tämä osa tästä pykälästä minulle
on vielä täysin selvää. Mutta,
hyvät ystävät, sitten kun käytännön
maanviljelijä alkaa lukea tätä 2 momenttia,
lainaan, arvoisa puhemies, sitäkin vähän.
"Tilakohtaiseen lisäosaan sisällytetään
100 prosenttia maitopalkkiosta, 30 prosenttia sonni- ja härkäpalkkiosta sekä 40
prosenttia tärkkelysperunan tuotantoon sitomattomasta tuesta.
Lisäosat säilyvät ennallaan vuosina 2006—2010.
Vuosina 2011—2013 lisäosien suuruus on 70 prosenttia
ja vuosina 2014 ja 2015 35 prosenttia alkuperäisestä tasosta.
Vuodesta 2016 alkaen lisäosia ei makseta. Tilakohtaiseen
sokerijuurikkaan lisäosaan sisällytetään
100 prosenttia sokerin hinnanalennuksen korvauksesta vuosina 2006—2013
sekä 100 prosenttia siirtymäkauden lisäkorvauksesta
vuosina 2006—2009. Vuosina 2014—2016 sokerijuurikkaan
lisäosan suuruus on 70 prosenttia ja vuosina 2017 ja 2018
se on 35 prosenttia vuoden 2009 hinnanalennuksen korvauksen ja siirtymäkauden
lisäkorvauksen perusteella muodostetun lisäosan
yhteismäärästä." (Ed. Vihriälä:
Eikö ole yksinkertaista?)
Arvoisa puhemies! Tämä oli lakitekstiä Suomen
eduskunnassa vuonna 2006, jota viljelijä kotonaan lukee
ja miettii, mitä tämä vaikuttaa hänen
elantoonsa. Kaiken lisäksi, arvoisa puhemies, sen jälkeen
lakitekstissä sanotaan: "Siirtymäkaudesta, lisäosien
ja erityistukioikeuksien asteittaisesta alentamisesta, vastaavasta
tasatuen korottamisesta sekä sokerijuurikkaan lisäosasta voidaan
säätää tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella."
Hyvät edustajakollegat, minä väitän
vaan, että tähän pitäisi puuttua
jo eduskunnan perustuslakivaliokunnankin. Tämä lakiesitys
ei ole enää täsmällinen eikä tarkkarajainen,
eikä kukaan ihminen Suomessa enää voi
tietää, mitenkä lakiesitys vaikuttaa
hänen taloudelliseen tulokseensa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä puhui Salon tehtaan puolesta
monipuolisesti asiaa, kuten hän myös sanoi, että valtiovaltaa
tässä nyt myös tarvitaan nopeasti. Asialla
alkaa olla kiire. Tämä on tärkeä kohde
kaikkineen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Petri Salo vertaa tuota viestiä tuottajalle ja
vertaa paikkakunnan työttömälle meidän
välittämäämme viestiä,
kyllä tuo on paljon lohdullisempi viesti. Se lailla tullaan
hyväksymään jnp. Selkokielistä tekstiä,
jossa jokainen sana merkitsee pelkkää rahaa, tuloa
vaan. (Naurua) Minä en ymmärrä, mitä te
keuhkoatte täällä oikein.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Äskeisen puhujan puhetta on helppo
jatkaa. Pelkkää rahaa, mutta mihin? Hallinnolle. Äsken
me täällä käsittelimme Maaseutuviraston
perustamista, ja siinä yhteydessä tuli kyllä esille
monissa puheenvuoroissakin, että tällainen uusi
hallintobyrokraatti Suomeen on tarpeen perustaa. Itse olen eri mieltä,
ja tämä tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesta annettu lakiesitys on kyllä selvä osoitus
siitä ja se, mitä ed. Petri Salo äsken
puheenvuorossaan tätä lakitekstiä luki,
vielä vahvistaa sen, että hallintoa ainakin tulevaisuudessa
sitten tarvitaan, kun tällaisia lakeja rustataan.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämäkään lakiehdotus
niin kuin monet muutkaan, mitkä liittyvät maatalouteen
ja ovat viime vuosien aikana tänne eduskunnalle hallituksen
toimesta annetut, ei täytä perustuslain 80 §:n
edellyttämää tarkkarajaisuuden, täsmällisyyden
vaatimusta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! En halunnut äsken mitenkään
saivarrella, vaan halusin ihan eduskunnan pöytäkirjoihin
lukea yhden pykälän juuri sen takia, mitä ed.
Pulliainen sanoi. Jokaisella sanalla, mitä äsken
tuosta pykälästä luin, on merkitystä,
on taloudellisia ja oikeudellisia vaikutuksia. Sen takia luin sen,
koska se ei ollut mikä tahansa pykälä,
vaan sillä on merkitystä viljelijöitten
tuloihin ja siihen, että he pystyisivät tavallaan
laskemaan jollakin ennustettavalla tavalla, kuinka heidän
esimerkiksi ensi vuonna käy.
Minä pyytäisin vaan valiokuntaa jatkossa, vaikka
tämänkin mietinnön yhteydessä,
kiinnittämään perusteluosassa huomiota
näihin pykäliin — minä ymmärrän,
jos yleiskohtaiset tai yksityiset perustelut on joskus monikielisesti
kerrottu ja vaikeasti ymmärrettävissä — mutta
minä toivoisin, että esimerkiksi siinä pykälässä yritettäisiin
yksinkertaisesti sanoa, jos se sanallinen muoto tuntuu aivan käsittämättömältä,
niin joko kaaviokuvalla tai jollakin muulla liitteellä yritettäisiin
osoittaa se, mitä tämä jatkossa tarkoittaa esimerkiksi
viljelijöitten tulotasoon.
Mutta ei meidän kannata jatkossa jatkuvasti hyväksyä tämän
tyyppistä lainsäädäntöä,
koska sillä on niitä oikeudellisia ja taloudellisia
merkityksiä ja meidän pitäisi tehdä yksinkertaista,
selkeää lainsäädäntöä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pari viikkoa sitten suullisella kyselytunnilla
kysyin maa- ja metsätalousministeriltä nimenomaan
siitä, millä tavoin hän ajattelee, että viljelijäväestö pystyy
täyttämään ne hakemukset, joita
tällä hetkellä on juuri vireillä,
kun Maaseudun Tulevaisuudessa yli kymmenellä sivulla selvitettiin
sitä ohjeistusta.
Ja nyt, kun täällä on tämä tilatukilaki,
hallituksen esitys, ja täällä sanotaan
tästä neuvontasysteemistä, niin minä kyllä haluaisin
ja toivoisin erityisesti sitä — kun täällä puhutaan
nimenomaan virkavastuusta neuvonnassa, mutta siinä kohtaa
ei ainakaan tämän hallituksen esityksen perusteluissa
puhuta mitään niistä asioista, mitkä ed.
Salo otti esille, koska siellähän on kyse tukihakemusten
täytöstä, että ymmärtää ne — toivoisin
todella, että valiokunta paneutuisi tähän
ja nimenomaan siihen, jonka olen täällä jo
aikaisemmin tuonut esiin, suhteeseen voimassa olevaan hallintomenettelylakiin,
joka velvoittaa viranomaiset neuvomaan. Tällä hetkellä maaseutuviranomaiset
pelkäävät sitä, koska siellä on
sanottu, että he ovat jäävejä,
esteellisiä, tavallaan neuvomaan viljelijäväestöä.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Salon puheenvuoro tuolta korokkeelta oli
ihan hyvä, koska se hyvin kuvaa sitä tilannetta,
minkälaisessa pykäläviidakossa me joudumme
olemaan ja elämään, myös me
lainsäätäjät. Kyllä tässä tulee
mieleen kaiken näköistä harjoitelmaa,
mitä unionissa on ollut; muistaakseni eläinsuojeludirektiivissä oli
tämmöinen harjoitelma, että siat tulee
sijoittaa sikalaan niin, että niillä on näköyhteys
toisiin sikoihin, paitsi jos on yksi sika, eli kyllä nämä asiat
joskus menevät ihan naurettavalle tasolle.
Mutta se, että tästä on tullut näin
monimutkainen, johtuu osittain siitä, että emme
halunneet tässä tilatukijärjestelmässä mennä yksistään
kertaheitolla tähän tasatukimalliin, vaan haluttiin
ottaa huomioon nämä erilaiset alueelliset eroavaisuudet
ja tuotantosuuntakohtaiset erot, niin että tästä tulisi
mahdollisimman oikeudenmukainen. Tämä johti nyt
sitten tämmöiseen hyvin monimutkaiseen ratkaisuun,
joka sitten tasoittuu vuoteen 2016, sitten kun mennään
niin sanottuun tasatukeen kaikilta osin. Eli tämä on
osittain tämmöistä kotikutoista, mitä on
yhteisesti tuottajajärjestöjen edustajien kanssa
haettu.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tämä nyt käsiteltävä tilatukijärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain
muuttamisesitys on esimakua nyt siitä, mitä tämä sali
ja mitä tämä talo tulee saamaan ihan
lähivuodet ja monta kertaa vuodessa hallituksen esityksinä.
Kun meillä on ylivoimaisesti maailman monimutkaisin maataloustukijärjestelmä,
jota vielä edelleen näköjään halutaan
muuttaa monimutkaisemmaksi, niin kuka tässä sitten
on se kärsijä? Se on se tuottaja, se on se viljelijä,
jonka aseman perään muun muassa ed. Vistbacka
on käyttänyt ihan ansiokkaita puheenvuoroja.
Ed. Vistbacka äsken otti esille tämän
hallintomenettelylain, joka suorastaan velvoittaa virkamiehet ja
viranhaltijat, sen hallinnon siis, suomalaisen hallinnon, antamaan
tarvittaessa neuvoja ja ohjeita tässä tapauksessa
viljelijälle. Nyt on aivan totta, että käytännössä hallinto
ei uskalla antaa ohjeita ja neuvoja viljelijöille tämän
lain soveltamisessa käytännön tilanteissa.
Tämä on valtavan suuri ongelma, ja tämä ongelma
tulee vielä huomattavasti nykyisestään
pahenemaan, kun näitä tämän
tapaisia esityksiä sataa ja virtaa hallituksen taholta
tänne eduskuntaan. Tämä koko tilatukijärjestelmä ja
sen täytäntöönpano Suomessa
tulee olemaan aivan ylivoimainen taakka kaikille suomalaisille.
Keskustelu päättyy.