7) Laki perusopetuslain 47 a §:n muuttamisesta
Outi Mäkelä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä käsillä oleva
aloite koskee oppilaskuntatoimintaa ja oppilaskuntatoiminnan lakisääteistämistä.
Oppilaskuntatoimintahan on yksi keskeisimmistä tavoista
luoda kouluihin hyvää yhteishenkeä ja
vahvistaa nuorten vuorovaikutustaitoja, demokratiataitoja ja kansalaistaitoja.
Varmasti monilla meistäkin tässä salissa
on omakohtaisia kokemuksia oppilaskuntatoiminnasta, ja tiedämme,
miten se rohkaisee ihmisiä, varmasti monia meistäkin,
aktiivisiksi yhteiskunnallisiksi toimijoiksi. Muistamme myös
varmasti monet senkin, miten oppilaskuntatoiminnan yksi tärkeä tehtävä on
lisätä viihtyvyyttä ja me-henkeä kouluissa. Mukavassa
koulussa viihtyy ja koulutyö maistuu.
Voimassa olevassa lainsäädännössä oppilaskunnan
tehtävänä on yhteistoiminnan vaikutusmahdollisuuksien
ja osallistumisen edistäminen. Oppilaskuntien tehtävä on
myös opiskelijoiden puhevallan käyttäminen
esimerkiksi koulutuksen kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Perusopetuslain 47 §:ään kirjattiin vuonna
2007 mahdollisuus järjestää oppilaskuntatoimintaa
perusopetuksen kouluissa, kun taas lukiolaissa ja ammatillisesta
koulutuksesta annetussa laissa oppilaskunnat ovat pakollisia.
Matti Vanhasen toisen hallituksen strategia-asiakirjaan liittyvässä lasten
ja nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelmassa on kirjaus,
joka kuuluu näin: "Lisätään
lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia ja heidän osallistumistaan
varhaiskasvatusympäristöjen, koulujen, oppilaitosten,
kirjastojen, toiminnan suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin."
Tällä aloitteella halutaan osaltaan tukea
ja edesauttaa näitä edellä mainittuja
hallituksen tavoitteita, ja esitänkin, ja esitämme,
oppilaskuntatoiminnan lakisääteistämistä myös
perusopetuksessa. Tämä tukisi erittäin
hyvin myös hallituksen strategia-asiakirjan tavoitteita
lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä.
Aloitteessa esitetään nykyistä säädöstä muutettavaksi
siten, että 1 momentin sanamuoto "- - koululla
voi olla sen oppilaista muodostuva oppilaskunta" muutettaisiin muotoon
"- - koululla on sen oppilaista muodostuva oppilaskunta".
Lisäksi poistettaisiin 3 momentti, joka voimassa olevassa
lainsäädännössä määrittelee
opetuksen järjestäjän velvoitteet tilanteessa,
jossa oppilaskuntaa ei ole.
Mitään lisätaakkaa tämä lakimuutos
ei varsinaisesti toisi, sillä oppilaskunnalle osoitettujen tehtävien,
kuten kuulemisen, järjestämiseksi nykylainsäädännössä joka
tapauksessa on oltava järjestelyt. Muutos kuitenkin turvaisi
sen, että osallistaminen ja kuuleminen toteutettaisiin
demokraattisella ja yhteiskuntakasvatusta tukevalla tavalla.
Lakialoitteen mukaisessa säännöksessä velvoitettaisiin
opetuksen järjestäjä oppilaskuntatoiminnan
järjestämiseen. Opetuksen järjestäjä kuitenkin
päättäisi oppilaskuntatoiminnan organisoimisesta,
kuten siitä, onko oppilaskunta yhteinen yhden tai useamman
koulun kanssa. Opetuksen järjestäjän
päätettävänä olisi
myös oppilaskuntatoiminnan toteuttaminen oppilaiden ikäkauden
ja edellytysten sekä paikallisten olosuhteiden mukaisesti.
Opetuksen järjestäjä päättäisi myös
oppilaskuntatoiminnan ohjaamisesta ja tukemisesta.
Näin ollen edellä mainittuihin perusteisiin
vedoten toivon eduskunnalta myönteistä suhtautumista
tätä lakialoitetta kohtaan.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Oppilaskuntatoiminta on demokratiakasvatusta
parhaimmillaan. Se opettaa kaikille ikäluokille vastuun
kantamista ja kasvattaa tehokkaasti myös yhteisöllisyyteen.
Siksi pidän ed. Outi Mäkelän aloitetta
kannatettavana asiana.
Aktiivinen oppilaskuntatoiminta kasvattaa koulussa viihtyvyyttä ja
sitouttaa näin oppilaita siihen kouluyhteisöön.
Melko pitkään on pyöritetty erilaisia
osallisuushankkeita, joilla on pyritty kiinnittämään
lapsia ja nuoria yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Edunvalvontatyö oppilaskuntatoiminnan
kautta tuntuu tässäkin luonnolliselta ensimmäiseltä askeleelta
kohti yhteisöllistä osallisuutta. Yhteistoiminnassa
lapset ja nuoret oppivat huomioimaan myös toisten tarpeita.
He joutuvat etsimään kompromisseja ja ratkaisuja, joissa
yhteinen etu menee yksilön edun edelle.
Mutta, arvoisa puhemies, kuitenkin vain aktiivinen oppilaskuntatoiminta
voi tuottaa positiivisia asioita, mistä kumpuaakin muutama
kysymys, kuten esimerkiksi: Kuinka voidaan varmistaa se, että oppilaskuntatoiminta
lakisääteisenä todella muodostuisi aktiiviseksi?
Entä kuinka opettajakunta sitoutuu ohjaustyöhön,
jos se pitää hoitaa oman työn ohella
lisätöinä? Onko tämä asia,
johon tulisi kuitenkin jotakin kautta ohjata suoraan myös
resursseja? Kuntia ei ainakaan voi tässä asiassa
ja tässä taloudellisessa tilanteessa enää vastuuttaa.
Oppilaskuntien pitää olla todellisia vaikuttajia
kouluyhteisössä. Oppilaita pitää oikeasti kuunnella
eikä vaan perustaa muodollisia foorumeita, mitkä sitten
koetaan enemmän velvollisuuksina kuin todellisina vaikuttamisen
kanavina. Tunne ja kokemus siitä, että asioihin
voi todella vaikuttaa, kasvattaa varmasti kiinnostusta yhteiskunnalliseen
aktiivisuuteen vielä aikuisiälläkin.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Outi Mäkelän lakialoitetta oppilaskuntien perustamisesta
peruskouluihin lukioiden ja ammattikoulujen tapaan. Kaiken kaikkiaan
lasten osallisuutta on kehitettävä ja lasten kuulemista
on lisättävä yhteiskunnassamme. Tähän
ovat kiinnittäneet huomiota, nimenomaan tähän
osallisuuden lisäämiseen, niin sivistysvaliokunta
kuin hallituskin lasten ja nuorten ja perheiden politiikkaohjelmassa.
Myös YK:n lapsenoikeuksien yleissopimuksessa kiinnitetään erityistä huomiota
lasten osallisuuden lisäämiseen.
Tämän sopimuksen mukaan lapsella on oikeus
ilmaista mielipiteensä kehitystasoaan vastaavasti itseään
koskevissa asioissa, ja koulujen oppilaskunnat olisivat tähän
kyllä mainio keino. Lapsille ei ole aivan merkityksetöntä,
millaisia liikuntamahdollisuuksia koulun pihalla on välituntien
aikana ja millaista ruokaa koulussa tarjoillaan. Näissä voisi
lapsia kuulla. Oppilaskuntien avulla lapset pääsevät
ilmaisemaan mielipiteensä sekä tuomaan koulun
henkilökunnan tietoon seikkoja, jotka ehkä muuten
jäisivät pimentoon. Tällä on
myös mahdollisuus parantaa koulun yhteishenkeä,
yhteisöllisyyttä, ja se on hyvä keino
oppia demokratiaa ja vaikuttamista.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Kuulun itse siihen ryhmään,
että olen toiminut oppilaskunnan puheenjohtajana kolmisen
vuotta ammatillisessa oppilaitoksessa, ja tästä kaikesta
ei ole kuitenkaan vielä niin valtavan paljon aikaa, että muistaa
aika hyvin ne miellyttävät kokemukset tästä ajanjaksosta.
Mielestäni oppilaskunnassa on aito mahdol- lisuus vaikuttaa
ympäristönsä suunnitteluun, toteutukseen
ja arviointiin. Oppilaskuntatoiminnalla on myös suuri merkitys
siinä mielessä, että sillä lisätään
lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia aivan konkreettisesti.
Tänä päivänä, kun puhutaan
yhteisöllisyydestä, niin tuntuu, että se on
aika useasti kadoksissa. Oppilaskuntatoiminta on omiaan vahvistamaan
paitsi kansalaistaitoja myös tätä yhteisöllisyyttä koulumaailmassa.
Tässä ed. Mäkelän tekemässä aloitteessa
on todellakin pointtina se, että laajennetaan oppilaskuntatoiminta
perusopetukseen, ja se on siten hyvin kannatettava. Kun tässä keskustelun
aikana ed. Elsi Katainen epäili resurssien riittämättömyyttä,
niin itse kokisin niin, että oppilaskuntatoiminta on kyllä niin
sanotusti siinä koulun työssä sisällä,
että se pitää ehdottomasti lukea ihan normaaliin
työtehtäviin myös opettajien suhteen.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Outi Mäkelän
esitys oppilaskuntien perustamisesta perusopetukseen on kannatettava.
Osallisuuteen ja vaikuttamiseen ei synnytä, vaan siihen
kasvetaan, ja näenkin, että oppilaskuntatoiminta
antaa hyviä valmiuksia koululaisille paitsi vaikuttaa siihen
koulun ja lähipiirin omiin asioihin myös yhteiskunnallisiin asioihin,
laajemminkin. Sen lisäksi toiminnan myötä saa
kavereita ja opetellaan yhteisöllisyyttä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ihmettelen vaan sitä,
miksi näin ei silloin vuonna 2007 menetelty kuin on menetelty
niillä ylemmillä tasoilla, mutta tällä tasolla ei
ole näin menetelty, koska perusteethan pätevät
kautta koko koulujärjestelmän, eivät
ne ole sitä, mitä ne välinearvot ovat,
osallisuudet, kaikki on sitä samaa. Eikä se tarve
synny sitten vähän siellä ylemmällä,
vaan ehkä se tarve on kaikkein suurin niillä alemmilla
asteilla loppujen lopuksi, kun ajatellaan sitä, mihinkä kasvetaan,
yhteisöllisyyteen kasvetaan.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos kaikille tästä aktiivisesta
keskustelusta. Voin yhtyä näihin ed. Pulliaisen
hämmästykseen siitä, minkä takia
tämä ei ole aikanaan tullut hoidettua.
Ed. Elsi Katainen herätti hyviä kysymyksiä,
ja oikeastaan se perusasia tulee sitä kautta, että tämä on
joka tapauksessa lakisääteistä järjestää tätä yhteisöllistä ja
osallistuvaa toimintaa. Tämän oppilaskuntatoimintamuodon
kautta tulisi varmistettua, että se on organisoitu järkevällä tavalla
ja hyvin.
Kuten ed. Taimelakin totesi, niin kyllä tämä on
niin laajalti osa opetustoimintaa, että on järkevää,
että se hoituu koulun toimesta.
Toivon todella, kun nyt huomaan, että tämä on erittäin
positiivisia tuntemuksia herättävä asia, että tämä saa
laajaa kannatusta ja etenee myös valiokunnassa.
Keskustelu päättyi.