Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Den här
debatten om Europarådets verksamhet inleddes förra
fredagen, och jag hade verkligen hoppats att jag hade kunnat hålla
ett anförande i närvaro av någon av ministrarna,
utrikesministern eller justitieministern, för det som jag
hade velat ta fram är den så kallade Brightondeklarationen.
Samana päivänä, kun kävimme
tätä lähetekeskustelua, niin ymmärtäisin,
että Euroopan neuvoston ministerit olivat koolla ja olivat
allekirjoittamassa niin sanottua Brightonin julistusta. Tiedämme,
että ministerikomiteaa johtaa tällä hetkellä Iso-Britannia,
joka erinäisistä syistä on ajanut muutoksia
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toimintaan. Voi sanoa, että heillä voi olla
joitakin motiiveja, jotka välttämättä eivät
ole ihan puhtaita, mutta ilmeisesti tästä julistuksesta kaikkein
suurimmat sudenkuopat on jollakin tavalla ainakin peitelty.
En kiellä, etteikö tulisi tehostaa ihmisoikeustuomioistuimen
toimintaa, mutta paljon keskustelua herättivät
ennen tätä Brightonin kokousta sellaiset kirjaukset,
jotka mahdollistavat, että jotkut jäsenmaat, joihin
kohdistuu valituksia, pystyvät itse vaikuttamaan siihen,
mitkä asiat voivat tulla Strasbourgin tuomioistuimen tutkittavaksi. Toinen
asia on se, mitä vaaditaan sitten täytäntöönpanossa.
Samaan aikaan, kun me keskustelemme tästä, olemme
myöskin Suomen eduskunnassa eri valiokunnissa huolissamme
siitä, jos Iso-Britannia ei ole valmis vielä joihinkin,
sanotaan, varauksiin koskien Euroopan unionin liittymistä tähän Euroopan
neuvoston ihmisoikeussopimukseen. Minä kysyn, eikö ole
näkynyt jonkin tyyppistä taktista silmää,
että toisaalta, okei, me hyväksymme Brightonin
julistuksen, mutta se tarkoittaa myöskin, että kaikkien
pitäisi olla nyt ruodussa, mitä tulee EU:n liittymiseen
Euroopan neuvoston koko ihmisoikeussopimukseen.
Sen lisäksi on käynyt ilmi, että se
on hyvin epäselvää, kun lukee asiakirjoja,
mistä syystä Iso-Britannia nyt oikeastaan haluaa
vielä vaikeuttaa tätä liittymistä.
Otan näin kriittisen sävyn asiaan tästä Ison-Britannian
vastustuksesta, koska nyt on jo kulunut yli kaksi vuotta siitä,
kun Lissabonin sopimus astui voimaan, mikä mahdollisti
tämän uuden sopimuksen kirjoittamisen. Me tiedämme,
että Suomen tavoitteena on koko EU-jäsenyytemme
aikana ollut se, että EU pystyisi liittymään
Euroopan neuvoston sopimukseen.
Tällaisia kysymyksiä tulee meidän
asettaa tässä yhteydessä, ja toivon,
että meidän parlamentaarikkomme ainakin ovat tässä suhteessa
aktiivisia, samoin että he ovat erittäin aktiivisia
sen suhteen, että on monta Euroopan neuvoston maata, jotka
ovat maina mukana järjestössä mutta eivät
täytä, esimerkiksi mitä tulee vaaleihin,
niitä normeja, joita voidaan asettaa. Venäjällä ei
hyväksytty kaikkia puolueita mukaan duuman vaaleihin, ja
hyvin mielenkiintoisella tavalla estettiin myöskin Grigori
Javlinskin ehdokkuus presidentinvaaleissa. Kysyn siksi, onko näin,
että on oikein, että Venäjän
edustajat osallistuvat Euroopan neuvoston toimintaan täysillä valtuuksilla, vai
onko heidän asemastaan käyty tästä keskustelua,
miten käy, kun heidän, duuman edustajien, valtakirjat
katsotaan asianomaisissa valiokunnissa. Todella paljon on vielä näitten
vaalien osalta asioita, jotka aiheuttavat kysymyksiä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todettava, että on
harmillista, että Euroopan neuvoston valtuuskunnan kertomus
on nyt käsittelyssä viikolla, jolloin Euroopan
neuvoston valtuuskunta on Strasbourgissa, ja taidan olla ainoa valtuuskunnan
jäsen, joka sattuu olemaan paikalla voidakseen osallistua
tähänkin keskusteluun.
Sitten mennään pääasiaan,
tähän Brightonin julistukseen, joka viime viikolla
hyväksyttiin Brightonissa. Minun täytyy sanoa,
että minä haluan kyllä puolustaa brittejä.
Ensinnäkin täytyy sanoa, että tämmöisessä maassa,
jossa on tuhat vuotta ollut parlamentti ja jossa Magna Carta 1215
hyväksyttiin, on jonkin verran perspektiiviä myöskin
oikeudelliseen käsittelyyn ja siihen, että kansalaisten
perusoikeuksista pidetään huolta.
Mitä tulee Brightonin julistukseen, olennaista on se,
että yksilön valitusoikeus säilyy. Ja
se on tärkeätä, että meillä on
järjestelmä Euroopassa, jossa jokainen kansalainen
voi varmistaa, että jos kansallinen tuomioistuin loukkaa
näitä aivan perusoikeuksia, niin siihen voi saada
ratkaisun maan ulkopuoliselta tuomioistuimelta. Tämä on erittäin
tärkeätä.
Sitten toinen keskeinen kysymys on se, että valittaminen
tuomioistuimessa on maksutonta. Tästä tietysti
voidaan keskustella. Minä olen ehkä vähän
eri mieltä kuin Suomen hallitus. Minun mielestäni
pieni kohtuullinen maksu voisi tältä osin olla.
Jos se nyt on 100 euroa, niin se voisi pikkusen mietityttää siinä tilanteessa,
että jos asia ei ole henkilön mielestä kovin
vakava, niin kannattaako silloin vaivata oikeuskoneistoa vai ei.
No, sitten esillä oli myöskin kolmas seikka, joka
ei toteutunut. Nykyisinhän voidaan tehdä valitus
tuomioistuimeen omalla äidinkielellä. Ja siellä oli
vaihtoehto, että olisi voinut tehdä pelkästään
englanniksi tai ranskaksi valituksen. Se olisi tietysti helpottanut
sitä käsittelyä. Meidän pitää muistaa,
että siellä on 160 000 juttua tällä hetkellä käsittelemättä ja
totuus Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen osalta on se, että se
ei täytä ihmisoikeusnormeja siitä syystä,
että juttujen käsittely kestää niin
kauan. On pakko jollakin tavalla ratkaista tämä ongelma.
Nyt Brightonin julistuksessa tämä ongelma ratkaistaan
sillä tavalla, että kun nykyisin on jokaisesta
maasta tuomari, niin tuomioistuimeen voidaan ottaa ylimääräisiä tuomareita.
Tähän, miten tämä on ratkaistu, sisältyy
sitten ongelma. Nimittäin kun nyt parlamentti valitsee — minä olen
itse ollut tässä tuomareitten valintakomiteassa
kohta kahdeksan vuotta — nämä tuomarit,
niin nyt olisikin näin, että ministerineuvosto
yksimielisesti valitsisi nämä tilapäiset
tuomarit. Täytyy sanoa, että se on aika hankalaa,
jos meillä on eri menettelyissä valittuja tuomareita,
ja tätä varmaan pitää jossain määrin
vielä sitten katsoa, mitä tältä osin
tehdään.
No, sitten yksi asia, joka on periaatteellisesti erittäin
merkittävä, on se, että tämän
Brightonin julistuksen johtolauseessa on kaksi periaatetta. Siellä todetaan,
että otetaan huomioon jatkossa tuomioistuimen itse kehittämät — tämä on
tärkeää, että ne ovat todella
itse kehittämiä — periaatteet, joista
toinen on subsidiariteettiperiaate. Ja se näkyy siinä Brightonin
julistuksessa sillä tavalla, että ensimmäinen
kappale, kohta a, koskee nimenomaan sitä, miten jokaisen
jäsenmaan pitää panna täytäntöön
ja pitää huolta siitä, että ei synny
näitä ihmisoikeusloukkauksia. Se on niin kuin
se ensisijainen tapa. Ei näin, että valittamalla
saadaan asiat kuntoon, vaan ennakkoon jo pidetään
huolta siitä, maa pitää huolta siitä,
että ihmisoikeussopimuksen velvoitteet toteutuvat. Tämä on
erittäin hyvä.
Toinen on sitten periaate, joka on englanniksi margin of appreciation,
joka tarkoittaa sitä, että jokaisessa maassa pitää olla
jonkinlainen harkintavalta. Minun täytyy sanoa, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin viime vuosikymmenen loppupuolella meni ehkä jonkin
verran liian pitkälle. Nyt kaikki alkavat ymmärtää sen,
että aivan liian tiukkoja tulkintoja ihmisoikeussopimuksesta
ei saa tulla. Eli lähtökohta on se, että tuomioistuimen
tehtävä on pitää huolta siitä,
että perusoikeuksia, niitten ydintä ei loukata.
Mutta täytyy sanoa, että sitten semmoista ihan
niin kuin hiomista, jossa aletaan sitten ottaa hyvin tiukasti kantaa
asioihin, joilla voi myöskin olla merkitystä kansallisen
tradition kannalta, tuomioistuimen pitäisi pyrkiä välttämään,
jos se haluaa säilyttää legimiteettinsä.
Jos minä otan yhden esimerkin. Nimittäin tuomioistuin
teki ensin päätöksen niin sanotussa, tunnetussa
Lausteen tapauksessa, jossa tuomioistuin katsoi, että krusifikseja
ei Italiassa saa olla koululuokkien seinällä.
Siitähän syntyi keskustelu, ja sen jälkeen
loppujen lopuksi sitten täyskokoonpanossa tuomioistuin
teki päätöksen, että kyllä Italiassa
saakin pitää krusifikseja seinällä. Minun
täytyy sanoa, että jos Suomen osalta sitten joku
olisi kannellut siitä, että meillä kevätvirttä lauletaan
koulujen päättäjäisjuhlissa
ja sitten tuomioistuin olisi todennut, että tämä on
ihan kauheata, että tässä nyt uskonnonvapautta
loukataan, kun joudutaan tämmöistä virttä laulamaan, jota
nyt on vuosikymmenet, ehkä sata vuotta laulettu, niin tietysti
täytyy sanoa, että tämän tyyppiset
ratkaisut eivät kyllä niin kuin tuomioistuimen
legitimiteettiä vahvista. Ja tämän tyyppisten asioiden
pitää kuulua nimenomaan tähän
margin of appreciationin soveltamisalaan. Eli hyvä on, perusoikeuksista,
niistä fundamenteista pidetään kiinni,
mutta ei mennä sitten ihan... Jos on joissakin maissa pitkiä perinteitä,
jotka nyt eivät olennaisella tavalla loukkaa perusoikeuksia,
niin siinä pitää olla liikkumavaraa.
Sitten täytyy sanoa, että aina pitää muistaa
se, että me emme myöskään saa
mennä tuomarivaltioon. Tässä oikeastaan
brittiläinen perinne on konfliktissa eurooppalaisen perinteen
kanssa, koska toisen maailmansodan jälkeen Saksassa ja monissa
muissa maissa on yritetty sitten tuomioistuinjärjestelmän
kautta vahvistaa, sanoisinko, perusoikeuksia, mutta Britanniassa,
jossa ei ole edes perustuslakia, on sellainen herrasmieskäytäntö,
jonka mukaisesti ihmisten perusoikeuksia kunnioitetaan, ja britit
ovat erittäin tarkkoja siinä suhteessa, että parlamentilla
pitää olla oikeus tehdä päätöksiä.
Se on sitä kansanvaltaa, ja sehän on nyt myöskin
eurooppalaisessa päätöksenteossa tullut
aika selvästi ilmi. Ja täytyy sanoa, että me
olemme nyt tulossa siihen pisteeseen, että nyt ovat aika
pitkälti nämä perustuslailliset tuomioistuimet
ottaneet kantaa. Minä luulen, että alkaa tulla
taas aika, jossa parlamenttien asemaa halutaan vahvistaa ja tämmöinen
brittiläinen parlamentaarinen perinne, parlamentaarinen
autonomia, tulee vahvistumaan. Siinä suhteessa tämä balanssi
on tärkeätä. Ihmisillä pitää olla
oikeus saada tuomioistuimelta oikeutta, mutta se ei saa rajoittaa
sitä, etteikö parlamentissa voida tehdä ratkaisuja,
jotka ovat kansan enemmistön tahdon mukaisia. Kuitenkin
sitten sitä, mitä kansainvälisissä sopimuksissa
ja tietysti meidän perustuslaissamme perusoikeuksista on
sanottu, tietysti pitää kunnioittaa tai sitten
lakeja pitää tältä osin muuttaa.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä Euroopan neuvoston
toiminnasta. Mikä tulee olemaan hyvin mielenkiintoista,
on se, että ensi lokakuussa Venäjän monitorointiraporttia
käsitellään. Niistä maista,
jotka ovat valvonnan kohteena, pitäisi kirjoittaa raportti
kahden vuoden välein. Nyt on mennyt seitsemän
vuotta siitä, kun Venäjästä raportti
kirjoitettiin viimeksi, mikä johtuu siitä, että venäläisillä on
ollut jatkuvasti erilaisia syitä, minkä takia
pitää lykätä raportin käsittelyä ja
valmistelua. Mutta nyt lokakuussa se raportti tulee käsittelyyn,
ja tietysti sen tarkoituksena on se, että venäläisille
sanotaan, mitä asioita pitää tehdä,
jotta Euroopan ihmisoikeussopimus Venäjän osalta
myöskin täyttyisi.
Mikä on myöskin sitten mielenkiintoista, on se,
että nimenomaan Euroopan neuvosto on kiinnittänyt
huomiota näihin Venäjän vaaleihin. Olin itsekin
tilaisuudessa valvoa presidentinvaaleja, ja täytyy sanoa,
että kyllä he vielä teknisesti osaavat
hoitaa vaalit, ja voi sanoa, että kyllä näillä presidentinvaaleihin
suoritetuilla toimenpiteillä pyrittiin sitä luottamusta
lisäämään. No, sitten on joitakin
alueita, jonne ehkä ihan tiedot eivät ole sitten
vielä kommunismin kaatumisen jälkeen menneet,
miten vaaleissa laskeminen tapahtuu. Jos Tšetšeniassa
hallitseva puolue saa 99,6 prosenttia äänistä ja
99,5 prosenttia käy äänestämässä,
niin siinä varmaan tämmöinen tiedon katkos
näistä viimeaikaisista kehityskuluista on tapahtunut.
Mutta voi sanoa, että kyllä niin kuin itse vaalitapahtuma
pääsääntöisesti toimii.
Mutta se on tosiasia, että Venäjällä on
tapahtunut negatiivista kehitystä demokratian osalta. Puolueitten
perustamista on rajoitettu, ehdokkaitten astumista ehdolle on rajoitettu,
ja esimerkiksi paikallisvaaleissa on hyvinkin törkeitä esimerkkejä,
joissa on estetty ehdokkaitten asettuminen ehdolle. Ja esimerkiksi
presidenttiehdokkaitten osalta siihen, että saa ehdokkaan,
ei riitä se, että kerätään
kaksi miljoonaa nimeä, vaan kun nämä tukikortit
pitää kaikkialta eri piireistä kerätä,
niin se on erittäin hankalaa. Tässä suhteessa haasteet
ovat kyllä varsin kovia.
Mutta uskon, että demokratia kuitenkin lopulta voittaa.
Ja tietysti kun jokaisessa maassa hyvinvointi, varallisuus kasvaa,
se johtaa siihen, että ihmiset haluavat enemmän
yksilöllisyyttä ja myöskin sitten sitä,
että he pääsevät vaikuttamaan
poliittiseen päätöksentekoon.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Ongelmahan tässä Brightonin
julistuksessa — kiitän edustaja Sasia, että hän
valotti siitä yksityiskohtia — on siinä,
että se voi sopia yhtä hyvin Venäjälle
kuin United Kingdomille. Tämähän on se
ongelma, ja luulen, että Venäjällä voidaan
olla aika tyytyväisiäkin tähän
muutokseen.
Me tiedämme, että tällä hetkellä meillä on joukko
maita, joissa on suuria puutteita esimerkiksi nimenomaan tuomioistuinten
toiminnassa. Tiedämme, että suuri osa tuhansista
valituksista tulee juuri Venäjältä, koska
siellä on suuria puutteita. Ei ole mitään
takeita, että kaikilla puolilla Venäjää saa
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin. Siksi kyseenalaistin
tämän, koska tässä julistuksessa
on tiettyä riskiä, ja niin kuin britit itse sanovat,
the proof of the pudding is in the eating, eli kyse on siitä,
miten se pannaan täytäntöön. Tämä on
julistus, ja just tämä, miten niin kuin tämä margin
of appreciation käytetään. Tiedämme
myöskin, että Isolla-Britannialla itsellään
on ollut vaikeuksia hyväksyä hyvin periaatteellisia kantoja,
jotka ovat olleet ihan ihmisoikeuksien ytimessä, esimerkiksi
oikeutta siihen, että ei joudu vainon tai kidutuksen uhriksi.
On ollut sellaisia tapauksia, joissa Isolla-Britannialla on ollut vaikeuksia
hyväksyä Strasbourgin tuomioistuimen ratkaisua,
ja valitettavasti uskon, että tämä on
ollut yksi syy, jonka takia UK:n puolelta on ollut halua esittää tällainen
julistus ja toimia sen puolesta, mutta on selvää,
että tuomioistuinten toiminta, niin kuin minä sanoin,
vaatii myöskin uudistamista, koska oikeus saada asiansa
nopeasti käsiteltyä on myös erittäin
iso osa oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, jonka
puolesta meidän on toimittava.
Sitten voin sanoa, että tässä tilanteessa,
kun me elämme Euroopassa ja näemme, että ihmisoikeuksia
loukataan myöskin EU-maissa, pitää olla erittäin
tarkka, mihin suuntaan mennään. Voi olla, että se
sanonta, jonka me olemme äskettäin kuulleet, että enemmistö ei
aina ole oikeassa ja parlamentti ei aina ole oikeassa, pitää paikkansa myöskin
näissä demokratioissa.
Keskustelu päättyi.