Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hyvin vaikea asia, pieni asia, mutta samalla hyvin vaikea asia kansalaisten hyväksynnän kannalta on nyt sitten saatu siihen pulkkaan, jossa eduskunta on erittäin suurella enemmistöllä ensimmäisessä käsittelyssä päättänyt lain sisällöstä ja voimaantulosta. Aina, kun tällainen ensimmäinen käsittely on käyty, on hyvin mielenkiintoista katsoa, minkälainen on sitten ensimmäisen ja toisen käsittelyn välillä palaute, joka tulee muun muassa liikennevaliokunnan puheenjohtajalle. On ollut erittäin miellyttävää todeta, että tämä ratkaisu on nyt saanut myönteisen vastaanoton, niin että herjanheitot ovat e-mailistakin miltei kokonaan hävinneet tämän ratkaisun osalta. Nyt vain voi toivoa, että tässä hyvin rauhallisesti, asiallisesti Liikenneturvan toimesta informaatiota kansalaisille, autoilijoille, jakaen päästään ensi vuoden alussa tilanteeseen, jossa tätä lakia tullaan noudattamaan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tämä nyt tehty iso muutos on — voi olla varmaankin niin, että valiokunnan puheenjohtaja on saanut maileja, posteja, yhteydenottoja enemmän kuin me rivikansanedustajat — minusta alun perinkin mennyt minun vinkkelistäni katsottuna aika tasaisesti, ei siis mitään yliluonnollisen suuria tunnekuohuja. Mutta aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja viittasi, nyt tullaan eräällä tavalla herkimpään vaiheeseen. Miten tämä informaatio viedään ihmisille niin, että ei tule sitä jälkikäteispuuskahdusta, joka tällaisissa tapauksissa usein tulee, sitä suutahtamista jostain kömpelöstä tavasta viedä asiaa eteenpäin, markkinoida sitä ihmisille? Tässä tapauksessa kyllä nyt vastuu on aika lailla niillä liikenteen valistajilla. Olen myös vähän kuullut, että ilmeisesti tähän yhteyteen liittyisi myöskin yhteiskunnallista mainontaa niille henkilöille, jotka näissä toimissa ovat, koska tässä nyt on vaarana, kun tämä aika kovalla vauhdilla tässä talossa on mennyt, että kansalaiset eivät ihan ole kaikki olleet tässä mukana. Sitten, kun tämä käytännön hetki lähestyy, syntyy reaktioita, jotka eivät ole ainakaan asialle eduksi.
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen kyllä tässä osui sillä tavalla aivan oikeaan, että 1.1.2003 on erittäin lähellä päivämäärää 16.3.2003 elikkä seuraavien vaalien ajankohtaa, jota ennen alkaa ennakkoäänestys. Elikkä niille, jotka haluavat tällä tehdä politiikkaa, tarjoutuu erinomaisen hyvä mahdollisuus osoittaa, kuinka ne kansanedustajat, jotka täällä nyt ovat istuneet tätä päättämässä, ovat olleet aivan hakoteillä, ja sillä tavalla kannattaisi valita seuraavaan eduskuntaan sellaisia, jotka eivät tällaisia lakeja ylipäätään ole säätelemässäkään. Elikkä siinä katsannossa tällä informaatiolla on ratkaisevan suuri merkitys. Toivottavasti se on todella yhteiskunnallista mainontaa, niin kuin ed. Kekkonen totesi.
Keskustelu päättyy.