5) Hallituksen esitys laiksi ympäristönsuojelulain
muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Joka kerta kun ympäristönsuojelulakiin puututaan,
on mitä hartain toive ja odotus, että se merkitsee
ympäristönsuojelun tason parantumista maassa.
Niin tätäkin esitystä tulee tarkastella juuri
tässä katsannossa.
Luen aluksi johdannoksi, mitä ilmoittaa hallitus tällä esityksellä tavoitteena
olevan: "Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelulakia,
jotta se vastaisi sanamuodoltaan voimassa olevaa lakia tarkemmin
ympäristön pilaantumisen ja vähentymisen
yhtenäistämistä koskevaa Euroopan yhteisön
neuvoston direktiiviä. Ympäristönsuojelulakiin
lisättäisiin päästöraja-arvon
määritelmä ja päästöraja-arvon
käyttöä koskevat säännökset.
Parhaan käyttökelpoisen tekniikan käyttöä,
tarkkailumääräyksiä ja luvan
voimassaoloa koskevia säännöksiä täsmennettäisiin."
Arvoisa puhemies! Nyt tätä asiaa täytyy
tarkastella siinä katsannossa, mitä täällä itse
asiassa nyt ehdotetaan tapahtuvaksi. Kiinnitän huomiota ehdotuksen
43 §:ään; teksti löytyy muun
muassa ehdotuksen sivulta 6. Momentin loppuosassa sanotaan näin:
"- - päästöraja-arvoa sekä päästöjen ehkäisemistä ja
rajoittamista koskevien lupamääräysten
tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan.
Lupamääräyksissä ei kuitenkaan
saa velvoittaa käyttämään vain
tiettyä määrättyä tekniikkaa.
Lisäksi on tarpeen mukaan otettava huomioon energiankäytön
tehokkuus sekä varautuminen onnettomuuksien ehkäisemiseen
ja niiden seurausten rajoittamiseen."
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt todellakin paikka
teillä, arvoisa puheenjohtaja Tiusanen ympäristövaliokunnassa,
katsoa äärimmäisen tarkkaan nämä virkkeet.
Nimittäin tässä piilee nyt aivan selvästi
nykyistä oikeuskäytäntöä seuraava
menettely. Elikkä on olemassa selvä Pariisin luettelo
parhaasta mahdollisesta tekniikasta, jota siis kaiken järjen
mukaan pitäisi noudattaa. Sehän sisältää silloin
myös energiatehokkuuden ollakseen parasta mahdollista tekniikkaa,
ja tietysti se sisältää myöskin
varautumisen onnettomuuksien ehkäisemiseen ja niiden seurausten
rajoittamiseen. Silloinhan se on parasta mahdollista tekniikkaa.
Mikä onkaan nykyinen tulkinta? Nykyisen tulkinnan mukaan
näillä erillisillä virkkeillä ja lausumilla
tuomioistuimet, lupavirastot kikkaloivat niin, että ei
käytetäkään sitä parasta
mahdollista tekniikkaa. Tästä on aivan tuoreita
ympäristökeskusten päätöksiä,
ympäristölupaviraston päätöksiä,
muun muassa Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksen
päätökset koskien Rautaruukin Raahen
tehtaitten päästöjä ja edelleen
Oulussa Oulun energian Toppilan voimalaitosten päästöjä.
Päätöksissä höllennettiin
päästöehtoja, oikein merkittävästi
höllennettiin, vaikka ympäristönsuojelun
tila ei suinkaan ollut parantunut.
Arvoisa puhemies! Minä todella vakavasti toivon, että ed.
Tiusanen pitää osaltaan huolen siitä, että tähän
asiaan paneudutte oikeustapausten ja lupapäätösten
valossa hyvin tarkkaan ja formuloitte tämän momentin
nämä kohdat sillä tavalla, että keppalointi,
kikkalointi tällä kohdalla ei jatku. Meillähän
on historiassa muistissa se, kuinka niin sanottua etuvertailua vuoden
87 vesilain muutoksesta on käytetty ympäristön
pilaantumisen ja vesistöjen rehevöitymisen edistämiseen eikä suinkaan
näiden vakavien ongelmien estämiseen. Näissä asioissa
pitää olla lainsäädännössä äärimmäisen
tarkka.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvostan ed. Pulliaisen puheenvuoroa tässä asiassa ja
vakuutan, että ympäristövaliokunta ei
ota tätä asiaa vain teknisenä läpihuutoasiana,
vaan katsomme nämä näkökohdat,
ja ed. Pulliainen varmasti voi asiassa tarjota myös apuaan
jatkossa.
Esityksen vaikutukset hallituksen esityksessä n:o 51
on ilmoitettu varsin vähäisiksi, mikä sinänsä on,
niin kuin ed. Pulliainenkin totesi, ristiriidassa tämän
uhkakuvan kanssa, mikä tässä on, ja tämän
mahdollisen vaikutuksen kanssa, joka näillä muutoksilla
on.
Mutta, puhemies, halusin itse nimenomaan painottaa myös
sitä, että kun asia on nyt ainoastaan sen takia
täällä hallituksen mukaan, että päästäisiin
mahdollisimman lähelle direktiivien sanamuotoa, niin kuitenkin
pitäisi katsoa todellakin, mitä vähentyminen
merkitsee käytännössä, mihin
ed. Pulliainenkin viittaa. Toisaalta, kun asia on ollut aikoinaan
tässä talossa direktiivin muodossa ja kun valiokunnat
ovat ottaneet kantaa tähän direktiivitasoon, niin
sen kannanoton merkitystä pitäisi aina painottaa
ja eduskunnan ikään kuin aktivoitua tällä tasolla,
että jo silloin, kun se on direktiivitasolla lausunnolla
kansallisessa parlamentissa, erityisvaliokunnat todella kävisivät
hyvin syvän ja merkittävän ja asiantuntevan
keskustelun asiantuntijakuulemisen ja näiden asioiden yhteydessä.
Silloin voidaan välttyä myös siltä,
että tämä direktiivi pitäisi
sisällään meille tuntemattomia vaikutuksia.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Pulliainen
kiinnittää huomion perusteltuun kohtaan. Tällaisessa
asiassa on kyse lainsäädännön
näkökulmasta useammasta kysymyksestä,
tässä tietenkin siitä, mitä direktiivi
tarkoittaa ja mitenkä sitten kansallisen parlamentin on
määriteltävä sen tavoitteen
toteutuminen. Jos olisi kyse asetuksesta, silloinhan se asia pitäisi kuljettaa
kansallisessa parlamentissa niin kuin se asetus on EU:ssa kirjoitettu.
Mutta se, millä tavalla näen ed. Pulliaisen
puheenvuoron, on, että lakia säädettäessä pitää pääsäännön
löytyä kirkkaasti. Silloin erillislausumasta ei
voi tulla sellaista, jolla voidaan ikään kuin
valitusten tai muiden tulkintojen kautta edetä. Tältä osin
ed. Pulliaisen puheenvuoro liittyy myös tällaiseen
ikään kuin lainsäädännön
filosofiaan, näkisin, ja sitä kannattaa pohtia.
Ympäristövaliokunta on kyllä aiemminkin
kyennyt näistä selviämään
ja varmasti näiden lähetteiden jälkeen
selviytyy myös tästä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin ansiokas kuin ed. Pulliaisen puheenvuoro
olikin päästörajoituksista ja niihin
liittyvistä lupamääräyksistä,
niin itse tulkitsin kuitenkin asian näin, niin kuin 55 §:ssä sanotaan,
että erityisestä syystä myös
määräaikaisessa luvassa voidaan määrätä lupamääräysten
tarkistamisesta liittyen ympäristöministeriön
kautta ympäristökeskuksen luvanantamismahdollisuuteen.
Tämän mahdollisuuden tulkitsen sisältyvän
tähän lakiin joka tapauksessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kerolalle ei ehkä ollut
oikein mennyt viesti äsken perille, mitä yritin
sanoa. Yritin sanoa sen, että silloin, kun on kysymys tällaisesta pykälämuotoilusta,
niin siihen ei pidä ujuttaa sellaisia sanontoja, jotka
antavat sinänsä oikealta näyttävään
ja lainmukaisuutta noudattavaan keppalointiin perusteita. Tässähän
on se erinomaisen hyvä pointsi, että tässä on
direktiivistä kysymys ja kansallisesti voidaan siinä oikeuskulttuurissa
ja todellisuuskulttuurissa, jossa eletään, muotoilu
tehdä sillä tavalla, että lupavirastolle, ympäristökeskukselle,
tuomioistuimelle ei anneta sellaisia mahdollisuuksia, jossa voitaisiin
esimerkiksi etuvertailuperusteella toimia Suomen luonnon ja ympäristön
vahingoksi.
Keskustelu päättyy.