13) Hallituksen esitys laiksi valtion yksikköjen ja toimintojen
sijoittamista koskevasta toimivallasta
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessähän on laki,
jolla säädetään keskushallinnon
yksikköjen ja valtakunnallisesti tai keskitetysti hoidettavien
valtion toimintojen sijoittamista koskevasta toimivallasta. Lähtökohtaisesti kyseessä
oli
hallinnollinen lainsäädäntö.
Varsin pian asiantuntijakuulemisen yhteydessä tuli nimittäin
esille useita näkemyksiä, joitten mukaan hallinnollisesti
tai puhtaan hallinnollisesta näkökulmasta itse
asiassa lain säätäminen ei olisi ollut
välttämätöntä. Nykyistenkin
säädösten voimassa ollessa olisi ainakin
eräitten asiantuntijoitten mukaan hyvin voitu toimia.
Arvoisa herra puhemies! Minusta lain tärkein kantavuus
on siinä, minkä myöskin hallintovaliokunta
mietinnössään toteaa, että tämä lakiesitys
liittyy erittäin oleellisesti aluepolitiikan tehostamiseen.
Tämä on nähtävä nimenomaan
sitä näkökulmaa vasten. Hallintovaliokunta
mietinnössään viittaa hallituksen esityksen
perusteluihin, joissa todetaan, että kansallisten kasvutavoitteitten
toteuttaminen ja alueellisen kehityksen epätasapainoisuus
merkitsevät, että on pystyttävä vaikuttamaan
tuotantotoiminnan palveluiden ja väestön sijoittumiseen.
Otan esille hyvin lyhyesti vain muutaman esimerkin perusteluista.
Esityksessä viitataan työvoiman kysynnän
ja tarjonnan alueelliseen tasapainottamiseen ja sitten myöskin
riittävän monen ja, sanotaanko, riittävän
voimakkaan keskuksen syntymiseen eri puolille maata ikään
kuin Pääkaupunkiseudun imun tasapainottamiseksi. Tässä yhteydessä haluan
kuitenkin voimakkaasti painottaa sitä, mikä on
luettavissa myöskin mietinnöstä, että tässä ei
ole tarkoitus jatkaa mielestäni hedelmätöntä vastakkainasettelua
Pääkaupunkiseutu — muun maan aluekeskukset.
Se on ihan selvästi täällä todettu.
Vielä yksi näkökulma, ja se on olemassa
olevan infrastruktuurin hyväksikäyttö,
jos edes jossakin määrin näitten toimintojen
hajasijoittamisella pystyttäisiin vaikuttamaan siihen,
että ei tarvitsisi edelleen rakentaa uutta infrastruktuuria sinne,
missä sen rakentaminen tälläkin hetkellä on
jo kaikkein kalleinta. Samaten tässä on näkökulma,
joka liittyy myöskin valtion tulevaan työvoimatarpeeseen.
Sekin on täällä kirjattu.
Kaiken tämän edellä sanotun pohjalta
on nähtävä valiokunnan lausumaehdotus.
Nimenomaan tästä aluepoliittisesta näkökulmasta
haluttiin selkeästi tuoda esille, että tämä valtioneuvoston
toimintalinjaus, joka on viime vuoden huhtikuussa annettu, saisi
ikään kuin lainsäädännöllisen
perustan. Valiokunta haluaa tällä lausumallaan
viitoittaa selkeästi tietä myöskin tulevaisuuteen,
että jatkossakin, kun harkitaan niin sanottuja sijoittamisvaihtoehtoja
tai vanhakantaisesti sanottuna kai hajasijoittamista, nimenomaan
alueellinen vaikuttavuus otettaisiin erittäin selkeästi
siellä kriteeriksi.
Herra puhemies! Aivan lopuksi haluan todeta sen, että valiokunta
myöskin tässä yhteydessä kiinnittää huomiota
siihen, että keskushallintouudistuksen, johon on asetettu
paljon toiveita, valmistelu vauhdittuisi edelleenkin. Mehän
nyt kaikki tiedämme kai sen, että mitään
varsinaisia päätöksiä ei tämän
eduskuntakauden aikana ole odotettavissa, mutta halutaan, että valmistelu
jatkuisi kuitenkin niin, että sitten varsin pian seuraavan
eduskuntakauden alkaessa päästäisiin myöskin
käytännön päätöksentekoon.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä käytettyyn puheenvuoroon
on helppo yhtyä lähes kaikilta osin. Tämä lakiesitys
on hyvä ja tarpeellinen. Se konkretisoi mahdollisuutta
valtion yksiköitten toimintojen hajasijoittamiseen. Nyt
tarvittaisiin kuitenkin nopeasti konkreettisia esimerkkejä niistä ratkaisuista,
joilla maakuntiin siirrettäisiin konkreettisia toimintoja
täältä Pääkaupunkiseudulta.
Sillä tavalla tämä tulisi uskottavammaksi
ja se toisi vakavuutta tähän hallituksen periaatelinjaukseen.
Nythän viime vuosina kehitys on ollut päinvastaista.
Paikallis- ja aluehallinnon henkilöstömäärä on
alentunut ja valtion keskushallinnon henkilöstömäärä lisääntynyt.
Yhdyn myös siihen arvioon, että uuteen hallitusohjelmaan
ja tulevan hallituksen erääksi tärkeäksi
työsaraksi pitää ottaa valtion keskushallinnon
läpikäyminen ja uudistaminen, päätösvallan
ja ennen kaikkea myös henkilöstön hajasijoittaminen
maakuntiin ja seutukuntiin ja sillä tavalla uuden asenteen
ottaminen. Tämä laki antaa tiettyä taustaa
ja puitetta myöskin tuleviin ratkaisuihin, mutta konkretiaa
tarvitaan ja käytännön päätöksiä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rantakangas kaipasi konkreettista taustaa. No,
tämmöinen konkreettinen asia oli täällä tiukemman
jälkeen joulun alla käsittelyssä, joka
sitten itse asiassa johti siihen, että asianomainen ministeri
lähti läpyttelemään ministerin
tehtävästä. Maaseutuvirastohanketta siis
tarkoitan. Siinähän ei nimenomaan sitä,
mitä te valiokuntana nyt sitten esitätte, kyllä ollut
pätkänkään vertaa hallituksen
esityksessä otettu huomioon. Silmät oli täydellisesti
suljettu siltä mahdollisuudelta ylipäätäänkin,
että valtakunnallisesti tarkasteltaisiin asiaa. Silloin,
arvoisa puhemies ja edustajat, nimenomaan asiantuntijakuulemisessa
maa- ja metsätalousvaliokunnassa tuotiin esille kysymys,
miksi ei Maaseutuvirasto voisi olla verkostovirasto, joka on hajasijoitettu
te-keskuksiin ympäri Suomea, kun eletään
tällaisessa elektronisessa tiedonvälitysjärjestelmässä,
jossa matka on yhtä pitkä viereiseen huoneeseen
kuin se on te-keskuksesta toiseen. Toisin sanoen se on koneen ja
verkon välityksellä tapahtuvaa valmistelua ja
päätöksentekoa.
Ministeri Hemilän muistoksi palautetaan vain mieleen
se, että hänen mielestään olisi
pitänyt kaiken tämän toiminnan olla 200
metrin säteellä päätorista Tuomiokirkon
edustalla.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan lausuma tässä mietinnössä on erittäin
hyvä ja kannatettava. Ed. Pulliainen muisteli aivan samalla
tavalla kuin minä muistan viime syksyn tilannetta, kun
keskustelimme Maaseutuvirastosta ja sen sijoittamisesta. Siinähän
sitten loppujen lopuksi ministeri Hemilä törmäsi
semmoiseen kivimuuriin, jota myös eduskunnaksi kutsutaan,
ja hänen esittämänsä malli ei mennyt
läpi. Mutta vähän sellainen mielikuva jäi,
että maa- ja metsätalousministeriössä ajateltiin
niin, että heidän tietokoneensa eivät
toimi missään muualla kuin erittäin lähellä Senaatintoria,
missään muualla ne eivät toimi.
Mutta, arvoisa puhemies, kun mietitään hajasijoittamista
tai uudelleensijoittamista, henkilöstöasiat ovat
aina yleensä vaikeita ja tietysti nekin pitää hoitaa
erittäin taiten. Tällä hetkellä on
tietysti erilaisia kokeiluja muun muassa etätyöstä olemassa.
Tässä voi pienenä mainoslauseena todeta,
että Hämeen maakuntaliitossa on tällä hetkellä kaksi
työntekijää, joista toinen asuu Tampereella
ja toinen asuu Helsingissä. He ovat mukana etätyökokeilussa
ja heidän työaikansa alkaa siinä, kun
he nousevat junaan, toinen Helsingissä ja toinen Tampereella.
Työmatka, junamatka, lasketaan myös työajaksi.
Se tekee tavallaan noin kaksi tuntia päivässä töitä junamatkan
aikana. Heille on paikat järjestetty junassa sillä tavalla,
että he pystyvät käyttämään
tietokonetta ja puhelinta, ja samalla he pitävät
myös pientä päiväkirjaa siitä,
mitä he tekevät. Aikanaan sitten nähdään,
miten tämmöinen etätyö onnistuu
junassa. Mahdollisesti se voi levitä vaikka vähän laajemmallekin.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! Annan erityisen suuren arvon sille, että ed.
Rantakangas opposition edustajana näki tämän
lakiehdotuksen noin myönteisenä. Siitä osuudesta,
kun hän kaipasi konkreettisia toimenpiteitä, olen
aivan yhtä mieltä. Mutta kun muistellaan niitä pieniä, suhteellisen
vaatimattomia päätöksiä, joita
ministeri Itälä toimialallaan on pannut toimeen, olemme
kyllä saaneet havaita, että vastustus on melkoisen
kova. Nimenomaan täytyy olla äärimmäisen
tarkka, että se prosessi kaikilta osin kestää sitten
hyvinkin kriittisen tarkastelun.
Yleiskeskustelu päättyy.