2) Hallituksen esitys laiksi valtion pääomasijoituksista
talletuspankkeihin annetun lain 15 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Viime syksynä hallitus teki
esityksen eduskunnalle valtion pääomasijoituksista
talletuspankkeihin. Tuo lakiesitys silloin käsiteltiin niin,
että se tuli voimaan 1. päivä marraskuuta
eli puoli vuotta sitten. Tuolloin tuo laki oli säädetty määräaikaiseksi,
ja määräaikaisuus päättyy
nyt huhtikuun lopussa. Kun määräaikaisuus
loppuu, hallitus on tehnyt esityksen, että tämän
lain 15 §:ää muutetaan niin,
että laki olisi edelleen voimassa kuusi kuukautta, toukokuun
alusta eteenpäin lokakuun loppuun, tänä vuonna.
Viime vuonna tilanne näytti siltä, että talletuspankeilla
on ongelmia. Mehän tiedämme, että Suomessa
velkaantumisaste on noussut aika reippaasti. Kotitalouksien velkaantumisaste
on noussut Vanhasen kahden hallituksen aikana 73 prosentista yli
110 prosenttiin, ja myös yritysten velkaantuminen on ollut
voimakasta viime aikoina. Luottotappioriski on koko ajan kasvamassa.
Ulkoiset tekijät ovat myös painaneet hyvin voimakkaasti
siihen suuntaan, että riskejä on olemassa.
Tällä esityksellä, joka on nyt siis
jatkoesitys, pyritään siihen, että jos
pankkeja alkaa ajautua vaikeuksiin, niin valtio voi antaa niille
niin sanottuja pääomasijoituksia, jotka tosiasiassa
ovat kuitenkin riskilainoja pankeille. Tällä tavalla
hallitus on varautunut veronmaksajien rahoilla pitämään
pystyssä pankit ja näin ollen turvaamaan pankkien
omistajien aseman, jos vaikeuksia tulee.
Meillä on tällaisen lainsäädännön
rinnalla laki Valtion vakuusrahastosta, joka on toinen keino puuttua
ongelmiin ajautuneisiin pankkeihin. 1990-luvun alun pankkikriisin
aikaan meneteltiin niin, että tällainen pankkitukipiikki
avattiin ja pankit saivat valtion varoja. Riskit kantoivat siis
veronmaksajat, ja pankkien omistajat turvasivat siinä mielessä asemansa.
Sen sijaan pankkien asiakkaita ei turvattu tuolloin, vaan kymmenettuhannet
pienyrittäjät, vähän isommat
yrittäjät ja kotitaloudet ajautuivat ahdinkoon.
Eli tämä malli, mitä hallitus nyt haluaa
edelleen jatkaa, johti siihen, että omistajat pelastettiin,
asiakkaita ei.
Tuolloin olin varsin vastuullisilla paikoilla ja totesin sen
jälkeen, että en ole enää toista
kertaa tekemässä sellaisia päätöksiä,
jotka johtavat siihen, että veronmaksajien rahoilla pankkien
omistajat pelastetaan mutta asiakkaita ei. Nimittäin tuolloin,
90-luvun alussa siis, esimerkiksi Norjassa tehtiin pankkikriisin
osalta niin, että Norjan valtio otti kriisipankit haltuunsa,
pyöritti niitä niin, että asiakkaiden
asiat hoidettiin. Ketään ei ajettu ahdinkoon,
ja sen jälkeen, kun kriisi oli ohi, valtio myi ja jopa
hyvällä voitolla yksityisille nuo pankit. Näin
ollen Norjassa pelastuivat sekä asiakkaat että valtio
ja veronmaksajat. Omistajat saattoivat kärsiä kyllä jonkin
verran tappioita, mutta he olivatkin riskisijoittaneet tuohon pankkiin.
Mielestäni meillä ei ole syytä mennä tällä tiellä eteenpäin.
Jo viime syksynä, kun käsiteltiin sitä peruslakia,
jota nyt ollaan siis jatkamassa, totesin, että tästä helposti
tulee pysyvä malli, tätä jatketaan kerta
toisensa jälkeen, ja näin nyt on ainakin tässä yhteydessä tapahtumassa.
Kun totesin sen, että en halua olla uutta kertaa tekemässä sellaisia
päätöksiä kuin vajaat 20 vuotta
sitten, niin, arvoisa puhemies, esitän, että tämä lakiesitys
hylätään.
Nyt viime syksystä on tilanne muuttunut sikäli,
että vaikka kotimaan taloudessa näkyy pientä paranemisen
ja elpymisen merkkiä, niin euroalueelle on tullut uusi
suuri uhka. Se on Kreikka nimeltään, tuo Helleenien
tasavalta, tuolla eteläisellä osalla Euroopan
unionia, ja myös muut Välimeren maat ovat syvällä talouden
kriisissä. Kreikka on käytännössä konkurssitilassa.
Se ei saa enää mistään lainoja
eikä pysty hoitamaan valtavaa olemassa olevaa velkakantaansa,
vaan me maksamme nyt sitten, otamme vastuullemme, jos meidän
eduskuntamme sen päättää, Kreikan
velat. Näin ollen sitten suomalaiset veronmaksajat joutuvat
siitä maksamaan muhkean summan. Saattaa olla jo niin, että suomalaisten osuus
Kreikan veloista lähentelee sitä summaa, jonka
Suomen valtio panee perusväylänpitoon vuodessa,
kun otetaan suora osuus ja Imf:n kautta menevä osuus Kreikan
velkoihin.
Tämä Kreikan kriisi johtaa myös siihen,
että suomalaistenkin pankkien riskit Kreikassa olevissa
sijoituksissa ovat kasvaneet. Näin ollen saatamme olla
siinä tilanteessa, että puolen vuoden aikana tulee
yllättävä tilanne, jolloin suomalaisetkin
pankit joutuvat vaikeuksiin. Tätä en toivo enkä ennusta,
mutta tällainen mahdollisuus on otettava huomioon. Mikäli
Espanja, Portugali, ehkä Italiakin joutuvat samalle tielle,
jos tuo pelätty dominoilmiö toteutuu, niin silloin
tilanne on vielä vakavampi.
Arvoisa puhemies! Näillä perusteilla todellakin
ehdotan, että tämä hallituksen esitys
hylätään.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sosialidemokraatit olivat myös
ensimmäisessä vaiheessa pankkien pääomitusta
käsiteltäessä hylkäyksen takana,
ja näin olemme samalla linjalla myös tänään.
Olemme perusteluina silloin käyttäneet, eräänä tärkeimmistä,
sitä, että meillä ei ole takuita siitä,
mitenkä pääosin ulkomaalaisomistuksessa olevat
pankit tulisivat kohtelemaan Suomen valtion takauksen kautta kaikkia
pankin asiakkaita ja mitä se voisi mahdollisesti tarkoittaa
asiakkaille täällä Suomessa vaikkapa
lainojen irtisanomisina tai menetettyinä omaisuuksina tai
ainakin ehkä asiakkaiden maksujen korotuksina.
Toinen syy on ollut myöskin se, että meillä keskusteltiin
silloin valtion edustajien mahdollisuudesta olla pankkien hallituksissa,
ja siinä hallituksen esityksessähän oli,
että vuoden päästä, jos lähtee
menemään huonosti. Me olisimme halunneet, että valtion
puolelta olisi edustus näihin pankkeihin, joihin vahvaa
pääomitusta tehdään, saatu välittömästi,
kun pääomitus on tehty.
Kolmantena syynä on tänään
tietenkin myös ed. Kankaanniemen mainitsema Kreikan tilanne, sillä kyllä 6,5
miljardia euroa suomalaisten rahoja Kreikan sijoituksissa on aikamoinen
summa, josta vielä 1,7 miljardia on eläkerahastojen
sijoituksina.
Näiden perustelujen lisäksi on kiinnitetty
huomiota myöskin siihen, mitkä ovat meidän
Finanssivalvontamme tämänhetkiset resurssit puuttua näihin
tilanteisiin ja seurata, koska tilanteita tuntuu tulevan yhä enemmän
ja enemmän, viimeksi Sofia-pankki ja muut. Tästä syystä olemme
huolissamme siitä, että Finanssivalvonnan resurssit eivät
riitä, kun toisaalta vaadittaisiin yhä enemmän
ja laajempaa kansainvälistä yhteistyötä niin, että näitä voitaisiin
yhtenäistää ja tätä tietojenvaihtoa
pankkien ja finanssivalvontaa tekevien tahojen välillä parantaa.
Myöskään tämä asia
ei ole edistynyt. Tästä syystä esitämme
ja kannatan hylkäysesitystä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös ed. Kankaanniemen esittämää hylkäystä.
Itsekin olen sen vastalauseen allekirjoittaja.
Kyllä tämä oudolta tuntuu, niin kuin
täällä jo todettiin, että Finanssivalvonta
ei ole nyt ajan tasalla varsinkaan yhtiöissä,
jotka ovat monikansallisia ja maan rajojen ulkopuolella. Muun muassa
meille Finanssivalvonta talousvaliokunnassa kertoi, että pankit
ovat hyvässä hapessa eikä niissä ole
hätää, ja kumminkin Sofia-pankki meni
nurin. Melkein Finanssivalvonta kertoi, että hekin lukivat
Helsingin Sanomista, että näin kävi,
elin, jonka nyt pitäisi valvoa pankkeja.
Toinen mikä on täällä ollut
esillä, on tämä Kreikan tapaus. Suomi
ottaa velkaa, että voi Kreikalle antaa velkaa 500 miljoonaa
euroa tällä hetkellä. Paljonko se loppujen
lopuksi sitten onkaan, kun koko ajan summa kasvaa, ja saako sitä rahaa
koskaan pois? Eli toivottavasti se tulee tänne eduskuntaan,
että voidaan tällaiset hullutukset Suomen osalta
lopettaa. Meillä on täällä omiakin
menoja ihan tarpeeksi asti. Kreikka vietti iloista elämää ja
vähän salailemalla itsensä keplotteli
rahaunioniin, ja eri maitten pankkiherrojen kanssa nekin olivat
siellä sotkemassa tätä. Toki Kreikan
kansa nyt esittää protestia, kun siellä ovat
hallitusherrat vieneet Kreikkaa vähän väärään
suuntaan ja väärillä keinoilla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun. Ensinnäkin, mikä koskee pääomasijoituksia
ja tuota pankkikriisiaikaa, niin muistanko, ed. Kankaanniemi, nyt
aivan oikein, että silloin sitä pääomasijoitusta
käytettiin? Oliko se silloin Kansallispankin nimellä vai
millä nimellä se pankki oli vai oliko se Merita
Pankki silloin, joku se kuitenkin nyt oli näitä talletuspankkeja,
ja se otti vastaan tämän pääomasijoituksen.
Sitten keskusteltiin siitä, pitääkö maksaa
tuotosta valtiolle vai ei. Sitten kai päädyttiin
tuottojuttuun, ja sittenhän kävi, että ensimmäisenä heti,
kun rahaa pankin kassaan tuli, niin se lunasti itsensä pois,
koska katsoi, että se rasitti liikaa pankkia, ikään
kuin sen vakavaraisuusimagea.
No, tässä tilanteessa minä ymmärrän
oikein hyvin, että nyt on menetelty sillä tavalla,
että siltä varalta, että tarvittaisiin,
tämmöinen takaventtiili on olemassa. Mutta se,
mikä tässä on semmoista vähän
hulvatonta, on, niin kuin tässä edellisessä puheenvuorossa
on käynyt ilmi, että Talous- ja rahaliiton jäseniä on
valtioina pidetty niin varmoina, että sinne voi vipata
ihan mitenkä vaan rahaa, siis sillä tavalla niin
kuin Kreikkaankin. Tuo 6,5 miljardia oli näköjään
vastalauseen mukaan laskettu, että luottoa on nyt, ja siellä on kuntien
eläkevakuutusrahoja ja vaikka mitä. Ei hymyilytä lainkaan.
Se, mikä on pointsi, on, että Finanssivalvonta vaatii
meillä täydellistä nokanvalkaisua. Sehän
ei toimi lainkaan. Siihen ei voi luottaa pätkänkään vertaa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Paatero toi hyvin esille sosialidemokraattien
lähestymistavan tähän asiaan, ja 2008
valtiovarainvaliokunnan vastalauseesta löytyy hyvin yksilöidyt
sosialidemokraattien näkökohdat.
Otan kaksi asiaa vain tähän liittyen. 2008
valtiovarainvaliokunnan tukikäsittelyssä me edellytimme
rajat ylittävien turvamekanismien selvittämistä.
Valtiovarainministeri Katainen sanoi, että asiaa Suomen
Pankin kanssa VM yhdessä selvittelee. Keväällä 2009
tein kysymyksen, mitä tämä valmistelu
on aikaansaanut. Ilmeni, että ei mitään,
että Ruotsin ja Tanskan kanssa olisi pitänyt yhdessä sitten
jatkossa selvittää, ei Suomi erikseen selvitäkään.
Suuressa valiokunnassa muutama viikko sitten selvittelin tätä asiaa
valtiovarainministeri Kataiselta. Ilmeni, että tämmöinen
työryhmä Pohjoismaiden ja Baltian osalta kyllä siellä jossain
edelleen on.
Tämä osoittaa sen, että kyllä meillä nyt
ajelehditaan vakavalla tavalla, että tähän
on syytä suhtautua erittäin varauksellisesti.
Yhdyn täysin ed. Paateron ja ed. Pulliaisen näkökohtiin
siinä, että Finanssivalvonnasta ei ole tehty sellaista,
kuin tämä kriisi ja sen uhat edellyttävät.
Valtiovarainministeri käy Ecofinissä kertomassa
ja opettamassa, mitenkä EU:ssa pitäisi rahamarkkinoiden valvontaa
parantaa, mutta meillä on oma takapiha erittäin
huonossa kunnossa. Sosialidemokraatit edellyttivät silloin
budjetin käsittelynkin yhteydessä ja
näiden tukien aikaisemmassa käsittelyssä,
että Finanssivalvonnan määrällisiä ja
laadullisia voimavaroja pitää pikaisesti parantaa. Meillä ei
ole tähän suhtauduttu vastuunmukaisella tavalla.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Finanssivalvonnan resursseja on parannettava,
ja se on tämän talon parannettava taikka tämän eduskunnan
parannettava. Maan hallitus sitä ei näköjään
pysty tekemään. Mutta kaikista huolestuttavinta
näissä Kreikankin sijoituksissa, 6,5 miljardia
Suomesta on sijoitettu Kreikkaan ja lähes 2 miljardia euroa
työeläkelaitokset ovat sijoittaneet tällaiseen
maahan kuin Kreikkaan, vaikka talousvaliokunnassa kerrottiin jo
vuonna 2004, varoiteltiin Kreikasta, niin Suomen työeläkelaitokset
sijoittelevat tällaisiin maihin eläkerahoja, niin
pitäisi kyllä hälytyskellojen soida,
että valvonta pettää eläkerahojenkin
osalta oikein kovasti. Se on kumminkin miljardeja rahoja, ja jos ne
menevät taivaan tuuliin, kun muutenkin pelotellaan eläkeläisillä ja
vanhuksilla, että niitä ei hoideta ja muuta. Niin
että nämä, jotka päättävät nyt
eläkerahojen sijoituksista, siellä pitäisi
käydä vielä myös kovistelemassa,
että minkälaista linjaa ne vetävät.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä sijoittamisessa on
tietysti se puoli, että jos haluaa saada riittävän
suuria voittoja — mikä nyt itse kullekin on riittävää — niin
sitten pitää lisätä riskiä.
Ne ovat yleensä toisensa poissulkevia tai toisiaan edellyttäviä.
Eläkerahastot ovat nyt tässä viimeisinä vuosina
saavuttaneet erittäin suuria tuottoja ilman, että olisivat
menettäneet vielä luottoriskien vuoksi kovinkaan
paljon, itse asiassa eivät käytännössä mitään.
Uhkia on tietysti aina olemassa, mutta jälkikäteen
arvioiminen ja arvosteleminen on tietysti aina vähän
helpompaa kuin etukäteen. Se on kuitenkin selvää,
että riskinarviointia pitää myöskin työeläkkeiden
osalta lisätä ja tietenkin aivan samalla tavalla
Suomenkin pitää arvioida sitä riskiä,
mikä liittyy Kreikan valtion tukemiseen. Tosin kannattaa
muistaa, että Suomen luottokelpoisuus ja Suomen tilanne
1990-luvun alkuvuosina, jolloin meidät ulkomaisen lainanannon
toimesta pelastettiin, ei ollut paljon Kreikkaa kummempi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle: Olen hänen kanssaan
eri mieltä, kun hän kertoi, että on hyvä sijoittaa
Kreikkaan, sieltä on hyvä tuotto, ja kun 1990-luvulla
olivat ne tapahtumat, niin niistä olisi jo pitänyt
Suomen oppia tähän lamaan, että mihin
sijoitellaan ja näin. Kyllä Kreikka on ollut vuosia
jo maa, joka on ollut hyvinkin tarkkailun alaisena, mutta sitä ei
ole haluttu EU:ssakaan niin kuin pistää tarkkailuluokalle,
että se elämäntyyli loppuisi, mitä siellä harrastettiin.
Keskustelu päättyi.