Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Viime istunnossa kysyin, miksi aloite siitä,
että käräjäoikeudessa todistelutarkoituksessa
kuultujen lausunnoista tehtäisiin kuva- ja äänitallenne
ja sitä käytettäisiin pääsääntöisesti
hovioikeudessa todistelun uskottavuusarvioinnin perusteena, esitetään
hylättäväksi, vaikka lähes kaikki
puhujat istunnossa ja valiokunnassa kuullut asiantuntijat kannattivat
sitä.
Tiedämme kaikki, että lakivaliokunnan mietinnön
perusteluosassa lakialoitteeseen suhtaudutaan myönteisesti.
Sen hylkäämistä perustellaan sillä,
että asia vaatii perinteistä lainvalmistelua.
Lisäksi toivotaan, että Ruotsissa saadut kokemukset
otetaan huomioon. Ruotsissa tätä koskeva laki
säädettiin jo vuonna 2005 ja se tuli voimaan vuoden
alusta vuonna 2008.
Suomessa korkeimman oikeuden presidentti Olavi Heinosen johtama
muutoksenhakutoimikunta esitti osamietinnössään
jo vuonna 2001, että Suomessa siirryttäisiin vastaavanlaiseen
menettelyyn. Tätä ehdotusta ei jostakin syystä otettu
jatkovalmistelussa vakavasti, vaikka maamme oikeusprosessisäännökset
hyvin pitkälle vastaavat Ruotsin vastaavia säännöksiä.
Tähän uudistukseen tähtäävä lakialoite
jätettiin hallituksen esityksen kanssa samoihin aikoihin
eduskunnalle jo syyskuussa 2009. Sen tarkistamiseen ja kehittämiseen
olisi ollut aikaa noin seitsemän kuukautta, jos itse asiaan
olisi suhtauduttu myönteisesti. Tätä tärkeää uudistusta
on pohdittu oikeusministeriössä tuloksetta siis
kohta kymmenen vuotta.
Minun on valitettavasti todettava, että maassamme näyttää oikeusasioissa
laajasti levinneen jokin sitkeälaatuinen virus, tai onkohan
se ikioma supisuomalainen byrokraattinen kirous, joka kantaa nimeä hitaan
käsittelyn periaate. Tämä asennevamma
saattaa pohjimmiltaan olla syy siihen, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
joutuu jatkuvasti puuttumaan maamme oikeusjuttujen ylipitkiin kestoaikoihin.
Lakialoitteessa esitetty menettely yhdistettynä hallituksen
esityksessä ehdotettuun säännöstöön
tarkoittaisi sitä, ettei koko juttua tarvitsisi enää kokonaisuudessaan
hovioikeudessa käydä eikä todistajia
ainakaan kutsua sinne uudelleen. Se säästäsi
monelta ihmiseltä turhaa vaivaa ja nopeuttaisi erityisesti
raskaiden ja vaativien talousrikos- ja huumejuttujen käsittelyaikoja
eli juuri niiden juttujen, jotka useasti ovat esillä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimessa ja joista moitteita Suomelle tulee.
Erityisesti näiden juttujen syyttäjät
voisivat tuolloin keskittyä uusiin juttuihin sen sijaan,
että käydään jo kerran käräjäoikeudessa
käsitelty juttu kokonaan uudestaan. Oikeusvaltiossa tulisi päästä siihen,
että rikosjuttu käsitellään
vain kerran kokonaisuudessaan. Uusintaottelua ei tule, vaan valituksen
perusteella arvioidaan jotakin jutun olennaista oikeudellista kysymystä tai
todistajien uskottavuutta jo käräjäoikeudessa
annettujen lausuntojen pohjalta. Vain erityisistä syistä hovioikeus
voisi sallia tai vaatia jonkun todistajan kuulemista uudelleen.
Lakialoite olisi edistänyt oikeudenkäynnin asianmukaisuutta
siten, että todistajan ensimmäinen oikeudelle
annettu lausunto olisi pääsääntöisesti
käsittelyn pohjana. Käytännön
elämässä on havaittu, että todistaessaan
hovioikeudessa todistajat unohtavat asioita, koska aikaa on kulunut pitkiä aikoja
tapahtuneesta, tai he muistavat ne aivan toisin. Silloin voidaan
useasti epäillä, että todistajaa on "puhuteltu".
Joskus todistaja ei ilmesty lainkaan paikalle, mikä sekin
voi johtua samasta syystä. Tämä tapahtuu
erityisesti huumejutuissa. Huumejutuissahan tekijät usein
ovat poliisin tallessa silloin, kun juttu on ensimmäisen
kerran esillä. Sitten he ovat vapaalla jalalla ja pääsevät
puhuttelemaan todistajia.
Ruotsissa toteutettu uudistus on myös aiheuttanut siellä arvostelua.
Muutamat hovioikeudenneuvokset eivät pidä nauhojen
katsomisesta, vaan haluavat nähdä eläviä todistajia
oikeussaleissaan. Silloin he eivät ota huomioon sitä,
että harva todistaja haluaa käydä todistamassa
toiseen kertaan. Se on monelle kansalaiselle varsin epämiellyttävä kokemus
ja vaatii lisäksi oman aikansa sekä lisää heidän
kulujaan.
Ruotsissa toteutetun uudistuksen kustannuksia on myös
päivitelty. Ilmeisesti Ruotsissa päätettiin
samalla panna kaikki oikeussalit uuteen uskoon, niin korkeilta kuulemani
summat kuulostavat. Suomessa on joka tapauksessa varustettava oikeussalit
nykyaikaisella tekniikalla, joten kysymyksessä ei ole aivan
ylimääräinen kustannus. Lisäksi
uskon, että Suomessa uudistus voitaisiin toteuttaa Ruotsia
käytännöllisemmin ja kohtuullisemmin
kustannuksin.
Alleviivaan, että kaikki ne uudistukset, jotka johtavat
siihen, että oikeusprosessi kokonaisuudessaan erityisesti
näissä hankalissa jutuissa lyhenee, tulee toteuttaa,
vaikka se vaatisi lisäkustannuksia. Olisi näin
ollen myönteistä, jos eduskunta kiirehtisi tämän
uudistuksen valmistelua oikeusministeriössä niin,
että laki voitaisiin hyväksyä vielä näiden
valtiopäivien aikana. Se on täysin mahdollista,
jos poliittista tahtoa löytyy.
Arvoisa puhemies! Esitän, että eduskunta hyväksyy
seuraavan lausuman:
"Eduskunta edellyttää, että perustuslaissa
ja Suomea velvoittavissa ihmisoikeussopimuksissa turvatun viivytyksettömän
ja asianmukaisen oikeudenkäynnin takaamiseksi hallitus
ryhtyy kiireellisesti valmistelemaan oikeudenkäymiskaaren
muuttamista siten, että käräjäoikeudessa todistelutarkoituksessa
kuultujen henkilöiden lausunnoista tehdään
kuva- ja äänitallenne, jota hovioikeus pääsääntöisesti
käyttää pääkäsittelyssä todistelun
uskottavuusarvioinnin perusteena."
Se kuuluu ruotsiksi näin:
"Riksdagen förutsätter att regeringen för
att trygga en utan dröjsmål genomförd
och rättvis rättegång, om vilken stadgas
i grundlagen och för Finland förpliktande människorättskonventioner,
i brådskande ordning börjar förbereda
en ändring av rättegångsbalken så att
det av de vittnesutsagor som i bevisningssyfte avgetts i tingsrätten
görs en bild- och ljudinspelning, vilken i regel används
av hovrätten i huvudförhandlingen som grund för
trovärdighetsbedömningen."
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Söderman oikeastaan tyhjensi
pajatson täydellisesti tuossa puheenvuorossaan, mutta täytyy
ensinnäkin kannattaa tätä ed. Södermanin
tekemää lausumaehdotusta.
Sitten muutama huomio. Kun lakivaliokunnassa tätä asiaa
käsiteltiin, niin suoranaisia kannattajia oli selkeä enemmistö asiantuntijoista
ja asiantuntijoitten kohdalla mentiin aika lailla laajalla kirjolla
niin, että selkeätä vastustusta ei löytynyt
oikein, kun ajatellaan tätä meidän vallan kolmijakoa.
Ei sieltä miltään kohdalta tullut selkeätä vastustuslinjaa.
Selkeä puoltolinja oli tietenkin syyttäjien kohdalta,
jotka näitten asioitten kanssa eniten joutuvat toimimaan,
mutta myöskin professorit olivat kannattajien joukossa,
oikeusavustajia, tuomareita, käräjäoikeutta.
Kyllä tässä aika hyvä kirjo
oli kannattamassa tätä esitystä, ja sillä vähän
ihmetyttää, kun aikaisemmin silloin 2000-luvun
alkuvuosina olin myöskin mukana, kun väännettiin
tätä voimassa olevaa seulontajärjestelmää,
josta nyt ei sitten tullut oikein mitään, että nyt
olisi saatu kunnolla tämä asia toimimaan ja olisi
saatu reilu peli ja nopeammin tämä asia käsittelyyn,
mutta nyt se ei sitten vaan jostain syystä käynytkään.
Näitten kustannusten kohdalta voin sanoa, että meillä on
aika monta salia Suomessa, missä tämä voitaisiin
hoitaa jo nyt nykyisellä tekniikalla eikä tarvitsisi
mitään lisäpanostuksia, jotenka minunkin
mielestäni lausunto ja lakialoite oli siinä mielessä hyvä,
että se ei edellytä mitään valtavia
kustannuspaineita, vaan asiat hoituisivat sitä mukaa, kun
eteenpäin mennään ja saadaan uutta ja
uusinta käsittelymuotoa, kun näitä käräjäoikeuksia
nyt sitten on yhdistetty ja varmaan tulevaisuudessa istuntopaikkojen
määrä vähenee.
Mutta kannatan ed. Södermanin lausumaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ruotsissahan tämä nykyinen
hallitus on käyttänyt hirveän paljon
rahaa oikeuslaitoksen kehittämiseen, siis todella merkittävästi
rahaa. Tämä raha, joka käytettiin tähän
uudistukseen, käytettiin samalla niiden salien lähes
täydelliseen kunnostukseen. Tämmöisestä rahamäärästä ei
nyt missään nimessä ole kysymys. Minusta
on nyt niin, että aliarvioidaan, kun vastustetaan tätä aloitetta, kahta
asiaa, aliarvioidaan sitä kansallista häpeää, joka
syntyy siitä, että Suomi jatkuvasti tuomitaan
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa, ja toiseksi aliarvioidaan
näiden syyttäjien mielipiteitä, jotka
joutuvat näitä raskaita talousrikos- ja huumejuttuja
ajamaan, jotka huomaavat, kuinka mieletön se järjestelmä on.
Suomessa on jollain tavalla hyvin helppo lobata oikeuslaitoksen
kehittämisen puolesta ja Suomessa on helppo lobata poliisihallinnon
ja poliisien puolesta mutta syyttäjälle löytyy
vähemmän ystäviä. Todellisuudessa
oikeudenkäynnin syyttäjä on se pelintekijä.
Se on hän, joka huolehtii siitä, että juttu
lähtee oikeasti liikkeelle, käsitellään
suunnitelman mukaisesti, mikä on edullista sekä meille
veronmaksajille että myös puolustukselle, koska
silloin tiedetään, mistä on kysymys.
Terveisiä nyt vaan nykyiselle oikeusministerille, että kyllä minä mielelläni
soisin, että hän saisi tästä nämä pisteet
eikä seuraava oikeusministeri.
Keskustelu päättyi.