Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan harmaan talouden torjunta on
hallituksen kärkihankkeita. Perinteisen harmaan talouden
ohessa sijoitustoimintaan liittyvä veronkierto aiheuttaa
useiden satojen miljoonien veromenetykset vuodessa. Valtiovarainministeriössä valmistellaan
veronkierron mahdollistavan hallintarekisteröinnin sallimista
ulkomaalaisten lisäksi myös suomalaisille osakkeenomistajille.
Tämä johtaa suomalaisten yhtiöiden osakeomistuksen
täydelliseen pimittämiseen viranomaisilta ja julkisuudelta.
Aikooko hallitus todella puuttua sijoitustoiminnan harmaaseen
talouteen ja veronkiertoon, vai tuleeko se luomaan hallintarekisterin
laajentamisella entistä paremmat edellytykset suursijoittajien
verorikollisuudelle ja yhteiskunnalliselle korruptiolle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! On hienoa, että edustaja puuttuu
näin tärkeään asiaan, joka on
rapauttanut suomalaisen yhteiskunnan moraalia jo pitkään,
eli harmaaseen talouteen. Meidän tehtävämme
on tukea rehellistä yrittäjyyttä ja kitkeä harmaata
taloutta kaikin mahdollisin tavoin kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla.
Tämä hallitus on ottanut yhdeksi kärkitavoitteekseen
kitkeä harmaata taloutta. Yhtenä esimerkkinä siitä on
se, että me panostamme jo ensi vuoden budjetissa harmaan
talouden torjuntaan 20 miljoonaa euroa, joka jakautuu usean eri
ministeriön hallinnonalalle.
Mitä tulee edustajan esittämään
kysymykseen koskien hallintarekistereitä, olemme ministeri Häkämiehen
kanssa juuri laittamassa työryhmää liikkeelle
uudistamaan arvopaperimarkkinalainsäädäntöä.
Tämän työryhmän tehtävänä on
esittää uudistuksia, joiden pohjalta sitten jossain
vaiheessa myöskin eduskunta pääsee näihin
asioihin ottamaan kantaa.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilaisen mainitsemat 20 miljoonaa,
jotka laitetaan kiinni harmaan talouden torjuntaan, eivät
ole todellinen lisä tähän torjuntaan,
koska samanaikaisesti leikataan esimerkiksi poliisilta määrärahoja.
Tämähän on hölmöläisen
hommaa: jos peiton toisesta päästä leikataan
palanen ja liitetään peiton toiseen päähän,
niin eihän se lisää poliisin määrärahoja.
Kun otetaan huomioon, että poliisin pelkästään
vuosittaiset kiinteistöjen indeksikorotukset nielevät
2 miljoonaa vuodessa, niin tämä tulee johtamaan
siihen, että poliisien määrä tulee
vähenemään 400:lla vuoden 2012 loppuun
mennessä. Tämä tulee johtamaan katastrofaalisiin
seurauksiin tämän harmaan talouden osalta mutta
myös kansalaisten turvallisuuden osalta.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Voin vastata omalta osaltani, ja varmasti
ministeri Räsänen voi vielä täydentää poliisien
toimintamenojen osalta, mutta tämä 20 miljoonaa
euroa, johon äsken viittasin, on lisärahaa nimenomaan
harmaan talouden torjuntaan. Se jakautuu usean eri ministeriön
hallinnonalalle, siellä on sekä valtiovarainministeriötä että oikeusministeriötä että
sitten
myöskin sisäministeriön hallinnonalaa,
ja sen tarkoituksena on tehostaa, saada lisää toimintoja,
joilla me pääsemme käsiksi harmaan talouden
kitkemiseen. Poliisin toimintamenoihin ei ole kohdistumassa ensi
vuonna säästöjä, mutta mitä tulee
sitten tulevaisuuden suunnitelmiin, niin niistä ministeri Räsänen
voi varmasti poliisin osalta jatkaa.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on todellakin tärkeä,
mutta on todettava, että myös sisäministeriön
hallinnonalalle ulottuvat ne samat talouden tasapainotustoimenpiteet,
jotka kohdistuvat kaikkiin muihinkin ministeriöihin. Poliisin
osalta budjettiriihessä sovittiin, että tuo 10
miljoonan euron leikkaus ei toteudu vielä ensi vuodelle vaan
vasta vuonna 2015 täysimääräisesti.
Se mahdollistaa sen, että voimme valmistautua muilla sopeutustoimenpiteillä tähän
leikkaukseen. Ensi vuoden osalta sovittiin 5 miljoonan euron ylimääräisestä lisämäärärahasta
työttömien, nuorten, vastavalmistuvien poliisien
työllistämiseen. Sen lisäksi tuosta harmaan
talouden määrärahasta tulee ensi vuonna
5,6 miljoonaa euroa poliisin hallinnonalalle. Kyllä harmaaseen
talouteen ja harmaan talouden torjuntaan todellakin näissä olosuhteissa
kohdennetaan melko lailla mittava panostus.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Rakennusalallahan tämä harmaa
talous liittyy aika kiinteästi EU:n vapaaseen liikkuvuuteen.
Nytten, kun meillä EU:ssa on monenmoisia erikoisia hankkeita
menossa, kuten nämä vakausmekanismit, ja monet
periaatteet ovat suurella koetuksella, niin olisiko tässä nyt
syytä myös Suomen pohtia tätä vapaata
liikkuvuutta hiukan uudelta kantilta. Esimerkiksi Espanja ja Hollantihan
ovat laittaneet romanialaisille työntekijöille
tulorajoituksia. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä:
Pitäisikö Suomessa pohtia myös vastaavaa?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Ei Suomen osalta mielestäni ole tarvetta
ryhtyä näitä liikkumisvapauksia rajoittamaan,
jotka kuuluvat meille Schengen-maana. Sen sijaan tällä hetkellä Euroopan
unionissa käydään aktiivista keskustelua
siitä, millä tavalla tätä Schengen-aluetta
jatkossa kehitetään. Se on koko Euroopan unionin
ja koko tuon Schengen-alueen yhteinen haaste, että me saamme
pidettyä nuo Schengen-alueen ulkorajat turvallisina. Sitä kautta
hyödymme niin Suomessa kuin muissa maissa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Harmaa talous liittyy mitä suurimmassa määrin
myöskin EU-rahoitukseen. Euroopan tilintarkastustuomioistuimella
on näiden rahojen valvonnassa erittäin tärkeä rooli.
Suomella tuossa tuomioistuimessa on aivan huippuhenkilö tällä hetkellä:
eduskunnan pitkäaikainen jäsen, valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja, Suomen Pankin hallintoneuvoston puheenjohtaja, Sitran hallintoneuvoston
puheenjohtaja, alan oppikirjojen kirjoittaja, alan opettaja, sekä HTM
että KHT, henkilö, joka muutaman vuoden kuluessa (Eduskunnasta:
Ja keskustalainen!) pääsi tuon tilintarkastustuomioistuimen
tärkeimmän jaoston puheenjohtajaksi, Olavi Ala-Nissilä.
(Oikealta: Hyvä Olli!)
Arvoisa hallitus! Te olette päättäneet
heittää syrjään tämän
huippuasiantuntijan, joka on Suomen edun ja Euroopan unionin yhteisten
varojen valvonnan kannalta aivan erinomainen henkilö, heittää syrjään
tämän huippukaverin ja poliittisin perustein hänen
tilalleen repiä sieltä tällaisen Ville
Itälän. Hyvä mies, mutta ei hän
tämän asian asiantuntija ole. Hänen kokemuksellaan
(Puhemies: Arvoisa edustaja, minuutti on täynnä!)
ei ole mitään tekemistä tämän
asiantuntijuuden kanssa. Millä perusteella tämä ratkaisu
hallituksessa on syntynyt?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän pysymään tässä minuutin
rajoituksessa.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin tilintarkastustuomioistuin
todella on tärkeä ins-tanssi. Se arvioi sitä,
että Euroopan unionin budjetti tulisi käytettyä veronmaksajien
kannalta mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Se tarkastaa tilejä,
hallintoa, arvioi Euroopan unionin toimielinten rahoituksen toimivuutta.
Todellakin meillä on ollut erittäin hyvä jäsen
siellä, Olavi Ala-Nissilä, jonka toimikausi päättyy
helmikuussa. Valtioneuvostolta on pyydetty Suomen esitystä uudeksi
jäseneksi, ja valtioneuvosto päätti esittää Suomen
ehdokkaaksi Ville Itälää. Euroopan parlamentti
tulee tekemään varsinaisen työhaastattelun,
ja tämän pohjalta neuvosto valitsee sitten varsinaisesti
tuon jäsenen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan tilintarkastustuomioistuin ei tee vain
sitä, mitä ministeri tässä kertoi.
Sen tehtäviin kuuluu myöskin sekä niitten
rahojen tarkoituksenmukainen käyttö että mahdollisten
väärinkäytösten tunnistaminen,
mikä liittyy juuri tämän päivän
kysymykseen mitä olennaisimmalla tavalla. Siinä työssä se
korkein status, mikä tilintarkastustoiminnassa tarvitaan
Suomessa, on KHT-tilintarkastaja. Kaverilla on kauppatieteitten
tämän alan tieteellinen tutkinto, hän
on alan opettaja ja pitkäaikaisesti, 29 vuotta, sekä julkisyhteisöissä että yksityisessä
yhteisöissä tilintarkastajana
toiminut henkilö. Tällaisen heittäminen
syrjään ja poliitikon vetäminen tilalle,
jolla ei ole tämän alan kokemusta, (Hälinää,
välihuutoja) on erittäin, erittäin, erittäin
kova ja ruma poliittinen virkanimitys.
Kysyn vielä kerran: Voiko vähän tarkempia perusteluita
antaa, koska noilla eväillä tuota on tavattoman
vaikea nyt puolustella?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Ville Itälä erinomaisesti täytti nuo pätevyysvaatimukset,
joita tässä tehtävässä toimivaltahenkilöltä edellytetään. (Mauri
Pekkarinen: Ei ole KHT eikä edes HTM!) Hän on
toiminut Euroopan unionin toimielimissä, hän on
toiminut parlamentissa nimenomaan budjettivaliokunnan, sen valvontavaliokunnan jäsenenä
ja
tuntee erinomaisesti Euroopan unionin instituutioita. Hän
on Suomessa toiminut Suomen Pankin tilintarkastajana ja varatuomarin koulutuksestaan
johtuen tuntee erinomaisesti hallintoon, talouteen, niiden tarkastamiseen
liittyvät kysymykset. (Mauri Pekkarinen: Ei ensimmäistäkään
statusta!)
Tuo Euroopan yhteisöjen tuomioistuinhan ei nimestään
huolimatta ole varsinainen tuomioistuin, vaan jos siellä todetaan,
epäillään väärinkäytöksiä,
niistä ilmoitetaan Euroopan petostentorjuntavirastolle
Olafille, joka ryhtyy sitten näitä asioita tutkimaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä asia, että nykyinen
hallitus on tarttunut vahvasti harmaan talouden torjuntaan ja panostanut
tässä mielessä lisävoimavaroja
muun muassa syyttäjä- ja oikeuslaitokseen. Mutta
kyse on myös siitä, miten näitä voimavaroja
käytetään. Suomessa on tähän
mennessä käytetty yli 3 miljoonaa euroa ja toinen
mokoma tullaan vielä käyttämään
siihen, että tutkitaan Ruandassa tapahtunutta rikosta,
josta syytetään ruandalaista henkilöä.
Tällainen asia ei millään tavoin kuulu suomalaisten
veronmaksajien maksettavaksi.
Oikeusministeri Henriksson, kysyn teiltä: Aiotteko
huolehtia siitä, että jatkossa ei tule Suomen
oikeuslaitosta ja syyttäjälaitosta ja tutkintalaitosta
rasittamaan tällaiset rikokset, jotka eivät millään
tavoin kuulu suomalaisten maksettavaksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Alkuperäinen kysymys taisi olla harmaasta taloudesta.
Tämä on menossa aika kauaksi tuolta, (Ben Zyskowicz: Tämä on
aika mustaa taloutta! — Eduskunnasta: Nimenomaan mustaa
taloutta!) Luxemburgin ja Brysselin kautta Ruandaan, mutta ministeri
Henriksson on valmis vastaamaan tähänkin kysymykseen.
Olkaa hyvä!
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys ei mitenkään liity
harmaaseen talouteen minun käsittääkseni, mutta
ymmärrän sen huolen. On totta, että me maksamme
paljon tästä Ruanda-oikeudenkäynnistä,
mutta me olemme oikeusvaltio, me täytämme kansainväliset
sopimuksemme, ja siitä on myös tässä kyse.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko edustaja Koskisella harmaaseen talouteen liittyvä kysymys?
Olkaa hyvä.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Palaisin tosiaan värikkäistä nimityksistä ja
oikeusjutuista harmaaseen talouteen.
Hallitusohjelmassa tosiaan oli ansiokas jakso tästä,
ja hallitus on lähtenyt sitä toteuttamaan rivakasti.
Tuosta alkuperäisestä kysymyksestä jäi hiukan
auki se linjaus, joka koskee hallintarekistereitä, niiden
potentiaalista, mahdollista, hyväksikäyttöä harmaan
talouden laajentamisessa. Siellä on kuultu monia asiantuntijoita,
jotka pitävät valtavana riskinä sitä,
että jos laajennetaan hallintarekisterin käyttöä,
niin samalla maaperä rikolliselle toiminnalle leviää.
Toisaalta jo nykyisen hallintarekisterin mahdollisuuden sisällä on
keinoja, joilla pystyttäisiin estämään
suomalaisten verhoutuminen ulkomaisen hallintarekisteriomistuksen
taakse.
Kysynkin ministeri Häkämieheltä:
Ryhtyykö hallitus toimiin näiden nykyisten väärinkäyttömahdollisuuksien
sulkemiseksi, ja onko tämä linjaus tulevaisuuteen
päin selvä, että hallintarekisteriä ei
laajenneta?
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Koskinen totesi, arvopaperilainsäädännön
uudistaminen on ollut käynnissä jo edellisen hallituksen
toimesta, mutta edellinen hallitus ei tehnyt päätöksiä siitä,
miten tuo uudistus etenee. Aivan kuten valtiovarainministeri Jutta
Urpilainen totesi, me olemme sopineet niin, että me asetamme
työryhmän jatkotyöstämään
tätä asiaa, ja sen työryhmän
keskeisenä tavoitteena on läpinäkyvyyden
ja avoimuuden toteuttaminen ja viranomaisten kaikinpuolisen tiedonsaannin
turvaaminen, siis viranomaisten, poliisin, verottajan jne. Tällä nuotilla tuo
työryhmä lähtee työskentelemään,
ja päätöksiin palataan sitten myöhemmin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä tähän kysymykseen edustaja
Louhelainen, jos on harmaasta taloudesta.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt kysymyksen arvostetuilta ministereiltä,
koska tämä harmaa talous on levinnyt syvälle
myös Suomen maaperällä ja erityisesti tämän
kilpailutuksen takia siihen on hyvät mahdollisuudet. Yleisessä markkinatilanteessa
on tärkein asia, mitä viivan alle jää,
ja sen vuoksi työehtosopimusten noudattaminen pitäisi
olla kontrolloitua ja avointa. Kysyisinkin:
Miten valtio kontrolloi muun muassa valtion 100-prosenttisesti
omistamien Itella ja Transpoint International -yritysten kautta
harjoitettua harmaata taloutta? Eli tarkoitan tällä alihankintaketjuja.
Jos käytetään ulkomaalaista työntekijää, tilaajayrityksen
pitää hakea tilapäinen oleskelulupa ja
työnantajan on ilmoitettava, mitä työehtosopimusta
noudatetaan. Kuka ja mikä taho kontrolloi tätä työehtosopimuksen
noudattamista? Ilmeisesti tällä hetkellä riittää sopimuksen
tarkistus 12 kuukauden välein, mutta onko tässä asiassa
tehty mitään toimenpiteitä, että näitä sopimuksia
voitaisiin tarkistaa nopeammalla tahdilla, jotta oltaisiin varmoja,
että tämä toinen osapuoli myös
noudattaa Suomen työehtolakeja?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen tästä kysymyksestä,
nimittäin nyt on valmisteilla valtioneuvoston uusi periaatepäätös
valtion omistusohjauslinjauksista. Siinä tarkoitukseni
on ehdottaa, että valtio-omisteisten yhtiöiden
yhteiskuntavastuu myös näiden alihankintaketjujen
osalta olisi nykyistä selkeämpi ja tiukempi. Se
tarkoittaisi sitä, että koetamme edellyttää valtion
kokonaan omistamilta yhtiöiltä ja mahdollisuuksien
mukaan myös niiltä, joissa valtio on vähemmistöosakas, ihan
selkeää, läpinäkyvää vastuuta
alihankintaketjuista, koska nämä tapaukset, jotka
ovat olleet viime aikoina esillä esimerkiksi Rautaruukin osalta,
ovat sellaisia — tietääkseni ne ovat
kyllä nyt tutkittavana — että mikäli
pitää paikkansa, että on syyllistytty
työehtojen vakaviin rikkomuksiin, niin näitähän
ei voi mitenkään hyväksyä. Valtion
kokonaan omistamien yhtiöiden tulisi mielestäni
olla esimerkillisiä yhteiskuntavastuun toteuttamisessa
myös tältä osin.