Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän kevätkauden
mittaan on Suomessa herätty siihen tosiasiaan, josta olen jo
pitempään varsin lukuisia kertoja kantanut ennakoivasti
huolta, nimittäin puupulaan, joka on jo nyt havaittu Suomessa
ennen muuta sahoilla mutta jonka ennakoidaan tuntuvasti pahenevan kesän
jälkeen tulevana syksynä. On ennakoitu, että Suomessa
tämän johdosta tulee sahoja lopettamaan toimintansa.
Tällä on hyvin kielteinen vaikutus maaseudulla
talouteen. Sahat työllistävät. Metsäkaupat
vaikuttavat koneurakoitsijoiden ja puutavaran kuljetusyrittäjien
yrittäjätuloihin, toimeentuloon, työllisyyteen
ja kaikkeen maaseudun rahaliikenteeseen.
Eräs keskeinen syy puumarkkinoitten häiriöön
liittyy siihen, että vuodenvaihteessa meillä päättyi
vanha, perinteinen ja asiantuntijoiden mukaan hyväksi havaittu
metsän pinta-alaverokäytäntö.
Oli 13 vuoden siirtymäkausi, jonka aikana oli mahdollista
valita pinta-alaverokäytäntö osalle metsänomistajia,
jotka sen itse halusivat, kun aikanaan tuli metsän puunmyyntituloihin
perustuva verokäytäntö. Mutta jokainen,
joka metsätaloutta vähänkään
tuntee, tietää, että 13 vuoden aikana
ei puu saavuta päätehakkuukypsyyttään,
vaan siihen tarvitaan vuosikymmeniä, 70—80 vuotta
hyvinkin tyypillisimmillään eteläisessä ja
keskisessä Suomessa, Pohjois-Suomessa vielä enemmänkin,
ja saattaa olla, että myös eteläisessä ja
keskisessä Suomessakin järeän tukkipuun
saavuttamiseen tarvitaan vieläkin enemmän kuin
nuo 70—80 vuotta. Näin ollen tuo 13 vuoden siirtymäkausi
metsäverotuksessa oli hyvin tekninen, poliittinen ratkaisu,
jolla varsinaisen metsänhoidollisuuden ja metsänkasvatuksen
kanssa ei kovinkaan paljon ollut tekemistä.
Äskeisessä asiakohdassa täällä eduskunnan täysistunnossa
käsiteltiin Euroopan unionin uusien jäsenvaltioiden
liittymistä yleissopimukseen kaksinkertaisen verotuksen
poistamisesta. On oikein, että kaksinkertainen verotus
estetään. Metsäverotuksen kohdalla kuitenkin
kaksinkertainen tuloverotus samasta verokohteesta on kovaa todellisuutta,
elikkä pinta-alaverojärjestelmän parissa,
niiden joukossa, jotka ovat olleet siinä veromuodossa,
on maksettu kuluvan vuoden loppuun saakka täyttä tuloveroa
pinta-alaverotuksessa, ja jos tällaisesta metsälöstä nyt
tämän vuoden 2006 puolella myydään
metsää, maksetaan jälleen täysi
tulovero pääomatuloveroprosentin mukaisena.
On aivan selvää, että jos jokin syy
aiheuttaa puumarkkinahäiriöitä ja puupulaa,
niin tässä on syy ja tämä tulisi
voida tunnustaa, eikä vain tunnustaa, vaan tehdä myös
tarvittavat korjaukset. Kysymys on todella kansantaloutemme selkärankaa
koskettavasta asiasta. Metsätalous on sitä. Se on
maaseudun kannalta tärkeä, mutta koko kansantalouden
kannalta selkäranka.
Tämän vuoksi todella olen halunnut lakialoitteellani
25/2006 vp tarjota mahdollisimman yksinkertaisen vaihtoehdon
eräänä vaihtoehtona puumarkkinatilanteen
korjaamiseksi myönteiseksi kaikille osapuolille, ja keino
on yksinkertaisesti jatkaa kahdella vuodella ennen voimassa ollutta
pinta-alaverokäytäntöä. Uskon,
että tätä kautta voitaisiin paitsi korjata
verotuksellista vääryyttä, samalla myöskin
edesauttaa puumarkkinoitten sujumista. Toivon, että valtiovarainvaliokunnassa
todella nähdään perusongelma, mikä on
johtanut siihen, että puu ei tänä kevätkautena ole
riittävästi liikkunut.
Toisaalta olen seurannut monien sahojen puuvarastoja kuluvan
kevätkauden myötä. Olen osaltani huomannut,
että siellä on myös ennakoitu kevään
kelirikkokausi, mutta samalla on myös pyritty varaamaan
jo menneen vuoden puolella puuta, että häiriöt
olisivat mahdollisimman vähäiset. Mutta kuten
sanottu, syksyksi on ennakoitu todellisia ongelmia. Nämä todelliset
ongelmat ovat edessä päin. Vieläkin tilannetta
voitaisiin korjata, ja tämä olisi teknisesti äärimmäisen helppoa,
koska verovuosi 2006 on vasta aluillaan ja verovuoden 2006 verotus
on vasta ensi vuonna lopullisesti toteutettavissa. Kyse olisi vain
teknisistä veromuutoksista, jotka olisivat mahdollisimman
helppoja toteuttaa, siten että ne, jotka tänä vuonna
ovat maksaneet metsän myyntiveroa, saisivat sen palautuksena.
Uskon, että tällä menettelyllä kuten
myös jäljempänä lakialoitteessa
olevalla toisella menettelyllä voitaisiin positiivisin
verotuksellisin keinoin edesauttaa puumarkkinoita ja estää se
ongelma, mikä on tulossa Suomen kansantalouden perusasiaan.
Keskustelu päättyy.