Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus ajoi väkisin runsas vuosi
sitten lävitse poliittisten valtiosihteerien järjestelmän,
ja sitä on nyt kokeiltu runsas vuosi. Liikenneministeriössä poliittinen
valtiosihteeri Perttu Puro ilmoittaa hakemuksessaan kansliapäälliköksi,
että hän hoitaa aikaisemmin kansliapäällikölle
kuuluvia tehtäviä tai semmoisia kansliapäällikön
tehtäviä, jotka muissa ministeriöissä kuuluvat
kansliapäällikölle. Valtiosihteeri Mykkänen
sisäministeriössä pyytää välittömästi
virkamiehiä antamaan puolen vuoden sähköpostiviestejä hänelle,
että hän voi tarkastaa, mitä virkamiehet
ministeriössä kaiken kaikkiaan tekevät.
Kauppalehti Pressossa oli haastateltu korkeimpia virkamiehiä,
jotka toteavat, että tällä hetkellä monen
ministeriön työ on täysin sekaisin valtiosihteereistä johtuen, valtiosihteerit
tekevät virkamiehille kuuluvaa työtä ja
päätöksentekijät eivät
saa enää objektiivista informaatiota, kun valmistelua
ohjataan puoluepoliittisilla perusteilla.
Arvoisa pääministerin sijainen, tunnustaako hallitus
nyt, että poliittisten valtiosihteerien järjestelmä on
täydellisesti epäonnistunut, ja aiotteko luopua
tämän eduskuntakauden jälkeen tästä poliittisten
valtiosihteerien järjestelmästä? Sitähän
jossain määrin osoittaa se, että nyt
jo mietitään uudelleensijoituspaikkoja näille
käytetyille valtiosihteereille. (Naurua)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Perustuslakiuudistuksen yhteydessä eduskunta
edellytti, että poliittista ohjausta ministeriöissä vahvistetaan.
Tämä oli eduskunnan hyvin vahva kanta perustuslakiuudistuksen
yhteydessä. Sen jälkeen tutkittiin kahta vaihtoehtoa:
apulaisministerijärjestelmää ja valtiosihteerijärjestelmää.
Lipposen hallitus päätyi esittämään
valtiosihteerijärjestelmän käyttöönottoa
paremmin suomalaiseen parlamentarismiin soveltuvana järjestelmänä,
ja tässä hallituksessahan myös kokoomus
oli mukana. Kokoomusministereiden enemmistö oli tämän
valtiosihteerijärjestelmän käyttöönoton
takana. Ministeri Sasi ja ministeri Niinistö tosin olivat
silloin jo vastaan.
Sen jälkeen eduskunta teki oman ratkaisunsa. Otettiin
pääministerille valtiosihteeri ja uudistuksen
valmistelua jatkettiin, ja edelleenkin asiantuntijakierroksen jälkeen
osoittautui, että parhaiten meidän järjestelmäämme
sopii valtiosihteeri-nimikkeen käyttö ja valtiosihteerin
työn mukainen poliittisen ohjauksen vahvistaminen. Järjestelmä meillä ei
mitenkään poikkea siitä, mikä on
tilanne muualla eurooppalaisissa maissa. Aivan vastaavanlainen järjestelmä on
vaikkapa Ruotsissa, Espanjassa, Itävallassa, Hollannissa
jne., eli on yleinen järjestelmä, että ministerin apuna
on valtiosihteerityyppinen henkilö, joka ministerin näkökantojen
mukaisesti pitää siitä huolta, että hallitusohjelma
menee eteenpäin (Puhemies koputtaa) ja myös eurooppalaisissa yhteyksissä meillä on
mahdollisimman vahva osallistuminen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin varaministerijärjestelmää ja
apulaisministerijärjestelmää ei koskaan
todella perusteellisesti ja kunnolla selvitetty.
Mitä tulee hallituksen esityksen perusteluihin tästä valtiosihteerijärjestelmästä
ja
perustuslakivaliokunnan mietintöön, niin lähtökohta
oli se, että valtiosihteeri hoitaa ministerin antamia tehtäviä ja
vain antamia tehtäviä, toimii yhteistoiminnassa
kansliapäällikön kanssa eikä kansliapäällikön
sijasta ja hän ei toimi linjaorganisaatiossa eli hän
ei anna suoraan ohjeita virkamiehille. Täytyy sanoa, että nyt
ei toimita lain osoittamien periaatteitten mukaisesti, koska jokainen valtiosihteeri
on tehnyt itselleen oman toimenkuvansa ja toimii aivan sen mukaisesti.
Kysynkin nyt:
Aikooko hallitus antaa selkeämmän ohjeistuksen
valtiosihteereille, että tämä totaalinen
kaaos voidaan kaiken kaikkiaan lopettaa, ja onko tarkoitus jollakin
tavalla kirjata ne toimeksiannot, mitä ministeri antaa,
että ei riitä se, että valtiosihteeri
ilmoittaa ministerin puolesta, että hän hoitaa
joitakin tehtäviä, joista ministeri itse ei tiedä, ja
otatteko vakavasti puhemies Lipposen huomautuksen? Hän
toteaa: "Kansalaisyhteiskunnassa toimivuus ja avoimuus lepää virkamiesten työmoraalin
varassa. On tärkeätä, että virkamieseetosta
tuetaan eikä sitä pilata poliittisella juonittelulla."
Hän pelkää sitä, (Puhemies koputtaa)
että kun on perustettu uusi taso, poliittiset valtiosihteerit,
se syrjäyttää normaalin virkamiesvalmistelun.
Oletteko Lipposen kanssa samaa mieltä?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kyllä, otamme puhemies Lipposen mielipiteet
ja arviot erittäin vakavasti, ja virkamieskunnan työn
turvaaminen on aivan keskeinen osa koko menestyksellistä valtionhallintoa.
Juuri tämän mukaisesti on tehty.
Tämä kaaos, josta ed. Sasi puhuu, taitaa löytyä lähinnä sieltä puolen
penkkejä. Ei ole mitään kaaosta valtionhallinnossa.
(Ed. Ollila: Ei täälläkään,
ei täällä ole kaaosta!) Kun katsotaan
tämän järjestelmän kokemuksia,
niin siitä on hyvät kokemukset. Se on tehty ministeriökohtaisesti
räätälöidysti, ei suinkaan valtiosihteereiden
itsensä valinnan mukaan vaan sen mukaan, mikä on
kunkin ministerin tarve. Jokainen ministeri on itse katsonut, millaisiin
tehtäviin sihteeriä siinä ministeriössä tarvitaan.
Tässä mielessä jo tähän mennessä tämä on
vahvistanut meidän kykyämme huolehtia myös
Euroopan EU-näyttämöllä meidän
puheenvuorojemme esille tuonnista ja on, siis kun se on muuallakin
kuin ministeriöissä tapahtuvaa vaikuttamista,
myös kansainväliseen vuorovaikutukseen ja tapaamisiin
liittyvää vaikuttamista. Järjestelmä siis
kaikkien havaintojen mukaan päinvastoin toimii juuri sillä tavoin
kuin on tarkoitettu.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämän valtiosihteerijärjestelmän
pahin ongelma on juuri demokratian häipyminen näkymättömiin
ja kauas piiloon. Nyt jos meillä olisi varaministerijärjestelmä,
varaministeri istuisi täällä ja vastaisi eduskunnalle
siitä, onko kovistellut virkamiehiä sähköpostisalaisuuden
rikkomisen suhteen vai mitä valtiosihteeri onkaan tullut
tehneeksi, mutta täällä ei ainuttakaan
valtiosihteeriä näy, ja en tiedä sitten,
onko tarkoitus, että ministeri vastaa (Ed. Outi Ojala:
Vastuuttomia valtiosihteereitä!) jokaisesta valtiosihteerin
tekemisestä. Eli kyllä tällä tavalla
odotan sitten vastausta esimerkiksi tähän sähköpostisalaisuuden
rikkomisväitteeseen.
Mutta kyllä järjestelmä on epäläpinäkyvä ja epädemokraattinen.
Kun vielä on jätetty valtiosihteereille esittelyoikeuskin,
niin onko tarkoitus nyt sitten, että ministerit ennen vaaleja
ottavat vain myönteisen julkisuuden ja valtiosihteerit esittelevät
kaikki epämiellyttävät asiat?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tässä nyt kyllä meni
aika monta asiaa täysin sekaisin. Koko tämän
järjestelmän lähtökohtahan on
se, että ministeri vastaa kaikesta päätöksenteosta,
mitä ministeriössä tehdään,
kaikesta päätöksenteosta, ja sitä varten täällä ministerit
ovat paikan päällä, että he
antavat eduskunnalle vastauksia.
Mitä tulee varaministerijärjestelmään,
niin se nyt sitten varsinainen kummajainen olisi. Tehtäisiin
siis varaministerit, mikä tarkoittaisi sitä, että kun
tämä vaihtoehto käytiin lävitse,
niin oltaisiin sitten tilanteessa, että ruvettaisiin luomaan
myös eduskuntaan varamiesjärjestelmää eli
otetaan lisää väkeä kansanedustajista
varaministereiksi yleismandaatilla ja sen jälkeen sitten
ryhdytään väistämättä tietenkin
täyttämään näitä kansanedustajan
paikkoja täällä. (Ed. Dromberg: Eihän teidänkään
paikalla ketään ole!)
Tämän takiahan, kun tämä käytiin
huolella lävitse, päätettiin, että ei
laajenneta enää ministerimäärää eikä ryhdytä tekemään
perustuslakiin muutoksia. Selvittelytyössähän
osoittautui, että varaministerijärjestelmä edellyttäisi
perustuslain muutosta, ja haluan muistuttaa, (Puhemies koputtaa)
että kävimme tästä erittäin
pitkän ja perusteellisen keskustelun joulukuussa ja vielä helmikuussa
ja oli monia puheenvuoroja, jotka korostivat, ettei perustuslakia
pidä jatkuvasti muuttaa. (Puhemies koputtaa) Eli valtiosihteerijärjestelmä toimii,
ja se ei edellytä perustuslain muutosta vaan toimii niiden
ministereiden vastuulla, jotka täällä ovat.
Toinen varapuhemies:
Sovimme sillä tavoin, että jatkamme edelleen
1 minuutin puheenvuoroin sekä kansanedustajien että ministereiden
kyseessä ollen.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Samalla kun itse olen koko ajan kannattanut
sitä, että poliittista ohjausta ministeriöihin
tulee lisää, varsinkin kun EU vie ministerin työajasta
aika paljon, niin kyllä pitäisin tätä varaministeri-
tai apulaisministerikäytäntöä parempana
jo senkin takia, että he ovat silloin kyvykkäitä toimimaan EU-yhteyksissä eikä tarvitse
pelleillä sen kanssa, milloin on lainsäädäntöä ja
milloin ei ole lainsäädäntöä.
Sen takia kun tämä nykyjärjestelmä on
tuottanut ilmeisiä ongelmia, kysyn:
Olisiko syytä kuitenkin vielä selvittää se
mahdollisuus, että siirtyisimme samanlaiseen varaministerijärjestelmään
kuin monessa muussa maassa on, jolloin tämä virkamieshallinnon
ja poliittisen hallinnon raja olisi selkeä eikä sillä tavalla
epämääräinen kuin nyt?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tämähän on selvitetty
moneen eri kertaan, ja me tiedämme, mitä varaministerijärjestelmä tarkoittaa.
Se tarkoittaa sitä, että otetaan yksi ministeri
lisää, poikkeuksena siihen, mitä me tähän
mennessä olemme tehneet, että jos meillä on
ministeriössä kaksi ministeriä, niin
heillä on selvä työnjako, kuka vastaa
mistäkin. Nyt tuotaisiin tämmöinen yleishenkilö,
joka on päällekkäin sen varsinaisen ministerin
tehtävän kanssa, ja se edellyttäisi siis
perustuslain muutosta, olisi huomattavasti raskaampi järjestelmä,
joten en näe, että tällaiseen olisi mitään syytä,
eikä hallituksessa ole käyty mitään
keskustelua, että tätä järjestelmää,
joka toimii tällä hetkellä hyvin, lähdettäisiin
muuttamaan.
Ei täällä ole mainittu yhtään
sellaista ongelmaa, joka tarkoittaisi, että tämä järjestelmä olisi pantava
uusiksi. Oikeastaan pyytäisinkin, että ministeri
Manninen käyttäisi tässä yhteydessä puheenvuoron
ja selvittäisi tämän sisäasiainministeriön
tilanteen, koska yksi keskustelu on liittynyt tähän
sähköpostiliikenneasiaan, mutta sillä perusteella
ei kannata kyllä perustuslakia lähteä muuttamaan,
että sähköpostiliikenteestä keskustellaan
sisäasiainministeriössä.
Toinen varapuhemies:
Poikkeuksellisesti annan ministeri Manniselle mahdollisuuden
minuutin verran kommentoida asiaa.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Herra puhemies! Tämän sähköpostisalaisuuden rikkomisvaateen
osalta, niin kuin täällä todettiin, haluan
todeta, että sellaista vaadetta kukaan ei ole koskaan eikä missään
esittänyt, joten tältä osin huhut ovat
perättömiä.
Mitä tulee sitten yleisesti tietojensaantioikeuteen
ja tietojenantovelvollisuuteen, siitä on selkeät
määräykset ministeriöiden työjärjestyksessä,
jonka mukaan valtiosihteereillä on oikeus saada tietoja,
joita he tarvitsevat asioidensa hoitamiseen, ja ministeri Mykkäselle,
jolle kuuluu ... (Ed. Zyskowicz: Ministeri? — Naurua) — Anteeksi,
valtiosihteeri, no olkoon sitten se apulainen. Ennakoida aina voidaan
tietysti. — (Ed. Zyskowicz: Pitää ajatella,
mitä sanoo, ettei sano, mitä ajattelee!) Mutta
hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa
aluekeskusohjelmien valmistelu tulevaa kautta varten, ja sitä tehtävää varten
hän on tarvinnut ne viralliset tiedot ja ohjeet, (Puhemies
koputtaa) jotka on lähetetty aluekeskuskoordinaattoreille,
ja ne hän on pyytänyt.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Lehterillä on väkeä paljon,
ja minä luulen, että hekin haluaisivat kuulla
ne edut, mitä nykyinen järjestelmä on
tuonut mukanaan verrattuna siihen vanhaan. Mainitkaa kolme etua
tästä uudesta järjestelmästä verrattuna
siihen vanhaan ja mainitkaa ihan konkreettisia etuja. Jos ne ovat hyviä,
niin silloin järjestelmä on hyvä, mutta
jos te ette pysty mainitsemaan, niin silloin herää kyllä kysymys,
onko tämä hyvä vai huono.
Toinen varapuhemies:
Hallituksen puolesta vastataan yhden kerran, ja hallitus sopikoon
keskenään, kuka vastaa. Ministeri Heinäluoma.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Etuja on sen verran paljon, että tähän
useampi varmaan mielellään vastaisi, mutta vastaan
ensimmäisenä.
Tärkein asia on se, joka näkyy tälläkin
hetkellä täällä aitiossa. Jos,
ed. Kallis, katsotte, meitä on täällä noin
puolet paikalla, loput ovat tällä hetkellä töissä,
valtaosin ulkomailla. Meillä on EU-ministerineuvoston kokouksia
parhaillaankin käynnissä, meillä on pääministerivierailu
Kiinassa käynnissä. Kyllä se tarkoittaa
sitä, että kun ollaan ulkomailla, on tärkeätä,
että poliittinen ohjaus ministerin tarkoittamalla tavalla
toimii ministeriössä myös sinä aikana.
Siihen valtiosihteerijärjestelmä on antanut apua.
Se työtaakka, jonka tietävät myös
edellisessä hallituksessa olleet ja joka tänä päivänä tulee
pelkästään EU-tehtävien mukanaan
tuomasta lisäyksestä, on siksi suuri, että tästä järjestelmästä on
apua.
Toinen apu on se, että se antaa mahdollisuuden silloinkin,
kun ministeri ei pysty ottamaan vastaan kaikkia, vaikkapa Kokkolan
kaupungin lähetystöä. Valtiosihteeri
voi toimia apuna, ja tiedetään, mitä kokkolalaisten
hyväksi voidaan tehdä.
Timo Soini /ps:
Herra puhemies! Minulla on täällä pöytäkirja
istunnosta, missä tämä asia päätettiin:
14.12.2004 esitin, ja ed. Vistbacka kannatti ja 73 muuta, eli tämä on
tämän asian historia. Tiesimme jo silloin tämän
tarpeettomaksi. Mutta tässä puhuttiin, mikä niissä ministeriöissä on,
joissa nyt valtiosihteeriä ei ole, kuinka ollenkaan siellä on
tultu toimeen, kun eihän näitä valtiosihteeriveijareita
nyt ihan joka ministeriöön ole riittänyt.
Arvoisa herra puhemies! Saammeko me tästäkin
kiittää Euroopan unionia sen lisäksi,
että me maksamme sinne entistä enemmän
ja että suuri osa lainsäädäntöä tulee
sieltä. Onko tämäkin EU:n tekosia, saadaanko
tämäkin sinne EU:n pitkään piikkiin
pistää, tämä kaksois- tai kolmoismiehitys?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ei tätä kyllä nyt
EU:n piikkiin sikäli voi laittaa, että kun katsoo
ja tapaa EU:n ulkopuolisten maiden edustajia, niin kyllä sieltäkin
löytyy valtiosihteereitä. Sama kansainvälistyminen
on käynnissä myös EU-maiden ulkopuolella,
eli siihen liittyviä haasteita on enemmän kuin
aikaisemmin.
Joudun sitten kuitenkin kysymään, miten nämä täällä mainitut
asiat muuttuisivat sen kummallisemmiksi siitä, että valtiosihteeri-nimike muutetaan
varaministeriksi, muuten kuin että hänelle maksetaan
korkeampaa palkkaa ja hommataan se varaministerin uusi esikunta.
Eduskunta on yksimielisesti edellyttänyt, että poliittista
ohjausta ministeriöissä vahvistetaan. Toivoisin,
että eduskunta seisoisi rohkeasti oman mielipiteensä takana.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämäkään
keskustelu ei ole tuonut mitään uutta siihen päätöksentekoon,
jolla eduskunta hyväksyi valtiosihteerijärjestelmän
aiemman vastustuksensa jälkeen. Kysymyshän on
todellakin poliittisesta ohjauksesta. Kun ed. Sasi kyselee täällä yhden
valtiosihteerin perään, niin luulen vaan, että kyseinen
valtiosihteeri Mykkänen on tuonut sisäasiainministeriöön
oikein raikasta tuulta ja lisää vauhtia. (Ed.
Zyskowicz: Mikäs Mannisessa on vikana?) Tässä suhteessa
virkakuntaan tarvitaan myös dynamiikkaa, jotta hallituksen
politiikka siellä toteutuu.
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Korkeaoja tuossa on pyytänyt
puheenvuoroa jo useamman kerran eikä ole saanut, niin kysynkin
teiltä, ministeri Korkeaoja, kuinka te näette
tämän valtiosihteerijärjestelmän
toimivuuden tällä hetkellä. (Naurua)
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Herra puhemies! Tähän kysymykseen ja samalla
ed. Soininvaaran ja ed. Kalliksen kysymyksiin vastaan näistä konkreettisista
hyödyistä maa- ja metsätalousministeriön
toimialalta. Meiltä on puuttunut sellainen henkilö,
joka voisi käydä valmistavia keskusteluja komissaarin
esikunnan kanssa tärkeistä poliittisista ratkaisuista. Meillä totta
kai virkamiestasolla on yhteydet pääosastoon ja
pääosaston henkilöihin, mutta nimenomaan
se yhteys, joka tarvitaan komissaarin päätöksenteon
valmisteluun, siinä ei ole ollut henkilöä,
joka sitä hoitaisi. Meidän ministeriössämme
valtiosihteerin keskeinen rooli on ollut tehdä tätä valmistelutyötä ja
se on tavattomasti helpottanut töitä.
Ed. Jan Vapaavuori merkitään
läsnä olevaksi.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa verrattuna moniin muihin maihin
on hyvin vähän poliittista virkamieskuntaa, joka vaihtuu
kulloisenkin hallituksen mukana. Tässä mielessä oli
hyvin tarpeellista lisätä eduskunnan vaatimusten
mukaisesti poliittista ohjausta ministeriöissä.
Itse pidän hyvin hämmästyttävänä niitä kommentteja,
joissa esimerkiksi edellisen hallituksen ministeri Sasi jo silloin
liikenneministeriön lausunnossa totesi, että ei
pidä mennä poliittiseen valtiosihteerijärjestelmään
sen takia, että valmistelu muuttuu poliittiseksi. En ymmärrä alkuunkaan
sitä, että jos meillä on poliittinen hallitus,
jolla on poliittinen hallitusohjelma, täynnä poliitikkoja
ja ministeriöt ovat päällikkövirastoja,
joita ohjaa poliittinen ministeri, niin eikö silloin valmistelun
pidäkin olla poliittista, kyseisen hallituksen ohjelman
mukaista valmistelua, jossa tuodaan selkeästi poliittisia
esityksiä eduskuntaan. Sen takia johdonmukaisuus myös hallinnon
kehittämisessä on tärkeää,
ja sen takia toivon, että kokoomuksenkin johdonmukaisuus pitää,
koska enemmistö kokoomuksesta oli tukemassa tätä järjestelmää viime
kaudella. Kysynkin hallitukselta:
Aikooko hallitus pitää tästä eteenkinpäin
hallinnon kehittämisessä johdonmukaisuuden, jossa
poliittista ohjausta tullaan edelleenkin vahvistamaan?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kyllä tarkoitus on pitää siitä huolta,
että lainsäädännön
valmistelu todellakin tapahtuisi sen ohjelman mukaisesti ja niiden
tahtojen mukaisesti, jotka tälläkin hallituksella
on. Kyllä se on tärkeä näkökohta,
että ministerin poissa ollessa ministeriössä on
henkilö, joka voi tätä ohjausta tehdä ministerin
valtakirjalla. Tästä on tehty mielestäni
aika turhaan tämmöinen tietysti sinänsä normaaliin
henkeen kuuluva oppositio—hallitus-asetelma, mutta ei tämä järjestelmä kyllä tämän
ajankäytön väärti ole, koska
niitä ongelmia täällä ei ole
tähän mennessä vielä kertaakaan
osoitettu. On yksi sähköpostiliikennetapaus, jonka Manninen
on selvittänyt, ja tämän tyyppisiä asioita
nyt löytyy joka ikisen virkanimikkeen alta. Järjestelmä toimii
tarkoitetulla tavalla. Ministeri vastaa täällä siitä,
mitä valtiosihteeri tekee.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kuitenkin todeta ed. Backmanille,
että suomalaisen virkamieskunnan suuri arvo on se, että siellä on
hallituksesta riippumatta hyviä, politiikasta riippumattomia,
puolueettomia virkamiehiä.
Ministeri Huovinen, kun täällä varapääministeri
sanoi, että ministerit vastaavat valtiosihteereidensä tekemisistä ja
kun Puro ilmoituksensa mukaan on hoitanut kansliapäällikölle
aiemmin kuuluneita tehtäviä, miten te tähän
suhtaudutte? Oletteko te delegoinut hänelle niitä,
määränneet tehtäväksi,
ja mitä kansliapäällikkö sitten
tekee? (Ed. Zyskowicz: Hoitaa valtiosihteerin tehtäviä!)
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tietenkin minun mahdollisuuteni vertailla
tätä toimintaa, kun olen ollut tässä tehtävässä vasta
puolisen vuotta, ovat vähän heikommat kuin niillä,
jotka ovat pidempään toimineet ministereinä ja
joilla on kokemusta aikaisemmastakin systeemistä. Mutta
sanon kyllä sen, että kun itsellänikin
on kaksi varsinaista ministerineuvostoa Euroopan tasolla ja sen
lisäksi av-neuvostosta kuuluvat televisioasiat minulle,
kuten täällä salin puolellakin edelliset
tehtävää hoitaneet tietävät,
niin aivan kohtuuton olisi se työtaakka, jollei tässä valmistelussa olisi
mukana tätä poliittista valtiosihteeriä.
Se, mitä Perttu Puro valtiosihteerinä on ilmoittanut omassa
hakemuksessaan, siihen en käy ottamaan kantaa. Me olemme
hyväksyneet minun tietojeni mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä saman
tien silloin, kun tämä järjestelmä on
tullut, ohjeistuksen siitä työnjaosta, millä ministeriön sisällä toimitaan,
ja se työnjako on toiminut minun mielestäni erinomaisesti.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin toteaisin varapääministerin
vastaukset siitä, että raha olisi jotenkin tässä se,
kun apulaisministereistä puhutaan, että rahaa
menisi lisää, mutta samaan hengenvetoon te lupaatte
lisää valtiosihteereitä. Rahaa niihinkin
menee, ei kai tässä siitä ole kysymys.
Kysymys on siitä, miten saadaan hallinto hoidettua hyvin.
Jos teillä, arvoisat ministerit, on niin hirvittävästi
töitä, että te ette ehdi niitä hoitaa,
silloin se tietysti täytyy ratkaista joko niin, että jaetaan
ministeriö kahtia, on kaksi ministeriä, tai hankitaan
varaministerit, apulaisministerit, olkoot millä nimellä tahansa.
Kysymyshän on nimenomaan siitä, että ministerivastuulain
alaisesti pitäisi näitä tehtäviä hoitaa.
Te sanotte, että te vastaatte valtiosihteereidenne tehtävistä.
Minä vaan odotan, kun tulee semmoinen tilanne, jolloin te
todellakaan ette vastaa niistä. Nyt on jo nähtävissä,
että kansliapäälliköt ja virkamieskunta
kokevat asemansa aika epävarmaksi. Minä pahasti pelkään,
arvoisa ministeri ja ministerit, että tulevaisuudessa meillä ei
ole ollenkaan niin helppo saada asiantuntevia virkamiehiä kuin
tällä hetkellä, kun he tietävät,
mikä tilanne heillä on edessä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämä järjestelmä on ollut
tarpeen, ja se on toiminut hyvin. Edellinen hallitus tätä jo
esitti, se missä te, ed. Outi Ojala, olitte mukana. (Ed.
O. Ojala: Me vastustimme sitä, arvoisa ministeri!) Silloin
oppositiossa ollessani olin jo silloin vahvasti ja voimakkaasti
tämän järjestelmän kannalla.
Ministeriöt eivät tarvitse, ed. Ojala, uutta päällikköä,
uutta poliittista johtajaa. Ei sinne tarvita päällekkäin
samoihin tehtäviin uusia poliittisia johtajia, (Ed. O.
Ojala: Täytyyhän niitä olla!) ministeritasoisia
johtajia. Sen sijaan siellä tarvitaan vahvempaa poliittista
ohjausta, ja siihen vahvempaan poliittiseen ohjaukseen valtiosihteerijärjestelmä on
erittäin hyvin toimiva järjestelmä. Tämä ei
tarkoita sitä, että virkamieshallinnolta jollakin
tavalla repäistäisiin tehtäviä pois.
Valtiosihteerit eivät saa osallistua suoraan linjahallinnon
tehtäviin. He toimivat sillä valtuutuksella, minkä ministeri
heille antaa. Mutta ministeriöissä yli ministeriörajojen
on tavattoman paljon sellaista poliittista valmistelua vaativia
asioita, (Puhemies koputtaa) joissa tarvitaan ministeriön
valtuutusta. Ministeriltä se valtuutus tulee, ja nimenomaan
valtiosihteeri sen hoitaa. Tämä toimii hyvin tämä järjestely.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että olen
hyvin pettynyt siitä, että hallitus ei näe
mitään ongelmia, vaikka kaikki muut, koko virkamieskunta,
näkee ongelmia ja julkisuudessakin on nähty erittäin
paljon ongelmia. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia
hoitaa liikenneministerin tehtäviä ilman poliittista
valtiosihteeriä. Kun preferoi asiat oikein, niin ne kykenee
hoitamaan, ja meillä on luotettava virkamieskunta. Nyt
kysyisinkin vielä pääministerin sijaiselta:
Oletteko sitä mieltä, että valtiosihteeri
Puro toimi oikein, kun hän hoitaa kansliapäällikön tehtäviä,
sellaisia tehtäviä, jotka muissa ministeriöissä kuuluvat
kansliapäällikölle? Mielestäni sillä tavalla
ei ole ministeriön työjärjestelyä muutettu.
Sanon: ongelma tässä järjestelmässä on.
Ettekö siihen edes myönny, että ministeri
antaa ohjeistuksen ministeriön johtoryhmän kokouksessa?
Se on sitä poliittista ohjausta, mutta kun valtiosihteeri
sieltä sivusta ohjaa erilaisia pienempiä virkamiehiä ja
määrää, mitä pitää tehdä, niin
eikö se ole väärin ja eikö se
johda juuri siihen, että ei saada objektiivista informaatiota
ministerin käytettäväksi eikä julkisuuteen
ministeriön valmistelusta? (Puhemies: Minuutti! — Ed. Elo:
Minkä takia ed. Sasi saa puhua niin kauan? — Ed.
Zyskowicz: Ei, kun hän puhuu vaan niin nopeasti! — Naurua!)
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kyllä minä ed. Sasin logiikassa
vielä sen pystyn ymmärtämään,
että te tulette toimeen ilman valtiosihteeriä,
mutta sitä minä en ymmärrä,
miten te ette tule toimeen ilman varaministeriä.