6) Hallituksen esitys laiksi Tšekin, Viron, Latvian,
Liettuan, Unkarin, Puolan, Slovenian ja Slovakian kansalaisten ansiotyön edellytyksistä
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Lain ensimmäisessä käsittelyssä käytin
puheenvuoron lain tarpeellisuudesta ja erityisesti sen mahdollisista
ja jopa todennäköisistäkin negatiivisista
vaikutuksista suomalaiseen työelämään
ja yritysten työvoiman käyttöön.
Kokoomuksessa olemme suhtautuneet uusia EU-maita koskevaan siirtymäaikalainsäädäntöön
kaiken kaikkiaan erittäin epäilevästi
ja siksi edellytämme mahdollisimman tarkkaa lain vaikutusten
seurantaa ja arviointia myös parlamentaarisella tasolla.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on mietinnössään korostanut sitä,
että ongelmatilanteissa hallituksen tulisi mahdollisimman
nopeasti pystyä lyhentämään
siirtymäaikaa tai rajaamaan sitä. Yhdyn tässä asiassa
täysin valiokunnan kantaan.
Valiokunnan mietinnössä korostetaan sanoja "nopeasti"
ja "hyvissä ajoin", mikä mielestäni kuvaa
hyvin sitä huolta, joka myös valiokunnan sisällä oli
havaittavissa. Konkreettinen aikakäsite jää kuitenkin
puuttumaan. Ainoa kirjattu tarkasteluväli on kaksi vuotta.
Siinäkin päähuomio on siirtymäajan
jatkamisessa, ei lyhentämisessä. Kahden vuoden
siirtymäaika on kuitenkin pitkä, ja jo tässä ajassa
saattaa työmarkkinoilla tapahtua merkittäviä kallistumia,
jotka ohjaavat tai jopa kannustavat työmarkkinoita liukumaan
yhä enemmän vuokratyön piiriin. Vapaan
työvoiman liikkuvuuden rajoittaminen voi pahimmillaan olla
myös merkittävänä osatekijänä silloin,
kun suomalainen yritys harkitsee siirtymistään
Suomen rajojen ulkopuolelle. Massiivinen selonteon käsittely
on hidas ja on todennäköisesti myös pahasti
jälkijättöinen, jos ja kun tarvitaan
nopeaa korjausta lainsäädäntöön.
Ensimmäisessä käsittelyssä sain
muutamilta edustajilta kritiikkiä siitä, että kokoomuksen edustajat
eivät valiokuntakäsittelyssä jättäneet vastalausetta
valiokunnan mietintöön. Olemme asiasta valiokunnassa
toki äänestäneet, mutta emme jättäneet
vastalausetta, koska esityksemme ei ole sisällöllinen
muutos käsittelyssä olevaan mietintöön,
vaan ainoastaan perusteltu vaatimus parlamentaarisen seurannan toteuttamisesta
pikaisessa aikataulussa. Rivien välistä tietysti voidaan
lukea myös epäilys lain toimivuudesta tai, sanoisinko,
myös huoli lain toimivuudesta. Oheinen esittämäni
lausuma noudattelee juuri sitä linjaa, jonka kokoomus on
myös valiokuntakäsittelyssä tuonut esille.
Pääministeri Vanhasen kommentit julkisuudessa
antoivat viitteitä, että hallitus itse vetäisi
pois tekemänsä esityksen tai vähintäänkin
toteaisi siirtymäajan olevan tarpeeton. Näin ei
kuitenkaan ole käynyt. Pääministeri siis
heitti pallon ilmaan, mutta kukaan ei uskaltanut ottaa sitä kiinni.
Arvoisa puhemies! Haluamme korostaa parlamentaarisen seurannan
merkitystä ja samalla myös eduskunnan vastuuta
ja vastuullisuutta siitä, että lainsäädäntö toimii
sillä tavoin kuin sen tulisi käytännössä toimia.
Mielestämme hallituksen tulee antaa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle selvitys jo ennen kuin varsinainen selonteko
on tarkoitus tuoda eduskuntakäsittelyyn. Selvitys on syytä tuoda
mahdollisimman nopeasti. Valiokunta voi tietysti halutessaan kutsua
asiantuntijoita ja ministereitä kuultavaksi periaatteessa
vaikka jokaiseen kokoukseensa, kuten eräät kollegat
ovat todenneet. Kokoomuksessa pidämme kuitenkin tärkeänä systemaattista
ja mahdollisimman proaktiivista seurantaa, jota esittämäni lausumaehdotus
nimenomaan edellyttää.
Arvoisa puhemies! Edellisen perusteella teen seuraavan lausumaehdotuksen,
joka on myös jaettuna pöydille: "Eduskunta edellyttää,
että ennen selonteon tuomista eduskunnan käsiteltäväksi
hallitus tuo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle
selvityksen lain työvoimapoliittisista vaikutuksista viimeistään
28.2.2005 mennessä."
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Työvoiman vapaa liikkuvuus kuuluu
Euroopan unionin takaamiin perusoikeuksiin. Nyt suunnitteilla olevat
siirtymäajat uusien jäsenmaiden työvoimalle
eivät tue koko unionin perusajatusta yhtenäisestä talousalueesta.
Tämä ei ole kenenkään eikä myöskään
meidän suomalaisten etu. Ikärakenteemme muutos
tuo lähitulevaisuudessa ison tarpeen uudelle työvoimalle.
Myös monissa muissa nykyisissä jäsenmaissa
ollaan saman ongelman edessä.
Edeltävässä asiassa ed. Oinonen toi
julki, että Suomeen ei tule työvoimapula. Noin
kymmenen vuoden sisällä uskotaan, että Suomessa
on eläkeläisiä puolet enemmän
kuin tällä hetkellä, ja jos meille ei
tule työvoimapula, me olemme todella hukassa. Euroopan
unionin periaatteisiin kuuluu jäsenmaiden tasavertaisuus.
Mikä on se viesti meiltä nyt tuleville uusille
jäsenmaille, että he ovat tervetulleita unionin
jäseniksi eri ehdoilla kuin muut? Täysin syystäkin
uudet jäsenmaat kokevat itsensä toisen luokan
jäseniksi unionissa. Aiemmin tällaiset siirtymäsäädökset
esimerkiksi Suomen kohdalla hillitsivät liittyvän
maan sisäisiä muutoksia ja mahdollistivat sitten
sujuvan siirtymisen unionin yhteyteen. Nyt tällä ylivarovaisuudella
vanhat jäsenmaat suojaavat omia järjestelmiään.
Täällä Suomessa tunnutaan pelkäävän
työpaikkojen menetystä muualta tulijoille. Tämä pelko
on yhteiskunnallisella tasolla aivan turha. Tälläkin
hetkellä meillä on merkittävästi
tekemätöntä työtä,
johon tarvittaisiin uutta työvoimaa. Jos suomalaisilta
työmarkkinoilta ei näihin tehtäviin tekijöitä löydy,
miksi sulkea ovia muilta? Jos taas uusista jäsenmaista
tulee joihinkin tehtäviin osaamisen perusteella pätevämpiä työntekijöitä,
totean, eikö tämäkin ole hyvä asia.
Maamme osaaminen ja kilpailukyky vain paranevat. Suomeen töihin
tuleva henkilö on normaalisti meidän työlainsäädäntömme
alainen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki
työtä tarvitsevat ovat samalla viivalla ja työehtosopimusten
ehtoja kunnioitetaan ja noudatetaan. Suomalainen työnantaja
valitsee taatusti suomalaisen työntekijän ennen
ulkolaista työnhakijaa.
Nyt edessä oleva tilanne johtaa helposti epäterveeseen
kilpailutilanteeseen, kun työtehtäviä voidaan
hoitaa ulkomailta tulevalla vuokratyövoimalla ja vuokrayrityksillä.
Silloin työlainsäädäntönä käytetään
lähtömaan säädöksiä työajoista
ja palkoista. Tämä jos mikä aiheuttaa
ongelmia tavallisille suomalaisille työntekijöille.
Harmaa talous, pimeä työvoima, erityyppinen veronkierto
ei ole ainakaan helpottuva ongelma, ei Suomessa eikä tietysti
muuallakaan. Vääristä käytännöistä tulee
pian tapa, jota on hankala kitkeä pois siirtymäaikojen
päätyttyä. Onko oikein, että Suomessa
tehdystä työstä vain osa veroista jää meille
ja isoin osa menee ulkopuolelle? Meidän yhteiskuntamme
ei kestä sitä. On myös kyse osaajista
ja tekijöistä. Suomi ei varmasti ole koulutetun
ja työhaluisen tekijän listassa ykkösmaana,
kun muuttohaluja tutkitaan. Osa muista EU-maista aikoo näitä siirtymäaikoja
käyttää. Siinä piilee myös
Suomen mahdollisuus saada hyvää työvoimaa
tarvitessaan. Jos Suomessa siirtymäajoista luovutaan nopeammassa
aikataulussa, niin mahdollisesti paras muuttohaluinen työvoima
suuntaa tänne. Näin maineemme hyvänä maana
tehdä töitä ja elää kasvaa
uusissa jäsenmaissa. Työ ei ainakaan toistaiseksi
tekemällä lopu, päinvastoin tuottava
tekeminen synnyttää uutta tarvetta työhön,
työpaikkoihin. Se on meille ehdottoman elintärkeää.
Rakenteellinen työttömyys on tietysti ongelma,
jonka poistaminen kokonaisuudessaan on varmasti mahdotonta. Ollaanko
pian sen tosiasian edessä, että työvoiman
vapaa liikkuvuus näyttäisi toteen jäsenmaiden
rakenteelliset ongelmat? Jos on niin, onkin nyt aika muuttaa eurooppalaisella
tasolla asioita ja saattaa maanosamme kilpailukykyiseksi. Lissabonin
tavoite tehdä Euroopan unionista maailman kilpailukykyisin
talousalue vuoteen 2010 mennessä on lipumassa pahasti käsistä.
Itse haluan nähdä tuon ajan. Järjestelmä vaatii
järkeistämistä. Kilpailukyvyn parantaminen
tarkoittaa hyvinvointia ihmisille. Työvoiman vapaa liikkuvuus
on tärkeä osa sitä. Mielestäni
Suomen ei tule päättää pitkistä siirtymäajoista.
Tilannetta on tarkkailtava jatkuvasti ja siihen on täällä eduskunnassa
puututtava, kun se vähänkin antaa aihetta.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Holmlundin lausumaehdotusta.
Esa Lahtela / sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Paajasen puheeseen sisältyi
yksi väittämä, joka nyt ei välttämättä tulevaisuudessa
ainakaan enää pidä paikkaansa. Nimittäin
EU:n palveludirektiivi, valmistusdirektiivi lähtee ainakin
siitä, että työntekomaassa olisi valvonta,
ei sillä tavalla kuin ed. Paajanen äsken väitti,
jotta lähtömaan työehtoja ja lakia noudatettaisiin.
Sen takia tässä näyttää siltä,
jotta se käännösvirhe palveludirektiivin
osalta nyt, kun se on oltu saavinaan oikeisiin puihin, voi antaa
jopa mahdollisuuden parempaan valvontaan ja pimeän työn
ja pimeän talouden hallintaan saattamiseen, mistä ed.
Paajanenkin kantoi alussa huolta. Siinä mielessä ollaan
menossa minusta kuitenkin oikeaan suuntaan tällä hetkellä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä mietinnössä mielestäni
jo sinänsä tulee se oleellinen esille, joka viisaus
ei ehkä ollut sitten vielä hallituksessakaan olemassa.
Kenties vasta valiokunnassa asiantuntijoiden kuulemisen ja yhteisen
pohtimisemme myötä selvisi nimittäin
se, että tämä siirtymäaika-asia
ei välttämättä ole meidän
yhteiskuntamme kannalta eikä meidän työllisyytemme
kannalta kaikkein paras asia, mutta sitä viisautta ei ollut
olemassa edellisessä hallituksessa, ei silloin, kun kokoomus
oli siellä mukana ja vihreät olivat siellä mukana
jne. Tämä asia on kypsynyt tähän asentoon
itse asiassa vasta viimeisten parin viikon aikana, enkä muista,
että tätä keskustelua olisi käyty
viime syksynä tai edes muutama kuukausi sitten. Tämä päätöksenteon
vaihe on nyt ja 1.5. niin lähellä, että tämä juna
menee niin kuin menee. Toisaalta sitten nämä lausumat,
jotka valiokunta on hyväksynyt, pitävät
sisällään niin voimakkaan velvoitteen
tarttua nopeasti asiaan hallituksen toimin, jos tilanne sitä edellyttää,
että turvallisin mielin itse olen päästämässä tämän esityksen
eteenpäin.
Mietin ed. Holmlundin esitystä omaksi lausumaehdotuksekseen,
enkä tiedä, mitä lisäarvoa se valiokunnan
työskentelyyn toisi, kun tiedämme, että jo
sitten syksyllä on tämä asia toisesta
näkökulmasta ja toisten lakiesitysten johdosta
kuitenkin meillä pöydällä jo
ennen kuin ed. Holmlund esittää omaa aikarajaansa,
helmikuuta 2005.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta on mielenkiintoista, että ensimmäisessä käsittelyssä työministeri
Tarja Filatov oli estynyt osallistumasta tähän
istuntoon ja oli poissa eikä häntä nytkään
näy. Arvostan kovasti työministeri Filatovia ja
teen tästä kaksi vaihtoehtoista johtopäätöstä:
Joko hänellä todella on jotain erittäin tärkeää syytä olla
poissa näistä istunnoista, joissa hänen
alaisuudessaan valmisteltua lakia käsitellään,
tai sitten hän ei välttämättä myöskään pidä tätä lakiesitystä kovin
onnistuneena. Olen taipuvainen uskomaan, että tämä jälkimmäinen selitys
saattaa sinällään pitää paikkansakin.
(Ed. E. Lahtela: Pitää kysyä itseltään!) — Ed.
Lahtela, hyvin harva edustaja on tässä keskustelussa ylipäätänsä ymmärtänyt
tätä lakiesitystä kovin paljon, ja näkisin
itse, että sen syntyhistoria menee vuoteen 2001, jolloin
kolmikantaneuvotteluissa ei ole ollut aivan selkeää käsitystä siitä, minkälainen
työmarkkinatilanne Suomessa vallitsee, ja niin kuin myöskin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on omassa
mietinnössäänkin todennut, ei ollut mitään
käsitystä siitä, miten paljon työvoiman
käytössä siirryttäisiin nimenomaan
vuokratyövoimaan.
Valiokunta on sinänsä tehnyt erittäin
hyvän mietinnön. Harvoin näkee niin kriittistä mietintöä.
Kun itse olen ainoana esittänyt valiokunnassa lakiesityksen
hylkäämistä, olen kuitenkin erittäin
tyytyväinen niihin ponsiin, jotka mietintöön sisältyvät,
koska niistä kuitenkin voi lukea sen, että valiokunta
ei ole kovin tyytyväinen tähän esitykseen
ja näkee siinä selkeitä ongelmia.
Vuonna 2001 oli myöskin tilanne se, että nimenomaan
SAK:n taholta oltiin tuomassa esiin tällaista huolta, että Suomeen
ryntäisi noin 400 000 virolaista, suorastaan
vyöryisi rajan ylitse silloin, kun Suomi tulee saamaan
uuden naapurimaan, Viron, Euroopan unioniin. Nyt viime viikolla
Viron suurlähettiläs, herra Maasikas lähetti
kansanedustajille kirjeen, jossa hän viittasi tähän
alkuperäiseen keskusteluun ja totesi, että itse
asiassa virolaiseen työvoimaan kuuluu vain 585 000 ihmistä.
Jo tästäkin voi ymmärtää sen, että silloin
olisi pitänyt olla paljon enemmän itsekritiikkiä,
kun tätä kampanjaa lähdettiin tiedotusvälineissä näyttävästi
edistämään. On todettava se, että nyt
SAK:n viimeiset selvitykset virolaisten haluista tulla Suomeen työhön
osoittavat jo realistisempia lukuja — muistaakseni 84 000 henkeä on
kiinnostunut — ja siinäkin kysymyksenasettelussa,
joka oli annettu vastattavaksi, näkyy se, että ikään
kuin luku on todennäköisesti suurempi kuin on
todennäköisten halukkaiden määrä.
Tänään Ruotsin parlamentti, riksdagen,
on käsitellyt Ruotsin hallituksen esitystä vastaavaksi siirtymäaikalaiksi.
Ed. Braxin kanssa juuri saimme kuulla, että pääministeri
Persson on saanut kylmää vettä niskaansa
eduskunnastaan ja pidetään äärimmäisen
epätodennäköisenä, että lakiesitys
tulisi siellä valtiopäivillä hyväksytyksi. Mielestäni
tämäkin on hyvä osoitus siitä,
että myöskin naapurimaassamme Ruotsissa, joka
sekin on hyvin lähellä Baltian maita, niin kuin
tiedämme, ja yhteydet kyllä ovat olemassa siinä missä Suomeenkin,
nähdään se, että tämä Ruotsissa
nimenomaan aika viime hetkellä aloitettu lain laadinta
perustui enemmänkin jonkinlaiseen luuloon kuin tietoon.
Mielestäni meidän kannattaisi vielä tätä asiaa
pohtia.
Pidän selvänä sitä, että tämä hallituksen
esitys suuntaa mahdollisen tulevan työvoiman rajoitukset
aivan väärään kohtaan. Luulen,
että eduskunnassa aika moni on sitä mieltä,
että aikanaan olisi pikemminkin pitänyt todeta,
että palvelun tarjonnan muodossa ulkomailta tuleva työvoima
tuo sen ongelman, että sitä on paljon vaikeampi
valvoa. Kun suomalainen yritys perustaa haarakonttorin Tallinnaan
ja värvää sinne Virosta rakennustyömiehiä tai
siivoojia tai hotelli- ja ravintola-alan ihmisiä, nämähän
voivat nyt 1.5. alkaen tulla aivan vapaasti Euroopan unioniin lähetettyjen
työntekijöiden direktiivin nojalla Suomeen. Jos
tämä olisi ollut vuonna 2001 selvillä,
niin luulenpa, että hallitus olisi liittymissopimusneuvotteluissa
ottanut vähän toisen linjan, mutta vieläkään
ei olisi ollut liian myöhäistä.
Olen pahoillani siitä, että pääministeri
Vanhasen koepallo — sellaiseksi se on tulkittava — ei saanut
minkäänlaista vastakaikua. Se sai jonkin verran
vastakaikua opposition puolelta, työnantajajärjestöistä,
mutta varsinkin SAK pani voimakkaasti vastaan, kun pääministeri
Vanhanen hyvin varovasti esitti, että tämän
lain vaikutuksia pitäisi arvioida ja mahdollisesti sitten
hyvinkin nopeasti päättää sen
lyhentämisestä esimerkiksi yhteen vuoteen. Tämä on
vähän samansuuntainen ajatus kuin ed. Holmlundin
lausumaehdotuksessa. Katsoisin kuitenkin, että tällä nyt ei
ole kovin suurta merkitystä tälle, että ainoa
todellinen vaihtoehto olisi ollut se, että pääministeri
Vanhanen olisi muodostanut siinä määrin
vankan yhteisen mielipiteen hallituksen piirissä ja työmarkkinajärjestöjen
keskuudessa, että se lakiesitys olisi yksinkertaisesti
vedetty pois.
Niinpä nyt sitten ehdotan, kun näin ei ole
tapahtunut, että ehdotus laiksi eräiden EU:n uusien
jäsenmaiden kansalaisten ansiotyön edellytyksistä hylätään.
Anne Holmlund /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ylä-Mononen totesi, että sitä viisautta
ei ole löytynyt edellisiltä hallituksilta, ja
olen siinä kyllä aivan samaa mieltä — ei
hallituksilta eikä myöskään
oppositiolta. Kyllähän tässä on
vasta ihan viime aikoina todettu, mikä tulee olemaan tämä todellinen
tilanne.
Ed. Ylä-Mononen totesi, että valiokunta tulee ottamaan
kantaa ja myös eduskunta ensi syksynä koskien
lähetettyjen työntekijöiden työsuhteiden ehtojen
valvontaa koskevaa lainsäädäntöä.
Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole aivan
sama asia, jota itse olen esittänyt, ja nämä kaksi
eivät ole suoraan verrannollisia toisiinsa. Oikeastaan
ainoa selkeä ajankohta, kuten sanoin, on tämä kaksi
vuotta, ja mielestäni silloin ollaan liian pitkällä.
Sen verran työsuhteiden valvonnasta haluan vielä todeta,
että toivon, että keskusta ei lähde ymppäämään
mukaan tähän työmarkkinajärjestöjen
itsenäistä kanneoikeutta, joka mielestäni
on erittäin huolestuttava, vaan pitää kiinni
siitä, että tätä ei siihen mukaan
tule.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Holmlundin tekemää esitystä siitä,
että lain vaikuttavuutta seurattaisiin sen voimaantulosta
asti ja sitten tästä vaikuttavuudesta tehtäisiin
ja annettaisiin selvitys työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnalle.
On aivan totta, mitä ed. Ylä-Mononenkin totesi,
että mehän joudumme palaamaan tähän
lakiin syksyllä mutta aivan eri näkökulmasta,
ja voi olla, että nimenomaan tätä vaikuttavuutta,
ellei sitä ole erityisesti seurattu, ei siinä tule
esiin emmekä välttämättä pysty
siihen puuttumaan. Tämä keskustelu jo osoittaa
sitä, miten tärkeästä asiasta
on kysymys. Me kannamme vastuuta siitä, ja minä toivon,
että työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
saisi kantaa sitä vastuuta myös sillä tavalla,
että saisimme selvityksen ja siitä sitten mahdolliset
toimenpiteet hallituksen kanssa yhdessä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
varsin hyviä puheenvuoroja tästä asiasta
niin edustajien Holmlund, Paajanen, Risikko kuin myöskin
Hautala toimesta, enkä lähde tätä historiaa
kertaamaan, vaikka seurasinkin tätä asiaa parlamentin
ulkopuolelta. Kun työkseni opetin näitä Itä-Euroopan
asioita, jossain määrin asiaa katson tuntevani.
Silloinhan tilanne oli kuitenkin se, kun tämä päätös
tehtiin, että kyllä täältä oikealta
syrjältä jo siinä vaiheessa oltiin hyvin
kriittisiä tälle siirtymäajalle mutta
erityisesti SAK:n painostuksesta johtuen varsinkin SDP:n toimesta
sitä asiaa vietiin eteenpäin. On erittäin
hyvä, että keskustelu on nyt muuttunut siitä,
kun aikaisemmin puhuttiin, että tämä laajenee
kahdesta vuodesta ehkä seitsemään vuoteen ja
tarkastellaan, pitääkö sitä pidentää.
Nyt keskustelu on kääntynyt siihen päin,
että sitä pitäisi lyhentää.
Se on erinomainen asia, ja tämä ed. Holmlundin
tekemä esitys vie sitä asiaa eteenpäin,
mutta täytyy kyllä sanoa, että vielä enemmän
veisi kyllä eteenpäin se ed. Hautalan tekemä esitys,
että koko esitys hylättäisiin, joten
siltä osalta tulen henkilökohtaisesti kannattamaan
tämän esityksen hylkäämistä.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Heidi Hautalan tekemää tämän
lain hylkäämisehdotusta.
Täällä muisteltiin, että tätä on
käsitelty jo aikaisemmissa hallituksissa, joissa vihreätkin
ovat olleet mukana. Silloin todellakin oli kyse, niin kuin äsken
ed. Satonenkin muisteli, siitä, että tarjolla
oli jopa seitsemän vuoden määräaikoja. Suomi
silloin oli siinä joukossa, joka varasi mahdollisuuden
määräaikoihin mutta puhui koko ajan,
että jos määräaikoja ylipäätänsä otetaan,
ne ovat näitä lyhyitä, korkeintaan kahta
vuotta, ei seitsemää vuotta. Mutta missään
vaiheessa ei vihreiden hallituksessaoloaikana sitouduttu siihen
kahteen vaan ilmoitettiin, että tällä valintataulukolla
Suomi joko ei halua siirtymäaikoja ollenkaan tai kannattaa
lyhyitä, ja päätös tehdään nyt,
eikä suinkaan mikään juna ole vielä mihinkään
kulkenut. Olen tästä asiasta puhunut myös työministeri
Filatovin kanssa ja tähän vastauksen saanut, että nyt
tämä asia päätetään.
Miksi kahden vuoden siirtymäaika tässä ja
nyt näyttää väärältä?
Mielestäni painavin syy on se, että se on vastoin
EU:n periaatteita, se on inhimillisesti katsoen uusien jäsenmaiden
ihmisiä syvästi loukkaava, suorastaan nöyryyttävä,
ja kaiken lisäksi sillä ei ole mitään
niitä hyötyjä, joita ilmeisesti tämän
siirtymäajan kannattajat uskovat saavansa juuri niistä syistä,
jotka täällä ovat tänään
tulleet jo moneen kertaan esille. Palveludirektiivin kautta tämä siirtymäaika
vuotaa kuin seula. Suorastaan mitään todellisia
ongelmia siinä, että voi tulla uusista jäsenmaista
Suomeen töihin, ei ole. Ainoa ongelma on tällä hetkellä, että jos
tullaan vuokratyövoimana, niin valvonta on selvästi
vaikeampaa, jopa epätodennäköistä ja mahdotonta.
Sikäli tämmöinen vasemman laidan
ja SAK:n taktiikka tässä on kerta kaikkiaan epäonnistunut. Toivottavasti
joku korjaa, jos olen väärässä,
mutta saamieni tietojen mukaan työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan
silloin, kun tätä vuokratyövoima-asiaa
käsiteltiin, toimitettiin SAK:lta lyhyt kirje, että asiassa
ei ole mitään huomautettavaa. Jos tämä pitää paikkansa,
kuulostaa kyllä siltä, että se lobbaustaho,
joka SAK:ssa näitä hommia tekee, on pahasti pihalla,
ja toivoisin, että vastedes kansanedustajat uskaltaisivat
ajatella itse niitä viestejä eivätkä usko,
että kaikki, mikä tulee kolmikantapaperille painettuna,
olisi loppuun asti mietittyä. Jokaisen täytyy
ymmärtää, että ei voi olla loppuun
asti mietittyä vaatia vähintään
kahden vuoden siirtymäaikaa, mutta kannattaa sitä järjestelyä,
että vuokratyöntekijöitä voi
tulla mennen tullen ilman mitään valvontaa ja käytännössä todennäköisesti
lähettäjämaan palkkaehdoilla työskentelemään.
Moraalisesti, paitsi että tämä on
loukkaavaa, tämä on kyllä vastoin kaikkia
niitä kantoja, joita Suomi EU:n tulevaisuuden suuressa
kysymyksessä, EU:n perustuslaillisessa perussopimusasiassa,
on kannattanut. Muun muassa ministeri Tuomioja on vaikka kuinka
moneen kertaan ulko- ja turvallisuuspolitiikka-asioissa korostanut, että Suomen
keskeinen pääperiaate kaikessa EU-politiikassa
on, että ei saa muodostua eri leirejä, ei saa
muodostua eriarvoisia joukkoja ja että Suomi kaikin keinoin
yrittää tätä estää.
Nyt sitten kuitenkin halutaan siirtymäajalla osoittaa,
että on kahden luokan EU-kansalaisia, on epäilyttävämpiä,
on sellaisia kansalaisia, joita ei ole syytä päästää Suomeen
Suomen lainsäädännön mukaisesti
rehellisesti työskentelemään, vaan heitä ainakin
kaksi vuotta täytyy toisaalta epäillä,
toisaalta heitä voidaan juuri vuokratyövoimana
kiertäen tuoda tänne todennäköisesti halvemmalla
palkalla. Mielestäni tämä on kunniatonta,
jos ajatellaan, mitä kaikkea nämä nyt EU:hun
liittyvät kansat ovat kommunistidiktatuurin aikana joutuneet
kestämään, mitä he viimeisen
kymmenen vuoden aikana ovat omalle elämälleen
ja maalleen tehneet: suuria ponnistuksia, hienoa työtä.
Ja me palkitsemme sen merkkaamalla, että ainakin toistaiseksi
me vielä epäilemme heitä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ei kai kukaan tässä todella
usko sitä, että vaikka tämä siirtymäaika
poistettaisiin, niin työnantajat eivät ostaisi
sitä, mikä on edullisempaa. Jos lähetetyt
työntekijät ovat edullisempia, niin totta kai he
ostavat sen halvemman hinnan mukaan, jos sen palvelun tuottaminen
ostettuna on edullisempaa. Sen takia tämä on aika
naiivia keskustelua siinä mielessä, jotta tällä muka
ratkaistaan se ongelma, kun siirtymäaika poistetaan. Eihän
se pidä paikkaansa ollenkaan.
Jos joku on tilaamassa jotain, tarvitsee työvoimaa,
hän kysyy tarjouksen Virosta, kysyy mistä hyvänsä liittyjämaasta
tai vertaa, mitä se maksaa, jos palkkaa työntekijän.
Todennäköisesti tämä ei ole
vain tällainen maiden välinen juttu, vaan Suomessa
kanssa koko ajan on siirrytty yhä enemmän ostopalveluihin.
Siinä työpaikassa, missä itse olin, oli
lähes kaikki ulkoistettu, kaikki ostetaan ostopalveluina,
koska emofirman on sillä tavalla ensinnäkin helppo
kilpailuttaa pikkufirmoja ja ei ole sidossuhteita sen enempää mihinkään
suuntaan. On helppo pyytää uudet tarjoukset ja
todeta, jotta homma on näin, ja vaihtaa porukkaa niikseen.
Ei tule tulevan ajan eläkeoikeuksien maksua eikä mitään.
Sen takia tämän siirtymäajan poistaminen
ei tätä ongelmaa poista vaan kyse on siitä,
jotta millä tavalla hoidetaan valvonta.
Jo ensimmäisen käsittelyn aikana puhuin tästä hommasta
ja aion jatkaa tätä, koska nyt tämä EU:n
palveludirektiivi on meillä täällä eduskunnassa
useammassa valiokunnassa käsittelyssä ja asiantuntijoita
on kuultu ja se saa nyt muodon, ja on osattava evästää sillä tavalla,
jotta tämä valvontahommeli saataisiin toimimaan.
Lähetetyt työntekijät tulevat olemaan
jatkossakin tulevaisuutta, voitte olla varmoja siitä. Jotta
valvonta toimisi aukottomasti näissä tapauksissa,
niin vastaanottajamaan, jossa tehdään työ,
ja lähettäjämaan, mistä nämä ihmiset
ovat, viranomaisten yhteistyön pitää olla
aukotonta siten, jotta se toimii heti ensimmäisestä päivästä lähtien
ja on se tieto, että siellä ollaan työskentelemässä.
Ymmärrykseni mukaan, mitä tässä sain
papereita ja siitä direktiivistä oikeaa tulkintaa,
niin sehän lähtee siitä, jotta tämmöinen
ajattelu on sinne rakennettu sisään. Siinä on
se ongelmatiikka vielä, jotta siinä ei tarkkaan
todeta tässä vaiheessa, miten tämä ilmoitusvelvollisuus
toimii. Mutta sehän tarkoittaa, jotta siis molemmissa maissa,
siellä, mistä lähtee se ihminen ja ostetaan
palvelut, ja myös työntekomaassa viranomaistahot ja
mahdollisesti ammattiyhdistysliike — riippuen maista tietysti,
minkä tasoisia toimijoita on — ovat ajan tasalla,
mitä näille ihmisille maksetaan ja millaisia ehtoja
noudatetaan työssä. Tämä pitää saada
ehdottomasti kuntoon, vaikka poistetaan kaikki siirtymäajat,
joka tapauksessa. Ennuste on, niin kuin aikaisemmin totesin, jotta
ostopalvelut tulevat lisääntymään
ihan joka tilanteessa, niin Suomen sisällä kuin
maiden välillä.
Sen takia voisin oikaista edellistä puhujaa: meillähän
on semmoinen varauma, että on seitsemän vuotta
tämä siirtymäaika. Nyt alussa vaan pannaan
tämä kaksi vuotta. Sitten, jos voidaan osoittaa,
että on vaikeuksia joillakin aloilla, voidaan ottaa lisää aikaa
aina seitsemään vuoteen asti: kolme vuotta ja
kaksi vuotta, ja jos on erityisiä vaikeuksia, vielä se
kahden vuoden häntä sinne lisää.
Tämä ei ole mitään rasismia,
ei ole sitä, jotta tässä jollakin tavalla
sorrettaisiin entisiä kommunisteja nyt hirveän
paljon, kun ne ovat niin kurjissa oloissa olleet. Hirveän
hellyyttävä puhe sinällään,
joka ihan tipat veti silmään, mutta kyse ei ole
siitä. Kyse on siitä, jotta tällä siirtymäajalla
voidaan jopa estää rasismiajatuksia ja syrjintäajatuksia
syntymästä Suomessa. Nimittäin, jos tänne
hallitsematta laskettaisiin porukkaa ja meillä on omia
työttömiä riittävästi
jollakin alalla, se synnyttää vihan näitä muualta
tulevia kohtaan. Minusta tässä tämä siirtymäaika
on sen takia hyvin tarpeellinen, että tässä voidaan nyt
hallita sitä tilannetta.
Lisäksi on saatava vielä kuntoon tämä valvontajärjestelmä,
jolla nämä lähetetyt työntekijät
ja näiden työehtojen valvonta saadaan toimimaan koko
Euroopan unionin alueella. Tämä ei tarkoita pelkästään
meitä, vaan tämä direktiivihän
toivon mukaan saadaan voimaan unionissa mahdollisimman pikaisesti.
Minä tosin tiedän sen totuuden, mikä on
olemassa, että sitä ei saada niin hetkessä voimaan,
koska tässä on vaalit välissä ja
se menee mahdollisesti ei nyt vuotta mutta pitkästi yli
puoli vuotta eteenpäin. Siinä on semmoista luppoaikaa
olemassa. Sen takia on nyt tärkeätä, jotta
Suomen viranomaiset Viron ja muiden lähimpien liittyjämaiden
viranomaisten kanssa ovat yhteistyössä, että tämä saataisiin
hallintaan, että ei tämmöistä työehtojen
polkumyyntiä olisi olemassa tässä työmarkkinoilla.
Sen takia minä näen hyvin tarpeellisena tämän
siirtymäajan tässä.
Ed. Holmlundille tähän lausumaehdotukseen: Minä pidän
sitä ihan täysin tarpeettomana. Nimittäin
tässä esitetään, jotta työelämävaliokunnalle
annetaan selvitys. Mehän saamme selvityksen sinä päivänä,
kun pyydetään, taikka sillä viikolla
varmaan. Työministeriö joutuu tekemään meille
selvityksiä niin usein kuin tarvitaan ilman mitään
tämmöisiä ihme lausumia, että eduskunnan
pitää vielä erikseen tehdä ponsi.
Tämä on oman työn aliarviointia valiokunnassa.
Tänä päivänä saatiin
selvitys, kun pyysin aikanaan, että yhdistelmätuesta
ja sen käytöstä tehdään
selvitys, eikä siitä missään
salissa äänestelty tai ponsia tehty. Tänään
saatiin työelämävaliokunnassa selvitys
ja sillä sipuli ilman mitään isompia
kommervenkkejä. Tämä tuntuu hassulta.
Ilmeisesti ed. Holmlund ei nyt valiokuntatyöskentelyn kuvioita
ja omaa valtaansa ymmärrä, jos tässä pitää saliin
tuoda äänestettäväksi tämmöinen
juttu. Kun ottaa vaan esiin valiokunnassa, en usko, että kukaan
panee hanttiin, jos nähdään aiheelliseksi
tämmöisen selvityksen teko. Sen takia tämä on
ihan aiheeton ponsi tässä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On rasismin torjunnan kannalta kyllä aivan
mahdoton ajatus, että rasismia torjuttaisiin niin, että vasta
sitten, kun viimeiselläkin suomalaisella on työpaikka,
tänne voi tulla ulkomaalaisia. Se lähenee sitä ajatusta
myös, että tänne ei saa tuoda ulkomaalaisia
miehiä ennen kuin viimeiselläkin peräkammarin
pojalla on vaimo. Sitä ennen ei saa tuoda ulkomaalaisia
miehiä maahan.
Mutta vakavasti ottaen, jos näin ajatellaan, silloin
kyllä lisätään suomalaista työttömyyttä ja heikennetään
Suomen kilpailukykyä kestämättömällä tavalla,
jos oikeasti ajatellaan, että nämä ovat
toinen toistensa vaihtoehdot: että Suomeen houkutellaan
osaavia ulkomaalaisia ihmisiä ja että Suomessa
valitettavasti on hyvin paljon aika huonosti koulutettuja pitkäaikaistyöttömiä.
Valitettavasti nämä eivät ole samaa työvoimaa.
Meillä on kyllä lisää ja paljon
työttömiä, jos tämmöinen
ajattelu leviää vasemmalla entistä enemmän, että ulkomaalaisia
työntekijöitä vastustetaan niin kauan
kuin joku suomalainen on työtön.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiinnitin myös ed. Esa Lahtelan puheenvuorossa
huomiota tähän hyvin erikoiseen rasismintorjuntalogiikkaan.
SAK:n edustaja Matti Viialainen totesi eilen televisiossa tästä asiasta
keskusteltaessa, että jos kissaluukku on auki,
onko se argumentti sille, että meidän pitää avata
koko ovi, tarkoittaen työntekijöitä,
jotka tulevat joko näiden palvelufirmojen kautta tai tulisivat
normaalisti EU:n vapaan liikkuvuuden sääntöjen
mukaan. En nyt oikein tiedä, tapetaanko tässä sitten
rasismilla rasismia vai mitä. Sen lisäksi on varmasti
kaikille myös aivan selvää, että jos
me saamme työllisyysasteemme nousemaan sitä kautta,
että tänne tulee muualta työntekijöitä,
niin kyllä se silloin edesauttaa meidän kasvuamme
ja myös meidän omaa työllisyyttämme,
kotimaista työllisyyttä. Kaikki sen varmasti tässä salissa
ymmärtävät, jos eivät ole liiaksi
sokaistuneita näistä rasismipohdinnoista.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vihreät edustajat näköjään
eivät ole sisäistäneet koko juttua, mikä tämä on.
Kysehän on siitä, jotta nämä säännöt
ovat alakohtaisia. Elikkä jos jollakin alalla tai alueella
ei jonkin alan ihmisiä ole tarjolla, työlupiahan myönnetään,
ja toivon mukaan äsken olisi pitänyt todetakin
se, korostaa. Työlupakäytäntö pitää saada
nopeaksi. Elikkä jos jossakin on puute kirvesmiehistä Suomen
puolella, niin eikö niin paljon kirvesmiehiä tule
Virosta kuin tarvitsee? Se menettelyhän meillä on
olemassa. Mutta ulkomaalaisviha syntyy siitä, jos meillä on
5 000 kirvesmiestä jollakin alueella työttömänä ja
annetaan virolaisten tulla sinne töihin; siitä syntyy
se viha. (Välihuuto) — Kuvasin noin lainausmerkeissä. — Mutta
työlupamenettelyhän on olemassa. Ei tässä mitään
portteja panna eikä kissaluukkuja kiinni, jos joku näin
ajattelee.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis tämä lakiesitys määrää, että edelleen
Euroopan unionin jäsenmaiden kansalaisilta vaadittaisiin
Suomessa siirtymäajan työlupaa ja se voidaan myöntää vain,
jos ei kohtuuajassa ole saatu palkattua suomalaisilta työmarkkinoilta
työntekijää. Kyllä tämä on
juuri sitä, mistä ed. Brax puhui: tässä loukataan
erittäin vakavasti Euroopan unionin kansalaisen aivan perimmäisen
laatuisia oikeuksia.
Varmasti ed. Esa Lahtelakin tietää, että kai niitä kirvesmiespalveluja
sieltä Virosta voi kuitenkin tarjota vuokratyövoimana.
Rakentaminenkin voi olla palvelua. Itse asiassa palveludirektiivissä,
mistä te puhutte, ilmoitetaan, että se kattaa
80 prosenttia Euroopan unionin bruttokansantuotteesta, eli sieltä tulevat
ne ongelmat. Niin kuin tässä ovat vihreät
kollegat todenneet, siellä on työehtojen noudattamisen
valvonta äärimmäisen paljon vaikeampaa.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hautalalle voisi todeta, että kyse
on juuri siitä, että meidän pitää saada
nyt se valvonta niiden lähetettyjen työntekijöiden
osalta kuntoon. Nimenomaan se ei sillä hoidu, että on
tämä siirtymäaika. Se tarkoittaa sitä,
jotta se ei hoidu, vaikka siirtymäaika poistettaisiin,
koska jos on edullisempaa tuoda vaikka Virosta ostettu kirvesmiespalvelu
lähetettynä, niin työnantaja ostaa, totta
kai, sen edullisemman vaihtoehdon ja silloin meidän pitää saada valvonta
kuntoon. Nämä suhteet toimivat tässä Suomen
ja Viron viranomaisten välillä, jotta voidaan
valvoa, että suomalaisia työehtoja noudatetaan,
jos tehdään Suomen puolella töitä.
Tai sitten jos tehdään Virossa, suomalainen ihminen menee
tekemään töitä, niin sehän
tarkoittaa, jotta noudatetaan sitten siinä tapauksessa,
koska ne ovat suomalaisia ihmisiä, vähintään
suomalaisia työehtoja. Vähintäänhän
siellä Virossa tarvitsisi maksaa vain virolaisten työehtojen
mukaan, mutta teknisesti näin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä on hieman syytä käydä tämän
hallituksen esityksen historiaa lävitse, mitenkä kaiken
kaikkiaan päädyttiin tilanteeseen, jossa nyt ehdotetaan
kahden vuoden siirtymäaikaa uusista jäsenmaista
tuleville työntekijöille.
Kun jäsenyysneuvotteluihin lähdettiin, niin tietysti
lähtökohtana oli se, että meillä on
EU:ssa neljä vapautta eli työvoiman, palveluitten,
pääomien ja tavaroitten vapaa liikkuvuus. EU:n
puitteissa laajasti lähdettiin siitä, että siirtymäaikoja tulee
olla niin vähän kuin suinkin mahdollista ja niitten
pitää olla niin lyhyitä kuin suinkin
mahdollista. Se oli EU:n yleinen positio, johon Suomi yhtyi, ja
me olimme hyvin tyytyväisiä. Oikeastaan vasta
kun prosessissa oli päästy jonkin verran eteenpäin,
niin Saksan ja Itävallan aloitteesta syntyi keskustelua
siitä, että kyllähän EU:llakin
on tässä intressejä, mekin tarvitsemme siirtymäaikoja,
ja ne kohdistuivat erityisesti työvoiman ja palveluitten
vapaaseen liikkuvuuteen.
Syntyi keskustelua, ja voi sanoa, että Saksan painostuksesta
muut maat sitten loppujen lopuksi olivat valmiita siihen, että tehdään
järjestelmä, jossa näitä siirtymäaikoja
on, ja kyllä ratkaisuun varmaan jonkin verran myöskin
vaikutti se, että jäsenyysneuvottelusta vastasi
saksalainen komissaari Günter Verheugen, joka halusi myöskin ottaa
Saksan näkökohdat tässä erityisesti
huomioon. Keskustelussa saksalaisten kanssa hekin sanoivat, että tämä ei
ole ehkä niin todellinen ongelma, mutta tämä on
erittäin suuri poliittinen ongelma ja tätä poliittista
ongelmaa täytyy torjua tavalla, joka ei sovellu kovin hyvin
EU:n perusperiaatteisiin.
Näin ollen käytiin neuvotteluja EU:n puitteissa,
jolloin tosiaan lähdettiin siitä, että ne
maat, jotka haluavat käyttää siirtymäaikoja,
voivat käyttää kahden vuoden siirtymäaikaa,
sen jälkeen vielä kolme vuotta, ja jos aivan erityisiä ongelmia
esiintyy, niin sen jälkeen vielä kaksi vuotta.
Niinkin pitkälle kuin seitsemään vuoteen
sitten mentiin, ja tässä oli Saksan huoli, ja
haluttiin sitten tulla vastaan. Alkuvaiheessa hyvin moni EU-maa
ilmoitti, että ne eivät tule siirtymäaikoja käyttämään,
koska ajatuksena oli se, että näitä EU:n
perusperiaatteita halutaan yleiseurooppalaisesti varsin kattavasti
noudattaa.
Mitä Suomeen tulee, niin tästä asiasta
ulkoministeriössä oli suhteellisen selkeä käsitys.
Allekirjoittanut oli ministeri, joka vastasi näistä jäsenyysneuvotteluista,
ja lähtökohta oli se, että Suomi ei kannata
tämmöisiä siirtymäaikoja ja
meillä niihin erityistä tarvetta ei ole. Tilanne
kuitenkin muuttui sen jälkeen, kun SAK julkisti kohututkimuksensa,
että satojatuhansia virolaisia on tulossa Suomeen töihin,
ja SAK alkoi melkoisen kattavan lobbauskampanjan tässä asiassa.
Kun asia oli politisoitunut ja sillä oli keskeinen työmarkkinapoliittinen
merkitys, niin siinä vaiheessa katsottiin, että vaikka
ministeri oli käynyt neuvotteluja SAK:n kanssa ja oli yritetty
löytää ratkaisuja, mutta neuvotteluissa
ei kovin pitkälle ollut päästy eteenpäin,
niin pyritään saamaan ratkaisu Teollisuuden ja
Työnantajain Keskusliiton ja SAK:n välillä.
He pääsivätkin sitten yhteiseen julistukseen,
joka oli kyllä äärimmäisen epäselvä, avoin,
mutta siitä voitiin lukea kuitenkin se, että työnantajat
olivat valmiita hyväksymään sen, että Suomessa
siirrytään kahden vuoden siirtymäaikaan.
Tämän jälkeen asiaa sitten käsiteltiin
myöskin poliittisella tasolla, ja siinä yhteydessä eräitten sosialidemokraattien
toimesta, muun muassa nykyisen tasavallan presidentin toimesta,
ilmoitettiin, että seitsemän vuotta voisi olla
suhteellisen hyvä siirtymäaika, ja siihen aikaan
näitten pitkien siirtymäaikojen kannalla oli myöskin
hyvin voimakkaasti ulkoministeri Erkki Tuomioja. Kuitenkin tässä ehkä täytyy
sanoa, että siinä yhteydessä käytiin
myöskin SDP:n puheenjohtajakampanjaa ja tietysti tämä saattoi
vaikuttaa jossain määrin ulkoministerin kannanottoihin
tässä kysymyksessä.
Asia ratkaistiin sitten viime kädessä EU:n
ministerivaliokunnassa, ja kun pohjana oli työmarkkinajärjestöjen
yhteinen käsitys, niin lopputulema oli se, että kahden
vuoden siirtymäaika meilläkin otetaan käyttöön.
Sen jälkeen itse ministerivaliokunnassa oikeastaan keskusteltiin
siitä, onko se vain se kaksi vuotta ja sen jälkeen
ei enää siirtymäaikoja vai onko mahdollisuus
siirtymäaikoihin, ja lopputulema oli sitten sellainen kompromissi,
että jos meillä nyt nähdään
erityisiä vaikeuksia kahden vuoden päättyessä,
niin silloin niitä voitaisiin kuitenkin ehkä jatkaa,
mutta päätös tehdään
siinä tilanteessa sitten erikseen. Tavallaan se näkyy
siinä ponnessa, joka on tarkoitus täällä sitten
hyväksyä ja jonka mukaan eduskunnalle annettaisiin
erityinen selonteko, jossa arvioidaan tilannetta.
Täytyy sanoa, että kaiken kaikkiaan tämä järjestelmä on
aika onneton, koska silloin jo, kun näitä neuvotteluja
käytiin, jokainen tiesi, että mitä palveluihin
tulee, tältä osinhan vain Saksa ja Itävalta
saivat poikkeussäännöksiä ja
me emme niitä erityisesti pyytäneet, koska katsottiin,
että tarvetta ei ole, ja meidän linjamme oli se,
että niin vähän poikkeuksia ja siirtymäsäännöksiä kuin
suinkin mahdollista. Mikä nyt tilanne on? Tännehän
voidaan tarjota Virosta palveluita virolaisilla hinnoilla ja niin,
että verot maksetaan Viroon ja myöskin valvonta
pääasiassa tapahtuu Viron puolella. Tietysti voi
kysyä, onko tämä parempi kuin se, että henkilö tulee
tänne valvottuihin olosuhteisiin suomalaisen työnantajan
palvelukseen.
Toinen seikka, jota korostettiin, esimerkiksi muistan itse korostaneeni
käymissäni neuvotteluissa itävaltalaisten
ja saksalaisten kanssa, ja joka on tosiasia nimenomaan erityisesti
tänä päivänä, on se,
että meillä on huomattavan paljon pimeätä työvoimaa
uusista jäsenmaista, tosin kyllä muistakin jäsenmaista,
joka työskentelee nykyisissä jäsenmaissa.
Jos meillä on järjestelmä, että meille
laillisesti voi tulla töihin, tässä tilanteessa
pimeän työvoiman määrä olennaisesti vähenee,
mutta jos työlupakäytäntöä edelleen tarvitaan,
se saattaa johtaa siihen, että jos työvoiman vuokraus
ei ole tarkoituksenmukainen vaihtoehto, niin työtä tehdään
pimeästi. Se on ehkä työntekijän
kannalta se kaikkein huonoin vaihtoehto.
Ehkä tässä täytyy vielä lisätä tätä piinaa.
Nimittäin keskustelussa se ei ole tähän
mennessä ollut vielä millään
tavalla esillä, mutta jokainen asiaa tunteva tietää sen,
että yritystoiminnallahan ei ole mitään
esteitä. Eli jos meillä on virolainen yrittäjä,
esimerkiksi siivooja, jolla on virolainen LY-tunnus, hän
vain tulee Suomeen ja tekee yrittäjänä täällä Suomessa
töitä. Ei mitään kontrollia.
Tämä on EU-sääntöjen
mukaista, ja sitä me emme voi estää.
Voidaan kysyä, mikä se ero sitten siihen työsuhteeseen
oikeastaan on. Ja meillä on oikeastaan Ruotsista nyt esimerkki.
Ruotsissa hovioikeus totesi, että jos oli latvialainen
siivooja, joka oli tullut Ruotsiin ja teki töitä useammalle
perheelle, niin se oli sallittua ja perheitten ei edes tarvinnut
maksaa veroa siitä, vaan työntekijän
itsensä piti maksaa veroja. Tässä tapauksessa verotus
saattaa tapahtua kyseisessä uudessa jäsenmaassa,
ja voi sanoa, että verokontrolli tältä osin
varmaan kovin hyvin ei kaiken kaikkiaan toimi. Nyt rakennetaan tämmöistä suojamuuria,
joka
millään tavalla ei tule toimimaan, tulee aiheuttamaan
erittäin suuria vääristymiä koko
järjestelmän toimintaan ja ehdottomasti heikentää työntekijöitten
asemaa. Tietysti voidaan kysyä, tämäkö on
se, mitä halutaan.
Tässä yhteydessä voidaan todeta,
että on tehty poliittinen kompromissi, jossa itsekin olen
ollut osallisena, mutta täytyy tunnustaa, että nämä ovat
varmaan niitä huonoimpia poliittisia kompromisseja, mitä elämäni
aikana koskaan olen tehnyt, koska siinä ovat häviäjät
suomalaiset, mutta myöskin, täytyy sanoa, Suomen
maine ja ulkomaiset työntekijät. Täytyy
sanoa, että jos otetaan näitä uusia jäsenmaita,
niin se, mitä siellä kansalaiset toivoivat jäsenyydeltä,
oli, että voi mennä työskentelemään
toiseen jäsenmaahan. Ja nyt kun se estetään,
niin voidaan sanoa, että me teemme työtä,
jolla EU:n legitimiteettiä, EU:n uskottavuutta, selvästi
heikennetään. Tässä suhteessa
tätä laskua tullaan valitettavasti suhteellisen
pitkään myöskin tulevaisuudessa maksamaan.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että toivottavasti
tästä virheestä nyt ainakin otetaan jotakin oppia,
jos tämä laki ylipäätänsä säädetään.
Jos on mahdollista luopua tästä sääntelystä nopeammin kuin
alle kahdessa vuodessa, niin on toivottavaa, että se voitaisiin
myöskin tehdä.
Lopuksi haluan vain kysyä: jos joku haluaa tulla tänne
tekemään töitä ja kasvattamaan
Suomen kansantaloutta, niin mitä väärää siinä on?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Euroopan unioni on laajentunut monta kertaa,
ja lähes poikkeuksetta on erilaisia siirtymäsäännöksiä otettu
käyttöön. Kun Suomi liittyi unioniin 95,
niin Suomi vaati maatalouteen siirtymäsäännöksen
sillä lailla — tai sai sitten loppujen lopuksi — että me
saimme rakentaa kotimaisen tukipaketin, mikä on vieras
ajattelu, kotimainen elinkeinotuki, unionin järjestelmään
nähden. Samalla lailla me saimme kahdeksan vuoden siirtymäajan
alkoholin tuontirajoituksiin, kun liityimme unioniin. Vasta nyt
tämän vuoden alussa purettiin nämä yksityishenkilön
tuontirajoitukset.
Tämä on se normaali periaate, että kun
unioniin tulee uusia maita, joissa jotkin asiat ovat hyvin eri tavalla
kuin unionin aikaisemmissa jäsenmaissa, niin järjestetään
ne tällä lailla, että romahdus tai muutos
ei ole kerralla liian suuri. Tämä on aivan järkevää.
Tietysti olisi ollut varmasti erityisen järkevää,
että nämä uudet itäisen Keski-Euroopan
maat olisi otettu Eta-sopimuksen tyyppisen järjestelyn
kautta unionin jäseniksi eikä kerralla poliittisella
päätöksellä, koska nämä maat
eivät ole monessakaan mielessä niin sanotusti
EU-kunnossa. Ja kun näin tilanne on ja nyt on päätös
tehty, että ne tulevat unioniin, ja täälläkin
menivät ilman keskustelua nuo liittymissopimukset viime
syksynä läpi, tuskin kukaan niitä edes
luki, niin ollaan tässä tilanteessa, että nyt
unioni laajenee.
Se valtava kuilu, joka edelleen on muun muassa Baltian maiden
ja Suomen palkkatason ja elintason välillä, on
syytä ottaa huomioon. Suuri virhe vaan oli Lipposen hallitukselta
se, että se ei valvonut tätä asiaa kunnolla,
ei hoitanut asiaa niin kuin esimerkiksi Saksa ja Itävalta,
että tämä vuokratyövoima olisi
otettu myös tähän mukaan. Se olisi voitu
liittymissopimuksissa ottaa ihan samalla tavalla kuin olisi voitu
ottaa tämä verokilpailu, johon pääministeri
Persson on nyt herännyt. Vanhat EU-maat tukevat valtavilla
summilla uusia jäsenmaita, jotka pitävät
niillä rahoilla sitten oman verotuksensa mahdottoman alhaalla ja
näin aiheuttavat epätervettä verokilpailua.
Se on vieras periaate unionin perusperiaatteisiin nähden.
Herra puhemies! Meillä on nyt siis mahdollisuus joko
antaa vappuna tapahtua sen, mitä luonnonlakien mukaan tapahtuisi,
eli että jäsenmaat tulevat ja rajat avautuvat
kaikille neljälle unionin vapaudelle. Toinen mahdollisuus
on se, että me rajoitamme tätä työvoimaa,
joka tulee suomalaisten yritysten palvelukseen. Sitä hallitus
esittää kahden vuoden ajaksi toteutettavaksi tällä erää ja sitten
jatkosta, mitä tehdään, päätetään
joko aikaisemmin tai kun saadaan kokemuksia. Suuri ongelma on, myönnän
sen, tämä vuokratyövoimakysymys. Voi
olla, että se murentaa ja romuttaa ja tuhoaa tämän
koko hyvän tavoitteen, mutta nyt meidän on viisasta
minun nähdäkseni tehdä niin kuin hallitus
esittää ja niin kuin mietinnössä on
todettu. Myös sen lausumissa on ihan viisaita ajatuksia.
Toteankin, että tämä ed. Holmlundin
lausumaehdotus on aivan turha. Sillä ei ole mitään
merkitystä. Ne asiat on valiokunnan mietinnössä paremmin
sanottu kuin tässä, ja todellakin, niin kuin ed.
Esa Lahtela totesi, valiokuntahan voi aina pyytää selvityksiä ja
hallituksen ja ministerin on pakko ne tuoda annetussa määräajassa. Näinhän
tapahtuu jatkuvasti. Kokoomukselta on tässä asiassa
pallo hukassa, ja nyt sitten yritetään hoitaa
asiaa jotenkin kohtuudella satamaan, mutta eihän tämä näin
onnistu. Nyt näyttää siltä,
että kokoomus on sitten yön yli nukuttuaan päättänyt tukea
vihreitten hylkäysesitystä. Se on tietysti selkeä malli,
eivät tämmöiset ponnet ole mistään kotoisin
tällä lailla muotoiltuina varsinkaan. Mietinnössä on
samat asiat.
Herra puhemies! Meillä on tämä työlupamenettely,
jolla voidaan hoitaa toivottavasti aika kohtuullisessa ajassa niille
aloille ja niille alueille tässä maassa työvoimaa,
ulkomaista työvoimaa, EU-alueen työvoimaa, missä on
perusteltu tarve. Tätä menettelyä pitää nyt
käyttää sillä lailla, että suomalaiset
yritykset saavat työvoimaa, jos sitä ei kerran
Suomesta löydy. Meillä on toki 242 000
työtöntä tässä maassa
tänä päivänä eilisen
tilaston mukaan, eli kyllä meillä työvoimaakin
on, mutta se on väärässä paikassa
ja sillä ei ole ehkä välttämättä koulutusta,
ja voi olla, että joillakin ei ole kauheasti työhalujakaan.
Mutta täytyy hoitaa näitä omia ongelmia
siirtymäkauden aikana ja pyrkiä työllistämään
suomalaisia, ja tässä ei ole mitään
rasismia vähimmässäkään
määrin. Minä hämmästelen,
että sivistyneet ihmiset täällä puhuvat
tämän lain käsittelyn yhteydessä jostakin
rasismista. Tämä on normaalia siirtymäaikojen
käyttämistä, mitä kaikki unionimaat
Irlantia ehkä lukuun ottamatta käyttävät.
Se on viisasta, koska on tämä valtava elintaso-
ja palkkakuilu näiden uusien ja vanhojen maiden välillä.
Kerralla ei voida todellakaan edetä.
Herra puhemies! Täällä on viitattu
myös palveludirektiiviin. Ensinnäkin totean teille,
ed. Brax, että palveludirektiivi on vasta komission esityksenä käsittelyssä ja
tänään suuri valiokunta sai ensimmäisiä asiantuntijalausuntoja
siitä ehdotuksesta, joka on tulossa käsittelyyn.
U-kirjelmä eduskuntaan tulee vapun jälkeen. Kun
vielä kuulemme muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön,
liikenne- ja viestintäministeriön ja oikeusministeriön
lausunnot tästä, tämä on niin pielessä monelta
osin, että menee varmasti kaksi vuotta, voi mennä neljä vuotta,
ennen kuin palveludirektiivi saadaan, jos se aiotaan Suomen etujen
ja mallien mukaan toteuttaa, ennen kuin tämä tulee
päätökseen. Eli palveludirektiivillä ja
tällä nyt käsittelyssä olevalla
asialla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Palveludirektiivissä on, se tulkoon tässä sanottua,
tämä erittäin hankala alkuperämaaperiaate, ja
siitä tulevat ne suuret vaikeudet olemaan jatkossa, mutta
se ei ole tämän hetken ongelma.
Tämän hetken ongelma on direktiivi 96/71/EY
eli lähetettyjen työntekijöiden asemaa koskeva
direktiivi. Se on se, mikä on meillä ongelmana.
Heihin sovelletaan tuon perusteella sen maan säännöksiä,
josta he tulevat, ja meillä silloin tämä järjestelmä ehkä juuri
vuokratyövoiman osalta laukeaa hyvin pahalla tavalla. Kun tämä uhka
on päällä, jonka Lipposen hallitus todellakin
laiminlöi hoitaa — mikä on häpeällistä työväenpuolueille,
molemmat olivat mukana hallituksessa, ettei hallitus tätä hoitanut,
vaikka Saksa ja Itävalta hoitivat — kun tämä on
auki, niin tämä saattaa olla se tekijä,
joka vaatii sitä, että me jo syksyllä tämän
lain kumoamme, jota nyt ollaan säätämässä.
Herra puhemies! Turhia lausumia ei tarvita ja toisaalta nyt
on kuitenkin parempi edetä niin, että vaikka se
kissaluukku on auki, niin ei pureta koko seinää sen
takia. Voi olla, että se joudutaan purkamaan pian, mutta
kun takaisinpäin ottamisen mahdollisuuksia näissä asioissa
ei yleensä ole, nyt on syytä edetä viisaasti
askel askeleelta, niin kuin tässä todetaan, vaikka
sitten lopulta voi olla, että todetaan, että Lipposen
hallitus teki Suomen työväestölle erittäin
huonon palveluksen. Näin todennäköisesti
tulee osoittautumaan lähiaikoina, niin kuin kävi
alkoholipolitiikan osalta ja tämän verokilpailun
sallimisen osalta, eli laiminlyönnit olivat kyllä todella
vakavia edellisen hallituksen osalta.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta koko laki on hylättävä,
koska rajaamisen kielteiset vaikutukset ovat suuremmat kuin hyödyt.
Siis kannatan lain hylkäämistä.
Työvoiman liikkuminen pääosin työvoiman vuokravälittäjien
kautta ei voi olla työntekijöiden etu eikä Suomen
etu. Samoin tämä siirtymäaika on vastoin
unionin perusperiaatteita ja tavoitteita eikä tue millään
tavoin EU:n kilpailukykyä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän alkuun haluaisin
todeta, että pidän sitä äärimmäisen
tärkeänä, että Suomessa työtä tekevät ihmiset
noudattavat suomalaisia työehtoja ja myös saavat
suomalaisten työehtojen mukaista palkkaa, että sinänsä tämä valvonta
näissä kysymyksissä on mielestäni
tärkeää, mutta se on tärkeää myös
suomalaisten työntekijöiden kannalta.
En ole pitänyt tässä keskustelussa
siitä sävystä, että koko ajan
keskitytään vain ulkomaalaisten työntekijöiden
työehtojen valvontaan, kun tiedetään
aivan hyvin, että myös kotimaisten työntekijöiden
ja yritysten osalta harmaa talous on ongelma. Eli mielellään,
jos puhutaan valvonnasta, niin puhutaan sitten työehtojen
valvonnasta eikä siinä tarvitse eritellä ulkomaisia
tai suomalaisia työntekijöitä.
Sitten, arvoisa puhemies, haluaisin ottaa esiin muutaman sellaisen
seikan, minkä takia olisi meidän etumme, että me
emme säätäisi tätä siirtymäaikaa,
ja olen samaa mieltä kuin ed. Hautala, että tämä laki
olisi hyvä hylätä.
Tässä tapauksessa, kun useat EU-maat ovat ottaneet
näitä siirtymäaikajärjestelyjä käyttöönsä,
olisi Suomelle tietynlainen kilpailuvaltti, että meillä tätä siirtymäaikaa
ei olisi. Jos tuntee ollenkaan nyky-Viron tilannetta, tietää hyvin,
että koko työvoiman koko ei ole kovinkaan suuri,
kuten tässä salissa on jo todettu. Sen lisäksi
siellä ihmiset, jotka ajattelevat menevänsä töihin
jonnekin ulkomaille, ajattelevat enemmänkin menevänsä töihin
Keski-Eurooppaan kuin Suomeen, joten tämä siirtymäajan
puuttuminen Suomesta voisi ehkä tuoda meille joitakin työntekijöitä,
joita meidän kansantaloutemme kaipaisi.
Tämän lisäksi kiinnittäisin
huomiota sellaiseen seikkaan, jota en ole nähnyt paljon
käsiteltävän tässä yhteydessä.
Usein puhutaan verokilpailusta Suomen ja Viron välillä,
mutta on hyvä huomata se, että itse asiassa näissä ammateissa, joita
monet virolaiset täällä tulevat harjoittamaan,
palkat ovat hyvin pieniä, alle SAK:n jäsenistön
keskipalkan, ja näissä palkoissa Suomen palkkaverotus
on matalampi kuin Viron palkkaverotus. (Puhemies koputtaa)
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän siirtymään puhujakorokkeelle.
Arvoisa puhemies! Eli jatkan Suomen ja Viron palkkaverotuksen
eroista. Tässä tapauksessa olisi selkeästi
Suomen etu ja olisi myös näiden ihmisten intressissä,
että he sen sijaan, että olisivat näiden
vuokratyövoimafirmojen palkkalistoilla ja maksavat veronsa
Viroon, tulisivat Suomeen normaaliin työsuhteeseen ja myös
maksaisivat Suomeen veronsa, koska he maksaisivat palkastaan huomattavasti
alhaisempaa veroa kuin Virossa maksetaan. Virossahan tasavero on
26 prosenttia, siihen tulee 3 prosenttiyksikköä päälle
sosiaaliturvamaksuja, joita verosta ei saa vähentää,
eli 29 prosenttia on sellainen summa, että matalissa palkoissa
meillä tosiaankin maksetaan vähemmän.
Tälläkin tavalla olisi meidän etumme,
että voisimme jo näiden kahden ensimmäisen
vuoden aikana saada tänne ihmisiä normaaleihin
työsuhteisiin, saamaan suomalaisia palkkoja ja noudattamaan
suomalaisia työehtoja. Tämä sen lisäksi, että sinänsä olen
samaa mieltä kuin ed. Brax siitä, että kun
nämä maat kerran liittyvät Euroopan unioniin
ja työntekijöiden vapaa liikkuvuus on Euroopan
unionin tärkeä peruspilari, niin totta kai meidän
tulisi sitä noudattaa.
Ehkä vielä muutama huomio tästä keskustelusta,
jota on käyty. Nimenomaan tietenkin tämä keskustelu
on kiertynyt kyllä Suomen ja Viron eroihin, mutta täällä mielestäni
ei ole myöskään aivan tarkkoja käsityksiä siitä,
minkälainen yhteiskunta nyky-Viro on. Meillä on
ehkä käyty osittain julkisuudessa liiankin paisuttelevaa
keskustelua esimerkiksi Viron verojärjestelmästä. Viron
kokonaisveroaste on 35 prosenttia, joka on sama kuin esimerkiksi
Espanjan ja liikuskelee ehkä Oecd-maiden keskiarvon tienoilla.
Huolimatta siitä, että Virossa yritysten voitoista
maksettava vero on nolla, niin osingoista toisaalta maksetaan 26
prosenttia. Ei se kovin paljon eroa meidän järjestelmästämme,
jossa osingoista ei ole maksettu mitään ja voitosta
maksetaan 29 prosenttia.
Toisaalta Viron talous on kasvanut, veroaste on tasaisesti noussut
talouskasvun myötä, niin kuin yleensä tapahtuu.
Myös Virossa jatkuvasti sekä verohallinto on tehostanut
toimintaansa että palkoista, jotka muuten Virossa nousevat
hyvin nopeasti tällä hetkellä, mikä on
tietenkin luonnollista kasvavassa taloudessa, jossa työvoimaa on
vähän, myös ne palkat, jotka ovat jossain
vaiheessa itsenäistymisen jälkeen olleet harmaan
talouden piirissä, ovat tulleet verojärjestelmän
piiriin. Eli ehkä kun tässä keskustelussa
puhumme valtaisista elintasoeroista, niin kyllä palkkaa
ansaitsevilla työntekijöillä Tallinnassa,
jos otetaan Viron kustannustaso huomioon, ei se elintasoero ole
sellainen, että kysymys olisi jostain aivan mielettömästä.
Tämän keskustelun kuluessa ed. Ylä-Mononen
mielestäni totesi ihan hyvin, että tässä on
riskejä, että tämä ratkaisu,
mikä nyt on tehty, ei ole suomalaisen työelämän
eikä suomalaisen työllisyyden kannalta välttämättä paras
mahdollinen. Kyllä se on mielestäni jo aika paljon
sanottu hallituspuolueen edustajalta, joka on ollut valiokunnassa
käsittelemässä tätä asiaa.
Eli kannatan lämpimästi ed. Hautalan hylkäysehdotusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Onhan se hyvä, että vihreitä edustajia
ei ole täällä salissa niin paljon kuin
koko eduskunnassa. Nimittäin Suomen työttömillä olisi
varmaan aika kurjat olosuhteet, jos vihreitä olisi tosi
paljon.
Mutta pyysin puheenvuoron oikeastaan ed. Sjöblomin
puheenvuoron johdosta, koska toivon mukaan ed. Sjöblomin
ajattelu menisi nyt kokoomuksessa perille, kun siellä on
paljon yrittäjiä. Kun hän totesi tämän
ostopalvelupuolen niin kurjana juttuna, niin sitä ei pitäisi
käyttää, koska minä tiedän
niin paljon firmoja, missä on siirrytty lähes
poikkeuksetta ostopalveluihin, on sanottu oma porukka irti ja ostetaan
ulkopuolelta nämä palvelut. Sen takia toivoisi,
kun teillä on nimittäin valtaa yrityspuolella
yllättävän paljon ja hyvät suhteet,
että viette eteenpäin ihmeessä tätä ajattelua,
että ostopalveluita ei niin paljon käytettäisi,
vaan otetaan oikeita työntekijöitä, suomalaisia
ihmisiä töihin sinne firmoihin ja vakituisia työsuhteita.
Tämä on hyvä viesti minusta. Toivon mukaan
se toteutuu.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ei yleensä pitäisi
lähteä väittelemään
ed. Esa Lahtelan kanssa asioista, mutta työttömyydestä on
pakko sanoa, että SDP:n hallituskausilla työttömyys
sen kun vain pahenee. Sitä ei ole pystytty alkuunkaan lupausten
mukaisesti hoitamaan keskeisesti siksi, että Suomeen ei
ole hankittu riittävän kilpailukykyistä työvoimaa
ja suomalaista työtä verotetaan liikaa. Siinä vihreät
ja SDP ovat eri mieltä, me verottaisimme muita asioita
kuin työtä. Se, että suomalaisen työn
hintaan globaalissa kilpailussa lisätään
niin korkea työn verotus, lisää suomalaisten
työttömyyttä, ja se on nimenomaan SDP:n
ja vasemmiston syytä.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti ed. Lahtela ei kuunnellut, mikä se
viesti oli. Työvoiman liikkuminen tai siirtyminen pelkästään
työvoiman välittäjien käsiin
ei voi olla työntekijän etu eikä Suomen
etu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Braxille sen verran voisi
todeta, jotta joka tapauksessa, jos pidetään tämän
tasoinen palveluvarustus Suomessa ja hyvinvointiyhteiskuntamalli,
niin me joudumme keräämään veroja,
se on ihan selvä tapaus. Sillä konstilla, jotta laitetaan
energiaveroihin lisää, ei kyllä köyhemmän
ihmisen asemaa eikä kilpailukykyä yhtään ainakaan
paranneta. Nimittäin joka tapauksessa pitää maksaa,
jos energia maksaa enemmän, niin sitten pitää maksaa
enemmän palkkaa, se systeemi ei muuten vaan toimi. Ei kannata
ajaa autolla pitkän matkan päästä töihin,
kun bensa maksaa enemmän, tai kun joudumme lämmittämään,
me emme elä semmoisessa maassa, missä tulisi talviaikana
ilman lämmitystä toimeen, tämä pimeä aika
pitää polttaa valoja ja tämmöistä.
Sen takia se yhtälö ei vaan toimi. Se olisi jo
toteutettu, ed. Brax, jos teidän vihreä mallinne
toimisi Suomessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tuo ed. Braxin malli kyllä johtaisi
Suomen sellaiseen banaanivaltiomalliin, että täällä olisivat köyhät
kaduilla, mihin tälläkin mallilla kyllä joudutaan,
koska nämä EU-säädökset
eivät sovellu meidän malliin pätkääkään.
Nämä ovat keskieurooppalaiseen järjestelmään
luodut nämä systeemit, jotka nyt muun muassa tämän
palveludirektiivin kautta vyöryvät ja valtaavat
Suomen ja Pohjoismaat. Meidän valitettavasti korkeaan veroasteeseen
perustuva hyvinvointiyhteiskuntamalli, jossa pidetään
ihmisistä huolta, on nyt tiensä päässä.
On todella ikävä tilanne, että nyt sitten
huudetaan avuksi vierasta työvoimaa samalla, kun hylätään
oma työvoima, jolta vain leikataan etuuksia leikkaamisen
jälkeen, niin kuin tapahtui vahvan talouskasvun aikana
vihreittenkin ollessa hallituksessa. Tämä on EU-politiikan konkurssin
alkua tällä hetkellä tämä kehitys.
Poliittisia päätöksiä tehdään
käytännön asioista, eikä niitä saada
sitten yhteen sopimaan. Tästä ei hyvää seuraa,
mutta se on nyt valittu tie ja tällä mennään,
kunnes katastrofin kautta kuljetaan uuteen alkuun.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt tässä on niin monella
edustajalla kuulolaitteessa vikaa, että en enää lähde
tähän keskusteluun mukaan.
Sanon kuitenkin ed. Kankaanniemen edelliseen varsinaiseen puheenvuoroon
sen, että kyllä tällä nyt käsitteillä olevalla
hallituksen esityksellä on jotain tekemistä Euroopan
unionin sisämarkkinakehityksen ja siihen suunnitellun uuden
palveludirektiivin kanssa, koska nämä yhteenlaskien
tulevat vaikuttamaan sillä tavalla, että yhä suurempi
osa ihmisen työstä määritellään
palveluksi, tavallaan hyödykkeeksi, jota siirretään
sisämarkkinoilla kuin tavaraa, ja sen säätely
käy yhä vaikeammaksi. Sillä tavalla voidaan
muuttaa työelämää aika vallankumouksellisella
tavalla ilman, että poliittisesti itse asiassa lainkaan
osallistutaan tähän päätöksentekoon. Minusta
tämä on nyt semmoinen asia, joka pitäisi
tiedostaa, ja senpä takia työelämä-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta onkin esittänyt yhdessä ponnessaan,
että hallitus jossain vaiheessa laatii tämmöisen
laajan selonteon, joka käsittelee vuokratyövoiman,
palvelun muodossa tulevan työvoiman, ongelmia ja sitä,
miten se muuttaa työelämää.
Tämä on sitten iso tehtävä,
mikä meillä on edessä. Mutta nyt, jos
johdonmukaisesti haluttaisiin edistää tervettä työvoiman
käyttöä ja työllistymistä,
silloin tämä esitys pitäisi hylätä,
koska se tulee johtamaan vain ojasta allikkoon.
Keskustelu päättyy.