Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tänäkin keväänä on käyty
voimakkaasti keskustelua siitä, että meillä verotusta
pitäisi keventää. Keskustan veroekspertti
ed. Ala-Nissilä vaati, että verotusta pitää heti
keventää tai ainakin päätökset
pitää tehdä välittömästi.
Siihen yhtyi puhemies Lipponen, mutta sitten sosialidemokraattien
muu linja veti vähän länkiä kaulaan
ja totesi, että ensin selvitetään, miten
jo tehdyt mittavat veronkevennykset vaikuttavat työllisyyteen,
ja vasta sen jälkeen ehkä syksyllä palataan
asiaan. Tämä linja nyt näytti kuitenkin
sitten voittaneen, eli verotusta ei nyt kevennetä vielä muutamaan
kuukauteen, mutta hallituskautta on kolme vuotta jäljellä ja nämä puheet
viittaavat siihen, että veronkevennyslinja jatkuu.
Herra puhemies! Siitä ei ole keskustelua käyty
kovinkaan paljon, miten veronkevennysvara voitaisiin käyttää.
Viime vuoden eduskuntavaalien edellä kaikki puolueet kokoomusta
lukuun ottamatta puhuivat ruuan arvonlisäveron keventämisestä ja
sitä kautta myös eläkeläisten
ja lapsiperheiden ja työttömien ja muiden vähävaraisten elinolojen
parantamisen puolesta. Vaalilupaukset on täysin unohdettu.
Hallitusohjelma, Vanhasen keskustavetoisen hallituksen ohjelma,
puhuu vain tuloverotuksen keventämisestä, ja näinhän sitä on
sitten meneteltykin. Tuloverotusta kevennettiin viime keväänä uuden
hallituksen toimesta ja syksyllä tämän
vuoden osalta, eli Lipposen—Siimeksen—Soininvaaran—Niinistön
linja jatkuu Vanhasen—Kalliomäen—Enestamin linjana
tällä kaudella ja hyvätuloiset saavat
euromääräisesti mittavat veronkevennykset
tuloverotukseen, köyhät jäävät
kokonaan ilman, ja äskenkin puhuttu eläkeindeksiasia
vielä rankaisee kaikkein pienimmän eläkkeen
varassa olevia kaikkein eniten, ja raittiit, jotka eivät
alkoholia käytä, jäävät
vielä enemmän suhteessa jalkoihin tässä kehityksessä.
Herra puhemies! Kun kerran meillä kaikkien asiantuntijoiden
mukaan on sitä veronkevennysvaraa, niin olen tehnyt lakialoitteen,
jossa kohdennan veronkevennykset arvonlisäveron alentamiseen
muutamilta kohdin.
Ensimmäinen on biopolttoaineiden arvonlisäveron
alentaminen. Se on nyt 22 prosenttia, ja esitän sen alentamista
eli laskemista nollaan. Se parantaisi Kioton sopimuksen mukaisia
päästötavoitteita, ja se olisi myös
työllisyyden kannalta viisas ratkaisu.
Toiseksi esitän joukkoliikenteen 8 prosentin arvonlisäverosta
luopumista. Näin voitaisiin joukkoliikennettä ylläpitää ja
tehostaa, mikä olisi turvallisuuden ja ympäristön
kannalta järkevää ja myös kansantaloudellisesti.
Kolmanneksi, vesihuoltolaitosten liittymismaksujen arvonlisävero
pitäisi nyt poistaa, kun korkein hallinto-oikeus päätti
helmikuussa, että nämä kuuluvat arvonlisäveron
piiriin. Verohallitus on 1.4.2004 ne sisällyttänyt
sitten arvonlisäverotuksen määräyksiin,
ja näin on sitten haja-asutusalueiden vesihuollon järkevä ja
tehokas ja uusien ympäristömääräysten
mukainen vesihuolto ja jätevesihuolto joutunut uuden ongelman eteen.
Tähän toki on löytymässä ehkä ratkaisu siitä,
että liittymisehtoja muutetaan, mutta parempi malli olisi
poistaa lailla yksiselitteisesti tuo arvonlisävero. Se
olisi haja-asutusalueiden kannalta tervetullut kädenojennus
myös eduskunnalta ja valtiovallalta.
Edelleen esitän ruuan arvonlisäveron alentamista
17:sta 12 prosenttiin, josta jo Esko Ahon hallitus teki päätöksen
yli kymmenen vuotta sitten, mutta jonka Lipposen hallitukset tyrmäsivät ja
jättivät ennalleen. Se olisi kaikkein tärkein asia,
koska se lisäisi sosiaalista oikeudenmukaisuutta, edistäisi
kotimaista elintarviketaloutta ja todellakin kohdistuisi niihin
ihmisiin, jotka ovat todella veronkevennyksensä ansainneet.
Erityisesti kannan huolta pienen eläkkeen varassa elävistä ja
lapsiperheistä.
Edelleen, puutarha-alalla taimitarhoilla ja eräillä puutarha-alan
yrityksillä on kohtuuton kilpailuhaitta siitä,
että sillä alalla on 22 prosentin arvonlisävero.
Esimerkiksi Hollannista tulee tuotteita, jotka valtaavat markkinat,
ja tämä kohdistuu työllisyyteen ja heikentää näiden
yritysten, kotimaisten yritysten, kilpailukykyä. EU:ssa näitten
kasvien arvonlisäverokanta on keskimäärin
11,3, Suomessa 22. Tähän pitäisi puuttua,
ja esitän, että se alennettaisiin 22:sta 12 prosenttiin.
Edelleen ehdotuksessa on tiekuntia eli yksityisteitä koskeva
muutos. Esitän, että yksityisteiden tiekunnille
annettaisiin oikeus arvonlisäveron palautukseen silloin,
kun ne joutuvat maksamaan arvonlisäveroa, jota ne eivät
voi hyvittää missään kohdin
muulla tavalla. Tämä olisi järjestettävissä tuon
130 b §:n laatimisella ja siinä tämän
palautusjärjestelmän luomisella. Se istuu hyvin
tähän kokonaisuuteen. Näiden yksityisteiden
tiekuntia nyt valtio ei enää avusta, kun Lipposen
hallitus nekin avustukset riisti pois ja sitten muutti vapaaehtoisiksi
ja leikkasi määrärahat. Se kohentaisi
näiden yksityisteiden varressa asuvien ihmisten asemaa,
jotka kuitenkin muun muassa kiinteistöveron joutuvat maksamaan.
Herra puhemies! Kokonaistaloudellista vaikutusta en ole laskenut,
on hieman vaikea arvioida, mutta uskon, että se ei ole
lähellekään sitä luokkaa kuin
ovat nämä tuloveronkevennykset, joita hallitus
jälleen kokoomuksen linjan mukaisesti aikoo ohjata hyvätuloisille
ja näin eriarvoisuutta kasvattaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin nimenomaan kysynytkin ed. Kankaanniemeltä,
mitkä ovat tämän esityksen taloudelliset
vaikutukset ja miten se sitten kohdistuu niille, jotka näistä verotuloista
myöskin palveluita saavat. Täällä on
sanottu kyllä osuvasti, että "lakialoitteella
on merkittävät taloudelliset vaikutukset". Se
pitää varmaan aika hyvin paikkansa, että sillä on
merkittävät vaikutukset.
Sinänsä on hyvin järkevää se,
että hallitus on nähnyt sen tuloveron alentamisen
nyt vaalien jälkeen tärkeänä asiana.
Se ainoa asia, missä itse yhdyn sinänsä ed.
Kankaanniemen ajatuksiin, on kyllä se, että ennen
vaaleja nimenomaan erityisesti keskusta joka paikassa toitotti tätä ruuan
arvonlisäveron alentamista. Täällä kun
ed. Kankaanniemi nyt asiasta puhui, niin voin sanoa, että se
menee kyllä keskustalaisista tyhjälle salille, kun
yhtään edustajaa ei edes ollut paikalla kuuntelemassa
tätä tekstiä. Sitä sopii kyllä kysyä,
koska se tulee. — Anteeksi, puhemies unohtui.
Keskustelu päättyy.