Täysistunnon pöytäkirja 45/2004 vp

PTK 45/2004 vp

45. KESKIVIIKKONA 21. HUHTIKUUTA 2004 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

9) Laki arvonlisäverolain muuttamisesta

 

Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):

Herra puhemies! Tänäkin keväänä on käyty voimakkaasti keskustelua siitä, että meillä verotusta pitäisi keventää. Keskustan veroekspertti ed. Ala-Nissilä vaati, että verotusta pitää heti keventää tai ainakin päätökset pitää tehdä välittömästi. Siihen yhtyi puhemies Lipponen, mutta sitten sosialidemokraattien muu linja veti vähän länkiä kaulaan ja totesi, että ensin selvitetään, miten jo tehdyt mittavat veronkevennykset vaikuttavat työllisyyteen, ja vasta sen jälkeen ehkä syksyllä palataan asiaan. Tämä linja nyt näytti kuitenkin sitten voittaneen, eli verotusta ei nyt kevennetä vielä muutamaan kuukauteen, mutta hallituskautta on kolme vuotta jäljellä ja nämä puheet viittaavat siihen, että veronkevennyslinja jatkuu.

Herra puhemies! Siitä ei ole keskustelua käyty kovinkaan paljon, miten veronkevennysvara voitaisiin käyttää. Viime vuoden eduskuntavaalien edellä kaikki puolueet kokoomusta lukuun ottamatta puhuivat ruuan arvonlisäveron keventämisestä ja sitä kautta myös eläkeläisten ja lapsiperheiden ja työttömien ja muiden vähävaraisten elinolojen parantamisen puolesta. Vaalilupaukset on täysin unohdettu. Hallitusohjelma, Vanhasen keskustavetoisen hallituksen ohjelma, puhuu vain tuloverotuksen keventämisestä, ja näinhän sitä on sitten meneteltykin. Tuloverotusta kevennettiin viime keväänä uuden hallituksen toimesta ja syksyllä tämän vuoden osalta, eli Lipposen—Siimeksen—Soininvaaran—Niinistön linja jatkuu Vanhasen—Kalliomäen—Enestamin linjana tällä kaudella ja hyvätuloiset saavat euromääräisesti mittavat veronkevennykset tuloverotukseen, köyhät jäävät kokonaan ilman, ja äskenkin puhuttu eläkeindeksiasia vielä rankaisee kaikkein pienimmän eläkkeen varassa olevia kaikkein eniten, ja raittiit, jotka eivät alkoholia käytä, jäävät vielä enemmän suhteessa jalkoihin tässä kehityksessä.

Herra puhemies! Kun kerran meillä kaikkien asiantuntijoiden mukaan on sitä veronkevennysvaraa, niin olen tehnyt lakialoitteen, jossa kohdennan veronkevennykset arvonlisäveron alentamiseen muutamilta kohdin.

Ensimmäinen on biopolttoaineiden arvonlisäveron alentaminen. Se on nyt 22 prosenttia, ja esitän sen alentamista eli laskemista nollaan. Se parantaisi Kioton sopimuksen mukaisia päästötavoitteita, ja se olisi myös työllisyyden kannalta viisas ratkaisu.

Toiseksi esitän joukkoliikenteen 8 prosentin arvonlisäverosta luopumista. Näin voitaisiin joukkoliikennettä ylläpitää ja tehostaa, mikä olisi turvallisuuden ja ympäristön kannalta järkevää ja myös kansantaloudellisesti.

Kolmanneksi, vesihuoltolaitosten liittymismaksujen arvonlisävero pitäisi nyt poistaa, kun korkein hallinto-oikeus päätti helmikuussa, että nämä kuuluvat arvonlisäveron piiriin. Verohallitus on 1.4.2004 ne sisällyttänyt sitten arvonlisäverotuksen määräyksiin, ja näin on sitten haja-asutusalueiden vesihuollon järkevä ja tehokas ja uusien ympäristömääräysten mukainen vesihuolto ja jätevesihuolto joutunut uuden ongelman eteen. Tähän toki on löytymässä ehkä ratkaisu siitä, että liittymisehtoja muutetaan, mutta parempi malli olisi poistaa lailla yksiselitteisesti tuo arvonlisävero. Se olisi haja-asutusalueiden kannalta tervetullut kädenojennus myös eduskunnalta ja valtiovallalta.

Edelleen esitän ruuan arvonlisäveron alentamista 17:sta 12 prosenttiin, josta jo Esko Ahon hallitus teki päätöksen yli kymmenen vuotta sitten, mutta jonka Lipposen hallitukset tyrmäsivät ja jättivät ennalleen. Se olisi kaikkein tärkein asia, koska se lisäisi sosiaalista oikeudenmukaisuutta, edistäisi kotimaista elintarviketaloutta ja todellakin kohdistuisi niihin ihmisiin, jotka ovat todella veronkevennyksensä ansainneet. Erityisesti kannan huolta pienen eläkkeen varassa elävistä ja lapsiperheistä.

Edelleen, puutarha-alalla taimitarhoilla ja eräillä puutarha-alan yrityksillä on kohtuuton kilpailuhaitta siitä, että sillä alalla on 22 prosentin arvonlisävero. Esimerkiksi Hollannista tulee tuotteita, jotka valtaavat markkinat, ja tämä kohdistuu työllisyyteen ja heikentää näiden yritysten, kotimaisten yritysten, kilpailukykyä. EU:ssa näitten kasvien arvonlisäverokanta on keskimäärin 11,3, Suomessa 22. Tähän pitäisi puuttua, ja esitän, että se alennettaisiin 22:sta 12 prosenttiin.

Edelleen ehdotuksessa on tiekuntia eli yksityisteitä koskeva muutos. Esitän, että yksityisteiden tiekunnille annettaisiin oikeus arvonlisäveron palautukseen silloin, kun ne joutuvat maksamaan arvonlisäveroa, jota ne eivät voi hyvittää missään kohdin muulla tavalla. Tämä olisi järjestettävissä tuon 130 b §:n laatimisella ja siinä tämän palautusjärjestelmän luomisella. Se istuu hyvin tähän kokonaisuuteen. Näiden yksityisteiden tiekuntia nyt valtio ei enää avusta, kun Lipposen hallitus nekin avustukset riisti pois ja sitten muutti vapaaehtoisiksi ja leikkasi määrärahat. Se kohentaisi näiden yksityisteiden varressa asuvien ihmisten asemaa, jotka kuitenkin muun muassa kiinteistöveron joutuvat maksamaan.

Herra puhemies! Kokonaistaloudellista vaikutusta en ole laskenut, on hieman vaikea arvioida, mutta uskon, että se ei ole lähellekään sitä luokkaa kuin ovat nämä tuloveronkevennykset, joita hallitus jälleen kokoomuksen linjan mukaisesti aikoo ohjata hyvätuloisille ja näin eriarvoisuutta kasvattaa.

Arto Satonen /kok:

Arvoisa puhemies! Olisin nimenomaan kysynytkin ed. Kankaanniemeltä, mitkä ovat tämän esityksen taloudelliset vaikutukset ja miten se sitten kohdistuu niille, jotka näistä verotuloista myöskin palveluita saavat. Täällä on sanottu kyllä osuvasti, että "lakialoitteella on merkittävät taloudelliset vaikutukset". Se pitää varmaan aika hyvin paikkansa, että sillä on merkittävät vaikutukset.

Sinänsä on hyvin järkevää se, että hallitus on nähnyt sen tuloveron alentamisen nyt vaalien jälkeen tärkeänä asiana. Se ainoa asia, missä itse yhdyn sinänsä ed. Kankaanniemen ajatuksiin, on kyllä se, että ennen vaaleja nimenomaan erityisesti keskusta joka paikassa toitotti tätä ruuan arvonlisäveron alentamista. Täällä kun ed. Kankaanniemi nyt asiasta puhui, niin voin sanoa, että se menee kyllä keskustalaisista tyhjälle salille, kun yhtään edustajaa ei edes ollut paikalla kuuntelemassa tätä tekstiä. Sitä sopii kyllä kysyä, koska se tulee. — Anteeksi, puhemies unohtui.

Toimi Kankaanniemi /kd:

Herra puhemies! Olisin odottanut, että ed. Satonen olisi yhtynyt edes tähän ruuan arvonlisäveron alentamisasiaan, kun kokoomus kuitenkin vuonna 1993 Ahon hallituksessa, jossa itsekin olin — Iiro Viinasen, Mauri Pekkarisen ja Ole Norrbackin kanssa muodostimme veropoliittisen ministeriryhmän ja valmistelimme arvonlisäverouudistuksen, joka sinänsä oli monelta osin erittäin hyvä ja onnistunut, niin kuin yritysverouudistuskin silloin — oli lämpimästi kannattamassa ruuan arvonlisäveron alentamista 12 prosenttiin. Siitä tehtiin yksiselitteinen päätös. Sitten kokoomus on kääntänyt takkinsa. Olisi nyt mukavaa, kun kokoomus kääntäisi jälleen takkinsa ja hyväksyisi tämän mallin, joka varmasti olisi elinkeinoelämällekin hyvin positiivinen vaikutuksiltaan.

Keskustelu päättyy.