3) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Poliisihallintolain muutosesityksellä jatketaan
hallintorakenneuudistuksen toteuttamista, joka on ollut vireillä vuodesta
2004 lähtien. Koko uudistuksen päätavoitteena
on poliisin peruspalvelujen turvaaminen kansalaisille koko maassa
ja painopisteen siirtäminen hallinnosta kenttätyöhön.
Lisäksi kevennetään hallintorakenteita
ja selkeytetään johtamisjärjestelmää kaikilla
poliisihallinnon tasoilla.
Paikallispoliisin siirryttyä vuoden 2009 alusta 90
poliisilaitoksesta 24 poliisilaitosalueeseen, poliisin johtamisrakenteita
on mahdollista keventää ja yhdenmukaistaa myös
alue- ja keskustasolla. Poliisihallinnon uudistus liittyy hallitusohjelman
mukaisesti valtion keskus- ja aluehallinnon uudistamiseen. Poliisin
osalta tämä edellyttää ministeriötason
tehtävien ja enemmän operatiivisten keskusvirastotehtävien
erottamista toisistaan sekä keskusvirastotehtävien
arvioimista uudelleen.
Hallitusohjelmaan on kirjattu myös erikseen poliisin
hallintorakenteen uudistaminen. Kirjauksen mukaisesti poliisipiirien
määrää vähennetään
ja hallintorakenteen uudistusta jatketaan siten, että se
kohdistuu jatkossa myös poliisin ylijohtoon, poliisin lääninjohtoihin,
poliisin valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin
poliisilaitokseen. Näin voidaan siirtää voimavaroja
hallinnosta palveluihin. Uudistuksen yhteydessä varmistetaan
poliisipalvelujen saatavuus koko maassa. Myös ruotsinkieliset
palvelut turvataan ja ruotsinkielisten palveluiden saatavuuteen
kiinnitetään erityistä huomiota. Lisäksi
hallitusohjelmassa edellytettiin selvitettäväksi,
erotetaanko toisistaan ministeriön ohjaus- ja valvontatehtävät
sekä operatiivisen poliisitoiminnan johtaminen. Työtä on
jatkettu hallituksen iltakoululinjausten mukaisesti.
Myös eduskunnan hallintovaliokunta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että johtamistoiminnot selkeytyvät
hallinnon eri tasoilla ja että nykyisiä johtamisrakenteita
kevennetään tuottavuuden parantamiseksi. Samoin
hallintovaliokunnan mukaan on tarpeellista vähentää epätarkoituksenmukaista
sivuttaisohjausta. Esimerkiksi paikallistason ohjaamiseen ei vastaisuudessa
tarvita väliporrasta. Tavoitteena tulee olla tehtävien
järjestäminen siten, että päällekkäisyydet
poistuvat, operatiivisen toiminnan henkilöresurssit vahvistuvat
ja toiminnan taloudellisuus paranee.
Hallintovaliokunta katsoi, että operatiivista poliisitoimintaa
johtamaan on syytä perustaa poliisin ylijohdosta ja lääninhallitusten
poliisin lääninjohdosta koostuva Poliisihallitus.
Lisäksi hallintovaliokunta kiinnitti huomiota poliisin
hallintolain muutosesitystä koskevassa mietinnössään 24/2006
vp poliisihallinnon muun rakenteen kehittämiseen ja kirjasi
lausumaehdotukseensa, että eduskunta edellyttää hallituksen
selvittävän poliisin lääninjohdon
asemaa ja tehtäviä. Esitys jatkaa poliisin hallintorakenneuudistusta.
Poliisiorganisaatio muodostaa turvallisuusviranomaiskokonaisuuden,
jonka toiminnassa korostuvat selkeät ohjaus- ja vastuusuhteet
kaikilla hallinnon tasoilla ja poliisin eri yksiköiden
välillä. Koko poliisin hallintorakenneuudistuksen
päätavoitteena on asiakaspalvelun näkökulmasta
poliisin peruspalvelujen turvaaminen kansalaisille koko maassa.
Sisäasiainministeriön kaksoisrooli toisaalta strategisena
linjaajana ja rahoittajana sekä toisaalta operatiivisen
toiminnan ohjaajana poistuu, jolloin myös johtamisjärjestelmä selkiintyy. Poliisin
hallintorakenne madaltuu läänitason jäädessä pois,
jolloin toiminnan tuottavuus paranee. Samoin tulosohjaukseen kuulumaton
sivuttaisohjaus poistuu. Lisäksi yhteistoiminnan edellytykset
muiden sekä alueellisten viranomaistahojen että valtion
viranomaisten kanssa säilyisivät hyvinä.
Hallintomallista on kokemuksia muista Pohjoismaista ja Virosta.
Sisäasiainministeriön poliisiosasto toimii
siis tällä hetkellä kahdessa roolissa.
Se on toisaalta poliisin ylijohto ja toisaalta ministeriön
osasto. Uudessa hallintomallissa sisäasiainministeriö vastaisi
jatkossa poliisin toimialan ohjauksesta ja valvonnasta sekä erikseen
ministeriölle säädettävistä poliisin
toimialan tehtävistä. Operatiivista poliisitoimintaa
johtaisi ja ohjaisi uusi perustettava poliisin keskushallintoviranomainen
Poliisihallitus, joka toimisi poliisin ylijohtona. Poliisihallituksen
henkilöstö koostuisi nykyisestä poliisin
ylijohdosta ja poliisin lääninjohdoista. Poliisihallituksen
päätoimipiste sijoitetaan Helsinkiin ja sen osatoimintoja
Mikkeliin, Ouluun ja Turkuun sekä arpajais- ja asehallinnon
tehtäviä Riihimäelle.
Poliisihallitusta johtaisi poliisiylijohtaja, joka olisi maan
ylin poliisivaltuudet omaava virkamies. Sisäasiainministeriön
poliisiosastolla ei olisi operatiivisiin tehtäviin liittyvää toimivaltaa,
vaan sen tehtävät keskittyisivät edellä kuvatun
mukaisesti toimialan strategiseen ja poliittiseen ohjaukseen sekä valvontaan.
Suoraan poliisihallituksen alaisia poliisiyksiköitä olisivat
poliisilaitokset ja poliisin valtakunnalliset yksiköt, keskusrikospoliisi,
suojelupoliisi ja liikkuva poliisi sekä Poliisiammattikorkeakoulu
ja Poliisin tekniikkakeskus. Sisäasiainministeriö vastaisi Poliisihallituksen
ja Poliisihallitus alaistensa yksiköiden tulosohjauksesta.
Poliisin hallintorakenneuudistus ei muuta valtakunnallisten
yksiköiden tehtäviä, mutta niiden organisaatioiden
kehittäminen on osa uudistusta. Uudistuksessa kiinnitetään
erityistä huomiota siihen, että johtamisjärjestelmät
ovat matalia ja että hallinnollisia tehtäviä keskitetään.
Poliisin hallintorakenneuudistus liittyy kiinteästi vireillä olevaan
aluehallinnon uudistamiseen. Aluehallinnon uudistamista koskeva
hallituksen esitys on annettu eduskunnalle samanaikaisesti tämän esityksen
kanssa. Tarkoituksena on, että osa nykyisestä poliisin
lääninjohtojen henkilöstöstä sijoittuisi
aluehallintovirastoihin tuleville poliisin vastuualueille. Poliisin
vastuualueen tulosohjauksesta vastaisi Poliisihallitus. Tavoitteena
on, että sekä aluehallintouudistus että poliisin
hallintorakenneuudistus olisivat voimassa 1. päivänä tammikuuta
2010.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Holmlund tässä selvitti
tätä hallituksen esitystä hyvin perusteellisesti,
ja niin kuin me huomasimme, siinä on monta myönteistä asiaa
ja hienoa periaatetta, ja varmaan valiokunnassa edelleen pohditaan
tätä asiaa. Itse esitän muutamia havaintoja
ja huomioita, jotka saattavat olla valiokunnalle tärkeitä,
kun se jatkaa tätä keskustelua.
Aikoinaan toimin puheenjohtajana parlamentaarisessa poliisikomiteassa,
jonka mietinnöstä osa toteutui, osa ei. Tässä on
taitavasti vältetty muutamia niitä hallinnollisia
asioita, joita me emme saaneet koskaan ratkaistua, sillä tavalla juuri
kuin ministeri Holmlund selitti, että on pystytty keventämään
ja vähentämään näitä tasoja.
Kuitenkin tässä on muutamia huolia ainakin minulla.
Ensimmäinen on se, että tässä nyt
lähdetään siitä, että suomalainen
poliisi eristäytyy kaikesta muusta hallinnosta omaksi putkihallinnoksi.
Minusta se ei ole hyvä asia sen vuoksi, että tulee
tietysti fakkiin keskittymistä. Kun poliisi kuitenkin on
ainoa organisaatio, jolla on oikeus myös käyttää ja
joskus joutuu käyttämään väkivaltaa
päästäkseen tavoitteeseensa, niin olisi
parempi, että se olisi lähempänä muuta
yhteiskuntaa.
Ratkaisua, että perustetaan Poliisihallitus, sitähän
esitettiin kerran 1960-luvulla, muistaakseni ministeri Uusitalo
esitti. Silloin tasavallan presidentti Kekkonen lopetti sen, koska
hän katsoi, että poliisihallinnolla pitää aina
olla ministeri, joka on parlamentaarisesti vastuussa sen toiminnasta.
Poliisihan joutuu kriisi- ja vaikeina aikoina käsittelemään
semmoisia ongelmia, joissa on hyvin tärkeätä,
että heillä on poliittista tukea myös
valvontaan ja kun he ryhtyvät tiettyihin operaatioihin.
Kysymys ei ole siis siitä, että yleensä poliitikot
puuttuisivat, mutta joskus se on välttämätöntä.
Tämä keskusvirastoratkaisu on tältä kannalta
huono.
Toinen on sitten se, että jos perustetaan tämmöinen
hallinto — minä en ole päässyt
vielä tästä aluehallinnosta selvyyteen,
ehkä minä seuraavana viikonloppuna tutustun siihen,
allut ja lellut ja mitä siellä on — niin
voisiko ministeri Holmlund kertoa, miksi poliisi on siitä poissa.
Vanhassa lääninhallinnossahan poliisi oli siinä olennaisin
osasto ja sitten yleensähän joku vastasi järjestyksestä ja
laillisuudesta, yhteiskunnasta, ja silloin poliisi oli siinä mukana.
Kun minä nyt olen toiminut lääninhallinnossa,
niin poliisilla oli siellä hyvin tärkeä osuus,
ja en voi käsittää, että poliisi
lähtisi siitä pois.
Kolmas on sitten poliisihallinnon nimitykset. Nyt siis ilmeisesti
käy niin, että kaikki poliisihallinnon nimitykset
tulevat poliisihallinnon sisälle, jolloin on suuri riski
kaverinimityksiin, joissa voi ystävyys golf-kentältä tai
vapaamuurareista olla hyvinkin arvokas nimitysperuste. Silloin kun minä olin
maaherrana Uudenmaan läänissä, niin minun
tehtäväni oli nimittää kaikki
poliisiupseerit, ja hyvin harvoin puutuin niihin nimityksiin. Ne
olivat hyvin perusteltuja, mutta joskus näki, että on
selvä junailu kyseessä, ja silloin se palautettiin
poliisilaitokselle uudelleen valmisteltavaksi. Nyt ei ole mitään
keinoa siviilijärjestelmän ikään
kuin tulla valvomaan poliisihallinnon tulevia nimityksiä,
vaan ne tapahtuvat siellä putken sisällä kavereitten
kesken. Minä pidän sitä hyvin hyvin hankalana
hyväksyä.
Sitten kysymys tästä Poliisihallituksesta.
Se poliisihallitusajatushan olisi silloin valtavan hyvä,
jos nämä hyvin voimakkaat erillisyksiköt
sidotaan sen toimintaan, eli on todella hallitus ja siellä istuvat
sekä suojelupoliisin, keskusrikospoliisin että liikkuvan
poliisin päälliköt ja ikään kuin
siinä pöydän äärellä sitten
ainakin kerran viikossa käydään asioita
läpi. Nyt kuitenkin tämä Poliisihallitus
ei ollenkaan toimi sillä tavalla, vaan tässä kai
lähinnä on sitten tämä ministeriön porukka
ja läänin porukka keskuudessaan edelleenkehittäjänä ja
erillisyksiköt jäävät sitten
yksikseen. Minusta tästä Poliisihallituksesta,
jos siihen mennään, suurin hyöty olisi
nimenomaan se, että nämä erillisyksiköt
sidottaisiin siihen, mitä ei tapahdu.
Sitten, ministeri Holmlund, valitettavasti minä tulen
nyt myös tekemään eräitä kysymyksiä teille
asiasta, jota ei ole tässä esityksessä.
Se on se, mikä minulla on ollut kauan huolena: Me poikkeamme
länsimaista siinä, että ei ole mitään
korkeatasoista poliisihallinnon ulkopuolella toimivaa elintä,
joka tutkii väitteitä poliisin rikoksista. Kun
ihmiset väittävät, että poliisit
ovat tehneet rikoksia, se johtuu hyvin paljon usein siitä,
että poliisi joutuu tekemään ikäviä asioita
ihan tehtävänsä vuoksi mennessään
jonnekin perheeseen riitaa selvittämään
tai muutenkin lopettamaan häiriöitä.
Mutta kuitenkin olisi hyvin olennaista, jos tällaisia väitteitä esitetään,
että olisi yksikkö, joka tutkisi niitä ja
olisi semmoisella tasolla, ehkä kokeneimpia poliiseja,
joita on ja jotka olisivat erillään muista, niin
että kansalaiset luottaisivat siihen.
Te vastasitte minun eduskuntakyselyyni, että tällainen
ei ole tarpeen, koska nämä syyttäjävetoiset
tutkintamenetelmät ovat riittäviä. Minä olen
teidän kanssanne eri mieltä. Nyt tänään
me Helsingin Sanomista saimme lukea tämän uutisen,
että poliisia varoitettiin kouluammuskelijasta luultua
aiemmin, minkä on siis selvittänyt ei poliisi — ainakaan
poliisi ei ole kertonut tutkinnanjohtajalle — vaan sen
on selvittänyt yksi omaisten lakimies, mikä johti
siihen, että kun nämä tiedot oli löydetty,
olivat niin raskaita, että syyttäjä veti
syytteen takaisin ja pohtii sitä uudestaan. Johtava kihlakunnansyyttäjä sanoo
Helsingin Sanomissa, että keskusrikospoliisin aineistosta,
jonka siis tämä lakimies toi hänelle, selvisi
muitakin hänelle uusia asioita, joita on syytä selvittää.
En osaa sanoa, miksi tieto niistä ei kulkenut kahden edellisen
rikostutkinnan välillä. Minusta tämä osoittaa
mitä selvimmin, että olisi ollut hyvä,
että olisi ollut asiantunteva ulkopuolinen joukko, joka
sitä selvittää.
Te nimittäin, ministeri Holmlund, sanoitte Helsingin
Sanomissa 23.9.2008, että Holmlund lupaa selvittää poliisin
toiminnan seikkaperäisesti. No, se ei ainakaan tullut näiden
omaisten eikä kansalaisten tietoon, jos te olette sen tehnyt.
Sitten te kävitte 1.10. Paateron kanssa Kauhajoella ja
ilmoititte, että te olette tyytyväisiä.
"Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan poliisi on osoittanut erittäin
suurta ammattitaitoa Kauhajoen traagisen päivän
hoidossa." Kuitenkin se julkisuus, joka meillä on tänään
Helsingin Sanomissa ja iltapäivälehdissä,
osoittaa, että toimintaa tuskin nyt voi sanoa moitteettomaksi.
Minä tuon esille tämän tapauksen
vaan sen vuoksi, että jos teillä olisi ollut siellä teidän
läheisyydessänne semmoinen ansioitunut, itsenäinen tutkijaryhmä,
se olisi varmaan selvittänyt tämän asian
teille sillä tavalla, että tämmöistä kiusallista
julkisuutta ei olisi tullut. Ja minä toivon, että valiokunta
pystyy nyt sen ratkaisun tekemään. Se ei ole edes
kallis ratkaisu, että tämmöinen perustetaan
Suomeen. Se on useimmassa oikeusvaltiossa perustettu, ja minä luulisin,
että normaalille poliisimiehelle se on erittäin
hyvä asia, koska nämä väitetyt
poliisirikokset, joihin minä olen tutustunut, usein johtuvat
siitä, että poliisit ovat joutuneet suorittamaan
vaikeata tehtävää, eivätkä suinkaan
siitä, että he ovat rikkoneet lakia. Mutta tämä julkisuudessa
oleva tieto, joka nyt meillä on tiedossa, näyttää vähän
vastakkaiselta.
Anna-Maja Henriksson /r:
Ärade herr talman, arvoisa puhemies! Tämä hallituksen
esitys poliisihallintolain muuttamisesta ei kaikilta osin vastaa
sitä, mitä olisi odottanut. Nimittäin,
kun on tutustunut tähän esitykseen, huomaa, että niin kutsuttujen
alueellisten yksiköiden asema ja toimivalta jäävät
edelleen epäselviksi.
Det vill säga bristerna i den här lagen är
de att de regionala enheterna fortfarande förblir dunkla vad
gäller deras ställning i polisförvaltningen och
deras befogenheter.
Jos muistaa, mitä valtioneuvosto 15.11.2007 päätti,
niin siinä sanottiin, että ruotsinkielisten palvelujen
turvaamiseksi perustetaan niin sanottuja alueellisia yksiköitä.
Näin tehtiin myös, ja tällaisia yksiköitä on
tänä päivänä muun muassa Pietarsaaressa
ja Raaseporissa. Mutta sisäasiainministeriön esittelymuistiossa
todettiin kuitenkin hyvin selvästi, että asiasta
pitää edelleen säätää poliisihallintolaissa,
koska muuten näitten alueellisten yksiköitten
toimivalta jää epäselväksi.
Tässä on suora lainaus tästä sisäasiainministeriön
muistiosta, jossa sanottiin näin: "Kihlakunnan poliisilaitoksen
alueellisen yksikön lainsäädännöllisen
pohjan ollessa edellä kuvatulla tavalla hajallaan, on vaarana,
että alueellisen yksikön hallinnollinen asema
ja toimivalta jäävät epäselviksi.
Poliisin hallinnosta annetun lain 6 §:ään
tulisikin lisätä mahdollisimman pian säännös
alueellisen yksikön asemasta ja toimivallasta siten, että se
astuisi voimaan uudistuksen voimaan tullessa 1.1.2009. Lähtökohtana
sääntelyssä tulisi olla se, että alueellinen
yksikkö vastaisi poliisilaitoksen ohjesäännössä tarkemmin
määriteltävällä tavalla
poliisin tehtäviin liittyvien kansalaisten palvelujen tasapuolisesta
saatavuudesta ja laadusta toimialueellaan..." Tämä jatkuu
vielä.
Tästä syystä toivonkin nyt, että hallintovaliokunta,
kun valiokunta rupeaa käsittelemään tätä asiaa,
ottaa tämän huomioon, koska tämä asia
ei ole nyt tässä hallituksen esityksessä ratkaistu
sillä tavalla kuin sen pitäisi. Siinä voisi
muun muassa sanoa näin: Poliisilaitoksilla voi olla alueellisia
yksiköitä, joita järjestettäessä otetaan
huomioon suomen- ja ruotsinkielisen väestön oikeus saada
palveluja omalla kielellään. Valtioneuvoston asetuksella
säädetään alueellisen yksikön asemasta
ja tehtävästä sekä toiminnasta.
Jos näin tehtäisiin, silloin olisi myös
paremmat mahdollisuudet, että meillä pidemmällä tähtäimellä on
myös olemassa ruotsin kieltä osaavaa poliisipäällystöä.
Hallituksen kertomus kielilainsäädännön
toimivuudesta osoittaa selvästi sen, että meillä on
suuri ongelma. Ei ole riittävästi ruotsin kieltä osaavia
poliiseja, ja nyt, kun tämä uudistus tehdään
näin, on se vaara myös, että päällystöstä tulee
todellinen puute tulevaisuudessa.
På det här sättet så borde
man beakta de här frågorna för att trygga
tillgången till svenskspråkiga poliser och polisbefäl
också i framtiden.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
poliisihallinnosta annetun lain muuttamisesta on hyvä esitys
sen vuoksi, että se jatkaa koko valtionhallinnon ja poliisihallinnon
uudistamista.
Meillähän on juuri toteutettu ja käynnistynyt poliisihallinnon
uudistus, niin sanotussa Pora 1:ssä poliisilaitoksia vähennettiin
ja tehtiin suurempia poliisilaitoksia. Kun poliisilaitoksia on vähemmän,
niin tietysti läänin portaan työ, jos läänissä on
vaikka kaksi poliisilaitosta, ei ole perusteltua, koska näiden
paikallisviranomaisten, sen poliisipäällikön,
tehtävänä on vastata koko sillä alueella
poliisipalveluista, sidosryhmäyhteistyöstä,
kaikista muista poliisille kuuluvista tehtävistä,
ja kun jo kymmenen vuotta on tuloskeskustelut käyty suoraan
ylhäältä alaspäin, niin ei ole
järkevää, että on korkeapalkkaisia
virkamiehiä läänin tasolla, jotka käyvät
kahden poliisipäällikön kanssa kerran
vuodessa tuloskeskustelut. Tämä olisi energian
tuhlausta. Esimerkiksi Länsi-Suomen läänissäkin,
joka on suurimpia läänejämme, poliisilaitoksia
on vaan seitsemän, ja siellä on 1,8 miljoonaa
asukasta. On myös hyvä, että näistä läänin
johdoista ja nykyisistä poliisiosastoista muodostetaan
niin sanottu Poliisihallitus ja sinne katsotaan sellainen ammattitaito
ja sen verran virkamiehiä kuin sen toiminnan toteuttamiseen
tarvitaan.
Toisaalta on huomioitava se, että tämän
koko poliisihallinnon uudistuksen tarkoitus on saada hallinnosta
korkeapalkkaisia virkamiehiä vähennettyä ja
lisättyä kentällä kansalaisten
pariin poliisimiehiä ja -naisia. Tässä mielessä voi
vähän heittää epäilyä,
millä tavalla ministeriö ja sen ylin virkamiesjohto
pystyy tosiasiallisesti vastaamaan niistä esittämistään
toimenpiteistä, mitä eduskunnalle on esitetty,
että vapautuvat virat täytetään
sitten tavallisten poliisimiesten virkoina. Me tiedämme,
että tällä hetkellä — vuoden alusta
lähtien — ministeriön määräyksestä kaikki
poliisipäälliköt on määrätty
kerättäväksi maakuntakeskuksiin, poliisilaitoksiin,
joissa vain kahdella on suora johtosuhde poliiseihin, muut ovat
hallinnon pyörittäjiä, joista suurin
osa ei koskaan tapaa yhtäkään tavallista
kansalaista ja ratko heidän asioitaan. On erittäin
tärkeää, että kun nämä päälliköt
eläköityvät, niin heidän virkansa
tosiaan käytetään tavallisten poliisimiesten
palkkaukseen.
Mitä sitten tulee tähän ministeriön
rooliin, niin mielestäni tämä esitys
on hyvä sen suhteen myöskin, että sisäministeriö vastaisi
strategisesta ohjauksesta, toimintaedellytysten turvaamisesta, säädösvalmistelusta
ja kansainvälisestä yhteistyöstä ja
toisaalta sitten poliisin ylimpänä johtajana toimisi
siellä virassa oleva poliisiylijohtaja. En näe
tässä sellaisia peikkoja, jotka liittyisivät
jotenkin demokraattiseen päätöksentekoon
tai ohjaukseen. Sen sijaan tärkeää on,
että Poliisihallituksen virkamiehillä ja erityisesti
sen johdolla on riittävästi kokemusta myös
kentältä, että ne ylimmät johtovirat
täytetään niin, että tässä Poliisihallituksessa
on oikeasti kentän johtamisen ja ongelmien tuntemusta.
Tietysti tässä on paljon haasteita, joita ei ole
tässä mahdollisuus käydä läpi.
Mutta, arvoisa puhemies, otan esille viime päivinä minua
hyvin suuresti huolettaneen ja kansalaisiakin osin järkyttäneen
näkemyksen, jonka ministeri Holmlund on tuonut esille,
sen että hän lehtitietojen mukaan on käynnistänyt selvityksen,
jossa armeijaa suunnitellaan käytettäväksi
poliisin tehtävissä. Tämä askelhan
on jo otettu, koska meillä on eduskunnassa käsiteltävänä laki,
jossa Rajavartiostolle tulee poliisin valtuudet sisämaahan,
myöskin ilman poliisikoulutusta. Voidaan kysyä,
mikä on kansalaisen oikeusasema tässä tilanteessa
ja mitkä ovat näiden virkamiesten oikeat mahdollisuudet
selvitä poliisin vaikeasta tehtäväkentästä ilman
koulutusta pelkän poliisitoimivallan saaneena.
Mutta hämmästykseni on ollut vielä suurempi,
kun ei armeija, sen johto, ei poliittinen johto eivätkä kenraalit,
ole älähtäneet, että armeija
ei halua tulla demokratiassa sisäistä turvallisuutta ylläpitämään.
Ja hämmästys on ollut vieläkin suurempi,
mikäli se on mahdollista, kun hyvin vähän
kansalaiset ja kansanedustajat, erityisesti täällä eduskunnassa,
ovat tähän puuttuneet. Mikäli armeija
todella aikoo tulla poliisitehtäviin sisämaahan
ja mikäli sisäministeriön poliittinen ylin
johto ja poliisijohto haluavat sitä, niin sitten me olemme
aikamoisessa sisäpoliittisessa kriisissä. En näe
millään tavalla missään muodossa kansalaisten
ja demokratian kannalta sitä mahdolliseksi, että armeija
tulee jonkun kotiin hälytykselle tai ottaa tehtävän
vastaan ensimmäisenä viranomaisena, niin kuin
ministeri toteaa, että se, jolla on partio lähimpänä tapahtumapaikkaa,
siirtää sen sitten vasta asianomaiselle viranomaiselle.
Tällainen toiminta on lähinnä Latinalaisessa Amerikassa
olleissa diktatuureissa ollut mahdollista, mutta ei demokratiaa
kunnioittavissa Pohjoismaissa.
Toivon, että julkinen sana ja tämä sali
suorastaan puuttuvat tähän, ja ainakin itse odotan
ministeriltä hyviä selityksiä, kuka ministeriössä on se
virkamies, joka kehittelee armeijan ottamista sisäisen
turvallisuuden ylläpitämiseen. Ja oletteko te,
arvoisa ministeri, todella sitä mieltä, että armeija
ottaa sisäisen turvallisuuden vastuun ja alkaa kansalaisia
sitten tuolla kuljetella ja puuttua kansalaisten asioihin? Tämä on
perustuslain vastaista, tämä on jokaisen viranomaisen
erityistä toimivaltaa määrittelevän
lain vastaista, tämä on kansainvälisen
oikeuden vastaista. Tässä ei ole mitään
puolustettavaa. Jos poliisiresurssit ovat rajalliset, niin hallituksen
on tuotava budjettiesityksessään sellaiset määrärahat,
että jokainen suomalainen saa oikeudenmukaisen palvelun,
koulutetun viranomaisen palvelun, omissa asioissaan.
Tässä on viitattu pohjoisen alueisiin ja syrjäseutuihin.
Valiokunnassa on juuri ollut kuultavana korkea poliisivirkamies
pohjoisesta, ja hänen vakuutuksensa mukaan ei ole yhtä ainoaa
tapausta ollut, jossa poliisi ei olisi voinut sitä tehtävää siellä hoitaa.
Ja nyt kun ministeriö on tiettävästi käynnistänyt
kokeilun, niin voi kysyä, millä valtuuksilla kokeillaan
pohjoisessa semmoista mallia, jossa viranomaiset tekevät
toistensa tehtäviä ohi nykyisen lainsäädännön.
Toisaalta sitten voi kysyä sitä, onko niin, että syrjäisten
alueiden tai kaukana asutuskeskuksista olevien poliisilaitosten
tai läänien päälliköt
ovat pyytäneet ministeriöltä, voisiko
se kehitellä semmoista järjestelmää,
jossa armeija tulee auttamaan poliisitehtävissä ja
puuttumaan näihin asioihin.
Minä tiedän hyvin terroripommitoimintaan koulutettuna
ja maakunnallista yksikköä viisitoista vuotta
johtaneena, mitä armeijan yhteistyö- ja virka-apusäännöksissä on
sanottu ja miten tämmöisen erityistilanteen yksiköitä,
armeijan terrorisminvastaisessa toiminnassa olevia yksiköitä voidaan
käyttää poliisin apuna, mutta kyllä tavallisen
kansalaisen oikeusasema edellyttää, oli tavallinen
kansalainen sitten Hakunilasta tai jostakin muusta kaupungin lähiöstä tai
sitten Utsjoelta tai Enontekiöltä, että poliisi
hoitaa poliisin asiat ja armeija hoitaa armeijan asiat. Minä penään
kyllä tätä ja toivon, että edustajatoverit myöskin
näkevät tämän asian hyvin vaarallisena.
Se antaa määrättyjä viitteitä tällaisten
mielipiteiden esittäjien näkemyksistä demokratiasta.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Tässä on tullut montakin
vastattavaa asiaa, mutta vastaan välittömästi
lyhyesti ed. Kaltiokummun esittämiin kummallisiin väitteisiin.
Ensinnäkin mielestäni jokaiselle kansanedustajalle
järjenkäyttö on suorastaan sallittua
ja myöskään medianlukutaito ei ole ollenkaan
pahitteeksi. Minähän en ole missään
esittänyt, että poliisin tehtäviä hoitaisi
armeija, ainoastaan esittänyt selvitettäväksi
sitä, voidaanko nykyistä virka-apupyyntökäytäntöä tehostaa.
Tämä tiedoksi, jos se jollekin on jäänyt
epäselväksi. (Eduskunnasta: Se on lehdessä!) — Toivottavasti
edustaja ei usko aivan kaikkea, mitä lehdissä kirjoitetaan, vaan
ihan käyttää myös omaa maalaisjärkeään
ja selvittää ministeriöstä,
miten asia on. Silloin ehkä pääsemme
vähän järkevämpään
keskusteluun tältä osin.
Poliisin virka-apupyyntöjen osalta on myös syytä muistaa
se, että poliisi antaa virka-apua noin 70 000
tapauksessa vuosittain. Valitettavasti en muista ulkoa, miten suuri
osa on Puolustusvoimain virka-apuun liittyvää,
mutta tämäkin osuus on hyvin merkittävä.
On päivänselvää, että kahden
täysin eri hallinnonalan toimijan osalta voidaan toimia
ainoastaan virka-apupyyntöjen välityksellä.
Mielestäni ajatus siitä, että armeija lähtisi
kotihälytyksiin, on täysin absurdi, ja pidän
jopa hassuna sitä, että joku voi asian näin
käsittää, mutta ihmeiden aika ei ole
ohi, ja näyttää siltä, että monella
tavoin asiat voidaan käsittää.
Peruslähtökohtahan on se, että tulemme
harva-alueilla kokeilemaan tiivistettyä yhteistyötä. Tälläkin
hetkellä esimerkiksi osa Rajavartiolaitoksen henkilöstöä on
saanut ensivastekoulutuksen, ja tämä käytännössä tarkoittaa
sitä, että kun esimerkiksi vaikka sairauskohtaustilanteessa
tai onnettomuustilanteessa ensimmäisenä paikalle saapuva
on rajavartiomies, hän pystyy toimimaan. Silloin tietysti
on tärkeää, että viranomaistoiminnassa
jokaisella on selkeät toimivaltuuden rajat ja näitä ei
tule ylittää. On päivänselvää,
että toimitaan nykyisen lainsäädännön
puitteissa todella ottaen huomioon se, mikä on se, mitä voidaan
tehdä.
Mielestäni kaikkein tärkeintä on,
että näkökulma on kansalaisten turvallisuudessa,
se on ensisijaisen tärkeä kysymys. Lainsäädännön
pitää vastata siihen kokonaisuuteen, että kansalaisten
turvasta huolehditaan silloinkin, kun olemme sellaisilla alueilla,
joilla matkat ovat pitkiä. On aivan selvää,
että jos lähin poliisipartio on esimerkiksi 500
kilometrin päässä, niin on tärkeää,
että esimerkiksi Rajavartiolaitoksen paikalle osunut partio
voi lähteä tietyissä tilanteissa ottamaan toimintaa
käsiinsä. Tämä vaatii kuitenkin
tarkempaa selvitystä, ja Lapissa on suhtauduttu hyvin myönteisesti
tähän kokonaisuuteen. Tässä näkökulmana
on nimenomaan sisäisen turvallisuuden parantaminen.
Vastaan myöhemmin muihin kysymyksiin, vai, arvoisa
puhemies, voinko tässä yhteydessä jatkaa?
Voin vastata myöhemmin, jos keskustelu jatkuu vielä.
Puhemies:
Niin, jos käydään tätä keskustelua hetken
aikaa vielä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on pakko takertua
vähän näihin käytettyihin puheenvuoroihin
ja palauttaa mieleen joitakin näkökohtia tästä sisäisestä turvallisuusasiasta,
josta tässäkin on kysymys. Sinä aikana,
kun olen ollut näissä tehtävissä tässä talossa,
niin ainakin vuosina 1992, 2006, 2007 ja 2008 ovat nämä poliisin
hallintoasiat olleet täällä esillä. Kaikkein
rajuimmat kommentit ja yhteydenotot tulivat silloin, kun nimismiesjärjestelmää hävitettiin
pois. Sattui niin kurjasti, että vallan monta vallesmannia
sattui olemaan kaveripiirissä, ja oli tosi hankala tilanne,
kun yritti sitten myydä sitä, mitä silloin
myydä piti.
Olen erityisen huolestunut tällä hetkellä Pohjois-Suomen
sisäisen turvallisuuden tilanteesta. Täällä on
käyty keskustelua vähän samassa hengessä kuin
ed. Kaltiokumpu käytti äskeisen puheenvuoron siviilissä poliisimiehenä näinä mainittuina
ajankohtina siitä, millä tavalla tämä eri viranomaisten
yhteistyö pitäisi hoitaa. Tätä saamaani
kuvaa nyt käsittelyssä olevasta hallituksen esityksestä pikkusen
korjasi äskeinen sisäministerin puheenvuoro. Nimittäin
se putkimalli, mikä tässä kirjoitetussa
puheenvuorossa oli, kyllä pakotti pyytämään
puheenvuoron tähän keskusteluun.
Pohjois-Suomessa ei kerta kaikkiaan selvitä, jos ei
ole poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä näissä asioissa.
Täällä oli aikoinaan poliisipuolue, tullipuolue
ja rajapuolue, jotka ottelivat tiukasti keskenään.
Samat puolueet olivat edustettuina silloin hallintovaliokunnassa
ja oli tosi vaikeata päästä minkäänlaiseen
juttuun, kun rupesivat jo välit menemään,
vaikkei kuuluttu mihinkään näistä kategorioista
siviilielämässä, mutta jokaisella oli
sympatiansa ja taustajoukkonsa. Minusta nyt jos joskus, niin tässä yhteydessä myöskin
ottaen huomioon sen, mitä ed. Mustajärvi totesi
jo kertaalleen tämän iltapäivän aikana
näistä samoista asioista toisessa asiakohdassa,
ehdottomasti hallintovaliokunnan täytyy ottaa Pohjois-Suomen
osalta näihin asioihin kantaa.
Tähän lääninhallinnon häviämiseen
liittyy yksi Pohjois-Suomea koskeva erittäin merkittävä asia.
Se liittyy poronhoitoelinkeinoon, jossa ei ole mitään
muuta kuin ongelmia. Se on käytännössä merkinnyt
sitä, että tässä lääninhallintomallissa
on asiat voitu hoitaa niin, että lääninhallituksessa
on ollut poliisiviranomaiset ja sitten oikeudellinen osa, juristiporukka
siellä yleishallinnossa. Esimerkiksi Oulun lääninhallituksessa on
ollut näitten muodostama tiimi, joka on pyrkinyt löytämään
näihin erittäin hankaliin asioihin ratkaisun niin,
että sitten on luotu sovittelumenettelyt ja kaikki mahdolliset,
että asiat ovat olleet hallinnassa.
Nyt tämä putkihallinto, joka tästä paperista
ja ministerin ensimmäisestä esittelystä tuli
esille, ei ole tämän toimintamallin mukainen.
Kun ministeri lupasi käyttää täällä vielä yhden
puheenvuoron ainakin, hartaudella istun henkilökohtaiselle ahterilleni
tuohon paikalleni ja odotan sitä hetkeä, että ministeri
käyttää puheenvuoron ja selvittää myöskin
tämänlaiset Pohjois-Suomen erikoisuuksiin kuuluvat
asiat, kun lainsäädäntö koskee
sellaisia elinkeinotoiminnan alueita, joita ei missään
muualla Suomessa voi olla, koska lailla se on rajattu Pohjois-Suomeen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Johannes Koskinen.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliisipiirien vähentämisen
myötä voimavaroja siirretään
hallinnosta kentälle ja palvelut lähemmäs
ihmisiä. Tällä päätöksellä hallitus
jatkaa ihan sitä hyvää linjaa siinä mielessä,
että tuottavuutta parannetaan mutta siitä huolimatta
tavoitellaan sitä, että kansalaisten turvallisuus
on taattu. Toivottavasti tämä toteutuu, ja tästä meidän pitää pitää huoli,
että näin tapahtuu.
Poliisin lupapalvelut ovat myös tärkeä osa
poliisin palvelukokonaisuutta. Poliisiuudistukseen liittyvä yhteispalvelupisteiden
perustaminen lakkautettujen poliisilaitosten tilalle on kuitenkin viivästynyt
useissa kunnissa. Kunnat ovat myös olleet tyytymättömiä esitettyyn
200 euron kuukausikorvaukseen, jonka ei katsota korvaavan todellisia
palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.
Yhteispalvelupisteiden perustaminen on sinänsä hyvä ja
kannatettava asia. Niissä palvelujen saanti turvataan tehokkaasti
ja kätevästi keskittäen.
Kuntalaisille ikävä puoli tässä tilanteessa
on kuitenkin se, että joillakin paikkakunnilla ei ole alkuvuodesta
lähtien ollut minkäänlaista poliisin palvelupistettä.
Joillakin viestintäkanavilla palveluista, joita ei siis
todellisuudessa vielä ole, on kuitenkin jo ilmoitettu puhelinnumeroineen. Tämä on
johtanut siihen, että useiden ihmisten osalta poliisin
tarjoamien lupapalveluiden saanti on ollut vaikeaa. Poliisilaitoksilta
on kerrottu, että tilanne johtuu myöhäisestä palveluverkkopäätöksestä valtionhallinnossa.
On tärkeää, ettei kenenkään
perusturva ja luottamus myöskään näissä lupa-asioissa
horju. On kuitenkin herännyt epäilyksiä,
miten seutukeskusten ulkopuolisten asiakkaiden lupapalvelut tulevat
järjestymään.
Arvoisa puhemies! Palveluverkkopäätös
aikataulutettiin niin, että palvelukatkos useilla paikkakunnilla
pääsi syntymään. Kysyisinkin
ministeriltä, kuinka kuntasopimuksissa tulisi nyt edetä niin,
että palvelujen järjestämisvastuu tasaantuu taloudellisesti
ja poliisin lupapalvelut saadaan alkamaan kattavasti ja suunnitelmien
mukaan ja sillä tavalla, että joka puolella Suomea
ihmiset saavat lupapalveluja.
Tietysti keskeisintä on kuitenkin huolehtia siitä,
että poliisi näkyy ja on saatavilla, oli sitten
kysymys kaupungista tai maaseudusta, ja että ihmisten turvallisuudentunne
ja myöskin se todellinen turva säilyy.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Poliisin tehtävä on tuottaa
turvallisuutta, toivottavasti tähän annetaan hyvät
edellytykset ja toivon sitä juuri myös tämän
käsiteltävänä olevan asian myötä.
Henkilökohtaisesti haluan painottaa poliisin näkyvyyttä,
läsnäoloa. Nämä ovat tarpeen
kautta koko maan, myös maaseudulla, missä ihmiset asuvat
harvemmassa, tarvitaan poliisin läsnäoloa. Kun
nykyisin on tapahtunut paljon kuntaliitoksia, toivon, että pidetään
määrätietoisesti huolta siitä,
että myös aiemmin itsenäisinä toimineitten
kuntien alueilla, joille välttämättä se
uuden kuntakeskuksen sijainti ei osu, poliisin läsnäolo
nähdään, koetaan ja tunnetaan. Samoin
poliisilla on tärkeä tehtävä myös
liikenneturvallisuuden valvonnassa.
Täällä on tuotu esille myöskin
nämä neuvottelukunnat. Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että kansalaiset voivat neuvottelukuntien kautta, jotka
voivat uudessakin laissa poliisilaitoksen yhteydessä toimia
poliisineuvottelukuntina, vaikuttaa turvallisuuden hyväksi
juuri omien kokemusten pohjalta ja omien toivomusten pohjalta.
Minä pelkään, että kun tulee
suuria organisaatioita, niin aina on helposti byrokratian lisääntymisen
vaara. Toivon nyt lujasti pidettävän huolta siitä,
että poliisi näkyy kentällä,
toimii kentällä. Tietysti on tehtäviä,
joissa poliisi toimii siviiliasussa, niin kuin tärkeä tehtävä on
peitetoiminta. Toivon, että nämä tehtävät
myös hoidetaan mahdollisimman hyvin ja niihin annetaan
voimavarat. Mutta juuri näkyvällä poliisin
läsnäololla, yhteiskuntasuhteilla, koululaisvierailuilla
ja järjestövierailuilla on hyvin suuri ennalta
ehkäisevä vaikutus. Toivonkin, että pidettäisiin
huolta, että koululaiset eri ikäisinä voisivat
oppia tuntemaan poliisin, voisivat saada sitä kautta turvallisuuden
tunnetta elämään, vaikkapa yhden hyvän ammatinvalintamallinkin.
Tähän on tuotu nyt muun muassa viime syksynä paljon
näitä koulupoliisien odotuksia. Näkisin,
että poliisi vierailee koululla luonnollisena osana työtään
ja että koulu kokee poliisin vierailun luonnollisena osana
koulutyötä ja sen kansalaiskasvatusta. Tällöin näkisin,
että on edellytyksiä hyviin tuloksiin.
Poliisia tarvitaan hyvin erilaisissa tilanteissa. Eräs
asia, mikä meillä on uskottu lähinnä poliisin
vastuulle, on terrorismin torjunta. Onneksi Suomi on tässä suhteessa,
kiitos ehkä hyvän poliisin ja viranomaisten toiminnan,
saanut olla eräänlainen lintukoto, mutta meillä pitää olla myöskin
valmiuksia järjestäytyneen terroristitoiminnan
havaitsemiseen ennalta, ja jos terrorismia tapahtuu, niin myöskin
sen torjuntaan. Koen, että tähänkin pitää olla
riittävät valmiudet, ja silloin tarvitaan myös
hyvää yhteistyötä muiden järjestysviranomaisten,
Puolustusvoimien kanssa erityisesti. Kun meillä on nyt
myös muussa yhteydessä meneillään
Puolustusvoimia koskien turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
käsittely eduskunnassa, niin pidänkin välttämättömänä,
että meillä Puolustusvoimat ovat laajalti hajautetusti
läsnä kautta koko maan, jotta poliisi voi saada
nopeasti tehokasta virka-apua silloin, kun tarvitaan sitä virka-apua,
mitä Puolustusvoimat voi tarjota. Jos me keskitämme
Puolustusvoimien läsnäoloa vain harvoille paikkakunnille,
niin silloin muiden viranomaisten ja tämän lain
yhteydessä nimenomaan poliisiviranomaisten tarvitsema virka-apu
loittonee ja sen saanti kipeissä hätätilanteissa
heikkenisi. Näen, että meillä on kansalaisten
turvallisuus hyvin kokonaisvaltainen asia, ja siinä poliisi
on mitä keskeisimmässä asemassa.
[Tästä eteenpäin kaikki
salin mikrofonit olivat käytettävissä.]
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Paikallispoliisin hallintorakenneuudistuksesta
väännettiin vuosia kättä, ja
tämän vuoden alustahan se on tullut voimaan. Tätäkin
uudistusta markkinoitiin sillä, että kentällä poliisi
näkyy enemmän ja poliisimiehiä todella
siellä liikkuu enemmän, palvelut säilyvät
vähintään entisen suuruisina jne. Nyt
siitä käytännöstä on
jo jonkin verran saatu kokemuksia, ja käsittääkseni
toimintavalmiusajat eivät ole merkittävästi
huonontuneet. Mutta mitä tulee asiointiin poliisin kanssa,
niin se on entisestään vaikeutunut. Me tiedämme,
että myös aukioloaikoja on rajoitettu, resursseja
ei ole tullut lisää. Mitä suurempi yksikkö,
organisaatio, sitä suurempaa on paperien pyöritys.
Näissäkin puheenvuoroissa on tullut esille tämä byrokratian
lisääntyminen.
Otan esimerkiksi vaikkapa poliisin sairastumisen. Kun jonkun
läänin paikkakunnalla x poliisimies sairastuu,
sairaustodistusta kiikutetaan toiselle paikkakunnalle ja vieläpä usein
käytännössä kolmannelle eli
sinne maakuntakeskukseen, kun koko maakunta on yksi kihlakunta.
Tähän menee aikaa. Toinen asia on myös
suunnittelu ja koulutukset. Ne ovat siellä maakuntakeskuksessa,
ja tätä käytännön toiminta-aikaa
menee siirtymisiin. Pyytäisin myös tästä kommenttia
ministeriltä lyhyesti. Siis tosiasiassa tässä on
käynyt toisella tavalla.
Mutta, arvoisa puhemies, aivan lopuksi toisesta asiasta eli
ptr-yhteistyöstä. Itse tulen Pohjois-Karjalasta,
missä erityisesti poliisin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä on
pitkään tehty. Sen tiedon, sen käsityksen
perusteella, mikä minulla on, se toiminut erittäin
hyvin. Täällä on vuosien varrella lakeja
tarkistettu, Rajavartiolaitoksen henkilökunnan toimintavaltuuksia
lisätty käsittääkseni yhteistyössä,
ja minusta siitä ei ole mitään huonoa
sanottavaa. Mutta muuten tässä paikallishallinnon
uudistuksessa valitettavasti paperin pyöritykseen menee
enemmän aikaa eli kentältä on viety resursseja.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamaan asiaan kiinnittäisin huomiota.
Poliisihallituksesta: Kun Poliisihallitus nyt siis kuuluu tietysti
sisäasiainministeriön hallinnonalan organisaatioon
ja siten sen strategisen ja poliittisen ohjauksen alaisuuteen, on
tämä selkeä edistysaskel. Kun poliisiosaston
ylijohdon tehtävät siirtyvät Poliisihallitukselle,
niin sisäasiainministeriön poliisiosaston kaksoisrooli
toisaalta strategisena linjaajana ja toisaalta operatiivisen toiminnan
ohjaajana poistuu. Tämä on merkittävä,
huomionarvoinen kehitysaskel eteenpäin. Näin johtamisjärjestelmä,
kuten hallituksen esityksessä todetaan, selkiytyy oleellisesti.
Lääninhallitusten poliisiosastojen jäädessä pois
tämä tietysti luonnollisesti tarkoittaa hallintorakenteiden
madaltumista ja — näin toivoisin — lähentää poliisijohtoa
kansalaisiin nähden, niin kuin hallituksen esityksen tavoite
onkin. Toivon, että se myöskin poistaa byrokratiaa,
ja sen takiakin sitten tämä alueorganisaation
toimiva malli on tietysti tärkeä onnistuessaan.
Poliisiyksikköjä jatkossa olisivat siis Poliisihallitus
sekä sen alaiset valtakunnalliset yksiköt — keskusrikospoliisi,
suojelupoliisi, liikkuva poliisi, Poliisiammattikorkeakoulu, Poliisin
tekniikkakeskus — sekä sitten myöskin
nämä paikallishallintoviranomaisen alaiset poliisilaitokset.
Muutama huomio näistä valtakunnallisista yksiköistä,
keskusrikospoliisista, suojelupoliisista ja liikkuvasta poliisista.
Kun ne ovat jatkossakin valtakunnallisia yksiköitä,
nyt sitten Poliisihallituksen alaisia, toivon, että tehtävien
määrittelyn myötä — vaikka
niihin ei ehdotetakaan mitään muutoksia, mutta
kun kuitenkin käynnissä on organisaatioon kohdistuvaa
muutosta ja kehittämistä ja hallintorakenneuudistusta — nämä edellä mainitut
valtakunnalliset yksiköt selkeästi säilyttävät
oman valtakunnallisen asemansa suhteessa paikallispoliiseihin unohtamatta
tietystikään yhteistyön tekemisen tarvetta
ja määrän lisäämistäkin,
mutta tämä valtakunnallinen status tulisi myöskin
jatkossa olemaan yksi selkeä asia.
Yhtä valtakunnallista yksikköä elikkä liikkuvaa
poliisia koskevaa asiaa tässä yhteydessä en malta
olla sanomatta ääneen: Olen tyytyväinen siitä,
että yhä edelleen liikkuvan poliisin olemassaolo
ja rooli tämänkin muutoksen jälkeen on — ainahan
siitä on keskusteltu, onko liikkuva poliisi semmoinen poliisin
valtakunnallinen yksikkö, jonka toiminta tulisi kenties
sulauttaa joihinkin toisiin aluepoliiseihin tai muihin vastaaviin — ihan
keskeinen, se on yksi valtakunnallinen yksikkö. Tätä pidän
erinomaisen hyvänä.
Yhteen liikkuvan poliisin toiminnan osa-alueeseen kiinnitän
tässä yhteydessä ääneen
huomiota. Toivon, että liikkuvan poliisin yksikkönä toimiva
Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisi on jatkossakin liikkuvan poliisin
yksikkö. Keskustellaan paljon siitä, tulisiko
se yhdistää uuteen Itä-Uudenmaan poliisiin — entinen
Vantaan poliisi, joka nyt on laajentunut tänne Itä-Uudellemaalle — paikallispoliisin
alaisuuteen. Mutta henkilökohtaisesti näen niillä kokemuksilla,
joita minulla tästä asiasta on, että pidän
järkevänä sitä, että Helsinki-Vantaan
poliisi on liikkuvan poliisin alaisuudessa, tämmöisen
erikoisyksikön alaisuudessa, joka on valtakunnallinen.
Näen, että se synergia on löydettävissä sieltä.
Synergiaa paikallispoliisin työhön mielestäni
omalla kokemuksellani havaittuna ei ole löydettävissä. Elikkä hyvä niin.
Toivon, että tämä malli tosiaan myöskin
jatkossa pysyy näin.
Arvoisa puhemies! Kommenttina poliisin, Tullin ja Rajan yhteistyöhön
todettakoon se, että hallintovaliokunnan käsittelyssä on
parasta aikaa mietinnön tekeminen tästä asiasta,
ja se odottaa itse asiassa perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Näin
toivon, että mietintö sisällään
pitää ja tätä yhteistyötä merkittävästi
selkeyttää, parantaa ja lisää.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee poliisihallinnon rakenneuudistuksen
alempiin portaisiin, kun äsken käsittelin ministeritasoa
ja myöskin Poliisihallituksen tasoa, niin tietysti kyllä kysymystä herättää se,
tarvitaanko aluehallintoviranomaisessa poliisin yhteistyötoimintaan
keskittyvää virkamiestä tai virkamiehiä,
koska poliisilaitokset ovat niin suuria, että poliisilaitoksen
täytyy tehdä se sidosryhmäyhteistyö siellä paikan
päällä, ja näitähän
jäisi vaan sitten muutama. Voidaan kysyä, ovatko tämmöiset
valtavan suuret alueet sitten tarkoituksenmukaisia. Mutta tietysti,
jos ne edesauttavat tämän aluehallintouudistuksen
viranomaistoimintoja, siinä tapauksessa ne ovat, mutta
kyllä on viisasta katsoa, onko niillä ihan oikeasti
sellaista roolia, koska ne eivät voi olla operatiivisessa
johdossa suhteessa siihen poliisilaitokseen, koska silloinhan menevät
johtosuhteet sekaisin ja toisaalta palautuu taas sama kolmen portaan
johtamismalli.
Voin olla samaa mieltä tästä ed.
Mäkisen esille ottamasta näkemyksestä,
että on erityisen tärkeää, että meillä on
tämmöiset valtakunnan yksiköt poliisissa.
Keskusrikospoliisi on erittäin keskeinen kansainvälisten
rikosten ja yli poliisilaitos- ja läänirajojen
menevä yksikkö. Toisaalta sitten suojelupoliisilla
on oma roolinsa, ja myöskin liikkuvan poliisin tarpeellisuus
on varmasti perusteltu. Jos liikkuva poliisi sulautettaisiin paikallispoliisiin —
onneksi
tässä esityksessä ei ole sitä esitettykään,
mutta kun tässä aiemmin on käyty, aikaisempina
vuosikymmeninä, paljonkin keskustelua liikkuvan poliisin
roolista — niin voin kyllä todeta, että liikenneturvallisuus
kärsisi, koska valvonta varmuudella laskisi. Toisaalta kun
täällä on korostettu tätä poliisin
saatavuutta tasapuolisesti joka puolella ympäri maata,
niin nämä liikkuvan poliisin partiot tekevät
nykypäivänä suoraan hälytystehtäviä,
joita hätäkeskus niille antaa. Nämä ovat
monesti erittäin tärkeitä varsinkin pienemmissä poliisilaitoksissa.
Sielläkään ei välttämättä nyt
suurennettunakaan ole niin valtavan monta partiota, ja on suuria
alueita, joilla ei partioita ole ollenkaan, ja silloin tämän liikkuvan
poliisin partio ottaa tehtävän hoitaakseen ja
hoitaa sen ammattitaidolla. Tietysti on huomioitava liikenneturvallisuuden
merkitys ja erityinen asiantuntemus tässä asiassa,
se on koko poliisiorganisaatiolle, viranomaisille ja yhteiskunnalle äärettömän
tärkeää.
Se, olisiko nämä tullut suunnitella samaan
yhteyteen Poliisihallitukseen, on kyllä mielenkiintoinen
kysymys. Olisiko tämä toiminta voinut tehostua,
jos ne olisivat olleet, niin kuin ed. Söderman täällä totesi,
saman pöydän ympärillä? Mutta
ehkä tulevaisuus johtaa siihen, että tämä mahdollistuu.
Sehän ei ole yksinkertainen asia, koska on erilaisia toimipaikkoja
ja sillä tavalla, mutta sekin voisi olla ihan asianmukaista.
Sitten ptr-yhteistyöstä.
Aloitin ptr-yhteistyön vuonna 1974. Toimin ainoana
poliisimiehenä kahden toisen organisaation virkamiehen,
tullimiehen ja rajamiehen, kanssa. Yhteenlaskettu ikämme
oli 66 vuotta. Sen jälkeen olen toiminut aina tänne
eduskuntaan valintaani saakka toisessa maakunnassa, Satakunnassa,
tällaisen alueellisen johtoryhmän jäsenenä.
Tunnen ptr-toiminnan. Pidän sitä erinomaisen hyvänä,
välttämättömänä ja
järkevänä, ja mikäli on epäilyjä siitä,
miten suhtaudun tähän, niin kuten tuossa korostettiin
tätä ptr-asiaa, suhtaudun erittäin positiivisesti,
ja ptr-viranomaisilla on erityisen hyvät välit,
ja ne osaavat hyvin asiat hoitaa ja myöskin suhteessa armeijan yksiköihin
virka-aputehtävissä. On erittäin tärkeää,
että armeijalta saadaan apua. Mutta se, mihin toimiin mikäkin
viranomainen milloinkin ryhtyy, on erityisen tarkka paikka. Se ei
olekaan sellaisella tavallisella maalaisjärjellä ratkaistavissa, vaan
sen täytyy olla hyvä koulutus, hyvä lainsäädäntö,
selkeät pelisäännöt, ja sillä tavalla
tämä toiminta hyödyttää kaikkia
organisaatioita ja erityisesti kansalaisia.
Ptr-yhteistyössä tehdään
paljon erilaisia tehtäviä yhdessä, liikennevalvontaa,
erilaisia muita sellaisia operaatioita, joissa toisten viranomaisten
ammattitaito on tarpeen, ja esimerkiksi armeijan osalta säännöksethän
ovat sellaiset, että jos löytyy armeijan räjähde,
niin se on poliisijohtoinen operaatio, mutta sen tehtävän
saa hoitaa vain armeijan koulutettu räjähdeasiantuntija,
ja näitä asioita on hoidettu valtavat määrät
yhteistyössä, eikä niissä ole
mitään ristiriitaa tai huonoa. Olennaista on se,
että kun me käymme keskustelua, on hyvä,
että keskustellaan yhteistyöstä, eri
viranomaisten roolista ja myöskin armeijan roolista ja
pidämme nämä perusasiat järkevästi
erillään, jotka ovat eri viranomaisille säädettyjä tehtäviä.
Myöskin tämä ptr-lainsäädäntöuudistus,
joka nyt on hallintovaliokunnassa eduskunnan käsittelyssä:
Niin kuin ed. Mäkinen täällä totesi,
on erinomaisen hyvä asia, että nämä aiemmin
asetustasolla olleet säädökset siirtyvät
lakitasoisiksi, ja jos näissä erityisesti Rajavartiostolle
tulevissa lisäpoliisivaltuuksissa ei ole perustuslain näkökulmasta
ongelmia, niin silloin tietysti niitä voidaan viedä eteenpäin.
Mutta ei ole merkityksetöntä, jos kansalaiset
ja kansanedustajat nostavat esille asioita, jotka ovat tärkeitä,
kun käsitellään viranomaisten toimivaltaa,
viranomaisten suhdetta kansalaisiin ja viranomaisten tehtäviä ja niiden
organisointia. Ne ovat tärkeitä kysymyksiä,
ja kaikista tärkein asia on kansalaisen oikeusasema ja
toisaalta turvallisuuspalvelut ja se, että kansalainen
saa turvallisuuspalveluja oikeudenmukaisesti ammattitaitoisilta
henkilöiltä, olivatpa he sitten missä osassa
maata tahansa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On aivan oikein, että hallitus esittää poliisien
voimavarojen siirtoa entistä enemmän kenttätyöhön, käytännön
työhön, ja hallinnon karsimista. Se on varmasti
myönteinen asia, niin kuin täällä on
moneen otteeseen todettu. Se asia, joka huolettaa itseäni,
on se, että nyt sitten poliisin johdon sisällä ja
alueen johdon sisällä ei ehkä välttämättä aina toimitakaan
tähän suuntaan, mitä meillä tämä iso periaate
antaa ymmärtää.
Otan yhden esimerkin omasta maakunnastani. Kangasniemen kuntaa,
joka on 50 kilometrin päässä kaikista
muista taajamista, uhkaa nyt kokonaan poliisin sivutoimipaikan lakkauttaminen ensi
vuoden alusta, ja sinne ei näillä näkymin
olisi tulossa minkäänlaista työpistettä,
toimipistettä, palvelupistettä, josta partiot
voisivat aloittaa toimintansa. On aivan selvä, että jos
näin tapahtuu, niin se merkitsee palveluiden heikkenemistä,
menoa juuri päinvastaiseen suuntaan kuin tässä hallituksen
esityksessäkin on ja mitä myöskin ministeri
on kertonut ja linjannut. Tuskin kukaan uskaltaa väittää,
että jos näin tapahtuu tässä kyseisessä kunnassa,
eivät palvelut heikkenisi.
Kyllä se vaje silloin kohdistuu nimenomaan näkyvyyteen,
valvontaan, ilmoitusten vastaanottamiseen ja ennalta ehkäisevään
työhön. On huomattavasti hankalampaa tehdä etänä tämän
tyyppiset toiminnot. Siksi toivonkin, että ministeri hyvin
vahvasti ohjeistaa läänien, alueiden poliisipäälliköitä,
poliisitoimen johtoa niin, että tämän
tyyppisiin pisteisiin ja paikkoihin voitaisiin poliisin toimesta
järjestää jonkunlainen partioiden lähtöpiste,
jolloin se myöskin varmistaisi sen, että äsken
kuvatut heikentymiset eivät toteutuisi. Se on aito huoli
tällä hetkellä muun muassa tällä paikkakunnalla,
ja siksi toivon, että tähän kiinnitetään
aivan erityistä huomiota.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokumpu täällä otti
esille muutaman asian, joita minä mielellään
kommentoisin. Ensin hän puhui tästä Puolustusvoimien
kanssa suunnitellusta yhteistyöstä. Valitettavasti
minä myös olin ymmärtänyt sen
ilmeisesti väärin, niin kuin hänkin.
Ministeri vähän kipakasti oikaisi sen asian. Toivon,
että ministeri ei nyt meihin rivikansanedustajiin loukkaannu
siksi, että me keskustelemme hänen hallinnonalansa
asioista täällä. Minä olisin
enemmän loukkaantunut siitä, kun ei niistä keskustella.
Se on selvä, että tähän lähetekeskusteluun
nyt kuuluu se, että tuodaan esille epäkohtia ja
toivotaan korjauksia, jos mahdollista.
Tämä liikkuvan poliisin osuudesta, josta ed. Kaltiokumpu,
joka nyt on karannut salista, puhui, aikoinaan oli sellainen ajatus,
että kun krp on tämmöinen kansallinen
keskusrikospoliisi, niin liikkuva poliisi olisi voinut olla kansallinen
järjestyspoliisi sekä asiantuntijana että sitten
reservinä tarvittaessa eikä aivan yksinomaan liikennepoliisi.
Ei lakkauttamisesta minusta silloin ollut kysymys. Sitten ed. Kaltiokumpu
puhui yhteisistä kokouksista, että niitä on
vaikea järjestää, kun ollaan eri paikkakunnilla.
Keskusrikospoliisin, suojelupoliisin ja liikkuvan poliisin päälliköt ovat
Pääkaupunkiseudulla. Mikään
ei estäisi sitä, että järjestettäisiin
semmoinen vaikka asetuksella määrätty
kokous, he joka torstaina tapaisivat poliisiylijohdossa ja siellä ratkaistaisiin
tiettyjä asioita. Minä puhun siitä vaan
sen vuoksi, että näiden järjestöjen
välillä on välillä ollut jännitteitä ja
luultavasti ne parhaiten purkautuisivat siinä keskustelemalla
organisatorisesti ja säännönmukaisesti
eivätkä sillä, että sitten me
näemme muita näytelmiä asioiden ympärillä.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Olen tässä kuunnellut mielenkiinnolla
edustajien kommentteja ja pyrkinyt keräämään
niitä tähän erillistä vastausta
varten. Pahoittelen kuitenkin, jos en aivan kaikkia ole muistanut
kirjata, ja toivon, että erikseen vaikka sitten vastaan
teille kysyttäessä.
Ensinäkin ed. Söderman käytti tuossa
alussa jo puheenvuoron siitä, että poliisi tällä uudistuksella
eristäytyisi omaan putkihallintoonsa. Haluan huomauttaa,
että siitä ei suinkaan ole kyse. Peruslähtökohtahan
tässä on se, että siirrymme kolmiportaisesta
hallinnosta kaksiportaiseen, joka selkeästi parantaa johtamisjärjestelmää ja
myös selkeyttää tulosohjausta. Ja kuten
tuossa esittelypuheenvuorossani jo totesin, tämä on
mahdollista, koska 90 kihlakuntaa on jo muuttunut 24 poliisilaitosalueeksi
eli käytännössä väliporras
käy tarpeettomaksi.
Lähtökohtanahan tässä on
se, että Poliisihallitus toimii paitsi Helsingissä,
joka on päätoimipaikka, myös kolmessa
alueellisessa pisteessä eli Turussa, Oulussa ja Mikkelissä,
kuten tuossa jo totesinkin. Silloin poliisi toimii aluehallintoviraston
yhteydessä. Niiden aluehallintovirastojen osalta, joissa
ei ole omaa poliisin vastuualuetta, niissä aveissa, joissa
on poliisin vastuualue, hoidetaan myös tämän
toisen alueen toiminnot. Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että poliisi näkyy ja kuuluu kaikilla portailla.
En kuitenkaan katso, että tämä millään
tavalla edistäisi putkihallintoa tai siinä toimimista.
Päinvastoin, poliisin tehtävä on näkyä ja
kuulua kentällä ja osallistua mahdollisimman poikkihallinnollisesti
erilaisiin turvallisuuskeskusteluihin ja niihin liittyvään
viranomaistoimintaan.
Täällä on puhuttu ptr-toiminnasta.
Se on erinomaisen tärkeä yhteistoiminnan muoto,
josta myös Suomessa voimme olla erittäin ylpeitä.
Sen turvaaminen on mielestäni aivan ensiarvoisen tärkeää.
En kuitenkaan katso, että tämä hallinnon
rakenneuudistus millään tavoin tätä tilannetta
vaarantaisi tai tekisi siihen mitään radikaaleja muutoksia.
Haluan muistuttaa, että aluehallintoviraston poliisin
vastuualueiden yleisinä tehtävinä ovat muun
muassa poliisitoimen alueellinen viranomaisyhteistyö, varautumisen
ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen ja peruspalvelujen alueellisen
saatavuuden arviointi poliisitoimen osalta. Katson, että tämä antaa
hyvät yhteistyömahdollisuudet myös viranomaisten
kesken ja niiden välillä.
Ed. Söderman puuttui myös Kauhajoen tapaukseen
liittyvään uutisointiin. Tietysti tältä osin joudun
toteamaan, että en voi ottaa yksityiskohtiin kantaa; ed.
Söderman varsin hyvin tietää minun asemani
tässä tilanteessa. Tämä asia
on tutkinnassa ja syyttäjällä, joten
minulla ei ole oikeutta sitä julkisesti kommentoida. En
ole myöskään tutustunut esitutkinta-aineistoon.
Sehän on vielä käytännössä salaistakin.
Uskon, että tässä yhteydessä selvitetään
varsin perusteellisesti, mitä on tehty ja mitkä asiat
pitävät paikkansa. On myös aika vaikea
ottaa kantaa pelkästään julkisuudessa
olleisiin väitteisiin ilman, että on taatusti
selvillä siitä, mikä on faktaa. Katson,
että se on myös poliisin oikeusturvan kannalta
aivan välttämätöntä.
Tässä viitattiin myös minun kommenttiini
siitä, että Kauhajoen tapauksessa poliisin toiminta tullaan
selvittämään perusteellisesti. Nythän
se on tehty ja se on ollut tarkoituksenmukaisinta tehdä,
ja sitä työstetään edelleen
esitutkinnan yhteydessä. Silloin on aivan selvä,
että poliisiylijohto ja ministeriö eivät
voi tehdä mitään rinnakkaista selvitystä,
vaan meidän pitää edetä esitutkinnan
etenemisen muodossa ja katsoa, mitä sieltä sitten
lopulta selviää ja millaiseen ratkaisuun syyttäjä omalta
osaltaan päätyy.
Tässä mainittiin myös poliisiylijohtajan
ja minun vierailuun Kauhajoella. Silloin totesin, että poliisin
toiminta on ollut asianmukaista. Se toiminta, johon silloin viittasin,
oli käytännössä akuutti tilanne,
joka Kauhajoella oli käsillä, eli silloin katsoimme
lävitse sen, mitä on tehty ja onko toimittu ohjeiden
mukaisesti. Siinä keskustelussa en viitannut muun muassa
aseluvan pois ottamisen harkintaan enkä siihen liittyviin
kysymyksiin, vaan kriisin aivan akuuttiin käytännön hoitoon.
Tässä ehkä muutamia yksityiskohtaisempia kommentteja
näihin kysymyksiin, joita ed. Söderman omassa
puheenvuorossaan esitti.
Esille on noussut myös se, että Poliisihallituksen
myötä etäännyttäisiin
ministeriöstä. Käytännössä nythän
lakiin on kirjattuna poliisiylijohtajalle ja suojelupoliisin päällikölle
erityinen informaatiovelvoite sisäasiainministerille. Pidän
tätä hyvin tärkeänä,
koska on ensiarvoisen tärkeää, että sisäasiainhallinto
ja ministeri tässä roolissa ovat hyvin tietoisia
siitä, mitä tapahtuu sekä suojelupoliisin
näkökulmasta että poliisihallinnossa kaiken
kaikkiaan.
Valtakunnalliset yksiköthän tulevat olemaan suoraan
poliisiylijohtajan alaisuudessa, ja tämä on mielestäni
tärkeä kysymys. Kaikkihan ovat tunnustaneet valtakunnallisten
yksiköiden tärkeän roolin kaiken kaikkiaan.
Ed. Söderman viittasi myös poliisin rikosepäilyihin
ja siihen, tarvitaanko ulkopuolinen elin tutkimaan. En muista aivan
tarkkaa lukua, mutta muistaisin, että poliisin rikosepäilyitä on
noin 700 vuosittain. Pyydän anteeksi, jos tämä ei
ollut aivan eksakti luku, mutta tämä perustuu
tällaiseen muistikuvaan. Tämä määrä on
siis varsin suuri. Osa on perusteltuja, osa on perusteettomia, ja
on tietysti selvä, että nämä pitää tutkia kaiken
kaikkiaan varsin perusteellisesti.
En kuitenkaan pidä perusteltuna sitä, että perustettaisiin
erillinen elin tutkimaan tätä, ja uskon, että syyttäjälaitoksen
tilanne on kaiken kaikkiaan myös se, että siellä on
varsin suuri työllisyys. Erillisen elimen perustaminen
vaatii sitten selkeästi myös lisäresursointia.
Toki sitä voidaan arvioida, mutta en ole pitänyt
sitä kuitenkaan tarpeellisena. On tietysti selvä,
että kun poliisihallinnon rakenne uudistuu, samassa yhteydessä meidän
tulee erityisesti pohtia laillisuusvalvontaan liittyvien kysymysten
hoitamista ja sitä, onko tällä hetkellä toiminta
kaiken kaikkiaan riittävällä tasolla.
Poliisiylijohdoltahan käytännössä vastuu
siirtyy Poliisihallitukselle tältä osin.
Alueellisista yksiköistä on noussut myös
keskustelua. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että kihlakuntien poliisilaitosten toimialueista
annetulla valtioneuvoston asetuksella poliisilaitoksiin on perustettu
alueellisia yksiköitä Etelä-Suomen läänissä Raaseporin
kihlakunnan alueesta sekä Länsi-Suomen läänissä Pietarsaaren,
Mustasaaren, Närpiön ja Turunmaan kihlakuntien
alueista. Tarkoitus on se, että alueellisten yksiköiden toimivalta
määritellään tarkemmin poliisilaitoksen
ohjesäännössä.
Alueellinen yksikköhän vastaa poliisilaitoksen
ohjesäännössä tarkemmin määriteltävällä tavalla
poliisin tehtäviin liittyvien kansalaisten palvelujen tasapuolisesta
saatavuudesta ja laadusta toimialueellaan. Toisaalta sille voidaan
antaa myös erityisvastuita ruotsinkielisten palveluiden kehittämisestä koko
poliisilaitoksen alueella. Olemme myös selvittäneet,
onko tältä osin ollut jotain epäselvyyttä tai
ongelmaa, ja sen saadun selvityksen mukaan, jonka itsekin olen saanut, alueelliset
yksiköt toimivat tällä hetkellä varsin selkeällä pohjalla.
Ne itse eivät ole kokeneet tässä olevan
mitään ongelmaa.
Se, että alueellisille yksiköille määriteltäisiin joku
erillinen toimivalta, romuttaisi poliisin hallintorakenneuudistuksen
perusperiaatteet. Siksi en pidä sitä mahdollisena
eikä sitä myöskään
tähän hallintolain muutokseen ole otettu. Jos
sillä tarkoitetaan esimerkiksi erillistä nimitysvaltaa, en
pidä sitä muutenkaan perusteltuna. Peruslähtökohta
on se, että poliisilaitokset vastaavat omasta toiminnastaan.
Tältä osin mielestäni tämä kokonaisuus,
johon muun muassa alueelliset yksiköt on sovitettu, sopii
varsin hyvin tähän malliin. Tärkeintä on,
että turvaamme ruotsinkieliset palvelut, sen olen luvannut
henkilökohtaisesti, ja haluan myös muistuttaa,
että tämän vuoden alusta voimaan astunutta
Pora 1 -vaihetta eli paikallispoliisin hallintorakenneuudistusta
seurataan erittäin tiiviisti. Neljä kertaa vuodessa
poliisipäälliköt raportoivat kaiken kaikkiaan
palvelujen saatavuudesta kokonaisuudessaan ja siihen liittyvistä tilanteista.
Jos näyttää siltä, että jossakin
on ajauduttu tilanteeseen, jossa palvelut eivät toteudu,
pitää siihen puuttua välittömästi.
Haluan kuitenkin muistuttaa, että uudistus on ollut niin
vähän aikaa voimassa, että se ei välttämättä ole
vielä aivan täydellisenä, eikä voikaan
olla, voimassa. On tärkeää kuitenkin,
että ne tavoitteet, mitä on luvattu, myös
toteutetaan kaikin mahdollisin tavoin.
Helsinki—Vantaan liikkuvan poliisin yksikkö nousi
esille ed. Mäkisen puheenvuorossa. Tältä osin
olen linjannut, että sen asema säilyy nykyisellään
eli tähän ei ole muutoksia tulossa.
Kaiken kaikkiaan liikkuvan poliisin asema on mielestäni
valtakunnallisena yksikkönä erittäin tärkeä.
Se on samalla myös voimavara erityistilanteissa, jos tarvitaan
poliisin erityistä voimavarojen siirtoa tietyissä tilanteissa. Liikkuva
poliisi on myös tässä erittäin
tärkeä reservi ja voimavara, eli pidän
itsekin sen aseman vakiinnuttamista ja jatkumista erittäin
tärkeänä kysymyksenä.
Ed. Pulliainen kysyi poronhoitoon liittyvistä kysymyksistä.
Nyt täytyy sanoa, että se pitänee ottaa
erikseen esille. Olen menossa jälleen kerran Lappiin viranomaistoiminnan
puitteissa ja siellä tulen selvittelemään
muun muassa poronhoitoon liittyviä kysymyksiä.
Lapissahan on tällä hetkellä uudistuksen
jälkeen kaksi melko suurta poliisilaitosaluetta: Peräpohjolan
ja Lapin poliisilaitokset. Niillä on tietysti hyvin erityinen rooli,
koska niiden toimintakenttä poikkeaa varsin paljon kuitenkin
muusta maasta.
Harva-alueiden turvallisuuspalveluista on myös virinnyt
paljon keskustelua, ja toivon, että olen ehkä hieman
tuohtuneenakin tässä saanut tuotua sen viestin
lävitse, mitä olen tarkoittanut ainakin sanoa
sekä riveillä että rivien välissä. Kyse
on siitä, miten voimme entisestään parantaa
yhteistoimintamahdollisuuksia, edetä kuitenkin selkeästi
toimivallan ja lain puitteissa, mutta samalla katsoa, että myös
harva-alueilla ihmisillä olisi oikeus tasavertaiseen turvallisuuteen,
alueilla, joilla meillä ei milloinkaan kaikilla viranomaisilla
ole mahdollisuutta ylläpitää niin suurta määrää,
joka vastaisi tarpeiltaan samaa tilannetta kuin esimerkiksi Ruuhka-Suomessa,
Etelä- ja Länsi-Suomen alueilla. Mutta tämä on
tärkeää työtä, ja pyrimme
sitä mahdollisimman hyvin läpikäymään,
ja varmasti siitä tullaan käymään keskustelua.
Arvostan sitä, että keskustelua käydään
sisäisestä turvallisuudesta, se on erittäin
tervetullutta. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä,
että puolin ja toisin emme myöskään
sorru ylilyönteihin, en minä ministerinä eikä myöskään
kansanedustuslaitos, koska en usko, että se palvelee kansalaisten
etua.
Yhteispalvelupisteistä muutama sana. — Arvoisa
puhemies, huomaan, että kello käy. — Valtiovarainministeriö ministeri
Kiviniemen johdolla seuraa tarkkaan yhteispalvelupisteiden toteutumista.
On hyvin tärkeää, että myös
poliisin osalta nämä pisteet todellakin toteutuvat.
Tuossa kun mainitsin hallintorakenneuudistuksen toteutumisen seurannasta,
myös siinä yhteydessä tulemme katsomaan,
miten on edetty yhteispalveluiden osalta. Kuten varmasti kansanedustajat hyvin
tietävät, aika pitkälti myös
lupapalveluja on suunnattu entistä enemmän yhteispalveluihin,
ja se on kaiken kaikkiaan resurssien järkevää käyttöä.
Pidän tärkeänä sitä,
että nämä tehdyt ratkaisut myös
toteutuvat.
Tässä viitattiin myös partioiden
lähtöpisteisiin. Niiden osaltahan on tehty jo
vuoden 2007 lopulla päätös pääpoliisiasemista,
kuten myös muista poliisiasemista. Lähtökohtahan
on se, että partiot voivat lähteä samoista
pisteistä kuin ennen uudistusta. Sivutoimipisteiden osalta
tämä ei ehkä välttämättä toteudu
sellaisenaan, mutta poliisiasemien ja pääpoliisiasemien
osalta asia lienee varsin selvä. Varmasti eri puolilla
Suomea eri laitoksissa on palvelut toteutettu hieman eri tavalla.
On kuitenkin tärkeää, että voidaan
ottaa huomioon alueelliset erot. Tilannetta kuitenkin seurataan,
ja henkilökohtaisestikin haluan seurata mahdollisimman
tarkkaan raportointia, jotta tähän voidaan puuttua,
jos jotakin erityisiä ongelmia ilmenee.
Arvoisa puhemies! Tässä hieman pitkästi. Toivottavasti
vastasin ainakin keskimäärin kaikkiin esitettyihin
kysymyksiin.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen hyvin kiitollinen ministerille,
että hänellä on aikaa olla täällä ja
hän sitkeästi vastaa näihin kysymyksiin.
Minä haluaisin kyllä vaan vielä todeta,
että käydessään 23. syyskuuta
viime vuonna Kauhajoella hän lupasi hallituksen tiedotustilaisuudessa,
että poliisin toiminta selvitetään seikkaperäisesti
Kauhajoen ampumatapauksessa. Ja kun hän kävi seuraavan
kerran Kauhajoella, niin poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan
poliisi oli osoittanut erittäin suurta ammattitaitoa Kauhajoen
traagisen päivän hoidossa. Nyt nämä tämän päivän
tiedothan osoittavat, että esitutkinnan materiaalissa ei
ole ollut hyvin olennaista tietoa, joka ei ole siis tullut omaisten
tietoon — omaisten oma asianajaja on kaivanut sen esille — ja syytteessä,
joka oli esitetty, syytettiin vaan tuottamuksella tehdystä virkavirheestä,
mikä tarkoittaa sitä, että valtiolta
ei voi vaatia korvauksia. Nyt ilmeisesti syyttäjä harkitsee
muuta. Eli tieto on nyt ollut jossain.
Minä ymmärrän hyvin, että ministeri
ei tässä tilaisuudessa voi seikkaperäisemmin
vastata, mutta minä toivon kuitenkin, että kun
hän menee ministeriöön, niin sanoisi
nyt tälle poliisiylijohtaja Paaterolle, että hän
nyt huolehtisi siitä, että totuus tulee perille
tällä kertaa, koska minusta tämä on
erittäin olennainen asia.
Sitten täällä ihmeteltiin sitä ptr-asiaa
ja perustuslakivaliokuntaa, niin se asia on kyllä jumissa siellä vaan
sen vuoksi, että meillä on niin paljon töitä.
Siihen ei liity mitään sen kummempaa, varmaan
sieltä lausunto tulee ja asia tulee sillä järjestykseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Holmlundille vielä tästä,
että kun lähdette sinne Lapin reissulle, niin
vielä viemisiksi se, että sopisitte jo nyt tässä vaiheessa,
kun tämä uudistus on tulossa, että siellä nimenomaan
kiinnitetään huomiota tähän
lainopilliseen osaamiseen ja poronhoidon elinkeinona tuntemiseen, koska
se asia on nyt tähän saakka lääninhallituksissa
sekä Rovaniemellä että Oulussa ollut
kunnossa. Asiat ovat niin hankalia, kokemuksesta sen tiedän,
kun olen niissä joutunut olemaan siinä sivussa
mukana, että kannattaa jo ennakkoon varautua kunnolla tämmöiseen
tilanteeseen.
Keskustelu päättyi.