Täysistunnon pöytäkirja 45/2009 vp

PTK 45/2009 vp

45. TIISTAINA 28. HUHTIKUUTA 2009 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

7) Hallituksen esitys laiksi väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista

 

Tapani Mäkinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtajan ed. Töllin ollessa työmatkoilla valiokunnan varapuheenjohtajana muutaman sanan valiokunnan mietinnöstä sanon.

Ensinnäkin nyt säädettävällä lailla on tarkoitus säätää uusi laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista. Lailla kumotaan siis vuonna 1993 voimaan tullut väestötietolaki. Päätavoitteena on uudistaa väestötietojärjestelmän tietojen sekä varmennetun sähköisen asioinnin tehtävien ja palveluiden ylläpitoa, hyväksikäyttöä sekä järjestelmää ja palvelukehitystä koskeva erityislainsäädäntö.

Väestötietojärjestelmä on yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeinen tietovaranto ja yksi maan keskeisimmistä perusrekistereistä. Laki selkeyttää rekisterihallinnon keskinäistä työnjakoa ja sisältää kattavat säännökset rekisterinpitäjien tiedonsaantioikeuksista ja niihin liittyvästä ilmoitusvelvollisuudesta. Väestötietojärjestelmään tallennettavista tiedoista, tietoryhmistä ja henkilötietojen käsittelystä säädetään tarkoituksenmukaisella tavalla lain tasolla. Uusi laki määrittelee voimassa olevaa lakia yksityiskohtaisemmin väestötietojärjestelmän tietojen käsittelyn seurantaan ja valvontaan liittyvät, rekisterinpitäjää ja tietojen käyttäjiä koskevat velvoitteet. Käyttäjä- ja lokirekistereiden tapahtumatietojen rekisteröinti ehdotetulla tavalla on välttämätöntä yksityiselämän ja henkilötietojen suojan turvaamiseksi.

Arvoisa puhemies! Valiokunta on muuttanut hallituksen esityksen 80 pykälästä kaikkiaan kolmeatoista. Muutokset ovat luonteeltaan lähinnä kuitenkin teknisiä parannuksia ja korjauksia hallituksen esitykseen nähden. Muutetuista pykälistä 7 on sellaisia, joiden muutostarpeeseen perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota. Lisäksi hallintovaliokunta on täydentänyt 49 §:ää sen perustelujen osalta. Pykälä koskee Väestörekisterikeskuksen mahdollisuutta luovuttaa eräissä tapauksissa tietojaan muulle toimijalle. Tältä osin valiokunta on huomauttanut, että säännöksessä ei viitata velvollisuuteen noudattaa tietojen luovuttamistapauksissa hallinnon yleislakeja, ja korostanut, että luovutettaessa tietoja tämän pykälän nojalla on noudatettava, mitä hallintolaissa, kielilaissa, saamen kielilaissa ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään.

Arvoisa puhemies! Säätämisjärjestyksestä totean, että hallintovaliokunta on ottanut asianmukaisesti huomioon perustuslakivaliokunnan 52 §:n 2 momentista ja 69 §:n 2 momentista tekemät valtiosääntöoikeudelliset huomautukset, minkä vuoksi lakiehdotus voidaan nyt käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Kimmo Tiilikainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Se, että hallintovaliokunta on joutunut noin monia pykäliä muuttamaan, on tietysti merkki siitä, että on toisaalta vaikea lainsäädäntö, ja toisaalta sitten ehkä, että valmistelu olisi voinut olla jopa hitusen huolellisempaa. Tässä oheistavoitteena oli tuon sähköisen asioinnin helpottaminen, ja jos nyt oikein valiokunnan kannanottoja olen tässä katsonut, niin siinä on nyt hitusen päästy eteenpäin. Mutta kovin paljon on vielä työryhmissä tehtävää valtiovarainministeriön johdolla, jotta tämä sähköinen asiointi oikeasti sitten yhteiskunnassa alkaisi entistä laajemmin sujua ja siltä osin myös tämmöisiä tuottavuustavoitteita saataisiin toiminnallisesti eteenpäin eikä pelkästään henkilöitten päälukua eri toiminnoissa karsien. Oikeastaan olisin toivonut, että valiokuntaan kuuluvalla ed. Mäkisellä olisi ollut mahdollisuus vielä selkeyttää tähän sähköiseen asiointiin liittyviä kohtia, mitä konkreettista sieltä jäi käteen.

Yleiskeskustelu päättyi.