3) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain 153 ja 158 a §:n
muuttamisesta
Ensimmäinen varapuhemies:
Odotetaan siihen saakka, kunnes tämä sali
hiljenee. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Edustaja Tölli odottaa, että hän
saisi puheenvuoron kaikilta muilta!
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ja tässä valiokunnan
mietinnössä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislain
säännöksiä unionin kansalaisen
ja häneen rinnastettavien perheenjäsenten vapaasta
liikkuvuudesta vastaamaan Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen
vapaan liikkuvuuden direktiivin soveltamisesta antamaa tulkintapäätöstä.
Muutokset koskevat perheenjäseniä, jotka eivät
itse ole unionin kansalaisia. Käytännössä muutokset
koskisivat vain pientä osaa Suomeen muuttavista unionin
kansalaisten perheenjäsenistä. Vuosina 2007—2008
heitä oli noin 50.
Tämä lakiehdotus tarkoittaa sitä,
että ulkomaalaislain säännöksiä vapaasta
liikkuvuudesta sovelletaan jatkossa myös perheenjäseniin,
jotka tulevat suoraan kolmannesta maasta ilman aiempaa oleskelua
toisessa jäsenvaltiossa, ja tapauksiin, joissa perheenjäsenyys
syntyy vasta Suomessa. Lainmuutos edistää unionin
kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä yhdenvertaista
kohtelua jäsenvaltioissa.
Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen suuri jaosto on
niin sanotussa Metock-tuomiossaan katsonut, että EU:n direktiivin
2004/38 artiklan 3 kohtaa 1 on tulkittava siten, että kolmannen maan
kansalaiseen, joka on sellaisen unionin kansalaisen aviopuoliso,
joka oleskelee jäsenvaltiossa, mutta ei ole sen kansalainen
ja joka tulee maahan tämän kyseisen unionin kansalaisen
mukana tai seuraa häntä sinne myöhemmin,
sovelletaan direktiivisäännöksiä riippumatta
siitä, missä ja milloin heidän avioliittonsa
on solmittu, ja riippumatta siitä, millä tavoin
tämä kolmannen maan kansalainen on tullut vastaanottavaan
jäsenvaltioon.
Valiokunnan näkemyksen mukaan nyt ehdotettu lainmuutos
selkeyttää nykyistä lupamenettelyä,
koska tarkastettavana tulee jatkossa olemaan vain kaksi asiaa: onko
kyseessä todellinen perheenjäsenyys, ja onko hakijan
toimeentulo turvattu, niin kuin direktiivissä edellytetään.
Poliisille ei lainmuutoksen myötä ehdoteta uusia tehtäviä.
Hallintovaliokunnalle on asiantuntijakuulemisissa esitetty epäilyjä siitä,
että lainmuutos saattaa johtaa laittoman maahantulon lisääntymiseen.
Valiokunta onkin tämän vuoksi lausunut mietinnössään,
että lainmuutoksen mahdollisia vaikutuksia laittomaan maahantuloon
on tarpeen seurata ja että on myös luotava keinot
puuttua asiaan, jos laiton maahantulo tätä kautta
kasvaa. Oleskelukorttihakemusten tulkintaa voidaan tarvittaessa
tehostaa, ja valvonta on mahdollista toteuttaa myös oleskelukortin
myöntämisen jälkeen.
Hallituksen esitykseen ja valiokunnan mietintöön
sisältyy myös ehdotus opiskelijan perheenjäsenen
opiskeluoikeuteen liittyväksi muutokseksi. Säännöstä unionin
kansalaisen oikeudesta oleskella yli kolme kuukautta ehdotetaan
muutettavaksi vastaamaan paremmin edellä mainitun direktiivin
säännöksiä.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta oli mietintöä laatiessaan
yksimielinen ja ehdottaa tämän hyväksymistä.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä todeta,
että valiokunnan käsittelyssä on tällä hetkellä kolme
merkittävää ulkomaalaislakiin liittyvää muutosta.
Tämä nyt käsiteltävä muutos
on näihin verrattuna merkitykseltään
käytännössä vähäisempi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja Tölli äsken
kertoi, niin valiokunnan käsittelyssä on tällä hetkellä kolme
ulkomaalaispolitiikkaan ja maahanmuuttoon liittyvää hallituksen
esitystä. Tässä asiassa on kyse EU-maiden
kansalaisten ja itse asiassa heidän perheenjäsentensä,
jotka eivät ole EU-kansalaisia, vapaasta liikkuvuudesta
EU-alueella.
Samaa aihepiiriä, mutta nimenomaan EU-kansalaisten
vapaata liikkuvuutta käsittelee hallituksen esitys 25/2010,
jossa on kyse kotouttamislain muutoksesta ja jossa on kyse siitä,
että Suomessa EU-kansalaiset, jotka hakevat Suomesta turvapaikkaa,
eivät olisi vastaanottokeskusten palvelujen piirissä eivätkä näin
ollen saisi myöskään toimeentulotukea
enää sen jälkeen, kun he ovat saaneet
kielteisen päätöksen turvapaikkahakemukseensa.
Herra puhemies! Pidän erittäin tärkeänä,
että hallintovaliokunta ja perustuslakivaliokunta, jonka
on annettava asiasta lausuntonsa, hyvin nopeasti ja ripeästi
käsittelisivät tämän hallituksen esityksen
25/2010, jossa siis rajoitetaan turvapaikkaa hakeneiden
EU-kansalaisten oikeutta etuuksiin Suomessa.
Nämä EU-maista tulevat turvapaikkahakemukset,
lähinnä viime vuonna Bulgariasta ja tänä vuonna
näköjään Romaniasta, ovat erinomainen esimerkki
niin sanotusta etuusperäisestä maahanmuutosta,
eli haetaan Suomesta turvapaikkaa sen vuoksi, että meidän
etumme ovat paremmalla tasolla ja, voi sanoa, ylivoimaisella tasolla kaikkiin
muihin unionin jäsenmaihin verrattuna. Meidän
pitää näihin vetovoimatekijöihin
puuttua, jotta tästä perusteettomasta turvapaikkahakemisesta
pääsemme eroon ja näin saamme lisävoimavaroja
aiheellisten tapausten käsittelyyn.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On helppo sinänsä yhtyä tuohon
ed. Zyskowiczin toiveeseen, että tuo hallituksen esitys 25/2010
tulee voimaan nopeasti, se on tosiaankin tarpeellinen. Tämä varmasti
lisää myös sitä kansalaisten
ymmärtämystä siihen, että eduskunnassa
puututaan asioihin silloin, kun tarpeen on.
Kun puheenjohtaja Tölli tuossa käytti tuon alustuspuheenvuoron,
niin olisin häneltä vielä kysynyt, harkittiinko
esimerkiksi lausuman tekemistä tuosta kohdasta, jossa he
toteavat, että näitä mahdollisia vaikutuksia
laittomaan maahantuloon seurataan ja että pitää löytää sitten
keinot puuttua asiaan, jos laiton maahantulo tätä kautta kasvaa.
Ja toiseksi, onko arvioitu näitä tulevia vuotuisia
tulijamääriä? Tosiaan tuo mennyt kertoi
noin 50:stä, mutta onko jotakin arviota ollut, minkä suuruinen
tämä lukumäärä voisi
olla nyt sitten tulevaisuudessa?
Kun ministerikin on paikalla, niin kysyn vielä häneltä,
millä tavalla ollaan etenemässä nyt tuossa
kasvattilapsen rajausproblematiikkaa koskevassa asiassa perheiden
yhdistämistapauksissa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sinänsä tämä hallintovaliokunnan
mietintö on helposti hyväksyttävissä,
ja myöskin minä kuulun niihin, jotka odottavat
hallintovaliokunnasta mahdollisimman pian ulos niitä muita
ulkomaalaislain säännöksiä,
joilla on suurta vaikuttavuutta meidän ulkomaalaispolitiikkaamme.
Olen pannut merkille ihan tässä viime aikoina,
että kyllä meillä on tässä ulkomaalaispolitiikan
käsitteistössä ihan korkeallakin tasolla
paljon täsmennettävää. Minä olin
kerta kaikkiaan hämmästynyt, että niinkin
kokenut, ministerikokemusta omaava kansanedustaja kuin Eero Heinäluoma
näki pahimpana ongelmana Suomessa työperäisen
maahanmuuton ja antoi ymmärtää, että hallitus
olisi värväämässä ulkomailta
ihmisiä tänne.
Kun mietin esimerkiksi sitä politiikkaa Etelä-Pohjanmaalla
tai Pohjanmaalla, missä asun ja jonka tunnen, niin meille
on paljon ulkomaalaista työvoimaa tullut esimerkiksi Venäjän
alueelta. He toimivat tällä hetkellä maatalousväestön apuna
maatalouslomittajina, turkistaloudessa nahoitustyöntekijöinä ja
osin myöskin kausiluonteisesti puu- ja metallialalla, kun
tällä hetkellä ja varsinkaan nousukaudella
ei saatu, vaikka kissojen ja koirien kanssa etsittiin, kotimaista
työvoimaa. Samanaikaisesti luodaan semmoisia uhkakuvia
ja pelkoja, jotka johtaisivat siihen, että koko se talouskasvu
esimerkiksi, mitä Etelä-Pohjanmaalla tarvitaan,
se jätettäisiin kokonaan käyttämättä.
Minä olen täysin samaa mieltä, mitä ed.
Zyskowicz on monta kertaa todennut. Kyllä me kokoomuksessa
enemmän olemme huolissamme niistä ulkomaalaisista,
jotka tulevat tänne käyttämään
väärin mahdollisesti meidän etuuksiamme eivätkä tee
täällä töitä. Me emme
näe ongelmana niitä, jotka tulevat rehellisesti
tekemään töitä, opiskelemaan
ja maksamaan veroja ja luomaan hyvinvointia suomalaiselle yhteiskunnalle.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ihan pakko nousta seisomaan ja kommentoida
ed. Petri Salolle äskeistä heittoa meidän
ryhmäpuheenjohtajaamme kohtaan. Voisin vaikka lyödä vetoa,
että te ette ole lukenut tätä Hufvudstadsbladetia,
jossa kyseinen haastattelu on, koska niin virheellinen tämä teidän
näkemyksenne tästä asiasta on.
Suomessa on tällä hetkellä 300 000
työtöntä. He ovat suomalaisia, he ovat
maahanmuuttajia. Kysymys oli siitä, että eikö olisi
tärkeätä, että nyt yritettäisiin
saada näille ihmisille työtä. Nyt te sekoitatte
hyvin monet asiat tässä maahanmuuttokeskustelussa,
ja juuri sen takia on hyvin vaikea puhua näistä maahanmuuttoasioista
ja selvittää niitä kansalaisille.
Olen aivan samaa mieltä teidän kanssanne siitä,
että kun me katsomme tulevaisuuteen, me katsomme tähän
globaaliin maailmaan, maailmantalouden kehitykseen, niin monikulttuurisuus
tulee olemaan se suuri voimavara, joka tuottaa meille ne innovaatiot,
joilla me saamme Suomen talouden kasvuun. (Puhemies: Minuutti on
nyt kulunut!) Nyt toivoisin, että olisitte asiallisia tämän
suhteen ja lukisitte vaikka ihan iltapuhteella tämän
kyseisen haastattelun ja sitten kommentoisitte.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle on kyllä muistutettava
siitä, että nykyisessä ulkomaalaislaissa
ja työlupakäytännössä on
mahdollista arvioida myöskin laajemmin sitä, onko
jokin toimiala tai jokin alue semmoinen, jossa ei kerta kaikkiaan
ole saatavissa paikallista työvoimaa, ja jos ei ole saatavissa,
niin silloin lupakäytäntökin on ollut
joustava. Mutta nythän se sitten uhataan avata kokonaan.
Kyllä tilanne on se, että jos me emme pysty vahtimaan
edes sitä, kuinka Euroopan unionin maista tulevaa työvoimaa
käytetään, mitkä ovat työnteon
ehdot, niin siinä tilanteessa, kun työttömyyden
taso on tämä, mikä se on, on aika lailla
vastuutonta poistaa saatavuusharkinta, kun se tarkoittaa sitä,
että Suomeen voi kolmansista maista sen jälkeen
tulla jopa viideksi vuodeksi ja näennäisellä työsopimuksella.
Meillä on lakkautettu poliisin ulkomaisen työvoiman valvontayksikkö,
meillä on työsuojeluhenkilöstöä aivan
liian vähän, ja Verohallinto on voimaton harmaan
talouden edessä.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä luulen, että ed. Heinäluoma
ihan tietoisesti käytti käsitteitä väärin
luodakseen sellaista mielikuvaa, että ikään
kuin joku uhkaisi suomalaista työvoimaa nyt tällä hetkellä ulkomailta
voimakkaasti ja tänne olisi rynnimässä joku
ulkomaalaisten joukko, joka veisi työttömyystilanteessa
suomalaisilta työpaikkoja. Eihän siitä nyt
ole kysymys. Ei tämä ole meidän uhka
numero yksi ulkomaalaispolitiikassa, vaan nimenomaan ne, jotka tietoisesti
käyttävät meidän etuuksiamme
väärin esimerkiksi salakuljettamalla tänne
ankkurilapsia ja sitä kautta sitten tuomalla 14, 15, 16,
17 henkilöä lisää.
Minä olen kuullut, että esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
on erittäin hyviä kokemuksia siitä, kun
on tullut inkerinsuomalainen lääkäri
tänne, siis EU:n ulkopuolelta, ja hän on saanut
kielikoulutusta ja kotouttamista ja hänet on saatu lääkärin
virkaan Pohjois-Karjalaan, missä muuten ei ole lääkärin
virkoja (Puhemies: Minuutti on mennyt!) ollenkaan täytettynä.
Minun mielestäni tämä edistää suomalaista
hyvinvointia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edellisellä kyselytunnilla ei ollut
mahdollisuutta saada puheenvuoroa, ja nyt on minusta laajemmin ulkomaalaislain
taustaa ja tätä nykyistä tilannetta vasten
vähän tarkasteltava tätä asiaa.
Edellisen hallituksen aikana — ja Euroopan unionin
yhteinen linjaus ja Suomen kanta maahanmuutto- ja turvapaikka-asioita
käsittelevässä ministerineuvostossa,
jossa neljä vuotta olin — ja myös EU:n
puheenjohtajuusaikana oli se periaate, että maahanmuuton
määrällinen ja laadullinen hallinta on
työmarkkinoiden vakauden ja kotouttamisen onnistumiseksi
välttämätön. Tätä lausetta
en ole kuullut kyllä tämän hallituksen
taholta tässä salissa kertaakaan sanottavan. On
erittäin tärkeätä myöskin
... (Ed. Salon välihuuto) — Kohta käyn
läpi ed. Petri Salon politiikan seuraukset, mitä tämä kokoomuksen
asenne on todella merkinnyt maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden
riistäytymisessä. Käyn kohta ne faktat
läpi. — Mutta EU:ssa myöskin Lissabonin
sopimuksen 63 a artiklassa selvästi on se sama linja sanottu,
että EU:ssa edistetään työperäistä maahanmuuttoa
mutta samalla määrätietoisesti vastustetaan
laitonta maahanmuuttoa ja ennen kaikkea ihmiskauppaa, ihmissalakuljetusta.
Tämä periaate on EU:n vahva yhteinen linjaus.
Nyt, mistä olen todella huolissani on se, että on
luotu tietoisesti halpatyömarkkinoita. Ed. Petri Salon
edustama kokoomus tuo harmaat markkinavoimat liittoon ministeri
Thorsin ja vihreiden sinisilmäisten arvojen kanssa. Lopputulos
alkaa näkyä. Halpatyömarkkinat on erittäin
vakava ilmiö, kun puretaan juuri tätä työvoiman
saatavuusharkintaa: kuka tahansa voi tuoda miltä tahansa
alueelta mille alueelle tai alalle tahansa Suomeen työvoimaa,
kun maassa on työttömyystsunami, massiivinen nuorisotyöttömyys.
Tämä on edesvastuutonta. Tältä osin
nimenomaan työlupa ja hallinta on erityinen ongelma.
Sitten tähän liittyy juuri se, että valvontaa
on heikennetty. Työsuojelun ja työehtojen valvontaa
on tietoisesti heikennetty. Tästä ovat Rakennusliitto
ja monet ay-liikkeen edustajat olleet todella huolissaan, myös
SAK. Itse asiassa, kun vuoden 2004 alusta perustettiin keskusrikospoliisiin
ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikkö toimestani,
se perustui vuoden 2003 tulopoliittiseen ratkaisuun. Te olette lakkauttaneet
sen sisäministeri Holmlundin kanssa. Se yksikkö on
parantanut olennaisesti ulkomaisen laittoman työvoiman
valvontaa. Mitä te palvelette, harmaita markkinavoimia,
ed. Salo? Tältä osin tämä on
kyllä tärkeä nyt avata.
Olen kyllä erityisen ilahtunut ed. Zyskowiczin aktiivisuudesta
tällä kaudella enkä muista, että hän
oli niitä arvostelijoita myöskään
viime kaudella, kun puhuin vuonna 2004 ja 2005 nimenomaan turvapaikkashoppailusta
ja ankkurilapsi-ilmiöstä. Nyt ne ovat onneksi
vakiintunut eduskunnan kielenkäyttöön.
Ne olivat EU-ministerineuvostossa yleinen kysymys, jota käsiteltiin.
Ongelma on vain se, ed. Salo, että te olette vahvistaneet
näitä vetovoimatekijöitä hyväksymällä ministeri
Thorsin politiikan sisällön. Tämä viesti
on mennyt läpi. (Ed. Zyskowicz: Ei niitä ole parannettu
teidän jälkeenne!) Kun edellinen hallitus lopetti,
vastaanottokeskuksissa oli alle 1 500 turvapaikanhakijaa.
Nopeutettiin perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyä, totta
kai suojelun tarpeessa olevat saivat nopeimmin myös päätökset.
Tällä hetkellä vastaanottokeskuksissa
on 5 350 henkilöä. Ankkurilapsia, alaikäisten
lasten käyttö perheenyhdistämisjärjestelyyn,
oli alle 100. Se määrä on ollut 100 vuodessa.
Sitä on käytetty, aivan niin kuin tässä on todettu,
nimenomaan perheen yhdistämiseen liittyen osin organisoidulla
tavalla. Se ilmiö on vakava.
Tässä on myöskin asia, johon on liian
vähän kiinnitetty huomiota taloudellisesti. Totta
kai minä ymmärrän, että reumasairaalan
alasajo oli poliittinen tahto, kun ei haluttu reagoida; ei se 2 miljoonasta
kiinni ollut, vaan se oli poliittinen tahto järjestellä markkinoita
välittämättä siitä, miten
asiat hoidetaan. Mutta yhtään puheenvuoroa tässä salissa
ei ole hallituksen kehysesityksestä käytetty siitä,
että ministeri Katainen esittää vastaanottotoimintaan
lisää 117 miljoonaa euroa vuodessa. Ja se ei tule
riittämään, edes se.
Tässä tilanteessa on todella tärkeätä,
niin kuin käsittääkseni ed. Zyskowiczin
kanssa olemme yhdessä viestittäneet, että hallintovaliokunnan on
pikaisesti tämä kokonaisuus nyt otettava haltuun.
Mutta ongelma on vain se, että te haluatte luoda halpatyömarkkinat,
ja se on vakava asia. Se on itse asiassa hallitusohjelmassa, eihän
sen pitäisi olla yllätys eduskunnalle, mutta ehkä vähän
oppositiossakin on huonosti luettu hallitusohjelmaa. Minä olen
yrittänyt siitä varoittaa koko teidän
hallituskautenne. Te kirjoititte hallitusohjelmaan, että puretaan
työvoiman saatavuusharkinta. Sitähän
te olette tietoisesti tehnyt. Nyt te sitten yritätte kiillottaa
kilpeänne kertomalla, miten te puututte perusteettomaan
laittomaan maahanmuuttoon, alaikäisten ankkurilapsi-ilmiöön. Koko
ajan te kiinnitätte huomion näihin vakaviin asioihin,
mutta vielä vakavampia työelämän mustien
ja harmaiden markkinoiden, jopa työorjuuden, ihmiskaupan,
ilmiöitä te kasvatatte poliittisesti tietoisella
tavalla.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Paljon olen rivikansanedustajana näköjään
aikaansaanut, mutta sen verran, ed. Rajamäki, ihan lyhyesti:
Ne ulkomaalaiset maatalouslomittajat, jotka toimivat siellä työsuhteessa
kaupungin palveluksessa, saavat sen palkan kuin suomalaisetkin.
He saavat puu- ja metalliteollisuudessa — Skaalassa, Maaseudun koneessa
ym. firmoissa — sen palkan, minkä saavat suomalaisetkin.
Ja myöskin ne turkistarhoilla toimivat työntekijät,
jotka nahkovat urakalla, saavat huomattavasti enemmänkin
kuin keskimääräiset suomalaiset, koska
he tekevät urakalla töitä ja pitkiä päiviä.
Siellä on työsuojeluvaltuutetut, siellä on
pääluottamusmiehet, siellä on kontrolli
aivan täydellinen. Minkäänlaisesta halpatyövoimasta
ei ole merkkiäkään siellä Pohjanmaalla,
vaan maksetaan palkka ja saadaan sitä kautta hyvää ammattitaitoista
työvoimaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ei ole luomassa mitään
halpatyömarkkinoita, mutta hallitus ja kokoomus ovat sitä mieltä,
että Suomeen saa tulla tekemään työtä suomalaisilla
työehdoilla ja suomalaisia lakeja noudattaen. Näin
itse asiassa osallistutaan Suomen talouskasvun edistämiseen ja
sitä kautta myös työllisyyden parantumiseen. Ei
pidä luoda sellaisia uhkakuvia, että ne muutamat
tuhannet ulkomaiset työntekijät uhkaisivat suomalaisten
työttömien tilannetta. Mutta se on selvää,
että on valvottava tehokkaasti, ettei ulkomaalaisia työläisiä,
niin kuin ei suomalaisiakaan työläisiä,
käytetä väärin vaan että todella
toimitaan lakien ja työehtosopimusten mukaan. Muuten kärsivät
muun muassa rehelliset yrittäjät ja rehelliset
työntekijät.
Ed. Rajamäki, yhtään vetovoimatekijää ei
ole vahvistettu teidän ministerikautenne jälkeen.
Ne kaikki olivat olemassa jo silloin. Nyt niitä ollaan purkamassa
muun muassa täällä olevilla hallituksen
esityksillä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ulkomaalaislain muutosesityksissä keväällä 2008 — hallituksen
yksimielinen esitys — jotka hallintovaliokunnassa kovan
työn jälkeen muutettiin, olisi annettu automaattisesti oleskelu-
ja työluvat henkilöille, joilla on vuoden tekninen
palautuseste. Nehän olivat vakavia virheitä, jotka
te teitte, ei se ollut ministeri Thors vaan hallituksen yksimielinen
esitys. Ja tältä osin totean, että nämä luvut
jo kertovat, mistä on kysymys.
Haluan, puhemies, todeta, että marjanpoiminta ja tämän
työvoiman saanti ulkomailta, ovat olleet todella hyvin
tärkeitä muun muassa maaseutupoliittisesti. Niistä ei
ole kysymys. Kysymys on siitä, että laittoman
ulkomaisen työvoiman valvonta on pettänyt. Ja
tältä osin muun muassa Ranskan puheenjohtajuuskauden
esitys laitonta työvoimaa käyttäviin
työnantajiin kohdistuvista rikosoikeudellisista sanktioista — sen
tyyppisiä toimenpiteitä nyt pitää todella
voimistaa.
Ongelma on se, että nyt tällä hetkellä esimerkiksi
tämä vastaanottotoiminta on pielessä.
600 oleskeluluvan saanutta odottaa kuntapaikkaa vastaanottokeskuksissa.
(Puhemies: Minuutti!) Tämähän on täysin
käsistä teiltä nyt tämä koko kenttä.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowizcille vielä tästä,
että kyllähän avainkysymys nimenomaan
on se, että työnteonehdot ovat asianmukaisia,
ja Rakennusliitto on varmasti tehnyt kaikkein eniten tässä maassa
pimeän ja harmaan talouden torjumiseksi. Heidän
kantansa on se, että tervetuloa työvoima tänne
vaikka mistä päin maailmaa, kunhan työtä tehdään
samoilla ehdoilla kuin suomalaiset työntekijät.
(Kokoomuksen ryhmästä: Näin pitää olla!)
Rakennusala ja telakkateollisuus ovat semmoiset, joissa harmaa
talous on karannut käsistä. Esimerkiksi Turun
Telakalla laitettiin 300—400 työntekijää pois.
Heti sen jälkeen otettiin sama määrä ulkomaalaista
työvoimaa, ja heille maksettiin huomattavasti vähemmän
kuin suomalaisille työntekijöille. Me kävimme
Olkiluodon työmaalla viime kesänä, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta. Siellä ulkomaalaistarkastaja sanoi,
että sellaisille työntekijöille, joille
pitäisi maksaa 12 euroa tunnilta, maksetaan 7 euroa. Kaikki
tietävät, että se ei ole asianmukainen
palkka. Kukaan ei voi mitään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys ja hallintovaliokunnan mietintö ovat
synnyttäneet hyvän keskustelun, niin kuin täällä on
voitu todeta. Ja kun suomalaisen työn päivä on
ylihuomenna, niin täällä on aivan oikein
tuotu esiin niitä näkemyksiä, mitkä liittyvät
Suomessa tehtävään työhön,
olkoonpa työntekijä sitten suomalaissyntyinen
tai tänne tullut muualta käsin. On tärkeää, että tässä työssä noudatetaan
juuri sitä samaa palkkatasoa ja niitä työehtomääräyksiä,
mitkä meidän lakiemme ja asetustemme ja työsopimusten
mukaan ovat, ja toivon, että tähän myöskin on
riittävästi viranomaisvalvontaa, työsuojeluvalvontaa.
Itsekin aikanaan olin työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan jäsen muutama vuosi sitten, ja tuolloin
kiinnitettiin myös tähän kysymykseen
huomiota. Kansalaisten mielipide on hyvin pitkälti se,
että niille pakolaisille, jotka tulevat Suomeen hakemaan
turvapaikkaa, pitäisi saada mahdollisimman nopeasti ratkaisut,
jotta he, jotka turvapaikan tarvitsevat, myös sen saavat
nopeasti, ja he, jotka ovat sitten tulleet tänne muusta
syystä kuin turvapaikan tosi tarpeesta, voisivat sitten palata
omiin kotimaihinsa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva asia on
selvä, ja yksimielisen mietinnön mukaan on syytä edetä,
mutta tähän keskusteluun ovat liittyneet nyt nämä muut
aihepiiriin liittyvät asiat, ja niistä muutama
sana.
Yhdyn niihin, jotka ovat kiirehtimässä hallituksen
esityksen 25/2010 käsittelyä hallintovaliokunnassa
ja saamista tänne eduskuntasaliin mahdollisimman nopeasti.
Mielestäni tämä, että EU-jäsenmaan
alueelta EU-kansalaiset tulevat hakemaan turvapaikkaa Suomesta,
on aivan käsittämätöntä ja
mahdotonta. Kyllä EU on epäonnistunut varsin pahasti,
jos sen alueelta pitää turvapaikkaa eli pakolaisstatusta
lähteä hakemaan sen tähden, että vainotaan henkeä,
terveyttä ja elämää. Näin
ei voi ajatella olevan, jolloin sitten useimmiten on kysymys tästä — saako
tätä termiä nyt käyttää,
mitä ainakin ed. Zyskowicz käytti — etuusperäisestä maahanmuutosta.
Siihen taas on mielestäni ihan kohtuullista puuttua sillä tavalla,
että meillä on vertailukelpoiset, samanlaiset
etuudet Suomessa kuin on muissa Euroopan unionin maissa. Meillä elinolot
ovat vähän kovemmat, kun meillä on pitkä talvi
ja pitkät etäisyydet jne., hintataso ehkä korkeampi.
Siinä tätä pientä eroa voi siltä pohjalta
olla, mutta jos on lähtökohtaisesti samanlaiset etuudet
kuin muissa vertailukelpoisissa EU-maissa, niin meillä ei
ole houkuttelevuutta, mikä todennäköisesti
tällä hetkellä on jonkinlainen ongelma,
kun tiedämme, kuinka paljon näitä EU-alueen
ihmisiä on pyrkimässä nimenomaan Suomeen.
Eli tältä osin on syytä edetä nopeasti
tasavertaiseen EU-politiikkaan.
Mitä tulee tähän työperäiseen
maahanmuuttoon, niin pitemmällä tähtäyksellä me
tarvitsemme maahanmuuttoa siinä tarkoituksessa, että me tarvitsemme
työvoimaa varmaan monienkin alojen tehtäviin.
Mutta tällä hetkellä meillä on
todella avoin työttömyys yli 300 000,
ja sitten on vielä paljon niitä, jotka ovat opiskelemassa
tai muutoin poissa työelämästä mutta
eivät ole työvoimatoimiston kortistoissa. Kyllä tässä tilanteessa tietysti
on aivan paikallaan lähteä siitä, että sellaisilla
aloilla, joilla on paljon työttömiä,
on edelleen tällainen harkinta, että tarvitaanko
ulkomaista työvoimaa, jos kerran alalla on kotimaassa ammatti-ihmisiä työttöminä.
Tämä on kansantaloudellisesti, ihmisten kannalta
ja kaikkien kannalta perusteltua, että näin harkitaan.
Siinä mielessä ryhmänjohtaja Heinäluoman
haastattelu oli ihan kohdallaan. Hänen sananvalintansa olivat
varmasti epätarkkoja ja huonoja. En tiedä, oliko
se kielestä johtuvaa, koska tuo haastattelu oli Hufvudstadsbladetissa.
(Ed. Zyskowicz: Sanoo mitä ajattelee, kun joutuu ruotsiksi
puhumaan!) Mutta näin tietysti hän oli periaatteessa oikeassa
tässä tilanteessa, kun maa elää edelleen lamassa
ja kasvavan suurtyöttömyyden aikaa.
Keskisuomalainen todellakin kirjoitti pääkirjoituksessaan,
että turha Heinäluomaa on löylyttää,
ja yhdyn siihen tältä osin, että asiasta
pitää voida keskustella. Meillä on nyt
ikävä ilmapiiri siinä, että jos
tästä asiasta suunsa avaa, niin heti saa ankaran
tuomion rasismista. Tästä ei missään
tapauksessa saa olla kysymys, kun me tiedämme nämä ongelmat,
mitä maassa on.
Tiedän sen hyvin, että on sellaisia kausiluonteisia
töitä, marjanpoimintaa ja vastaavaa, on myös
erityisaloja, turkistarhaus, ja sitten on myös lääkäreitä ja
muita erilaisia maatalouslomittajia ja muita, joihin ei saada työntekijöitä. Meidän
nykyinen systeemimme mahdollistaa sen, että jos ei löydy
suomalaista työntekijää, niin ulkomainen
otetaan, mutta se tapahtuu tarveharkinnan jälkeen. Minusta
tämä järjestelmä on tässä tilanteessa
ihan paikallaan. Sitten kun alkaa olla niin, että meillä on
todella huutava työvoimapula eikä ole näitä 300 000—400 000
työtöntä, niin tietysti joudutaan miettimään
tätäkin asiaa uudelleen, mutta tällä hetkellä en
näe kovin perustelluksi sitä, että täydellisesti
tarveharkinnasta luovutaan. Tähän liittyvät
sitten nämä työehdot. Ilmeisesti on niin,
että tämä ulkomainen työvoima
on niin paljon halvempaa, että siksi otetaan ohi suomalaisen
työvoiman, ja se ei ole suomalaisia kohtaan välttämättä ihan
oikein. Eli valvontaa pitää myös lisätä ja
sanktioita olla ulkomaisen työvoiman väärinkäytön
estämiseksi.
Herra puhemies! Todellakin tässä ulkomaalaispolitiikassa
kaiken kaikkiaan tarvitaan kansan tuki, ja minä en ole
havainnut, että kansan tuki olisi ihan sellaista. Tietysti
siellä elää myös rasistisia
piirteitä, mutta kaikelle sille, mikä nyt on menetelmä Suomessa,
ei ole kansan laajojen piirien tukea. Jossakin, tosin se nyt oli
varmaan nettikeskustelun tai äänestyksen tulos,
kerrottiin, että ed. Heinäluoman kantaa tuki 80
prosenttia. Se kertoo kuitenkin siitä, että ihmiset
ajattelevat tätä työllisyystilannetta,
kansantaloutta, enkä minä usko, että he
ovat rasisteja sen tähden, vaikka näin ajattelevat.
Mitä paremmin me saamme työllisyyden omassa maassa
paranemaan, talouden nousun nousemaan, sitä paremmin me
pystymme auttamaan maailman hätää kärsiviä,
joita riittää ja joita emme kuitenkaan kaikkia
voi ottaa tänne Suomeen töitä tekemään.
Eli sen peruslinjan, mikä maahanmuuttopolitiikassa tarvitaan, tulee
mielestäni olla tiukkaa mutta erittäin inhimillistä.
Ei minkäänlaista syrjintää saa
olla eikä ihmisarvon polkemista. Mutta kaikkien etu, meidän
ja maahantulijoiden etu, on se, että linja on tiukka. Näin
voidaan mennä eteenpäin ja pystytään
auttamaan todellakin näitä ihmisiä niin
kuin omaa kansaakin.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies, värderade talman! Näinä viime
päivinä on kyllä tullut mieleen Tommy
Tabermannin lausunto kauden alussa, kun hän totesi, että maahanmuuttaja
on aina väärässä. Jos hän
tulee tekemään töitä, väitetään, että hän
ottaa jonkun suomalaisen työn, jos sitten hän
tulee hakemaan turvapaikkaa, niin sanotaan, että hän
tulee tänne eikä tee töitä.
Kaipaan todellakin Tommya tässä keskustelussa.
Myöskin tämä viime päivien keskustelu
mietityttää monta tänne tullutta, jotka
miettivät — ja jotka ovat tehneet pitkään
paljon suomalaisen yhteiskunnan puolesta — ovatko he sitten
viemässä jonkun suomalaisen työtä.
Tällaisia reaktioita on todellakin tullut runsaasti.
Tässä väitetään
myöskin, että valvonta lepsuu nyt tässä asiassa,
joka tulee myöhemmin käsittelyyn. Todettakoon
muun muassa, että lupakäytäntöä lisätään.
On ollut hyvin epämääräisiä ryhmiä,
joissa ei ole ollut saatavuusharkintaa eikä muuta, ja ne
kaikki ulotetaan ennakkovalvontaan. Koko keskustelu mielestäni
myöskin on todella ollut mielenkiintoinen: lähdetään
siitä, että suomalainen työnantaja jollain
tavalla panisi ulkomaalaiset työntekijät etusijalle,
vaikka me näemme, että jo täällä ammatti-ihmisillä ja
kotimaisia kieliä hallitsevilla on hyvin suuria vaikeuksia saada
työtä. Miten on mahdollista, että te
uskotte, että sitten, kun palkataan suoraan työhön
ihmisiä — tätähän tämä esitys
koskee, saatavuusharkintaa — suomalainen työnantaja
ottaa tänne töihin EU:n ulkopuolelta?
Ed. Salo ja minä tunnemme vähän samoja
seutuja. Todettakoon, että arvioidaan, tällä hetkellä ei
voida sanoa muuta, mutta arvioidaan, että maaseudulla maataloudessa
ja maaseudun liitännäiselinkeinoissa olisi noin
10 prosenttia ulkomaalaisia työntekijöitä.
Täällä ei kyllä syötäisi mansikoita
tai tomaatteja, ellei täällä olisi ulkomaalaisia
tekijöitä. Muun muassa tällä hetkellä, kun
meillä oli tilaisuus keskustella Itellan toimitusjohtajan
kanssa, hänellä oli sellaisia lukuja, että Vaasan
seudulla 38 prosenttia lehtien ja postin jakajista ovat sellaisia
henkilöitä, joilla on ulkomaalainen tausta. Elikkä on
myöskin tärkeää, että tulevassa
keskustelussa käsitteistöt ovat selkeät,
ja tässä on muun muassa hyvin iloisella tavalla
sekoitettu EU:n sisällä liikkuvat ja EU:n ulkopuolelta
tulleet. Meillä on monessa mielessä paljon selkeämmät
säännöt mitä tulee EU:n ulkopuolelta
tulevan työvoiman valvontaan muun muassa tässä asiassa.
Toivoisin, että pidettäisiin tästä kiinni.
Sitten, kun puhutaan näistä uhkakuvista ja
siitä, mikä on tilanne turvapaikanhaun osalta
ja kysytään erinäisiä lukuja:
Todettakoon nyt vaan, että tämän vuoden
ensimmäisenä kolmena kuukautena maahan on esimerkiksi
alaikäisiä turvapaikanhakijoita saapunut vähän
alle 80 henkilöä, elikkä jos nämä luvut
nyt osoittavat jonkinlaista trendiä, niin määrä melkein
puolittuisi edellisestä vuodesta, ja Suomi ainoana pohjoismaana
oli se, jossa väheni alaikäisten turvapaikanhakijoiden
määrä. Ja kun katsotaan kaikki turvapaikanhakijat
Suomessa, myöskin näinä ensimmäisenä kolmena
kuukautena, niin noin tuhat henkilöä on saapunut.
Tietysti on ongelma siinä, että kun käydään
tällainen keskustelu, niin meidän mahdollisuutemme
esimerkiksi saada kuntapaikkoja lisää, saada kuntia
vastaanottamaan oleskeluluvan saaneita, vaikeutuvat. Mutta onneksi
on myöskin hyviä kuntia kuten Pudasjärvi,
johon menen tutustumaan maanantaina ja joka todella on nähnyt
sekä työvoiman että muun mahdollisuuden
kaikkien ulkomaalaisten osalta.
Sitten toivon vastaavasti kuin kaikki edustajat, että esimerkiksi
nyt esitystä 25 ja muita esityksiä päästäisiin
käsittelemään nopeasti tänä keväänä.
Ne ovat erittäin tärkeitä. Ed. Komi,
arviot tästä: yhdessä muitten EU-maitten
kanssa seurataan nimenomaan vapaan liikkuvuuden direktiivin kehitystä,
elikkä se on yksi selkänoja tässä yhteydessä.
Mitä tulee kasvattilapsiin, ne ovat siinä toisessa
esityksessä, mutta varmaan on myöskin ihan käsittelykäytännössä asioita,
joihin voidaan puuttua.
Lopuksi: En tiedä, montako kertaa olemme keskustelleet
siitä, miten erinomaisesti edellinen hallitus hoiti toimiaan,
(Ed. Salo: Varsinkin ministeri!) mutta niin kuin ed. Zyskowicz totesi,
me toteutamme edellisen hallituksen säännöksiä. Turvapaikkaperusteet
ovat samanlaiset, säännöt mitä tulee
etuuksiin ovat ihan samanlaisia, mutta tämä hallitus
on muun muassa asettanut ihmiskaupan raportoijan, joka seuraa ihmiskauppaa tarkemmin;
me koulutamme syyttäjiä ja oikeuslaitosta ja poliisia
ihmiskauppaa vastaan; ja myöskin tärkeänä asiana,
EU:n piirissä hyväksyttiin muutama vuosi sitten
niin sanottu maahanmuuttosopimus — tai pakti on ehkä nyt
tällaisena vierasperäisenä sanana oikea — jossa
todettiin, että on tärkeää,
että on joitakin laillisen maahanmuuton väyliä,
torjutaan laitonta maahantuloa, ja myöskin palautus on
tehokasta. Mutta tämä on kolmiyhtälö,
jossa on tärkeää, että kaikki
osuudet ovat mukana, sen lisäksi, että me teemme
kehitysyhteistyötä, jossa huomioimme ne tarpeet,
joita on lähtömaissa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että keskitymme nyt mahdollisimman läheltä ulkomaalaislain
153 ja 158 a §:iin. Totta kai ulkomaalaispolitiikka
on tässä tietysti kokonaisuudessaan käsittelyssä,
mutta nämä pykälät ovat tällä kertaa esityslistalla.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on olennaista katsoa, mitä on
tapahtunut. Nelinkertaiset vastaanottokeskusten turvapaikanhakijamäärät,
vuositasolla lähes seitsenkertaiset alaikäisten
turvapaikanhakijoiden määrät. Teidän
kevään 2008 hallituksen ulkomaalaislain muutosesityksenne — jota
hallintovaliokunta onneksi muun muassa minun kirjallisen lausuntoni
mukaisella kritiikillä muutti — antoi vääriä signaaleja.
Te vastustitte edellisen hallituksen aikana rajat ylittävän
laittoman maahanmuuton torjuntaa, Prümin sopimusta, viimeiseen
saakka. Ette te sen eteen kyllä ole mitään
erityistä tehneetkään. Ihmiskaupan torjunta otettiin
jo EU-puheenjohtajuuden 2006 aikana Suomen agendalle. Käsittelyjen
venähtäminen ja tehottomuus on ollut täydentämässä teidän
signaaleja.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Helsingin kaupunginvaltuustossa perussuomalaisten
valtuustoryhmä teki esityksen, että kaupunki rajoittaisi — huomio — uusien
työperäisten maahanmuuttajien töihin pääsyä Helsingin
kaupungin rakennuksille, koska työttömänä oli
lukematon määrä suomalaisia rakennusmiehiä.
Kaikki puolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta äänestivät
esitystä vastaan. Ja voin vaan todeta, että teot
ovat toista kuin puheet. Kysyisin ministeri Thorsilta: Miltä luulette työttömistä
suomalaisista
kirvesmiehistä tuntuvan, kun heiltä viedään
työt nenän edestä pois?
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On todellakin vaikea keskustella, koska julkisuudessa
nämä kaikki ulkomaalaisiin liittyvät
asiat on laitettu ja ovat menneet yhteen ja semmoisena niitä halutaan
sitten käsitellä. Mutta hankala tämä mielipideilmasto
on senkin vuoksi, että olet joko rasisti tai sitten ulkomaalaisten
hyysääjä, eikä ole mitään mahdollisuutta
keskustella asiaperusteisesti siinä välissä.
Kyllä minusta on kuitenkin äärimmäisen
huolestuttava se tilanne. Ministeri Thors, tekään
ette tiedä, kuinka paljon Suomessa on tällä hetkellä ulkomaalaista
työvoimaa, eikä tiedä kukaan muukaan.
Miten sellaista voidaan valvoa, mistä ei ole edes tätä perustietoa?
Jos meillä on ongelma valvoa EU-maista tulevaa työvoimaa, miksi
kasata ongelmia entisten päälle? Ja kyllähän
esimerkiksi ministeri Katainen oli aivan ymmällään
viime syksynä, kun ed. Yrttiaho kysyi, miksi näitä ulkomaalaisia
työntekijöitä, joiden pitäisi
olla suomalaisella verottajalla tiedossa jo ensimmäisestä työpäivästä lähtien
ja joita pitäisi olla tuhansia verottajan tiedossa, on
vain satoja. Ministeri Katainen oli aivan yllättynyt tästä tiedosta.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samoilla linjoilla ed. Mustajärven
kanssa. Kyllä tässä on ihan oikeasti
niin kuin huolestunut siitä, että tässä ikään kuin
luodaan sen kaltaisia uhkakuvia ja ymmärretään
tahallaan väärin. Toistan sen, että sosialidemokraatit
haluavat ja tukevat työperäistä maahanmuuttoa
Suomeen. Mutta tästä hallituksen esityksestä,
joka koskee saatavuusharkinnan poistamista tässä tilanteessa,
työelämävaliokunnassa poliisi, Maahanmuuttovirasto,
Akavan asiantuntijat, STTK:n asiantuntijat, SAK:n asiantuntijat
olivat sitä mieltä, että se ei nyt istu
tähän tilanteeseen, kun lain sisällä ei
ole niitä valvontaelementtejä mukana. Valiokunta
sitten tuskissaan enemmistön voimin kirjoitti valiokunnan mietintöön
erilaisia hienoja, hyviä lauseita, mutta sen valvonnan
olisi pitänyt olla sen lain sisällä.
Minulla on paljon ystäviä ulkomailta: EU-maista
tulleita, EU:n ulkopuolelta tulleita, jotka upeaa työtä tekevät
Suomessa. (Puhemies: Minuutti on mennyt!) Ei meillä ole
mitään heitä vastaan, mutta hekin ymmärtävät,
että valvontaa pitää olla, kun maassa
on 400 000 työtöntä.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitan, että ed. Tommy Tabermann
ei ole täällä. Minä yritän
kohtuullisesti täyttää hänen
paikkaansa.
Tämähän koskee nyt unionin kansalaisten
oikeutta oleskella täällä. Muutama aika
sitten luin Helsingin Sanomien yleisönosastosta kirjoituksen
yhdestä itävaltalaisesta oppineesta ihmisestä,
joka oli tullut Suomeen suomalaisen vaimonsa kanssa ja etsinyt täällä töitä.
Hän ei ollut saanut, ed. Thors, sosiaaliturvatunnusta,
hän ei ollut saanut verokorttia, ei edes kirjastokorttia.
Hän sai vain tilapäisiä työkomennuksia.
Olisin kysynyt ed. Thorsilta, joka nyt raukkamaisesti jättää salin,
miten tämä on mahdollista. Miten voidaan puhua
kotouttamisesta, jos ei hyvää tarkoittava, laillisesti
oleskeleva ihminen saa näitä perusedellytyksiä,
että hän voisi oleskella täällä ja
saada töitä?
Jyrki Yrttiaho /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Voin kertoa esimerkin sanktioiden tehottomuudesta.
Turun käräjäoikeus antoi viikko sitten
tuomion jutussa, joka koski ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä, puolalaisten
työntekijöiden hyväksikäyttöä. Vuokrafirmalla
on palveluksessaan 540 miestä, ja oikeusjuttu koski 35:tä.
Työnantaja teetti keskimäärin tuhat tuntia
ylityötä vuoden aikana, ja tämä juttu
sitten puitiin Turun käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus
totesi vain, että ainoa rikkomus on työaikarikkomus,
josta yritykselle tuomittiin sakkoa 2 010 euroa. Todellinen
nettohyöty tuosta työvoiman riistosta oli lähes
400 000 euroa. Nämä puolalaiset miehet
oli tietenkin kotiutettu jo ajat sitten Puolaan. Tästä firmasta
on onneksi päästy eroon, (Puhemies: Minuutti on
nyt päättynyt!) kiitos turkulaisen ammattiyhdistysliikkeen.
Se yritys on heitetty ulos telakalta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Ensiksi haluan kiittää puhemiestä siitä,
että hän on kuitenkin suhtautunut suhteellisen
sallivasti tähän keskusteluun. Vaikka tässä on
kyseessä ulkomaalaislain eräiden yksityiskohtien
muuttaminen, niin keskustelu mielestäni osoittaa, että täällä eduskunnassakin
on halua ja tarvetta kokonaisvaltaisemmin keskustella asioista,
jotka liittyvät meidän maahanmuuttopolitiikkaamme.
Mitä tulee tähän työperäiseen
maahanmuuttoon, niin kuin jo aikaisemmin sanoin, olen sitä mieltä ja
kokoomus on sitä mieltä, että Suomeen saa
tulla tekemään työtä, elättää perheensä ja
itsensä. Tämän työnteon pitää ehdottomasti
tapahtua suomalaisten työehtosopimusten ja suomalaisten
lakien mukaan. Tämä on peruslinjaus. On myös
aivan selvää, että lakien noudattamista
ja työehtojen noudattamista on valvottava. Sitä on valvottava
suomalaisten työntekijöiden kohdalla ja sitä on
valvottava ulkomaalaisten työntekijöiden kohdalla.
Tiedän, että valvonnasta huolimatta erilaista
rikollisuutta kukkii tällä alalla ja ulkomaalaisia
työntekijöitä hyväksikäytetään
suomalaisten lakien ja työehtosopimusten vastaisesti maksamalle
heille lainvastaisia, sopimustenvastaisia palkkoja.
Myös tiedämme, että ammattimainen
rikollisuus, joka aikaisemmin on keskittynyt ennen kaikkea huumekauppaan,
on huomannut, että tällaisessa talousrikollisuudessa
tuomiot ovat pienempiä, voitot ovat suurempia, kiinnijäämisriski on
pienempi, se on siistiä sisähommaa jne. Eli myös
tällainen järjestäytynyt taloudellinen
rikollisuus ja erilaiset moottoripyöräjengit ovat
valitettavasti löytäneet tänne harmaan
talouden ja talousrikollisuuden alalle.
Tämä työperäinen maahanmuutto
ei ole Suomessa millään tavoin, ja tämän
sanon ed. Heinäluoman puheenvuoron johdosta ja muiden täällä kuultujen
puheenvuorojen johdosta, ei ole millään tavoin
Suomessa karkaamassa käsistä. Siis ulkomaalaisten
Euroopan unionin ulkopuolelta tulevien työntekijöiden
määrä ei ole millään
tavoin ongelma suomalaisille ja suomalaisille työttömille.
Myöskään tämä hallituksen
esitys, joka tulee muuten voimaan vasta vuonna 2011, ei merkitse, että asia
jotenkin karkaa käsistä. Esimerkiksi jatkossakin
näillä EU:n ulkopuolelta tulevilla työntekijöillä pitää olla
tänne tullessaan työpaikka ja työnantaja
jo olemassa.
Nämä Suomessa työskentelevät
ulkomaalaiset, jotka tekevät työtä ja
yrittävät Suomessa ja toimivat suomalaisten lakien
ja työehtojen mukaan, tukevat Suomen talouskasvua. Vaikkeivät he
välttämättä ole mitään
pauligeja tai fazereita tai finlaysoneita, niin väitän,
että heidän yritystoimintansa, heidän
osaamisensa, heidän ahkeruutensa koituu suomalaisen yhteiskunnan
ja suomalaisen taloudellisen kasvun hyväksi puhumattakaan
siitä, että lähivuosina ja vuosikymmeninä me
väistämättä tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa.
En siis, toisin kuin ed. Heinäluoma, ole huolissani
niistä maahanmuuttajista, jotka tekevät Suomessa
työtä, vaan olen huolissani niistä maahanmuuttajista,
jotka eivät tee Suomessa työtä — no, en
tietystikään niistä, jotka ovat aidosti
turvapaikan tarpeessa ja tulevat tänne maahan pakolaisina
tai kiintiöpakolaisina, jotka hekin toivottavasti onnistuneen
kotoutumisen myötä työllistyvät ajan
mittaan, vaan ennen kaikkea nyt kannan huolta etuusperäisestä maahanmuutosta,
jolla tarkoitan muun muassa Euroopan unionin kansalaisten Suomesta
hakemia turvapaikkoja.
Viime vuonna meillä oli noin 800 turvapaikanhakijaa
Euroopan unionin jäsenmaista, lähinnä Bulgariasta.
Tänä vuonna, tänä päivänä olemme
juuri kuulleet uutisia siitä, että Romaniasta tulleet
henkilöt, jotka tähän saakka ovat keskittyneet
lähinnä kerjäämiseen, ehkä valitettavasti myös
eräisiin rikollisuuden muotoihin, ovat nyt keksineet, että hakemalla
turvapaikkaa he saavat tämän kerjäämisen
päälle viranomaisilta järjestetyn asumisen
vastaanottokeskuksissa ja vielä käteistä rahaa
käteen toimeentulotuesta, ja tähän asiaan
ehdottomasti tarvitaan muutos. Siis ne kaikki unionin kansalaiset,
jotka tulevat Suomesta hakemaan turvapaikkaa, tietävät,
että he eivät voi saada Suomesta turvapaikkaa.
Kuitenkin meidän järjestelmämme ovat
niin hitaita ja niiden ajalta maksettavat kompensaatiot heidän
rutiköyhiin oloihinsa nähden niin tuntuvia, että kannattaa
hakea Suomesta turvapaikkaa. Osa näistä turvapaikanhakijoista
on hakenut Suomesta turvapaikkaa jo aikaisemmin. Tähän
hallitus on puuttunut esityksellä 25/2010, ja
todella toivon, että perustuslakivaliokunta ja hallintovaliokunta,
vaikkapa raivaamalla sitten tilaa muilta töiltä,
keskittyisivät tähän esitykseen, jotta
se saataisiin mahdollisimman pian voimaan. Sillä siis leikataan
EU-maiden kansalaisten Suomesta turvapaikanhakijoina saamia etuisuuksia.
Myös hallituksen pitää varautua siihen,
että jos näiden muutosten jälkeenkin
tämä systeemi vuotaa eli saadaan toimeentulotukea
sitten muilla perusteilla, niin sekin porsaanreikä pitää tukkia.
Arvoisa puhemies! Lopuksi ministeri Thorsille olisin sanonut — hän
joutui valitettavasti poistumaan, mutta varmasti lukee keskustelumme pöytäkirjan —
että ei
kannata nyt lainkaan väheksyä sitä määrää maahanmuuttajia,
mitä perheenyhdistämisen kautta on Suomeen lähivuosina
tulossa. Tämä on todellinen ongelma.
Meillä on tällä hetkellä eri
tietojen mukaan jo 4 000 pelkästään
somalialaisten turvapaikanhakijoiden hakemia perheenyhdistämislupia
käsittelyssä, ja on arvioitu, että lähivuonna
näitä tulee tuhansia lisää.
Olemme hyvin pian tilanteessa, jossa, jos ei mitään
tehdä, näiden täällä olevien somalialaisten — siis
en tarkoita pelkästään alaikäisiä,
vaan myös täysi-ikäisiä — perheenyhdistämishakemusten
kautta Suomeen tulee hyvin suuri määrä somalialaisia
maahanmuuttajia, joista osa on kirjoitus- ja lukutaidottomia ja
meidän mitkään kotoutusjärjestelmämme
eivät tosiasiassa riitä sulattamaan tällaista
määrää uusia maahanmuuttajia
parin kolmen vuoden sisällä. Eli tehkäämme
niin, että mieluummin otamme vähemmän
ihmisiä esimerkiksi Somaliasta ja annamme heille hyvän
elämän edellytykset Suomessa kuin että otamme
paljon ja jätämme käytännössä nämä ihmiset
sitten kotouttamatta kaikkine niine ongelmineen, mitä siitä seuraa.
Eli mitkä vetovoimatekijät Suomella sitten näissä perheenyhdistämisasioissa
on? Erittäin merkittävät:
Ensinnäkin, sikäli kun tiedämme,
olemme ainoa maa maailmassa, ainoa maa maailmassa, joka muidenkin
kuin pakolaisten eli suojelun tarpeen perusteella oleskeluluvan
saaneiden kohdalla maksaa näiden tänne yhdistettävien
perheiden matkat sieltä Etiopiasta tai Somaliasta Suomeen.
Se on merkittävä vetovoimatekijä.
Toiseksi, toisin kuin esimerkiksi Tanska ja Norja, me emme aseta
mitään toimeentuloedellytystä tälle
perheen kokoajalle. Kun eräissä muissa Pohjoismaissa,
naapurimaissa, edellytetään, ennen kuin voi saada
perheen tänne Suomeen, että on tietty toimeentulo
jo olemassa, siis muu kuin sosiaaliturvan varassa oleva toimeentulo, Suomi
ei tänä päivänä aseta
mitään tällaisia vaatimuksia.
Näihin ministeri Thorsin on nyt pakko kiinnittää enenevässä määrin
huomiota, sillä minä väitän,
että tätä rataa tämän
perheenyhdistämisen kautta tuleva maahanmuutto räjähtää meille
käsiin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki tuossa varmaan
harjoitteli vähän vappupuheita tai ehkäpä varapuheenjohtajaehdokkuuspuheenvuoroja
tämän aiheen tiimoilta, joka on toki laajentunut
nyt sitten näistä käsittelyssä olevista
pykälistä huomattavasti laajemmalti käsittelemään
sekä työperäistä maahanmuuttoa
että toki myös turvapaikkakeinotteluasiaa.
Herra puhemies! Ihan haluan todeta alkuun sen, että turvapaikkakeinottelua
esiintyy ja siinä Suomen lainsäädäntöä tulee
kehittää niinpäin, että tuo
keinottelu tulee väistymään ja siitä päästään
sitten eroon, koska se on myös ihmisoikeuskysymys. Silloin
kun on todellisia turvapaikanhakijoita, he myös sitten
sotkeentuvat tähän suureen massaan ja näin
ollen me emme pysty vastaamaan siihen huutoon, mihin Suomi on todella halunnut
vastata.
Taloudelliset erot ovat ilmiselviä asioita Euroopassakin,
myös EU-maiden sisällä, ja tässä mielessä,
kun tietyt maat ovat liittyneet myös EU:n jäseniksi,
on katsottava, että turvapaikkahakumenettelyä on
nopeutettava ja katsottava jopa, onko sitten oikeutettua ylipäätänsäkään
hakea niillä kriteereillä turvapaikkaa, mitä tänä päivänä tapahtuu.
Tässä on onneksi tapahtumassa lainsäädännön
kehittymistä ja muutosta parempaan suuntaan.
On myös todettava, että ulkomaalaisvihaa ei saa
olla herättämässä missään
muodossa. Niitä ilmiöitä on tällä hetkellä havaittavissa.
Keskustan eduskuntaryhmän puolesta haluan todeta sen, että ehdottomasti,
kun puhutaan työperäisestä maahanmuutosta,
samasta työstä on maksettava sama palkka, väärinkäytöksiä ei
tule sallia ja kaikenkaikkinen työvoimakeinottelu on laitonta eikä sitä tule
hyväksyä missään muodossa. Sama pätee
myös rikollisuuteen, mitä alalla ilmenee.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Oikeiston edustajat eivät
täällä paljoakaan käytä aikaa
sen pohtimiseen, mikä on Suomessa kotouttamistoimenpiteiden
laatu, aste ja määrä. Ne ovat aivan kelvottomalla
tasolla. Kielen opetus on aivan surkeaa ja se kohdistuu vain ihan
lyhyen aikaa työntekijään maahanmuuton
tapahduttua elikkä työntekijän muutettua
tänne. Jos vertaan tilannetta 1970-luvun alun Ruotsiin,
kun menimme Sandvikille, niin siellä työnantaja kurssitti
illoilla. Viikonloppuina oli kaupungin järjestämiä kielikursseja.
Ei Suomessa ole läheskään tämän
kaltaista kotouttamista kielen opetuksen osalta.
Sitten, mistä te myös vaikenette, te vaikenette Suomessa
asuvien maahanmuuttajien rajusta, lohduttomasta työttömyydestä:
venäläiset 30 prosenttia työttömyysprosentti,
somalit 55 prosenttia, serbit 40 prosenttia, afgaanit 55 prosenttia,
Irakista tulleet 62 prosenttia, Iranista 47 prosenttia, Vietnamista
40 prosenttia. Tähänkö vielä tarvitaan
lisää, tähän jonoon, väkeä?
Tämä on järjetöntä,
tämä politiikka on järjetöntä lisätä tätä työttömien
maahanmuuttajien määrää kotimaisen
työttömyyden lisäksi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Katri Komi /kesk:
Rouva puhemies! Kommentoin tuohon kielikoulutukseen vaan sen
verran, että tosiaan olen ihan samaa mieltä, että kielikoulutuksen
tasoa edelleen pitää meillä Suomessa
parantaa tähän kotouttamiseen liittyen. Myös
niiltä itse maahan tulleilta, jotka tätä kielikoulutusta
ovat saaneet, on tullut tämmöisiä ideoita,
että sen kielikoulutuksen pitäisi olla jollakin
tavalla velvoittavampaa, tavoitteellisempaa. Ja sitten tietenkin
myös, kun mennään vähän
pidemmälle, sen pitäisi olla myös sitten
vähän erikoistuvampaa ainakin niillä isommilla
paikkakunnilla, joilla on mahdollisuus vähän niin
kuin eriyttää tätä kielikoulutusta,
jolloin siitä on vielä suurempaa apua esimerkiksi
siihen työllistymiseen. Sitten tietenkin täytyy
muistaa se, että ei kovin pitkä aika sitten meillä oli
tuo kotouttamisselonteko täällä salissa
ja niitä toimenpiteitä, mitä siellä todettiin,
on vaan pystyttävä pistämään
entistä ripeämmin toimeen.
Yleiskeskustelu päättyi.